Atış Serbest


DİKKAT! Atış Serbest sayfamızın adresi değişmiştir, artık sayfamız şuradadır.


 

Reklamlar

28.845 Responses to Atış Serbest

  1. White Fox dedi ki:

    Bugünkü final sınavlarım güzel geçti. Yarın sabah saat 09:00’da bir sınavım daha var ve sürekli eksiksiz dersleri kaçırmadığım bir ders bu sınava ilişkin okumam gereken 72 sayfanın da rahatlığı ile yine uğruyorum. 🙂
    Öncelikle gelişim ile beraber havadelilerine güzel bir haber vereyim. (Dün Melik Ahmet Taştan Hocama da bundan bahsetmiştim) ECMWF verileri üzerinde yuvalanan ve havadelileri arasında pek bilinmeyen bir modeli kısaca tanıtayım.
    Bu model HIRLAM modeli ve açılımıyla ” High Resolution Limited Area Model“.

    Bildiğim kadarıyla modelde SHIP ve SYNOP analiz yöntemleri kullanılıyor ve model ECMWF’den kaynak almasına rağmen ona göre çok daha güncel(günde 4 kez çıktı üretiyor ve hızlı güncelleniyor) ve yüksek çözünürlüğe (Horizontal – 0.16 deg resolution + Vertical 40 hybrid levels) sahip.

    HIRLAM benim arka planda epey takip ettiğim ve verileri paylaşma açısından sorun yaratacak modellerden biriydi. Artık bu sorun ortadan kalktı, Buradan HIRLAM‘ı didikleyebilirsiniz. Modelin (yağış verileri açısından) oldukça başarılı bir model olduğunu söyleyebilirim. Modelin 60 saatlik çıktılarına ulaşılabiliyor (aslında model 72 saat çıktı üretiyor). Nowcasting yapan havadelileri için ve sea effect gibi oluşumların takibi için tarafımca önerilir. 🙂

    Modelden bazı görünümler:

    Yüksek çözünürlüğü ile 2 sıcaklık haritası da tabiatyla, İstanbul bir deniz olarak görülmüyor, Çatalca ve boğazdaki sıcaklık farkı genel olarak model tarafından yakalanabiliyor
    1

    Sinoptik modelleme yapan arkadaşlar için 700 hPa RH haritası da ulaşılabilir durumda, ayrıca 850 mb adveksiyon modelin Avrupa ürününde mevcut.
    1

    Alansal çözünürlüğün yüksek olması yağış haritasındaki çift haneli değerleri okunmaz kılıyor.
    1

    Bu da 500 mb rüzgar haritası!
    1

    Bu arada modelin en sevdiğim özelliği ise precip. type çıktısının olmaması! Yok öyle modeldeki yıldızlara bakıp, aha kar yağcak demek! Yorum yapacaksınız 😀

    Ozan Hoca, bu güzel modeli de kısa vadeli tahmin modelleri içinde ekleyebilirsin bloga!

    • Santiago dedi ki:

      Teşekkürler. Bugün öğlen gördüm ben de. Weatheronline gerçekten büyük atılım yaptı modeller konusunda. Ayrıca Norveç Meteosu’nun modeli de gelmiş. Bakalım ne kadar tutarlı modeller bunlar.

  2. Santiago dedi ki:

    48 Saat arayla GFS 06Z diyagramları.. Yorumsuz..

    fffd

  3. Santiago dedi ki:

    DMİ günün fotoğrafı.. Tek kelimeyle harika..

    http://www.dmi.gov.tr/site/dmiGununFotografi.aspx?y=2012&a=01&g=09

  4. Santiago dedi ki:

    Ne dersin hocam, GFS dediğimize geliyor mu? 🙂

    Bana biraz gerçek dışı görünse de, ECMWF şova kaldığı yerden devam ediyor. 240 saat sonraki çıktısı var aşağıda, eğer bir 24 saat daha ilerisi için çıktı alsaydı -15C tepemizdeydi, heyecan dorukta 🙂

    1

  5. Havadelisi dedi ki:

    Bir kitap okuyorum şu sıra, ilerde daha ayrıntılı tanıtacaktım ama bir kısım var orayı hemen paylaşmam gerekiyor:

    “Gerçekten de Patrik Nikeforos 762 kışının İstanbul’daki korkunç sonuçları hakkında bize ilginç bilgiler vermektedir. Bu konuda çizdiği canlı tablo, gerçeğin aslına uygun bir kopyası olduğu için (çünkü patrik hem çok sade, hem de akıl dolu bir biçimde anlattığı olayları kendi gözleriyle görmüş bir tanıktır), daha da ilginçleşmektedir. Bu nedenle Grekçe orijinaline bağlı kalarak çevirdiğim bu anlatımı okuyucularıma sunuyorum:

    Sonbaharın başında olağanüstü soğuklarla kış geliverdi; tüm sular dondu ve bu dönüşümün sadece tatlı sularda değil tuzlu deniz suyunda da gerçekleşmesi kent sakinlerini derinden etkiledi. Böylece yaklaşık yüz millik bir mesafede, Karadeniz en kuzeydeki bölgelerdeki görülene benzeyen bir buzla kaplandı. Buz, nehirlerin büyük bir kesimini de ele geçirdi, Mesembria (şimdiki Nesebar, Bulgaristan’ın Karadeniz kıyısında – Havadelisi) ve Media kentlerinin yer aldığı sahil, yaklaşık 30 coudee (14 metre) derinliğe kadar işleyen buzun etkisiyle katı bir kütleye dönüştü. Ayrıca o kadar inanılmaz boyutta kar yağdı ki buzun üstü yaklaşık 20 coudee (9 metre) kalınlıkta bir tabaka ile örtüldü ve deniz ile sahil arasındaki tüm düzey farklılıkları yok oldu (burada İstanbul’dan mı yoksa Bulgaristan sahilinden mi bahsettiği pek belli değil, ama bu kadar soğuklar Karadeniz’in üzerinden geçtiyse İstanbul’a da 1-2 metre kar yağmıştır – Havadelisi). Artık deniz ve kara tek bir beyaz örtü halinde birleşmişti. Karadeniz’in kuzeye bakan tüm kesimleri katılaştı ve özellikle Hazarlar ülkesi ile İskitler ülkesine komşu yöreler (Karadeniz’in kuzey ve kuzeybatı sahilleri anladığım kadarıyla – Havadelisi) gerek insanlar gerekse hayvanlar açısından ulaşılmaz ve yaşanmaz yerler haline geldiler.

    Bir süre sonra (Şubat’ta) bu kristal kabuk çok sayıda kütleye bölündü ve bunlar denizin ortasında piramitler gibi yükseldi. Rüzgarla sürüklenen pek çoğu Boğaz’ın Karadeniz’e açılan ağzına yakın bir yerde, son derece güçlü bir şato olan Dafnusia yakınında parçalanıp battılar; pek çoğu Boğaz’a hücum etti ve su yolunun tüm kıvrımlarını doldurup Avrupa sahilini Asya’ya bağladılar, iki kıta arasında öyle bir ulaşım yolu oluşturdular ki artık Boğaz’dan eskiden tekneyle geçildiğinden daha kolay bir şekilde yaya olarak geçiliyordu.

    Boğaz’a biriken buz kütleleri fazla vakit yitirmeden Marmara’ya akın etti ve hatta Abydos’a (Çanakkale) ulaştılar. Orada öyle mükemmel birleştiler ve tek bir taş oluştururcasına yan yana geldiler ki Marmara da deniz görünümünü yitirdi.Bu çok büyük buz dağlarından biri Konstantinopolis kalesinin dibinde karaya vurdu ve surları öyle bir şiddetle sarstı ki içeridekiler büyük bir heyecana kapıldılar. Buz dağları, önce kalenin dibine yığıldı, sonra tüm çevreyi işgal etti. Ve kent surlarıyla aynı yüksekliğe erişecek denli biriktiler; öyle ki kent sakinleri limandan çıkıp bu buz dağlarını yürüyerek aşarak Konstantinopolis kalesinden karşıdaki Galata şatosunun bulunduğu tarafa geçebiliyorlardı.”

    Harika bir kitap. Bulursanız kaçırmayın. Kitabı tanıtan link: http://www.yenisayfa.com/Kitap/istanbul-ve-bogazici/Content.aspx?pid=acc104e866589842ff5efa267788efb4

    • anemodulion dedi ki:

      Amcamızın biraz abartılı bir dili olduğunu kabul etmeliyiz bence 🙂 “9 metre” ne demek yahu ?! Ayrıca buzdağının karaya çarpması ve karayı sarsması…?
      Gerçeklere dayanan ama çok abartılı bir anlatı diyorum ben şahsen.
      Amca aynı zamanda yazarmış Vikipedi‘ye göre.

    • welbane dedi ki:

      Bence de Patrik hazretleri biraz reyting kaygısıyla yazmış 🙂 Bu arada Hazar ve İskit ülkeleri dediği bölge daha ziyade Karadeniz’in kuzeydoğusu – Küzey Kafkasya olsa gerek. Sibirya sazı eline almış demek ki hocam, blocking de oluşunca…

    • acsaydam dedi ki:

      deniz suyu donmaz ama Karadeniz’de Tuna Dinyeper Dynester nehirleri önlerinde kışın tatlı su donar ve de buzlanma hadiseleri normal koşullarda ancak orada olur. demek o dönemde de çok aşırı bir soğuk ve buzlanma hadiseleri yaşanmış ki bunlara konu olabilmiş, hele 14 metre ölçek hadi biraz abartılı olsa ancak nehir önlerinde olabilir, tabi o dönemlerde barajların da olmaması su girişini de regüle etmeyecek ve olağanüstü koşullarda buzlanma doğal olacaktır

    • hasso dedi ki:

      Adamı İstanbul Boğazı diye Bering Boğazı’na götürmüşler muhtemelen….

    • bulut75 dedi ki:

      Ozan hocam mükemmel bir paylaşım ellerine sağlık.

  6. ertuğrull dedi ki:

    Hocam Giresun ve Espiye ilçesi çevresi için hava durumu sürekli değişiyor. Yakın zamanda kar bekleniyor mu bu bölgede? 2011 Mart ayından Kasım ayı sonuna kadar yağışlı bir dönem geçirdik ama Aralık ve Ocak ayları kurak ve ılık gidiyor.

    • Havadelisi dedi ki:

      Hafta ortasından itibaren soğuma var, sonrasında kar da görebilirsiniz ama henüz net değil, takip edin.

  7. Havadelisi dedi ki:

    Bu gece 23.30’dan itibaren Misafir Odası’nda (üst menüden ulaşılıyor) “GFS gece run’ı partisi” var. Sinerji yaratıp İzlanda’yı haklayacağız, Batı Rusya’daki soğuğu üzerimize çullandıracağız. GFS dediğimize gelecek 🙂 Misafir Odası ne yazık ki yalnızca 10 kişilik (chatroll para istiyor) bu yüzden erken gelen yeri kapar. Görüşürüz hava delileri.

  8. ALKIM dedi ki:

    Bu akşamın flaş model çıktısı da ECMWF’ten. 144’ten itibaren bize doğru konumlandırdığı soğuğu 192’de iyice yerleştirip 240’ta aşağıdaki görüntüyü vermiş.

    1

    UKMO 144’e kadar olan görünümüyle bunu desteklemiş.
    GEM 00Z’deki basınç yerleşimleriyle desteklemiş.
    GFS ise önce destekler gibi bir görüntü çizmiş, tam Azor yükselecekken 144’ten sonra Batı Akdeniz’deki bir alçak basıncı üzerimize sürmeye başlamış ancak kontrol çizgisi diagramlarda bir süre sonra bu duruma tepki vermiş. Dün maç başladı. Haftasonuna kadar galip belli olur. Gelişmeler umut verici.

    • Havadelisi dedi ki:

      Çok güzel bir özet. GFS başta ağzımıza bir parmak bal çaldı şimdi yan çiziyor. Ben de umutluyum. Forever ECWMF 🙂

  9. anemodulion dedi ki:

    Saklıkent’teki kar kalınlığı hiç güncellenmiyor herhalde. 1 ay önce de 25 cm’di, bugün de 25 cm, 1 ay sonra yine 25 cm olacağına bahse girebilirim 🙂

    • Melik Ahmet Taştan dedi ki:

      Bir çok kayak merkezinde ölçümler MGM tarafından yapılmıyor. Genellikle kayak merkezlerindeki otellerden bilgiler geliyor. Açıkcası bu ölçümlerin güvenilirliği tartışılır.
      Geçen sene bir kayak merkezindeki otel bizi fena yanıltmıştı. Yerde 3-5 cm kar varken, sırf otel rezervasyonları iptal olmasın diye ölçümü 40 cm diye yollamışlar. Kayak tatili için oraya giden vatandaşlardan haklı olarak çok yoğun eleştiri aldık.
      Kar kalınlığı sayfasının altında yıldızla işaretlenmiş merkezler için “Bu merkezlerdeki kar yüksekliği değerleri özel kişi/kurumlar tarafından, kayak pistinde ölçülen değerlerdir” şeklinde bir yazı var ama bana kalsa otellerin gönderdiği ölçümü yayınlamam…

      • anemodulion dedi ki:

        Biliyorum, farkındayım zaten. Teşekkür ederim yine de.

        Ben de aynen sizin gibi düşünüyorum. Hiçbir güvenilirliği yok o değerlerin. Belli ki bazısı bir gün ölçüyor, 5 gün ölçmüyor, ya da kış bitene kadar hiç ölçmüyor, kafasına göre davranıyor.

        Böyle yarım yamalak bilgileri yayınlamaktansa hiç yayınlamamayı tercih ederdim ben açıkçası.

  10. El NiNo dedi ki:

    rize
    Ben Rize’ye gitmeden böyle bir sistem gelirse felaket olur benim için 🙂

  11. Alper TÜKEL dedi ki:

    Uzun yıllar gözlem tecrübelerime göre çoğu tarihe geçen kar fırtınaları Ocak ayının 3. haftasına denk geliyor. Çanakkale ve Marmara için böyle en azından. Özellikle 21, 22, 23, 24, 25 ocak tarihleri. Bazen Aralık ayının 3. haftası ve Mart ayının ilk haftasında da tarihi kar yağışları olmuştur. En azından Çanakkale ve yakın çevresi için böyle. GFS baktığımda Ocak ayı 3. haftası için bu sene yoğun kar yağışı ihtimali var gibi duruyor. Tarih yazar mı bilemem ama güzel günler göreceğiz çocuklar diyesim geldi.

  12. Havadelisi dedi ki:

    Model çalıştırmaları önümüzdeki günlerde çok heyecanlı olacağa benziyor…. 20-30 Ocak arasını kurtarmamız lazım 🙂 İyi geceler herkese, ben yatıyorum, editörler ayaktaysa yorumunuzu onaylarlar.

  13. çihiro dedi ki:

    Avrupa, son 72 saatlik toplam yağış miktarlarında lider 247 kg ile İsviçre’den Saentis. Rakımı beni heyecanlandırdı. 2500 metre. Bu 247 kg yağışın tamamının kar olarak düşmüş olma ihtimali var mı?

    1

  14. tahmin-akdeniz dedi ki:

    Bu tarz cephe sistemlerinde soğuk cephe kuzeyden sokulmasına rağmen sıcaklıkların enlem olarak daha güneyde yer alan Isparta ve Burdur’da daha erken düşmesi ile ilgili bir teziniz var mı? Akdeniz kökenli siklonların üstüne soğuk cephe sokulurken bu durum genellikle hep böyle.

  15. Uğurcan dedi ki:

    Adana radarı bozuk mu acaba ? Yuvarlak içine aldığım kütle neredeyse 2 gündür orada. Bunun başka bir açıklaması var mıdır acaba ?

    1

    • El NiNo dedi ki:

      Deniz seviyesine çok yakın o yüzden.

    • Havaİzmir dedi ki:

      Denizde oluşması değil, skalada farkındaysanız küçük bir hassaslık var. O kütlenin batısına bir bakın, kırmızıya yakın bir kütle var. Orada hava sıcaklığı (Doğu Akdeniz) hiçbir yere benzemez, resmen yer buharlaşıyormuşcasına bir sıcaklık vardır genelde. Belki de karaya çıkınca bulutlar güç kaybediyor olabilir (deniz ile kara arasındaki sıcaklık farkından). Eğer dediğiniz süre zarfından bu yana hâlâ aynıysa, diğer taraflar neden aynı değil? Mersin’e bakıldığında değişiklik görünüyor. Radar bir sorun göremedim açıkçası. Varsa bir DMİ çalışanı daha iyi açıklayabilir diye düşünüyorum.

      • Uğurcan dedi ki:

        Sadece yuvarlak içine aldığım kısımdan söz ettim. Diğer yerlerde bir sorun yok zaten.Radara bakın şimdi o kütle hala orada.Deniz suyu sıcaklığı orada 16 dereceymiş. Kara sıcaklığı da 10 derece civarında.Sıcaklık farkı öyle çok fazla da değil yani.Melik Bey rica etsek açıklarmısınız.

        • Melik Ahmet Taştan dedi ki:

          Hatay radarı denize en yakın radarımız olduğu için sea clutter dediğimiz radar ışınının denizden etkilenmesi olayına maruz kalıyor. Bundan bir nebzede olsa kurtulmak için o radarın skalası yükseltildi (diğer radarlar 2 den başlıyor, Hatay radarı 15’den) ama malesef tam bir çözüm olamadı. Arkadaşlar üzerinde çalışıyor inşallah bir sonuca ulaşırlar.
          Yalnız dikkat ederseniz o yuvarlak hatlara sahip eko hiç hareket etmiyor, dolayısıyla yağışlardan kolayca ayırt edilebiliyor.

    • Havadelisi dedi ki:

      O bir arıza.

      • Havaİzmir dedi ki:

        Arıza her radarda olur ama bu biraz değişik değil mi?

        Melik bey açıklama yaptı, okuyun – Ozan

  16. gvm dedi ki:

    1

    doğu karadeniz’deki maksimum sıcaklıkların batıya karadeniz’e göre 4-5 derece daha yüksek olmuş olmasının sebebi fön mü?

    • Havadelisi dedi ki:

      Evet ama o kadar da fark yok, fön zaten yerel bir hadise, föne en uygun yerlerde sıcaklık çok fazla artabiliyor. Aynı şey Batı Karadeniz’de de olabiliyor bu arada.

  17. Santiago dedi ki:

    İstanbul diyagramına baktığımızda modelin ucube olduğu çıkıyor. Ancak 144 saat sonrasının GFS basınç yerleşimlerinde bir anormallik yok, UKMO ile aynı.. Moskova diyagramına bakıyoruz, kontrol modeli Ana GFS ile uyumlu..

    Sibirya soğukları Rusya’ya gelmek üzere galiba arkadaşlar, bize sarkar mı? Neden olmasın. Demek ki küresel ısınma tırıvırıymış, uygun basınç yerleşimi ve sağlam soğuklar 850 hPa’da -20C’ler bile sokabiliyormuş. Gerçi oradan gelen soğuk havanın -10C’si bile yeter bize 🙂

    1

    • çihiro dedi ki:

      Olayların nasıl gelişeceğini biliyorsun Santiago. Önce -20 gösterir GFS, sonra -15, sonra -10, sonra -5, sonra yağış da azalır azalır, model “normal”e döner. Sabah çıktılarına da bir bakalım 😀

      • anemodulion dedi ki:

        Aynen öyle. O yüzden hiç heyecanlanmadım ben açıkçası. Hep aynı şey oluyor ve biz her seferinde aynı zokayı yutuyoruz 🙂
        Yok, bu sefer yemiyorum.

  18. ALKIM dedi ki:

    GFS’in de rüyasıymış.

    1

  19. KRAL dedi ki:

    Akşam modelini görünce elim ayağım titredi, 🙂 kan şekerim düştü 🙂 , tansiyonum fırladı 🙂 Onun yarısı gelse Türkiye kara gömülür 🙂

  20. El NiNo dedi ki:

    23 ocak’tan önce karadeniz sistemi gelirse ölürüm ben var mı öyle bir ihtimal ??? :S :S

    • Havadelisi dedi ki:

      Belli olmaz şu an her şey fantezi aşamasında.

      • El NiNo dedi ki:

        ben rizeye gitmeden o sistem gelirse çok kötü üzülürüm bir sistemin gelmemesini isteyeceğimi hiç düşünmezdim 🙂 ben en kötü ihtimal 24 ocakta filan Rizeye gitcem o zaman karadeniz üzerinden güzel bir canavar siklon gelirse bana en büyük hediye olur ve anlık durum hakkında bilgilendiririm sizi 🙂

  21. ersin dedi ki:

    Yılbaşı mahmurluğunu üzerinden atan Hans gene çok formda, gözün kör olsun ne diyim 🙂

    1
    2

    • Havadelisi dedi ki:

      Olabilecek en deli senaryolardan biri. Ah Hans ah, ev yıkanın evi olmaz, gönül kıranın…

      • tankut dedi ki:

        amatörler için biraz daha açabilir misiniz? 🙂 yukarıdaki gibi bir durum ne demek oluyor? türkiye üzerinde yeşil renkler var, yeşil nispetten ılık olmuyor mu? deli senaryo derken, istanbul kıyılarda 15 cm kar, örneğin deli senaryo mudur? 🙂

    • Havaİzmir dedi ki:

      Gene mi Hans 😀 😀 Yahu bu adam yemiyor, içmiyor bizim ülkeye mi takıyor ? :D:D

  22. Havadelisi dedi ki:

    Son GFS çalıştırmasını görünce… Yutkundum valla.

    • ALKIM dedi ki:

      Geçtiğimiz yıl da abartmıştı GFS bir kaç kez ancak bu kadar değildi sanırım. Bu ne ya!

      1

      • Semih dedi ki:

        Nedir buuuuuu !!!!!! :O

      • Huseyin dedi ki:

        Bir kedi gördüm sanki 😀 Bu nedir ya? İzmir Körfezi’nde buz dağları falan olacak sanırım 😀

      • Huseyin dedi ki:

        Tekrar kontol ettim modelleri, bu soğuktan eser kalmamış, bir anlık bir hata yaptılar, Türkiye’yi Grönland’la karıştırdılar sanırım 😀 😀 😀 😀 Heralde içiyorlar aletlerin başında 😀 😀 😀 😀

    • snowmoon dedi ki:

      benim tek yorumum buna fantezi bile denmez resmen boyut değiştirmişler libyaya bile eksi 5’ler girmiş

    • faseay dedi ki:

      Bilmiyorum iki senedir takip ediyorum ama siteyi ne zaman açtınız? Hani bir işyeri açarsınız da ama gerçek görkemli resmi açılışı sonra yaparsınız. Hocam böyle bir sistem gelse de artık resmi açılışı yapsak; ruhsatımızı da alsak bıktım kaçak çalışmaktan ))

    • gvm dedi ki:

      hocam, hatırlarsınız belki, 2010’da da 10-11 gün önceden modellerde böyle bir sistem gözükmüştü. malum sitelerde 1000 yılın en soğuk kışı, efsane geliyor falan geyikleri dönmeye başlamıştı, hatta cemal saydam da “gaza gelip” 10 gün önceden “kara boğulacağız, rekorlar kırılabilir” falan diye bir yazı yazmıştı. ondan sonra o soğuk tabii ki bir yok olup bir tekrar belirmiş ve en sonunda kırpıla kırpıla aşağı yukarı o tarihlerde istanbul’a 850hpa’da -12, -13 gibi bir sıcaklıkla girmişti.

      diyeceğim şu: eğer basınç yerleşimleri ileri bir tarihte böyle bir soğuk hava kütlesinin güney enlemlere inmesine uygunsa basınç yerleşimlerinin o kadar radikal bir şekilde değişmeyeceğinden yaklaşık o tarihlerde -bu kadar kuvvetli olmasa da- bir soğuk hava dalgası gelmesi ihtimalinin olduğunu söyleyebilir miyiz?

      • Havadelisi dedi ki:

        İhtimal elbette var. Ama GFS’nin diğer senaryoları pek desteklemiyor. ECMWF,yukarı enlemlerde bir soğuk birikimini destekliyor. Tarihsel eğilimleri de göz önüne alarak, şansımız %51 diyorum 😀

    • sappokinowa dedi ki:

      Valla ne yalan söyliyim, ben demin geldim, ayıptır söylemesi hafiften de çakır keyiftim, bildiğiniz uyandım, kendime geldim. Sanki arka arkaya 4-5 türk kahvesi içmiş gibiyim, yoğun kafein almış gibi oldum resmen, buna “Hans’ın Alice harikalar diyarında Türkiye 850 hpa’da nasıl gözükür” adlı projesi adını verdim, gerçekleşmeyecek bile olsa sadece bakmakla doyuma ulaştıran, ulan yağmasa da olur be dedirten bir çalıştırma….

  23. Santiago dedi ki:

    Efsane 2003-2004 kışındaki AO-NAO endeksleri ve İstanbul’un ortalama sıcaklık değerlerini paylaşıyorum (Geçen sene de paylaşmıştım ama resim yükleme sitesi yüzünden uçmuş galiba).

    Hocam, o sistemlerin canavar siklonlar yaratmasında yüksek sıcaklık farkının etkisi de var mıdır? Mesela 22 Ocak’ta ortalama sıcaklık 11C’den -4C’lere iniyor 1-2 gün içinde..

    1

  24. Havadelisi dedi ki:

    Çok kısa iki sorum var cevaplarsanız sevinirim, teşekkürler.

    1, 2

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Hocam ben şahsen risk haritanızı çok beğeniyorum. Yalnız uzun süre bu uyarı işleriyle uğraşan biri olarak, bu işe verdiğiniz emeğin ve harcadığınız sürenin de çok fazla olduğunu da tahmin edebiliyorum. Risk haritası gibi işler rutin işlerdir ve bu tür işlerle uğraşırsanız bilimsel çalışma yapacağınız vakit azalır. Ayrıca ailenize daha az zaman ayırırsınız. Bence rutin ve çok zamanınızı alıcak bu tür işlerden uzak durun derim. Ha bir ekip oluşturursunuz her gün 1 kişi hazırlar haritayı, size haftada bir sıra gelirse belki sürdürülebilir. Gerçi o zamanda başkası tarafından hazırlanan haritaya güvenemeyebilirsiniz.

    • Mert dedi ki:

      Merhaba,

      Bana kalırsa 5 günlük tahmin yapman daha iyi olur diye düşünüyorum hem senin için antrenman olur bu sayede. Hava delisi olanlar 5 günlük tahmine bakmasın gibi düşünce bana göre yanlış ülkemiz zaten o kadar extrem olaylara gebe değil hani sürekli hortum kasırga vb. en soğuklar bile yılda 2 kere vuruyor o da 3 gün bu nedenle Türkiye’nin incisi konumunda İstanbul’un (tüm şehirlerimiz aslında öyle fakat nüfus ve yoğunluk olarak bakıldığında) tahmini yapılması taraftarıyım.

      Saygılar,

      Mert

    • Havaİzmir dedi ki:

      Neden böyle bir anket açtığınızı anlamadım. Sonuçta başkaları sizin kararınızı etkileyecek ise o işten ne anlayacaksınız?

    • mehmet ulu dedi ki:

      türkiye istanbul’dan ibaret değil kardeşim 🙂 bence risk haritasına devam

    • Murat Demir dedi ki:

      Ben Batı Karadeniz’de yaşıyorum. Arabam ile 10 dakikada 10 km ye 1000 m rakıma ulaşıyorum.
      Bulunduğum yerde kar yağışı rutin (deniz seviyesi hariç). Ama nedense beni İstanbul ilgilendiriyor, daha çok heyacanlandırıyor. Zaten işin aslı, ben hep böyle hava olaylarını İstanbul’dan takip ederim. İstanbul’da kar yağıyorsa, biliriz ki 24 saat içinde Kocaeli, Adapazarı, Düzce, Bolu, Bartın ve Kastamonu kıyı şeridi yani deniz seviyesi mutlaka kar alır. Bunu bu kıyı şeridindekiler çok iyi bilir. Onun heyacanı bir başka oluyor. Yani İstanbul’a kar yağması demek Batı Karadeniz kıyı şeridine 24 saat içinde kar yağması demek. Bu taktikten sanırım faydalanan Anadolu illerinde de bir çok insan var bence.

      • mtngrnlr dedi ki:

        İstanbul’a uzun soluklu kar yağışı getirecek olan bir sistemin kuzey ve kuzeydoğudan sarkacak bir soğuk hava dalgasıyla mümkün olacağını biliyoruz. Bunun için Batı Karadeniz ile İstanbul arasında pek fark yok gibi geliyor bana hatta Batı Karadeniz illeri bir adım daha önde diyebiliriz. Orta Akdeniz ve Balkanlar kaynaklı kısa süreli duğuya doğru hızla hareket eden siklonların getirdiği kar yağışları ifadelerinizle aynı paralellikte olabilir.

    • iklimanjaro dedi ki:

      yersiz yurtsuzlar var hocam, şurda kar yağsa burda üşüyen bir takım vücutlar var, kelebek etkisi de var, sonra orda burda akirabalar var, küreselleşen dünyamızda her yerin hava durumunu merak ederim, risk haritası büyüktür 5 günlük istanbul hava

    • gvm dedi ki:

      İkisini de yapsanız? İstanbul’da yaşadığım için İstanbul tahmini yapmanızı isterim ama sonuçta Türkiye, İstanbul’dan ibaret değil.

  25. Havadelisi dedi ki:

    GFS uzun vade yine berbat… İzlanda resmen kükremiş, Reykavik kuvvetleri Leningrad üzerinden Moskova’ya kadar ilerlemiş. Ne olur değişsin, Ocak ayını karsız kapatmak psikolojimizi berbat edecek.

    Gerçi en sonunda istediğimiz bir şekil çıkıyor ortaya ama o da çok çok uzak.

    • ALKIM dedi ki:

      Hocam o uzak dediğin tarihin bir eğilimi olduğunu hepimiz biliyoruz. Sen de söyledin zaten aşağıda. Bir hafta sonra o tarih ilk 180 içine girmeye başlayacak ve benim tahminim bir şeyler çıkacağı yönünde. Bir diğer dikkat çekici nokta da soğuğun süresi uzuyor sürekli önümüzdeki hafta için.

    • Santiago dedi ki:

      Gidişat 2006-2007 ile çok benzer..

      • ALKIM dedi ki:

        Yok artık Santiago. Duymamış olayım. Sizin de sabrınız taşmış, dengeler şaşmış anladığım kadarıyla. Yakıştıramadım. Kınıyorum.

  26. Havadelisi dedi ki:

    İsviçre Alpleri’ne mor alarm… 24 saatte 1 metre kar…

    1

    Kaynak: http://alarm.meteocentrale.ch/index-en.html

    • tankut dedi ki:

      böyle bir şeyi ölmeden önce istanbul’da görebilmek istiyorum!..imkansız mimkansız, atmosfer bu belli olmaz, değil mi! (umut, ekmek, fakir..:)

    • Uğurcan dedi ki:

      1 metre kar vay be. İstanbul’da son 5-6 yıldır yağan kar yağışı 1 metre değildir ya. 😀 Biz de burda 5 cm için taklalar atıp duralım adelet mi bu ? :D:D

  27. anemodulion dedi ki:

    Ya bu arada Denizli’nin iklimini çok beğeniyorum ben ya. Modifiye Akdeniz iklimi 🙂 Kar da yağıyor, şiddetli yağmurlar da görülüyor, harika bir konumda. Havası da kuru.
    Yine kar alacağa benziyor önümüzdeki günlerde. Ne güzel.

    • carcass dedi ki:

      O zaman bir de yaz aylarında görün derim 😀 herkes oradan kaçmaya çalışır, duramazsınız sıcaktan… Ama kış için dedikleriniz doğru.

  28. Havadelisi dedi ki:

    Hem GFS hem de ECMWF uzun vadede kuzey enlemlerde soğuğu biriktirmeye devam ediyor, umarım İzlanda siklonlarının iflahı sonunda kesilir ve soğuklar güneye doğru bir yol bulur….. Takipteyiz 🙂

    • Santiago dedi ki:

      Artık iş yüksek basınçların kuzey enlemlere çıkmasına kaldı.

      • snowmoon dedi ki:

        son yıllarda polar koridor oldu size izlanda ab koridoru maşallah kendine yol bulan ab buraya doğru iniyor 🙂

    • ALKIM dedi ki:

      Sonunda sana da uzun vade için genel de olsa yorum yaptırabildik. Bir haftaya kadar 20 Ocak sonrası diagramların yönünün aşağıya inmesini beklemek çok mu iyimser bir tahmin? Ben aştım artık olayı. Bir hafta sonrası için 2 hafta sonrasındaki diagramların yönünü kestirmeye çalışıyorum. Bu gidişle birilerine rakip olabilirim. Gözümü Ocak’ın son çeyreğine diktim.

      • Havadelisi dedi ki:

        Ahahahah, zaten bir bırakayım sıkıyönetimi burası Şubat’a gün verenlerle dolar.

        Hayır hiçbir garantisi yok diyagramların aşağı dönmesinin. Benim tek umudum tarihsel eğilimler, ve İzlanda siklonlarının durabileceği ihtimali. Son 11 yılda 23 Ocak civarında sistem gelen seneler: 2000, 2001 (eh işte), 2004, 2005 (eh işte), 2006, 2008 (eh işte), 2010…

    • Havadelisi dedi ki:

      Al işte son ECMWF çıktısı, ileri saatlerden biri… Yukarı enlemlerden inmeye niyetlenen bir soğuğun karşısına İzlanda siklonumuz kapı gibi dikiliyor… Oldukça sinir bozucu. Hayır o değil, İzlanda’dan İskandinavya’ya kadar ilerleyip kuzeye sapıyorlar, soğuğu zayıflattıkları gibi, ilerleyip hiç değilse kalan sağ kısmının arka tarafından aşağıya inmesine de müsaade etmiyorlar. Olabilecek en kötü senaryo. Değişme ihtimalinin olması tek teselli.

      1

  29. Havadelisi dedi ki:

    Ana sayfaya başlık açtım, önümüzdeki 1 haftanın hava olayları ilgili yorumlar oraya lütfen… Teşekkürler…

  30. Santiago dedi ki:

    Ve AO negatife doğru yolculuğa başlar.. NAO ise bizim için ideal olan -1/+1 aralığında.. Artık gerisi olumlu senaryoya kalır..
    265520

    AO endeksinin 15 Ocak’tan itibaren negatife indiğini görüyoruz.. Bakın bu durum modellere nasıl yansımış!
    5959

    Not: Bu endekslerin tutarlılığına da fazla güven olmuyor ancak negatife eğim günlerdir görünüyor, inşallah değişmez..

    • ALKIM dedi ki:

      ECMWF ilk tepkisini verdi bu duruma ancak GFS’e yansımış değil uzun vadede. Diagramların 15’inden itibaren aşağıya kıvrılmasını umuyorum. Bu eğilim devam edecekse haftasonundan itibaren diagramlara da yansımalı. Bu arada başlık da açılmış ama burada söylemeden edemeyeceğim. Ankara da ne ballı memleket kardeşim son 2 senedir. Piyango yine onlara vuruyor önümüzdeki hafta.

    • Havadelisi dedi ki:

      Şimdi bana kızacaksınız ama… İndeks tahminlerinde görülen eğilimlerin modellere yansımasını gerçekten bekliyor musunuz? İndeksler zaten model çıktılarından hesaplandığına göre, yani zaten bir ürün olan şey çıktığı şeyi nasıl tayin edebilir? İndeksler böyle çıkıyorsa, olan biten her neyse o zaten şimdiye kadar model çıktılarında görünmüş demektir.. Çünkü indeks denen şey de bir model çıktısı… Bilmiyorum benim mi anlayamadığım bir şey var kastedilende yoksa tam anlatamıyor muyum demek istediğimi?

      Bu bilgiler ışığında, mesela GFS’den hesaplanan NAO ortalamasının (ikinci şekil, siyah yuvarlaklar) karşılık geldiği harita da, GFS’nin ana çıktısı değil, GFS-ENS (diyagram ortalaması) çıktısı olur…

      Benim gördüğüm, evet indekslerde aşağıya bir eğilim var eğer ortalamaya bakarsak, ama ortalamanın etrafındaki çıktılar yine bayağı bir dağılmış aşağı yukarı…

      • Santiago dedi ki:

        Ben kızmam hocam merak etme, ama Alkım bu gece bi büyük devirir bunun üstüne 🙂

        AO-NAO’nun modelin ta kendisi olduğunu biliyorum, burada bir çok defa tartışmıştık. Ancak, aşağıdaki örnekte görüleceği üzere, bu sevgili endeksler mutasyona girdikten sonra, yani inip çıktıktan sonra, uzunca bir süre aynı ritmi izliyorlar.

        1

        Burada benim vurgulamak istediğim nokta, AO endeksi kuvvetli pozitiften nötr yada negatife indiği taktirde, en az bir ay o şekilde devam edebilir. Endeksin gidişatına bakın, Eylül ortasından ekim ortasına kadar hafif pozitif, ekim ortasından kasım ortasına kadar nötr (ve soğuk periyod), kasım ortasından ocak ayının başına kadar da kuvvetli pozitif gitmiş. Minimum bir aylık bir istikrarı var.

        Peki AO negatife inerse ne olur? Onu anlatmak için de GFS 00Z ve ECMWF 00Z çıktılarının 240 saat sonra öngördüğü senaryoyu paylaştım. Kuzey Avrupa’da 850 hPa’da -5C olması yerine -15C’ler beliriyor. Mesela önümüzdeki hafta gelecek olan sistemde İstanbul’a -7C civarında bir sıcaklık oturuyor. Neden? Kuzeyimizde sağlam bir soğuk olmadığı için. Ama AO negatif olsa, kuzeyde -20C’ler olsa, bize de -12C gelse.. Sonra ver elini sea effectin kralı..

        Bu yani 🙂

        Not: AO negatif oluyor diye %100 sistem gelir anlamı çıkarılmamalı.. Sadece sistem geldiği taktirde kuvvetli olma ihtimali artıyor..

      • ALKIM dedi ki:

        Yok canım niye kızayım. Demek istediğim şu: Güncel AO-NAO verileri istenen konuma gelmeye başladıkça model çıktılarındaki görünüm de değişecek. Aslında durum tam tersi, AO-NAO tahminlerinde belirleyici olan model çıktıları. Bunu gayet iyi anladım ancak diagramlardaki sıcaklık ve yağışı ifade eden çizgiler diğer olumlu şartları yansıtmadığından (örneğin kuzeyimizde Sibirya’nın güçlendiğine dair bir fikir vermiyor ancak NAO ve AO’ya bakarak büyük ihtimalle kuzeyimizde daha soğuk bir havanın olduğunu tahmin edebiliyoruz). Bu olumlu seyir devam ettikçe de beklentiler doğrultusunda diagramlara yansıyor. Kısacası AO-NAO’nun matematiksel değerini takip ederek gidişatı kafada biraz daha iyi canlandırabiliyoruz, başka bir şey değil.

  31. akureyri dedi ki:

    Bilmiyorum dikkatinizi çekti mi fakat Cengiz Topel’de yaşananlara benzer bir durum Bursa Yenişehir havalimanı ölçümlerinde de yaşanıyor. Yenişehir Meydan’ın rakımı 233 metre. Dün gece ölçülen en düşük sıcaklık -6.2 C. Halbuki çok yakınındaki 150 metre civari rakımlı Bursa merkezde ölçülen en düşük sıcaklık -1.5 C. 800 metre rakımlı Eskisehir’de ölçülen en düşük sıcaklık ise -3.1 C. 31 Aralık 2011 de ise en düşük sıcaklıklar Bursa Merkez için +3.9 C, Yenisehir Meydan ise -4.3 C. Bu yüksek farklar sadece yüksek basınç altındaki gecelerde oluşuyor. Yenişehir konum olarak İznik gölünün 30 km kadar güneyinde kalıyor. Havalimanları çoğunlukla etraflarındaki yerleşim merkezlerinden daha soğuk oluyor fakat Yenişehir’de de, Cengiz Topel gibi ekstrem bir durum var bence.

  32. hava35 dedi ki:

    akdağ, 336 mm kar yağışı, orda olmak isteyenler el kaldırsın 🙂 , bu sistem en çok dağlarımıza yarayacak.

    1

  33. Santiago dedi ki:

    Bu sabahki modelleri gördükten sonra, önümüzdeki hafta ortasına doğru iç bölgelerde örtü oluşturabilecek sağlam kar yağışları ve kuvvetli soğuk görülme olasılığı bana göre %80 olmuştur.

    İstanbul’da ise kuvvetli rüzgarla beraber deniz etkisiyle oluşan yağışlar görülebilir. Bu yağışı İngilizlerin kullandığı ve benim çok hoşuma giden Wintry Showers (Kış Sağanakları) olarak adlandırabiliriz.

    Vikipedi’den alıntı:
    Wintry showers is a somewhat informal meteorological term, used primarily in the United Kingdom, to refer to various mixtures of rain, graupel and snow. Though no “official” criteria exist for the term, in the United Kingdom the term is not used when any accumulation of snow on the ground takes place. It is often used when the temperature of the ground surface is above 0 °C (32 °F), preventing accumulation from occurring even if the air temperature is marginally below 0 °C (32 °F); but even then the falling precipitation must generally be something other than consisting exclusively of snow.

    • welbane dedi ki:

      ABD’de wintry mix deniyor sanırım, kar yokluğunda güzel şeyler bunlar..

  34. anemodulion dedi ki:

    Freemeteo en son güncellemede Antalya’nın bir haftalık yağışını 173 mm’ye , Adana’nınkini 136 mm’ye çıkarmış.
    Vay anam vay…
    Antalya için büyük bir değişiklik olmaz herhalde ama Adana’yı yarın sabahki güncellemede 30-40 mm’ye düşürürse şaşırmam 🙂
    Genel eğilimi böyle kendisinin.

    • hava35 dedi ki:

      güncellendi , antalya 220 mm , adana 93 mm de kaldı. antalyanın kemer ilçesinde 350 mm yağış verilmiş.

      değişecek linkleri vermiyoruz, resim yüklüyoruz! – Ozan

  35. Onur dedi ki:

    Ankara’lılardan cevap bekliyorum.

    Yalnız mıyım bilmiyorum ama ben eskiden Ankara’da böyle üşümüyordum. Acaba kış yaşamayı mı unuttum diyorum içimden ama dışarıda 5 dakika yürüdüğümde elim yüzüm uyuşuyor.

    Az önce eve gelirken bulunduğum yerdeki termometre -5 gösterdi, şimdi dmi’den bakıyorum -3 civarında gösteriyor.
    Asıl sürprizse nem 🙂 %99 nem var Ankara’da şu anda.

    1

    Humidex formülü hissedilen -6 diyor ama ben -10larda bu kadar üşüdüğümü hatırlamıyorum. Yanlış bilgi vermek istemem ama anladığım kadarıyla Humidex soğuk havada verimli bir index değil zaten.

    Bu nem değeri sıradışı gibi geldi bana ama bu sene genel olarak çok yüksek gittiğine eminim. Ankara’ya ait geçmiş yıllardaki nem değerlerini görebileceğim güvenilir bir kaynak mevcut mu? Mevcut değilse de önceden takip edip hatırlayanlar var mı?

  36. Santiago dedi ki:

    Hafta sonu ülkemizi etkileyecek olan alçak basıncın rotasını aşağı yukarı çiziyorum;
    alçak
    Cephe yağışlarının bana göre en iyilerinden biri olan BOLAM Modeli ise Ege’nin güneybatısı ve Antalya civarına aşırı yağış öngörmüş.. Fırtına da var. Acil önlem alınması gerekiyor bence.
    precip
    Ayrıca siklon kuzeye Marmara’nın batısından bir yerlerden çıkacağı için Trakya’da sağlam kar görülme olasılığı azalıyor.

    • hava35 dedi ki:

      Alçak basınç, kanaatimce çizdiğin yolu izlemeyecek, ben tam tersine güneye yönelmesini, veya Ege kıyılarından içeri girip yok olacağını tahmin ediyorum.. Belki de iyiyi düşünmek istiyorum bilemiyorum 🙂

    • serdarg dedi ki:

      Dün Accuweather.com’un, Weatherwhys bölümünde Amerika’daki storm tracks bilgisini vermişti. Bizim coğrafyamız için böyle belirgin rotalar mevcut mu? Bu bilgiye nasıl ulaşabilirim? Teşekkürler..

    • çihiro dedi ki:

      Met Office’e göre rota birazcık batıda. Bu da Trakya’nın ‘sağlam kar’ alamamasına neden olabilir.

      1

  37. Havadelisi dedi ki:

    İstanbul’da sis var, ve kokladığım kadarıyla hava kirli değil. Güzel bir atmosfer 🙂

    1

    • Commandouz dedi ki:

      Beşyüzevler’de an itibariyle sisin s’si yok. Yükseklikten galiba.

      Büyük Çamlıca tepesinden anlık sis görüntüsü:

      1

    • İhsan dedi ki:

      Bostancı’da sahilden minibüs yoluna kadar olan bölümde sis çok yoğun. Minibüs yolunun kuzeyinde kalan bölümde hiç sis yok. Sis hafif bir güneyli rüzgarla Marmara’nın nemi sayesinde oluşuyor diye düşünüyorum.

  38. Anil dedi ki:

    Hocam selamlar,
    Biliyorum yogun bir donemdesiniz ama haftasonu ozellikle akdeniz, ege ve trakya’yi (HAYATİ) etkilemesini bekledigimiz sistemler not defterinde ayri bir basligi haketmiyor mu? Ne dersiniz.

    • Havadelisi dedi ki:

      Yarın açacağım başlığı.

      • acsaydam dedi ki:

        Ben beklenen swell ve de dalga yüksekliğini Kumluca’ya yaydığımda ortada sera falan kalmıyor, bunun faturası 300-500 milyon dolar, umarım yanılıyorumdur umarım Google Earth yükseklikleri yanlıştır ama beklenenleri yerleşim gerçekleri ile karşılatırdığımda hep felaket serileri çıkıyor karşıma, ne yapılır derseniz bence de hiç, 4-5 metrelik bir Tsunami bu bence gelip geçecek ve de umarım en az zararla atlatırız.

  39. a c saydam dedi ki:

    Sevgili arkadaşlar sizlerin yorumu nasıl bilmem ama 6-7 Ocak günleri Marmaris Antalya Anamur arasında 4-5 metre swell (deniz kabarması) 10 metrelik dev dalgalar fırtına, aşırı yağış yükselen ama denize akamayan nehirler… Donanma marinalar kıyı şeridi srlalar kumluca oteller kıyı kenar çizgisini ihlal eden tüm yazlıklar bence hepsi tehlikede. Uyarı üzerine uyarı yapıyorum acaba yanılıyor muyum meteorolojiden hala uyarı yok. Böyle sistemler az görülür siz ne diyorsunuz.

    • Havadelisi dedi ki:

      Hocam bence de DMİ böyle sert sistemler için 2-3 gün önceden bir ön uyarı verebilir, ama tercih etmiyor nedense. Melik Ahmet bey var buraya yazan DMİ çalışanı bir hava delisi, o yanıtlayacaktır 🙂

    • Ankaragücü dedi ki:

      Şahsen çalıştığım kurumda (Marmaris) elimden geldiğince önlem almaya başladım. Dalgıç pompalar hazır. Giderler, logarlar açık ve temiz. Kapı, pencere altlarında havlular yerlerini almaya başladı. 🙂 2 jeneratör de full mazot dolu bekliyor. Evimde ise mum, el feneri, fırtınayı seyrederken içilecek kahve – konyak gibi kumanya cuma gecesini bekliyor. 🙂

      • humi dedi ki:

        9 Eylül 2009’da 31 insanımızın canına mal olan İkitelli sel felaketi ile ilgili oarak Cemal hocamız elinden geldiği kadar uyarılarda bulunmuş, ne yazık ki olanlar olmuştu. İnşallah bu sefer sizlerin de yardımlarıyla, elbirliğiyle bu olması beklenen felaketin hasarları, yapılacak uyarılarla az olur….

      • Commandouz dedi ki:

        😀

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Belki dikkat etmişsinizdir, sistemlerden 2-3 gün önce değerlendirme şeklinde web sayfasında bir yorum olur orda kuvvetli yağış ve fırtınadan bahsedilirdi. Bugün neden yazılmamış bilmiyorum açıkcası. Belki de sistemin şiddetiyle ilgili tereddütler vardır.
      A.C. Saydam Bey’in fırtına ile ilgili tesbitlerine de katılıyorum, Muğla ve Antalya kıyıları başta olmak üzere Akdeniz ve Ege’ye kıyısı olan kentlerde ciddi hasara yol açabilir.

  40. Havadelisi dedi ki:

    Cengiz Topel saat 18 itibariyle 0 derece, çevredeki şehir merkezlerinden 9-10 derece soğuk.

    1

    Bu soğuma son 2 saatte sıcaklığın 10 derece birden düşmesiyle olmuş.

    2

    En karasal merkezlerde dahi böyle bir düşüş yok. Cengiz Topel’deki düşüşün bir nevi “hava hareketiyle” (dağdan doğru soğuk çökmesi?) gerçekleştiği yorumunu yaptım ben.

    3

    Dün ölçülen maksimumlar, dün bu saatten fark ve gece ölçülen minimumların hepsi, olayın dün de gerçekleştiğini, akşam belli bir saatten sonra bu istasyonun bir nevi “dağ etkisine” girdiğini gösteriyor. Bence çok ilginç. Önceki yorumumu da okuyun. Bu istasyonun rakımı sadece 55 metre.

    4
    5
    6

    1

    • cemal dedi ki:

      Ölçülen Uç Değerler Cengiz Topel
      En Düşük Sıcaklık :10.01.2002 -9,4 °C
      En Yüksek Sıcaklık :25.07.2007 41,6 °C
      En Çok Yağış :28.08.2007 92,7 kg/m2
      En Hızlı Rüzgar :03.10.2005 45,2 km/sa
      En Yüksek Kar :06.01.2002 58 cm

      Çok ilginç bir coğrafyada bulunuyor bu meydan. Özellikle açık gecelerde aşırı derecede ısı kaybı var. Bu arada yükseltisi 70 metre istasyonun.

      • İhsan dedi ki:

        -9,4 ü nereden buldunuz bilmiyorum ancak DMİ’de aynı meydana ait -21 küsurlu bir değer olduğunu görmüştüm.

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Çok ilginç bir ayrıntı. Ben Cengiz Topel’in sıcaklığının düşük olduğunu biliyordum ama hiç bu şekilde incelememiştim. İlginç bir ayrıntı daha; Cemal Bey istatistikleri paylaşmış eğer bir hata yoksa şimdiye kadar en düşük sıcaklık -9,4 ölçülmüş. 29 Aralık’ta sizin paylaştığınız bilgiye göre atmosferde çok vasat bir soğuma olmasına rağmen -9 derece, yani rekora yakın sıcaklık olmuş. Demek ki Sibirya soğuğu da gelse, vasat bir soğuma da olsa bu istasyon -10’un altına düşmüyor.

  41. Santiago dedi ki:

    AO-NAO hakkında güzel bir site..

    Linklere de ekleyebiliriz..

    http://policlimate.com/weather/oscillation.html

    • Havadelisi dedi ki:

      Çok teşekkürler, “uzun vade” kısmına ekliyorum. Çeşitli model çıktılarından elde edilen indekslerin gösterildiği bir site bu arada, biraz ayrıntı vermiş olayım.

  42. devrim dedi ki:

    Bir sorum var hocam. Resimde tahmini yapılan yer Norveç’in kuzeyinde bilmediğim bir nokta. Dikkatimi çeken, beklenilen tahminde basınç değerinin 1000 mb’ın altında olması ve yağışın azlığı. Bizde basınç bu değerlere düştüğünde olağanın üstünde yağış beklenirken orada bu neden olmuyor?
    Teşekkür ederim.

    1

  43. Havadelisi dedi ki:

    Canavar siklonlar İngiltere ve Batı Avrupa’yı haşat ediyor:

    http://fotogaleri.ntvmsnbc.com/ingilterede-kasirga-gibi-firtina.html

    • serdarg dedi ki:

      Gerçekten wow! Yalnız bir şey dikkatimi çekti; tır gibi yüksek araçların devrildiğini gördüm. Birçok ülkede tır gibi yüksek araçların, rüzgar hızı belli limitler üzerinde olduğunda, trafikte seyretmesine izin verilmediğini duymuştum. Ülkemizde böyle bir yönetmelik var mı?

      • ALKIM dedi ki:

        Böyle bir yönetmelik olup olmadığı hakkında bir fikrim yok ancak Boğaz Köprülerinin 27,5 m/sn (97.2 km/saat)’i aşan rüzgar hızlarında trafiğe kapatılması gerektiği Ocak 2004 siklonunda köprü halatlarından birinin kopmasının ardından gündeme gelmişti. Tınlayan oldu mu? Olmadı. İstanbul’da bazı yıllar bir-iki kez rüzgar hızının 100 km’ye ulaştığı fırtınalar olur ve şu ana kadar herhangi bir önlem alındığına rastlamadım. Köprü ancak kaza veya buzlanma olursa trafiğe kapatılır veya şerit sayısı düşürülür. Şu linkte en altta şöyle bir not var. “Köprü 58 m/s maksimum rüzgar yükü için projelendirilmişti. 22 Ocak 2004 günü, rüzgâr hızı 122.3 km/saat (34 m/s) iken, 236 askı halatından birinin bağlantı levhası kırılarak koptu. Bunun nedeni, 3 cm kalınlığındaki bağlantı levhasında zaman içinde ‘yorulma’ ve korozyona bağlı olarak zayıflamadır. 2007 yılında bağlantı levhaları yenilendi.” Levhalar da yenilenmiş. Güvenle kullanabilirsiniz. 🙂
        Bir not daha: 2004 sisteminde halatın koptuğu akşam eve dönüşte köprüyü kullandık. Halat biz geçmeden hemen önce kopmuş uç kısmı açıkta savruluyordu. Köprünün nasıl sallandığına inanamazsınız. Direkt olarak halatın kopmasıyla ilgili olduğunu sanmıyorum ama aşırı bir rüzgardı. O akşam efsaneydi zaten.

        • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

          Ocak 2004 sisteminde Balıkesir’de askerdim. İnternet cafe ve gazinodan sorumlu çavuş olmam hasebiyle Dmi’nin web sayfasına kolayca ulaşabiliyordum. Tahminlerde Marmara için 10 kuvvetinde fırtına verilmişti ve açıkcası dmi’de çalıtığım süre içinde Marmara için ilk kez 10 bofor kuvvetinde tahmin verildiğini görmüştüm. Komutanları uyardığımı hatırlıyorum. Felaket bi sistemdi o.. Balıkesir 6.Ağır Bakım Komutanlığı’nın duvarları yıkılmıştı… Cuma günü gelecek olan sistemin de kuvvetli olacağına inanıyorum ama 2004 deki gibi kasırga benzeri etki yapacağını sanmıyorum.

          • bahattin bakırcan dedi ki:

            bahsettiğiniz olayı hatırlıyorum evimiz ağır bakımın karsısında bizim. dün akşam Balıkesir merkezde yer yer 20 metreye kadar görüş mesafesini düşüren bir sis vardı en son böylesine sisi 2004 kışında efsane sistemden 1 hafta önce görmüştüm bu sis tesadüfü ümitlerimi yeşertti melik ahmet hocam hatırlar mısınız?

            • Melik Ahmet Taştan dedi ki:

              Sis olayını pek hatırlamıyorum ama o duvar yıkıldığında onarım için rüzgar ve karın altında saatlerce uğraşmıştık. Postalımın içi kar suyu dolmuştu ayaklarımı da hissetmiyordum, hayatım boyunca öyle üşüdüğümü de hatırlamıyorum.
              Bu sistem ona göre daha sıcak, dolayısıyla 7’si gece saatlerinden önce kar olma ihtimali düşük gibi. Yarın nöbetciyim işyerinden ECMWF ürünlerini detaylı inceler daha net konuşabilirim.

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Yine turuncu uyarı vermişlerdir… Met Office notu kıt hocalara benziyor, kırmızı uyarıyı çok nadir veriyorlar.

  44. Onur dedi ki:

    Yılbaşı sisteminde de bu konuya değinmiştim, kısa vadede Hauptlauf’un daha tutarlı olduğuyla ve diğer çıktıların ona yönelme eğilimi olduğundan bahsetmişti Ozan. Fakat diğer tüm çıktılar fikir birliğindeydi ve aralarında uçurum vardı, sonuçta diğer çıktılara yaklaştı ana çıktı.

    Yine benzer bir durum var:

    1

    En sıcak ve en kurak senaryo hem kısa vadede hem de uzun vadede ana çıktıda. Uzağı boşverelim ama yılbaşı sistemindeki gibi yakında en azından yağış artacaktır diye düşünüyorum. Tabii maalesef bu sıcaklıklarda kar yok.

  45. Havadelisi dedi ki:

    FreeMeteo Kofçaz çıktısı… Yaklaşık 53 cm kar öngörülmüş, eğer soğuk geri çekilmezse olası bence…

    1

    • anemodulion dedi ki:

      Adana’ya da pazar günü için yoğun karlakarışık yağmur vermiş yine 🙂

    • Ankaragücü dedi ki:

      Üstadım o kar olarak düşecek yağışın “mm” olarak değeri sanırım. Kar içindeki nem oranı ve hava sıcaklığına bağlı olarak kar kalındığı değşiyor diye biliyorum. Örneğin sıfırın çok altında bir değerde 53 mm, 1 metreden fazla kar kalınlığı yapabileceği gibi sıfırın üstü sıcaklıkta hiç örtü yapmayabiliyor.

  46. kardanadam35 dedi ki:

    Ozan Bey müsaadeniz olursa gerçek bir hava delisi Ronald Karel’in hayatını aşağıdaki linkte vermek istiyorum. Ben okurken epey etkilendim. Kendisi İstanbul Moda’da çocukluğunu geçirmiş gerçek bir hava delisi …

    http://www.meteoquake.org/ronkarel.html

    • ihsan dedi ki:

      Merak ve heyecanla okudum. Makalenin sonuna doğru gözlerim dolmadı dersem yalan olur. Paylaşımın için çok teşekkürler Kardanadam35

    • Melik Ahmet TAŞTAN dedi ki:

      Çok güzel bir yazı ama açıkcası ben bu bulutlardan deprem tahmini işine pek inanmıyorum. Yazının kahramanı gökyüzünde Stratiform bulut gördüğü bir günde 1500 km ötede deprem olduğundan bahsediyor. Bir başka yerde de bulutlanma sonucu meydana çıkan ozonun (o3) fay hatlarını etkilediğinden bahsediyor. İyi de gökyüzünde gördüğünüz bulut etkiliyorsa olduğu bölgeyi etkiler. 1500 km ötesinde o bulutun gösterdiği veya etkilediği bir deprem nasıl olsun? Pek mantıklı değil açıkcası….
      Kadir Sütcü adında bir deprem “uzmanımız” var biliyorsunuzdur 🙂 Kendisi 3-4 ay önce DMİ’ye geldi, bize bulutlar ve deprem oluşumu hakkında teorilerini anlattı. Deprem olan günlere ait uydu fotoğraflarını getirmiş. İşte bak depremin göstergesidir bu diyor. Bende deprem olmayan günlera ait onlarca bulut örneği koydum, neden o günlerde deprem olmadığını sordum. Sormaz olaydım 🙂 Muhteremin meslek “berber”likmiş meğer, aldı usturayı eline, saç sakal daldı bize 🙂

  47. tengizman dedi ki:

    Dun ve bugun isim geregi disardaydim. Meydanlarda gordugum dijital termometreler 9-11 arasi sicaklik gosterse de, cok fazla acik alanda gezmemekle beraber kat kat giyinmeme ragmen usudum. Hatta bugun kapsonlu kazak giymeme ragmen, mağazanin birine girip atki satin aldim. Daha onceleri gunes altinda 3-4 derecelere ayaz deyip usurken, simdi gordugum bu sicakliklarda usumek bana garip geldi.

    • hava35hava dedi ki:

      izmir’de de aynı şekilde termometre 8-9 gösteriyor ama çok üşüten bir hava mevcut, nem %90’lar civarında bunun etkisi var sanırım.

  48. Santiago dedi ki:

    Şu yazımda yüksek basınç etkisi altında ve soğuk geçen Kasım aylarını takip eden Aralık ayları ılık geçtiği taktirde, kış için olumsuz bir tablo ortaya çıktığını tespit etmiştim.

    Ancak şöyle bir durum var, efsaneye giden kışlarda aralık ayının üçüncü ve dördüncü haftasında sıcaklıklar mevsim normallerinin altına, kestaneye giden kışlarda ise tam tersi olarak mevsim normallerinin üzerine doğru çıkıyor. Aşağıdaki tabloda göreceğiniz üzere 2011 Aralık ayı efsaneye meyilli bir rota izlemiş. Aradaki tek fark AO’nun diğer efsane kışlarda pozitif, bu sene ise kuvvetli pozitif olması.

    Eski zamanki kışlarla günümüz kışlarını sıcaklık olarak karşılaştırmak çok sağlıklı olamaz tabii ki, ama AO endeksinin normallere doğru inişe geçmesiyle görece soğuk bir kış da yaşayabiliriz. Artık bekleyip görme zamanı..

    1

    • çihiro dedi ki:

      Süpersin! Yalnız bu gözlemi kalp hastası hava delilerine göstermeyelim 😀

      • Armando dedi ki:

        Eline koluna sağlık, şimdi arşivden 1941 Aralık ve ocak ayına bakıyorum Balkanlar -20’den çıkamamış neredeyse demek ki şartlar uygun olduğu zaman Sibirya ayağımıza kadar gelebiliyormuş özellikle bu son gördüklerimle daha da şaşırdım doğrusu :))

    • Berat dedi ki:

      Emeklerine saygı duyarım… Güzel çalışma eline sağlık…

  49. Santiago dedi ki:

    İstanbul AHL’da Aralık 2011 günlük ortalama sıcaklığı 9,1C oldu. Bu sene, geçtiğimiz 36 yılın ortalamasına göre 1,1C daha sıcak geçti (1975-2010 / 8,0C).

    ahl

  50. Santiago dedi ki:

    7 Ocak 00Z için ECMWF ve GFS basınç yerleşimleri karşılaştırması..

    144 Saat önce ECMWF, 138 saat önce GFS.. ECMWF’ye göre alçak basınç merkezi Tekirdağ’da, GFS’e göre Yunanistan’ın batısındaki Korfu adasında..
    26589752

    Sisteme 96 Saat kala ECMWF, 96 Saat kala GFS.. ECMWF’ye göre alçak basınç merkezi Bandırma’da, GFS’e göre Aydın’da..
    264929

    Sisteme 90 Saat kala GFS.. Alçak basınç merkezi İzmir’e çıkmış..
    206529

    Ne olmuş? ECMWF kararlı bir şekilde çıktılarına devam etmiş, GFS ise alçak basınç merkezini Ege Denizinde fıldır fıldır döndürmüş.

    Gerek bilimsel, gerekse bizim burada yaptığımız amatör karşılaştırmalara ve http://www.theweatheroutlook.com‘un dediğine göre, hali hazırdaki en iyi model ECMWF’dir.

    Ancak, bu, ECMWF her zaman doğru çıktılar sunacak demek değildir, aklı başında bir tahmincinin tüm modelleri karşılaştırıp denkliği bulduktan sonra tahminini yapması gereklidir.

    • Candar dedi ki:

      Süper bir analiz olmuş Santiago. Bakalım GFS vs ECMWF savaşları ne yönde şekillenecek.. 🙂

    • Berat dedi ki:

      ECMWF gerçekten çok kararlı… GFS ab’yi niye fıldır fıldır oynatıyor bunun nedenini bulabildin mi ?

      • snowmoon dedi ki:

        ben bu gfs’nin ününü hala çözebilmiş değilim

        ankara için konuşuyorum bir bakıyorum -10 girmiş bir 0 girmiş yağış bir 15mm bir 5mm iki gün kala bile oynatıyor pek ısınmadı içim 🙂

      • Santiago dedi ki:

        Bilemiyorum, bu tip hatalar en çok GFS’te oluyor.

        Mesela UKMO’nun çözünürlüğü GFS’ten daha düşük ama basınç yerleşimlerinde çok daha istikrarlı bir model o.

    • Fortesla dedi ki:

      Yalnız herkesin gözünden ab çekirdek basınç değerleri kaçmış, ne oluyor böyle yahu? 😀

      • Santiago dedi ki:

        ECMWF’nin eksik yönlerinden birisi o. Alçak basınçları çok derin gösteriyor, sistemin gelmesine yakın biraz şişer o rakamlar 🙂

    • Liman dedi ki:

      santiago eline sağlık güzel çalışma , peki bu çalışmanın sürekliliği var mı ??? aynı çalışmanın devamını bekleriz bunu mutlaka görmek isterim zahmet olmazsa, mesela kış sonu karşılaştırma yaparız daha sağlıklı olur, haa belki sen bunla ilgili çalışmalar çok yaptın bunu ispata döktün, ama madem ispatlıyorsun ben bunun sürekliliğini görmek isterim….

      • Santiago dedi ki:

        Teşekkürler. Güzel projelerimiz var, ama biraz daha zaman gerekli..

    • çihiro dedi ki:

      Bir de şuna bak. 31 Aralık Cumartesi 00UTC yağış haritası ile 3 Ocak 12UTC yağış haritası ve aradaki tüm çıktılar hemen hemen aynı! Eğer ciddi bir değişim olmazsa ECMWF bu sistemi 7 gün önceden kabaca görmüştür diyebiliriz. GFS 3 gün kala bile ciddi değişimlere gidebiliyor. ECMWF aşmış bir model.

      1

      • Santiago dedi ki:

        Aman her yerde gösterme sakın bunları, anında hakareti yersin 😉

Yorumlar kapatıldı.