Radara değil de, stratus bulutlarına takıldı gözüm. 🙂
Melik Ahmet TAŞTAN
Radar işletmek bakımından Türkiye kadar kötü şartlara sahip ülke yoktur herhalde. Yükselti farklılıkları haddinden fazla. Radarı yüksek rakımda bir yere koysan sistemi alt seviyelerden göremiyorsun dolayısıyla yere düşen yağışı, hortum, microburst gibi olayları net olarak belirleyemiyorsun. Aşağı kursan dağlardan dolayı blokaja uğruyor, doğru düzgün veri alamıyorsun. Ayrıca şu resimdeki radarın yerine bakın, kışın bir arıza olsa onarmak için yola çıkan teknisyen resmen kelle koltukta gitmek zorunda. Finlandiya’da radar kursuna katılmıştık. Adamların 8 tane radarı var en yükseği 40 metrede. Kuzeyindeki ufak tefek tepeleri saymazsan dümdüz ülke. Tahmin yapmak da kolay, artık işi gücü bırakmış radardaki görüntü böcek mi, chaff mı (savaş uçaklarının hava savunma sistemlerini yanıltmak için attıkları metal partiküller) onu tartışıyorlar 🙂
ALKIM
Sürekli hata arayışı içerisinde değilim, değiliz. Çoğu zaman da görmezlikten geliyorum ama kardeşim bıktım bu MGM’nin özensizliğinden, dikkatsizliğinden. Bekledim öğlenden bu yana nasılsa akşam güncellemesinde düzeltirler diye ama nerde? 18:47’de güncellenmiş, yine aynı. Antalya ve Osmaniye’deki ikonlardan bahsediyorum. Şurada bin kişinin belki takip ettiği risk haritası hazırlanırken tonla yorum döndü, öneriler paylaşıldı. Günlük olarak acaba o haritadaki alanı biraz daha batıya mı kaydırsak, turuncu uyarı mı versek, kırmızı mı versek vb. tartışmalar yapılıyor, hassasiyet gösteriliyor. Gelgelelim memleketin en donanımlı kurumunun anlık, günlük, mevsimlik verilerinde neredeyse her hafta bir yanlışlık, özensizlik, dikkatsizlik.
Avni KÜÇÜKAY
Alkım’ın feryadını DMİ de çok çabuk duymuş olacak ki, hatalarından hemen vazgeçmişler. En azından öyle olmasını temenni ediyorum.
ALKIM
Muhtemelen Melik Bey uyarmıştır. 21:38 itibariyle güncellenmiş. Sayesinde uyarılar dikkate alınıyor, cevap veriliyor, gerekirse düzeltiliyor. Bu konuyu aştık, sıkıntı yok. Bununla birlikte hata sıklığının azalması ve bir çok kontrol mekanizmasından geçebilecek değerli verilerin sıfır hatayla çıkması gerekir. Yukarıdaki örnek çok da önemli değil belki ama geçtiğimiz günlerde düzeltilen Kasım ayına ait ortalama sıcaklık haritası iklim bilimi açısından skandal bir değerlendirmedir. İşte bunlar olmamalı. Anlık verilerdeki hatalar da anlayışla karşılanabilir. Gün içerisinde bilmem kaç kere bilmem kaç lokasyonda bir sürü farklı hava olayı için bir sürü farklı kodu girerken hata olması kaçınılmaz.
Melik Ahmet TAŞTAN
Anlık verilerde dediğiniz gibi sıkıntı olabiliyor. Bunun sebebi de yaklaşık 400 merkez x 5 gün = 2000 kadar değerin elle girilmesi. Dünya’da herhalde bu şekilde tahmin girişi yapan başka ülke yoktur.
İklim verilerindeki hatayla ilgili yorumunuza da katılıyorum. Çok ciddi incelenip birkaç kez kontrol edilmeden yayınlanmamalı.
HavaDelisiTimur
İstanbul’un yeni yılı karlı geçirme olasılığı az da olsa var mı sizce?
Hahaha çok komik, “şunu oku” diye verdiğim GFS diyagramı bilgilendirme linki günün en fazla tıklanan linki olmuş… Linkten sanırım kar yağacağı yönünde çok gizli bilgilerin fışkıracağı sanıldı 🙂
hem de ne kar :)) torosların güney yamacına kurulu rakım 1000’den fazla 🙂
Melik Ahmet TAŞTAN
Bunu paylaşmazsam uyuyamam 🙂
KRAL
Çok güzel 🙂
Ankaragücü
Bugün Moskova sağlam kar aldı. Bağlantılarım 🙂 hayatın felç olduğunu söylüyor. İzlemek isteyenler Moskova Devlet Üniversitesi kamerasını kullanabilir; http://cam.mnc.ru/
ALKIM
25-26’sı için (şimdilik) yetersiz de olsa soğuma konusunda modeller hemfikir gibi. Bu kez de yağış yok görünürde. Zayıf duruyor. Du bakalım nolucek!
O kadar laf ediyordunuz bre mendeburlar bakın işte İsviçre Alpleri kara gömülmüş. Doktora memleketim Bern şahane şu an…
Havanın/iklimin en sevdiğim yanı bu, “eski X’ler kalmadı, bu gidişle hep Y olacak” diyenlerin çenesini iki günde/iki yılda kapatıveriyor.
Erdem
Arkadaşlar bu Hazarbaba K.M nerededir bilen var mı? 165 cm kar gösteriyor, diğer tüm K.M’ler 40 cm’in üzerine çıkamazken burası neresi ki bu kadar kar almış?
Neyse ki internet icat oldu, bir sürü bağımsız bilgi kaynağı var da bu insanların konuştuklarını ciddiye almak zorunda kalmıyoruz.
hava ankara
Hocam, bu tarz haberleri Not Edilen Yazılar/Haberler diye bir bölüm açıp oraya kaydetseniz nasıl olur? Mesela 2011 başında yayımlanan şunun gibi haberleri o bölüme kaydetseniz? E tabii “balık hafızalı bir milletiz ya, bunları da unuturlar” diye herkes bol keseden sallamaz. Önünde ister Prof olsun ister başka bir şey, nasılsa unuturlar diye düşünüp de sansasyonel açıklama yapma yetkisi kimsede olmamalı.
Valla yapmak lazım. Böylelikle Mikdat Bey’in mevsimlik tahminlerinden “ters korelasyon” yöntemiyle ne kadar yararlanabiliriz onu da bulmuş oluruz (şunun için). Ama bence Orhan Şen bu konuda daha yüksek performans gösterir.
hava ankara
Hocam işte bunun gibi. Önce Mikdat Hoca’nın açıklamasının linki, ardına da Santiago’nun çalışmasının linki… Önce Hürriyet’teki haber, arkasına https://havadelisi.com/2011/03/06/cemile-bahar/ bu link. Cuk oturur hocam 🙂
Süper olur. Bu tür şeyleri bulsak ya biraz arayıp? Sadece demeçleri toplasak yeter, nasılsa elde veriler var… Bulanlar bana e-mail atsın, havadelisi (at) gmail.com….
hergunkaryagsın
Yoruma bak “Radikal’e konuşan uzmanlar, “Önümüzdeki yıl yağışlar yeterli seviyede olmazsa Türkiye’de su sıkıntısı yaşanacak” dediler, hadi yaaaa. Büyük bir bilinmeyeni ortaya çıkardı bu uzmanlar. Aferin onlara. Bunu söylemek için mi o kadar okudular.
ersin
Öğle modellerine bakmayın, Hans fakirler sevinsin diye yapmış yine yapacağını 🙂 Sana güzel göz sözler hazırladım ey sarhoş Hans, görüşeceğiz yılbaşında.
hergunkaryagsın
son bir iki gfs çalışmasında yılbaşında, kuzey bölgeler için bir günlük de olsa soğuk öngörülüyor. belki çok erken ama yılbaşında kar yağma ihtimali nedir acaba. noel babanın gece yarısı gelip hediye verme ihtimali daha mı yüksek yoksa….
sibirya’da yüksek basınç 1050’lere ulaşmış.. ileriki günler için soğuk hava Türkiye’ye çökebilir mi…26 aralık’tan sonra mesela… diyagramlarda ay sonu güzel görünüyor..
Biz de takip ediyoruz, değişime açık olmakla birlikte son 2-3 güncelleme daha olumlu soğuk yönünden… Bakalım.
ALKIM
GFS maymun etmeye başladı yine. Diagramlar da lehimize. GFS’in soğuk öngördüğü tarihlerde ECMWF Azor’u Akdeniz çukurundan üzerimize kadar genişletiyor. Farklı modellerde de soğuk emareleri var. İnatlaşma başladı yine. Hafta içinde Aralık’ın son haftasının akıbeti de aşağı yukarı belli olur.
bursa’dan son durumu bildiriyorum saat 14:00’de başlayan fırtına giderek kuvvetlendi şu an şiddetli şekilde esmeye devam ediyor gökyüzü açık benim gördüğüm birkaç çatı uçması tabela cam kırılması v.s zararlar var
İzmir’den son durumu bildiriyorum. Şu anda DMİ’nin İzmir merkez için olan rüzgar durumunu güneyden 86 olarak göstermiş. Rüzgar arada bir daha da şiddetleniyor. Hava delisi olmayan normal bir insan bunu kasırga sanabilir. Hiçbir şey görünmüyor dışarıda, sadece tepedeki bulutların içinde patlayan şimşekler dışında.
Melik Ahmet TAŞTAN
İzmir merkez için 86 km/saat, 9 şiddetinde kuvvetli fırtına demek. İsteyen arkadaşlar bu siteden rüzgar hızlarını değişik birimlere çevirebilirler. Basit bilgi olarak vereyim; Km/saat’i 2’ye bölerseniz knot, knotu 2’ye bölerseniz metre/saniye değerlerini yaklaşık olarak bulursunuz.
Afrika üzerinde hava akımı adeta hareket etmiyor. Bu da bizim şansımız galiba. Şayet Afrika biraz daha güneyde olsaydı o zaman nasıl bir iklimimiz olurdu?
El NiNo
teşekkürler 🙂
Behlül
Bu çok enteresan D.M.İ sıcaklıkları Mev.Norm. altında vermiş işin ilginç tarafı benim daha önce belirttiğim bölgelerede daha soğuk. Sanırım basınç merkezleri her kış başında şu an bilimsel ispatı olamayan bir yer edinme durumu sağlıyor kendilerine ve o sene daha sıklıkla etkileyeceği bölgeleri belirliyorlar..geçen yıllarda trakya’ya kadar gelip daha içeriye giremeyen sistemler gibi bu yılda sanırım d.karadeniz iç anadolunun doğusu ve k.d doğu anadolu ve g.d anadolunun kuzey kesimleri daha etkili kar ve soğuk sistemler görecekler…
Üstad iyi ki verdin bu linkleri, yoksa göreceğimiz yoktu kar denilen güzelliği, Samsun şehir merkezinde bu saat itibariyle yazdan kalma bir hava var. Hani derler ya adam olacak çocuk bilmem nesinden belli olur, bu kış da böyle gidecek. Evet bilimsel hiçbir kanıtım yok ama böyle de oluyor işte. Bundan sonra kar görüntülerini yayınlayalım. Nasıl olsa gerisinden bir şey olmuyor.
Behlül
Hocam çok iç geçirerek kameralardan takip edersin biz memlekette 2007’den beri neler çekiyoruz bir bilsen sen gelince belki düzelir dedik 🙂 Ama şimdiye kadar değişen bir şey yok inşallah bundan sonra değişir de hep birlikte bol kar görürüz…Bu arada modeller yine kelek yaptı 180 saatin içine bile girse kar yağıp birikim yapmadan yağacağına inanmayacağım artık….
Ah Ozan sen ordayken bile bu kadar güzel yağmıyordu. İçin gitmiştir 🙂
havaankara
GFS Ankara 12Z çıktısı. İlginç öngörülerde bulunmuş. 500 hpa ile 850 hpa sıcaklık farkı 31 dereceye kadar çıkıyor.
Burada da Türkiye üzerinde bulunan 500 hPa’da -35’in altındaki sıcaklık 12 saat içinde kayboluyor. Tamam biraz doğuya kayıyor ama sizce normal mi? 192’den hemen sonra oluyor bu. Uzun vade için bir soru bu ama benim sormak istediğim 500 hPa’daki sıcaklık değişimi bu kadar çabuk olabilir mi? Yoksa 192’den sonra çözünürlükten kaynaklanan bir değişim olabilir mi?
Bunu da dipnot olarak ekleyelim.
Dün Bilkent ve Esenboğa Havaalanı yağışın sonuna doğru yine kar aldı. GFS’nin ana senaryosuna göre 850 mb sıcaklığı sıfırın altına inmiyordu bile…
Burak S
FreeMeteo 7 günlük meteogramda perşembe akşamı için Pendik’ in Şeyhli Mahallesi’ne kar vermiş.
ALKIM
Hangi sokak?
Commandouz
Galiba İstanbul’daki en yüksek rakıma sahip ev; 348 metre.
Behlül
Hocam ben mi yanlış görüyorum yoksa bu modeller mi şaşırdı? 2008 Şubat sisteminden sonra ilk kez modeller lehimize mi döndü ne? 🙂
samet1634
Modeller gayet iyimser bir tablo çizmiş; Hatta öyle ki diyagramlardaki en soğuk senaryoyu olası görmüş GFS. Gerçekleşmesi zor, çok zor. Gece güncellemesinde değişecektir.
ALKIM
Hepsine katılıyorum da “gece güncellemesinde değişecektir” kısmına değil. Kime göre, niye göre ? En soğukçusundan.
Ankaragücü
Harbiden değişti ama… 🙂
El NiNo
Üniversite dersi için genel hava dolaşımını anlatan video gerekiyor elinde olan paylaşabilir mi?
Hep aynı rumuzu ya da gerçek ad soyadını kullanmazsan yorumların yayımlanmayacak Ali. Bundan sonra hep ElNiNo’yu kullan. Ayrıca hiçbir araştırma yapmadan buraya gelip sorduğun çok belli. Hocan olsam haşat etmiştim seni. YouTube’de dünya kadar video var. Bir tanesi: http://www.youtube.com/watch?v=DHrapzHPCSA İngilizcem iyi değil filan dersen de gözüme gözükme. (Oh be öğrencilere bağırıp çağırmayı özlemişim 🙂 – Havadelisi
El NiNo
ooh ya bi de azar işittim iyi mi :))
ben araştırdım da burada daha ilgi çekici videolar olabilir diye sordum 😦
Weatheronline’ın bir aylık tahmini de iç açıcı değil. Yılbaşı gibi yüksek basınç Doğu Avrupa’ya genişleyecek diyor. Tutarlılığı şüpheli olsa da, aynı yüksek basıncın (Azor) Ocak ikinci haftasında İngiltere’ye hakim olmaya başlayacağından bahsetmişler.
Korkunun ecele faydası yok hocam, moraller dip yapmış 🙂
Avni KÜÇÜKAY
Hocam öncelikle size ve bu sayfada emeği geçen herkese hayırlı çalışmalar. Artık bu işin İngilizi de, Almanı da kalmadı. Basınç yerleşimlerindeki bu düzensizlikler devam ettiği sürece, bu sallamasyonlar da devam edecek gibi gözüküyor. Alkım’ın yeni keşfetmiş olduğu sitede, İtalya için 45 günlük tahmin bile var.O zaman olaya ister istemez mizahi bir açıdan bakma ihtiyacını hissediyorum. Kim bilir belki gelecekte bir gün hava tahminleri üzerine belki iddia oyunu bile oynanacak. Biri kaybedecek, biri kazanacak. Ancak devamlı kazanacak olan her zaman bilim olacak. İşte işin güzelliği de burada.
Ramazan pidesi 🙂 hocam yurda hoş geldin.!!!! 🙂 biz alıştık bu tür olaylara sen de alışırsın…!!!! 😉
sappokinowa
Çok klişe ve amiyane olacak belki ama, ayvayı harbi yedik gibi gözüküyor, bunu demem de sadece şu görüntüyle alakalı değil. Sonbaharda oluşan ve bize kuzeyden soğuk hava getiren sinoptik görünümler, basınç yerleşimleri, kış ayına girdikçe bu sefer de ( çoğu zaman olduğu gibi ) aksi yönde değişmeye başladı ve sanırım hepimiz biliyoruz ki azor’un bu kadar ısrarlı şekilde akdeniz çukuruna çöreklenmesi hiç hayra alamet değil…. en azından şimdilik. Ha gene değişmez mi, elbet değişebilir yalnız maalesef ki buralar da pozitif yönlü bir anomaliler sanırım pek kolay değişmiyor, santiago da belirtmiş, bu yangından hemen hemen kaçabilen yok, doğru dürüst kar yok hiçbir yerde…
tankut
bu kötü bir şey sanırım? kırmızı, sıcak? yine mi gol değil..:(
gvm
Azor yüksek basıncı Akdeniz Havzası’na genişlemiş. Bu da ılık ve kurak günler demek.
Neyse ki şimdiki modellerde durum o şekilde değil.
ALKIM
Valla ben yollayacaktım ama 28 Aralık diye yollamadım. Bu herhalde bittiğimizin resmi olsa gerek.
Sen sorunca kuşkulandım tabii ama ECMWF’in sıcaklık ve yağış tahminleriyle kıyaslayınca örtüşüyor gibi geldi. http://www.meteoatlas.com/atlas.asp sayfasında sağ üst köşede de banner’ları mevcut.
hava ankara
ECMWF değil galiba hocam, Ankara için yağış tahminleri hiç uymuyor. Sıcaklık tahminleri de uymuyor.
Avni KÜÇÜKAY
İtalya’ya biraz torpil geçmiş. 45 günlük tahmin bile var.Mevsimlik tahmin gibi bir şey.
Behlül
Dikkatimi çeken bir konu hakkında fikirlerinizi bekliyorum. Erzurum’un rakımı :1758 m, Bitlis’in rakımı :1794 m fakat Erzurum Bitlis’ten daima 10 derece daha soğuk daha güneydeki Hakkari’nin rakımı : 1728 m ama o da Bitlis’ten daima 3 -5 derece daha soğuk acaba bunun nedeni Bitlis’te Van Gölü’nün etkiyle havasının yumuşaması mıdır?
Böyle havalarda (bulutsuz kış günleri) soğuma yöreden yöreye farklılık gösterebilir, çevresine göre çukurda olan yerler daha çok soğuyabilir, ayrıca kar örtüsünün de etkisi var… Bunları bir gözden geçirip bize bildirir misin? 🙂
hava ankara
Hocam, yörenin özelliğini bilmiyorum açıkçası. Hiç de o taraflara gitmedim maalesef. Onun için yazdıklarım kapsamlı ve doğru bir cevap olabilir mi emin değilim.
Benim ilk aklıma gelen hemen DMİ’den 5 günlük tahminlere bakmak oldu. Bitlis’te sıcaklığın -5’lere düştüğü gece saatlerinde nem oranı %95’lerin üzerine çıkıyor. Erzurum’da ise sıcaklığın -17’lerin altına düştüğünde ise nem oranı hala %80’i pek geçemiyor. Ciddi bir karasallık farkı var. Uzun yıllar ortalamasına baktığımızda ise:
Bitlis:
Erzurum:
Öncelikle 2 şey çok açık. Birincisi sıcaklık, ikincisi yağış. Yaz haricinde Bitlis’e düşen yağış miktarı Erzurum’un çok üstünde. Çok ciddi bir fark var toplamda da. Günlük en yüksek yağış ve en yüksek kar konusunda da Bitlis açık ara önde. Sıcaklığa gelince, Bitlis Erzurum’a görece ılıman. Ama soğuk uç sıcaklıklarda Erzurumun Bitlis’e attığı fark sıcak uç sıcaklıklarda Bitlis’in Erzurum’a attığı farktan çok fazla. Yani Erzurum ciddi şekilde karasal Bitlis’e göre.
Bunda Van Gölü’nin mutlaka payı vardır. Ama Bitlis’in güneyde daha ılıman bir yer olan Güneydoğu’ya yakın olması, rakımı yüksek olsa da güneyinde rakımı düşük olan yerlere yakın olması gibi sebeplerle daha ılıman olması normal. Erzurum çevresinde ise rakımı düşük olan ılıman bölgelere uzak ve çevresinde zaten dağlık bölgeler var. (Haritalardan ve Google Earth’ten incelediğim kadarıyla söylüyorum.)
Kısacası, Bitlis Erzurum’a göre daha nemli ve ılıman. Ilıman olmasında güneye daha yakın olmasının da etkisi olmakla birlikte nem konusunda Van Gölü’nün bence ciddi bir etkisi var.
Ben bunu Weatheronline’nın expert charts bölümünde yaptırtmazsam bana da Mehmet Can demesinler 🙂
Santiago da yorulmuş olmaz… hem Ankara, İzmir, Antalya falan da olur.
Sadece bizim için değil, çoğu ülkedeki karseverler için kötü bir kış.. Orta Avrupa’da 1000 metre rakımlı yerlere bile doğru dürüst kar yağmadı henüz, Kuzey Amerika desen aynı..
huseyin
Valla açık söyleyim, sizler gibi uzmanı değilim bu işin ama, atalarımız bir söz söylemişler “Perşembe’nin gelişi Çarşamba’dan belli olur ” diye 10 yıldır İstanbul’da yaşıyorum, daha önce İzmir’deydim “amatör” biri olarak gördüğüm şey, eğer Aralık ayında hava sıfırın altına düşer ve az da olsa kar tutacak kadar yağarsa o kış sert geçiyor, 2003 ve 2004 Aralık aylarında en az 1 kere tutan kar yağdı ve hava sıcaklığı uzun bir süre sıfırın altında kaldı… Bunlar tabii son derece amatörce gözlemler bilimsel değeri olmadığına eminim ama bu tecrubelerimden yola çıkarak bu kış için bir şey beklememek gerektiğini düşünüyorum, Çarşamba’nın ortasındayız, hava günlük güneşlik, e Perşembe’ye’de bir şey kalmadı,
Kusura bakmayın biraz moral bozucu bir yorum oldu sanırım ama bence bir şey beklemeyelim, olursa sürpriz olsun derim 🙂
25’inde kar yağmayacağını nereden biliyorsunuz? Sıkılmadı insanlar ya şu muhabbetten, biri çıkar “yağmayacağı belli oldu” der, öbürü “yağacağı kesinleşti” der…
huseyin
yok ben kesin bir şey söylemiyorum, sadece ümitlenmeye gerek yok diyorum (kesin bir şey söyleyecek bilgiye ve eğitime sahip değilim zaten) hani siz geçen bir yorumda demiştiniz ya modeller normalleşme eğilimindedir, bizim normalimiz de kar değildir diye, geçen ben hava olaylarını takip etmeye başladığımdan beri aynen böyle oluyor. Bu gördüklerim ile yukarıda bahsettiğim Aralık ayında kar yağıp yağmamasınından yaptığım “amatör” çıkarımlara dayanarak öyle birşey düşündüm, tabii ki bilimsel hiç bir değeri yoktur, sadece kişisel görüşümü paylaştım. Keşke kar yağsa.
ALKIM
Hüseyin Bey, şu çıkışınız ve Ozan hocamın çemkirmesinin ardından şahsen ben 25 Aralık tarihinde kar beklentisi içine girdim şayet Santiago grafiksel bir çalışma çabası içine girip de kaçırmazsa. Herhangi bir tarihten bahsedilmemişken 25 Aralık’ın telaffuz edilmesini çok manidar buldum 🙂
Manalar havada uçuşuyor, bir de ben anlasam 🙂 Dekoder lazım sanırım
İhsan
Hüseyin arkadaşım, gözlemin son derece yerinde. Ancak, yine de affına sığınarak, senden 30 yıl daha fazla bir zamandır bu şehirde yaşayan da birisi olarak bende şu görüşümü ilave edeyim izin verirsen. Eğer Kasım ve Aralık aylarında yerde tutacak kadar bir kar yağmamışsa bu şehirde, Ocak ayının 3ü ile Ocak ayının 10 u arasında çok sert ancak kısa süreli bir sistemin etkileme olasılığı da hiç az değil. (‘Bkz. 1978 Kasım ve Aralık, 1979 Ocak ve Şubat.) Üstelik sadece bununla da sınırlı kalmayıp yine aynı yıl Şubat ayında da benzer bir sistemin ki, “bunun tarihini de,” (20 Şubat 12 Mart arasında bir yer olarak öngörebilirim.) Ziyaret etme ihtimali var. Bunlar “kesin” böyle olacak diye bir söylemim yok. Ancak, İstanbul özellikle kış aylarında her türlü aşırılıklara açık bir şehirdir. Bendeniz de 48 yıllık hayatımın 40 yılını bu şehirde geçirmiş biriyim. Amacım asla ukalalık değil. Sadece istatistiki verilerin tekrarlama eğilimi var ise bu durumda “sizden daha fazla zaman geçirdiğimi düşünerek” sizden daha tecrübeliyim diyebilirim sadece.
Ankaragücü
Yaşınız kaç bilmiyorum ama benim de hatırladığım kadarı ile tecrübelerim hiç de öyle olmadığını söylüyor. Ocak ortasına kadar Ankara’da bile kar tanesi görmediğimiz ama sonrasında acısını çıkartan nice kış yaşadık. Belki de bizleri heyecanlandırıp kar delisi yapan şey havanın bu belirsizliği.
Kara haber tez yayılır 😦 Şu istatistikler bir de olumlu olarak tutmasa olmaz mı acaba…
havaankara
Hocam, modellerde soğuklar bir batıya bir doğuya kayıyor. Yani bıçak sırtında. Siklonun nerede oluşacağı soğukların ne kadarının Türkiye tarafına geleceğini belirleyecek. Bunun tahmini de çok zor olduğu için galiba değişken ve karışık diyagramlar göreceğiz diye düşünüyorum özellikle Türkiye’nin batısı için.
ALKIM
Aklıma gelmişken sabah saatlerinde(6-7 arası) Kadıköy’de yağmur yağmış. Skiron ve GFS ıskaladı. Diğerlerine bakamadım.
Semih
Evet Tuzla’da da yağdı. Sabah kalktığımda yerler ıslaktı.
16 Aralık tarihi için 24 saatlik yağış miktarları..
ECMWF ve UKMO İstanbul’a 10 kg üzeri yağış verirken GFS son bir kaç çıktısında ısrarla 1kg-2kg veriyor. Evet sevgili kurakçı ve soğukçular, göreceğiz bakalım el mi yaman bey mi yaman 🙂
Geçtiğimiz aylarda Rize’de bir günde metrekareye 240 kg yağış düşmüştü, ancak MGM sitesinde hala 1996 yılındaki 178 kg lık yağış rekor olarak görünüyor. Neden değiştirilmemiş olabilir?
Melik Ahmet TAŞTAN
MGM’de veriler kalite kontrolden geçmeden yayınlanmıyor. Dikkat ederseniz istatistik sayfasında “Uzun Yıllar İçinde Gerçekleşen Ortalama Değerler (1975 – 2010)” yazıyor. Sanırım 2012 yılından itibaren 2011’in verileri de web sayfasında yerini alacaktır.
ALKIM
Aralık ve Ocak ayları maksimum sıcaklık değeri 2010’a ait İstanbul için. Haddim olmayarak teyit ediyorum Melik Bey’i.
Ali
Teşekkürler cevap için zaten kalite sorunu olabilir o gün 5-6 saatte yağmıştı 240 kg 😀
Bu da GFS’in 06Z çıktısıyla diğer modellerin 00Z çıktılarının diyagramları..
GFS doğruyu bulmuş. Yağışlar 16-17 Aralık gibi başlasa da asıl soğuma için 22 Aralık tarihini beklememiz gerekiyor. Kaldı ki ufukta ciddi bir soğuma da yok, 24 Aralığa kadar mevsim normallerinin 1C-2C altı olabilir ancak.
ALKIM
Sen el attıysan hayır gelmez o sistem(ler)den. Bunu da kuruttunuz. Ne diyim size. 🙂
Güzel olur ama biraz zor herhalde, verilerin otomatik olarak inmesi lazım programa..
havaankara
Hocam, ellerine sağlık.
Benim de bir önerim olacak. Eğer mümkünse bir arşiv bölümü oluşturabilir mi? Buraya kayıt altına alınması önemli olan diyagramlar, çıktılar vb. gibi şeyler kaydedilebilir mi?
Mesela Ankara, İstanbul gibi illerin diyagramları sürekli kaydedilse nasıl olur?
Kaçırmadık merak etme 🙂 Çok heyacan verici bence hatta. Fakat sürekli güncellenmeli. Santiago dışındaki diğer editör olarak görevlendirdiğin arkadaşlar bu konuda sana ne kadar destek verebilir şüphelerim var!
Editörlüğün tahmincilikle ilgisi yok ama Ozan, editörler blog düzeninden sorumlu genel olarak.
Şu Çorlu tahminlerine başlaman lazım …
ozan DENİZ ETKİSİ
Şu lanetli şehirden mi bahsediyorsun 🙂 Tamam başlayacağım.
Commandouz
Memleketime lanetli denmesini kabul edemem! 🙂
samet1634
Modeller sağlı sollu ataklar gerçekleştiriyor, siklon efendi; efendi bir konum al da canımızı sıkma 🙂
huseyin
Valla arkadaşlar bir kar sever olarak bazen kar yağmasını isteyerek bencilce davrandığımı düşünüyorum, neden derseniz, kanada, ingiltere norveç abd vb… ülkelerde yaşayan insanların gelir durumları bize göre oldukça iyi, hatta ingiltere’de işsiz kalana devlet 1+1 ev veriyor ve işsizlik maaşı ödüyor. Ama ülkemizde orta gelirli ve aşağısı insanlarımız için ısınmak büyük bir problem, eğer kar yağarsa bir çok aile yediğinden içtiğinden kesip ısınmaya çalışıcak,
Demin 25 Aralık için İzmir – Çanakkale arasında 2m sıcaklık değerinin -10 C olduğunu gördüm, önce sevindim ama sonra suçluluk duygusuna kapıldım, Ege’de bile -10 dereceyi görüp sevinmek bencillik midir acaba?
Düşük gelirlilerin gelirinin düşük olmasına ve evsizlerin evsiz kalmasına kar ve soğuk sebep olmadığı için kar istemek bencillik değildir bence.
Ankaragücü
Bir yıl boyunca hiçbir yere kar yağmasın da bunun ekonomiye ve yaşam şartlarımıza zararını bir görün isterseniz.
carcass
Az önce Eskişehir’de lokal sağanak geçişi oldu. Açıkcası hiçbir modelde gözükmüyordu, hatta radarda bile gözükmüyor bu meret nerden de çıktı geldi? Tıpkı 2 gün önce Ankara tarafında görülen lokal yağış gibi… Azcık yağmura bile sevinir hale geldim yahu yeter ki yağsın bol lodos bol yağmur!!! (Bir soğukçunun evrimi… 😀 )
Soğuklardan biri evet, bakarsın bu sefer gelir be 🙂
havaankara
Ali
İstanbul şehrinin sıcaklığa etkisi ne kadardır bilen var mı?
Yani İstanbul’daki bütün insan eseri ürünler olmadan 0 derece olacak bir havanın sıcaklığı normalde ne kadar artar?
Hocam, tamamen kendi gözlemlerime dayanarak “şehir ısı adası etkisi”nin dingin ve açık kış gecelerinde maksimuma çıktığını düşünüyorum. Bunun da şehrin ürettiği kirli ve sıcak gazlardan oluşan bileşenlerin yükselip dağılamamasına bağlı olarak bir nevi bulut örtüsü oluşturduğunu, bu örtünün de bir çeşit sera etkisi yarattığını, netice olarak da; “Çok yakın mesafe ve aynı klimatolojik şartlara sahip ancak düşük şehirleşme oranıyla farklılık arzeden” komşu bölgelerle bile büyük sıcaklık farklarının oluşabildiği meteorolojik koşullar ortaya çıkardığını sanıyorum. Dingin ve açık kış gündüzlerinde ise sistem bu sefer de sıcaklık fazla yükselememesi olarak (örnek bölgeye kıyasla) kendini gösteriyor. YB etkisinin kaybolup, AB alanlarının etkisi altına girildiğinde ise sistem tamamen normal işliyor. Yani, bu iki komşu bölge arasındaki sıcaklık farkı neredeyse ortadan kalkıyor. Sonuç olarak şehir ısı adası etkisinin hem çok dar bir alanda ve hem de belli meteorolojik koşullar altında etkili olduğunu düşünüyorum. Bu konuda fikirlerinizi almak bana mutluluk verecektir.
Radarın havadan görüntüsünü buldum.
Radara değil de, stratus bulutlarına takıldı gözüm. 🙂
Radar işletmek bakımından Türkiye kadar kötü şartlara sahip ülke yoktur herhalde. Yükselti farklılıkları haddinden fazla. Radarı yüksek rakımda bir yere koysan sistemi alt seviyelerden göremiyorsun dolayısıyla yere düşen yağışı, hortum, microburst gibi olayları net olarak belirleyemiyorsun. Aşağı kursan dağlardan dolayı blokaja uğruyor, doğru düzgün veri alamıyorsun. Ayrıca şu resimdeki radarın yerine bakın, kışın bir arıza olsa onarmak için yola çıkan teknisyen resmen kelle koltukta gitmek zorunda. Finlandiya’da radar kursuna katılmıştık. Adamların 8 tane radarı var en yükseği 40 metrede. Kuzeyindeki ufak tefek tepeleri saymazsan dümdüz ülke. Tahmin yapmak da kolay, artık işi gücü bırakmış radardaki görüntü böcek mi, chaff mı (savaş uçaklarının hava savunma sistemlerini yanıltmak için attıkları metal partiküller) onu tartışıyorlar 🙂
Sürekli hata arayışı içerisinde değilim, değiliz. Çoğu zaman da görmezlikten geliyorum ama kardeşim bıktım bu MGM’nin özensizliğinden, dikkatsizliğinden. Bekledim öğlenden bu yana nasılsa akşam güncellemesinde düzeltirler diye ama nerde? 18:47’de güncellenmiş, yine aynı. Antalya ve Osmaniye’deki ikonlardan bahsediyorum. Şurada bin kişinin belki takip ettiği risk haritası hazırlanırken tonla yorum döndü, öneriler paylaşıldı. Günlük olarak acaba o haritadaki alanı biraz daha batıya mı kaydırsak, turuncu uyarı mı versek, kırmızı mı versek vb. tartışmalar yapılıyor, hassasiyet gösteriliyor. Gelgelelim memleketin en donanımlı kurumunun anlık, günlük, mevsimlik verilerinde neredeyse her hafta bir yanlışlık, özensizlik, dikkatsizlik.
Alkım’ın feryadını DMİ de çok çabuk duymuş olacak ki, hatalarından hemen vazgeçmişler. En azından öyle olmasını temenni ediyorum.
Muhtemelen Melik Bey uyarmıştır. 21:38 itibariyle güncellenmiş. Sayesinde uyarılar dikkate alınıyor, cevap veriliyor, gerekirse düzeltiliyor. Bu konuyu aştık, sıkıntı yok. Bununla birlikte hata sıklığının azalması ve bir çok kontrol mekanizmasından geçebilecek değerli verilerin sıfır hatayla çıkması gerekir. Yukarıdaki örnek çok da önemli değil belki ama geçtiğimiz günlerde düzeltilen Kasım ayına ait ortalama sıcaklık haritası iklim bilimi açısından skandal bir değerlendirmedir. İşte bunlar olmamalı. Anlık verilerdeki hatalar da anlayışla karşılanabilir. Gün içerisinde bilmem kaç kere bilmem kaç lokasyonda bir sürü farklı hava olayı için bir sürü farklı kodu girerken hata olması kaçınılmaz.
Anlık verilerde dediğiniz gibi sıkıntı olabiliyor. Bunun sebebi de yaklaşık 400 merkez x 5 gün = 2000 kadar değerin elle girilmesi. Dünya’da herhalde bu şekilde tahmin girişi yapan başka ülke yoktur.
İklim verilerindeki hatayla ilgili yorumunuza da katılıyorum. Çok ciddi incelenip birkaç kez kontrol edilmeden yayınlanmamalı.
İstanbul’un yeni yılı karlı geçirme olasılığı az da olsa var mı sizce?
Timur, önce şunu çok dikkatli oku, sonra da aşağıdakine bak.
Hahaha çok komik, “şunu oku” diye verdiğim GFS diyagramı bilgilendirme linki günün en fazla tıklanan linki olmuş… Linkten sanırım kar yağacağı yönünde çok gizli bilgilerin fışkıracağı sanıldı 🙂
Kıyısından köşesinden Uludağ kamera: http://www.otelfahri.com/cam.htm
Bu Akseki karlı bir yerdir… Değil mi?
http://www.haberler.com/akseki-ye-meteoroloji-gozlem-istasyonu-kuruldu-3200828-haberi/
hem de ne kar :)) torosların güney yamacına kurulu rakım 1000’den fazla 🙂
Bunu paylaşmazsam uyuyamam 🙂
Çok güzel 🙂
Bugün Moskova sağlam kar aldı. Bağlantılarım 🙂 hayatın felç olduğunu söylüyor. İzlemek isteyenler Moskova Devlet Üniversitesi kamerasını kullanabilir;
http://cam.mnc.ru/
25-26’sı için (şimdilik) yetersiz de olsa soğuma konusunda modeller hemfikir gibi. Bu kez de yağış yok görünürde. Zayıf duruyor. Du bakalım nolucek!
Sat24 hangi modeli referans alıyor?
http://sat24.com/foreloop.aspx?type=1&continent=europa
Galiba ”Bron: KNMI/ECMWF” kulanıyorlar.
Bilmediğim için cevaplayamıyorum bu sorunu…
Asalete bak asaleteee 😀
İyidir iyi, çizgilerin çoğunu kırmızının altına çektik hiç değilse…
Yağış az değil mi ama?
Bu kadar önceden yağışa bakmanın hiçbir manası yok.
Biliyorum bu gece yok olacak, kaybolacaksın ama seni 2 Ocak günü için çizdiğin -12C kıvrımlı yeşilin için sevdim GFS !!
O kadar laf ediyordunuz bre mendeburlar bakın işte İsviçre Alpleri kara gömülmüş. Doktora memleketim Bern şahane şu an…
Havanın/iklimin en sevdiğim yanı bu, “eski X’ler kalmadı, bu gidişle hep Y olacak” diyenlerin çenesini iki günde/iki yılda kapatıveriyor.
Arkadaşlar bu Hazarbaba K.M nerededir bilen var mı? 165 cm kar gösteriyor, diğer tüm K.M’ler 40 cm’in üzerine çıkamazken burası neresi ki bu kadar kar almış?
Elazığ’da: http://www.elazig.gov.tr/p350-hazarbaba-kayak-merkezi.html
Oradaki soğuğun üzerine Doğu Akdeniz’den bir nem bindi geçenlerde, köy yolları da kapanmıştı…
hocam freemeteo 23’ünden itibaren trakya ve güney marmara’ya yaklaşık 2 gün kar vermiş ne diyorsunuz?
Olabilir, şu an için özellikle Trakya’da soğuma yeterli görünüyor ama fazla bir yağış beklemeyin. Takip etmek lazım.
Son 8 saattir Kadıköy’ün göbeğinde elektrik yok. Laptop şarjımın bu mesajın atılmasına yeteceğinden şüpheliyim, alışveriş merkezine atıyoruz kendimizi. Ozan sizde durumlar nasıl?
Burada var elektrik.
Mikdat Kadıoğlu :’2013 yılı son 1400 yılın en sıcak kışı olmaya aday‘ . Biraz abartılı olmuş sanki. 🙂
Neyse ki internet icat oldu, bir sürü bağımsız bilgi kaynağı var da bu insanların konuştuklarını ciddiye almak zorunda kalmıyoruz.
Hocam, bu tarz haberleri Not Edilen Yazılar/Haberler diye bir bölüm açıp oraya kaydetseniz nasıl olur? Mesela 2011 başında yayımlanan şunun gibi haberleri o bölüme kaydetseniz? E tabii “balık hafızalı bir milletiz ya, bunları da unuturlar” diye herkes bol keseden sallamaz. Önünde ister Prof olsun ister başka bir şey, nasılsa unuturlar diye düşünüp de sansasyonel açıklama yapma yetkisi kimsede olmamalı.
Valla yapmak lazım. Böylelikle Mikdat Bey’in mevsimlik tahminlerinden “ters korelasyon” yöntemiyle ne kadar yararlanabiliriz onu da bulmuş oluruz (şunun için). Ama bence Orhan Şen bu konuda daha yüksek performans gösterir.
Hocam işte bunun gibi. Önce Mikdat Hoca’nın açıklamasının linki, ardına da Santiago’nun çalışmasının linki… Önce Hürriyet’teki haber, arkasına https://havadelisi.com/2011/03/06/cemile-bahar/ bu link. Cuk oturur hocam 🙂
Süper olur. Bu tür şeyleri bulsak ya biraz arayıp? Sadece demeçleri toplasak yeter, nasılsa elde veriler var… Bulanlar bana e-mail atsın, havadelisi (at) gmail.com….
Yoruma bak “Radikal’e konuşan uzmanlar, “Önümüzdeki yıl yağışlar yeterli seviyede olmazsa Türkiye’de su sıkıntısı yaşanacak” dediler, hadi yaaaa. Büyük bir bilinmeyeni ortaya çıkardı bu uzmanlar. Aferin onlara. Bunu söylemek için mi o kadar okudular.
Öğle modellerine bakmayın, Hans fakirler sevinsin diye yapmış yine yapacağını 🙂 Sana güzel göz sözler hazırladım ey sarhoş Hans, görüşeceğiz yılbaşında.
son bir iki gfs çalışmasında yılbaşında, kuzey bölgeler için bir günlük de olsa soğuk öngörülüyor. belki çok erken ama yılbaşında kar yağma ihtimali nedir acaba. noel babanın gece yarısı gelip hediye verme ihtimali daha mı yüksek yoksa….
Takibe devam.
sibirya’da yüksek basınç 1050’lere ulaşmış.. ileriki günler için soğuk hava Türkiye’ye çökebilir mi…26 aralık’tan sonra mesela… diyagramlarda ay sonu güzel görünüyor..
Biz de takip ediyoruz, değişime açık olmakla birlikte son 2-3 güncelleme daha olumlu soğuk yönünden… Bakalım.
GFS maymun etmeye başladı yine. Diagramlar da lehimize. GFS’in soğuk öngördüğü tarihlerde ECMWF Azor’u Akdeniz çukurundan üzerimize kadar genişletiyor. Farklı modellerde de soğuk emareleri var. İnatlaşma başladı yine. Hafta içinde Aralık’ın son haftasının akıbeti de aşağı yukarı belli olur.
bursa’dan son durumu bildiriyorum saat 14:00’de başlayan fırtına giderek kuvvetlendi şu an şiddetli şekilde esmeye devam ediyor gökyüzü açık benim gördüğüm birkaç çatı uçması tabela cam kırılması v.s zararlar var
Çihiro’nun düzenlediği 1949-2011 arasını kapsayan Konya aylık iklim verileri “İklim Verisi Kaynakları” sayfasına eklenmiştir.
Çihiro, ellerine sağlık.
Ankara için yapılacak olan çalışmayı da ben üzerime alıyorum.
Hocam bence acele etme, bi sor Çihiro neler çekmiş 🙂
Sormasın, anlatırken yoruluyorum 😀
Sağol ve kolay gelsin 😉
İzmir’den son durumu bildiriyorum. Şu anda DMİ’nin İzmir merkez için olan rüzgar durumunu güneyden 86 olarak göstermiş. Rüzgar arada bir daha da şiddetleniyor. Hava delisi olmayan normal bir insan bunu kasırga sanabilir. Hiçbir şey görünmüyor dışarıda, sadece tepedeki bulutların içinde patlayan şimşekler dışında.
İzmir merkez için 86 km/saat, 9 şiddetinde kuvvetli fırtına demek. İsteyen arkadaşlar bu siteden rüzgar hızlarını değişik birimlere çevirebilirler. Basit bilgi olarak vereyim; Km/saat’i 2’ye bölerseniz knot, knotu 2’ye bölerseniz metre/saniye değerlerini yaklaşık olarak bulursunuz.
Çok teşekkürler. Ekleyeyim: Model çıktılarında gösterilen metre/saniye’yi 3,6 ile çarparsanız kilometre/saat karşılığını bulursunuz…
havadelisi kızıyon ama bir şey soracam
ben hava dolaşımını uydu görüntüsü olarak gösteren bir görüntü arıyorum bulabilir miyim yani bulutları etkiliyor ya
Afrika üzerinde hava akımı adeta hareket etmiyor. Bu da bizim şansımız galiba. Şayet Afrika biraz daha güneyde olsaydı o zaman nasıl bir iklimimiz olurdu?
teşekkürler 🙂
Bu çok enteresan D.M.İ sıcaklıkları Mev.Norm. altında vermiş işin ilginç tarafı benim daha önce belirttiğim bölgelerede daha soğuk. Sanırım basınç merkezleri her kış başında şu an bilimsel ispatı olamayan bir yer edinme durumu sağlıyor kendilerine ve o sene daha sıklıkla etkileyeceği bölgeleri belirliyorlar..geçen yıllarda trakya’ya kadar gelip daha içeriye giremeyen sistemler gibi bu yılda sanırım d.karadeniz iç anadolunun doğusu ve k.d doğu anadolu ve g.d anadolunun kuzey kesimleri daha etkili kar ve soğuk sistemler görecekler…
Bern, bu sabah:
Bern kantonu kameraları: http://www.kaikowetter.ch/berneroberland.html
Üstad iyi ki verdin bu linkleri, yoksa göreceğimiz yoktu kar denilen güzelliği, Samsun şehir merkezinde bu saat itibariyle yazdan kalma bir hava var. Hani derler ya adam olacak çocuk bilmem nesinden belli olur, bu kış da böyle gidecek. Evet bilimsel hiçbir kanıtım yok ama böyle de oluyor işte. Bundan sonra kar görüntülerini yayınlayalım. Nasıl olsa gerisinden bir şey olmuyor.
Hocam çok iç geçirerek kameralardan takip edersin biz memlekette 2007’den beri neler çekiyoruz bir bilsen sen gelince belki düzelir dedik 🙂 Ama şimdiye kadar değişen bir şey yok inşallah bundan sonra değişir de hep birlikte bol kar görürüz…Bu arada modeller yine kelek yaptı 180 saatin içine bile girse kar yağıp birikim yapmadan yağacağına inanmayacağım artık….
Kamerayı Isparta’dan bulsaydın havadelisi Avrupa’ya gitmeye lüzum yoktu 😀
Isparta 20 cm filan oldu sanırım o zaman?
yok ya 5-6 cm’de kaldı ama güzeldi lapa yağdı
Ah Ozan sen ordayken bile bu kadar güzel yağmıyordu. İçin gitmiştir 🙂
GFS Ankara 12Z çıktısı. İlginç öngörülerde bulunmuş. 500 hpa ile 850 hpa sıcaklık farkı 31 dereceye kadar çıkıyor.
Burada da Türkiye üzerinde bulunan 500 hPa’da -35’in altındaki sıcaklık 12 saat içinde kayboluyor. Tamam biraz doğuya kayıyor ama sizce normal mi? 192’den hemen sonra oluyor bu. Uzun vade için bir soru bu ama benim sormak istediğim 500 hPa’daki sıcaklık değişimi bu kadar çabuk olabilir mi? Yoksa 192’den sonra çözünürlükten kaynaklanan bir değişim olabilir mi?
Değişim çok çabuk olabileceği gibi çözünürlük farkından da kaynaklanıyor olabilir…
Bunu da dipnot olarak ekleyelim.
Dün Bilkent ve Esenboğa Havaalanı yağışın sonuna doğru yine kar aldı. GFS’nin ana senaryosuna göre 850 mb sıcaklığı sıfırın altına inmiyordu bile…
FreeMeteo 7 günlük meteogramda perşembe akşamı için Pendik’ in Şeyhli Mahallesi’ne kar vermiş.

Hangi sokak?
Galiba İstanbul’daki en yüksek rakıma sahip ev; 348 metre.
Hocam ben mi yanlış görüyorum yoksa bu modeller mi şaşırdı? 2008 Şubat sisteminden sonra ilk kez modeller lehimize mi döndü ne? 🙂
Modeller gayet iyimser bir tablo çizmiş; Hatta öyle ki diyagramlardaki en soğuk senaryoyu olası görmüş GFS. Gerçekleşmesi zor, çok zor. Gece güncellemesinde değişecektir.
Hepsine katılıyorum da “gece güncellemesinde değişecektir” kısmına değil. Kime göre, niye göre ? En soğukçusundan.
Harbiden değişti ama… 🙂
Üniversite dersi için genel hava dolaşımını anlatan video gerekiyor elinde olan paylaşabilir mi?
Hep aynı rumuzu ya da gerçek ad soyadını kullanmazsan yorumların yayımlanmayacak Ali. Bundan sonra hep ElNiNo’yu kullan. Ayrıca hiçbir araştırma yapmadan buraya gelip sorduğun çok belli. Hocan olsam haşat etmiştim seni. YouTube’de dünya kadar video var. Bir tanesi: http://www.youtube.com/watch?v=DHrapzHPCSA İngilizcem iyi değil filan dersen de gözüme gözükme. (Oh be öğrencilere bağırıp çağırmayı özlemişim 🙂 – Havadelisi
ooh ya bi de azar işittim iyi mi :))
ben araştırdım da burada daha ilgi çekici videolar olabilir diye sordum 😦
🙂 Öyle söyle o zaman
Weatheronline’ın bir aylık tahmini de iç açıcı değil. Yılbaşı gibi yüksek basınç Doğu Avrupa’ya genişleyecek diyor. Tutarlılığı şüpheli olsa da, aynı yüksek basıncın (Azor) Ocak ikinci haftasında İngiltere’ye hakim olmaya başlayacağından bahsetmişler.
http://www.weatheronline.co.uk/cgi-app/reports?LANG=en&MENU=205&DAY=20111211
Sallamasyon… Türkler yapsa kızarım şu tahminleri, İngilizlere iltimas geçeceğim sanılmasın. “Go away” (bi gidin) diyorum 🙂
Korkunun ecele faydası yok hocam, moraller dip yapmış 🙂
Hocam öncelikle size ve bu sayfada emeği geçen herkese hayırlı çalışmalar. Artık bu işin İngilizi de, Almanı da kalmadı. Basınç yerleşimlerindeki bu düzensizlikler devam ettiği sürece, bu sallamasyonlar da devam edecek gibi gözüküyor. Alkım’ın yeni keşfetmiş olduğu sitede, İtalya için 45 günlük tahmin bile var.O zaman olaya ister istemez mizahi bir açıdan bakma ihtiyacını hissediyorum. Kim bilir belki gelecekte bir gün hava tahminleri üzerine belki iddia oyunu bile oynanacak. Biri kaybedecek, biri kazanacak. Ancak devamlı kazanacak olan her zaman bilim olacak. İşte işin güzelliği de burada.
Kazakistan’ın kuzeyindekini gördünüz mü ? Merkezi 1056 mb’dan daha yüksek !
Büyük ihtimalle termik yüksek basınç değil mi? 🙂
Bu ne artık ya amaaan
Ramazan pidesi 🙂 hocam yurda hoş geldin.!!!! 🙂 biz alıştık bu tür olaylara sen de alışırsın…!!!! 😉
Çok klişe ve amiyane olacak belki ama, ayvayı harbi yedik gibi gözüküyor, bunu demem de sadece şu görüntüyle alakalı değil. Sonbaharda oluşan ve bize kuzeyden soğuk hava getiren sinoptik görünümler, basınç yerleşimleri, kış ayına girdikçe bu sefer de ( çoğu zaman olduğu gibi ) aksi yönde değişmeye başladı ve sanırım hepimiz biliyoruz ki azor’un bu kadar ısrarlı şekilde akdeniz çukuruna çöreklenmesi hiç hayra alamet değil…. en azından şimdilik. Ha gene değişmez mi, elbet değişebilir yalnız maalesef ki buralar da pozitif yönlü bir anomaliler sanırım pek kolay değişmiyor, santiago da belirtmiş, bu yangından hemen hemen kaçabilen yok, doğru dürüst kar yok hiçbir yerde…
bu kötü bir şey sanırım? kırmızı, sıcak? yine mi gol değil..:(
Azor yüksek basıncı Akdeniz Havzası’na genişlemiş. Bu da ılık ve kurak günler demek.
Neyse ki şimdiki modellerde durum o şekilde değil.
Valla ben yollayacaktım ama 28 Aralık diye yollamadım. Bu herhalde bittiğimizin resmi olsa gerek.
1 derece olan Oltu da ilginç bir mikroklima gösteriyor… Erzurum’un yerine oranın il olması bence daha isabetli olurmuş 🙂
Bu da Mayıs sonu görüntüsü:
Ilıkistan’ın başkenti yapalım 🙂
😀 – Havadelisi
Genç soğukçular rahatsız =)
Bir çoğunuz biliyordur belki ama ben yeni keşfettim. ECMWF modellerini baz alan ve 16 günlük tahmin yapan bir site buldum.
http://www.datameteo.com/meteo/16days_weather_forecast_outlook_Istanbul
ECMWF olduğuna emin miyiz?
Sen sorunca kuşkulandım tabii ama ECMWF’in sıcaklık ve yağış tahminleriyle kıyaslayınca örtüşüyor gibi geldi.
http://www.meteoatlas.com/atlas.asp sayfasında sağ üst köşede de banner’ları mevcut.
ECMWF değil galiba hocam, Ankara için yağış tahminleri hiç uymuyor. Sıcaklık tahminleri de uymuyor.
İtalya’ya biraz torpil geçmiş. 45 günlük tahmin bile var.Mevsimlik tahmin gibi bir şey.
Dikkatimi çeken bir konu hakkında fikirlerinizi bekliyorum. Erzurum’un rakımı :1758 m, Bitlis’in rakımı :1794 m fakat Erzurum Bitlis’ten daima 10 derece daha soğuk daha güneydeki Hakkari’nin rakımı : 1728 m ama o da Bitlis’ten daima 3 -5 derece daha soğuk acaba bunun nedeni Bitlis’te Van Gölü’nün etkiyle havasının yumuşaması mıdır?
Böyle havalarda (bulutsuz kış günleri) soğuma yöreden yöreye farklılık gösterebilir, çevresine göre çukurda olan yerler daha çok soğuyabilir, ayrıca kar örtüsünün de etkisi var… Bunları bir gözden geçirip bize bildirir misin? 🙂
Hocam, yörenin özelliğini bilmiyorum açıkçası. Hiç de o taraflara gitmedim maalesef. Onun için yazdıklarım kapsamlı ve doğru bir cevap olabilir mi emin değilim.

Benim ilk aklıma gelen hemen DMİ’den 5 günlük tahminlere bakmak oldu. Bitlis’te sıcaklığın -5’lere düştüğü gece saatlerinde nem oranı %95’lerin üzerine çıkıyor. Erzurum’da ise sıcaklığın -17’lerin altına düştüğünde ise nem oranı hala %80’i pek geçemiyor. Ciddi bir karasallık farkı var. Uzun yıllar ortalamasına baktığımızda ise:
Bitlis:
Erzurum:

Öncelikle 2 şey çok açık. Birincisi sıcaklık, ikincisi yağış. Yaz haricinde Bitlis’e düşen yağış miktarı Erzurum’un çok üstünde. Çok ciddi bir fark var toplamda da. Günlük en yüksek yağış ve en yüksek kar konusunda da Bitlis açık ara önde. Sıcaklığa gelince, Bitlis Erzurum’a görece ılıman. Ama soğuk uç sıcaklıklarda Erzurumun Bitlis’e attığı fark sıcak uç sıcaklıklarda Bitlis’in Erzurum’a attığı farktan çok fazla. Yani Erzurum ciddi şekilde karasal Bitlis’e göre.
Bunda Van Gölü’nin mutlaka payı vardır. Ama Bitlis’in güneyde daha ılıman bir yer olan Güneydoğu’ya yakın olması, rakımı yüksek olsa da güneyinde rakımı düşük olan yerlere yakın olması gibi sebeplerle daha ılıman olması normal. Erzurum çevresinde ise rakımı düşük olan ılıman bölgelere uzak ve çevresinde zaten dağlık bölgeler var. (Haritalardan ve Google Earth’ten incelediğim kadarıyla söylüyorum.)
Kısacası, Bitlis Erzurum’a göre daha nemli ve ılıman. Ilıman olmasında güneye daha yakın olmasının da etkisi olmakla birlikte nem konusunda Van Gölü’nün bence ciddi bir etkisi var.
Günün multimodel diyagramı.. Modellerin kardeşliği..
Santiago, bunu her gün yapabilir misin? Evetse bir sayfa açayım, sen oraya girip yükle? E-postalaşalım bu konuda.
Ben bunu Weatheronline’nın expert charts bölümünde yaptırtmazsam bana da Mehmet Can demesinler 🙂
Santiago da yorulmuş olmaz… hem Ankara, İzmir, Antalya falan da olur.
Aynen, hem daha detaylı olur onlarınki, soruver bi zahmet..
Telif hakkımı da yollasın Günther 🙂
Eski ılıkçılardan ECMWF saf değiştirmiş gibi görünüyor 😀
12Z’de özüne dönmüş kendisi 🙂
Akşam ılık yolunu buldu yine o. “Olmuyor, olmuyor.” ECMWF ve tüm ılıkçılara gelsin.
Bu adamın(Fırat Tanış) bu şarkının söz yazarı ve bestecisi olduğunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım bu arada.
Hatay’a doğru bir hareketlenme mi var yoksa radar hatası mı?
IPCC ile ilgili birkaç şey konuşmuştuk. İngilizce bilenler şunu mutlaka okumalı:
http://www.bishop-hill.net/blog/2011/12/14/ipcc-declares-itself-above-the-law.html
Sadece bizim için değil, çoğu ülkedeki karseverler için kötü bir kış.. Orta Avrupa’da 1000 metre rakımlı yerlere bile doğru dürüst kar yağmadı henüz, Kuzey Amerika desen aynı..
Valla açık söyleyim, sizler gibi uzmanı değilim bu işin ama, atalarımız bir söz söylemişler “Perşembe’nin gelişi Çarşamba’dan belli olur ” diye 10 yıldır İstanbul’da yaşıyorum, daha önce İzmir’deydim “amatör” biri olarak gördüğüm şey, eğer Aralık ayında hava sıfırın altına düşer ve az da olsa kar tutacak kadar yağarsa o kış sert geçiyor, 2003 ve 2004 Aralık aylarında en az 1 kere tutan kar yağdı ve hava sıcaklığı uzun bir süre sıfırın altında kaldı… Bunlar tabii son derece amatörce gözlemler bilimsel değeri olmadığına eminim ama bu tecrubelerimden yola çıkarak bu kış için bir şey beklememek gerektiğini düşünüyorum, Çarşamba’nın ortasındayız, hava günlük güneşlik, e Perşembe’ye’de bir şey kalmadı,
Kusura bakmayın biraz moral bozucu bir yorum oldu sanırım ama bence bir şey beklemeyelim, olursa sürpriz olsun derim 🙂
25’inde kar yağmayacağını nereden biliyorsunuz? Sıkılmadı insanlar ya şu muhabbetten, biri çıkar “yağmayacağı belli oldu” der, öbürü “yağacağı kesinleşti” der…
yok ben kesin bir şey söylemiyorum, sadece ümitlenmeye gerek yok diyorum (kesin bir şey söyleyecek bilgiye ve eğitime sahip değilim zaten) hani siz geçen bir yorumda demiştiniz ya modeller normalleşme eğilimindedir, bizim normalimiz de kar değildir diye, geçen ben hava olaylarını takip etmeye başladığımdan beri aynen böyle oluyor. Bu gördüklerim ile yukarıda bahsettiğim Aralık ayında kar yağıp yağmamasınından yaptığım “amatör” çıkarımlara dayanarak öyle birşey düşündüm, tabii ki bilimsel hiç bir değeri yoktur, sadece kişisel görüşümü paylaştım. Keşke kar yağsa.
Hüseyin Bey, şu çıkışınız ve Ozan hocamın çemkirmesinin ardından şahsen ben 25 Aralık tarihinde kar beklentisi içine girdim şayet Santiago grafiksel bir çalışma çabası içine girip de kaçırmazsa. Herhangi bir tarihten bahsedilmemişken 25 Aralık’ın telaffuz edilmesini çok manidar buldum 🙂
Manalar havada uçuşuyor, bir de ben anlasam 🙂 Dekoder lazım sanırım
Hüseyin arkadaşım, gözlemin son derece yerinde. Ancak, yine de affına sığınarak, senden 30 yıl daha fazla bir zamandır bu şehirde yaşayan da birisi olarak bende şu görüşümü ilave edeyim izin verirsen. Eğer Kasım ve Aralık aylarında yerde tutacak kadar bir kar yağmamışsa bu şehirde, Ocak ayının 3ü ile Ocak ayının 10 u arasında çok sert ancak kısa süreli bir sistemin etkileme olasılığı da hiç az değil. (‘Bkz. 1978 Kasım ve Aralık, 1979 Ocak ve Şubat.) Üstelik sadece bununla da sınırlı kalmayıp yine aynı yıl Şubat ayında da benzer bir sistemin ki, “bunun tarihini de,” (20 Şubat 12 Mart arasında bir yer olarak öngörebilirim.) Ziyaret etme ihtimali var. Bunlar “kesin” böyle olacak diye bir söylemim yok. Ancak, İstanbul özellikle kış aylarında her türlü aşırılıklara açık bir şehirdir. Bendeniz de 48 yıllık hayatımın 40 yılını bu şehirde geçirmiş biriyim. Amacım asla ukalalık değil. Sadece istatistiki verilerin tekrarlama eğilimi var ise bu durumda “sizden daha fazla zaman geçirdiğimi düşünerek” sizden daha tecrübeliyim diyebilirim sadece.
Yaşınız kaç bilmiyorum ama benim de hatırladığım kadarı ile tecrübelerim hiç de öyle olmadığını söylüyor. Ocak ortasına kadar Ankara’da bile kar tanesi görmediğimiz ama sonrasında acısını çıkartan nice kış yaşadık. Belki de bizleri heyecanlandırıp kar delisi yapan şey havanın bu belirsizliği.
Bunu bana mı yazdınız?
Hayır. Hüseyin Bey’e cevaben yazmıştım.
Kimse uyarı vermedi, 50 kg yağış olmuş, bunları bilmek çok zor, giriyoruz bir işe ama sonumuz hayrola… 🙂
Radarda yağış çöreklenip kalmıştı o bölgeye zaten, çok ilginç.
Mucize olmadığı taktirde 1 Aralık’tan itibaren 21 Aralık tarihine kadar İstanbul’da ortalama sıcaklık normallerin 1,5C kadar üzerinde seyrediyor.
Daha sonrasında bir serinleme görünse de çok sağlam bir sistem gelmediği taktirde Aralık ayını ortalamaların üzerinde kapatma ihtimalimiz yüksek.
Kara haber tez yayılır 😦 Şu istatistikler bir de olumlu olarak tutmasa olmaz mı acaba…
Hocam, modellerde soğuklar bir batıya bir doğuya kayıyor. Yani bıçak sırtında. Siklonun nerede oluşacağı soğukların ne kadarının Türkiye tarafına geleceğini belirleyecek. Bunun tahmini de çok zor olduğu için galiba değişken ve karışık diyagramlar göreceğiz diye düşünüyorum özellikle Türkiye’nin batısı için.
Aklıma gelmişken sabah saatlerinde(6-7 arası) Kadıköy’de yağmur yağmış. Skiron ve GFS ıskaladı. Diğerlerine bakamadım.
Evet Tuzla’da da yağdı. Sabah kalktığımda yerler ıslaktı.
IED* gururla hodri meydanı çeker..
16 Aralık tarihi için 24 saatlik yağış miktarları..
ECMWF ve UKMO İstanbul’a 10 kg üzeri yağış verirken GFS son bir kaç çıktısında ısrarla 1kg-2kg veriyor. Evet sevgili kurakçı ve soğukçular, göreceğiz bakalım el mi yaman bey mi yaman 🙂
*Ilıkçı ECMWF’ciler Derneği
ECMWF

UKMO

GFS

GFS. 12 Aralık Pazartesi 06 çıktısı. 108. ve 120. saatler.
ECMWF. 12 Aralık Pazartesi 00 çıktısı. 108. ve 120. saatler.
GFS tırt hocam 😀
En sonunda CIA bulacak bizi 🙂
Geçtiğimiz aylarda Rize’de bir günde metrekareye 240 kg yağış düşmüştü, ancak MGM sitesinde hala 1996 yılındaki 178 kg lık yağış rekor olarak görünüyor. Neden değiştirilmemiş olabilir?
MGM’de veriler kalite kontrolden geçmeden yayınlanmıyor. Dikkat ederseniz istatistik sayfasında “Uzun Yıllar İçinde Gerçekleşen Ortalama Değerler (1975 – 2010)” yazıyor. Sanırım 2012 yılından itibaren 2011’in verileri de web sayfasında yerini alacaktır.
Aralık ve Ocak ayları maksimum sıcaklık değeri 2010’a ait İstanbul için. Haddim olmayarak teyit ediyorum Melik Bey’i.
Teşekkürler cevap için zaten kalite sorunu olabilir o gün 5-6 saatte yağmıştı 240 kg 😀
Santiago İklim Merkezinden yeni bir hizmet, Multimodel Diyagram 🙂
14.12.2011 00Z çıktılarıyla hazırlanmıştır..
Bu da GFS’in 06Z çıktısıyla diğer modellerin 00Z çıktılarının diyagramları..
GFS doğruyu bulmuş. Yağışlar 16-17 Aralık gibi başlasa da asıl soğuma için 22 Aralık tarihini beklememiz gerekiyor. Kaldı ki ufukta ciddi bir soğuma da yok, 24 Aralığa kadar mevsim normallerinin 1C-2C altı olabilir ancak.
Sen el attıysan hayır gelmez o sistem(ler)den. Bunu da kuruttunuz. Ne diyim size. 🙂
Geçmiş olsun 🙂
IED olarak peşini bıraksanız yılbaşına bile karla gireriz biz ama nerde. 🙂 24 Aralık’ta kar görünse 27’sine kadar kaçırırsınız siz.
Çok güzel! Bu arada, ECMWF’yi kırmızıyla GFS’yi maviyle göstermen son derece “maksatlı” olmuş 🙂
Bravo hocam, “benden kaçmaz” dedin yine 🙂
Dehşet bir fikir 🙂 Bunu otomatik yapacak bir program yaparsan, sabit bir sayfada sürekli güncel tutarsan dehşet ötesi olur 😀
Güzel olur ama biraz zor herhalde, verilerin otomatik olarak inmesi lazım programa..
Hocam, ellerine sağlık.
Benim de bir önerim olacak. Eğer mümkünse bir arşiv bölümü oluşturabilir mi? Buraya kayıt altına alınması önemli olan diyagramlar, çıktılar vb. gibi şeyler kaydedilebilir mi?
Mesela Ankara, İstanbul gibi illerin diyagramları sürekli kaydedilse nasıl olur?
Çok iyi olur. Bende bir çok diyagram mevcut..
Yeni sayfayı kaçırmayalım hava delileri… Üzerinde çalışacağız.
https://havadelisi.com/2011/12/14/risk-haritasi
Kaçırmadık merak etme 🙂 Çok heyacan verici bence hatta. Fakat sürekli güncellenmeli. Santiago dışındaki diğer editör olarak görevlendirdiğin arkadaşlar bu konuda sana ne kadar destek verebilir şüphelerim var!
Editörlüğün tahmincilikle ilgisi yok ama Ozan, editörler blog düzeninden sorumlu genel olarak.
Şu Çorlu tahminlerine başlaman lazım …
Şu lanetli şehirden mi bahsediyorsun 🙂 Tamam başlayacağım.
Memleketime lanetli denmesini kabul edemem! 🙂
Modeller sağlı sollu ataklar gerçekleştiriyor, siklon efendi; efendi bir konum al da canımızı sıkma 🙂
Valla arkadaşlar bir kar sever olarak bazen kar yağmasını isteyerek bencilce davrandığımı düşünüyorum, neden derseniz, kanada, ingiltere norveç abd vb… ülkelerde yaşayan insanların gelir durumları bize göre oldukça iyi, hatta ingiltere’de işsiz kalana devlet 1+1 ev veriyor ve işsizlik maaşı ödüyor. Ama ülkemizde orta gelirli ve aşağısı insanlarımız için ısınmak büyük bir problem, eğer kar yağarsa bir çok aile yediğinden içtiğinden kesip ısınmaya çalışıcak,
Demin 25 Aralık için İzmir – Çanakkale arasında 2m sıcaklık değerinin -10 C olduğunu gördüm, önce sevindim ama sonra suçluluk duygusuna kapıldım, Ege’de bile -10 dereceyi görüp sevinmek bencillik midir acaba?
Düşük gelirlilerin gelirinin düşük olmasına ve evsizlerin evsiz kalmasına kar ve soğuk sebep olmadığı için kar istemek bencillik değildir bence.
Bir yıl boyunca hiçbir yere kar yağmasın da bunun ekonomiye ve yaşam şartlarımıza zararını bir görün isterseniz.
Az önce Eskişehir’de lokal sağanak geçişi oldu. Açıkcası hiçbir modelde gözükmüyordu, hatta radarda bile gözükmüyor bu meret nerden de çıktı geldi? Tıpkı 2 gün önce Ankara tarafında görülen lokal yağış gibi… Azcık yağmura bile sevinir hale geldim yahu yeter ki yağsın bol lodos bol yağmur!!! (Bir soğukçunun evrimi… 😀 )
Ilıkçı diyeceksiniz ama yapacak bir şey yok, bu akşamki GFS modeli böyle gelmez 🙂
Soğuklardan biri evet, bakarsın bu sefer gelir be 🙂
İstanbul şehrinin sıcaklığa etkisi ne kadardır bilen var mı?
Yani İstanbul’daki bütün insan eseri ürünler olmadan 0 derece olacak bir havanın sıcaklığı normalde ne kadar artar?
Şehir ısı adası etkisi 500 metrede bile çok fazla değişebilen bir olgu, bunu söyleyebilmek çok zor.
Bir makale var, ama İngilizce: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/joc.1420/abstract
Hocam, tamamen kendi gözlemlerime dayanarak “şehir ısı adası etkisi”nin dingin ve açık kış gecelerinde maksimuma çıktığını düşünüyorum. Bunun da şehrin ürettiği kirli ve sıcak gazlardan oluşan bileşenlerin yükselip dağılamamasına bağlı olarak bir nevi bulut örtüsü oluşturduğunu, bu örtünün de bir çeşit sera etkisi yarattığını, netice olarak da; “Çok yakın mesafe ve aynı klimatolojik şartlara sahip ancak düşük şehirleşme oranıyla farklılık arzeden” komşu bölgelerle bile büyük sıcaklık farklarının oluşabildiği meteorolojik koşullar ortaya çıkardığını sanıyorum. Dingin ve açık kış gündüzlerinde ise sistem bu sefer de sıcaklık fazla yükselememesi olarak (örnek bölgeye kıyasla) kendini gösteriyor. YB etkisinin kaybolup, AB alanlarının etkisi altına girildiğinde ise sistem tamamen normal işliyor. Yani, bu iki komşu bölge arasındaki sıcaklık farkı neredeyse ortadan kalkıyor. Sonuç olarak şehir ısı adası etkisinin hem çok dar bir alanda ve hem de belli meteorolojik koşullar altında etkili olduğunu düşünüyorum. Bu konuda fikirlerinizi almak bana mutluluk verecektir.