Hava sıcaklığı bugün (Cuma) düne göre epey azaldı. Yarın sabah Kırım’dan gelip Karadeniz üzerinden Marmara Bölgesi’ne giriş yapacak olan bir yukarı seviye alçağı, daha da düşük sıcaklıklar ve yağış getiriyor.
Yağmur Cumartesi günü ve gecesi İstanbul’da, Pazar günü Marmara’nın güney ve batısında yer yer kuvvetli, hatta hayatı etkileyebilecek şiddette olabilir. Gerçi İstanbul gökyüzünden gelen şey ses bile olsa hemen etkilenen, biraz fazla hassas bir yer bana kalırsa 🙂
En baştaki animasyonda gösterdiğim yukarı seviye alçağınının, ömrünün geri kalan kısmını ülkemizin batısında geçireceği ve özellikle bu hafta sonunda olmak üzere Kurban Bayramı’na kadar yer yer yağışlara yol açacağı anlaşılıyor (bu yerlerin arasında, mevsim için ilginçtir, Karadeniz kıyıları yok gibi gözüküyor). Ama sıcaklık hafta başında tekrar artacak.
Bayram, şu an için, birçok yerde normal sonbahar serinliğinde geçecek gibi duruyor. Belirsizlikler halen var olduğu için konunun ayrıntılarını önümüzdeki hafta başına bırakalım.
Güncel hava olaylarını ve bayram tahminlerini bu başlığın altına yazalım. Bağımsız yorumlarınızı buraya tıklayarak, cevaplarınızı, cevap vermek istediğiniz kişinin yorumunun altındaki “Cevapla” düğmesine basarak yazabilirsiniz. Diğer konuları Atış Serbest‘te paylaşabilirsiniz. Teşekkürler.
Her yerde sel, fırtına olurken acaba Avcılar-Kadıköy hattı arasına 5 mm yağmur yağmış mıdır 😀
En fazla yağan yere belki o kadar yağmıştır 🙂 Olabiliyor böyle şeyler, ilk değil, son da olmayacak. Tesadüf.
Şu anki görüntüye en yakın tahmini Yunan WRF’si yapmış görünüyor. Tahminleri tutarlı olmaya devam ederse, yağmur yarın sabaha kadar İstanbul’un kuzeyini silip süpürebilir.
Bursa bu sistemden yağışın damlasını alamadı, kuzeyini ve batısını sistem yıkadı bize yine seyretmek düştü 😦
Eskişehir de öyle! Toplamda 2-3 kg. yağış düşmüştür anca. Ne olursa olsun üzülmemek gerekir, sonuçta güzel ülkemin herhangi bir yerine düşen yağmur/kar oradaki havadelileri gibi bizleri de heyecanlandırıp sevindirir. Bir sonraki sefere Bursa’ya Eskişehir’e de tatmin edici yağar belki. O zaman da bizler rapor ederiz.
Dün gece büyük hata edip erken yatmışım, İstanbul’da sabaha karşı neler olmuş neler… Şehrin kuzeyinde birkaç saat içinde Ankara’nın yıllık yağışının neredeyse üçte biri (106 kg) düşmüş! Şehrin güneyi ise uzaktan görünen şimşeklerle (http://video.ntvmsnbc.com/istanbulda-simsekli-gece.html) yetinmiş. Bu son derece yerel hadiseyi takip ederek gece saat 03.30’da uyarı veren, MGM’nin sorumluluk sahibi çalışanlarını tebrik ederim.
Öte yandan dün Tekirdağ’da düşen 106 kg’ı, ayrıca Saray ve Marmara Adası’nda ölçülen muhtemelen daha yüksek değerleri MGM yayımlamamış. Yayımlamalarını umuyoruz.
Bahçeköy/Sarıyer’de gece cama ve dış duvara çarpan yağmurun sesine uyandık. O kadar diyeyim.
Sabah haberlerinde bayramın son günü ve 29 Ekim’in tüm yurtta yağışsız geçeceğini söylediler. MGM’nin haritaları üzerinde. 5-6 gün sonrası için bu kadar kesin yorum yapmak doğru mu? İnsanlar tatil planı yapıyor bu verilere göre.
GFS hiç öyle demiyor… Tek modele (ECMWF) güvenmek hiç doğru değil.
Gece uçakla bayram tatili dolayısıyla İstanbul’a geliyorum, ordan da Sarıyer’deki evimize geçeceğim, heyecanlı birşey olursa bildiririm.
Saat 10:30 asfaltın rengi değişti. Bu arada Trakya’da yıllık yağışını aldı herhalde:)
Sistem zamanla doğuya kayıyor ancak İstanbul’un güney ilçeleri için fazla umut yok gibi görünüyor. Sarı kütlelerin artıkları gelirse idare ederiz artık.
İstanbul’un güneyi lanetli yer ne kar yağar ne yağmur özellikle tarihi yarımada sinir krizi geçirmek isteyen orada yaşayabilir 🙂
Ankara’nın kuzeyinden ters bir trof (inverted trough) İstanbul’a geçiyor,
İstanbul’un sistemden bugünkü son şansı
Bu kadar yaklaşmışken !
Şimşekler göğü aydınlatıyor, gökgürültüsü duyuluyor ama yağmur sadece çiseliyor 😦 Ekşisözlük’te yazdığına göre İstinye civarında şiddetli yağıyormuş.
MGM uyarı verdi;
Gecenin bu saatinde uyarı veren MGM’ye bir alkış ! 🙂
Bu arada mükemmel bir şimşek aktivitesi var evimin kuzey-kuzeybatı yönünde. Ama kütlenin tam sınırındayız galiba Beşiktaş’ta 😦
22 Ekim İstanbul Radarı
Büyüksün.
Aynen… Çok teşekürler.
Bu resimleri nasıl bu kadar düzgünce kestin ?
http://johnson.atmos.colostate.edu/publications/theses/steinwegwoods_thesis.pdf Makalenin konusu tam da bu tip fırtınalarla ilgili 🙂
Makale olsa iyi herif tuğla gibi tez vermiş… Senin görevin White Fox, tabii kabul edersen, bu tezi iyicene hatmetmek 🙂
Belki tatilde fırsat bulursam, sırf leading ve parallel mezoölçekli konvektif fırtınaların oluşumu ile ilgili ben de sıfırdan Türkçe makale yazarım. (Söz de veremiyorum)
Bu arada bu WRF modelinin rüzgar çıktılarındaki oklar değişse şahane olacak.Bunun gibi:
Çok daha kolay konverjans alanlarını görüp tespit edebiliriz.
Bant saat itibariyle hala aynı yerde (Marmara Adası civarındaki) ! Durum berbat olmalı.
Bu bantların bugün bu şekilde dizileceğini öngören bir model var mıydı?
Gördüğüm kadarıyla yok ama yer seviyesindeki konverjansları fena yakalmayanlar var bak burada 🙂
Aynen Marmara Adası’nda felaket yaşandı arkadaşın hoteli var aradım buzdolabı ve mobilyaların denizde yüzdüğünü söyledi bu arada Tekirdağ Saray’da can kayıpları var Allah rahmet eylesin.
Marmara adasının rahat 200 kilosu var bu görüntüye göre…..
Biraz felaket tellalı gibi olduk ama radarda görülen ve Marmara Adası ile Şarköy’e doğru uzanan bant da çok ciddi sel yapabilir. Dün çok daha zayıf kütleler Marmara adasında bu görütülerin yaşanmasına sebep olmuş.
http://www.haberler.com/marmara-da-otomobilleri-agaclara-baglatan-sel-4035645-haberi/
Dediğim gibi oldu saat 12:30-16:30 arası Tekirdağ merkez 106 kg yağış almış. Şimdi eve geldim bizim sokak yok:( kapatmışlar sokağı 2 metre çukur var 2 metrelik duvarın üstünde arabalar var. Burda böyleyse Saray 250 kg almıştır kesin.
Çok geçmiş olsun, inşallah hızla atlatılır. Her sene 100 kg üzeri günlük yağışlar normal hale gelmeye başladı, ne iklim değişimiymiş arkadaş…
Sağol Ozan inşallah. Arabadan zor çıktım nasıl bir balçık var etrafta anlatamam.
Bu da Alex’in hiç de fos çıkmadığının göstergesi 🙂
Tuzla’da sürpriz yağmur başladı 😀
Evet ya! Servisten indim şaşırdım arabaların üstünde damlacıklar var.
Bugün 16:30 -17:30 arası İzmir’in Kaklıç, Sasalı gibi bölgeleri çok iyi yağış aldı, yeryer de dolu yağışı oldu.
Bandırma ,Biga ve Çerkezköy civarları için korkutucu bir hal almaya başladı ,modellere göre yağış gece de devam edecek gibi…..
Ben de şimdi ona bakıyordum, hakikaten çok fena.
Kütleler Balıkesir merkezin kuzeyinde sürekli yığılıyor, bize ise uğrayan pek bir şey yok. Aslında her Eylül’de klasikleşen Bandırma Biga Tekirdağ seli bu yıl Ekim sonuna ancak yetişti. Bir de sorum olacak, merkeze doğru gelen kütlelerin dağılması diverjans dediğiniz hadise ile ilgili mi?
Biraz önce Tekirdağ Meteoroloji istasyonunu aradım. Metrekareye 106 kilo yağış düşmüş. Saray ilçesinde bu rakamı 2 ye katlamış olması kuvvetle muhtemel. En son radar görüntüsünde Şarköy’e doğru kuvvetli bir yağış bandı görülüyor. Şarköy için de ciddi risk var.
Yürüyüşten döndük az önce, Moda burnundan Marmara Denizi’nin kütle dolu güneybatı tarafını izledim, şimşeklerle müthiş bir şekilde aydınlanıyordu.
Ben de az evvel eve girdim. Sarı-turuncu şimşekler Beşiktaş sahilinden bile görünüyordu.
Marmara Denizi üzerindeki kütlelerden bazılarının FSM Köprüsü’nden, ufukta görünüşü. Eve dönerken çektim. Tıklayıp büyütebilirsiniz.
Annemle konuştum. Adana’da berbat bir hava varmış. Şehir toz bulutu içindeymiş.
hatay/arsuz tarafında öğlenden beri aralıklarla ciddi sağanaklar alıyoruz, hava tertemiz oldu. darısı adanaya =)
Bu Weather Online’da saat 17 diyor. Saat 5 mi yoksa 14 mü? eğer öyleyse yağmur 12:30 gibi başladı ve 1 buçuk saatte 46 kg yağışa denk gelir ki yağmur 16:30 gibi durdu. Yağışın miktarını telaffuz etmek istemiyorum, 100 kg olmuştur 4 saatte.
Tekirdağ merkez 4 saatte 46 kg yağış aldı, ne stres yapmışım arkadaş bu kütleler kaçacak diye sivilce çıktı her tarafımda:)
Saat 16.27 itibariyle, gökgürültüleri eşliğinde Didim’de ilk damlalar düşmeye başladı.
yarım saat kadar önce bornova evka-4 civarından dört beş gökgürültüsü eşliğinde asfaltın rengini değiştiren yağmuru izledik.
herhalde tablo doğruyu görmüş.
üç saat sonrası için tablo daha iyimser geldi bana bu sefer asfalt rengini değiştirmeyip tozu toprağı şöyle bir yıkar diye bekliyorum.
Mehmet hocam son tablo daha iyimser demiştim ancak bir numara olmadı. Ben mi yanlış okudum?
İlkinde K 29 değerinde geniş aralıklarla kütleler oluşabileceği anlamına geliyor. Zaten çok yoğun bir nemlilik yokmuş.
Burada süper bir şey, her geçen gün skew-t’cilerin sayısı artıyor.
Sen, Mehmet Göktuğ, çihiro iyi gidiyorsunuz… hatta çakma yukarı atmosferci beberto (Ömer Gül) da iyi 🙂
Tekirdağ merkezde sel olur. 5 metre önümü göremiyorum camdan bakınca.
Sistemin merkezi güneye ilerledikçe sonunda İzmir de nasibini almaya başlıyor 🙂
Buca’da şimşekler çakmaya başladı.
Sistem şu ana kadar Başakşehir’de toplam 3,9 mm yağış bıraktı.
Küfür gibi bir sayı olmuş 🙂 Haziran’dan beri İstanbul’da devam eden skandal hava koşulları canımdan bezdirmiş durumda, her ay bir öncekini aratıyor, AO, NAO Hans buramıza kadar getirdi artık 🙂
Yazın yaşadığımız o tufanı ne çabuk unuttun? Çok ayıp!
Hangi tufan? Ağustos’takini diyorsan ben tatildeyim 🙂 Çok tuhaf bir sene oldu 2012 çok.
Son yağışlar deniz suyu sıcaklıklarında belirgin düşüş yaratmış. Bayramda Antalya’ya gidip denize girmeyi düşünenler varsa duyrulur: Tekirdağ’da 3 C, Antalya ve Alanya’da 6 C düşüş var!
Bu deniz suyu sıcaklıkları gösteriyor ki ilk ciddi sistemde Karadeniz kıyıları pert olur.
White Fox şu Batı Marmara’da ne oluyor? Vaktin olursa bir ara açıklar mısın. Saatlerdir aynı yere sabitlendi yağış ve de etkili. Doğu Marmara yani bizim üzerimizde ise cılız ve ölü bulutlar ve sakin bir hava var.
http://www.ntvmsnbc.com/id/24999786/
Aynı durum 3 sene önce de olmuştu. Marmara Denizi’nden bugüne benzer bir şekilde baca gibi sürekli tüten bir kütle gün boyu Kumbağ çevresini vurmuştu ve yanlış hatırlamıyorsam 200 kg’ın üzerinde yağış düşmüştü. Radarda sarı renkte bir koridor oluşmuştu, bütün yağışı saatler boyunca aynı yere bırakmıştı. Öyle ki, Tekirdağ merkezde (yaklaşık 8 km mesafe) neredeyse hiç yağış olmamıştı. O tarihe ait radar görüntüleri maalesef elimde yok, eğer arşivinde bulunan biri varsa güzel bir kıyaslama yapılabilir.
8 km bile değil Kumbağ’ın 2 km ötesinde dahi yağmur yoktu. Her sene bu tip oluşumlar Bandırma ve Tekirdağ civarında meydana geliyor. Ama şu var Tekirdağ merkezin son 1 senede kaçırdığı sistemin haddi hesabı yok.
Saray üzerindeki eko da yaklaşık 3 saattir yerini koruyor. Müthiş bir bant yakalamış. Tekirdağ’ı vuran yağışta 10-15 km’lik yer değişiklikleri oldu ama bu hiç yer değiştirmedi dolayısıyla miktar olarak aynı bölgeye çok daha fazla yağmıştır.
Sel olmuş. Röportaj yapılan vatandaş 4-5 saattir yağmur yağdığını söylüyor.
http://www.haberler.com/saray-su-altinda-kaldi-ek-saray-ilcesi-sular-4035652-haberi/
Fotolar çok fena: http://fotogaleri.ntvmsnbc.com/tekirdagi-sel-aldi.html?position=0
Akşam okuldan gelince ikinize de cevap vereceğim bekleyin 🙂
Azzz sonraaa… 🙂
Özellikle Marmara Adası üzerindeki oluşumun, time lapse görüntüsünü izlemek isterdim doğrusu. Hala aynı yerde oluşum devam ediyor bakalım ne zaman duracak.
@faseay ve @Trakyalı sorularınızı cevapladım, değerlendirme kısmına bakın:
Aşırı paylaşım yapmaktan başlığın şaftı kaydı 😀
http://skewtmaster.com/2012/10/20/haftasonu-alex-istanbula-geliyor/
Dün saatlerce yağış alan Trakya’da bile çok yüksek değerler ölçülmemiş. ULL Alex efsane olamadı! 🙂
Antalya çevresi için gayet iyi 🙂
Mehmet Can’ın dalga dalga gelen yağışları da 4mm – 5mm bırakmış ancak 🙂
Not: Ankara için
Ankara ayrıdır, Bilkent ayrıdır.
Beni çukur diye alay ettiğim yerle aynı kefeye koyamassın Santiago. 🙂
Beytepe dolayları 18 mm aldı. Hatta benim burası Beytepe’den de ODTÜ’den de daha fazlasını aldı. Çünkü benim bura kütlelerin hep merkezinde kaldı.
Çukur 4-5 mm mi almış ? Yazııııııık
Facebook’ta grup açacağım senin üstteki yorumun ile ilgili..
Mehmet Can’a eksi verecek 1 milyon çukurlu arıyoruz!
🙂
Sana dün bir tepeden baktım aziz Ankara
Görmedim 5 mm’den fazla yağış alan hiçbir yer
İşbirlikçilere bakın! Bana eksi veriyorlar!
Size Ankaralı değil “çukurlu” diyor, bu daha beter! Asıl Santiago’ya eksi verin!
Marmara Denizi’nin batısında volkan mı patladı, yoksa gemi yangını mı var? 🙂 Ne bitmek bilmez bir enerjiymiş sabitlendi kaldı oraya.
9 Eylül 2009’da radarda hemen hemen aynı görüntü vardı. Çatalca’nın 30 km açığında bir noktadan sürekli su pompalanmıştı. Şimdide Tekirdağ açıklarında aynı durum var ve yağış bandı uzun süredir Tekirdağ -Şarköy arasını etkiliyor. Bu bölgedede ciddi sel riski var. Ayrıca İstanbul radarının diğer radarlara göre ekoları biraz zayıf gösterdiği kanısındayım. Yağışın görünenden fazla olma olasılığı da yüksek.
Bu arada eli çabuk ve animasyon konusunda uzman bir arkadaş İstanbul radarının animasyon görüntüsünü koyabilirse süper olur. Bu tür olayların arşivlerinin tutulmasında fayda var.
Güney Ege merkezli ULL’ye bağlı olarak oluşan yer alçağının sıcak ve soğuk cephe üretme kapasitesi yok. Sadece oklüde olarak kalamar halkası gibi cephe atılabilir belki… Çünkü 300 mb, 500 mb, 700 mb, 850 mb ve 1000 seviyesi hepsi aynı yerde merkezlenmiş, dikey yığımlı hale gelmiş. Sistem geçene kadarda böyle olmaya devam eder…
Öte yandan böyle “dikey yığımlı soğuk çekirdeli alçaklar oluştuğu zaman” ve “700 mb sıcaklıkları 1 derece ve biraz altındaysa” yani böyleyse;
lifted index 0 ve altındaysa soğuk çekirdeğe bağlı su hortumu riski artıyor.
Kaynak burada.
White Fox Efendi, bugün İstanbul için yağış tahminin ne yönde?
Beşiktaş çoğunlukla parçalı bulutlu olacak 🙂
“Alanya’nın yüksek bölgelerinde etkili olan kasırga aşşağıya indikçe gücünü yitirdi.”
Kar mı bu yüksek bölgelerde etkili oluyor. Acaip cümleler var. 😀
http://www.haberalanya.com.tr/root.vol?title=kasirga-hayati-felc-etti&exec=page&nid=465896
Gece gece güldürdün 😀
Bir trafik levhası kökünden sökülmüş 😀
“Denizde ise 3-4 kuvvetinde fırtına beklendiğini kaydeden yetkililer” . F3 veya F4 olsa gerek 🙂
Hava Ankara’da buz gibi buz!
Enerjisi bitmek bilmeyen fırtına sisteminin 5. dalgası Ankara’nın batısından geçiyor. Bilkent’te sıcaklık 12 derece civarında 700 mb’da 1-2 derece gözüküyor. Yaklaşık 2000 metrelik mesafe arasında sıcaklık farkı 10-11 derece falan, yani yerde hava kararlı gibi duruyor, günboyu da Ankara sağanaklar aldığından dolayı da doğru düzgün de ısınmadı.
Daha da önemlisi bugün tahminimce Ankara, ekim yağış ortalamasını yakaladı, bazı ilçelerde rahatlıkla da geçmiş olabilir.
Her neyse bugün gördüğümüz kusursuz bir “üst seviye konveksiyonuydu”. (Bjerknes cephesine bağlı olarak gelişen)
İşte 5. dalga:
Deniz suyu sıcaklığıyla 850 mb arasındaki farkın 15-16 derece olduğu, 700 ve 500 mb’ın biraz daha soğuyacağı Antalya için aşırı yağış riski var. En büyük korkum yağışın yakaladığı koridoru değiştirmeyip şu an Manavgat’ta olduğu gibi hep aynı noktadan vurması. 9 Eylül 2009 İstanbul selindede kütleler Çatlaca ve Silivri hattını vurmuştu.
Manavgat için ciddi manada sel riskinin olduğu zor bir gece olacak gibi görünüyor. Yağış sadece kıyıda kalmayıp içeriyede bayağı bir girmiş durumda ve dolayısıyla dağlık kesimlerden suyun akışa geçme ihtimalide yüksek.
Ozan, senin bu WRF modeli konverjans alanlarını kesinlikle çok güzel belli ediyor.
Yarın sabahta aynı yerde konverjans var.
Gerçektende tehlike büyük…
Bu da bugünün uydu görüntüsü:
Bu kırmızılık toz kaynaklı mı ?!
Yok, ben daha seksi görünsün diye öyle seçtim 🙂
Kaynak burası.
Manavgat’ta su baskınları yaşanmış(http://www.haberler.com/manavgat-ta-su-taskini-4033756-haberi/). Allah’tan yağış uzun sürmedi ve gece ucuz atlatıldı.
Şimdide Alanya civarı oldukça kuvvetli yağışın etkisi altında.. Bu ULL etkisini kaybedene kadar en riskli il Antalya ve o bölgede bayram tatilini erken başlatan bir çok tatilci var. Çok tedbirli ve dikkatli olunmalı…
Bu sistem, ıskalama işine devam ediyor. Her zaman diyorum, bize cephe yağışı lazım. Böyle ULL falan bizim buralarda geçmiyor. Ankara’dan gelene kadar takati kalmadı Boğaz!a bile varamadı. O yüzden haftaya pazartesi gelecek olan sistemi bekliyorum. Bayağı dolgun görünüyor şimdilik.
ama 9 Eylül 2009’da bir ULL idi
Bu kadar bolluğun içinde yağmayınca insan her şeyi unutuyor.Ama ben yinede cepheden yanayım.
Son 1 saatte Bilkent’te en az 23 defa yıldırım düştü.
4. dalga Bilkent’i dimdik vuruyor!
son dakika…. izmir’den bildiriyorum. havada bulut var 😀
Foça da bugün bulutluydu fazlasıyla 😀 Bakalım yarın Buca’dayım, yarından tüm İzmir olarak ümitliyiz. 😀 Salı günü yağış garanti gibi zaten, ondan sonra ayın 29’una dikkat.
Bence İstanbul anadolu tarafı bugün fazla bir yağış beklemesin. Eskişehir üzerinde oluşan kütleler (ki daha sadece Cumulus formundalar), ULL merkezinin hızla güneye kaymasıyla Bursa tarafına yönelecektir. İstanbul ancak yüksek irtifa bulutlarını gökyüzünde görecek tahminim.
Bu sav baştan çöktü ! Çünkü fırtınalar Ankara’ya kadar doğuda oluşmaya başladı doğu bileşenleri fazla olsa bile İstanbul’un Ankara toprakları üzerinden oluşan bulutlardan kaçışı yok!
An iitbariyle kütlenin ana damarı tam benim buradan (Bilkent’ten) geçiyor, şimşek gökgürültüsü şahane, yollarda dereler akmaya başladı.
Kuzeye çıktıkça daha da gelişiorlar, hepsi İstanbul’a gelecek.
Ayrıca Afyon, Kütahya civarında da İstanbul’a yönelik bir oluşum var.
Rumuzunuza yer ve rakım eklerseniz güzel olur, teşekkürler – Ozan
Nasıl ekleyeceğiz?
Bölüm A7’de açıkladım.
İstanbul Ankara’ya biaaaat et! hahaha
Fakat yönde sapma var. İstanbul’u etkileyebilecek bölgede çok fazla bir oluşum yok. Ki akşam olucak birkaç saate, bu oluşumlar geceleri ne yazık ki balon gibi sönüyor.
Yalnız bu Ankara üzerinden gelen termodinamik olmaktan ziyade dinamik unsurlarla(yukarı seviye konveksiyonu) da oluştu. Bu yüzden güneş batınca hemen balon gibi sönecek türden değil, 700 mb nemliliği de şahane tereyağ gibi erimiyor. Üst seviyede de gelişiyor.
Ankara’dan giden MCS’nin yapısı bunun gibi:
Zaten İstanbul’un kapılarına dayandı.
Şu anda arkadaşın dediği oluyor. Kütleler kuzeybatıya yöneldi. Ayrıca Ankara’dan gelen bulutlar Karadeniz’den nem toplayıp dünkü gibi Kırklareli tarafına yönelecek. İstanbul yine hüsran.
Ya doğudan Ankaralı geliyor, kuzeyden Avrupa yakasına deniz etkisi geliyor! Daha ne olsun!
Ben o istikamette (kuzey-güney) hareket eden bir kütle göremedim?
Ben de onun devamını kayda almadım.
Uyduda güneye doğru üçgenleşip, güneye sarkan Sarıyer’de Anadolu’dan gelen bulutun içine karışan oydu.
Sarıyer’ı ve Beykoz sahillerini 24-30 dakika etkiledi, sonra Sazlıdere barajının oraya gitti.
1 saat evvel Taksim’den Beşiktaş’a geldim. Sadece kuzey yönündeki şimşekleri gördüm ve hafif bir sağanak 10 dakika kadar yerleri ıslatıp geçti. Yani, yine hüsran 😦
Şu an Körfez üzerinden bir kütle gelmekte. Bakalım nasıl teğet geçecek onu merak ediyorum.Normalde tam üzerimize gelmesi lazım.
Körfez hangi körfez?Eğer İzmit Körfeziyse ben kütle göremiyorum.
Gölcük Dilovası istikametinden teğet geçti bile
Antalya’da şenlik var, işte sebebi:
Antalya körfezinde CAPE değerleri 2000-2800 joule arasında değişiyor, inanılmaz yüksek…
500 mb’da yukarı seviye sıcaklığı -17…-16 derece civarında deniz suyu sıcaklığı körfezde 26 derece olduğunu hesap edersek (40 derecelik fark var.) Bulut tepe sıcaklığı yer yer -60 dereceye yaklaşıyor ve tepe yüksekliği 15 km aşan bölgeler var.
ULL’nin Manisa dolaylarına geçmesi yukarı seviye rüzgarlarını bölgede güneybatı bileşenlerine çevirmesi körfezde landfall da yapmasına da neden oluyor.
06:00Z 21.10.2012 ECWMF Analizi
Antalya’daki kütle kuzeye tırmanırken dönüşüm geçirerek stratiform bulutlara dönüşüyor Şu sıralar Bilkent’te çok güzel bir altostratus oluştu, giderek kalınlaşıyor.
Dün akşamki çok hafif serpinti dışında hiçbir tırt yok 😀 Daha olsa bile etkisiz olur gibi. Her zamanki durumlar. Şu an havada bulut bile yok 😀
Milleti de planlarından ettim yağmur yağacak diye. Yediğim lafın haddi hesabı yok. İstanbul’un havası bu kadar işte… Tamam ULL falan ama “bir Alex değil”.
Ama belliydi böyle olacağı, İstanbul’un ULL’nin merkezinde kaldığı günler önce kesinleşmiş gibiydi.
Merkezi Bartın’dan Sakarya’dan geçseydi hiç böyle olmayacaktı.
Trakya’dakiler hallerinden oldukça memnunlar, tamamen konum etkisi…
ULL gayet de iyi, hatta 1-2 güne Akdeniz’de siklon oluşturacak.
Günler önce ‘kesinleşmiş’ olamaz.
Bu benim haftabaşı yani Pazartesi yaptığım animasyon:
Bu da Çarşamba-Perşembe-Cuma ve cumartesi GFS öğle çıktıları:
Model ısrarla o günler de sürekli aynı yerlerde sunmaya devam etti. Bu yüzden kesinleşmiş gibiydi ifadesi kullandım. Ayrıca yan diğer 20 yan çalıştırmaların cluster verileri de destekliyordu.
Ben zaten ‘kesinleşmiş’ demedim ‘kesinleşmiş gibiydi’ yazdım.
Bir son dakika haberi ile karşınızdayız sayın seyirciler, öğleden sonra ULL’nin Bandırma taraflarına gitmesi dolayısıyla Bilecik-Eskişehir dolaylarında gelişecek sarı renkli kütlelerin kuzeybatı istikametinde hareket ederek İstanbul’u vurması bekleniyor. Hedef bölgeler arasında dün gece diverjansın azizliğe uğraya Moda ve Beşiktaş da bulunuyor!
Ben de size katılıyorum. Eskişehir dolaylarında ısınarak yükselen hava soğuyarak bulut oluşacak. Ve kuzeye ilerledikçe nem alacak. Marmara Denizi’ne kadar yeşil olan kütle buradan itibaren sarılaşarak hızlı bir biçimde dün az yağış alan İstanbul Avrupa yakası genelinde 15-20 mm yağış bırakacaktır.
An itibariyle orta kuvvette yağış başladı, ayriyeten havada toz taşınımı da var.
Şu saat oldu hâlâ doğru düzgün bir yağış düşmedi. 😦
Çok sağlam kütleler ama ULL sebebiyle rüzgarın doğu bileşeni çok arttı. Güneye sürüklenme yok. Hatta yer seviyesinde de bir alçak var. İşimiz zor.
Evet o benimde dikkatimi çekti Marmara ya doğru değil Bulgaristan’a doğru bir hareket var.Güney Marmara olarak moralimiz bozuk
Panik yapmayın ULL’nin kuzey ve doğu tarafında sıcaklık daha düşük, bu yüzden her geçen dakika termodinamik unsurlar kuvvetlenecek. Şu ana kadar sistem sadece dinamik bileşenlerle idare etti ama termodinamik etkenlerin de işe dahil olması ile 2 saat içinde İstanbul ve çevresinde sarı kütleler durduk yerde pörtler, Beşiktaş’ta falan şimşek çakar.
Ağzından bal damlıyor bal maşallah 🙂
Şimdi detaya giriyorum. Daha dikkatli baktım bu sefer
Kadıköy ve Kartal için geçerli değil o yukarıda dediklerim, buralar ne yazık ki ölü bölgeler , kırmızı denizden gelse bile bu ikisine gelene kadar yeşilleşir! Dikkatli bakınca buralarda iyi bir yağış olmacağı kanısına vardım. …Özellikle de Moda merkezde…
Slivri-Çatalca-Arnavutköy-Hadımköy-Büyükçekmece buralar en şanslı yerler, Beşiktaş-Beylikdüzü sabaha doğru oluşucak yerel konverjans alanının kıyısında kalıyor. Keşke şu Beşiktaş Moda’ya biraz daha uzak olaymış, Beşiktaş’a yağmassa Moda’da ki diverjansı sorumlu tutarım.
Aramızda 4-5 km mesafe var. Kurtarmaz mı? 🙂
Bak sen yorumla,eğer rüzgar azdan çoka doğru esiyorsa orası diverjans alanıdır. Kırmızı bölgelerin hepsi diverjans yani bulut dağıtan bölgeler, çoktan aza doğru gidiyorsa da konverjanstır yani nem olduğunda bulut toplayan bölgeler 🙂
Bir de ULL’lerin tam merkezinin içinde olmak pek iyi değildir. Çünkü hava olayları genelde silik oluyor. ULL’nin kenarlarında, köşelerinde bulunmak iyidir. ULL’nin kenarında bulunan Kırklareli çevreleri yağışa doyacak… işte bu yüzden günler önce sistemin merkezi umarım Sakarya’dan falan geçer de İstanbul doğru düzgün yağış alır demiştim. Olmadı işte…tam da Anadolu yakası üstünde o uyduruk merkezi kısım…
Anemodulion bak dediğim gibi olmuş!
Beşiktaş kütlenin sınırında kalmış, Moda’da yeller esmiş! Boğazın öte yanına pek taşamamış!
O değil de Antalya Körfezi’nde gelişen kütle çok korkunç görünüyor.
Mor renkli kütle tam Antalya Havalmanı’nın üzerinde.
Hocam radar ekranında da güzel görüntüler oluşturmuş. Ayrıca atenüasyona yol açmış. Atenüasyon radardan gönderilen ışının yoğun bir kütleye çarpması sonucu zayıflamasıyla oluşan ve radarın atenüasyona uğradığı noktadan sonra ya olduğundan az ya da hiç eko göstermemesine yol açan bir durum. Antalya üzerindeki sistem bazı noktalarda arkasını hiç göstermediğine göre muhtemelen oldukça yoğun yağış bırakmıştır.
Daha öncede atenüasyon örneği yakalamıştım. Antalya radar hemen güneyinde oluşan kuvvetli yağış nedeniyle, daha güneydeki kütleyi olduğundan zayıf göstermişti. Uydu görüntüsünden bakarsanız daha güneyde bulunan kütlelerin çok daha kuvvetli olduğunu anlayabilirsiniz. Ayrıca radarda kesik kesik çizgiler oluşmuş bunlar da radar atenüsyonunun göstergeleridir. Radar kullanan arkadaşlar özellikle kendileriyle radar arasında kuvvetli bir yapı varsa üzerlerindeki kütlenin radar tarafında zayıf gösteriliyor olabileceğini göz ardı etmesinler.
Çok teşekkürler bilgi için!
iyi de izmir hala korkunç değil. buradan “alex” e sesleniyoruz. madem ki bandırma’dasın oradan bir atina yap da bizde sebeblenelim
O değil de, Antalya’da gelişen o kütle nedir !!! Nasıl büyüyor!
Düzeltme: Ahahaha Ozan senin de aynı şeyi yazdığını görmemiştim 😀
Bu kütle bizi biraz rahatlatacak gibi.Bu arada günü 2.1 kg. yağmurla kapadık Bayrampaşa olarak.İkitelli’de 5 kg., AHL’de de 3 kg.düşmüş
Bugün takip ettiğim kadarıyla kütleler karaya çıkar çıkmaz eridi genellikle.
Bugün gündüz görülenler Göztepe balon sonucuna göre saf deniz etkisiydi, atmosferin üst katmanları kuru ve ve kararlıydı. Bu yüzden yaklaşık 3 km tepe yüksekliğine sahip kütleler gelişi güel gelişti. Kızılötesi uydu görüntüleri de gündüz görülen kütlelerin sığ bulutlar olduğunu gösteriyor.
850 mb sıcaklığı gündüz 6.4’tü fakat yerdeki nispi nem oranı da fazla olmayınca kütleler karaya çıkınca hemen eridiler.
Hmm…Neden öyle olduğu şimdi anlaşıldı. Teşekkürler!
20 Ekim Radar Filmi
Şu ana kadar, sisteme bağlı olarak gelişen cephe alanı, alçağın olduğu bölgeden daha yoğun kütleler geliştirdi. Doğudaki kütleleler yukarı seviye alçağından bağımsız değiller
Cephe kuzeybatı-kuzey yönünde hareket ederken Ankara’ya kadar dayandı.
Kırşehir hattı, ekim ortalama yağış miktarlarını iyice aşıyor!
Bu arada ben de kendi sayfamda konu ile ilgili başlık açtım. 🙂
http://skewtmaster.com/2012/10/20/haftasonu-alex-istanbula-geliyor/
MGMnin yıkıldığı an 🙂
Şirketteyim, Başakşehir’de ilk kütleyi aldık. 2-3 dakika ısladı geçti. Cılız görünen kütle bile iyi yağış bıraktı, açık yeşil ve sarılar gelse coşacak.
An itibariyle sıcaklık 15,8C, nem %94, rüzgar kuzeyden 15 km/saat ile esiyor, hamleleri zaman zaman 35 km/saat – 40 km/saati buluyor.
Hacıosmandaydım 1-2 saat önce oradada ıslattı. Kısa sürdü ancak damlaların boyutları çok büyük yere düşünce patlıyordu 🙂
Uzun süren kurak bir dönemden sonra İstanbul şehrimiz yağmurla, poyrazla ve sonbaharın o gizemli havasıyla tanışacak. Özellikle yarın sabah uyandıktan sonra dışarı çıkın ve havayı ciğerlerinize çekin duyacağınız tat kışın uzaklardan gelen kokusudur.
🙂
ULL’nin adını haftalar önce Alex koymuştuk!
Heyecanlı bir haftasonu bizleri bekliyor. Ne zamandır şöyle adam akıllı yağmura hasret kaldık umarım bu sistem yağış konusunda bizleri tatmin eder (özellikle Avrupa Yakası Marmara kıyılarını :D).
Ozan hocanın da bahsettiği gibi ülkemize Kırım üzerinden gelecek olan ULL (yukarı seviye alçağı) sebebiyle yer yer kuvvetli yağışlar göreceğiz. Bu yağışlar genel olarak termodinamik konveksiyon ile oluşacak. Denizin sıcak olması, yukarı seviyelerdeki soğuk hava ve deniz üzerinden karaya doğru gerçekleşen nem adveksiyonu sebebiyle konveksiyon yer yer kuvvetli olacak ve kuvvetli yağışlara yol açacak. Deniz kıyısındaki tepelik ve dağlık alanlar yamaç konveksiyonunu ve sürtünmeyi artırarak pozitif bir etken oluşturacak. 850 mb sıcaklığının 6 dereceye düşmesi sonucu deniz suyu sıcaklığı ve 850 mb sıcaklık farkı 14 derece olduğundan yağışlar deniz etkisi ile güçlenen yağışlar olacak. Şimdi model çıktılarını inceleyelim. İlk olarak MGM tarafından çalıştırılan WRF modeline bakalım:
Bu model çıktısına göre Kuzey Marmara, Güney Marmara ve Antalya civarlarında kuvvetli yağışlar görülüyor. Şimdi de METU WRF’ye bakalım:
Küçük farklılıklar dışında iki modelde birbirine benziyor. Şimdi de skew-t diyagram incelemesine geçelim:
Diyagramlarda görüldüğü gibi yağış yarın sabah saatlerinde başlayacak ve ilerleyen saatlerde etkisini artıracak. Bu yağışlar rüzgarın ilerleyen saatlerde poyraza dönmesi ile en etkili Avrupa yakasında olacak. Bir de şehir ısı adası ve şehir içindeki yapılaşma sonucunda oluşan konverjans alanlarını saymıyorum bile… Diyagramlarda CAPE değerinin zaman zaman 1000’in üzerine çıkması potansiyel orta kuvvette fırtınalar oluşturabilir. Hatta bir ara dolu bile yağabilir. 0(sıfır) seviyesi 700-750 mb arasında olacak ve CAPE yeterince kuvvetli…
Yalnız nem oranı yüksek olursa orta ara katmanlarda dolu yağma ihtimali düşer. PW değeri çok yüksek burda…
Güzel analiz tebrikler.
Yalnız WRF modelinin yağışı abartma özelliği var, bu rakamların gerçekleşmesi bence mucize. Ayrıca bazı sınırlı alan modelleri (WRF’de buna dahil) deniz etkisiyle gelişen/güç kazanan yağışı kara üzerine çıkartmamakta ısrar ediyor.