Ölçülen ve hissedilen sıcaklıkları saatlik olarak şu linkten takip edebilirsiniz.
Kilyos’ta şu an hava sıcaklığı 32 derece, bağıl nem oranı da %77… Bu yüksek sıcaklık ve nem oranı, hissedilen sıcaklığın 48 dereceye fırlamasına neden oldu.
ALKIM
49 oldu.
mehmet göktuğ
Hocam şimdi baktım Kilyos’ta bağıl nem %79 sıcaklık 32 derece. Bu değerlere göre çiğ noktası sıcaklığı yaklaşık 28 derece oluyor. Ama bu değerleri GFS modelinin skew t çıktısına girince ve hava parselini bu değerlerden yükseltince yine ütopik değerler ortaya çıkıyor. Cape 6678 gibi… Fakat radarda bir şey yok. Acaba nem oranı yanlış mı ölçülmüş yoksa benim yaptığım yöntemde bir yanlışlık veya eksiklik mi var?
Tam nasıl yaptığını anlayamadım. White Fox okuyorsa o cevaplasın.
Sonradan düşününce 48-49 bana da fazla geldi. Orada da nem sensöründe bir hata olabilir. Gerçi Tekirdağ dün akşam saatlerinde 45’ti (hissedilen), ve o saatlerde Bulut75’e telefon ettim, Kilyos’ta olduğunu ve durduğu yerde korkunç biçimde terlediğini söyledi.
Ozan, “dünden fark” haritasına bakınca bu sefer dünkü gibi organize bir tablo yok. Bugün sadece Marmara düne göre çok ısınmış. Diğer yerler dünkü durumla hemen hemen aynı. Basra işi mi bu da?
Bu sene Basra Körfezi çabuk mu ısındı ne?
Güneydoğu Anadolu’da da 40 dereceler biraz erken görülmeye başladı sanki.
Hani bundan daha ötesi de yok ki…Daha ne kadar ısınabilir?
Bağdat, Riyad, Basra’nın günlük en düşük sıcaklıkları daha şimdiden 29-30 derecede, en yüksek sıcaklıkları ise 45 derece civarlarında. Bunun daha temmuzu var ağustosu var… 🙂
50 dereceyi görecekler bence.
Hatta hiçbir dayanağım olmamasına rağmen , ülkemizde de , özellikle Güneydoğu’da rekorlara yaklaşılabilir gibi geliyor bana. Çünkü bu Basra denen alçak mekanizma bir kez çalışmaya başladı mı onu durduracak bir güç yok etrafında tâ ekim ayı civarlarına dek.
Sizin düşünceleriniz nedir arkadaşlar?
snowmoon
Şu an için öyle görünüyor ama mevsimlik öngörüler normaller civarında bir yaz öngörüyor ayrıca haziranın ikinci yarısı nispeten hep aynı ve 3-4 derece daha düşük sıcaklıklarla geçecek bir de benim sorum var son senelerde hep basra kökenli akımlar çok konuşuluyor kuzey afrika neden daha zayıf kalıyor ?
Basra haftaya zayıflıyor. Onu durduracak güçler var yani, bileği bükülmez değil. Yılın hangi mevsiminde olduğumuza ve Basra’nın şu anki durumuna bakıp sonra ne kadar güçleneceği hakkında bir şey söyleyemeyiz.
Şimdikine benzer bir durum Temmuz’da gerçekleşince G.Doğu Anadolu 47-48 oluyor. Basra orada kaldıkça sıcaklıklar da sonsuza kadar yükselir diye bir şey yok yani.
Elbette ki öyle. 50-55 dereceye varacak hâli yok tabii ki sıcaklıkların , en azından Türkiye’de 🙂 Ama bizim buralar kuş uçmaz cephe geçmez oluyor yazın, ondan dedim kim durduracak bu haini diye.
Bugün Muğla-Denizli arasında oluşan bir kütle dikkatimi çekti. Çeşitli radarlardan bir bakayım dedim. Önce Muğla radarı:
Şimdi İzmir radarı:
İkisi arasında çok da zaman farkı yok. Aynı kütle İzmir radarında daha kuzeyde gibi gözüküyor. Kontrol için bir de olaya Balıkesir’den baktım:
Aynı kütle Muğla ve Balıkesir radarlarında aynı noktada görülmekte. İzmir radarı ise kütleyi Denizli merkezin hemen sağ tarafına, yani daha kuzeye kaydırmış. Uydu görüntüsünden de teyit ettim. Kütle neredeyse batı-doğu doğrultusunda gelişmiş. Yani direk kuzey yönünde bir ilerleme yok. Yörenin coğrafi koşullarını da iyi bildiğim için İzmir radarının hatalı olduğuna kanaat getirdim. Sanırım bakıma almak icap eder.
mehmet göktuğ
Üffff! Hissedilen sıcaklık 47°C. Allah orada yaşayanlara yardım etsin. Hocam orası hangi istasyon oluyor? Bir de nem oranının o kadar artmasının sebebi nedir?
Orası Bozüyük. Yalnız sanırım nem oranı sensöründe bir problem var. Bozüyük’te %80 nem neden olsun ki bu sıcakta? Deniz yok göl yok?
mehmet göktuğ
Evet hocam şimdi baktım yanlış ölçülmüş. Nemin 30 derecede %93 olması için çiğ noktası sıcaklığının 28 derece olması gerekiyor. http://i.imgur.com/VbsnL.png Bozüyük’ün enlem ve boylamını girerek oluşturduğum GFS modelinin skew t çıktısında parseli 30 derece sıcaklık ve 28 derece çiğ noktası sıcaklığına göre yükselttim ve ütopik değerler ortaya çıktı. Cape 8902 ve Lifted İndeks yaklaşık -16.3… Müthiş değerler değil mi? Fakat bu duruma rağmen uydu görüntüsünde birkaç küçük leke haricinde bir şey görülmedi.
Dikkat edersen iç kesimlerde de sıcaklık artışı var. Bu “Basra tipi” bir sıcak dalgası, yani Anadolu Platosu’nda ısınmadan dolayı alçak basınç alan(lar)ı oluşuyor, çevreleyen denizler görece yüksek basınç alanı oluyor… Böylece rüzgar denizden esiyor ve kıyılar serinliyor.
Bugün Anadolu üzerinde bir kaç kümülonimbus vardı. İşten gelirken Konya’nın güneydoğusunda ufukta büyük bir tane gördüm. Masmavi açık bir gökyüzü varken, etrafta en ufak bir bulut yokken böyle tek başına yükselen kümülonimbuslar çok etkileyici ve gizemli gözüküyor. Pek severim 🙂
Önümüzdeki günlerde artarak görülecekler sanırım Göller Yöresi ve Güney Ege’nin iç kesimlerinde. SKIRON ayın 14’ünde 30-40 kg kadar yağış vermiş bazı noktalara.
mehmet göktuğ
12 Haziran salı günü için Ankara’nın durumuna bir bakayım dedim.
Yukarıdaki skew t diyagramında görüldüğü gibi saat 09.00 da Ankara için kararsızlık mevcut. Cape değeri 665, Lifted İndeks değeri -2 ve K İndeks değeri 34… Fakat 600 mb seviyesinde ki sıcaklığın artması veya yer sıcaklığıyla çiğ noktası sıcaklığının beklenenden düşük kalması durumunda bir negatif alan oluşuyor ve bu da konvektif bulut oluşumunu engelliyor. Eğer bu koşullar devam ederse salı günü Ankara’da tek hücreli fırtınalar görebiliriz.
İşte Uludağ, Haziran sonuna kadar bu kar kalır bence. Nem oranı düşük olduğu sürece yazın kar gören nadir insanlardanım.
Semih
Aynen ben de bugün söyleyecektim 😀 Ben de bugün Tuzla sahilden bir fotoğrafını çektim. Telefon kamerası olduğu için pek net değil. (Sol arka taraf).
El NiNo
Sapphire’e çıkmak lazım.
Murat Demir
Bir kaç ay öncede, lodos sonrası fotoğraflamıştın sanırım. Bu seferki daha net olmuş. İnanmayan bir arkadaşım vardı. Bu fotoğraf son nokta oldu.Teşekkürler.
faseay
Resmi kaydedip yakınlaştırırsan daha da net görebilirsin.Elimde dürbünde vardı ama makinayla bir türlü denkleştirip çekemedim.Mercekler arasına ışık giriyor.
faseay
Gebze saat 14:30 nem oranı %30 sıcaklık 28 ve hiç bunaltmıyor.Ayrıca Uludağ yine kendini gösterdi üzerinde hatırı sayılır kar var.Gözle çok güzel görünüyor ama makinayla çekiyorum seçilmiyor.İlk işim zoomu iyi bir makina almak.
Tekirdağ açıklarında 5,1 büyüklüğünde deprem olmuş. Hemen felaket senaryoları yazılmaya başlandı. 😀 Plakalar hareket etmiş, denizden gaz çıkmış, faylardaki enerji artmış vs bir sürü haber okudum. Konuya hakim arkadaşların yorumlarını merak ediyorum özellikle de Ali Değer Özbakır’ın yorumlarını bekliyorum. 😀
Trakyalı
Çok sağlam sallandık Tekirdağ’da ama. Hemen denizin üzerine baktım depremin ardından olağan dışı bir şey göremedim. Gerçi tam depremin olduğu yönde ay ışığı çok kuvvetliydi, o yüzden bir şey varsa da görememişimdir.
Geçmiş olsun. Ben İstanbul Küçükçekmece’ de oturmama rağmen hiç hissetmedim depremi. Yalnız gece boyunca martılar çığlık attılar sanki. Hiç susmadılar sabaha kadar öttüler. Korkudan uyuyamadım. 😀 Hayvanların böyle olayları önceden hissedebildiğini biliyorum. Sabaha kadar tetikte kaldım o yüzden.
Kar avcısı
Aynen öyle. Tuzla’da da gayet sağlam hissettik. Benim evde ki kuşum sabaha kadar çıldırdı. Dışardaki martı ve köpeklerde öyle.
Bu çok ilginç bir hadise. Ben de Beşiktaş’tayım mesela, ben hissetmedim ama ta Ataşehir’dekiler hissetti filan…İlginç bir hadise bu deprem.
Hepimizin altındaki zeminin farklı tür olmasından herhalde.
Rakım etkiler mi acaba ? Küçükçemece’de 80m rakımlı bir tepede oturuyorum. Bulunduğum bölge denize, dolayısıyla fay hattına da çok yakın. Nasıl hissetmedim anlamıyorum. Belkide benim ruhsuzluğumdandır.
bahattin bakırcan
Balıkesir merkezde de hissedildi deprem ancak depremi hissetmede burada da çok farklılıklar söz konusu ben ilk kez bu kadar farklılık olduğuna şahit oluyorum bir mahalle hissedip bir mahalle aynı zeminde olmasına rağmen hissetmiyor.
SpanK
Bu nasıl bir yağış ortasına sıfır düşmüş çevresine 60+ kg yağış düşmüş resime bakın anlarsınız şaşırdım acaba nedir bu
Hata olmalı. Bu hata sık sık oluyor. Daha önce benim de görmüşlüğüm var. MGM’ye ulaşın isterseniz e-posta yoluyla ve bu hatayı bildirin.
El NiNo
Ayrıntılı tabloda zaten öyle bir yağış yok.
SpanK
teşşekkür ederim her ikinizede.
Drummer
Kafamı karıştıran bir şey sormak istiyorum. Sevgili Ozan ya da bilen başka bir arkadaş anlatarak ya da link vererek yardımcı olursa sevinirim. Yüksek basınç alanları her zaman sıcak mıdır? Ya da alçak basınç demek her zaman nispeten daha soğuk hava mı demek? Mesela kışın duymaya alıştığımız, Balkanlardan gelen alçak basınç soğuk hava getirirken, yazın aşağıdaki Basra alçak basıncı ortamı fena halde ısıtıyor. Basıncın sıcaklıkla alakası var mıdır? Isınan hava genleşip yükseldiğine göre, havanın yoğunluğu azalıyor ve hafifliyor demektir (mi?). Bu durumda basınç nasıl yüksek olabiliyor? 1013 ve yukarısından bahsediyorum. Uçakların iniş ve kalkışlarında da bu durumun ne kadar önemli olduğunu biliyorum. Zira bir derecelik artış bile pist üzerindeki havanın yoğunluğunu azaltıp, uçağın havalanma süresini ve yakıt sarfiyatını arttırıyor. Kavram kargaşası yaşıyorum sanırım…
Yoo, her yüksek basınç alanı sıcak değildir. Sibirya Yüksek Basıncı’nı düşünün.
Diğer sorulara ise verebileceğim bir cevap yok benim 🙂
çihiro
Bildiğim kadarıyla, iki ayrı basınç sistemi vardır: termik basınç sistemi, dinamik basınç sistemi.
Termik basınç sistemleri sıcaklığa bağlıdır. Yerin ısınmasıyla üzerindeki hava da ısınır ve genleşir, basınç düşer. Her “termik alçak basınç” yağış yapar mı sorusunun cevabı:
Termik yüksek basınç sisteminde ise tam tersi olur. Yer çok soğuduğu için üzerindeki hava ağırlaşır, çöker, basınç yükselir.
Dinamik basınç sistemleri havanın hareketine bağlıdır. Ekvator çizgisinde ısınarak yükselen hava (termik alçak basınç) 30 derece enlemlerinde alçalıcı hareketler ile çöker. Bu da basıncı yükseltir. 30 derece enlemlerinde niye çöküyor peki? İşte o havanın atmosferin üst seviyelerindeki yolculuğu ile alakalı. Tam nedenini ben de bilmiyorum.
Dinamik alçak basınç sisteminin, termik alçak basınç sisteminden farkı; sıcak havanın yerin ısınması ile yükselmesi yerine soğuk bir hava ile karşılaşıp onun üzerine çıkmasıdır. Soğuk hava daha ağır ve kuru olduğu için nispeten daha nemli ve hafif olan sıcak hava onun üzerine çıkar. Böylece alçak basınç oluşur.
-“Mesela kışın duymaya alıştığımız, Balkanlardan gelen alçak basınç soğuk hava getirirken, yazın aşağıdaki Basra alçak basıncı ortamı fena halde ısıtıyor.” Basra termik bir alçak basınç sistemi olduğu için durum böyle. Balkanlar üzerinden gelen alçak basınçlar dinamik alçak basınç sistemleridir.
El NiNo
Termik alçak basınçlar ile diamik yüksek basınçlar sıcaktır.
Termik yüksek basınçlar ile Dinamik alçak basınçlar soğuktur.
Basra termik kökenli bir alçak basınç alanı olduğu için sıcaktır. Zaten o alan fazla ısınmasaydı alçak basınç alanı oluşamazdı.
Drummer
Bilgiler için teşekkürler. Elinize, klavyenize sağlık 🙂
Hafta sonundan itibaren canınızdan bezmeye hazır olun. OOof of
Santiago
Allah’tan Haziran’da geliyor bu sıcaklar. Ağustos başı falan olsa halimiz dumandı. Gece sıcaklıkları halen makul seviyelerde.
ersin
Ayrıca poyraz olacak gibi, geçen günküler gibi fazla bunaltmaz herhalde.
ALKIM
Katılıyorum. Bununla birlikte deniz suyu son 10 günde Kumköy’de 3 derece birden yükselerek 19 dereceye ulaştı. 20 derecenin üstünü gördüğü andan itibaren serinletici etkisi mayıs ayındaki kadar olmayacak. Göründüğü kadarıyla yıldız-poyraz haricinde zaman zaman gündoğusu-poyraz, karayel-günbatısı, Lodos-günbatısı gibi yönlerden de esecek ki işte o günlerde karasallık özelliği baskın çıkan kuytu bölgelerde 35 derece ve üstünün rahatlıkla ölçülebileceğini düşünüyorum. GFS’le birlikte ECMWF’in son bir kaç ana çıktısı ve ortalama çıktılarını dikkate alacak olursak 12-15 Haziran arası kavrulacağız gibi duruyor. Bizi biraz olsun rahatlatacak tek etken yıldız-poyraz yönlü rüzgarlar olabilir. O da olmazsa yanacağız demektir.
Dünkü yağışlar hiç fena gözükmüyor, İstanbul Atatürk Havalimanı bile 13 kg. Söke ise yerel bir kümülonimbüs marifetiyle 35 kg almış.
Santiago
Öğleden sonra evde değildim ama radarda kahverengimsi kütleyi tam Florya’nın üzerinde görünce evi aradım. Annem feci bir yağmur olduğunu söylemişti. 24,6 mm yağış düşmüş.
Terasta organik sebze yetiştireyim dedim, onların başına gelenler pişmiş tavuğun başına gelmedi, aşırı yağış mı dersin, dolu mu dersin.. Neyse ki hala sağlamlar.. Şunu tecrübe ettim ki, meteoroloji, tarım için gerçekten çok önemli.
AHL ile Florya’nın değerleri birbirine çok benziyor diye ve benim haritalarda üst üste binmesinler diye Florya’yı göstermiyorum, en çok yağışı orası almış 🙂 Sağol haberdar ettiğin için. Yağış tahmini yapmak imkansıza yakın bu mevsimde, bulut bütün yükünü ufacık bir alana boşaltabiliyor.
Ben de zaten o turuncumsu kütleyi görünce “ooh Erdem yaşadı” dediydim ama şahit olamamışsın o yağmura. Son zamanlarda Florya’yı vuran en kuvvetli yağış herhalde 18 Mayıs’tan sonra.
BlackSea_28
Giresun Espiye de gökyüzünde şenlik var.Hava sert, çok şimşek çakıyor ve yıldırım düşüyor ama öyle etkili bir sağanak yağmur yok.Görüntü kalitesi iyi olmasa da cep telefonumdan bir yıldırım düşme anını yakaladım.
hasso
yalova ‘da neredeyse yarım saat boyunca bu güne kadar görmediğim ölçüde şiddetli bir yağış geçişi oldu bütün cadde ,sokak ve dükkanlar su altında kaldı…
Beşiktaş’ta son bir saattir ufukta asılı duran bir kütle var. Son 15-20 dakikadır üzerimize doğru harekete geçti. Fakat çisentiden fazlasını beklemiyorum …Zira o bulut yükünün çoğunu boşaltmış olmalı 1 saattir. Bunaltıcı sıcak , onun harekete geçmesiyle rüzgârlı ve nispeten serin havayla yer değiştirdi.
Yarım saatten fazla bir süre etkili oldu. Zaman zaman güneş açtı. Damlalar çok sık ve iriydi, dolu gibiydi sanki. Gökkuşağı çıkar diye bekledim ama çıkmadı. 😀 😀
Henüz kimsenin dikkatini çekmemiş sanırım. Karadeniz Bölgesi’nde inanılmaz şeyler oluyor. Aşağıdaki görüntü yeni devreye giren Samsun radarından. Renk skalasında hata var mı bilmiyorum fakat eğer yoksa Samsun’un iç kesimleri, Amasya ve Çorum civarlarında çok ciddi gökgürültülü sağanak yağış görülüyor, muhtemelen ceviz büyüklüğünde dolu da vardır. Hortum haberi gelirse dahi şaşırmam.
Bu görüntüden sonra weatheronline.co.uk sitesinden Samsun için GFS’nin yapmış olduğu skew-t tahminine baktım. Bugün 09Z (yani TSİ 12) için şöyle bir tahmin yapılmış:
Şekilde de görebileceğiniz gibi CAPE değeri 1596J olarak tahmin edilmiş, bu mezoölçekli konvektif (bu durumda gökgürültülü fırtınalar) oluşumları kolaylıkla tetikleyebilecek gayet yüksek bir değer. Ve yine şekilde gördüğünüz gibi bu değer yer seviyesinin 26,7 derece olacağı varsayılarak hesaplanmış. http://www.dmi.gov.tr adresinden henüz radarda temiz gözüken Amasya’nın şimdiki sıcaklığına baktım. Güneşlenmenin de etkisiyle tam 32,8 derece!
Yukarı atmosfer değerlerinin Samsun’la yaklaşık aynı olacağını varsayarsak, yer seviyesinin 32,8 derece olduğu durumda CAPE’in alacağı değer 1596J’dan çok daha yüksek olacaktır. Sevgili White Fox olsa tam değeri hesaplayıp bize söyleyebilirdi. Bu durum da kuvvetli fırtına olasılığını güçlendiren bir faktör olmuş. Zaten radar görüntüleri bize herşeyi söylüyor. Güneşlenmenin (özellikle Haziran ayı gibi güneşin en dik açıyla geldiği bir zamanda) bu tip oluşumları nasıl tetikleyebileceğini gösteren güzel bir örnek. Umarım kimsenin başına birşey gelmez.
Semih
Evde bunaldım diye Tuzla sahiline indim. Sahil iç taraflardan daha beter. Halen 27.7 derece ve nefes almasını zorlaştıracak derecede nem var. Batı yönünde çok güzel şimşekler çakıyor 😀
ersin
Üsküdar’dan bildiriyorum, aşırı lokal bir gökgürültülü sağanak var, güzel bir sürpriz oldu 🙂 Radarda minicik gözüken bir nokta bırakıyor yağışı.
Beşiktaş’ta da güzel anlar yaşandı 10 dakika süreyle 🙂 Ama bitti…
SpanK
Fındıkzade’de hiç geri kalırmı çok büyük damlalı bir yağış yağdı 10 -15 dk sürdü şimşeklerde harikaydı şuan kütle boğazın kuzeyinde sarıyer tarafta
klimancero
Kabataş’ta vapurdan iner inmez kocaman kocaman damlalar inmeye başladı. Bütün Japonlar aynı anda fotoğraf çekse öyle aydınlanmazdı ortalık, gümbür gümbürdü alimallah. Araba camından tak tok sesler çıkıyor idi, dolu mu yağdı, koca yağmur tanelerinin sesi miydi bilemedim.
Şimşekler ve gökgürültüleri özellikle harikaydı. Dolu yağmadı ama çok iri damlalar düşüyordu. Fakat çok uzun sürmedi ve iri olmasına rağmen seyrek düştüğü için damlalar, en fazla 1-2 kg yağış düşmüştür.
El NiNo
İstanbulda oraj var sanırım ama radarda birşey görünmüyor.
Kışın yağışlı geçmesinin ne kadar etkisi vardır? Jeotermal sular yeryüzeyinden sızan suların aşağıya inerken magma tarafından ısıtılıp yukarı gönderilmesiyle oluşuyor diye biliyorum.
Kar avcısı
Merak ettiğim bir şey var. Gün içinde sıcaklık Tuzla’da 28 dereceyi bulamadı. Kartal’da 27 bile görülmedi. Ama saat 18.00’den sonra hızlı bir artışla Tuzla şu an 31.7 derece ve Kartal 30.5 derece. Geç saatteki ani sıcaklık artışının sebebi nedir?
Rüzgar karadan esmeye başlamış, nem düşmüş ve sıcaklık artmış.
Yazın deniz kenarındaki yerlede gün içindeki sıcaklığı saatten çok rüzgarın ne yönden estiği belirler. Aşağıdaki yazıları inceleyin. – Ozan
Linkler için çok teşekkürler. Sayın faseay, El Nino arkadaşımızın, sizin yorumunuzun üstünde verdiği linke tıklayınca, sol üst köşede tarihi ayarlama çubuğu çıkıyor. Tarihsel görüntülere de bakmak mümkün. 2005 yılından itibaren her geçen günün uydu fotoğraflarını içeren güzel bir arşiv. MGM’nin uydu görüntüleri arşivi güzel değil, görüntüleri bulanık. Bu linklerde NASA’nın görüntüleri var gerçekten etkileyici. O kadar net ki, göl ve denizlerin üzerinin her bahardaki gibi bulutsuz ve açık, karaların bulutlu olduğunu görmek bile mümkün.
Drummer
Merhaba arkadaşlar, bir kaç gündür bakamadım siteye. Bu arada uydu görüntüsünü nereden aldığımı sormuşsunuz fakat görmediğim için doğal olarak cevaplayamadım. Hafif bir serzeniş de sezmedim değil 🙂 Kusura bakmazsınız artık. Ben yazana kadar zaten faseay bulmuş. Ben de aynı adresten ulaşıyorum ve genelde Aqua uydusunun görüntülerini tercih ediyorum çünkü Terra’ya göre çözünürlük daha iyi ve net. Oradaki renkli karelerden istediğiniz alanı seçip görüntü alabiliyorsunuz fakat genelde bir önceki günün görüntüsü oluyor. Eğer akşamüstü saatlerinde bakarsanız aynı günü yakalama şansınız var. Kolay gelsin hepinize.
faseay
Evet hafif bir serzeniş yapmışım:) Ama buda bilgiye olan açlığımızdan ne yapalım.Dediğim gibi bunun da keşke sürekliliği olsa görüntü çok net ve güzel.Tübitak’ta bir çalışan yok mu sesimizi duysa da bize bir iyilik yapsa.:)
Kar avcısı
Tuzla’da sıcaklık bir anda 30 dereceye tavan yaptı. Çoğu yerde de aynı hızda yükselişler var. Bugün bazı yerlerde 32 dereceyi görürüz diyorum ben.
Semih
Dediğin gibi oldu 😀 Tuzla 32.6 derece şu an ve yükseliyor.
Commandouz
2012 yılında hiç okumadığım kadar “hayatımda ilk kez” ile başlayan cümleler okudum.Acaba gerçekten de bu şekilde ekstrem hadiseler mi yaşadık?Bunun cevabını bulmak üzere 2012 yılının ilk 5 aylık verilerini elimdeki küçük arşivle masaya yatırmaya karar verdim.
OCAK AYI:
Ocak ayının ilk haftası 2 gün bulut bile görülmemiş İstanbul’da! Ancak 2.haftadan itibaren Ocak kendini göstermeye başlamış.Beni asıl şaşırtan olay ise Ocak ayında maksimum sıcaklığın en fazla 14-15 derecelere çıkmasıydı.Yoksa hersene 21-22 dereceleri çok rahat görüyorduk.
İlgi çekici bi durum ise basıncın 1 yılı aşkın bi süre sonra ilk kez 1000 mb’ın altına düşmesiydi.
-Max sıcaklık 16 derece
-Min sıcaklık 5 derece
-Karlı gün sayısı 7
-Güneşlenme saati 3 saat
-Aylık yağış 87 mm.
ŞUBAT AYI:
Haftasonlarına dikkat:)
Şubat’ın 1’inde yağan kar unutulurmu? Bayrampaşa’da yarım metre kar kısa bi zaman diliminde birikti.Sıcaklık gündüz 0’ın üzerine çıkamadı.
-Max sıcaklık 15
-Min sıcaklık -3
-Karlı gün sayısı 10
-Güneşlenme saati 4 saat
-Aylık yağış 90 mm.
MART AYI:
Mart ayının ilk 2 haftası kış son iki haftası bahar kıvamında geçti.En ilginç olanı ise üstüste tam 5 gün bulut bile görülmemesiydi.
Burada da Mart ayına ait bazı meteorolojik değerler yer alıyor.
-Şubat’tan sonra bu ayda da 1 kez oraj görüldü.
-Bu ay içinde tam 7 gün bulut görülmedi.
-Yağışlı gün sayısı da 7’de kaldı.
NİSAN AYI:
Nisan yağmurları…
Maksimum rüzgar hızına,orajlı ve yağışlı gün sayısına ve güneşlenme saatine dikkatinizi çekerim.
MAYIS AYI:
Mayıs ayı meğerse oraj ayıymış:)
Rüzgarın fazla kuvvetli esmediği bu ayda gökgürültüleri ve şimşekler bu hadiseye olan açlığımızı fazlasıyla giderdi.
Aşağıda da çeşitli istatistikler yer alıyor.
Bence gerçekten de ilginç bir yıl geçiriyoruz.Her ay, kendinden bekleneni çok çok fazlasıyla gösteriyor.Gerçekten de Allah’a şükürler olsun ki 4 mevsimi dolu dolu yaşayan bi konumdayız.
Bunun kıymetini bilmemiz gerektiğini düşünüyorum.Keyifle okumanızı diliyorum.
Bir kaç ilginç not da Konya’dan:
-2012’nin 24 saatte düşen en yüksek yağış miktarı 16 kg 😀 Belki sonbaharda bu miktarı aşan yağışlar olabilir.
-9 Ocak – 26 Şubat tarihleri arasında Konya’ya saf yağmur yağmadı. Düşen yağış ya kky ya da kardı.
-Nisan ayı toplam yağışı 13 kg. (Ortalama: 38,1 kg) Kurak bir Nisan ayı geçirdik.
-2012’nin ilk orajı 29 Nisan’da görüldü. O güne kadarki 6,5 ayda bir ya da iki tane şimşek gördüm sadece 🙂
-Yaklaşık 7,5-8 aydır sıcaklık 30 dereceyi görmedi.
-Ve bu sene tek bir dolu tanesi görmedim 🙂
El NiNo
Konya şanssızlık yaşamış galiba çünkü bu kış çok yağış oldu Türkiye genelinde.
Commandouz
Enka Balmumcu ve İstinye Mayıs meteorolojik Verileri:
O İzmit’te patlayan benim Dilovası’ndaki çalıştığım fabrikanın çatısına hasar verdi.İçeriyi biraz su basmıştı.Saat 16:00 da işe geldiğimde bu sefer Çayırova’da patladı.Anlayacağınız yağmuru hep uzaktan seyrettim bugün
faseay
Bu fotoğrafı nereden alıyorduk acaba?
El NiNo
Hiç yağış beklemiyordum. Yemekhanede otururken dışarı baktım sağanak var ve güneş vuruyordu 🙂
SpanK
Spora giderken havada bunun gibi bulutlr gördüm dedim dolu yada yağış yağıcak kendi kendime eve geldim yağmaya başlamıştı.
Şimdi Antalya’da olmak isterdim baya kuvvetli bir kütle olmalı
El NiNo
Samsun radarı çok harika görüntüler veriyor Trabzon radarı da devreye girdi mi artık farklı bir iklime ait kütle hareketlerini görebileceğiz 🙂
Semih
Tuzla’da bugün tam sınavdayken aniden başlayan dolu yüzünden soruları yapamadım 😀 Dolu yaklaşık 5-10 dakika sürdü. Gökgürültüsü acayipti 😀 Yaklaşık 15-20 kg. düşmüştür diye tahmin ediyorum.
Tanesi 10 gramdan 2 bin dolu yağsa 20 kg oluyor evet 🙂
Semih
Dolu ardından kuvvetli yağmur da 5-10 dakika kadar sürdü. Ayrıca dolular mercimek büyüklüğündeydi 🙂
BlackSea_28
Espiye’deki yarım saat önce etkili olan şiddetli sağanak yağmurun radardaki görüntüsü
BlackSea_28
An itibariyle Giresun Espiye’de çok şiddetli ve etkili gökgürültülü sağanak yağmur görülüyor ve sel riski devam ediyor.Uzun zamandır bu şekilde yağış görülmemişti.
Valla esenler’de uzun zamandır böyle yağış ve dolu görmemiştim 40 dakika etkili yağış oldu. Şu anda hava gene kapandı ve gökgürlemeye ve yağmur atıştırmaya tekrar başladı bu arada anadolu’da MGM hata yapmasını diliyorum yoksa inanılmaz 840 860 mb basınç değerleri olan şehirler var ve bu kasırga değerleridir.
Ömer, ya deniz seviyesine indirgenmemiş değerleri (gerçek basınç değerlerini) yazmışlardır, ya da değerler yanlıştır. Biliyorsun yükselti arttıkça hava basıncı düşer.
SpanK
Ozan abi yazınızı görmek sesini duymak beni mutlu etti selam olsun size.
Ölçülen ve hissedilen sıcaklıkları saatlik olarak şu linkten takip edebilirsiniz.
Kilyos’ta şu an hava sıcaklığı 32 derece, bağıl nem oranı da %77… Bu yüksek sıcaklık ve nem oranı, hissedilen sıcaklığın 48 dereceye fırlamasına neden oldu.
49 oldu.

Hocam şimdi baktım Kilyos’ta bağıl nem %79 sıcaklık 32 derece. Bu değerlere göre çiğ noktası sıcaklığı yaklaşık 28 derece oluyor. Ama bu değerleri GFS modelinin skew t çıktısına girince ve hava parselini bu değerlerden yükseltince yine ütopik değerler ortaya çıkıyor. Cape 6678 gibi… Fakat radarda bir şey yok. Acaba nem oranı yanlış mı ölçülmüş yoksa benim yaptığım yöntemde bir yanlışlık veya eksiklik mi var?
Tam nasıl yaptığını anlayamadım. White Fox okuyorsa o cevaplasın.
Sonradan düşününce 48-49 bana da fazla geldi. Orada da nem sensöründe bir hata olabilir. Gerçi Tekirdağ dün akşam saatlerinde 45’ti (hissedilen), ve o saatlerde Bulut75’e telefon ettim, Kilyos’ta olduğunu ve durduğu yerde korkunç biçimde terlediğini söyledi.
MGM’ye soracağım.
Poyrazın durmasıyla Kilyos’ta hissedilen sıcaklık 45 derece… Marmara Bölgesi tümden cehennem gibi…
Ozan, “dünden fark” haritasına bakınca bu sefer dünkü gibi organize bir tablo yok. Bugün sadece Marmara düne göre çok ısınmış. Diğer yerler dünkü durumla hemen hemen aynı. Basra işi mi bu da?
Evet Basra durumu devam ama bugün Marmara’da poyraz kesildi. İncelemek lazım.
Hocam şu anda Esenler’de değil de kendimi bir an Libya’da veya Mısır çöllerinde zannettim denizin etkisi girmediğinden şu an resmen kavruluyoruz. 😦
Libya ve Mısır çöllerinde böyle nem yok 🙂 Emin ol daha serindir.
Hocam saat 13:00 güncellemeleriyle hissedilen sıcaklık haritasında Kilyos’ta 48’i gördük.Gerçekten çok bunaltıcı bir gün..
Bu sene Basra Körfezi çabuk mu ısındı ne?
Güneydoğu Anadolu’da da 40 dereceler biraz erken görülmeye başladı sanki.
Hani bundan daha ötesi de yok ki…Daha ne kadar ısınabilir?
Bağdat, Riyad, Basra’nın günlük en düşük sıcaklıkları daha şimdiden 29-30 derecede, en yüksek sıcaklıkları ise 45 derece civarlarında. Bunun daha temmuzu var ağustosu var… 🙂
50 dereceyi görecekler bence.
Hatta hiçbir dayanağım olmamasına rağmen , ülkemizde de , özellikle Güneydoğu’da rekorlara yaklaşılabilir gibi geliyor bana. Çünkü bu Basra denen alçak mekanizma bir kez çalışmaya başladı mı onu durduracak bir güç yok etrafında tâ ekim ayı civarlarına dek.
Sizin düşünceleriniz nedir arkadaşlar?
Şu an için öyle görünüyor ama mevsimlik öngörüler normaller civarında bir yaz öngörüyor ayrıca haziranın ikinci yarısı nispeten hep aynı ve 3-4 derece daha düşük sıcaklıklarla geçecek bir de benim sorum var son senelerde hep basra kökenli akımlar çok konuşuluyor kuzey afrika neden daha zayıf kalıyor ?
Mevsimlik öngörülerin hemen hepsini paylaştım ana sayfadaki yazıda, normal diyen de var, normalden sıcak diyen de var.
Basra haftaya zayıflıyor. Onu durduracak güçler var yani, bileği bükülmez değil. Yılın hangi mevsiminde olduğumuza ve Basra’nın şu anki durumuna bakıp sonra ne kadar güçleneceği hakkında bir şey söyleyemeyiz.
Şimdikine benzer bir durum Temmuz’da gerçekleşince G.Doğu Anadolu 47-48 oluyor. Basra orada kaldıkça sıcaklıklar da sonsuza kadar yükselir diye bir şey yok yani.
Elbette ki öyle. 50-55 dereceye varacak hâli yok tabii ki sıcaklıkların , en azından Türkiye’de 🙂 Ama bizim buralar kuş uçmaz cephe geçmez oluyor yazın, ondan dedim kim durduracak bu haini diye.
Bu adamın artık çocuğu olmaz heralde.Hiç bu kadar yakından yıldırım düşmesi görmemiştim http://videonuz.ensonhaber.com/izle/yildirim-teget-gecti
Bugün Muğla-Denizli arasında oluşan bir kütle dikkatimi çekti. Çeşitli radarlardan bir bakayım dedim. Önce Muğla radarı:
Şimdi İzmir radarı:
İkisi arasında çok da zaman farkı yok. Aynı kütle İzmir radarında daha kuzeyde gibi gözüküyor. Kontrol için bir de olaya Balıkesir’den baktım:
Aynı kütle Muğla ve Balıkesir radarlarında aynı noktada görülmekte. İzmir radarı ise kütleyi Denizli merkezin hemen sağ tarafına, yani daha kuzeye kaydırmış. Uydu görüntüsünden de teyit ettim. Kütle neredeyse batı-doğu doğrultusunda gelişmiş. Yani direk kuzey yönünde bir ilerleme yok. Yörenin coğrafi koşullarını da iyi bildiğim için İzmir radarının hatalı olduğuna kanaat getirdim. Sanırım bakıma almak icap eder.
Üffff! Hissedilen sıcaklık 47°C. Allah orada yaşayanlara yardım etsin. Hocam orası hangi istasyon oluyor? Bir de nem oranının o kadar artmasının sebebi nedir?
Orası Bozüyük. Yalnız sanırım nem oranı sensöründe bir problem var. Bozüyük’te %80 nem neden olsun ki bu sıcakta? Deniz yok göl yok?
Evet hocam şimdi baktım yanlış ölçülmüş. Nemin 30 derecede %93 olması için çiğ noktası sıcaklığının 28 derece olması gerekiyor. http://i.imgur.com/VbsnL.png Bozüyük’ün enlem ve boylamını girerek oluşturduğum GFS modelinin skew t çıktısında parseli 30 derece sıcaklık ve 28 derece çiğ noktası sıcaklığına göre yükselttim ve ütopik değerler ortaya çıktı. Cape 8902 ve Lifted İndeks yaklaşık -16.3… Müthiş değerler değil mi? Fakat bu duruma rağmen uydu görüntüsünde birkaç küçük leke haricinde bir şey görülmedi.
Güney ve batı kıyılarda düne göre nispî bir serinleme var.

Neden acep? 🙂
Dikkat edersen iç kesimlerde de sıcaklık artışı var. Bu “Basra tipi” bir sıcak dalgası, yani Anadolu Platosu’nda ısınmadan dolayı alçak basınç alan(lar)ı oluşuyor, çevreleyen denizler görece yüksek basınç alanı oluyor… Böylece rüzgar denizden esiyor ve kıyılar serinliyor.

Ama dün de benzer bir tablo yok muydu?
Ona rağmen kıyılar çok sıcak, iç kesimler serindi.
Bugün kadar değildi dün 🙂
Bugün Anadolu üzerinde bir kaç kümülonimbus vardı. İşten gelirken Konya’nın güneydoğusunda ufukta büyük bir tane gördüm. Masmavi açık bir gökyüzü varken, etrafta en ufak bir bulut yokken böyle tek başına yükselen kümülonimbuslar çok etkileyici ve gizemli gözüküyor. Pek severim 🙂
Önümüzdeki günlerde artarak görülecekler sanırım Göller Yöresi ve Güney Ege’nin iç kesimlerinde. SKIRON ayın 14’ünde 30-40 kg kadar yağış vermiş bazı noktalara.
12 Haziran salı günü için Ankara’nın durumuna bir bakayım dedim.
Yukarıdaki skew t diyagramında görüldüğü gibi saat 09.00 da Ankara için kararsızlık mevcut. Cape değeri 665, Lifted İndeks değeri -2 ve K İndeks değeri 34… Fakat 600 mb seviyesinde ki sıcaklığın artması veya yer sıcaklığıyla çiğ noktası sıcaklığının beklenenden düşük kalması durumunda bir negatif alan oluşuyor ve bu da konvektif bulut oluşumunu engelliyor. Eğer bu koşullar devam ederse salı günü Ankara’da tek hücreli fırtınalar görebiliriz.
Skiron’a bi göz atayım dedim:

Hocam kızmıyorsun değil mi? 😀
http://www.haber53.com/63781_Arakli-da-Heyelan-2-Olu.html
Kuvvetli yağışlar heyelana neden oldu 😦
İşte Uludağ, Haziran sonuna kadar bu kar kalır bence. Nem oranı düşük olduğu sürece yazın kar gören nadir insanlardanım.
Aynen ben de bugün söyleyecektim 😀 Ben de bugün Tuzla sahilden bir fotoğrafını çektim. Telefon kamerası olduğu için pek net değil. (Sol arka taraf).
Sapphire’e çıkmak lazım.
Bir kaç ay öncede, lodos sonrası fotoğraflamıştın sanırım. Bu seferki daha net olmuş. İnanmayan bir arkadaşım vardı. Bu fotoğraf son nokta oldu.Teşekkürler.
Resmi kaydedip yakınlaştırırsan daha da net görebilirsin.Elimde dürbünde vardı ama makinayla bir türlü denkleştirip çekemedim.Mercekler arasına ışık giriyor.
Gebze saat 14:30 nem oranı %30 sıcaklık 28 ve hiç bunaltmıyor.Ayrıca Uludağ yine kendini gösterdi üzerinde hatırı sayılır kar var.Gözle çok güzel görünüyor ama makinayla çekiyorum seçilmiyor.İlk işim zoomu iyi bir makina almak.
Tekirdağ açıklarında 5,1 büyüklüğünde deprem olmuş. Hemen felaket senaryoları yazılmaya başlandı. 😀 Plakalar hareket etmiş, denizden gaz çıkmış, faylardaki enerji artmış vs bir sürü haber okudum. Konuya hakim arkadaşların yorumlarını merak ediyorum özellikle de Ali Değer Özbakır’ın yorumlarını bekliyorum. 😀
Çok sağlam sallandık Tekirdağ’da ama. Hemen denizin üzerine baktım depremin ardından olağan dışı bir şey göremedim. Gerçi tam depremin olduğu yönde ay ışığı çok kuvvetliydi, o yüzden bir şey varsa da görememişimdir.
Geçmiş olsun. Ben İstanbul Küçükçekmece’ de oturmama rağmen hiç hissetmedim depremi. Yalnız gece boyunca martılar çığlık attılar sanki. Hiç susmadılar sabaha kadar öttüler. Korkudan uyuyamadım. 😀 Hayvanların böyle olayları önceden hissedebildiğini biliyorum. Sabaha kadar tetikte kaldım o yüzden.
Aynen öyle. Tuzla’da da gayet sağlam hissettik. Benim evde ki kuşum sabaha kadar çıldırdı. Dışardaki martı ve köpeklerde öyle.
Bu çok ilginç bir hadise. Ben de Beşiktaş’tayım mesela, ben hissetmedim ama ta Ataşehir’dekiler hissetti filan…İlginç bir hadise bu deprem.
Hepimizin altındaki zeminin farklı tür olmasından herhalde.
Rakım etkiler mi acaba ? Küçükçemece’de 80m rakımlı bir tepede oturuyorum. Bulunduğum bölge denize, dolayısıyla fay hattına da çok yakın. Nasıl hissetmedim anlamıyorum. Belkide benim ruhsuzluğumdandır.
Balıkesir merkezde de hissedildi deprem ancak depremi hissetmede burada da çok farklılıklar söz konusu ben ilk kez bu kadar farklılık olduğuna şahit oluyorum bir mahalle hissedip bir mahalle aynı zeminde olmasına rağmen hissetmiyor.
Bu nasıl bir yağış ortasına sıfır düşmüş çevresine 60+ kg yağış düşmüş resime bakın anlarsınız şaşırdım acaba nedir bu
Hata olmalı. Bu hata sık sık oluyor. Daha önce benim de görmüşlüğüm var. MGM’ye ulaşın isterseniz e-posta yoluyla ve bu hatayı bildirin.
Ayrıntılı tabloda zaten öyle bir yağış yok.
teşşekkür ederim her ikinizede.
Kafamı karıştıran bir şey sormak istiyorum. Sevgili Ozan ya da bilen başka bir arkadaş anlatarak ya da link vererek yardımcı olursa sevinirim. Yüksek basınç alanları her zaman sıcak mıdır? Ya da alçak basınç demek her zaman nispeten daha soğuk hava mı demek? Mesela kışın duymaya alıştığımız, Balkanlardan gelen alçak basınç soğuk hava getirirken, yazın aşağıdaki Basra alçak basıncı ortamı fena halde ısıtıyor. Basıncın sıcaklıkla alakası var mıdır? Isınan hava genleşip yükseldiğine göre, havanın yoğunluğu azalıyor ve hafifliyor demektir (mi?). Bu durumda basınç nasıl yüksek olabiliyor? 1013 ve yukarısından bahsediyorum. Uçakların iniş ve kalkışlarında da bu durumun ne kadar önemli olduğunu biliyorum. Zira bir derecelik artış bile pist üzerindeki havanın yoğunluğunu azaltıp, uçağın havalanma süresini ve yakıt sarfiyatını arttırıyor. Kavram kargaşası yaşıyorum sanırım…
Yoo, her yüksek basınç alanı sıcak değildir. Sibirya Yüksek Basıncı’nı düşünün.
Diğer sorulara ise verebileceğim bir cevap yok benim 🙂
Bildiğim kadarıyla, iki ayrı basınç sistemi vardır: termik basınç sistemi, dinamik basınç sistemi.
Termik basınç sistemleri sıcaklığa bağlıdır. Yerin ısınmasıyla üzerindeki hava da ısınır ve genleşir, basınç düşer. Her “termik alçak basınç” yağış yapar mı sorusunun cevabı:
Termik yüksek basınç sisteminde ise tam tersi olur. Yer çok soğuduğu için üzerindeki hava ağırlaşır, çöker, basınç yükselir.
Dinamik basınç sistemleri havanın hareketine bağlıdır. Ekvator çizgisinde ısınarak yükselen hava (termik alçak basınç) 30 derece enlemlerinde alçalıcı hareketler ile çöker. Bu da basıncı yükseltir. 30 derece enlemlerinde niye çöküyor peki? İşte o havanın atmosferin üst seviyelerindeki yolculuğu ile alakalı. Tam nedenini ben de bilmiyorum.
Dinamik alçak basınç sisteminin, termik alçak basınç sisteminden farkı; sıcak havanın yerin ısınması ile yükselmesi yerine soğuk bir hava ile karşılaşıp onun üzerine çıkmasıdır. Soğuk hava daha ağır ve kuru olduğu için nispeten daha nemli ve hafif olan sıcak hava onun üzerine çıkar. Böylece alçak basınç oluşur.
-“Mesela kışın duymaya alıştığımız, Balkanlardan gelen alçak basınç soğuk hava getirirken, yazın aşağıdaki Basra alçak basıncı ortamı fena halde ısıtıyor.” Basra termik bir alçak basınç sistemi olduğu için durum böyle. Balkanlar üzerinden gelen alçak basınçlar dinamik alçak basınç sistemleridir.
Termik alçak basınçlar ile diamik yüksek basınçlar sıcaktır.
Termik yüksek basınçlar ile Dinamik alçak basınçlar soğuktur.
Basra termik kökenli bir alçak basınç alanı olduğu için sıcaktır. Zaten o alan fazla ısınmasaydı alçak basınç alanı oluşamazdı.
Bilgiler için teşekkürler. Elinize, klavyenize sağlık 🙂
Hafta sonundan itibaren canınızdan bezmeye hazır olun. OOof of
Allah’tan Haziran’da geliyor bu sıcaklar. Ağustos başı falan olsa halimiz dumandı. Gece sıcaklıkları halen makul seviyelerde.
Ayrıca poyraz olacak gibi, geçen günküler gibi fazla bunaltmaz herhalde.
Katılıyorum. Bununla birlikte deniz suyu son 10 günde Kumköy’de 3 derece birden yükselerek 19 dereceye ulaştı. 20 derecenin üstünü gördüğü andan itibaren serinletici etkisi mayıs ayındaki kadar olmayacak. Göründüğü kadarıyla yıldız-poyraz haricinde zaman zaman gündoğusu-poyraz, karayel-günbatısı, Lodos-günbatısı gibi yönlerden de esecek ki işte o günlerde karasallık özelliği baskın çıkan kuytu bölgelerde 35 derece ve üstünün rahatlıkla ölçülebileceğini düşünüyorum. GFS’le birlikte ECMWF’in son bir kaç ana çıktısı ve ortalama çıktılarını dikkate alacak olursak 12-15 Haziran arası kavrulacağız gibi duruyor. Bizi biraz olsun rahatlatacak tek etken yıldız-poyraz yönlü rüzgarlar olabilir. O da olmazsa yanacağız demektir.
Bu sabah Boğaziçi Köprüsü’nden…
Hava çok bulutlu Ozan. Yağış düşebilir gibi sanki.
Kaynak: mabadım ahahah
kızılcahamam’da 9.50 gibi başlayan mutluluk verici bir yağmur var sıcaklık 10 derece civarında ama insanlar yağmurdan bıkmış durumda
Dünkü yağışlar hiç fena gözükmüyor, İstanbul Atatürk Havalimanı bile 13 kg. Söke ise yerel bir kümülonimbüs marifetiyle 35 kg almış.
Öğleden sonra evde değildim ama radarda kahverengimsi kütleyi tam Florya’nın üzerinde görünce evi aradım. Annem feci bir yağmur olduğunu söylemişti. 24,6 mm yağış düşmüş.
Terasta organik sebze yetiştireyim dedim, onların başına gelenler pişmiş tavuğun başına gelmedi, aşırı yağış mı dersin, dolu mu dersin.. Neyse ki hala sağlamlar.. Şunu tecrübe ettim ki, meteoroloji, tarım için gerçekten çok önemli.
AHL ile Florya’nın değerleri birbirine çok benziyor diye ve benim haritalarda üst üste binmesinler diye Florya’yı göstermiyorum, en çok yağışı orası almış 🙂 Sağol haberdar ettiğin için. Yağış tahmini yapmak imkansıza yakın bu mevsimde, bulut bütün yükünü ufacık bir alana boşaltabiliyor.
Ben de zaten o turuncumsu kütleyi görünce “ooh Erdem yaşadı” dediydim ama şahit olamamışsın o yağmura. Son zamanlarda Florya’yı vuran en kuvvetli yağış herhalde 18 Mayıs’tan sonra.
Giresun Espiye de gökyüzünde şenlik var.Hava sert, çok şimşek çakıyor ve yıldırım düşüyor ama öyle etkili bir sağanak yağmur yok.Görüntü kalitesi iyi olmasa da cep telefonumdan bir yıldırım düşme anını yakaladım.
yalova ‘da neredeyse yarım saat boyunca bu güne kadar görmediğim ölçüde şiddetli bir yağış geçişi oldu bütün cadde ,sokak ve dükkanlar su altında kaldı…
Anlaşılan günün şanlı semti Küçükçekmece 😀 Yine kuvvetli bir yağmur başladı. Taneler çok yine çok iri. 😀
Tuzla’da şiddetli gökgürültüsü duyulmaya başlandı 😀 Batıdan sarı renkli kütleler geliyor. İyi yağış bırakacak gibi.
Ve iri taneli feci bir yağmur başladı 😀
İşte o lanetli bölgeler! Pendik-Tuzla-Gebze-Yalova ve Şile-Kandıra arası. Tek damla yağmur düşmedi şu ana kadar.
Geliyor işte , dayanmış Pendik kapısına. Beşiktaş’ta da ilginç bir şekilde gayet net gökgürültüleri duyuluyor o Kadıköy civarındaki kütleden gelen.
Ya of ya 😦 Kütle tam üstümüze doğru gelecekken çark etti , Boğaz’ı pas geçip Anadolu yakasına yöneldi. Uçtu kuşuuuuum 😀
Kütle Tuzla’ya doğru yola çıktı. Savulun!! 300 Tuzla’lı geliyor!! 🙂
😀 😀
Dün gece hayatımın ilk yıldırım ve şimşek fotoğraflarını çektim 🙂
An itibariyle İstanbul Küçükçekmece’de yağmur başladı. Gökgürültüsü falan her şey harika. 😀
Beşiktaş’ta son bir saattir ufukta asılı duran bir kütle var. Son 15-20 dakikadır üzerimize doğru harekete geçti. Fakat çisentiden fazlasını beklemiyorum …Zira o bulut yükünün çoğunu boşaltmış olmalı 1 saattir. Bunaltıcı sıcak , onun harekete geçmesiyle rüzgârlı ve nispeten serin havayla yer değiştirdi.
Yarım saatten fazla bir süre etkili oldu. Zaman zaman güneş açtı. Damlalar çok sık ve iriydi, dolu gibiydi sanki. Gökkuşağı çıkar diye bekledim ama çıkmadı. 😀 😀
Henüz kimsenin dikkatini çekmemiş sanırım. Karadeniz Bölgesi’nde inanılmaz şeyler oluyor. Aşağıdaki görüntü yeni devreye giren Samsun radarından. Renk skalasında hata var mı bilmiyorum fakat eğer yoksa Samsun’un iç kesimleri, Amasya ve Çorum civarlarında çok ciddi gökgürültülü sağanak yağış görülüyor, muhtemelen ceviz büyüklüğünde dolu da vardır. Hortum haberi gelirse dahi şaşırmam.
Bu görüntüden sonra weatheronline.co.uk sitesinden Samsun için GFS’nin yapmış olduğu skew-t tahminine baktım. Bugün 09Z (yani TSİ 12) için şöyle bir tahmin yapılmış:
Şekilde de görebileceğiniz gibi CAPE değeri 1596J olarak tahmin edilmiş, bu mezoölçekli konvektif (bu durumda gökgürültülü fırtınalar) oluşumları kolaylıkla tetikleyebilecek gayet yüksek bir değer. Ve yine şekilde gördüğünüz gibi bu değer yer seviyesinin 26,7 derece olacağı varsayılarak hesaplanmış. http://www.dmi.gov.tr adresinden henüz radarda temiz gözüken Amasya’nın şimdiki sıcaklığına baktım. Güneşlenmenin de etkisiyle tam 32,8 derece!
Yukarı atmosfer değerlerinin Samsun’la yaklaşık aynı olacağını varsayarsak, yer seviyesinin 32,8 derece olduğu durumda CAPE’in alacağı değer 1596J’dan çok daha yüksek olacaktır. Sevgili White Fox olsa tam değeri hesaplayıp bize söyleyebilirdi. Bu durum da kuvvetli fırtına olasılığını güçlendiren bir faktör olmuş. Zaten radar görüntüleri bize herşeyi söylüyor. Güneşlenmenin (özellikle Haziran ayı gibi güneşin en dik açıyla geldiği bir zamanda) bu tip oluşumları nasıl tetikleyebileceğini gösteren güzel bir örnek. Umarım kimsenin başına birşey gelmez.
Evde bunaldım diye Tuzla sahiline indim. Sahil iç taraflardan daha beter. Halen 27.7 derece ve nefes almasını zorlaştıracak derecede nem var. Batı yönünde çok güzel şimşekler çakıyor 😀
Üsküdar’dan bildiriyorum, aşırı lokal bir gökgürültülü sağanak var, güzel bir sürpriz oldu 🙂 Radarda minicik gözüken bir nokta bırakıyor yağışı.
Beşiktaş’ta da güzel anlar yaşandı 10 dakika süreyle 🙂 Ama bitti…
Fındıkzade’de hiç geri kalırmı çok büyük damlalı bir yağış yağdı 10 -15 dk sürdü şimşeklerde harikaydı şuan kütle boğazın kuzeyinde sarıyer tarafta
Kabataş’ta vapurdan iner inmez kocaman kocaman damlalar inmeye başladı. Bütün Japonlar aynı anda fotoğraf çekse öyle aydınlanmazdı ortalık, gümbür gümbürdü alimallah. Araba camından tak tok sesler çıkıyor idi, dolu mu yağdı, koca yağmur tanelerinin sesi miydi bilemedim.
Şimşekler ve gökgürültüleri özellikle harikaydı. Dolu yağmadı ama çok iri damlalar düşüyordu. Fakat çok uzun sürmedi ve iri olmasına rağmen seyrek düştüğü için damlalar, en fazla 1-2 kg yağış düşmüştür.
İstanbulda oraj var sanırım ama radarda birşey görünmüyor.
Beyazıtta feci yağıyor şaşırdım kaldım.
Akşam 9’da NTV’de ilgi çekici bir program var:
http://www.ntvmsnbc.com/id/25355212/%E2%80%8F
Isı adası en büyük zanlı bence. Adana bile 23 derece. İstanbul’un eti budu ne de bu kadar ısınıyor? 😀
TSİ ile saat 21.00 ve Türkiye’nin en sıcak il merkezi Şanlıurfa’dan sonra 29 derece ile İstanbul. Sebebi de hemen altta anlatılmış zaten.
http://www.trthaber.com/haber/turkiye/jeotermal-patlamalar-hala-suruyor-43513.html
Kışın yağışlı geçmesinin ne kadar etkisi vardır? Jeotermal sular yeryüzeyinden sızan suların aşağıya inerken magma tarafından ısıtılıp yukarı gönderilmesiyle oluşuyor diye biliyorum.
Merak ettiğim bir şey var. Gün içinde sıcaklık Tuzla’da 28 dereceyi bulamadı. Kartal’da 27 bile görülmedi. Ama saat 18.00’den sonra hızlı bir artışla Tuzla şu an 31.7 derece ve Kartal 30.5 derece. Geç saatteki ani sıcaklık artışının sebebi nedir?
Rüzgar karadan esmeye başlamış, nem düşmüş ve sıcaklık artmış.
Yazın deniz kenarındaki yerlede gün içindeki sıcaklığı saatten çok rüzgarın ne yönden estiği belirler. Aşağıdaki yazıları inceleyin. – Ozan
https://havadelisi.com/2010/05/27/denizden-es-ey-ruzgar-bagrimi-yakma/
Merhabalar. 31 Mayıs 2012 tarihinde Drummer nickli arkadaşımızın koyduğu uydu görüntüsünü nereden aldığını bilen birisi var mı? 🙂
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/subsets/?subset=AERONET_TUBITAK_UZAY_Ankara.2010246&altdates
Aynı soruyu ben de sordum kimse yanıtlamadı ama ben seninkini yanıtlayayım.Resimler belirtilen tarihten bir gün öncesinin ve sadece bir tane.Benim asıl ulaşmak istediğim bunun sürekli olanı var mı acaba? Ama yoktur diye düşünüyorum.
http://lance-modis.eosdis.nasa.gov/imagery/subsets/?subset=AERONET_TUBITAK_UZAY_Ankara.2012156.aqua.500m
Linkler için çok teşekkürler. Sayın faseay, El Nino arkadaşımızın, sizin yorumunuzun üstünde verdiği linke tıklayınca, sol üst köşede tarihi ayarlama çubuğu çıkıyor. Tarihsel görüntülere de bakmak mümkün. 2005 yılından itibaren her geçen günün uydu fotoğraflarını içeren güzel bir arşiv. MGM’nin uydu görüntüleri arşivi güzel değil, görüntüleri bulanık. Bu linklerde NASA’nın görüntüleri var gerçekten etkileyici. O kadar net ki, göl ve denizlerin üzerinin her bahardaki gibi bulutsuz ve açık, karaların bulutlu olduğunu görmek bile mümkün.
Merhaba arkadaşlar, bir kaç gündür bakamadım siteye. Bu arada uydu görüntüsünü nereden aldığımı sormuşsunuz fakat görmediğim için doğal olarak cevaplayamadım. Hafif bir serzeniş de sezmedim değil 🙂 Kusura bakmazsınız artık. Ben yazana kadar zaten faseay bulmuş. Ben de aynı adresten ulaşıyorum ve genelde Aqua uydusunun görüntülerini tercih ediyorum çünkü Terra’ya göre çözünürlük daha iyi ve net. Oradaki renkli karelerden istediğiniz alanı seçip görüntü alabiliyorsunuz fakat genelde bir önceki günün görüntüsü oluyor. Eğer akşamüstü saatlerinde bakarsanız aynı günü yakalama şansınız var. Kolay gelsin hepinize.
Evet hafif bir serzeniş yapmışım:) Ama buda bilgiye olan açlığımızdan ne yapalım.Dediğim gibi bunun da keşke sürekliliği olsa görüntü çok net ve güzel.Tübitak’ta bir çalışan yok mu sesimizi duysa da bize bir iyilik yapsa.:)
Tuzla’da sıcaklık bir anda 30 dereceye tavan yaptı. Çoğu yerde de aynı hızda yükselişler var. Bugün bazı yerlerde 32 dereceyi görürüz diyorum ben.
Dediğin gibi oldu 😀 Tuzla 32.6 derece şu an ve yükseliyor.
2012 yılında hiç okumadığım kadar “hayatımda ilk kez” ile başlayan cümleler okudum.Acaba gerçekten de bu şekilde ekstrem hadiseler mi yaşadık?Bunun cevabını bulmak üzere 2012 yılının ilk 5 aylık verilerini elimdeki küçük arşivle masaya yatırmaya karar verdim.
OCAK AYI:

Ocak ayının ilk haftası 2 gün bulut bile görülmemiş İstanbul’da! Ancak 2.haftadan itibaren Ocak kendini göstermeye başlamış.Beni asıl şaşırtan olay ise Ocak ayında maksimum sıcaklığın en fazla 14-15 derecelere çıkmasıydı.Yoksa hersene 21-22 dereceleri çok rahat görüyorduk.

İlgi çekici bi durum ise basıncın 1 yılı aşkın bi süre sonra ilk kez 1000 mb’ın altına düşmesiydi.

-Max sıcaklık 16 derece
-Min sıcaklık 5 derece
-Karlı gün sayısı 7
-Güneşlenme saati 3 saat
-Aylık yağış 87 mm.
ŞUBAT AYI:
Haftasonlarına dikkat:)

Şubat’ın 1’inde yağan kar unutulurmu? Bayrampaşa’da yarım metre kar kısa bi zaman diliminde birikti.Sıcaklık gündüz 0’ın üzerine çıkamadı.

-Max sıcaklık 15
-Min sıcaklık -3
-Karlı gün sayısı 10
-Güneşlenme saati 4 saat
-Aylık yağış 90 mm.
MART AYI:
Mart ayının ilk 2 haftası kış son iki haftası bahar kıvamında geçti.En ilginç olanı ise üstüste tam 5 gün bulut bile görülmemesiydi.
Burada da Mart ayına ait bazı meteorolojik değerler yer alıyor.

-Şubat’tan sonra bu ayda da 1 kez oraj görüldü.
-Bu ay içinde tam 7 gün bulut görülmedi.
-Yağışlı gün sayısı da 7’de kaldı.
NİSAN AYI:
Nisan yağmurları…

Maksimum rüzgar hızına,orajlı ve yağışlı gün sayısına ve güneşlenme saatine dikkatinizi çekerim.

MAYIS AYI:
Mayıs ayı meğerse oraj ayıymış:)

Rüzgarın fazla kuvvetli esmediği bu ayda gökgürültüleri ve şimşekler bu hadiseye olan açlığımızı fazlasıyla giderdi.

Aşağıda da çeşitli istatistikler yer alıyor.

Bence gerçekten de ilginç bir yıl geçiriyoruz.Her ay, kendinden bekleneni çok çok fazlasıyla gösteriyor.Gerçekten de Allah’a şükürler olsun ki 4 mevsimi dolu dolu yaşayan bi konumdayız.
Bunun kıymetini bilmemiz gerektiğini düşünüyorum.Keyifle okumanızı diliyorum.
Yaz mevsimini dolu dolu yaşamasaydık keşke 😀
Daha şimdiden kışı özledim ben.
Bir kaç ilginç not da Konya’dan:
-2012’nin 24 saatte düşen en yüksek yağış miktarı 16 kg 😀 Belki sonbaharda bu miktarı aşan yağışlar olabilir.
-9 Ocak – 26 Şubat tarihleri arasında Konya’ya saf yağmur yağmadı. Düşen yağış ya kky ya da kardı.
-Nisan ayı toplam yağışı 13 kg. (Ortalama: 38,1 kg) Kurak bir Nisan ayı geçirdik.
-2012’nin ilk orajı 29 Nisan’da görüldü. O güne kadarki 6,5 ayda bir ya da iki tane şimşek gördüm sadece 🙂
-Yaklaşık 7,5-8 aydır sıcaklık 30 dereceyi görmedi.
-Ve bu sene tek bir dolu tanesi görmedim 🙂
Konya şanssızlık yaşamış galiba çünkü bu kış çok yağış oldu Türkiye genelinde.
Enka Balmumcu ve İstinye Mayıs meteorolojik Verileri:

31 Mayıs Perşembe öğlene doğru İstanbul’un iç kesimlerinde pörtleyen kümülonimbüslerden biri. Maslak’tan kuzeye doğru… (tıklayınca büyür).
işte o kümülonimbüslerin uydu fotoğrafı 🙂
İzmit’te patlayan nedir öyle ya !! UFF 😀
O İzmit’te patlayan benim Dilovası’ndaki çalıştığım fabrikanın çatısına hasar verdi.İçeriyi biraz su basmıştı.Saat 16:00 da işe geldiğimde bu sefer Çayırova’da patladı.Anlayacağınız yağmuru hep uzaktan seyrettim bugün
Bu fotoğrafı nereden alıyorduk acaba?
Hiç yağış beklemiyordum. Yemekhanede otururken dışarı baktım sağanak var ve güneş vuruyordu 🙂
Spora giderken havada bunun gibi bulutlr gördüm dedim dolu yada yağış yağıcak kendi kendime eve geldim yağmaya başlamıştı.
http://haber.mynet.com/taksim-meydaninda-kar-heyecani-yasandi-633672-guncel/
😀
Şimdi Antalya’da olmak isterdim baya kuvvetli bir kütle olmalı
Samsun radarı çok harika görüntüler veriyor Trabzon radarı da devreye girdi mi artık farklı bir iklime ait kütle hareketlerini görebileceğiz 🙂
Tuzla’da bugün tam sınavdayken aniden başlayan dolu yüzünden soruları yapamadım 😀 Dolu yaklaşık 5-10 dakika sürdü. Gökgürültüsü acayipti 😀 Yaklaşık 15-20 kg. düşmüştür diye tahmin ediyorum.
Tanesi 10 gramdan 2 bin dolu yağsa 20 kg oluyor evet 🙂
Dolu ardından kuvvetli yağmur da 5-10 dakika kadar sürdü. Ayrıca dolular mercimek büyüklüğündeydi 🙂
Espiye’deki yarım saat önce etkili olan şiddetli sağanak yağmurun radardaki görüntüsü
An itibariyle Giresun Espiye’de çok şiddetli ve etkili gökgürültülü sağanak yağmur görülüyor ve sel riski devam ediyor.Uzun zamandır bu şekilde yağış görülmemişti.
Ekşisözlük’te yazılanlara göre Bayrampaşa ve Bakırköy civarında şiddetli yağış ve dolu varmış. Şimdi Beşiktaş’ta da sağanak başladı.
Valla esenler’de uzun zamandır böyle yağış ve dolu görmemiştim 40 dakika etkili yağış oldu. Şu anda hava gene kapandı ve gökgürlemeye ve yağmur atıştırmaya tekrar başladı bu arada anadolu’da MGM hata yapmasını diliyorum yoksa inanılmaz 840 860 mb basınç değerleri olan şehirler var ve bu kasırga değerleridir.
Ömer, ya deniz seviyesine indirgenmemiş değerleri (gerçek basınç değerlerini) yazmışlardır, ya da değerler yanlıştır. Biliyorsun yükselti arttıkça hava basıncı düşer.
Ozan abi yazınızı görmek sesini duymak beni mutlu etti selam olsun size.
Aynen öyledir ozan abi başka türlü olamaz yani imkansız 🙂
İzmir ve çevresindeki yağışların miktarı radarda görüldüğü kadarıyla modeller tarafından tam okunamadı.
Skrion ve NOGAPS başarılı gibi.
mayıs ayı tüm şovunu son gününde de sürdürdü,dolu,oraj,şimşekler vs .