Atış Serbest” üzerine 28.845 düşünce

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Burada da çıktı yani ULL 🙂 Karadeniz üzerindeki nemli havayı güneye çekmeye yardım etti diyor, doğrudur.

  1. devrim

    genel görünüm itibariyle ege ve akdeniz çiftcisine kurak bir sonhabar beklendiğini buğday ekimi için biraz daha beklemelerini söylesek hata etmiş olmayız değil mi?

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Evet önümüzdeki 7 gün içinde pek yağış gözükmüyor oralar için. Ama “kurak sonbahar” dersek fazla genellemiş oluruz.

  2. hava ankara

    İlgimi çeken diyagramları paylaşmak istedim.

    Gander-Kanada. 850 hPa’da -3’lerden neredeyse +15’lere oradan da tekrar -5 lere düşen bir diyagram.

    Nassau, Bahamalar. (Okyanus kıyısında) 850hPalarda sıcaklıklar gece gündüz dahil çok değişmiyor. Buna rağmen, yağış çıktıları birbirinden çok farklı. Yağış tahmininin sıcaklık tahmininden daha zor olduğunun bir kanıtı.

  3. hava ankara

    1

    Sizi bilmem ama bu bile beni heyecanlandırdı.

    Galiba hava deliliğimin büyük bölümünü kar deliliği oluşturuyor.

  4. KRAL

    DMİ aşağıdaki 5 günlük tahmin haritalarının birinde 3 Ekim 2011 günü için Bayburt’a 16/5 derece sıcaklık ve karla karışık yağış vermiş…
    1 Ekim 2011 için ise 14/1 derece sıcaklıkta Erzurum ve Kars için karla karışık yağmur vermiş. Anlamadığım nokta sıcaklığın max. 14 ya da 16 derece olduğu bir günde kky ihtimali olabilir mi ? Yoksa haritalarda hata mı yapılmış ?

    1

    2

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Bu soruların cevabını ben de merak ediyorum, DMİ öteden beri böyle tahminlerle karşımıza çıkar. Belki şöyle bir cevap verilebilir: Günün en yüksek sıcaklığı ölçüldükten sonra hızlı bir sıcaklık düşüşü olacak (soğuk cephe vb) ve kky yağacak. Daha ilginci Bayburt’a 5 / 16 ile kky verilirken aynı gün için Ardahan’a sanırım 0 / 8 ile saf yağmur verilmesi.

      1. havaankara

        Erzurum’un beklenen sıcaklıklarına bakmıştım ama Bayburt’un beklenen sıcaklıklarına bakmamıştım. Çok büyük hata etmişim :). Geçen yıl da benzer tahminleri yapmıştı DMİ. Galiba tahminler otomatik yapıldıktan sonra kontrol edilmiyor yetkililer tarafından. Geçen yıl da Ankara için kar verirken doğal olarak daha düşük sıcaklık tahmini verdiği Çankaya için KKY vermişti. Erzurum içinse, eğer yağış gece saatlerinde bekleniyorsa o yüzden verilmiş olabilir KKY. Bu platformda daha önce de konuşulmuştu Karadeniz üzerinden gelen sistemlerde 0 derecenin çok daha üzerinde belki 6-7 derecelerde tutmayan kar görülebildiği. Ben de Ankara’da sıcaklığın 8 derece olduğu zamanlarda kar gördüm (tabii ki kısa süreli ve tutmayan). Ama bunlar daha çok bahar aylarında oluyor.

        Ama içinde kar olan ikonlar görmek bile güzel:)

    2. Fortesla

      DMİ bu ikonları kullanıyor ancak sistem günü geldiğinde harita üzerinde “yüksekleri” şeklinde revize ediyorlar. Erzurum ve Kars’ın yüksekleri dediği dağın tepesi herhlde 😀 e bi zahmet oraya da kky yağsın.

    3. Melik Ahmet Taştan

      Öncelikle bu eleştiriler için teşekkürler. DMİ ile ilgili gördüğünüz her türlü hatayı paylaşmanız kurumun ve tahmin hazırlayan personelin işini daha dikkatli yapmasını sağlıyacaktır.
      Bir kaç ufak detayı da paylaşmak isterim. Günlük hava tahmin raporunu hazırladığımızda, rapor haritası üzerine manuel olarak “yüksekleri”, “kuvvetli”, “kısa süreli ” vs gibi yazılar yazabiliyoruz. Günlük tahmine benzer ve üzerine yazı yazılabilen 7 günlük tahmin haritası hazırlayıp onu da bizden haftalık tahmin alan kurumlara maille atıyoruz (Bir örneğini yarın burda paylaşırım) .
      Webde paylaştığımız 5 günlük haritasında ise yazı yok sadece ikon kullanılabiliyor burda yüksekleri yazılamadığı için şehir merkezi kar yağışı alıcakmış gibi algılanıyor ki haklı bi algılama. Bunun değiştirilmesi içinde yarın görüşeceğim. Ya üzerine yüksekleri gibi yazı yazılsın ya da şehir merkezinin hava durumu girilsin.
      Bu arada tahminlerle ilgili (Bayburt hava durmunda yapılan gibi) hataları Analiz büroyu arayıp sizlerde söyleyebilirsiniz.
      Analiz büro teknik şef Ahmet Uçar : 0 312 302 25 37, Analiz tahmin birimi numaraları : 0 312 302 25 31-33 veya 39.

        1. mehmet ulu

          önceden ana sayfaya koyuyorlardı bunu ya çok güzel oluyordu. yine eskiden öğle raporunda en altta nereye ne kadar yağış düştüğü ve kaç cm kar olduğu da yazıyordu. hatta akşam raporunda, bugün şuralar yağmurlu şuralar kar yağışlı geçti diyordu yani günün bir özetini yapıyordu. teşekkürler melik bey ,buraya katılmanız çok güzel oldu… bursa’dan selamlar herkese…

        2. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Ya hakikaten Melik Bey, eskiden DMİ’nin öğle raporu efsane idi, nerede hava nasıl olmuş nereye ne yağmış kaç cm kar var hepsini öğrenirdik. Ondan neden vazgeçildi? Lütfen bir şey yapın, bir siz varsınız 🙂 Araya sokacak başka adamımız yok 🙂

          1. Melik Ahmet Taştan

            Aslında şimdi daha detaylı olarak tüm yağışlar veriliyor, toplam yağış haritası, kar kalınlıkları var. Eskiden o raporda tek tek yağışları çıkartırdık bazıları gözden kaçardı bazılarının miktarını beğenmezdik 🙂 yani daha çok eksik vardı. Şimdi otomotik olarak rasattan çekiyor çok daha fazla veri daha düzenli bir şekilde duruyor.
            Örneğin o rapor şu şekildeydi, Kars, Aydın, Çorum , Tekirdağ ‘da 6 kg, Muğla, Eskişehir, Hopa, Kağızman:) da 5 kg, Keşan, Hınıs, Afyon, Siirt 3 kg …. 1kg a kadar devam ederdi. Ara ki ilini bulasın:)

            1. Havadelisi Yazıyı Yazan

              Evet tabii ki şu an paylaşılan veri miktarı (bazı parametreler için) çok daha fazla, ama öğle raporunun o şekilde uzaması olaya bambaşka bir ciddiyet ve hava katıyordu. Özellikle akşam raporundaki “bugün Doğu Karadeniz ile Doğu ve G.Doğu Anadolu’nun doğusu hariç tüm yurt yağışlı geçti…” diye başlayan özet harikaydı. Ayrıca kar kalınlıkları ayrıntılı olarak gösterilmiyor kaç senedir, hatta gösterilmediği için Ayrıntı adlı okurumuz bize kar kalınlıklarını METAR verilerinden nasıl öğrenebileceğimizi anlatmıştı, o yorumunu bulamadım.

      1. Fortesla

        Melik bey bu ilginizi ve bazı şeyleri kompleks yapmadan düzeltme azminizi takdir ediyorum bunu söylemek istedim. Burda eleştiri getirenler olarak amacımız her zaman üzüm yemektir bun uda belirteyim. Sonuçta bunlar kendi vergilerimizle ayakta tuttuğumuz kendi kurumlarımızdır. İyi çalışmalar.

      2. Behlül

        Şu ikon olayına çok takılmamak gerek belki de, çünkü wetter3 bile dmi’nin kar ikonu koyduğu yerlere kar ikonlorı koymuş..yalnız şöyle bir çalışma yapılabilir hava raporlarında yağışlar rakıma göre yazılabilir örneğin Erzurum’un yüksekleri yazmak yerine (bunu küçük haritada yazmak ve okumak zor olacağından) kar ikonunun yanına ör: (* 1950m) ya da yağmur(”’990m) gibi..

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Hayır, günlük / haftalık değişimlerin iklime etkisinden söz edilemez, önemli olan güneş aktivitesindeki daha uzun süreli ortalamalardır.

  5. Trakyalı

    SKIRON cuma akşamı için İstanbul’da deniz etkisiyle oluşabilecek yağışı tahmin etmiş olabilir mi? Tahminlerinde İstanbul Avrupa yakasına Karadeniz’den gelen yağış bloku görünüyor.

    1
    2

  6. Behlül

    Ozan bu haber taze link de taze….. 🙂 Ne güzel görüntüler coşturdu yine yalnız bizim kışın aldığımız sulu karlı sistemlere benziyor…

  7. White Fox

    NMM modelinden yaptığım değerlendirmeye göre, cuma gecesini cumartesi sabahına bağlayan zaman aralığında, İstanbul için saf deniz etkisi yağışlarına en uygun zaman gibi gözüküyor. Tepe enverziyonu en net o zaman belli oluyor.
    Yer seviyesindeki yoğunlaşma depresyonuna göre, nemlilik çok da fazla değil, bu yüzden deniz etkisinde aşırılık da yok gibi…
    1

  8. White Fox

    Saat 11:16 ölçümü ile Beytepe istasyonu 15.2 derece gösteriyor. Üstelik kaldığım yurtta hep yazlık kıyafetlere sahip olmam ve pijamalarımın bile yazlık olması ayrı bir sorun ve yurt kaloriferlerinin ne zaman yanacağının belirsizliği sürüyor. Uzun lafın kısası..ben donuyorum…

    1. Melik Ahmet Taştan

      Kaloriferleri yakmıycaklarından emin olabilirsin. Bizde kalorifer sıcaklığa göre değil de tarihe göre yanar. Bi sor istersen “Kasım 15’den önce kalorifer mi yanar” derler. Bence kalın içlik tarzı şeyler alıp giymelisin. Ne demiş büyüklerimiz “acıktın mı yiyecen, yoruldun mu duracan, üşüdün mü giyinecen :)”

    2. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Ben de bir anımı anlatayım. Doktora çalışmam için 26 Mayıs 2007 günü İsviçre’ye ilk kez uçmuştum. Uçaktan indim, hava nefis, 20-25 derece arası vardı. Ertesi gün hava bir bozsun… Sıcaklık önce 20 derecenin altına düştü. Ama oraların Mayıs’ı bizimki gibi değil, onun da ertesi gün en yüksek sıcaklık Bern’de 8 derece ölçüldü! En düşük de 5’ti… 1200 metrenin üzerinde kardan yollar kapandı. Artık Mayıs sonu diye üzerime örtecek bir pike alıp gurbete gitmiştim, ve GFS’ye de bakmamıştım 🙂 O gece tir tir titredim, ne giydiysem kar etmedi, kalorifer asla yanmadı (“tarihe göre” olayı İsviçre’de de var). Ertesi gün IKEA’ya gidip en pahalı yorganı aldım, ilk maaşım gelene kadar epey sürünmüştüm 🙂 Hey gidi günler…

      Arkadaşlardan polar molar bul artık White Fox 🙂

      1. mehmet ulu

        bizim öğrenciler şanslı o zaman. bursa soğukpınar anadolu öğretmen lisesinde bugün kaloriferler yandı.

  9. Santiago

    Pekin İklim Merkezi’nin 26 Eylül – 5 Ekim tarihleri arasındaki sıcaklık tahmini.. Ülkemiz serin kısımda..

    1

  10. welbane

    DMİ’nin meteoroloji istasyonlarının neredeyse yarısından veri alınamıyor.

    1

    Keza geçen günkü Rize sel felaketinde metrekareye ne kadar yağış düştüğünü bilemiyoruz. Kurumda belki bu verilere ulaşılabiliyordur da internete aktarılamıyordur. Ne dersiniz Melik bey?

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Melik bey “kurum içinden” bilgi vermişti. Daha sonra ölçülen miktar internet sitelerine de yansıdı. Şu yorumlarda var. DMİ verilerine ulaşmada kurum dahilinde bir sorun yok anlaşıldığı kadarıyla, ama internet sitesine koymada bazen aksamalar yaşanıyor.

    2. Melik Ahmet TAŞTAN

      Hocam bizde rasatlar belli kodlarla yapılıyor. 18:00 GMT rasadında maximum sıcaklık gurubu kodlandıysa ve rasat zamanında gönderildiyse sisteme giriyor. Aynı şey 06:00 GMT’de minimum sıcaklık için de geçerli.
      Şu an rasat göndermeyen bazı istasyonlarda (çoğu doğu bölgelerde), bildiğim kadarıyla personel azlığından dolayı sadece gündüz mesai saatlerinde çalışılıyor. Bazı otomotik istasyonlarda ise anlık değerleri varken max ve min gurubu kodlanmamış ki açıkcası sebebini bilmiyorum.
      Bir kaç istasyonda rasadını geç yolladığı için sisteme girmemiş olabilir.

    1. Melik Ahmet TAŞTAN

      Çok güzel yakalamışsınız tebrikler. Çatalca’da yağışı çeken bi mıknatıs var, oraya uğramadan geçen yağış azdır.

  11. White Fox

    Ay sonu gelen sistem için, 2 modelden deniz etkisi incelemeleri yaptım. Sığ bir sistem olan deniz etkisi yağışları için tepe enverziyonu olmazsa olmaz bir koşul, fakat hala GFS modelinin İstanbul’da 29 Eylül – 3 Ekim arası skew-t çıktılarında tepe enverziyonuna hiç rastlamadım ve yer seviyesindeki nemlilik durumu da fazla değil gibi duruyor, bunun dışında diğer her şey uygun gözüküyor. Kısace en son sunduğu koşullar saf bir sea-effectten ziyade daha çok sea(lake)-enhanced yağış koşullarına uygun duruyor.

    Daha yüksek çözünürlüklü NMM modeline göre ise cumartesiye kadar tam bir tepe enverziyonu gelişemezken, cumadan sonra 800 mb seviyesi civarlarında bir tepe enverziyonu ortaya çıkıyor, fakat tam yer seviyesinde nemlilik bu modele göre de çok fazla değil gibi…bu yüzden NMM’ye göre de şiddetli olmayan deniz etkisi yağışları ortaya çıkabilir. Biraz daha beklemek lazım.

    Keşke, Bolam ya da daha yüksek çözünürlüklü mezoölçekli diğer modellerinde de Skew-T çıktılarına da ulaşabilsek 😦

    1. Santiago

      ECMWF 2 gündür sistemin rotasını Orta ve Doğu Karadeniz’e kaydırmıştı, GFS de 06Z güncellemesinde bunu görmüş.. Değişiklik olmazsa İstanbul’da ciddi bir yağış görülmesi zor ihtimal.. Orta ve Doğu Karadeniz’e bakmak lazım..

      1. ALKIM

        Dediğin gibi şu anki görüntüde en fazla yağış Doğu Karadeniz’de görülecek gibi. Yalnız bu kez İstanbul sea effect’ten az da olsa nasiplenecek gibi.

  12. Santiago

    Böyle bir sistem kışın gelse 12-14 Şubat 2004’ün kopyası olur bence.. Ne ısı adası tanır ne deniz sıcaklığı 🙂

    1

    1. Melik Ahmet TAŞTAN

      O basınç haritasına göre İskandinav ülkeleri haritadan silinir. Kontrol edilmemiş gerçek değerlerden hazırlanan haritalarda bu tarz hatalar olur ama modelin bu kadar ciddi hata yapması ilginç değil mi?

      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        Konturlar sık çizilmiş Melik Bey, basınç değeri aşırı düşük değil, 965 mb civarında. Tıklarsanız burada daha net görülüyor:

        1

        1. Melik Ahmet TAŞTAN

          Hocam sağ olun, aynı modelin farklı görüntülenmesi kafa karıştırıyor. Allah’tan siz varsınız…

    1. Santiago

      Alplerde, uygun rüzgara maruz kalan bölgelerde güzel fön etkisi oluşabilir.. Mesela Bern önümüzdeki bir hafta 23C, 2 Ekim’de ise 26C görünüyor..

      Londra ise 4-5 gün 25C civarında..

      1

    1. carcass

      Evet hocam, geçen sene Ekim’in ilk haftasında gelen sistem Eskişehir ve Kütahya yükseklerine kar bile bırakmıştı. Eylül sonu-Ekim başı olacak olan salınımın yeri garanti gibi gözüküyor, geri sayımdayız.

  13. Semih

    Önümüzdeki hafta yeni bir soğuma ve yağışın ilk sinyalleri gözüküyor gibi (İstanbul). Tabii şimdilik biraz erken.

    1

  14. Murat Duman

    GFS’de İstanbul önümüzdeki günlerde 850HpA’da uzun yıllar ortalamasının altında seyrederken meteorolojiye göre neredeyse uzun zaman rekorlarına yakın sıcaklık tahminleri (bunlar yüksek sıcaklık rekorları) var. Neden ?

  15. Semih

    Uzun bir süreden sonra bu gece Tuzla’da sıcaklık 15.7 dereceye kadar düştü.

  16. Santiago

    GFS 00Z çıktısı 165. Saat… Gelse süper olur ama şu anda hiç bir model o tarihler için tutarlı bir görüntü sunmuyor..

    1

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Bravo yazın çok güzel gibi, ama daha ayrıntılı inceleyip sunuşla ilgili birkaç öneri sunabilirim. E-mailine de bugün cevap vereceğim.

  17. Santiago

    Kuzey Buz Denizi Buz Alanı… 2011 senesi 2007 ile aynı giderken Eylül ayı ortasından itibaren bir anda zıplamış.. Bakalım ilerleyen aylarda anomali nasıl değişecek..

    1

    Kış mevsimi ile doğru orantılı mıdır bilemiyorum, ancak grafikte aralık-ocak-şubat dönemine baktığımızda buzların kapladığı alanın geniş olduğu 2002-2003-2004 yıllarında aldığımız sistemler aklıma geldi.. 2007, 2010 ve 2011 ise benim gördüğüm kadarıyla buz alanının en düşük olduğu yıllar.. Ayrıca ülkemizde oldukça soğuk geçen 2003 Mart – 2003 Nisan aylarındaki buz alanına da bakmanızı rica ediyorum.. Zira 2008 şubat da öyle.. Buz alanı arttıkça artsın bari, ne diyeyim 🙂

    Not: Bu donenin ana kaynağı sağ sütunda var, veya burayı tıklayarak resmin büyük halini görebilirsiniz…

  18. havadansudan

    ekşisözlük’te yazanlara göre dün geceden bu sabaha kadar adana’da da görsel bir şölen olmuş. fakat yağış miktarı çok düşük kalmış. kime yeter 6-7 kg?

    1. hava ankara

      Hocam, daha önce GFS’te de benzer çıktılar vardı. GFS 06 Z çıktısı da coşmuş zaten. (1 Ekim değil de daha sonrası için). CFS’i de tahmin olarak değil ama genel beklenti olarak takip ediyorum ve orda da gördüğüm önümüzdeki dönemde benzer sarkmaların olabileceği. İlk gördüğümde biraz zorlama gibi gelmişti ama daha sonra hem ECMWF hem GFS’de benzer çıktılar görünce, görüntüdekine benzer bir sarkma beklemeye başladım ben de. Ama şu anda tahmin değil, beklenti 🙂 Önümüzdeki günler ne gösterir bilmem ama yükseğin konumu çok tehlikeli. Birazcık daha doğuya kayarsa, ki bence daha yüksek ihtimal, sarkmayı engeller.

    2. havaankara

      ECMWF, JMA’nın 12 Z çıktıları da fena değil. Kısacası bir sarkma görünüyor. Ama zayıf mı olur, güçlü mü olur? Yüksek engeller mi biraz daha doğuya kayarak yoksa tam Türkiye’ye indirecek şekilde bir yerde mi olur daha belli değil.
      Santiago Hocam, daha fazla bu kadar uzun vadeli konuşmayalım istersen, Ozan Hoca kızacak, az kaldı 🙂

      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        Olasılıkları konuşmak serbest, uzun vade muhabbetinin “şöyle olacak, ben biliyorum” diyenlere çanak tutmaması açısından bazen müdahale ediyorum. Bu arada o güzel yüksek basıncı ben de gördüm, Alkım’ın dediği gibi tam şubatlık duruyor.

      2. Santiago

        Yüksek basınç modellerin ıskalayacağı cinsten değil, bir sarkma olur ama nereye iner ne kadar iner o belli olmaz.. Dikkatimi çeken başka bir konu da, modeller soğuk havayı ilk gördükleri gibi sürdürmüyor, gün geçtikçe hafifçe törpülüyorlar..

    1. sappokinowa

      Herkese merhaba, yahu bıkmadık usanmadık şu uzun dönem konuşma, detay verme hastalığımızdan. Her sene aynı karakterler peşisıra benzer açıklamalar yaparak sahneyi alıyorlar, ve burada sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer durumu da olmuyor, atmosferin uzun dönemdeki zorluğu, bilinemezliği her sene belli kişilerin suratına çarpıyor ama ne yaparsınız ki günümüz medya dünyasıdır, bu insanlar da bir yerde sorulan soruya cevap veriyorlar , işleyiş böyle bir yerde…

  19. devrim

    Melik Ahmet hocama bir sorum vardı. Manisa Gördes’te çocukluğumda mevcut olan meteoroloji istasyonu kapandı. Manisa’nın birkaç ilçesindeki veriler ve tahminler yayınlanabiliyor. Bir kamu kuruluşunda görev yapıyorum. Naklen tayinle Gördes’e kurumunuz bünyesinde gitmem ve istasyonu tekrar açabilmem (tek başıma değil:) )mümkün müdür?

    1. Melik Ahmet Taştan

      DMİ şu an eski tarz istasyon açmıyor bildiğim kadarıyla, artık otomotik istasyonlar kuruluyor. Bu istasyonlar içinde personel tahsisi yapılmıyor maalesef. Şu an Gördes’te otomotik istasyon yok, ilerisi için planlamalarda var mı diye bakmam lazım. Bi sonraki nöbetci olduğum gün isterseniz sorayım..

      1. devrim

        sorarsanız sevinirim, personelse personel ben göreve hazırım ciddi olarak.

      2. Semih Yazıyı Yazan

        Benim için de, Tuzla için düşünce var mı sorabilir misiniz mümkünse?

  20. hava ankara

    http://www.noaanews.noaa.gov/stories2011/20110915_globalstats.html

    Ağustos sıcaklık Anomalisi:

    1

    Ağustos ayı 1880’den bu yana en sıcak 8. ağustos olmuş. Haziran-Ağustos dönemi ise en sıcak 7. Haziran Ağustos dönemi. Bununla birlikte karalarda en sıcak 2. Ağustos, denizlerde ise en sıcak 12. Ağustos olmuş. Karalar çabuk ısınır, çabuk soğur, denizler daha geç ısınıp daha geç soğur basit mantığı ile bence iyi bir haber. Özellikle denizler geçen yıla göre soğumuş durumda.

    Daha önceki ayları da birlikte düşündüğümüzde, özellikle 1980’lerden sonra, küresel olarak sıcak bir dönemdeyiz. Bu yıl da öyle. Bu şekilde devam ederse 1880’den bu yana en sıcak 10-12. yılı yaşayacağız. Geçen yılın 1880’den bu yana en sıcak yıl olduğunu düşünürsek iyi bir haber. İnşallah önümüzdeki aylarda dünya olarak ortalamalara daha yakın bir dönem geçiririz, özelde ise Türkiye için bor karlı ve ortalama sıcaklıklarda bir kış geçiririz.

    Bu arada, Ağustos ayında yaşanan ekstrem durumlar: (üzerine tıklayıp büyütebilirsiniz)

    1

  21. Ankaragücü

    Merhaba sevgili hava delileri. Uzun süredir yazmasam da burayı zevkle takip etmeye devam ediyordum. Sitenin değerli katılımcılarının ve Ozan Bey’in verdiği sıradışı bilgilerle bu ortamın ulaştığı akıl almaz düzey, beni geçen sene yaptığım gereksiz yorumların, anlamsız ukalalıkların ayrıca eksik bilgi düzeyimin farkına varmamı sağladı ve utandırdı. “Mümkünse” temiz bir sayfa açmak isterim. Daha çok izleyici, ancak gerektiğince katılımcı olmayı tercih ederim.
    Neyse..
    Bugün giriş yapmakta olan sistem sanırım akşam saatlerine doğru yaşadığım Marmaris’e sezonun ilk yağışını getirecek. Kayda değer bir hava olayı olursa resim ve videoları paylaşmak isterim. Sevgiler, saygılar.

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Bizden de size sevgiler, yorumlarınızı her zaman bekleriz. Bugün giren sistemle ilgili yorumlarınızı ana sayfadaki yazının altına yaparsanız iyi olur, teşekkürler.

  22. carcass

    Saygıdeğer Ozan Hocam ve tüm hava delilerine tekrar selam! Uzun bir aradan sonra tekrar geri döndüm, geçen hafta DSİ’nin 5. ulusal su sempozyumunda, İstanbul’daydım. Mikdat Kadıoğlu’nu ilk kez canlı izledim, kendi açımdan heyecanlıydı… Anadolu Üniversitesi olarak kendi “Kar” çalışmamızı paylaşmamız mükemmeldi fakat sempozyumda kardan anlayan çok da fazla insan olmaması aynı oranda üzücüydü. Kendi kendime düşündüm, keşke şu koltuklarda sadece hava delileri otursaydı da herkes birbirini anlasaydı…
    Neyse sonbahar başlıyor artık, önümüzdeki yaza kadar yine Eskişehir’den haberlerle ve her türlü bilgi paylaşımıyla tekrar görüşmek üzere…

  23. Melik Ahmet TAŞTAN Yazıyı Yazan

    Uydudan yapılan deniz suyu sıcaklık ölçümleri tartışmasına burada devam edelim, aşağısı çok karıştı. Şu tartışmanın devamıdır. – Havadelisi

    @hava ankara

    Bu yazıda uydudan deniz suyu ölçümünde karşılaşılan zorluklar anlatılmış. “There are several difficulties … “diye başlayan paragraf… Dikkat ederseniz 2. şık olarak bulutlu günleri göstermiş. Hala da bulutlar etkilemez diyorsanız daha da uğraşmam 🙂 Mikdat hocaya da “İrene”ye neden kasırga denmesi gerektiğini tüm tezlerini çürüterek ispatladım ama en son yazısında yine tayfun demiş. – … silindi, lütfen yanlış anlaşılabilecek şakalar yapmayalım, anlayışınız için teşekkürler – Havadelisi

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Yalnız aynı yazıda “passive microwave” yöntemiyle yapılan ölçümlerin bulutların varlığından etkilenmediği söyleniyor… Acaba bu tür ölçümlere ulaşabilir miyiz?

      1. Melik Ahmet TAŞTAN

        Ben “passive microwave” teknolojisini ilk defa duydum, ne kastedildiğini pek bilmiyorum ama Amerika uydu teknolojisi olarak Avrupa nın çok çok üzerinde olduğu için belki onlar okyanuslarda kullanıyorlardır.
        MSG’nin deniz suyu sıcaklığı ölçen ürününü de buldum. Bu ürün de direk olarak bulutlardan etkilenmiş, bulutlu bölgelerde değer göstermemiş.

        1

      2. havaankara

        (Bir İşletme mezunu olarak bunları yazarken affınıza sığınıyorum, bildiğim hususlar var ancak birçoğunu arkadaşlarıma sorarak yazıyorum) Aktif ve Pasif algılama olmak üzere 2 çeşit algılama ve sensör vardır. Pasif sensörler (Elektro-optik ve infrared) güneş ışığının dünya yüzeyinden yansımasından veya cisimlerden yayılan ısısal ışımadan faydalanan sensörlerdir. Aktif sensörler ise (SAR) elektromanyetik sinyallerini dünya üzerine gönderen ve dönen yansımalardan faydalanarak görüntü oluşturan sensörlerdir. Aktif sensörlerin askeri ve sivil uygulamaları olsa da yüksek çözünürlüklü olan uygulamaları daha çok askeri amaçlıdır. Bunun yanında tarım, gemi tanımlama ve takip, sel ve su baskınları gibi durumlar için de kullanılır ve gece-yağış bulutluluk gibi kısıtlamaları yoktur.
        “Passive microwave”e ise radar mantığında çalışsa da aktif bir sitem değildir. Aktif sistemdeki gibi dalgalar göndermez ancak dünyadan yansıyan ışıma (radyasyonu) kullanır. Dünyadan yansıyan ışımanın enerjisi aktif sistemlere göre çok düşük olduğu için geniş bantlarda çalışırlar ve çözünürlüğü düşüktür. Ama yağmur, bulutlu hava gibi her türlü şartta geniş alanlardan veri almak için uygundur.
        Daha çok ABD’de kullanıldığı doğru. ABD’deki uydu ve uzay teknolojisini Avrupa ile karşılaştırmak bile doğru değil. Avrupanın en azından maksimum teknolojisini biliyoruz. Ama Amerikanın sahip olduğu teknoloji konusunda ancak fikirler yürütüp komplo senaryoları üretebiliyoruz.
        Buluttan etkilenme konusu ile ilgili olarak yanlış bildiğim şeyler var galiba. Yanlış bildiklerini zannetmiyorum. Anlatılanları ben yanlış anlamışımdır. 🙂 Yarın öğrenip ayrıntılı olarak yazarım.

    2. farkil

      sinop tarafında bu bloğu takip eden bir arkadaş yok mu? eline bir alet alıp şu deniz suyu sıcaklığını ölçse de biz de rahatlasak 🙂 bir karadenizli olarak aklıma gelen bu.

          1. Melik Ahmet Taştan

            İnebolu’da ölçüm yapılıyor evet. Sanırım ölçüm yapılan tüm istasyonları yayınlamıyor arkadaşlar. Web’de Zonguldak’ta yok, halbuki dün Zonguldak rasadına bakmıştım deniz suyu sıcaklığı 21 C derece civarıydı.

            1. Havadelisi Yazıyı Yazan

              Yani işte ben böyle şeyleri anlamıyorum Melik bey hocam. Çok mu zor İnebolu’yla Zonguldak’ı da yayımlamak? DMİ sitesini bir tek hava durumunu öğrenmek isteyenler takip etmiyor, klimatologlar, meteorologlar, oşinograflar da takip ediyor.

        1. Ankaragücü

          Marmaris’te bu ilkbahar ve yaz aylarında sık sık deniz suyu sıcaklığını veren tekne ile dolaştım. Bu elbette standart bir ölçüm değil ve konum, derinlik, akıntı, vs açısından yanıltıcı sonuçlar verebilir. Ancak DMİ sitesinde belli dönemlerde güncelleme yapılmadığını, gerçek sıcaklık ile arada yaklaşık 3 derecelik farklar olduğunu gördüm. Belki yapılan ölçümler zamanında siteye aktarılmıyordu. Güncelleme yapılan dönemlerde deniz suyu sıcaklığının bizim gördüğümüz değerle yakın olduğu söylenebilir.

  24. hava ankara

    Okumuşsunuzdur. ABD’nin bir meteorolojik araştırma uydusu dünyaya düşecek. 6,5 tonluk uydunun atmosferde tamamının parçalanmayacağı, bir kısmının dünyaya düşeceği tahmin ediliyor. Son incelemelere göre 23 Eylül Cuma günü (1 gün önce veya sonra) dünyaya düşecek. Haberlerde çok geçmiyor ama şöyle bir komplo teorisi konuşuluyor: “Acaba zaten ömrü dolmuş bir uyduyu ABD istediği yere düşürebilir miyim diye deney amaçlı düşürüyor olabilir mi?” Çok düşük olasılıklı bir komplo teorisi 🙂
    Bu haberin burası ile ne alakası var? Normalde Eylül sonu Ekim başı düşmesi beklenirken güneşin artan aktivitesi nedeni ile erken düşeceği belirtiliyormuş.
    Bu arada, son güneş aktivite tahmini :

    1

    1. Behlül

      Hocam link yanlış olmuş ama bu sabah ki habertürk gazetesinde haber mevcuttur…

      1. havaankara

        Hocam, 13 gün sonrası için buraya gelmezler merak etme. 13 gün dediğin nedir ki? 2 hafta bile değil. Sen bilirsin bir aylık yağış tahmini yapanları. 🙂 Yine de haklısın.

            1. Havadelisi Yazıyı Yazan

              🙂 Beğenmene sevindim, epey seviyeli ve yararlı tartışmalar var bence o yazıda ve yorumlarında. Bir nevi bilim felsefesi yapmıştık.

  25. hava ankara

    Karadeniz deniz suyu sıcaklığını çok takip etmiyorum ama ilgimi çekti. Şu anki durumu bana ilginç geldi. 5 günlük süreçte de 2.5 metre aşağısının deniz suyu sıcaklığı çok değişiyor gibi geldi bana. Sizce de öyle mi?

    48 saat öncesi:
    1

    Bugün:
    2

    72 saat sonrası:
    3

    Zonguldak Sinop arasındaki Karadeniz kıyısının durumunun sebebi ne olabilir? 2 gün önce o şekilde bir durum yokmuş.

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Akıntılardan dolayı sanırım. Kıyıdan açığa doğru akıntı olduğu için kıyının derininde olan soğuk su yukarı çıkıyor (upwelling).

      1

      Tüm çıktılara şuradan ulaşılıyor (bilmeyenler için).

      Öte yandan neden o şekilde bir akıntı var anlayamadım, çünkü güneyli rüzgar yok…

      1. hava ankara

        1

        10 metre derinlikte de benzer bir durum var Karadeniz’in güney kıyısı için. Acaba soğuk su daha derinlerden mi yüzeye çıkıyor? Anladığım kadarıyla denizlerdeki ve özellikle okyanuslardaki akıntı sistemleri de hava durumu gibi çok karmaşık.

    2. Melik Ahmet Taştan

      Deniz suyu sıcaklığında bu kadar kısa sürede 10 derece düşüş imkansız gibi. Zaten DMİ verileri de modeli doğrulamıyor. Bu arada ilk görev yerim Bodrum’du, bayağı bi deniz suyu sıcaklığı ölçümü yaptım. Bir ipin ucuna bağlanan termometreyi iskeleden sallıyosunuz, en az 2,5m derinliğe ulaşınca 5 dk bekleyip sonra termometreyi çekip okuyorsunuz. O 5 dk da etrafınıza doluşan veletlerin “abi rastgele, var mı balık? vuruyo mu?” şeklindeki sorularınada bilimsel cevaplar veriyorsunuz 🙂

      1

      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        😀 Dediğiniz gibi denizde o kadar soğuma abartılı, ama adamlar uydu verilerinden hesaplıyorlar, onun da yanlış olması zor, anlamadım ben bu işi. Modelin yanlış olmasını anlarım ama havaankara’nın siyah elips içine aldığı sıcaklıklar da gözlem diye biliyorum… Mail atıp sormak lazım…

        1. havaankara

          Siyah elips içindeki bugünkü gözlemler değil mi?
          “Current Analysis and Forecast” yazdığına göre ölçümler olması lazım.

        2. Melik Ahmet Taştan

          Gözlemden kastınız meteoroloji istasyonu ölçümüyse kesinlikle onu almıyorlar. Uydu görüntülerinden deniz suyu sıcaklığını ölçüyorlar ki bu ölçümler çoğu zaman sağlıklı değil. Özellikle bulutlu, sis ve puslu havalarda uydunun doğru ve güvenilir görüntü alması imkansız. Uydu 00 Gmt de bi gözlem yapmış aynı saate ait diğer uydu görüntülerini inceledim, Eumetsat ın RGB fog imajı aynı saatte ilginç bi görüntü yakalamış şekli dikkatli incelersek Batı Karadeniz kıyılarında tam olarak bulut demesek de, uydunun net olarak denizi görmesini engelleyecek pus gibi (işyerinde değilim orda olsa detaylı inceler ne olduğu konusunda daha net bilgi verebilirdim) bi hadise var. Sanırım sorunda bundan kaynaklı.

          1

          1. Havadelisi Yazıyı Yazan

            Çok teşekkürler, harika bir tüyo ve açıklama. Gözlemden kastım uydu gözlemleriydi, istasyon ölçümü kullanmadıklarını biliyorum, ama işte keşke kullansalarmış. Demek ki böyle şeylere dikkat edeceğiz artık. Akıntı haritasındaki aşırılıklar da denizin orasının çok soğuk (ve dolayısıyla yoğun) algılanmasından kaynaklanıyor anlaşılan.

            1. Melik Ahmet Taştan

              Aynen öyle, sıcaklık yanlış hesaplanınca, ki en önemli data o, diğerlerinde de inanılmaz hatalar oluşmuş.
              Yalnız bu modelin kalitesiz ve özensiz olduğunu söyleyebilirim. Bu tarz hataları asimile edecek programları olmalıydı madem o yok, o zaman kontrol edip, forecast için başlangıç datasını ayın 17’sindeki gibi almaları gerekirdi.

              1. hava ankara

                1

                Bugün de benzer bir ölçüm yapılmış.

                Uydu konusunda Melik Bey’e çok katılamayacağım. Uyduları insan gözü gibi görecek şekilde tasarlanmış olarak düşünmek doğru değil. Optik uydular gibi SAR uyduları da var ve bunlar hiçbir hava şartından etkilenmez ve yüzeyi görürler. Bunun yanında optik uyduların da değişik kızılötesi görüntü alabildiğini hepimiz biliyoruz. Kaldı ki buluttan etkilenecek bir uydu sensöründen denizin 100 metre altının sıcaklık verisini almak da mümkün olmaz diye düşünüyorum. Yanılıyor muyum?

                  1. hava ankara

                    İmkansız diyebiliriz diye düşünüyorum. Denizde o kadar sıcaklık farkı varsa, ki zannetmiyorum mutlaka bir hata vardır bir yerlerde, şu anda çok ciddi akıntılar olması lazım yoğunluk farkından dolayı. Diye düşünüyorum.

                1. Melik Ahmet TAŞTAN

                  Sar uydularının deniz suyu sıcaklığı ölçmek için kullanıldığına dair bilginiz var mı? Ben kullanılmadığını biliyorum. Şu an için Karadeniz’den en sağlıklı görüntü MSG den elde ediliyor onda optik sensörler var ama optik sensörlü uydular da buluttan, sis vs den etkileniyor. Aşağıda 17 haziran 00 gmt Uydu görüntüsü var, daha önce gönderdiğim görüntüyle karşılaştırırsanız kıyılarda aynı bulutluluğun (pus tarzı bir şey de olabilir) olmadığını görürsünüz.

                  1

              2. hava ankara Yazıyı Yazan

                SAR uyduları meteorolojide çok fazla kullanılmıyor. Rüzgarın yön ve hızını belirleme gibi bazı konularda kullanılıyor olsa da kullanım alanı çok fazla değil. Zaten SAR uydularını buluttan etkilenmeyen uydu için örnek vermiştim. Optik uydulara gelince, deniz suyu sıcaklıklarını kızılötesi dalgalarla ölçüyorlar ve bu uydular belki buluttan daha çok atmosferin durumundan (Ozon tabakası gibi) etkilenirler. “Clutter” da denen kargaşalardan ve diğer etkilerden görüntülerin zaten arındırılmış olması gerekir. Ben hala Karadeniz kıyısındaki sıcaklıktaki düşüşün bulutlardan kaynaklandığını düşünmüyorum. Diğer taraftan da o kadar sıcaklık farkının olması Ozan Hocanın dediği gibi imkansız gibi. Yani arada kaldım ben.

  26. Havadelisi Yazıyı Yazan

    Hava delisi arkadaşlarıma, sağ sütun üst taraftaki “Son 100 yorum (tarih sıralı)” bağlantısını kullanmalarını hararetle öneriyorum. Eski yazılara yapılan yeni yorumları ve cevap olarak girilen yorumları kaçırmamanın tek yolu bu, çünkü o bağlantıda blogda yapılan tüm yorumlar yapılma sıralarına göre gösteriliyor. Mesela DMİ çalışanı Melik Ahmet Taştan bey Ankara’da Haziran ayında gerçekleşen sıradışı dolu hadisesiyle ilgili çok değerli bilgiler sundu ve bu bilgiler eski bir yazıya yorum olarak girildi…

  27. Havadelisi Yazıyı Yazan

    Biraz da nostalji, Bern şu an 8 derece… Davos ise 0 derece, kar yağışlı… Hey gidi günler hey, ne erken açardım kar sezonunu 🙂

    1

    1. Melik Ahmet Taştan

      Hatay radarı denizde yanlış görüntü veriyor, Finlandiya’dan gelen uzmanlarla bizim arkdaşlar düzeltmek için çalışıyorlarmış. Antalya radarında da bakım var. Bu 2 radar zaten deneme amaçlı çalıştırılıyordu, görüntüler sağlıklı şekilde elde edilir edilmez web’de yayınlanacaktır ki bu süre 1 ayı geçmez sanırım.

      Uzaktan algılama biriminin söylediğine göre Trabzon radarı da 2012’de hizmete girecekmiş.

      1. çihiro

        Çok çok teşekkür ederim. Malum sonbahar ve kış aylarında Akdeniz bölgesi çok hareketli oluyor. Bu bölgedeki iki radar her hava delisini heyecanlandırıyor 🙂

        1. Melik Ahmet Taştan

          Evet Antalya’nın 100 kg üzeri yağışlarını, Alanya’nın hortumlarını (water spout) radardan takip etmek de ayrı bi zevk olacak. Keşke radarları web’den takip edenler için hız dataları ve kesit alma imkanı da sağlansa. Böyle bi süpercell görüntüsü görmek istemez miydiniz.. (Ankara’nın kuzeyinde ceviz büyüklüğünde dolu, kuvvetli rüzgar ve yağışa yol açtı)

          1

  28. Santiago

    Olası sisteme 5 gün kala, modeller 850 hPa sıcaklıklarında ikiye ayrılmış durumda.. İstanbul’da 21 Eylül Çarşamba 12Z için GFS ve GEM modeli soğukçu; ECMWF, NOGAPS ve JMA ılıkçı konumunda.. Merakla bekliyoruz.. Blog olarak gönlümüzde neyin yattığını geçen kıştan beri duymayan kalmamıştır herhalde 🙂

    Soğukçular:

    1

    Ilıkçılar:

    2

    1. Melik Ahmet TAŞTAN

      ECMWF modeli Marmara’da yağış miktarlarını arttırmış. Özellikle Perşembe günü İstanbul çevresine 50 kg civarında yağış gösteriyor. Gerçi bir önceki run da 1 kg civarı vermişti dolayısıyla bu köprünün altından daha çok sular akar…

      1

      2

      500 mb görüntüsü de bu şekilde.

      3

      1. Santiago

        Bugün itibariyle yağış yine dibe vurmuş 🙂 ECMWF modeli bu tip dengesizlikleri sık sık yapıyor.. Ama GFS’e baktığımızda yağış günlerdir 5mm-10mm civarında geziniyor, en azından daha tutarlı (Gerçi bugün o da yağışı yok etmiş)

        1. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Marmara’nın güneyinde yağış artmış GFS’ye göre. Bu arada yeni başlık açtım sevgili editör, tahminlerini orada güncellersin.

  29. Santiago

    Yüksek çözünürlüklü model daha iyi mi demektir?

    Örneğin BOLAM ve WRF (NMM) modellerinin çok yüksek çözünürlükleri var, fakat bunların güvenilirlikleri nedir?

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Hayır, tabii ki daha iyi demek değildir. Bir model yüksek çözünürlüklüdür, ama gerçekte olan biteni sağlıklı bir biçimde simüle edemez, o zaman kötü bir modeldir. Spesifik olarak BOLAM ve WRF’yi incelemedim, ama WRF İsviçre için çok gerçekçi çıktılar sunuyordu, bunu anımsıyorum.

    2. White Fox

      Daha evvel meteoblue sitesinde “my mapserver” diye bir beta sürümlü Java hizmeti vardı, sonradan onu sayfadan kaldırıp premium yaptılar. Ama benim o hesap günde en az 50 harita oluşturmak şartıyla hala ayakta duruyor. İlk başta ordaki modelleri ETA modeli zannediyordum. 2 gün biraz karıştırınca NMM çıktısı olduğunu farkettim, yaklaşık 1 yıldır o modelle birlikte, GFS ve UKMO kullanan birisi olarak bu modelin gayet başarılı olduğunu söyleyebilirim. Avantajı da şu; mesela GFS kışın İstanbul’u deniz gibi görüyor ama bu model öyle değil çünkü Meteoblue’da yazılana göre, 12 km çözünürlük, GFS’den 40 kat, 3 km çözünürlüklü İsviçre çıktılarında ise 400 kat daha fazla detaylı çıktı üretmesini sağlıyormuş.
      Aşağıda 12 km çözünürlüklü İstanbul örneği;

      1

      Santiago, her çeşit modelin hangi durumlarda iyi hangi durumlarda yanlış sapmalar gösterdiğini anlatan bir site söyleyeyim sana: http://www.personal.psu.edu/adb241/eWallTutorial/models.htm

      Burada bakmak istediğin modeli seç, yazıların sonunda hep “model biases” bölümleri var oraları okumalısın… eminim ilgini çeker. Örneğin GFS’nin senin de dediğin gibi konvektif yağışlardaki zaaflarını anlatıyor. ECMWF’nin Amerika’nın çöl bölgesi, güneybatı kısmındaki siklonları yavaş hareket ettirdiğini vs vs.. yabana atılmaması gereken model yazıları var burada, kesin bakmalısın buraya 🙂

      Ozan Hocam, “Hava Delisinin İzlediği Modeller ve Tahminciler” bölümünde Meteoblue’nun ETA modeline dayalı tahmin yaptığından emin misin ? 🙂

      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        Modellerin iyi yanlarını kötü yanlarını anlatan link çok iyi gibi. Süpersin.

        ETA, burada da yazdığı gibi, NMM’nin eski versiyonunun adı. Ben ne zamandır o linke bakmadığımı itiraf edeyim. Yani şu linkteki çıktılar NMM mi?

        Bu meteoblue sitesini yapan zırzop eskiden Basel Üniversitesi’nde çalışıyordu, o zamanlar çok yüksek çözünürlüklü çıktılar da bedava olarak buradaydı. Şimdi yok. Sen paylaşırsın artık onları 🙂 NMM’nin çok gerçekçi çıktılar sunduğunu hatırlıyorum ben de.

      2. White Fox

        O linkteki çıktılar NMM’ye çok benziyor. Benim hala erişebildiğim panelde haritaların büyüklüğü manuel olarak oluşturulduğundan, sıcaklıklık cetvelinin renkleri ve aralığı, her oluşturulan haritaya göre farklılık gösteriyor.
        Bu linkteki harita;

        1

        Aşağıdaki de panelden boyutunu kendi yaptığım harita, tabii yukarıda maksimum sıcaklık olarak verilen haritanın, günün hangi saatine yönelik olduğu konusunda fikrim yok, ama benimkisi 13:00 Z NMM çıktısı

        2

        Tabii bu haritanın alanını küçülttükçe daha da detaylandırıyor, sanki aynı gibiler ?

        Bir de Meteoblue’da NMM ve GFS’den başka model yok… benim farkettiğim durum ise şu; Meteoblue’nun tahminleri NMM modelinin çıktılarına çok benzerlik gösteriyor tıpkı Freemeteo’nun GFS’ye benzerlik göstermesi gibi…

        Tabii en güvencelisi, adamlara bizzat sormak…

      3. Santiago

        Havadelisine katılıyorum, modellerin eksik yanlarını anlatan link çok güzel.. Teşekkürler..

  30. White Fox

    Ayın 21’i öğleden sonrası için, İstanbul’a yakın Karadeniz’de bir noktada 2 farklı modelin sounding incelemesini yaptım.

    Birisi 12 km çözünürlüklü NMM modeli(oldukça sağlam çözünürlüğü var), diğeri de GFS. Bu iki model GFS’nin son öğle güncellemesi ile beraber, İstanbul için çok uç farklılıklar ortaya koydu.
    NMM modeli sounding’ine göre İstanbul’da çok güzel şekilde deniz etkisi ile oluşan yağış bantlarının oluşma ihtimali varken, GFS modelinde bırakın deniz etkisi ile oluşan yağışı, cephe yağışının bile ihtimali yok.
    Temel aldığım denizdeki noktasal merkez;

    1

    NMM modeli

    2

    GFS modeli

    3

    Bakalım mücadeleyi kim kazanacak 🙂

    1. Melik Ahmet TAŞTAN

      Mehmet bey ikisi de yeni transferler yapıcaktır veya takımdan gönderilecekler olacaktır, şu an için kazanacak olanı belirlemek güç, son günü beklemekte fayda var 🙂 Sizin kadar bilgili olmadığımı kabul ederek naçizane sounding incelemesi yapmaya çalışayım. GFS rüzgar profiline bakıcak olursak, o günkü modellere göre yer kartında 1008-1012 mb değerleri yakın, dolayısıyla az da olsa gradyen sıkışıklığından dolayı rüzgar orta kuvvette beklenebilir ki o da en az 15 knot civarı olur. GFS ise yer rüzgarını 5 knot civarı göstermiş ki bana göre bu mevzuda kafadan kaybetmiş.

      Kararsızlık yağışı bağlamında ele alırsak sounding deniz üzerinde bir nokta aldığınız için yer sıcaklığını 22 derece gibi görmüş, o gün için karada 27-28 derece civarı bekleniyor, 500 mb sıcaklığınında -13 olduğu düşünülürse termal olarak kararsızlık şartlarının iyi olduğu sonucuna ulaşılabilir.

      NMM modelinin değerleri malesef okunmuyor, yanlız 700 deki ısınmayı göz önüne alırsak bu model sıcak cephe koşullarını gösteriyor.

      Bu arada birşey sormak istiyorum, deniz etkisi için uygun rüzgar profili nedir? Bildiğimiz yerde güneydoğu başlayıp yükseldikçe güneybatı, batı ve kuzeybatı şeklinde yön değiştiren rüzgar deniz için de geçerli değil midir?

      ULL ve Enverziyon incelemelerinizle ilgili sorularım var, onlarla da ilgilenirseniz sevinirim:)

      1. White Fox

        Deniz etkisine en uygun rüzgar profili;
        850 milibar seviyesi ile yer seviyesi arasındaki rüzgârın yön değişimi 30° dereceden az olması ve 700 milibar seviyesi ile yer seviyesi arasındaki rüzgârın yön değişiminin de 60° dereceden az olması gerekir. Rüzgârın, deniz etkisi ile oluşan etkili bir yağışa sebep verebilmesi için de yaklaşık 100 kilometrelik deniz yüzeyinin üstünden geçmesi gerekir. Bunun dışında, ortalama rüzgâr hızının troposferin alt seviyesinde 9 ila 40 knot arasında olması gerekir. (Bunlar sounding de fark edilebiliyor işte 😉 )
        Gözlemlediğim kadarıyla orta vadede, bazen de kısa vadede GFS yukarı seviyedeki enverziyonları pek yakalayamıyor. Deniz veya göl etkisi ile oluşan yağışlarda, 700 milibar ve üstündeki enverziyon özellikle kışın kutupsal kökenli soğuk havanın derinliğinin göstergesi, ve deniz etkisi ile oluşan yağış için olması en uygun yükseklik…
        Aşağıda hazırladığım resim gibi;

        1

        Bu arada, yukarıda yaptığınız sounding incelemesi gayet başarılı, yalnızca 700 mb’daki enverziyonu sıcak cepheye bağlamanız hatalıydı (resme bakın) 🙂

        1. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Sevgili White Fox, özet olarak, deniz etkisinin olabilmesi için, yüzeydeki rüzgarla üst seviye rüzgarlar arasındaki yön farkının minimum olması gerekir, diyebiliriz sanırım.

        2. White Fox

          Evet Hocam 🙂
          Bu arara NMM modeli ısrarla deniz etkisine uygun yağış soundingleri sunmaya devam ediyor. Sadece deniz etkisine olan uygun koşulları, 6 saat daha geç bir zamana(ayın 21’i akşamına) öteledi. Heyecan dorukta…

        3. Melik Ahmet TAŞTAN

          Hazırladığınız resim için teşekkürler, düz mantıkla baktığımda 700 deki enverziyonu, tipik soğuk üzerine tırmanan sıcak cephe gibi algıladım.

  31. Santiago

    Son modellere göre önümüzdeki hafta ortasından itibaren serinleme ve yağış ihtimali belirdi.

    İstanbul ve Antalya GFS diyagramları:

    1

    Modeller gün geçtikçe daha çok detaya girecektir ancak şimdilik çok kuvvetli bir sistem gibi görünmüyor. Çoğunlukla etkileyeceği bölge ise Ege olacak gibi (alçak basıncın konumu itibariyle)

    ECMWF ve GFS modellerinin 500 hPa sıcaklık haritaları birbiriyle benzer nitelikte.. Sistemin rotası iki modele göre de Grönland-İngiltere-İtalya-Balkanlar..

    2
    3

    Dikkatimi çeken bir husus ise, şu anda ABD’nin doğusunda bulunan tropik fırtına Maria’nın, hafta sonuna doğru Kanada’nın kuzeyine, Grönland’a kadar çıkması.. Alakası var mı bilemiyorum ancak Maria’nın önce Grönland’a kadar çıkması oradaki soğuk havayı Atlantiğin güneyine itmesini, sonraki günlerde fırtınanın Grönland’ı sıyırarak güneybatı rotasında gitmesi ise, soğuk havanın İngiltere üzerinden Orta ve Güney Avrupa’ya kadar sokulmasını tetiklemiş açabileceğini düşünüyorum.. Teşhis yanlış olabilir, yorumlarınızı bekliyorum..

    4
    5

    Not: Bu yorum Maria’nın bize etkisi olup olmayacağından yola çıkılarak hazırlanmıştır. Her ne kadar modeller hemfikir olsa da, sisteme daha 7-8 gün olduğundan büyük ölçüde değişme ihtimali de vardır.

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Çok teşekkürler animasyonlar için. Ne olacağını kestirmek için biraz erken ama, Maria tabii ki oraları karıştırıp güney enlemlere olacak salınımların kuvvetini arttırabilir. Takip edelim, olay yaklaşınca ayrı bir konu açarız.

    2. havaankara

      (Yorumlar Ankara içindir.)

      14.09.2011.12Z

      1

      15.09.2011.12Z

      1

      16.09.2011.12Z

      3

      Diyagramlarda sistem ilk 192’ye girdi iyice. Ama sonrası belirsiz. Hafif bir yükseliş görünüyor ama bu yükseliş olmayabilir, beklenenden daha fazla bir yükseliş de olabilir.
      Diyagramlara bakıp bir şey demek çok doğru değil çünkü 192’den sonrası çok fazla değişiyor.
      Ancak ECMWF’yi kullanan FORECA’ya göre sıcaklık bir süre daha düşük seyredecek.

      1

      ECMWF’nin 12Z çıktısı da buna paralel. Hatta sıcaklık düşüşü bile olabilir 12Z çıktısına göre.
      Ancak şu anda 7 günden fazlasını konuştuğumuz için net bir şey söylenemez. Durum sadece şimdilik böyle. Sonucunu bekleyip görelim.

  32. Mehmet Torun

    Doğu Karadeniz Bölgesi’nin kıyı kesimleri Ağustos ayında serin ve yağışlı idi, fakat yöremizin yaylalarında kuraklık söz konusu dereler kurumuş yörede oturan vatandaşlar söylüyor 2 aydır damla düşmemiş…

    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      İşte bu çok önemli bir bilgi ve gözlem. Eskiden beridir oralardaki yağışların dağların etkisiyle oluşan orografik yağışlar olduğu söylenir. Eğer öyle olsa denize bakan yamaçlarda ve yaylalarda daha fazla yağışın düşmesi gerekmez mi? Ama öyle olmamış. Asıl etken “deniz etkisi” olabilir diye düşünüyordum, belki de gerçekten öyle.

Yorumlar kapalı.