Atış Serbest


DİKKAT! Atış Serbest sayfamızın adresi değişmiştir, artık sayfamız şuradadır.


 

Reklamlar

28.845 Responses to Atış Serbest

  1. ALKIM dedi ki:

    GFS vs ECMWF Episode 3
    GFS son 48 saattir 7 Ocak sonrası için ısrarla ılıkçı tavırlar sergilerken ECMWF de tersine soğukçu bir politika izliyor. Çok tatmin edici olmasa da İstanbul için 850 hPa’de -7,-8ler hatta 10 gün sonrasına -10’lar vadediyor şimdilik. En geç yarın dananın kuyruğu kopar. Gönlümüz bu kez ECMWF’le birlikte. Ben bir kez daha GFS’in mağlup olmasını umuyor ve istiyorum. Bu maçta beraberlik kimsenin işine yaramaz. Gerekirse uzatma ve penaltılar skoru belirlesin. 🙂

  2. anemodulion dedi ki:

    Hepiniz farkındasınızdır. Bir haftadır GFS Antalya ve civarı için çok şiddetli yağışlar öngörüyor. Yağışta bu kadar ısrarcı olmasına rağmen 850 hPa sıcaklık haritaları her çıktıda bambaşka bir şekle giriyor. Anlamıyorum ben bunu.

    • Santiago dedi ki:

      O tarihlerde Ege Denizi merkezli bir alçak basınç görünüyor. Alçak basınç 100 km batıda olmuş, 200 km doğuda olmuş Antalya’yı yağış açısından çok da fazla bağlamıyor. Alçak basıncın kuzeyden getirdiği soğuk hava Akdeniz’de inanılmaz nem kazanıyor, Toroslar’ı görünce yükselip soğuyacak olan nemli hava, Antalya gibi şehirlere aşırı yağış olarak düşecektir muhtemelen.

      Ama aynı alçak basıncın batıya ve doğuya hareketi 850 hPa sıcaklıklarını getirir-götürür. GFS’in fırıldaklığını da hesaba katmak lazım.

      ab

      • anemodulion dedi ki:

        Teşekkürler.
        Keşke bu kararlılık hava sıcaklığında da olsaydı.

      • Havaİzmir dedi ki:

        O alçak basınç,o rüzgar seviyesi…Ne diyorsunuz, Akdeniz siklonu mu geliyor?

        • Santiago dedi ki:

          Çok sağlam bir oluşum, 10 senede bir gelecek tipten. Ancak Akdeniz değil bir Ege siklonu bu. İzlanda alçak basıncının bir uzantısı da denilebilir belki.

          cyc

          • carcass dedi ki:

            Özlemiştim bu tabloyu, heyecanlanmaya başladım. Hatta bizimkileri uyarmaya da… İzmir-Muğla-Antalya hattı oldukça hareketli olacak.

            • Ankaragücü dedi ki:

              Marmaris’ten canlı yayın yaparım artık size.. Tabii elektrik falan gitmezse.. Bu arada olan bana oluyor. Geçen cumartesi Fethiye Eren Dağı’na kayak yapmaya gidecektim kötü hava nedeniyle iptal oldu.. Gelecek cumartesi niyetlenmiştim tekrar ama anlaşılan imkansız. Muhtemelen bir günde 2 metre kar yapar bu cumartesi..

          • Havaİzmir dedi ki:

            Akdeniz siklonu değil mi? İzmir için uyarı verilmezksizin, Antalya gibi Akdeniz kıyılarının alarma geçmesinden dolayı öyle dedim. Ama tabii ki Ege üzerinden direkt olarak İzmir’i vurursa işte o zaman yaşadık 🙂

  3. Murat DEMİR dedi ki:

    İlk bakışta lapa lapa kar yağıyor havası veriyor. Ama deniz kıyısında dalgaların yapmış olduğu köpük.
    köpük
    Deterjan gemisi batmış, hiç fikrim yok.Mutlaka bir açıklaması vardır. Deniz neden bu kadar köpürür?

    • Ankaragücü dedi ki:

      Bu daha önce de olmuştu. Deterjan ile ilgisi yok elbette. Bir tür bakteri – plankton buna yol açıyormuş.

    • ersin dedi ki:

      Bunun bir benzerini uğraştığım bir belgeselde görmüştüm, İngiltere kıyılarında, boyu 1.5 metreyi bulan köpükler vardı. Oradakilerin sebebi bir plankton türüydü, bazı mevsimler çoğalıp böyle devasa boyutlara ulaşıyorlar, bu da o yüzden olabilir.

  4. Havadelisi dedi ki:

    Yetiştirmem gereken işlerden ötürü ayın 20’sine kadar blogda daha az aktif olacağım, bilginize. Yine yazılar yazar, güncellemeleri yaparım ama bana sorulan sorulara vereceğim cevaplar biraz gecikebilir… Gerçi çok da gecikmez, yani sabah sorduğunuzu akşam cevaplayabilirim 🙂

  5. welbane dedi ki:

    Bir süre daha ılık yağmurlar-sis pus-soğuk yağmurlar şeklindeki döngüye devam edeceğiz galiba.. Ocak ayındayız ve Anadolu’ya şakır şakır yağmur yağıyor, 300 saat sonrasında bile umut edecek bi şeyler yok, durum hiç iyi değil…

  6. ersin dedi ki:

    Melik hocam, sanırım geçen sene Antalya için bir uyarı yayınlamıştınız DMİ olarak, okullar falan tatil edilmişti. Böyle giderse gelecek Cuma-Cumartesi için de böyle bir şeyler hazırlamak zorunda kalacaksınız galiba.

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Okulların kapanıp kapanmayacağı son güne kadar belli olmaz, beklenti içine girmeyin 🙂 Sistem hakkında da çarşamba gününden önce sağlıklı değerlendirme yapılamaz diye düşünüyorum. Biraz bekleyelim…

    • Ankaragücü dedi ki:

      O sistem bayağı ciddi yağış bırakacak gibi, Güney Ege ve Batı Akdeniz kıyılarına. Şaka gibi ama 990 – 995 mb alçak basınç Ege kıyılarına şöyle bir dokunacak muhtemelen. Lodos fırtınasının da tam ve kuvvetli fırtına halinde esmesi beklenebilir. Bu alçak basınç Marmaris’e yaklaştığında ben de hemen baş ağrısı yapar. Sahi bu alçak basıncın baş ağrısı yapmasının sebebi nedir? Bende mi bir tuhaflık var?

      • ersin dedi ki:

        Aynı sorun bende de var. Dışarıdaki basınç düştüğü için vücudun içindeki kan basıncıyla dışarıdaki basınç arasındaki denge bozuluyor, tansiyon sorunu olanlarda daha sık görülen bir durum, böyle sanıyorum. Yani teorim budur 🙂

  7. ALKIM dedi ki:

    Öğlen kalktım bir çoğunuz gibi. Dışarı baktım kar filan yok. Acaba Bakırköy Meydanı’na gitsem görür müyüm, bileniniz var mı? 🙂

    • Havadelisi dedi ki:

      Ben oradan geliyorum, meydanda biraz kar topu oynadık ama çok oynayan vardı, karların hepsinden top yapıldığı için bir süre sonra hiç kalmadı. Sen uyurken senin orada da oynamışlardır onun için göremiyorsun.

    • Santiago dedi ki:

      Radarı takip edin.

      • tengizman dedi ki:

        Radari takip edin dedin ya,s eni tebrik ederim Santiago. Kar yagmasa da sirf radari takip ettirip kar delisi fakir gonlume umut oldugun icin helal olsun, bir numarasin gozumde.

      • ALKIM dedi ki:

        Yok la gelmicekmiş artık. Bırakın takibi. Ufak tefek sapmalar nedeniyle ertelenmiş. Ayrıca subpolar bölgedeki alçak basınç oluşumu nedeniyle 15 Ocak’a kadar kar olmazmış. ECMWF de sistemleri doğuya kaydırma eğilimindeymiş, güvenmemeliymiş falan filan.

  8. rainbowww64 dedi ki:

    Günaydın. Hadi uyanın artık. Hiç bir hava delisinden yorum yok. Bekliyorum yorum okumak için ama nafile hava delileri hala uyuyor. Bu durumda ben yorum yapmak zorundayım 🙂 Sabah 05.00’den beri bana göre orta siddette kuzeyden esen rüzgar var, yagmur durdu hava bulutlu kar yagmaz sanmıyorum 🙂 GFS AO NAO napar bilemiyorum. Piyangodan da bir şey çıkmadı bari şöyle lapa lapa kar yağsa da içimdeki çocuk coşsa diyorum. İnsallah 2012’de görmek nasip olur. Benden bu kadar yorum yeter diyorum. Hadi güzel sistemlerle sizlerin yorumlarını bekliyorum.. Hepinize güzel günler diliyorum..

  9. gvm dedi ki:

    2011 yılının özeti: allah belanı versin murphy 😦

  10. Berat dedi ki:

    Yılın ilk dakikası Ankara’da buluşuyoruz beyler 🙂 Ahaha 🙂

    1

  11. El NiNo dedi ki:

    Yağarsa yağmur yağar ben zaten ıslanmışım….

    Yeni yılda herkese sağlıklı, huzurlu bir hayat diliyorum….

  12. Commandouz dedi ki:

    Weather Online sitesindeki arşiv bölümünden İstanbul AHL’nin 2011 yılı verilerini gözü okşar bir şekilde düzenlemeye çalıştım.
    ist

    Buna göre;

    -Maks. sıcaklık 36C’nin üzerine üzerine çıkamadığı gibi 0C’nin de altında kalmamıştır.
    -En sıcak ay Temmuz’dur.
    -Min. sıcaklık -4C’nin altına inememiştir.
    -Ama 26C’ye çıkmıştır.
    -Basınç 999 ve 1037 milibarı görmemiştir.
    -Bağıl nem Temmuz’da %37’ye kadar düşmüştür.
    -Yine Temmuz’da güneş yüzünü çoğunlukla 12 saatten fazla göstermiştir.
    -Kar mı? Kaydadeğer bi istatistik yoktur…

    Seneye görüşmek üzere…
    Bu espriyi yapmadan duramazdım 😀

  13. mert34 dedi ki:

    çocukken hep zannederdim ki istanbul’a her kış kar yağar 5-10 cm az ya da çok ama model olsun başka veriler olsun bu işlerden çakmaya başladıkça anladım ki istanbul’a kar yağması deveye hendek atlatmaktan zormuş kardeşim 😀

    • ALKIM dedi ki:

      1985-1997 arası bütün sömestr tatillerini İstanbul’da geçirmiş birisi olarak kar yağmayan kış hatırlamıyorum olduysa da. Hem de öyle kıytırık kar yağışlarından bahsetmiyorum. Yağdı mı kartopu oynatan kardanadam yaptıran cinsinden. 1997’de İstanbul’a yerleştikten sonra da bu durum pek değişmedi aslında. Ta ki 2007’ye kadar. 2007 dönüm noktası oldu. Sonra sizin de dediğiniz gibi model çıktıları filan takip etmeye başlayınca işin büyüsü bozuldu. Değişen çok da bir şey yok aslında. Algılar iklimlerden daha hızlı değişiyor hepsi bu.

    • El NiNo dedi ki:

      Karadeniz’e bakan 1500 metre üzeri bir yerde yaşa, her yıl 3-4 metre kar görürsün ve 10 kereden fazla yağar.

  14. havaankara dedi ki:

    ECMWF Genel Müdürlüğü yazılı açıklaması:
    “Arkadaş, madem 192 sonrasında efsaneler gösteren ama o efsaneleri hep 192 sonrasında bırakan model daha çok talep görüyor, madem “uzun vadeli tahminleri tutmasa da biz onu seviyoruz, kimse görmeden o bu sistemi görmüştü (ama gerçekleşmedi bir türlü :))” diyen ve o malum modeli takip eden bir sürü insan var, biraz da onlara hitap edelim.”
    ECMWF bu açıklamasıyla yeni stratejisini ortaya koydu ve bu stratejisinin ilk adımını bugünkü 00Z çıktısında attı.
    Bu çıktılar ECMWF’ten hazzetmeyenleri bile ECMWF’çi yapar. (Keşke soğuk biraz daha erken girseydi dendiğini duyar gibiyim, ama ilk adımda bu kadar)
    1
    2

    • Havadelisi dedi ki:

      Ne bunda ne de GFS’nin benzer çalıştırmalarında ortada kayda değer bir soğuk var. Soğuksuz alçak basıncı neyleyim.

      • Santiago dedi ki:

        Aynen, burada görünenler de gelene kadar törpüleniyor zaten.

        • ALKIM dedi ki:

          Bu açıklamaların ardından bir sonraki çalıştırmanın akıbeti belli olmuştur zaten. Takip etmeye gerek yok, ılıkçılar el attı yine. 🙂

        • ALKIM dedi ki:

          GFS son eleştirilerden sonra işi sağlama almaya başladı. Sıcak senaryolardan devam ediyor son 2 çalıştırmadan bu yana. Fazla sabredebileceğini sanmam. Ya bu akşam ya da yeni yılın ilk saatlerinde patlatır bombayı 850hPa’de -12li filan bir çıktı bekliyorum bu kez.

    • çihiro dedi ki:

      Ben yağışa hayret ettim.
      yğş

  15. rainbowww64 dedi ki:

    Sevgili Ozan ve diğer hava delileri;
    2012 hepimize saglik mutluluk bereket ve bol bol kar getirsin.. Sevgiler..

  16. havaankara dedi ki:

    1

    Hocam, dün arada kaynadı.

    Nemin 1 saat içinde %98’den %77’ye düşüp 1 saat sonra tekrar %98’e çıkması olağan mı? Çok fazla sıcaklık değişimi de yok üstelik.

    • Havadelisi dedi ki:

      Bulutluluk ya da sis durumuyla ilgili olabilir, bence olağan.

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Sefer hocam gözlemde eğer hadise kodlanmışsa rasadı arkadaşlar yapmıştır ki 18 GMT 20 Lokal rasadı ana sinoptik rasattır. 23 lokal yani 21:00 GMT de ara sinoptik. 4 tane ana (00-06-12-18 Gmt) 4 tane de ara sinoptik rasadı var (03-09-15-21 Gmt). Arada kalan diğer rasatlar da saatlik diye geçiyor. Bir istasyonda 4 personel çalışıyorsa her saat rasat yapılıyor. Eğer personel sayısı 3 e düşerse, gece 3 saatte 1 rasat yapılır.
      Sanırım Ağrı 3 personelle çalışıyor ve 3 saate bir rasatçı arkadaş rasat yapıp yolluyor, Arada kalan saatleri de otomotik istasyon gönderiyor. Dikkat ederseniz o saatlerde hadise gözlemi yok.
      Peki diyeceksiniz otomotik istasyonla rasatçı tarafndan yapılan gözlemde nem niye aynı değil. Bunun cevabını net olarak bilmiyorum ama yüzde 90 rasat parkları aynı yerde değildir. Birisi merkezde diğeri havaalanında olabilir.

      • havaankara dedi ki:

        Teşekkürler Hocam. %98’den %77’ye düşmesi tamam da, tekrar %98’e çıkması enteresan gelmişti. Yanlış hatırlamıyorsam bir sonraki saatte tekrar 70’li bir seviyeye inmişti nem miktarı.

  17. havaankara dedi ki:

    Önümüzdeki günlerde ABD’nin Kuzeydoğusuna müthiş bir soğuk iniyor. Şu anda genel olarak fazla yağış gözükmüyor. Ancak soğuğun indiği bölgelerde “lake effect snow” için çok uygun yerler var. Oralardaki su sıcaklıklarını bilmiyorum ama 850 hPa’da -15 inecek. Muhtemelen müthiş şeyler olacaktır.

    1
    2

    • Onur dedi ki:

      Bu aralar kafayı o kalın kırmızı çizgiye yani 30 yıl ortalama değerlerine taktım. Ankara’da da ayın 11-13’ü arası aşağı doğru bir bombemiz var.
      Saatli maarif takvimlerinde belli dönemlerde olması beklenen şeyler sanki uzun yıllar ortalamalara da yansımış.

      Bu diyagramda her ne kadar 1 Ocak’ta çizgi kesilmiş olsa da dikkat ederseniz kırmızı çizgi ciddi anlamda aşağı düşüyor, bu iş tam olarak da soğumanın geldiği zamana geliyor.

      Yetmez gibi ayın 6’sında sıcaklıkların arttığı yerde de 30 yıllık ortalama çizgimiz bir tümsek yapmış.

      Ozan bu soru sana, modeller çalışırken uzun yıllar ortalamasını herhangi bir noktada hesaba katıyorlar mı?

      Eğer cevabın hayır ise, şu üstteki diyagram çok etkileyici 🙂

      • Havadelisi dedi ki:

        Şununla bir karşılaştırsana kırmızı çizgi uyuyor mu? Uymasını beklemek doğru da olmayabilir gerçi, birisi düşük çözünürlüklü 850 mb, öteki ölçülen yüzey sıcaklığı… Birisi 30 senelik, öteki 76…

        Uzun yıllar ortalamasını hesaba katmıyorlar, ama spesifik bir modelin her zaman üretmeye meyilli olduğu ‘bias’leri eliyorlar.

  18. Murat Duman dedi ki:

    Tüm hava delilerine 2012’de 29 çeken Şubat’ın da torpili ile uzun, karlı bir kış ve mutluluk dolu bir sene diliyorum.

  19. Santiago dedi ki:

    İstanbul kar kalınlığı rekorunu nasıl yeniler?

    Dünkü ECMWF 12Z modelinde 7-8 Ocak tarihlerinde görünen sistemde 850 hPa 8C-9C arasında daha düşük olsa yaklaşık 60-70 cm kar yağar bence.. Sea effect hariç 24 saatte 50mm-100mm arasında yağış görünüyor.. (Ama böyle bir sistem 200-300 senede bir gelir muhtemelen)

    850 hPa 5C daha soğuk olsa bile minimum 30 cm olur..

    Sen nasıl düşünüyorsun hocam?

    850 hPa sıcaklık

    Deniz Seviyesi Basınç

    Yağış

    • la liga dedi ki:

      bu olasılık izmir’de hayatı bitirir 🙂

    • ALKIM dedi ki:

      O civarlarda bir şeyler olacağına inanıyorum. Umarım gerekli şartları yakalarız. GFS mavi boncuk dağıtımına başladı. 7 Ocak sonrası tatmin edici olabilir.

  20. El NiNo dedi ki:

    1

    yanlış ölçüm mü ?

    evet – Ozan

  21. Havadelisi dedi ki:

    Umarım değişir, yoksa mor uyarılık durumlar var ufukta…

  22. sogukar dedi ki:

    Durum Ankara için iyileşse de hala sınırda. Pazar günü 10-15 cm kar da olabilir, sabah saatleri dışında tüm gün kky de görülebilir ama ben biraz kar deliliğinden biraz da Ankara’nın günlerdir 0 derecenin üstüne çıkmamasından ve toprağın soğuk olmasından ötürü birinci olasılığı daha yakın görüyorum ama bana 5 cm bile yeter. Yeter ki tutsun…

  23. mert34 dedi ki:

    bir süredir modellerde ısrarla görünen güzel bir oluşum var 2004 vari 850 mb de sıcaklık -6 -7 derece de olsa gelirse gol olur dedirtecek cinsten bir sistem 🙂 kimsenin dikkatini çekmedi heralde ben de paylaşayım dedim.bütün herkes yılbaşı sistemciğine(!) odaklanmış vaziyette heralde:)
    2004
    2004-2

    • ALKIM dedi ki:

      Çekti çekmesine de en azından yeni yıla kadar bekleyeyim istedim uğuru kaçmasın diye. ECMWF hemfikir. Gerçi soğukla desteklenmiyor ama zaman içerisinde göstereceği gelişimle bu kışın dönüm noktasının bu siklon olmasını ummak istiyorum. Yeni yılda da her birinize sabır ve her sabrın sonunda selametler diliyorum.

    • Ankaragücü dedi ki:

      Merak etmeyin herkesin dikkatini çoktan çekti. 🙂 Hatta malum sitede bir sürü girişimci şimdiden patent kavgasına bile tutuştu. Ama biz nice böyle oluşumun yollarda kaybolup gittiğini gördüğümüzden artık elimize cetvel alıp kar kalınlığını ölçmeden hakkında konuşmamaya kararlıyız. 🙂

      • evren dedi ki:

        o malum sitenin tahmincileri her seferinde çark etmelerine rağmen bir türlü anlayamadılar hava tahmininin bir olasılık olduğunu, değişebileceğini her seferinde kesin geliyor şeklinde konuşup millete umut vermeye devam ediyorlar. 1 ocak’ta bakırköy’de bile kar topu oynayabileceksiniz diyorlardı bakmadım bi kaç gündür şu an büyük ihtimal son güne kadar modellere bakmayın siz tepetaklak olur kar gümbür gümbür geliyor demeye devam ediyorlardır. artık havadelisi kar geliyor demeden inanmam

  24. sogukar dedi ki:

    Ozan bey yılbaşı için yeni konu açacak mısınız? Yoksa atış serbest’e mi yazacağız?

    • Havadelisi dedi ki:

      Keyfim gelirse açacağım, karar vermedim henüz 🙂 Buraya yazın şimdilik.

      • KRAL dedi ki:

        Yeni konu açarsanız seviniriz Ozan Bey 🙂 İstanbul’a kky ya da sulu kar yağacak olsa da iç kesimler, Doğu ve Güneydoğu Anadolu güzel kar yağışları alacak gibi duruyor 🙂

  25. mert34 dedi ki:

    arkadaşlar bir sorum olacak 3 yıl adapazarı’nda kaldım bu süreçte istanbul’dan adapazarı’na gidip geldim. ve adapazarı nerdeyse her zaman istanbul’dan daha sıcak olmuştur. özellikle de kış mevsiminde dikkatimi çekti bu olay. bunun sebebi nedir acaba?

    • Havadelisi dedi ki:

      İstanbul’un kuzeybatısında daha az su kütlesi olduğu için (Karadeniz), o yönden gelen soğuklar daha az törpülenir (haritalardan bakın). Ayrıca Adaparazı kuytuda kalan bir yer.

    • İhsan dedi ki:

      Marmara’nın kuzey kıyılarında doğudan batıya doğru gittikçe “Tekirdağ’a kadar olan bölgede” kış sıcaklıkları düşme eğilimindedir. Bunu geçmiş yıllar ortalama sıcaklıklarını incelediğimizde görüyoruz zaten. Ayrıca, bu durumu bitki örtüsü de desteklemektedir. Kocaeli Körfez kıyılarından İstanbul’un Kadıköy ilçesi sınırlarına kadar olan bölgede bugün her ne kadar pek göremesek de geçmişte zeytin yetiştiriciliği yaygın olarak yapılmaktaydı. Hala bile özellikle de Kartal ile Derince arasında kalan dar kıyı bölgesinde yer yer zeytinlikler görülebilir. Oysa İstanbul’un Avrupa yakası kıyılarından itibaren Tekirdağ’a kadar kalan bölgede ne geçmişte, ne de bugün Zeytin tarımı hiç olmamıştır. K.Çekmece ile Sarayburnu arasında kalan şehir alanı içinde yer yer sadece bahçelerde rastlayabileceğiniz tek tük örnekler olsa da bunlar hiç bir zaman ticari bir yayılım gösterememiştir. Oysa, hem enlem, hem denize komşuluk, hem de yükseklik olarak hiç de farklı olmayan bu alanlar arasında ilk bakışta bu kadar sıcaklık ve yağış farkı oluştuğunu söyleyebilmek hemen hemen imkansızken, hem istatistikler ve hem de bitki örtüsü bu öngörüyü yanlışlamaktadır. Bana sorarsanız, genel olarak batıdan doğuya hareket eden hava hareketleri, Karadeniz’in bu merkezlere göre konumu ve uzaklığı, Örneğin; Kuzey rüzgarı Kocaeli’ne bol nem ve yağış getirebilirken sıcaklığı Tekirdağ’da olduğu kadar düşüremez. Çünkü, Karadeniz’i kuzeyden güneye geçerken yeterince ısı ve nem kazanmıştır. Aynı rüzgar Tekirdağ da ise neredeyse hiç Karadeniz’i görmeden direk kara üzerinden geleceğinden, hem daha az yağış ve hemde daha fazla soğuk getirecektir. Sakarya’nın konumunun bu durumda Kocaeli ile benzerlik göstermesi son derece normaldir.

  26. White Fox dedi ki:

    Sabaha karşı 06:00’ya doğru, Onur bana bunun hortum olup olmadığını sordu.

    1

    Bence bu bir hortumdur (waterspout), renginden değil de güneybatısındaki kıvrılmadan böyle olduğunu düşünüyorum.

    • Havadelisi dedi ki:

      Şahane, hemen de 5 kg’ı indirmiş kuzey ucu.

      1

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      White Fox güzel tespit evet bunun hortum olma olasılığı yüksek. Ayrıca bu ilginç bir örnek çünkü genellikle çengel şeklindeki eko (hook echo) bulutun sağ alt tarafında meydana gelir.

  27. bulut75 dedi ki:

    http://iceagenow.info/2011/12/switzerland-snow-snow-snow/ Bu linkte anlatılanlar için ne diyorsun hocam. İceagenow’daki bu arkadaşlar yine mi arızaya bağladılar veya yine küresel soğuma geliyor diye buluttan nem mi kapmaya başladılar; yoksa ima ederek anlatmaya çalıştıkları şeyde durup düşünülecek ve hakikaten ciddiye alınacak iklimsel gelişmeler mi var? Şahsen benim kafamda soru işareti oluştu. Eğer paylaşılan bilgi bende küresel soğuma geliyor şeklinde ilgi uyandıracak kadar geçerli verilerle süslenmiş olsaydı ben de bu verilere bakarak heyecanlı ve iddialı olurdum. Ama iceagenow’daki bu arkadaşlar acaba bazen abartıyorlar mı diye de düşünüyorum tabii ki. Ama daha önceleri paylaştıkları gulfstream ile ilgili makale ve veriler dikkate almaya değerdi çünkü hakikaten verilerle desteklenmiş akıntıda azalma belirtileri gösteren eski görüntülerle kıyaslandığında aradaki farkı belirginleştiren ciddiye alınacak donelerdi. Buna mukabil güneş aktivitesi ile ilgili de keza aynı şekilde, aktivitedeki düşüşü, manyetik alandaki düşüşü belgeleyen çok güzel makaleler ve veriler sundular bunlara da şapka çıkarılır. Fakat arada serpiştirilmiş bu şekilde paylaşımlar da var. Acaba yukarıda verdiğim linkteki gibi haberlerde hakikaten abartıyorlar mı. Mesela bu haberde ciddiye alınacak bir şey var mı? Çünkü yukarıda bahse konu yerlerde veya yakınlarında sen de bulundun. Oraların durumunu iyi biliyorsun.

    • Havadelisi dedi ki:

      Haber doğru Bulut75’çim, son derece ekstrem bir kar yağışı olmuş. 23 Aralık tarihi için (sadece bu tarih için) bugüne kadar ölçülen en yüksek kar kalınlığına ulaşılmış. Ayrıca 3 saatte 53 cm yağmış 16 Aralık’ta… Yani haberde yalan yok. Ama bu adamlar bu haberi “bakın işte kar deli gibi yağıyor küresel ısınma yok buzul çağı yaklaşıyor” diyebilmek için veriyorlar, problem orada. Bana kalırsa ne sıcak/yağış/hortum rekorlarını küresel ısınmayla, ne de soğuk/kar rekorlarını soğumayla açıklamak sağlıklıdır. Çünkü meteorolojik rekorların temelinde pekala ısınma/soğuma gibi büyük sebepler olabileceği gibi, rekorlar tesadüfen, başka şartların biraraya gelmesiyle de ortaya çıkabilir. Arada çok bariz bir ilişki bulunamıyor ve yine de “işte bak dünya soğuyor” deniyorsa bilimselliklten uzaklaşılır. Şu yazımda buna benzer bir tavra değinmiştim.

      • bulut75 dedi ki:

        Teşekkür ederim Ozan’ım. Ama diğer veriler küresel soğumanın yavaş yavaş yaklaştığını işaret ediyor bence. Bu fikrimden de dönmeyeceğim 🙂 Küresel soğuma taraftarı olduğum anlaşılmasın. Ve önümüzdeki yıllarda bu durumun belirginlik kazanacağı konusunda iddialıyım. Nedeni de halihazırdaki veriler. Şimdi diyeceksin ki küresel ısınmanın devam ettiğini savunanlar da farklı düşünüyor. Ama bunun bir döngü olduğu kanıtlandı ve bu döngü soğuma yönünde, tersine dönüyor. İddiamın kaynağı da tabii ki kendim değilim, bilimadamları… Şimdi burada bilimadamlarının soğuma ile ilgili verilerini paylaşsam vaktim yetmez.

      • hergunkaryagsın dedi ki:

        3 saatte 53 cm kar nasıl yağar yaaaaa. Gözümde bile canladıramıyorum. Böyle bir kar yağışının Samsun kıyı şeridinde olma ihtimali yok di mi.

    • Santiago dedi ki:

      Bence bu tip ekstrem olaylar küresel soğuma değil de küresel ısınmanın kanıtıdır.

      Eğer gerçekten küresel bir soğuma başlar ise, dünyanın yıllık ortalama sıcaklıklarına anında yansır. Güneş sükunete girmediği taktirde şu şartlarda küresel soğuma bence imkansız.

      Geçenlerde Nat. Geo’da bir belgesel vardı, taraflı dinledim, küresel soğumacı olarak, ancak maalesef durum kötü. Atmosferdeki su buharı sürekli artışta, kutuplar eriyor.. Tek umudumuz güneş..

      Dip Not: Atmosferdeki 0,2C-0,3C’lik artışlar bizim buralara artık efsane karlar yağmayacağı anlamına da gelmez..

      • Havadelisi dedi ki:

        Ani ve aşırı meteorolojik olayların sıcak değil soğuk iklimin bir özelliği olduğu ve soğuk iklimde daha sık görüleceği yönünde teoriler var.. Paylaşacağım zamanım olunca…

        • havaankara dedi ki:

          Hep küresel ısınmanın karakteristiği diye biliyordum ani ve aşırı meteorolojik olayları. Yazısını bekliyoruz hocam.

        • İhsan dedi ki:

          Hocam, deniz suyu sıcaklıklarının yıllar içindeki değişimi ile ilgili bilgiler bize küresel iklim değişikliği hakkında sağlıklı çıkarımlar yapma olasılığını karada yapılan gözlemlere göre daha doğru bir şekilde sağlamaz mı?

          • Havadelisi dedi ki:

            İkisi de lazım. Okyanuslarda çok daha uzun süreli sıcak/soğuk döngüler var, oradaki ısınma/soğuma sinyalleri de birbirine karışabiliyor.

      • ALKIM dedi ki:

        Doğuştan ılıkçı olduğunu bildiğimiz bir arkadaşımızın kendisini küresel soğumacı olarak anons edişini hayretle okudum. 🙂 Ekstrem deyince paylaşmak istedim:
        Trouble the Water. Dün geceyarısı Digiturk’te denk geldim. 2005’teki Katrina kasırgasında çekilmiş gerçek görüntülerle donatılmış ve felaketi bir çok yönüyle ele alan belgeselimsi film. Oscar’a aday olmuş. Ödül de almış. Tavsiye ederim. Fragman ve detay bilgi aşağıdaki linkte.
        http://www.imdb.com/title/tt1149405/
        Sonraki gösterim tarihleri:
        Trouble the Water (Su Belası)
        Bu aralar Digiturk Festival’de oynuyor.
        4 Ocak Çarşamba 12:25 – 14:01
        18 Ocak Çarşamba 00:50 – 02:26

  28. anemodulion dedi ki:

    Karaisalı ve Kozan’ın neden Adana’dan daha yüksek gece sıcaklıkları olduğunu anlamıyorum. Enverziyondan bahsedebileceğimiz bir yükseltiye sahip değiller. Kozan 120 metrede, Karaisalı 250 metrede.

    çukurova

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      1

      Adana’nın bu iki ilçesi merkeze göre dağlara daha yakın. Rüzgar da kuzeyli olduğu için hafif bir fön etkisinde kalıyor olabilirler. Zaten nemlilik oranına bakarsanız yüzde 35 civarında. Adana merkezde sanırım Seyhan baraj gölünün etkisiyle nemlilik yüksek. Dolayısıyla sıcaklık düşük.

    • Havadelisi dedi ki:

      Ben yine de bir enverziyon durumundan şüphelenip balon ölçümlerine baktım ama değerler yanlış, neden böyle acaba Melik Hocam? Geceleyin 22 derece, 14 derece filan var…

      1

      • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

        Hocam araştırayım bakalım hatanın sebebi neymiş..

        • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

          Hocam sordum soruşturdum hatanın sebebini öğrendim. Balon rasatlarında yer sıcaklığı manuel olarak giriliyormuş. Maalesef radiosondeci arkadaş yer sıcaklığını 2,2 gireceğine 22,2 girmiş. Yer sıcaklığında bu kadar büyük yanlış da hesaplamaları etkilemiş ve 1000 metreye kadar tüm değerler hatalı oluşmuş.
          Daha önce Vaisala firmasının balon ekipmanlarını kullanıyorduk, arkadaşlara göre o firmanın sistemi yer sıcaklığındaki hatalı girişlerde uyarı veriyormuş. Şu anki firmanın sistemi uyarı vermediği için yer sıcaklığını giren arkadaşların çok dikkatli olması gerekiyor.

          • Havadelisi dedi ki:

            Melik hocam siz bence DMİ’nin gözbebeğisiniz 🙂 Yani kurumun gözünde öyle midir bilmiyorum ama bizce öyle. Teşekkürler, size ve ailenize mutlu seneler.

            • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

              Çok sağolun hocam ben de size ve tüm hava delilerine mutlu ve huzurlu seneler dilerim.

    • havaankara dedi ki:

      Hocam, bir Kozanlı olarak cavap vermek istedim. Kozan’ı enverziyonla yan yana getiremeyiz. Çünkü resimlerle göründüğü gibi kuzeyi, doğusu ve batısında tepeler, dağlar var, ancak güneyi Kozan Kalesi hariç tamamen açık ve giderek rakımı düşüyor. Yani Kozan için çukur olma gibi bir durum yok. Tam olmasa da bir anlamda vadi gibi de düşünebiliriz Kozan’ı. Bu dağlardan, tepelerden dolayı da sürekli esen rüzgarı görmek mümkün. Bu rüzgarlar fön etkisi yaratarak sıcaklığı yükseltiyor olabilir. Ama açıkçası Kozan ile Adana arasında neden bu kadar fark oluşuyor tam olarak anlayabilmiş değilim. Muhtemelen Adana’da, Ceyhan’da aşırı durağan bir hava vardı ve enverziyon oluşmuştur. Bu arada, Kozan’da ölçümün yapıldığı yer Kozan’ın içinde değil en güneyinde sayılır. Kozan’ın içinde ve özellikle tepelere daha yakın yerlerde rüzgar her zaman daha fazladır. Sıcaklık 8 derecedir gerçekte ama soğuk içinize işler.

      1

  29. İhsan dedi ki:

    DMİ internet sitesinde marina tahminleri sayfasında verilen hava durum raporunda marinanın yakınındaki yerleşim yerleriyle bile aralarında bariz sıcaklık farklılıkları var. Örneğin, İstanbul’un hiç bir semtinde gece sıcaklıkları için sıfırın altı değer tahmini vermezken, marina tahmin bölümünde hem Ataköy, hem Kalamış ve hem de Şile marina tahminlerinde sıcaklıkları gece saatleri için hep sıfırın altı tahmin etmiş. Nedenini merak ediyorum açıkçası.

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Marina tahminleri sayfasında direkt model çıktısı kullanılıyor. Sıcaklıkları il ve ilçe merkezleri tahminlerinden takip ederseniz daha sağlıklı olur. Denizdeki rüzgarı da METU3 dalga tahmin modelinden takip etmenizi öneririm.

      • İhsan dedi ki:

        Teşekkür ederim Melik Hocam. İzin verirseniz bu konuyla ilgili bir sorum daha olacak. Deniz üzerinde hava gözlem istasyonlarımız var mı? Yani deniz üzerinde sıcaklık, yağış gibi olguları izleyebiliyor muyuz?

        • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

          3 tarafı denizlerle kaplı bir ülke olmamıza rağmen maalesef 1 tek şamandıramız bile yok. Deniz tahminlerinin verifikasyonu da bu nedenle doğru dürüst yapılamıyor. Denizcilik şube müdürlüğü şamandıra ve deniz radarı (rüzgar hızı ve yönü ile dalga yüksekliğini veriyor) ile ilgili çalışmalar yapıyor. İnşallah kısa sürede sonuçlanır, biz de bu ayıptan kurtuluruz.
          İsterseniz buradan Ege’deki Yunan şamandıralarının yapmış olduğu ölçümleri görebilirsiniz.

          • İhsan dedi ki:

            Ben de bunun çok büyük bir eksiklik olduğunu düşünüyorum hocam. Meteorolojik tahminlerin tutarlılığına katkısının da düşünüldüğünden daha fazla olacağından neredeyse tamamen eminim.

  30. faseay dedi ki:

    Hocam aşağıdaki yorumda Kartepe’ye Keltepe denildiğini söylemişsiniz doğru ben de öyle bilirim. Unutmadan iki fotoğraf atayım. Bu hafta sonu gittim insanlar kara hasret kalmış park edecek yer zaten yok çoğu da İstanbulluydu sonunda 1200’lü metrelerde yer bulabildik.

    1
    2

  31. El NiNo dedi ki:

    Bunlar ne? Birinin bir sayfada yaptığı yorum üzerine radara baktım. Kar yağıyor dedi o kişi sayfada

    1

  32. tengizman dedi ki:

    3 senedir karda mangal muhabbetini döndürdük durduk chat odasinda. Hem sen de Turkiye’desin artik. Zaten karda birak mangali, sogan ekmek yemeye razi deliler de var burada, ocak-subat ayi icin simdiden ev sahibi olarak bir organizasyon dusunsen desem?

    • Havadelisi dedi ki:

      Aklımda. Garanti bir sistemin gelmesine 5-6 gün kala kesinlikle organize edicem.

      • El NiNo dedi ki:

        istanbul mu? gelirim 😀

      • Ankaragücü dedi ki:

        5-6 gün kala garanti sistem??? Hımmmm.. Üstad bu bilimselliği bir yana bırakmak olmuyor mu? 🙂 Bakınız özellikle müneccimlik demedim. 🙂

        • Havadelisi dedi ki:

          Bakıyorum pusudaymışsınız 🙂 Çok sert sistemler (2004, 2006, 2008, 2010’daki gibi) o kadar önceden görününce törpülenseler de geliyorlar. Zaten öyle bir şey gelmedi mi neyleyim mangalı (İstanbul için konuşuyorum).

  33. Havadelisi dedi ki:

    Bildiğiniz gibi İzmit ile Sapanca gölünün arasındaki düzlükte, Cengiz Topel hava üssü var. Rakımı 55 metre. Dün gece -9 derece ölçmüş. Çok ciddi bir soğuk. Yine Sapanca gölüne yakın ama gölün diğer tarafındaki Adapazarı merkez 2 derece, İzmit Körfezi’nin kuzeyindeki İzmit merkez 0 derece, güneyindeki Gölcük ise -1 derece sıcaklık ölçmüşler.

    1

    Eğer ölçümler doğruysa, getirebildiğim tek açıklama Kartepe (1600 metre) eteklerindeki soğuğun geceleyin bu mevkinin üzerine çökmesi. Fakat cidden çok yerel bir hadise.

    2

    Bu arada biz İzmitliler için Kartepe diye bir şey yoktur, biz ona hala Keltepe deriz 🙂 Sonradan adını değiştirdiler. Bilginize.

    • İhsan dedi ki:

      Hocam, ölçümün doğru olduğunu düşünüyorum. Zira bu tip havalarda Cengiz Topel’de çevresine göre çok düşük gece sıcaklıkları sürekli ölçülüyor. Ayrıca, ben de sizinle aynı kanaatteyim. Keltepe’nin, bu oluşuma katkısının büyük olduğunu düşünüyorum.

    • El NiNo dedi ki:

      isviçre’de dağ evleri ve bağlar bahçeler her zaman yamaçlara yapılır. geceleyin soğuk hava vadilere çöker yukarı kesimler nispeten ılık olur. sıcaklık terselmesi yani.

    • El NiNo dedi ki:

      bir şey soracam dün gece o bölgedeki rüzgar yönünü çıkarabilir misiniz. çünkü tepede soğuyan hava rüzgar yönüne göre vadiye çökmüş oalbilir eger kuzeyli rüzgarlar varsa o tarafa inmesi doğal.

      • Havadelisi dedi ki:

        O kadar yerel bir rüzgarı modelden ya da gözlemden bilemeyiz. Ayrıca rüzgar durumuyla alakalı olmayabilir de. Şu anda batıdan hafif gözüküyor orada rüzgar ama bu yanıltıcı.

    • Commandouz dedi ki:

      Evet doğru hocam, doğma büyüme İzmitli eniştem de Keltepe der Kartepe’ye 😀

    • Mehmet ÜNLÜER dedi ki:

      -9 doğru. Cengiz Topel Meydan’ın rasatlarında sabaha karşı -8 ler’var.

      LTBQ 290550Z 00000KT 8000 NSC M08/M08 Q1026
      LTBQ 290450Z VRB02KT 8000 NSC M08/M08 Q1027
      LTBQ 290350Z 20002KT 9000 NSC M07/M08 Q1027
      LTBQ 290250Z VRB01KT 8000 NSC M07/M08 Q1027
      LTBQ 290150Z VRB01KT 8000 NSC M07/M08 Q1028
      LTBQ 290050Z VRB02KT 6000 NSC M06/M07 Q1029

  34. evren dedi ki:

    en düşük sıcaklıkta bugünün 1.si hangi il veya ilçe olacak bahisleri alalım.
    son 2 gün erzurum ağrı ve kars’ın mücadelesine sahne oldu. son 2 günkü durum şöyle

    1

    saat 17 itibariyle son sıcaklıklar

    2

    erzurum horasan gün içinde en yüksek -12, ağrı ise -11’in üzerine çıkamayarak rakiplerine fark attı bakalım günün birincisi bunlardan biri mi yoksa geriden gelen başka bir bölgemiz mi olacak.

    • HavaDelisiTimur dedi ki:

      oyum erzurum’a

    • İhsan dedi ki:

      Muhtemelen Çaldıran olacak.

      • evren dedi ki:

        çaldıran’dan ölçüm vermemiş dmi acaba daha önceden veriyor muydu? en düşük sıcaklık rekoru -46 ile çaldıran’daydı. çaldıran’daki sıcaklığı öğrenebileceğimiz site va rmı acaba?
        dün gece marmara bölgesi’nde bile -9’lar görünürken 2460 rakımlı başkale’de -6.5 olmuş en düşük. özalp ise -16 derece olmuş.

    • havaankara dedi ki:

      Hocam, dünkü durumlar nasıldı çok bilmiyorum. Yerel şartlarına da hakim değilim. Kağıt üzerinden bir çıkarımda bulunmaya çalışıyorum.

      1

      Saat 20 itibariyle Ağrı -21,7 derece idi. Nem oranı %98.
      Horasan ise -22,5 ve nem oranı %84.
      Erzurum Merkez -18’e inmiş ama nem oranı %91.
      Diğer yerleri de inceleyebilirsiniz.
      Sadece sıcaklık ve neme bakarak Horasan diyebiliriz en düşük sıcaklığın gerçekleşeceği yer olarak. Ancak enverziyonu atlamış oluruz o zaman. Şu anda bölgede yüksek basınç hakim. Mesela Ağrı’da 1047 mb’lık bir basınç var. Bu da yukarıda bulunan kuru ve soğuk havanın aşağıya çökmesi demek. Diğer yerler için de bu durum var. Ve yerel şartlarını hiç bilmiyorum farklı yerlerin. Onun için sadece nem ve sıcaklığa bakıp tahmin yapmam doğru olmaz. Ama yine de şu anda önde olan Horasan diyeceğim.

    • evren dedi ki:

      saat 21 son durum
      1. horosan -23
      2.ağrı -22
      3.kars meydan -21
      4. muş malazgirt -20

      4 saatte 8 derecelik düşüşle kars atağa kalktı aynı sürede horosan 2.5 ağrı ise 3.7 lik düşüş gösterdi. ben oyumu kars’a veriyorum bugün.

    • havaankara dedi ki:

      1

      Hocam, Ağrı’da sıcaklık -23,3’e düşmüş. Nem de %77’ye düşmüş. Basınç ise 1044 mb.
      Ben vazgeçtim tahmin yapmaktan 🙂

      güncelleme:

      Hocam, böyle birşey mümkün mü acaba, nem tekrar %98’e çıkmış. Acaba saat 22.00’de nem miktarı yanlış mıydı?

      http://ompldr.org/vYnowbg

  35. bozlakgençlik40 dedi ki:

    Ozan Bey ben de sizin gibi kar görebilmek için seyahate çıkacaktım, seçeneklerimden en uygunu Bursa idi. 1 Ocak’ta İstanbul’dan yola çıkarsam olumlu hava koşullarından 😀 (yoğun kar) nasiplenme ihtimalim var mı? 1-2 Ocak Bursa Teleferik civarı iş yapar mı?

    • Havadelisi dedi ki:

      Valla benim bütün şevkim kaçtı, İstanbul’un en alçak yerlerinden birinde arkadaşlarla muhabbete dalacağım 🙂
      Bence şu gözüken sistem için seyahat etmeye değmez. Bursa Teleferik de kurtarmaz. Zaten yağış 1 Ocak akşamı bitecek. Parana yazık. Ha, Uludağ’a ya da Abant’a giderim diyorsan o olur bak.

      • bozlakgençlik40 dedi ki:

        Teşekkürler, iyi ki çok gaza gelip biletimi direk satın almamışım sadece yer ayırtmıştım 😀

  36. Santiago dedi ki:

    Aşağıdaki balon ölçümlerine göre 2010 Ocak’taki radar görüntüsü 2005 Şubat’a nazaran neden bu kadar silik? 2005’te üst seviye sıcaklıkları çok kıytırık ama yağdı mı yağıyor mübarek 🙂 Fikir verir diye Skew-t diyagramlarını da yükledim.

    1
    2

    • Havadelisi dedi ki:

      Tepe enverziyonunun seviyesi ile ilgili olabileceği gibi, bu iki olay için çok önemli olmayabilir diye düşünüyorum, çünkü arada büyük fark yok. Bir yerde, radarın soğuk havada daha silik eko verdiğini okumuştum, nerede okuduğumu hatırlamıyorum. Belki Melik bey beni teyit eder, ya da yardımcı olur bu konuda. 2010 çok daha soğuktu bildiğiniz gibi (tüm hava sütununu göz önüne alırsanız) ölçümlerde de gözüküyor. Şöyle mantık yürütüyorum, şayet atmosferde ısı daha azsa daha az nem tutulabiliyor, bu da radardaki ekoları silikleştiriyor. Daha az nem de olsa atmosferde, soğuk sert olduğu için bulut oluşumu ve yağış kolaylaşıyor.

      Yazın çok daha çılgın ekolar görmemizin bir nedeni de bu olabilir.

      Tepe enverziyonunu bilmeyenler: Skew-t grafiğinde sağdaki siyah kalın çizgi sıcaklık. Bunun normal olarak sol çapraza doğru çıkması gerekiyor (sıcaklık yukarı seviyeye çıktıkça azaldığı için), ama bir yere gelince aniden sağa çıkıntı yapıyor ya o eğri, işte orası tepe enverziyonu. Aynı yerdeki soldaki eğri de (çiğ noktası sıcaklığı) sola sapıyor.

      • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

        Hocam öncelikle soğuk havada radarın düşük eko göstermesiyle ilgili yürüttüğünüz mantık çok doğru. Silik gibi görünen bu düşük ekonun sebebi karın içerdiği su miktarı. Radar bu su miktarına göre eko gösterir. Santiago’nun 1.örneğinde 850 mb sıcaklığı -15 derece, 2.örnekte -10 derece. Dolayısıyla soğuktan dolayı kar daha az su içeriğine sahip ve düşük eko değerleri var.
        Bu arada Santiago süper bir örnek bulmuşsun hakkaten, izin verirsen bunu çalıyorum 🙂 Radar kurslarında gösterebiliriz.

    • Havadelisi dedi ki:

      Bu arada 2005’te 850 mb sıcaklığı -10 derece, hiç de kıytırık değil bence:)

  37. hasso dedi ki:

    Gfs çıktılarını ve diagramları gösteren bir arşiv var mı acaba? 2004 yılında gelen o müthiş sistemlerin diagramlara nasıl yansıdığını görmek isterim.. şimdiki kıytırık sistemler gibi bata çıka mı geliyordu onlar da yoksa istikrarlı bir şekilde mi…

  38. snowmoon dedi ki:

    Ankara’daki sis hadisesi çok güzel bir şekilde devam ediyor ve ısınmayı engelliyor, tabii geceleri de sıcaklık -5’in altına inmiyor ısı kaybı azaldığı için bu da dezavantaj (yoksa avantaj mı? – Ozan)

    topraküstü sıcaklığın düşük kalması belki yılbaşındaki yağışı etkiler

    • snowmoon dedi ki:

      avantaj dezavantajtan kastım şu yanlış anlaşılmasın: gündüz sis olması en fazla 0 dereceye neden oluyor bu iyi ama gece sonuçta bir bulut kümesi olduğu için ısı uzaya fazla kaçmıyor yani -10-12ler yerine -3-4lerde kalıyor bunu kastetmiştim hatalı mı düşünüyorum ????

      • Havadelisi dedi ki:

        Tamamen doğru, ama ben “çok soğuk olmamasının” iyi olduğunu düşündüğünüzü sandım bu yüzden de “avantaj mı yoksa” dedim. Kar açısından düşünmemiştim. Ilıkçıyım ya ondan herhalde 🙂

        • snowmoon dedi ki:

          yani biraz da kar olmalı, artık geçen seneki gibi mart’ta bile kar yağıyor ama ocak kar yağışlarına hasret kaldık ankara olarak 🙂 🙂

  39. Havadelisi dedi ki:

    Dün tüm gün don görülen yerler:

    1

  40. Ankaragücü dedi ki:

    Hava koşullarını belirleyen dinamikler her gün bıkıp usanmadan bize ders veriyor. Ezber bozduruyor. Diagramların bile fikir veremeyeceğini söylüyor. Daha bu sabah Ankara için 850 hpa da – 8 civarında olan diagram ortalaması öğlen haşırt diye – 3 civarına yükseldi. Yine aynı diagramlar 14 ocak tarihine kadar olayı bitirdi. Dümdüz sıfır civarına kümelendi.

    • havaankara dedi ki:

      Hocam, aynı derslerden biri de, ayın 14’üne kadar 0’da kümelenen diyagramların bir sonraki çıktıda daha aşağı veya daha yukarı değişebileceği. 10 gün sonrasını ip gibi gösterse bile bir sonraki çıktıda bu tamamen değişebiliyor. Kararlı bir diyagram, bir sonraki çıktıda kararsız olabiliyor.
      Başka bir nokta da, diyagram ortalamaları uzun vadedeki sistemleri net olarak hiçbir zaman görmüyorlar. Nasıl ki kutuplarda 1 derece ile başlayan bir açı Ekvatora geldiğinde 111 kilometreye denk geliyor, öyle de başlangıç koşullarındaki çok ufak oynamalar 10 günden sonrası için çok değişik sonuçlara neden olabiliyor. Bu çok değişik sonuçlar da ılık veya soğuk senaryolar olabildiği için diyagram ortalaması mesela 12 gün sonra gerçekleşecek olan bir sistemi göremiyor. Aşağı veya yukarı yönlü tahminleri sunuyorlar bize ancak ki bu bile değişiyor. 12 gün sonraya T0, bugüne T0-12 dersek, günler geçtikçe, mesela T0-8’e geldikçe sistem kendini göstermeye başlıyor. Birkaç gün sonra belirgin hale geliyor. Ancak, 5-6 gün öncesinden kararlı denebilecek diyagramlar bile bozulabiliyor, ki şu anda onlardan birini yaşıyoruz.
      Benim gözlemim ve bol bol yaşadığımız, GFS ana çıktısı 5-6 gün kala en soğuk senaryolardan biri oluyor ve diğer çıktıları dolayısıyla ortalamayı da sonraki çalıştırmalarda aşağı sürüklüyor. Ancak daha sonra mızıkçılık yapıyor ve ortalamalar aşağıda iken kendisi en sıcak çıktılardan biri oluyor. Bu defa başlangıç koşullarında küçük oynamalar yapılmış diğer senaryoları da yavaş yavaş yukarı çekiyor. Hatta öyle ki, bazen 1-2 gün sonrası için bütün çıktılar tek bir çizgi gibi gözüküyor ama ana çıktı tamamen ayrı oluyor onlardan.

      1
      2

      Ve bu kadar kısa zaman kaldığı durumlarda ana çıktının dediği oluyor. İşte bizim hikayemiz…
      İnşallah sıkça yaşadığımız bu senaryodan daha farklı ve daha güzel senaryoları da yaşarız bu yıl.

  41. Santiago dedi ki:

    Sea effect uzmanlarına soruyorum.. Bildiğim kadarıyla bu tip yağışlardaki en önemli kriter deniz suyu sıcaklığı ile 850 hPa sıcaklığı arasındaki farkın minimum 13C olması.. Yani en azından biz burda basit olarak bunu baz alıyoruz..

    Peki yer seviyesindeki sıcaklık, bu olayı nasıl etkiler? Diyelim deniz 10C, 850 hPa’da -10C var, sistem de Ukrayna üzerinden geliyor. Şimdi size iki alternatif sunuyorum:
    1) Sistem çok ani bir salınımla geliyor ve Ukrayna’da yer seviyesinde sıcaklık -2C civarında.
    2) Ukrayna’da yerleşmiş sağlam bir soğuk mevcut ve kıyılarda bile -10C sıcaklık görülüyor.

    Yağış hesapları 850 hPa ve deniz suyu sıcaklıklarına göre yapılsa da bence yüzey sıcaklığının faktörü de oldukça etkilidir. Sizce?

    • White Fox dedi ki:

      Deniz etkisi yağışlarında CAPE değeri, arttırıcı bir rol oynuyor. Yüzey sıcaklığı da doğrudan CAPE sıcaklığını belirliyor.
      Bu yüzden elbette ki yüzey sıcaklığı da etkili rol oynar.

    • Havadelisi dedi ki:

      White Fox’un dediği gibi, deniz etkisi yağışında denizden atmosfere ısı ve nem transferi esas olduğu ve bunun ne kadar olacağını belirleyenler arasında yüzey sıcaklığı da olacağı için, o da etkilidir. 850 mb’a bakmak basitleştirilmiş bir şey. Genelde 850 mb’dan yüzeye kadar düzenli bir sıcaklık artışı olacağı varsayıldığı için 850 mb’a bakmak yeterli sayılıyor ama durum her zaman böyle olmayabilir de, senin dediğin gibi yüzeyde birikmiş soğuk Karadeniz üzerinden akarsa 850 mb sıcaklığına bakarak tahmin edilecek yağıştan çok daha fazlası da olabilir.

  42. havaankara dedi ki:

    1

    Melik hocam, Elmadağ’da neler oluyor? Yoksa 2011 rekorla kapansın diye ateş felan mı yakıldı istasyonun hemen yanında? Yoksa mangal partisi mi var? 🙂

    • evren dedi ki:

      orası saat 12’de 26 derece 13’de 25 derece görünüyordu saat 14 itibariyle -11 olarak görünmekte demek ki hatalı bir ölçüm var. ilk başta ben de ne oli orda demiştim.

    • Melik Ahmet Taştan dedi ki:

      Ben de ilk gördüğümde yangın mı çıktı acaba diye düşündüm. Sonra baktım radar çalışıyor rahat nefes aldım 🙂 Sıcaklık bir +26, bir -11 gösterdiğine göre sorunun kaynağı belli … Son ufağı içmeyecektin be sıcaklık sensörü 🙂

  43. Onur dedi ki:

    Çok fazla umutlanmak peşinde değilim de Hauptlauf’u (ana çalıştırma) çok sallayasım da yok.

    1

    Neredeyse diğer tüm çıktılar yağış verirken bizimki yerlerde sürünmüş.
    Her ne kadar uzun vadede Ankara’ya buzul çağını getiriyor gibi gözükse de bu Hauptlauf’u ciddiye almıyorum. Hele ki olayın gerçekleşmesine 3 gün kalmışken ve diğer çıktılar birbirlerine bu kadar yaklaşmışken Hauptlauf da diğerlerine yaklaşacaktır. Anlamayanlar için: Dikkat ederseniz kısa vadede neredeyse tüm çıktılar üst üste duruyorlar.

    Neyse kötüyü bekleyelim biz yine de…

    • Havadelisi dedi ki:

      Bu sefer epey keskin bir fark var, ama bu kadar az zaman kalmışken genelde ana çalıştırmanın dediği oluyor. Burayı bir kez daha oku.

      • havaankara dedi ki:

        Hocam, sıcaklık konusunda kısa zaman için GFS ana çalıştırması daha doğru sonuçlar veriyor ama yağış konusunda öyle olmuyor benim gözlemim. Ortalamalar civarı bir gerçekleşme oluyor. İlerki çalıştırmalarda ve gerçekleşmede bunu test edelim.

  44. Ankaragücü dedi ki:

    Çok önemli!!!! Admin.. Pardon Ozan bunu yayınla!!!
    İki gündür GFS çıktılarını hazırlayan Amerikan GFS enstitüsü Başkanı John Doe ile temas halindeyim. Onlarda son gfs çıktılarındaki tutarsızlıkların farkında ve rahatsızlar. Nedenleri üzerinde uzun süre kafa yorduk ve yazılımsal hata olmadığı sonucuna vardık. Bu esnada bulduğumuz tek olasılık inanılır gibi değil.. GFS enstitüsü bildiğiniz gibi San Francisco’da kurulu.. Burada çok sayıda Yunan asıllı Amerikan vatandaşı yaşamakta.
    Noel tatili süresince stajyerlerin nöbet tuttuğu ve görev yaptığı gerçekten doğruymuş. Ama asıl devenin kuyruğu bu noktada kopuyor. Ortodoks noeli ocak ayında!!! Rum ve Rus Ortodoks noeli 7 ocakta kutlanıyor. Bu nedenle aralık sonunda noel tatili süresince stajyerler hemen hemen yalnızca Yunan asıllı olanlardan seçilmekte. Sayın John Doe bu noktada bu stajyerlerin özellikle ve kasıtlı, gıcıklık olsun diye Türkiyemiz üzerinde ılık hava gösteren veriler işlediklerini tespit ettiklerini ama bir türlü önüne geçemediklerini belirtti. Bunlar aynen kendi sözlerinden kelimesine dokunmadan çeviridir; “Sizin aklınız Türkiye’nin kuzeyi, güneyi, doğusu, batısı kara gömülürken, sizin bu kadar sıcak olmanızı kabul edebiliyor mu? Gümbür gümbür geleyo!!!!!!”…….

    • volki dedi ki:

      John Doe… Emin misin? Yoksa işkembe-i kübradan mı sallıyorsun.:) John Doe’yi bilmeyen var mı, ya da bilen? Ben bilinmez olduğunu biliyorum.

      • Ankaragücü dedi ki:

        Hiç sallıyor gibi bir halim mi var? 🙂 Son derece ciddiyim. Madem burada söylediklerim ciddiye alınmıyor, bu tür yorumların son derece ciddiye alındığı, üzerinde sayısız tartışmanın yapıldığı ve takdir gördüğü bir site biliyorum. Gider orada yazarım. Daha da buraya gelmem. 🙂

      • tankut dedi ki:

        John Doe soğanları doğradığında;
        soğanlar ağlar!..*

        *9gag’de chuck norris için yazmışlardı! 😀

    • ALKIM dedi ki:

      Ankaragücü araya gülücük filan atsaydın. Ciddiye alınırsın bak söyleyeyim.

      • Ankaragücü dedi ki:

        Bu blogda mı? Sanmam.. Zaten burada bu yazdıklarımı ciddiye alan çıkarsa inzivaya çekilirim. 🙂

    • john doe dedi ki:

      evet, aynen öyle dedim.

  45. power dedi ki:

    samotrake adasının bu sabah poyrazla oluşturduğu vorteks

    1

  46. snowmoon dedi ki:

    Bir şey sormak istiyorum

    Bugün çok uzun süredir hareketli takip ederek sisin hafiflerken ankaraya göre kuzeydoğudan hafiflediğini kuvvetlenirken yine kuzeydoğu tarafından kuvvetlendiğini gördüm bunun açıklaması basitçe rüzgar mıdır yoksa başka etkiler de mevcut mu?

    • White Fox dedi ki:

      Orta Karadeniz bölümünde dağlar fazla yüksek değil, kuzeydoğulu hava akımı olunca oluşan sıcaklık adveksiyonu (yatay taşınımı) ile Ankara’nın kuzeydoğusunda sis gün içinde ortadan kalkıyor. Gece ısı kaybıyla yine ortaya çıkıyor olabilir.

  47. Berat dedi ki:

    Yılbaşı havası ve 1-10 Ocak arası için bugün okulumuzdaki konferans salonunda sempozyum düzenleyeceğim başarı dileklerinizi beklerim 🙂

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Başarılar Berat… Sana tavsiyem kesin konuşma sakın. Yaptığın işin tahmin olduğunu üzerine bastıra bastıra söyle. Yoksa 1 hafta sonunda okulun eğlence kaynağı olabilirsin 🙂

      • Berat dedi ki:

        Çok doğru söylediniz…. 🙂 Beni düşünüp uyardığınız için teşekkür ederim Melik hocam…

      • Ankaragücü dedi ki:

        Ya da tam tersi.. Sonunu düşünen kahraman olamaz!!! 🙂 Bence Allah ne verdiyse sallasın. Şans yüzüne gülerse kahraman da olabilir. 🙂

        • Berat dedi ki:

          Yok yok 🙂 Ben daha yeniyim böyle aksiyonlara giremem… En iyisi bu bir tahmindir diyerek başlamak Melik hocanın dediği gibi 🙂 Oturumum saat 16.00’da başlıyor 🙂 Bir kere saati yanlış zamana ayarlamışlar tam da çıkış saatimiz milletin okuldan bıktığı ana denk geldim bir de benimi dinleyecekler .. 🙂

  48. Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

    Çankırı’nın Çerkeş ilçesi bazen inanılmaz soğuyor. Ayın 27’sinde favori rakiplerini burun farkıyla geçerek Çerkeş halkını mutluluğa boğdu 🙂 Özellikle sayfanın altında Çerkeş’lilerin yorumlarını okumanızı isterim 🙂 Dün gece de -19’la Türkiye 6.sı olup Erzurum ve Ağrı’ya yaklaştı. Sprint mesafesini ayarlayabilse belki de tabelaya girecekti 🙂 Sürpriz arayanlar Doğu Anadolu’nun kuzeyinde havanın kapalı olduğu dönemlerde Çerkeş’i tek atıp rahat bir minumum yarışı seyredebilirler 🙂
    Usta tahminci Nalkapon’a göre Çerkeş’in bu başarısının sırrı; 1150 m civarında yüksek bir ova olması, yerdeki kar örtüsü ve etrafında 2000 metreye ulaşan dağlar…

    1

    • Havadelisi dedi ki:

      Süpersiniz hocam. Zaman zaman soğuk bakımından coşan ve güçlü rakiplerine kök söktüren bir yerleşim de Eskişehir’in Çifteler ilçesi. Blogda daha önce gündeme getirilmişti. Kuponu hazırlarken akılda tutmakta fayda var.

    • evren dedi ki:

      benim favorim yüksekova dün 150 metre daha yüksek olduğu hakkari’ye 15 derece fark atmış. soğuk çökmesi olayını en iyi yapan yerlerden biri. ben askerdeyken 2008′de dmi’nin verilerine göre -36 ile erzurum ağrı ve kars’a fark atmıştı. kuponlarda bulunmasında fayda var

  49. vonali dedi ki:

    Uzanın ve seyre dalın…

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Harika görüntüler özellikle cb gelişimleri çok ilgimi çekti. 2.14 ve 2.29’da mezosiklon denen bulut içindeki vortex çok net belli olmuş. Belki dikkatinizi çekmiştir bulut seviyeleri yere çok yakın. Ozan hocam bunu İsviçre’de tecrübe etmiştir. Finlandiya’da bulutların yere yakınlığı ve hızı beni çok şaşırtmıştı. Sanırım Tropopoz seviyesinin ekvatordan kutuplara doğru azalması Kuzey Avrupa ülkelerinde bulutların yere daha yakın seyretmesine yol açıyor.

    • Commandouz dedi ki:

      Mükemmel bi video

  50. Onur dedi ki:

    Ozan şimdi düşündüm de, senin yerinde olsam arka planı değiştirmek için heyecanlanıp dururdum.
    Hatta bence sen de şimdiden belirlemişsindir ne koyacağını, hatta koymak için can atıyorsundur da bizi bu havalar mahvetti 😦

Yorumlar kapatıldı.