Elinize sağlık, 19 Ocak 2010’da yapılan ilk yorumun altına 2012 ve 2013’ten birkaç yorum karışmış gibi görünüyor. Pek sanmıyorum ama benim tarayıcıdan kaynaklandığını umuyorum.
Açık ve durgun havalarda çeşitli yerlerde meydana gelen radyatif soğumaların bir örneği de 1-2 saattir Tuzla’da. İstanbul’da çoğu yerde 12+ derecelerde olan sıcaklık, şu saatlerde rüzgarın durulduğu ve havanın açtığı Tuzla’da 9.9 derece. Benim termometrem de 9.6 gösteriyor.
Dun aksamdan itibaren polar kokenli sogugun etki alanina girdik. Saat 15:40 itibariyle hava -4 derece ama ruzgar etkisiyle -13 hissediliyor, kuzeyde ise -10 -15 civarinda gunduz sicakliklari var. Goller bolgesinde GEK yardiriyor 2-3 gundur. Saatte 10-15 cm alan yerler var, gokgurultusu de cabasi tabii.
Kanada Ontario’dan saglam bir gokgurultulu kar “calismasi”
GEK’ler ara ara benim buralara kadar sokulsa da çoğunlukla kıyıya yakın seyrediyor. Fakat muazzam bir soğuk var. Sabah dışarı çıktığımda termometre sıcaklığı -21 dereceydi. Penceremin metal çerçevesinde biriken nem içeride ince bir buz tabakası oluşturmuştu 😀 😀 😀 Bakın tekrar ediyorum, evin içindeki tarafı buz tutmuştu 😀
Fakat Ankaralı olarak alışık olmadığım -21 derecede rüzgar esmesi. Hissedilen sıcaklık dün gece -30’a kadar düşmüş. New York City bile öğlen -7 derecelerde dolaşıyor.
Cuma günü hava hafif ısınıyor gibi (-5’lere çıkıyoruz oley) O ara modeller buraya sağlam kar göstermeye başladı. Uzun vadede ise yine çok sert bir soğuk var gibi.
Genelde tüm Kuzey Yarımküre’de, yaklaşık olarak kışın yarısında gerçekleşen, muhtemelen küresel ısınma sebebiyle Arktik deniz buzlarının kaybına bağlı olarak son 10 yılda giderek artan sıklıkta oluşan ani stratosferik ısınma (SSW), 6 Ocak 2013’te başladı. SSW genel olarak Kuzey Amerika ve Avrasya için soğuk hava habercisidir. Devam eden soğuk ve fırtınalar 4 ila 8 hafta ara verdikten sonra Şubat ayında ABD için daha soğuk ve daha fazla kar getirebilir.
Çok güzel bir paylaşım, çok teşekkür ederiz. Santiago’nun yaklaşık bir ay önce neden efsane bir kış yaşayabileceğimizi anlattığı yazısıyla birebir paralellik taşıyor. Efsane gelsin gelmesin, Santiago’ya da bizi önceden böyle bir konuyla ilgili bilgilendirdiği için çok teşekkür ediyorum. Şu sıralar efsaneye yakın derecede bir soğuma Amerika’nın ortasından kuzeyine kadar olan bir bölgede yaşanıyor, yıllardır Montreal’in hava durumunu takip ederim, ilk kez bugün en yüksek sıcaklık -20 dereceyi bile bulmayacak.
Bu yazı Şubat ayıyla ilgili umutlarımı taze tutmamı sağladı. Konuyla bir ilgisi yok ama bugün 1. 2004 efsane fırtınasının 9. yıldönümü ve şu an dışarıda hava 14 derece 😦
O bu değil de, 27 Ocak sistemi gerçekleşirse; insanlar 21 ocaktaOcak’ta kar yağacak diyenlerin doğru tahmin yaptığını düşünecek… 😦 “1 hafta geç geldi ama adamlar bildi, bak kar yağdı” gibi…
Aynen öyle. Adamcağız boşuna dememiş on yıllar önce, “cehalet yenilmesi gereken en büyük düşmandır” diye… Kimsenin bir şeyden anlamadığı ortamda nitelik değil ambalaj öne çıkar.
Sıkıntı şu ki, bilgisayar sistemleri iyi idare edilemiyor, model çalışırken bilgisayarlardaki sorunlar nedeniyle duruyor. Tahmin sistemini başlka bir bilgisayar kümesine taşıyacağım en kısa zamanda. Kusura bakmayın.
Abi senden baska yazilimci yok mu su ise bakacak? Sadece senin projen miydi bu? Bir yazilimci olsa da hata olustugunda en azindan sistem cokmese de, sonraki calistirmalarda kaldigi yerden devam etse.
Evet sadece benim projem. Aslında benim betiklerde (skript) sorun yok. Yani mesele debugging değil. Betiklerin çalışması esnasında bilgisayarlara dışarıdan çeşitli sebeplerle müdahale ediliyor…. Sorun bu. Sistemi komple taşıyarak gidereceğim sorunu.
Amatör meteorolojinin makus talihini değiştirecek keşif!!!!
Mehmet Göktuğ isimli genç arkadaşımız ECMWF verilerine ulaşmanın yolunu bulmuş, ve şurada paylaşmış. Kendisine çok çok teşekkür ediyor ve ulaştığım bazı haritaları sizlerle paylaşıyorum.
Antibiyotik öyle bir soru sormuş ki Mehmet Göktuğ’a yılın assisti olmuş. Son 2 sezondur ECMWF’e dadandık burada ama bir türlü elde edememiştik detaylı verileri. Yeter de artar bile bu kadarı.
😀 😀 😀 😀 Bilgi paylaşarak çoğalır. Ben yaz mevsiminde sizinle paylaşmıştım ama çoğu kişi görmemiş sanırım. Ayrıca üye olunacağından bahsetmedim ve model çıktısının resmini koymamıştım(Yalnızca bağlantı verdim ve ECMWF modelinin dikey hız ürününe ulaştığımı söylemiştim). Biraz bende de suç varmış aslında… Daha sonra sizden ses çıkmayınca çoğu kişi burayı biliyordur diye düşündüm. Ama yanılmışım. Neyse kısmet bugüneymiş. Zararın neresinden dönülürse kârdır. 😀
Giresun, 21 derece ve uzun zamandır yağmur da yağmadı. İlginç gelmeye başladı artık son yıllarda kışlarımız boş geçiyor. Lodos arkası kar görmeye alışkın olan yaşlılarımız sokaklarda, cami önlerinde “Bu lodosun arkası kar, çok yağacak” gibi cümleler kullanıyorlar. Tabi 2 haftadır bir hareket yok. Eminim ki onlar benden daha çok şaşırıyordur bu duruma. Çocukluğumda epey görmüşlüğüm vardır lodos arkası yarım metrelik karları. Gelmeyeceğini bile bile bekliyor insan bazen eski bir alışkanlık olsa gerek.
Modeller tepe taklak olmuş beyler(burayı sadece erkekler okumuyor), ben böylesini beklemezdim sürekli ılık gösterıyordu son birkaç günde modeller değişti kar getirmiş Marmara’ya. Çok mutluyuz yav. 😀
Benim ECMWF hakkında sorularım olacak. Bu modelin halka açık olmayan ve yalnızca abonelere verilen, bizim göremediğimiz GFS kadar detaylı ürünleri var mı? Ayrıca MGM bu ürünleri alıyor mu? Teşekkürler.
ECMWF modelinin GFS kadar olmasa da halka açık detaylı ürünleri var.
Bu siteden My Weather bölümüne girip üye olun. Giriş yaptıktan sonra ECMWF ürünlerine ulaşabilirsiniz. 23 tane farklı ürün var. Hatta CAPE ve dikey hız bile var.
Dün gece son çare olarak Adıyaman’daki bir türbeye gittik. 3 kişi ve 10 dakika dua ettik önümüzdeki günlerin karlı ve soğuk geçmesi için. Totemden vazgeçtiğimiz iyi olmuş. Modeller lehimize dönmeye başladı.
İstanbul’la sürekli alay eden White Fox ve Antibiyotik’in şehrimize gelmelerinin şerefine, önümüzdeki bir hafta boyunca sürekli kar mı olacak acaba a dostlar?
İstanbul’da “havada kar” görmek için güzel bir yer ama yerde kar görmek açısından korkunç bir yer…. İyi ki de Moda’da falan değilim, yoksa karsever olarak delirirdim herhalde….1 hafta burada kar görmek kulağa çok ütopik gibi geliyor.
Ben buraya kadar gelmişken tepe yüksekliği 3000 metreye ulaşan muhteşem bir DEK görmek istiyorum, tutması yerde çok kar kalması önemli değil. Benim ilgi alanım da bu sonuçta ve Ankara’da böyle şeyler olmuyor.
Trabzon şu anda benim termometreme göre 22.6 derece, MGM’de ise 22 derece. Böyle giderse en son 02.01.1971’de kırılan Ocak ayı rekoru olan 25.2 dereceyi geçersek yeni bir rekor kırmış olacağız. Bakmayın böyle heyecanlı yazdığıma, aslında moralim çok bozuk. Ocak ayı ortasında tişörtle dolaşıyoruz, bu yıl kar bitti anlaşılan, meyve ağaçlarımız hep çiçek açıyor, keşke böyle olmasa.
Hocalarım ne zaman soğuyor Trabzon’da hava? Yanıyoruz…:D
O diyagramda Weatheronline ana senaryoyu kullanmıyor. Ortadaki yan senaryoların ortalamaları ve dikdörtgenleri de uç sıcaklıklardaki yan senaryolar belirliyor.
Kış bitti diyenlere inat, Pazar günü Trakya ve İstanbul’a kar geliyor. En geç Perşembe günü yeni başlık açılacak gibi görünüyor. Yüre be Hans kim tutar seni…
Ozanım ağzın bal yesin düşük yer seviyesi sıcaklıkları benim için sihirli kelime yürü be Hocam 😀 Nasıl döndüm belli değil 😀 Pesimist totemler işe yaradı mı ne? 🙂 Bu kar sevdası adama neler yaptırıyor yaş kaç olmuş 🙂
Şimdilik en soğuk senaryo bu gibi gözüküyor.
Yer seviyesi sıcaklıkları http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/temps1.png?w=587
Yer seviyesi rüzgarları http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/winds.png?w=590
Rüzgar Karayel olsaydı Balkanlar her ne kadar çok soğuk olmasa da karasallık hakim olacağından belki bir umut olabilirdi fakat poyraz-yıldız şeklinde esecek rüzgar bu umutlarımı da yok ediyor.Belki gündüz yüksek kesimlerde, hava kararınca kentin büyük bölümünde kar olabilir ama şu durumda örtü çok zor gibi(Çatalca, Aydos gibi semtleri katmıyorum.)
Ayrıntıya girmek için henüz erken, daha çok değişir bu görünüm. Ama görünen o ki yer sıcaklıkları düşük olacak, kuzeyde sağlam bir Sibirya tipi yüksek basınç var (Hakan Şükür tipi forvet gibi 😛 )
Ecmwf her çalıştırmasında soğuğu biraz daha içeri sokuyor, çünkü kuzeyimize yerleşecek yüksek basınç ve soğuk havayı engelleyebilecek ciddi bir alçak basınç alanı yok. Bence çok büyük bir aksilik olmazsa İstanbul üzerinde Pazar günü -6 gibi görülen 850 sıcaklığı, -10′ u bulabilir. Tabi Ozan Hoca’nın dediği gibi şu an için çok erken ayrıntılar için, sadece fikir yürütüyoruz..
Umarım bir arızadan kaynaklanıyordur da hevesimiz kursağımızda kalmaz.
Commandouz (Bayrampaşa/İST, 153m)
Arızadan kaynaklanıyor ancak son dönemde çok sık görülmeye başlandı. Bu arada Mgm’nin sayfasındaki yeni istasyonların değerleri 2 gündür aynı. Dikkate almayın.
Ayrıca katılır mısınız bilmem. Son durum gösterimi daha iyi tasarlanabilirdi. Örneğin harita üzerine yakınlaştırma yaptığımız zaman bütün istasyonların görüldüğü bir sistem yapılabilirdi. Yine bütün istasyonlarda gerçekleşen en düşük ve en yüksek sıcaklıklar ile toplam yağışlar güzel bir renk skalası ile harita üzerinde gösterilebilirdi.
Renk skalası demişken, Adana/Hatay radarı dbz cetvelindeki farklı durum hala değiştirilmemiş. Diğer radarlarımızda 8-72 olan dbz cetveli, bu radarda 16-80 dbz olarak gösteriliyor. Konuya daha önce de değinilmiş. Hatay radarındaki istenmeyen ekoların (sea clutter) görünmemesi için yapılmış galiba bu düzenleme. Ama bu çok gereksiz bir uygulama. Çünkü bu istenmeyen ekoların hatalı olduğu çok bariz ortada ve bu görüntüler yağışsız havalarda ortaya çıkıyor.Yağış olduğu zaman, bu görüntüler kayboluyor ve yağış bantları net olarak gözüküyor ve bu ekolar hiçbir soruna yol açmıyor.(UZAL’daki görüntülerden anlıyoruz bunu). Hal böyleyken, böylesine gereksiz ve hatalı görünüme yol açan bu skala düzenin değiştirilmesi gerekiyor.
Commandouz (Bayrampaşa/İST, 153m)
Arızadan kaynaklanıyor ancak son dönemde çok sık görülmeye başlandı. Bu arada Mgm’nin sayfasında ki yeni istasyonların değerleri 2 gündür aynı. Dikkate almayın.
Ayrıca katılır mısınız bilmem? Son durum gösterimi daha iyi tasarlanabilirdi. Örneğin harita üzerine yakınlaştırma yaptığımız zaman bütün istasyonların görüldüğü bir sistem yapılabilirdi. Yine bütün istasyonlarda gerçekleşen en düşük ve en yüksek sıcaklıklar ile toplam yağışlar güzel bir renk skalası ile harita üzerinde gösterilebilirdi.
Commandouz (Bayrampaşa/İST, 153m)
Oysa ne güzel de gidiyordu. Dışarıda kar yağarken 10-15 gün sonra yani bugünlerde gelecek sistemi kahvemizi yudumlayıp izlemek ne güzeldi 7 Ocak’ta. Bugün 21 Ocak ve sıcaklık 18 dereceye çıktı. Son 8 günün maksimum sıcaklık ortalaması ise 14.7 derece. 🙂
Bugün ne şahane hava vardı İstanbul’da, özlemişim böyle havaları! Tak güneş gözlüklerini keyfine bak. Umarım ay sonuna kadar sıcak sıcak devam eder böyle !
Zaten efsane efsane diye diye kışı kuruttunuz meydan biz sıcakçılara kaldı sayenizde 🙂
Değerli arkadaşlar; olaya biraz geniş açıdan bakalım. Evet şu andaki duruma dar bir açıdan bakarsak, basınç yerleşimleri ile yaklaşık 1 aylık bir periyodun olumsuz olduğu ve bir süre de soğuma anlamında olumsuz olacağı aşikar. Fakat geniş iklim periyodunu etkileyen etkenleri ve verilerini incelememiz de çok faydalı olacaktır. Diyeceksiniz ki geniş kilim periyodunu etkileyecek etkenler soğuma yönünde gelişiyor mu ki incelemeye değer olsun diye. Evet soğuma yönünde ilerliyor. En önemlisi de güneş aktivitesi. İncelemenizi tavsiye ederim. Güneş aktivitesi stabil bir şekilde uzun süreli düşüşe geçtiğinde neler olmuş. Ve ayrıca son 2-3 senedir aktivite durumu nedir, ve şu anda nasıl bir gidişat var. Her şey olumlu. Son 200 senenin en düşük güneş aktivitesi maksimumuna doğru ilerliyoruz. İlerliyoruz derken 2013 sonbaharını kastediyorum. Maksimum 2013 sonbaharında bekleniyor. Önümüzdeki yıllarda yeter ki basınç yerleşimleri uysun. Ayrıca mesajımın başlarında dar açıdan derken olumsuz anlamda demedim. “Dar açıdan” kelime grubunu, kısa zaman periyodu açısından kullandım. Ayrıca son olarak da bakın ENSO ne kadar da güzel -0.5’in da altına inmiş. Hem de el-nino başlayalı henüz 1 sene bile olmamışken. Geçtiğimiz kısa periyottaki değerlere el-nino denirse tabii ki. Yeniden pozitife çıkar mı, çıkar tabii ki fakat bu da hem güçlü pozitif olmayacak hem de uzun soluklu olmayacak.
http://dunya.milliyet.com.tr/avrupa-kar-altinda-/dunya/dunyadetay/21.01.2013/1658230/default.htm İşte yine başladık Avrupa’da son şu kadar yılın en soğuk kışı muhabbetine işin kötü tarafı abartılı da olsa Avrupa son yıllarda bizim tv den iç geçirerek takip ettiğimiz müthiş kışlar yaşıyor. İngiltere’de bile dün tüm maçlarda kar hatta şiddetli tipi vardı Almanya felç Fransa’da uçak seferleri iptal……Asıl sıkıntı TV’den seyredip iç geçirmek değil Ozan Hoca’nın da dediği gibi tehlikenin farkında mısınız? Şu anki basınç yerleşimlerine göre kış bitti çok iddialı biliyorum ama daha önce aynı senaryoyu gördük 2010 yılında bu şekilde yerleşmiş bir basınç kuşağının lehimize dönmesi çok uzun zaman alıyor bu zaman da Şubat sonu Mart başını buluyor bu da güneş ışınlarının dik gündüzlerin uzun olması sebebi ile tat vermeyen bir zamana denk geliyor..
Ağzımdan çıkan buhar oranına göre hava sıcaklığını hesaplayabilen bir hava delisi olduğumu belirtmek istiyorum. 😀 😀 Eminim bir çoğunuz bunu yapıyorsunuzdur. 😀
Kesinlikle.. Hatta kar sınırını o şekilde hesaplayabiliyorum bile. 🙂 Dijital termometrelerin yaygın olmadığı zamanlardan kalma bir alışkanlık. Ama bunu beyaz gömlekli amcalar gelip götürmesinler diye pek belli etmemek daha iyi. 🙂
Ağızdan buhar çıkmasıyla tam bir sıcaklık ölçümü yapılamaz. Nefesin sıcaklığına göre değişir. Eğer akciğerlerin en derinlerindeki havayı verirsek daha sıcak olduğu için daha ılık havalarda da ağızdan buhar çıkabilir. Atmosferdeki nemin yüzdesine göre de değişir.
Ben soğuk havalarda bisiklet sürerken bedenim çok fazla ısındığından olsa gerek, normal aktiviteleri yapan insanlara nazaran ağzımdan daha çok buhar çıkıyor.
Genelde ağızdan buhar çıkması sıcaklığın 15 dereceden düşük olduğunu gösteriyor. 🙂
Akciğere giren hava içerde ısınır, hava ısındığı için su tutma kapasitesi arttığından su buharı kazandıkça yoğunlaşma noktası artar. Dışardaki hava bu yoğunlaşma noktasının altında olduğunda buhar oluşur. Teorik olarak 30 derecedeki havada da buhar çıkması mümkündür(çok yüksek nemli bir 30 derecede). Zaten eğer evde banyonuz küçükse nem oranı kolayca artacağından 20’li değerlerde de ağzınızdan buhar çıkartabilirsiniz. Bu yüzden buhar çıkması sıcaklık tespit ölçütü olamaz.
Efsane bana gelmezse ben efsaneye giderim 🙂 Bugün Uludağ..
Gündüz çok soğuk ara ara kar yağışlıydı, güzelce kayak yaptık şimdi dönüş yolculuğuna başlamak üzereyiz, kuvvetli kky var. Burayı da kuruttuktan sonra kestane şekerimi de alır Istanbul’a dönerim arkadaş 🙂
Ben de dün aynı düşüncelerle Kartepe’ye gittim. Bütün gün hava güneşliydi, 15:30 civarında güzel bir kar yağışı başladı ve saat 16:30’a kadar devam etti. Zaten yağmasaydı sabaha kadar orda kalıp, kar nöbeti tutacaktım 🙂
Modellere göre , Giresun ve çevresi için, yağış bakımından sıkıntılı bir haftaya giriyoruz. Zaten 6 gündür yağış olmadı. Tek umut Çarşamba günü ama o da çok zayıf bir ihtimal. Sıcaklıklar da normalin üstünde gidiyor ve 26 Ocak cumartesiCumartesi gününe kadar da sıcaklıklarda önemli bir değişiklik olmayacak gibi.
Ozan Hocam veya Santiago ne zamandır söylemek istiyordum da bugüne nasip oldu. Atış Serbest zaman dizini 20 Eylül’den bu yana değişmedi. Yeni bir zaman dizini çıkarırsanız daha rahat ederiz diye düşünüyorum.Zira 90 sayfayı geçtik 20 Eylül’den bu yana ve sayfalar geç açılmaya başladı gibi bir izlenim yarattı bende bu durum. Saygılar.
Santi bu olgun davranışından ötürü seni tebrik ederim arkadaşım kestane profil görüntüsü seninde efsane değil kestane gerçeğini kabullendiğini gösteriyor.. 😀 hatta :b
maviyldrm
Efendim 29 Ocak’ta şu Bordeaux şarabı sahiden İstanbul’a inebilir mi? Bu fotoğraf karesi ne anlama geliyor? Saygılar.
http://www.meteociel.fr/
Acaba bu site hakkında bilgisi olan var mı? Kime ait bu site? Merak ettim..
Bu 850 hPa çıktısı (yaklaşık 1500 metre) Avustralya’nın BOM modelinin ürettiği bir çıktı. Güvenilir bir model değildir. Gerçekleşme olasılığı gerçekleşmeme olasılığından çok daha azdır.
Yukarıda verdiğim adresten yeni tahminleri herkesin incelemesini tavsiye ediyorum. Burası Amerika’daki Columbia Üniversitesine bağlı çalışan The International Research Institute for Climate and Society’nin web sitesi. Aşağı yukarı 3 yıldır takip ediyorum her ay sezonluk tahminler yayımlıyorlar. Maalesef göreceğiniz üzere önümüzdeki aylarda, sıcaklıkların iklimsel ortalamaların üzerinde seyretme olasılığını daha yüksek olarak hesaplamışlar. Bu 3 yıllık izlemem sırasında çok yanıldıklarına şahit olmadığımı söylemeliyim…. Ortalamaların normallerin üzerinde olacağını göz önüne alırsak, bu yılın 2010 benzeri bir sene olacağını söyleyebiliriz.
Kışın ilk yarısında (1 Aralık 2012 – 15 Ocak 2013) gerçekleşen ortalama sıcaklıklık anomalileri..
Dünya
Avrupa
Türkiye
Yorumlarsak;
İskandinavya’nın bu derecede soğukken güneyindeki Almanya ve Fransa’nın sıcak olması iyiye alamet değil, soğukların kuzeyde toplansa bile güney enlemlere akmadığını gösteriyor. Güneyin iyi bir kış geçirmesi için o sıcaklık anomalilerinin eşit olarak dağılması gerekir. Mesela 1985 kışında öyleymiş.
Öte yandan Balkanlar ise açılan dar soğuk koridoru kapan yer olmuş. Bu sayede İstanbul kışın ilk yarısında alışık olmadığımız şekilde iki kez ciddi kar yağışı aldı. Önümüzde koskoca bir Şubat ayı var, şu anki gidişat hiç iyi olmasa da her şey bir anda tam tersine dönebilir. Genel çerçeveden baktığımızda o potansiyel var.
Aşağıdaki kaynakta ülkemizde yeni kurulmuş olan polarimetrik radarların hangi tip polarimetrik radar oldukları yazılıdır. İzmir, Muğla, Antalya ve Hatay radarlarının STAR Mode polarimetrik radar olduğunu öğreniyoruz. En eski radarımız olan Ankara-Elmadağ radarının ise Switch Mode polarimetrik radar olduğunu görüyoruz. İlgilenenler bakabilir.
Kaynak: Temir İ., Gözübüyük C. (2010). IMPROVEMENTS ON TURKISH WEATHER RADAR NETWORK. http://www.docstoc.com/docs/130671544/P2-24-Temir-Turkey
Galiba kutba çok devasa bir yüksek basınç merkezinin yerleşmesi bizim işimize gelmiyor.
Görünen şu ki, kutuptaki dev yüksek basınç merkezi ve ABD batısına yerleşen başka bir yüksek basınç merkezi, kutup soğuklarını Kanada’nın doğusuna, amansızca Atlantik’e sürüklüyor. Yukarı seviyede -50 derece civarındaki bu soğuklar denize ulaşınca iyice çıldırıp olanca gücüyle daha doğuya, İngiltere’ye doğru ilerliyor ve Atlantik’in bizi ilgilendiren kısmını bir türlü rahat bırakmıyor.
Ardı arkası kesilmeyen bu siklonların etkisini yitirmesi için o aşırı soğukların ya biraz daha kutba çekilmesi, ya da Batı Amerika’ya doğru kayması lazım. O soğuklar orada yapıştı kaldı ama, eninde sonunda döngü değişecek, umarım çok geç kalmaz.
ABD batısındaki Vancouver ve en doğusundaki St. Johns diyagramları da bu durumu biraz izah ediyor.
Not: St. John’s geçenlerde 994 milibarlık bir siklonla bir günde 45 santim kar aldı. Yazın size bahsetmiştim bu şehirden, Kanada’nın “en”lerinin yaşandığı bir yer burası.
Efsane beklemediğimden herhangi bir tehlike görmüyorum ufukta. Şu an kombiyi kapattım. Evde ailecek televizyon seyretmekteyiz. Evet lodosu ben de sevmiyorum ama bu kışı (İstanbul için) kestane ilan edenlere “En son Aralık’ta ne zaman kar yerde kar gördüklerini ve yine hangi yıl Ocak’ın ilk yarısında İstanbul’da kırsal olmayan yerlerde dahi 30 cm kar ve -6,-7 dereceleri ölçtüklerini” sormak istiyorum. Duygusal olmayalım lütfen. Her şey halen normallerinde gidiyor.
Vallahi benim moralim çok bozuk. Şahsen İstanbul’un esas kışının 15 Ocak – 20 Şubat arasında yaşandığını düşünürüm. 20 Şubat’tan sonraki kar yağışları benim için hep biraz gerginlik, biraz stres barındırır; 10 dakika güneş açsa artan açıyla birlikte karların hızlıca eriyeceğini ve sistemin arkasının bahar olduğunu bildiğim için. Her geçen model güncellemesi bir diğerini aratıyor ve bir mucize olmazsa 29-30 Ocak’a kadar etkili bir soğuk olmayacak gibi. Geriye kalacak 15-20 günlük bir süre. Ümitle modelleri takip etmekten ve lanet Atlantik Siklonlarının ölmesini beklemekten başka çare yok.
GFS modelinin 11 farklı çalıştırmasının ortalaması ile belirlenen NAO endeksi, önümüzdeki günlerde -1 ve +1 arasında salınacak, yani Kuzey Atlantik’te herhangi bir aşırı durumun söz konusu olmaması lazım.
Fakat GFS ana çalıştırması günlerdir aşırı pozitif çıktılar üretiyor. Yani Grönland güneyinde çılgın siklonlar ve Portekiz açıklarında güçlü bir yüksek basınç.
Burada da pozitif NAO olduğunda nasıl bir basınç dağılımı oluyor, onu görüyoruz:
Yöntem kısmında anlatıldığına göre, NAO endeksini hesaplamak için 500 mb jeopotansiyel yüksekliklerine Rotated Principal Component Analysis (ya da Rotated Empirical Orthogonal Functions, EOF) uyguluyorlar. Bu, “istasyon bazlı” olmaktan ziyade, daha geniş alanlardaki atmosferik anomalilerden yola çıkan karmaşık bir istatistiki yöntem. Yani modelin İzlanda ve Azor Adaları çevresindeki deniz seviyesi basıncıyla, modelden hesaplanan NAO’yu karşılaştırmak sık sık olmasa da yanıltıcı olabilir. Çoğunlukla istasyon bazlı ve EOF bazlı yöntemler birbirini az çok tutsa da, demek ki böyle ayrılıklar da ortaya çıkabiliyor.
EOF kullanmalarının amacı, sadece İzlanda ve Azor çevresindeki deniz seviyesi basınç değişkenliğinin Kuzey Atlantik’teki atmosferik vaziyeti temsil edemeyeceğini düşünmeleri, diye biliyorum.
Sağ ol Ozan Hocam. Bir de şu var, Azor yükseği, ara sıra İzlanda alçağı tarafından ortadan ikiye ayrılabiliyor. Genel ortalama nötr olsa bile pozitif görünümlü oluyor, ya da Azor çok güneye kayıyor. En kötüsü bu zaten. Ve şu anda böyle bir durum hakim Atlantik’te.
KarYagsin (EDİRNE, 41m)
Meteopt sitesine 2-3 gündür giremiyorum, çeşitli proxy sitelerini kullanarak girebiliyorum ancak. Sorun benden mi kaynaklanıyor, sizler girebiliyor musunuz?
Arkadaslar, ENSOmetre’ye baktigimda, La Nina’ya dogru istikrarli bir yonelme soz konusu son birkac haftadir. Bunun bizim “efsane”nin olusup buralara gelmesine pozitif/negatif bir etkisi var mi?
Hayır yok, Pasifik Okyanusu’nun bize etkileri son derece dolaylı (küresel ortalama sıcaklıklar üzerinden) ve ayrıca da gecikmelidir. – Ozan
Atış Serbest zaman dizini güncellendi:
Elinize sağlık, 19 Ocak 2010’da yapılan ilk yorumun altına 2012 ve 2013’ten birkaç yorum karışmış gibi görünüyor. Pek sanmıyorum ama benim tarayıcıdan kaynaklandığını umuyorum.

Çok teşekkürler, o yorumlar birine cevap olarak yazılmış ama cevap olarak yazılan yorumlar silinmiş belli ki, o yüzden. Hallederim.
Açık ve durgun havalarda çeşitli yerlerde meydana gelen radyatif soğumaların bir örneği de 1-2 saattir Tuzla’da. İstanbul’da çoğu yerde 12+ derecelerde olan sıcaklık, şu saatlerde rüzgarın durulduğu ve havanın açtığı Tuzla’da 9.9 derece. Benim termometrem de 9.6 gösteriyor.

Sen bari yapma Semih 🙂
Radyatif Nehrk’e aitti pardon 😛 Niye öyle dedin Oğuz? 😀 😀
Aaa istasyonlar düzelmiş güzel 😀
Dun aksamdan itibaren polar kokenli sogugun etki alanina girdik. Saat 15:40 itibariyle hava -4 derece ama ruzgar etkisiyle -13 hissediliyor, kuzeyde ise -10 -15 civarinda gunduz sicakliklari var. Goller bolgesinde GEK yardiriyor 2-3 gundur. Saatte 10-15 cm alan yerler var, gokgurultusu de cabasi tabii.
Kanada Ontario’dan saglam bir gokgurultulu kar “calismasi”
Bu fotograf da bugun sabah cekilmis, Michigan Golu tuterken http://welbane.wordpress.com/2013/01/22/75091_10151378180091760_1707055641_n-png/
GEK’ler ara ara benim buralara kadar sokulsa da çoğunlukla kıyıya yakın seyrediyor. Fakat muazzam bir soğuk var. Sabah dışarı çıktığımda termometre sıcaklığı -21 dereceydi. Penceremin metal çerçevesinde biriken nem içeride ince bir buz tabakası oluşturmuştu 😀 😀 😀 Bakın tekrar ediyorum, evin içindeki tarafı buz tutmuştu 😀
Fakat Ankaralı olarak alışık olmadığım -21 derecede rüzgar esmesi. Hissedilen sıcaklık dün gece -30’a kadar düşmüş. New York City bile öğlen -7 derecelerde dolaşıyor.
Cuma günü hava hafif ısınıyor gibi (-5’lere çıkıyoruz oley) O ara modeller buraya sağlam kar göstermeye başladı. Uzun vadede ise yine çok sert bir soğuk var gibi.
Şu sizin sistem de gelse de hepimizin yüzü gülse.
Vay vay vaaayyy… Harika!
Yukarıdaki video’nun uzaydan çekilmişi 🙂
Genelde tüm Kuzey Yarımküre’de, yaklaşık olarak kışın yarısında gerçekleşen, muhtemelen küresel ısınma sebebiyle Arktik deniz buzlarının kaybına bağlı olarak son 10 yılda giderek artan sıklıkta oluşan ani stratosferik ısınma (SSW), 6 Ocak 2013’te başladı. SSW genel olarak Kuzey Amerika ve Avrasya için soğuk hava habercisidir. Devam eden soğuk ve fırtınalar 4 ila 8 hafta ara verdikten sonra Şubat ayında ABD için daha soğuk ve daha fazla kar getirebilir.
Bu haberin devamı aşağıdaki linkte devam ediyor.
http://www.climatecentral.org/news/stratospheric-phenomenon-is-bringing-frigid-cold-to-us-15479
Bu konuda, Avrasya’yı ilgilendiren bölümü hakkında yorumunuzu rica ediyorum.
Çok güzel bir paylaşım, çok teşekkür ederiz. Santiago’nun yaklaşık bir ay önce neden efsane bir kış yaşayabileceğimizi anlattığı yazısıyla birebir paralellik taşıyor. Efsane gelsin gelmesin, Santiago’ya da bizi önceden böyle bir konuyla ilgili bilgilendirdiği için çok teşekkür ediyorum. Şu sıralar efsaneye yakın derecede bir soğuma Amerika’nın ortasından kuzeyine kadar olan bir bölgede yaşanıyor, yıllardır Montreal’in hava durumunu takip ederim, ilk kez bugün en yüksek sıcaklık -20 dereceyi bile bulmayacak.
Bu yazı Şubat ayıyla ilgili umutlarımı taze tutmamı sağladı. Konuyla bir ilgisi yok ama bugün 1. 2004 efsane fırtınasının 9. yıldönümü ve şu an dışarıda hava 14 derece 😦
O bu değil de, 27 Ocak sistemi gerçekleşirse; insanlar 21
ocaktaOcak’ta kar yağacak diyenlerin doğru tahmin yaptığını düşünecek… 😦 “1 hafta geç geldi ama adamlar bildi, bak kar yağdı” gibi…Aynen öyle. Adamcağız boşuna dememiş on yıllar önce, “cehalet yenilmesi gereken en büyük düşmandır” diye… Kimsenin bir şeyden anlamadığı ortamda nitelik değil ambalaj öne çıkar.
Ankara’da kış günü oraj… Ben bulunduğum yerde gök gürültüsü duymadım. Ama radar ve şimşek verileri öyle demiyor.


Wrf’de sıkıntı nedir? Güncellenmede sorun mu var?
Sıkıntı şu ki, bilgisayar sistemleri iyi idare edilemiyor, model çalışırken bilgisayarlardaki sorunlar nedeniyle duruyor. Tahmin sistemini başlka bir bilgisayar kümesine taşıyacağım en kısa zamanda. Kusura bakmayın.
Abi senden baska yazilimci yok mu su ise bakacak? Sadece senin projen miydi bu? Bir yazilimci olsa da hata olustugunda en azindan sistem cokmese de, sonraki calistirmalarda kaldigi yerden devam etse.
Evet sadece benim projem. Aslında benim betiklerde (skript) sorun yok. Yani mesele debugging değil. Betiklerin çalışması esnasında bilgisayarlara dışarıdan çeşitli sebeplerle müdahale ediliyor…. Sorun bu. Sistemi komple taşıyarak gidereceğim sorunu.
Amatör meteorolojinin makus talihini değiştirecek keşif!!!!
Mehmet Göktuğ isimli genç arkadaşımız ECMWF verilerine ulaşmanın yolunu bulmuş, ve şurada paylaşmış. Kendisine çok çok teşekkür ediyor ve ulaştığım bazı haritaları sizlerle paylaşıyorum.
Yahu her gün baktığım sitede gözümüzün önünde görememişim yuh bana. Bu arada teşekkürler Mehmet Göktuğ’a
Harika görünüyor. Çok teşekkürler.
Sırf meteogramlara ulaşmak için mi ECMWF’ye o kadar para veriliyor yani ?
Acaba veriler aynı mı ki MGM’dekilerle ?
Antibiyotik öyle bir soru sormuş ki Mehmet Göktuğ’a yılın assisti olmuş. Son 2 sezondur ECMWF’e dadandık burada ama bir türlü elde edememiştik detaylı verileri. Yeter de artar bile bu kadarı.
Gözümüzün önünde duruyormuş meğerse.. Mehmet Göktuğ da sağolsun, kazayla bugün sormasak herhalde yıllarca söylemeyecekti bize. 🙂
😀 😀 😀 😀 Bilgi paylaşarak çoğalır. Ben yaz mevsiminde sizinle paylaşmıştım ama çoğu kişi görmemiş sanırım. Ayrıca üye olunacağından bahsetmedim ve model çıktısının resmini koymamıştım(Yalnızca bağlantı verdim ve ECMWF modelinin dikey hız ürününe ulaştığımı söylemiştim). Biraz bende de suç varmış aslında… Daha sonra sizden ses çıkmayınca çoğu kişi burayı biliyordur diye düşündüm. Ama yanılmışım. Neyse kısmet bugüneymiş. Zararın neresinden dönülürse kârdır. 😀
Yağışa ve 2M sıcaklığa da ulaştım deseydin ya güzel kardeşim 🙂 Çok teşekkürler.
Haydaa… Pazar günü Bursa’dan üç günlüğüne Aydın Germencik’e kaplıcaya gideceğim ve o gün kar geliyor. Kaçıracağız sistemi öyle mi?
Sistemin nasıl geleceği henüz belli değil. Güçlenirse kaçırdınız sistemi 🙂
Dert ettiğiniz şeye bakın, hemen üstatlara sorarsınız mesele çözülür: “Germencik ???”
Hocam , Germencik’te havada da olsa kar görme ihtimalimiz var mı? 🙂
Hocam St Jone’s, Vancouver falan olsa cevap alır arkadaş ama Germencik çok yerel kaçtı…
Sistem yattı diyorlar 🙂
Giresun, 21 derece ve uzun zamandır yağmur da yağmadı. İlginç gelmeye başladı artık son yıllarda kışlarımız boş geçiyor. Lodos arkası kar görmeye alışkın olan yaşlılarımız sokaklarda, cami önlerinde “Bu lodosun arkası kar, çok yağacak” gibi cümleler kullanıyorlar. Tabi 2 haftadır bir hareket yok. Eminim ki onlar benden daha çok şaşırıyordur bu duruma. Çocukluğumda epey görmüşlüğüm vardır lodos arkası yarım metrelik karları. Gelmeyeceğini bile bile bekliyor insan bazen eski bir alışkanlık olsa gerek.
Daha çok var kışın bitmesine, elbet sizin de yüzünüz gülecektir.
Modeller tepe taklak olmuş
beyler(burayı sadece erkekler okumuyor), ben böylesini beklemezdim sürekli ılık gösterıyordu son birkaç günde modeller değişti kar getirmiş Marmara’ya. Çok mutluyuz yav. 😀Benim ECMWF hakkında sorularım olacak. Bu modelin halka açık olmayan ve yalnızca abonelere verilen, bizim göremediğimiz GFS kadar detaylı ürünleri var mı? Ayrıca MGM bu ürünleri alıyor mu? Teşekkürler.
Var, MGM alıyor.
MGM’de ECMWF’nin GFS modelleri kadar ürünü yok. Hatta yarısından bile az… Skew-t verileri de yok.
Son 1 yılda değiştiyse bilemeyeceğim.
ECMWF modelinin GFS kadar olmasa da halka açık detaylı ürünleri var.
Bu siteden My Weather bölümüne girip üye olun. Giriş yaptıktan sonra ECMWF ürünlerine ulaşabilirsiniz. 23 tane farklı ürün var. Hatta CAPE ve dikey hız bile var.
http://www.weathercast.co.uk/
Çok, çok teşekkür ederiz.. O kadar makbule geçti ki…
Dün gece son çare olarak Adıyaman’daki bir türbeye gittik. 3 kişi ve 10 dakika dua ettik önümüzdeki günlerin karlı ve soğuk geçmesi için. Totemden vazgeçtiğimiz iyi olmuş. Modeller lehimize dönmeye başladı.
http://www.ahsenvakfi.org.tr/Sahabeler/Abuzer_Gaffari___ADIYAMAN/95/
İstanbul’la sürekli alay eden White Fox ve Antibiyotik’in şehrimize gelmelerinin şerefine, önümüzdeki bir hafta boyunca sürekli kar mı olacak acaba a dostlar?
Benim kar deliliğim zaten gittiğim yere kar getirmemden geliyor. Ona hiç şüpheniz olmasın. 🙂
Didim’e yağdı mı bu sene kar? 🙂
Çok.. Öyle böyle değil. 🙂 Bir ara hatırlatın da resimleri atayım. 🙂
1 hafta boyunca Santi sen iyi misin? Efsanenin de bir anlamı var ”1 hafta boyunca” çok iddialısın 😀
İstanbul’da “havada kar” görmek için güzel bir yer ama yerde kar görmek açısından korkunç bir yer…. İyi ki de Moda’da falan değilim, yoksa karsever olarak delirirdim herhalde….1 hafta burada kar görmek kulağa çok ütopik gibi geliyor.
Ben buraya kadar gelmişken tepe yüksekliği 3000 metreye ulaşan muhteşem bir DEK görmek istiyorum, tutması yerde çok kar kalması önemli değil. Benim ilgi alanım da bu sonuçta ve Ankara’da böyle şeyler olmuyor.
Nişantaşı’nın durumu nedir? 100 metre civarı rakım olduğundan sanırım şanslı değil mi?
Aynen öyle, Kadıköy’e nazaran filan bariz biçimde iyi kar alır. – Ozan
W.Fox “İyi ki de Moda’da falan yaşamıyorum” derken ,Ozan Hoca’nın kafasını yardın o ne öyle 😀
Bilmem! Farkında değildim. 🙂
Trabzon şu anda benim termometreme göre 22.6 derece, MGM’de ise 22 derece. Böyle giderse en son 02.01.1971’de kırılan Ocak ayı rekoru olan 25.2 dereceyi geçersek yeni bir rekor kırmış olacağız. Bakmayın böyle heyecanlı yazdığıma, aslında moralim çok bozuk. Ocak ayı ortasında tişörtle dolaşıyoruz, bu yıl kar bitti anlaşılan, meyve ağaçlarımız hep çiçek açıyor, keşke böyle olmasa.
Hocalarım ne zaman soğuyor Trabzon’da hava? Yanıyoruz…:D
ECMWF diyagramı kötü çıkmış. Şimdiden fazla uçmamak lazım.
Teşekkür ederim. Eksi verdim. 🙂
O diyagramda sorun var galiba, çünkü Ecmwf’ye göre 29 Ocak’ta -10 var. Ah şu görüntü gerçekleşse de haftaya DEK’leri izlesek.
http://goo.gl/87w3z
Ya diyagramda sorun var ya da akşam ECMWF nanik çekecek 🙂
O diyagramda Weatheronline ana senaryoyu kullanmıyor. Ortadaki yan senaryoların ortalamaları ve dikdörtgenleri de uç sıcaklıklardaki yan senaryolar belirliyor.
Arkadaşlar sistem bu sabahki ECMWF gibi gelirse, İstanbul Pazar’dan Perşembe’ye kadar her gün kar alır. Ama efsane değil tabi ki.
Bu arada kestane avatar pek güzel olmuş 🙂
Modellere göre değişecek sürekli 🙂
Şu görüntü İstanbul’da sıfırın altında tipi…
Kış bitti diyenlere inat, Pazar günü Trakya ve İstanbul’a kar geliyor. En geç Perşembe günü yeni başlık açılacak gibi görünüyor. Yüre be Hans kim tutar seni…
Hem de gayet düşük yer sıcaklıkları ile geliyor gibi gözüküyor… Bakalım ne olacak önümüzdeki günlerin model çıktıları.
Ozanım ağzın bal yesin düşük yer seviyesi sıcaklıkları benim için sihirli kelime yürü be Hocam 😀 Nasıl döndüm belli değil 😀 Pesimist totemler işe yaradı mı ne? 🙂 Bu kar sevdası adama neler yaptırıyor yaş kaç olmuş 🙂
Şimdilik en soğuk senaryo bu gibi gözüküyor.
Yer seviyesi sıcaklıkları http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/temps1.png?w=587
Yer seviyesi rüzgarları http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/winds.png?w=590
Rüzgar Karayel olsaydı Balkanlar her ne kadar çok soğuk olmasa da karasallık hakim olacağından belki bir umut olabilirdi fakat poyraz-yıldız şeklinde esecek rüzgar bu umutlarımı da yok ediyor.Belki gündüz yüksek kesimlerde, hava kararınca kentin büyük bölümünde kar olabilir ama şu durumda örtü çok zor gibi(Çatalca, Aydos gibi semtleri katmıyorum.)
Ayrıntıya girmek için henüz erken, daha çok değişir bu görünüm. Ama görünen o ki yer sıcaklıkları düşük olacak, kuzeyde sağlam bir Sibirya tipi yüksek basınç var (Hakan Şükür tipi forvet gibi 😛 )
Orta vadede yer sıcaklıklarının düşük olacağını nereden anlıyoruz? Sibirya destekli sistem olmasından mı? T2 haritası için henüz erken sanırım.
Ecmwf her çalıştırmasında soğuğu biraz daha içeri sokuyor, çünkü kuzeyimize yerleşecek yüksek basınç ve soğuk havayı engelleyebilecek ciddi bir alçak basınç alanı yok. Bence çok büyük bir aksilik olmazsa İstanbul üzerinde Pazar günü -6 gibi görülen 850 sıcaklığı, -10′ u bulabilir. Tabi Ozan Hoca’nın dediği gibi şu an için çok erken ayrıntılar için, sadece fikir yürütüyoruz..
Sabah GFS, ECMWF çıktıları sistemi bir adım daha ileri taşıdı..
🙂 Ama bu Hans değil ki. James….
Olsun onu da kim tutar.. !
Bu sabah GFS de bunu destekler gibi. Hatta işi bu raddeye getirmiş:
Biliyorum henüz erken ama, ya tutarsa?
Bugün Tuzla’da sıcaklığın 19 dereceye çıktığı vurgulamak istiyorum 😀 Şu an -5 derecede tipi seyrediyor olabilirdik fakat lodosun uğultusunu duyuyoruz.
O zaman bunu da ekleyelim Semih 🙂 15 derece üstü tam 72 istasyon 🙂

MGM sayfasında yayınladığı istasyon verilerinin sayısını azaltmış.İstanbul’a bakacak olursak
MGM sayfasında 5 http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/mgm1.png?w=201
İstanbul Bölge Müdürlüğü sayfasından ise sadece 2 http://bburaks.files.wordpress.com/2013/01/mgm2.png?w=184
istasyonun verileri yayınlanıyor.
Umarım bir arızadan kaynaklanıyordur da hevesimiz kursağımızda kalmaz.
Arızadan kaynaklanıyor ancak son dönemde çok sık görülmeye başlandı. Bu arada Mgm’nin sayfasındaki yeni istasyonların değerleri 2 gündür aynı. Dikkate almayın.
Ayrıca katılır mısınız bilmem. Son durum gösterimi daha iyi tasarlanabilirdi. Örneğin harita üzerine yakınlaştırma yaptığımız zaman bütün istasyonların görüldüğü bir sistem yapılabilirdi. Yine bütün istasyonlarda gerçekleşen en düşük ve en yüksek sıcaklıklar ile toplam yağışlar güzel bir renk skalası ile harita üzerinde gösterilebilirdi.
Onu ben yapacağım ya işte, ses etme dur 🙂
İşte ben de böyle bir cevap alabilmek için yukarıdaki yorumu yapmıştım 🙂
Hocam yapacağınız haritada Akom ve özel istasyonlara ait verilerde olacak mı? Yoksa sadece MGM mi?
Zamanla hepsi olacak, proje o. 2014 ortasında.
Renk skalası demişken, Adana/Hatay radarı dbz cetvelindeki farklı durum hala değiştirilmemiş. Diğer radarlarımızda 8-72 olan dbz cetveli, bu radarda 16-80 dbz olarak gösteriliyor. Konuya daha önce de değinilmiş. Hatay radarındaki istenmeyen ekoların (sea clutter) görünmemesi için yapılmış galiba bu düzenleme. Ama bu çok gereksiz bir uygulama. Çünkü bu istenmeyen ekoların hatalı olduğu çok bariz ortada ve bu görüntüler yağışsız havalarda ortaya çıkıyor.Yağış olduğu zaman, bu görüntüler kayboluyor ve yağış bantları net olarak gözüküyor ve bu ekolar hiçbir soruna yol açmıyor.(UZAL’daki görüntülerden anlıyoruz bunu). Hal böyleyken, böylesine gereksiz ve hatalı görünüme yol açan bu skala düzenin değiştirilmesi gerekiyor.

Arızadan kaynaklanıyor ancak son dönemde çok sık görülmeye başlandı. Bu arada Mgm’nin sayfasında ki yeni istasyonların değerleri 2 gündür aynı. Dikkate almayın.
Ayrıca katılır mısınız bilmem? Son durum gösterimi daha iyi tasarlanabilirdi. Örneğin harita üzerine yakınlaştırma yaptığımız zaman bütün istasyonların görüldüğü bir sistem yapılabilirdi. Yine bütün istasyonlarda gerçekleşen en düşük ve en yüksek sıcaklıklar ile toplam yağışlar güzel bir renk skalası ile harita üzerinde gösterilebilirdi.
Oysa ne güzel de gidiyordu. Dışarıda kar yağarken 10-15 gün sonra yani bugünlerde gelecek sistemi kahvemizi yudumlayıp izlemek ne güzeldi 7 Ocak’ta. Bugün 21 Ocak ve sıcaklık 18 dereceye çıktı. Son 8 günün maksimum sıcaklık ortalaması ise 14.7 derece. 🙂
Nereden nereye geldik a dostlar 🙂
Bugün Sofya’da sıcaklık 16 derece oldu üzerimdeki kazakla bunaldım 🙂
Bugün ne şahane hava vardı İstanbul’da, özlemişim böyle havaları! Tak güneş gözlüklerini keyfine bak. Umarım ay sonuna kadar sıcak sıcak devam eder böyle !
Zaten efsane efsane diye diye kışı kuruttunuz meydan biz sıcakçılara kaldı sayenizde 🙂
Soğuk havayı sevmeme rağmen bu aralar İstanbul’daki hava hoşuma gidiyor. Bahar havası gibi içim cıvıl cıvıl oluyor. 🙂
Neydim değil, ne olacağım demeli. 🙂 1200 metrelerden 40 küsurlara… Cık, cık, cık.. 🙂
Bu işin sırrı çözüldü:
Ben ne zaman durup durup soğukçularla burada alay etsem hemen ardından soğuk hava akmaya hazırlanıyor!
İnanın markete çıkamıyorum.
An itibariyle hissedilen -24 derece oldu. 🙂
Gölün ekmeğini yiyoruz resmen. Gölün karşı tarafında Chicago’da Milwaukee’de hava açıkken burada kar var.
Onur bunu kasten yapıyorsun kulakların çınlasın 🙂
Rusya zor durumda:
http://rt.com/news/winter-snow-russia-weather-275/
Neymiş efendim Rusya’da iyi bir kış olursa bizde nasiplenirmişiz 😀 yok öyle bir şey…
Balmumcu Enka’da dereceler 17.0 yi gösteriyor. Ağlamak istiyorum 😦 Böyle olmamalı.Kışa yakışan “Efsane” gelmeden KIŞ bitmemeli 😦
Değerli arkadaşlar; olaya biraz geniş açıdan bakalım. Evet şu andaki duruma dar bir açıdan bakarsak, basınç yerleşimleri ile yaklaşık 1 aylık bir periyodun olumsuz olduğu ve bir süre de soğuma anlamında olumsuz olacağı aşikar. Fakat geniş iklim periyodunu etkileyen etkenleri ve verilerini incelememiz de çok faydalı olacaktır. Diyeceksiniz ki geniş kilim periyodunu etkileyecek etkenler soğuma yönünde gelişiyor mu ki incelemeye değer olsun diye. Evet soğuma yönünde ilerliyor. En önemlisi de güneş aktivitesi. İncelemenizi tavsiye ederim. Güneş aktivitesi stabil bir şekilde uzun süreli düşüşe geçtiğinde neler olmuş. Ve ayrıca son 2-3 senedir aktivite durumu nedir, ve şu anda nasıl bir gidişat var. Her şey olumlu. Son 200 senenin en düşük güneş aktivitesi maksimumuna doğru ilerliyoruz. İlerliyoruz derken 2013 sonbaharını kastediyorum. Maksimum 2013 sonbaharında bekleniyor. Önümüzdeki yıllarda yeter ki basınç yerleşimleri uysun. Ayrıca mesajımın başlarında dar açıdan derken olumsuz anlamda demedim. “Dar açıdan” kelime grubunu, kısa zaman periyodu açısından kullandım. Ayrıca son olarak da bakın ENSO ne kadar da güzel -0.5’in da altına inmiş. Hem de el-nino başlayalı henüz 1 sene bile olmamışken. Geçtiğimiz kısa periyottaki değerlere el-nino denirse tabii ki. Yeniden pozitife çıkar mı, çıkar tabii ki fakat bu da hem güçlü pozitif olmayacak hem de uzun soluklu olmayacak.
Bahar tadında…
http://dunya.milliyet.com.tr/avrupa-kar-altinda-/dunya/dunyadetay/21.01.2013/1658230/default.htm İşte yine başladık Avrupa’da son şu kadar yılın en soğuk kışı muhabbetine işin kötü tarafı abartılı da olsa Avrupa son yıllarda bizim tv den iç geçirerek takip ettiğimiz müthiş kışlar yaşıyor. İngiltere’de bile dün tüm maçlarda kar hatta şiddetli tipi vardı Almanya felç Fransa’da uçak seferleri iptal……Asıl sıkıntı TV’den seyredip iç geçirmek değil Ozan Hoca’nın da dediği gibi tehlikenin farkında mısınız? Şu anki basınç yerleşimlerine göre kış bitti çok iddialı biliyorum ama daha önce aynı senaryoyu gördük 2010 yılında bu şekilde yerleşmiş bir basınç kuşağının lehimize dönmesi çok uzun zaman alıyor bu zaman da Şubat sonu Mart başını buluyor bu da güneş ışınlarının dik gündüzlerin uzun olması sebebi ile tat vermeyen bir zamana denk geliyor..
Kısfmet 🙂
Hoca kısmet ismet derken bakmışsın bahar gelivermiş sıcacık kollarıyla etrafımızı sarıvermiş önümüzdeki kışlara bakacağız umutlar 2013-2014 sezonuna kalmış… 🙂
Gerçekten sinir bozucu. Bu da meteoalarm.eu’nun bugünkü uyarı raporu.

8 Ocak sistemine en çok sevinenler Orta Doğulu hava delileri olsa gerek
İsrail http://www.youtube.com/watch?v=Gp5MIsRcOYg
Suriye http://www.youtube.com/watch?v=m6DGkIo-i9A
Ürdün http://www.youtube.com/watch?v=X-ReTwdyjC4
Suudi Arabistan http://www.youtube.com/watch?v=YAPxZlefqAc
Hem de tipi şeklinde yağmış! Rüzgar ne kadar sert esmiş Suriye ve Ürdün’de.
Cumartesi günü öğleden sonra başlayan ve beni sıçana çeviren yağıştan sonra çıkan gökkuşağı. Maltepe’den görünüş. http://drumsandclouds.files.wordpress.com/2013/01/20130119_153726.jpg
Ağzımdan çıkan buhar oranına göre hava sıcaklığını hesaplayabilen bir hava delisi olduğumu belirtmek istiyorum. 😀 😀 Eminim bir çoğunuz bunu yapıyorsunuzdur. 😀
Kesinlikle.. Hatta kar sınırını o şekilde hesaplayabiliyorum bile. 🙂 Dijital termometrelerin yaygın olmadığı zamanlardan kalma bir alışkanlık. Ama bunu beyaz gömlekli amcalar gelip götürmesinler diye pek belli etmemek daha iyi. 🙂
Bunu yaparken nem oranını da dikkate almalısınız. Zira nem düşükken aynı sıcaklıkta daha az buhar çıkar. Gerçi bunu da farketmişsinizdir muhtemelen 🙂
Ağızdan buhar çıkmasıyla tam bir sıcaklık ölçümü yapılamaz. Nefesin sıcaklığına göre değişir. Eğer akciğerlerin en derinlerindeki havayı verirsek daha sıcak olduğu için daha ılık havalarda da ağızdan buhar çıkabilir. Atmosferdeki nemin yüzdesine göre de değişir.
Ben soğuk havalarda bisiklet sürerken bedenim çok fazla ısındığından olsa gerek, normal aktiviteleri yapan insanlara nazaran ağzımdan daha çok buhar çıkıyor.
Genelde ağızdan buhar çıkması sıcaklığın 15 dereceden düşük olduğunu gösteriyor. 🙂
Akciğere giren hava içerde ısınır, hava ısındığı için su tutma kapasitesi arttığından su buharı kazandıkça yoğunlaşma noktası artar. Dışardaki hava bu yoğunlaşma noktasının altında olduğunda buhar oluşur. Teorik olarak 30 derecedeki havada da buhar çıkması mümkündür(çok yüksek nemli bir 30 derecede). Zaten eğer evde banyonuz küçükse nem oranı kolayca artacağından 20’li değerlerde de ağzınızdan buhar çıkartabilirsiniz. Bu yüzden buhar çıkması sıcaklık tespit ölçütü olamaz.
Efsane bana gelmezse ben efsaneye giderim 🙂 Bugün Uludağ..
Gündüz çok soğuk ara ara kar yağışlıydı, güzelce kayak yaptık şimdi dönüş yolculuğuna başlamak üzereyiz, kuvvetli kky var. Burayı da kuruttuktan sonra kestane şekerimi de alır Istanbul’a dönerim arkadaş 🙂
İyice tadını çıkartsaydın. Efsane, kestane derken bu kış görüp, görebileceğin son kar bu olacak gibi.. 🙂
🙂 Sen merak etme, Şubat ayında bugünlerin acısını fazlasıyla çıkaracağız… 😀
Ben de dün aynı düşüncelerle Kartepe’ye gittim. Bütün gün hava güneşliydi, 15:30 civarında güzel bir kar yağışı başladı ve saat 16:30’a kadar devam etti. Zaten yağmasaydı sabaha kadar orda kalıp, kar nöbeti tutacaktım 🙂
Modellere göre , Giresun ve çevresi için, yağış bakımından sıkıntılı bir haftaya giriyoruz. Zaten 6 gündür yağış olmadı. Tek umut Çarşamba günü ama o da çok zayıf bir ihtimal. Sıcaklıklar da normalin üstünde gidiyor ve 26 Ocak
cumartesiCumartesi gününe kadar da sıcaklıklarda önemli bir değişiklik olmayacak gibi.Ozan Hocam veya Santiago ne zamandır söylemek istiyordum da bugüne nasip oldu. Atış Serbest zaman dizini 20 Eylül’den bu yana değişmedi. Yeni bir zaman dizini çıkarırsanız daha rahat ederiz diye düşünüyorum.Zira 90 sayfayı geçtik 20 Eylül’den bu yana ve sayfalar geç açılmaya başladı gibi bir izlenim yarattı bende bu durum. Saygılar.
Tamamdır bakacağım.
Santi bu olgun davranışından ötürü seni tebrik ederim arkadaşım kestane profil görüntüsü seninde efsane değil kestane gerçeğini kabullendiğini gösteriyor.. 😀 hatta :b
Efendim 29 Ocak’ta şu Bordeaux şarabı sahiden İstanbul’a inebilir mi? Bu fotoğraf karesi ne anlama geliyor? Saygılar.
http://www.meteociel.fr/
Acaba bu site hakkında bilgisi olan var mı? Kime ait bu site? Merak ettim..
Bu 850 hPa çıktısı (yaklaşık 1500 metre) Avustralya’nın BOM modelinin ürettiği bir çıktı. Güvenilir bir model değildir. Gerçekleşme olasılığı gerçekleşmeme olasılığından çok daha azdır.
Uzun vadede favori modelimiz ECMWF.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsecmeur.html
Site hakkında bir bilgim yok, Fransızların kurduğu bir meteoroloji sitesi. Gayet başarılı bir site bence.
Not: Resim yüklerken kurallara uymanızı rica ediyorum, bu seferlik sizin yerinize ben kendi bloguma yükledim. Buraya göz atın lütfen.
https://plus.google.com/u/1/116175657555434962010/posts/hGpdpjvJqpX
Thomas Canda adında bir fransız amatöre aitmiş. Kayda değer olarak değerlendiriliyor.
http://meteo.chami.eu/fr/meteo/sources_d_infos.php?screen=1024&ID=8292
Amatör meteorolog ya da profesyonel hava delisi denebilir.
Güzel 😀
http://iri.columbia.edu/climate/forecast/net
Yukarıda verdiğim adresten yeni tahminleri herkesin incelemesini tavsiye ediyorum. Burası Amerika’daki Columbia Üniversitesine bağlı çalışan The International Research Institute for Climate and Society’nin web sitesi. Aşağı yukarı 3 yıldır takip ediyorum her ay sezonluk tahminler yayımlıyorlar. Maalesef göreceğiniz üzere önümüzdeki aylarda, sıcaklıkların iklimsel ortalamaların üzerinde seyretme olasılığını daha yüksek olarak hesaplamışlar. Bu 3 yıllık izlemem sırasında çok yanıldıklarına şahit olmadığımı söylemeliyim…. Ortalamaların normallerin üzerinde olacağını göz önüne alırsak, bu yılın 2010 benzeri bir sene olacağını söyleyebiliriz.
İnşallah bu sene güzel bir yanılma yaparlar 😀
Kışın ilk yarısında (1 Aralık 2012 – 15 Ocak 2013) gerçekleşen ortalama sıcaklıklık anomalileri..
Dünya
Avrupa
Türkiye
Yorumlarsak;
İskandinavya’nın bu derecede soğukken güneyindeki Almanya ve Fransa’nın sıcak olması iyiye alamet değil, soğukların kuzeyde toplansa bile güney enlemlere akmadığını gösteriyor. Güneyin iyi bir kış geçirmesi için o sıcaklık anomalilerinin eşit olarak dağılması gerekir. Mesela 1985 kışında öyleymiş.
Öte yandan Balkanlar ise açılan dar soğuk koridoru kapan yer olmuş. Bu sayede İstanbul kışın ilk yarısında alışık olmadığımız şekilde iki kez ciddi kar yağışı aldı. Önümüzde koskoca bir Şubat ayı var, şu anki gidişat hiç iyi olmasa da her şey bir anda tam tersine dönebilir. Genel çerçeveden baktığımızda o potansiyel var.
Kaynak: http://www.esrl.noaa.gov/psd/data/composites/day/
Aşağıdaki kaynakta ülkemizde yeni kurulmuş olan polarimetrik radarların hangi tip polarimetrik radar oldukları yazılıdır. İzmir, Muğla, Antalya ve Hatay radarlarının STAR Mode polarimetrik radar olduğunu öğreniyoruz. En eski radarımız olan Ankara-Elmadağ radarının ise Switch Mode polarimetrik radar olduğunu görüyoruz. İlgilenenler bakabilir.
Kaynak: Temir İ., Gözübüyük C. (2010). IMPROVEMENTS ON TURKISH WEATHER RADAR NETWORK. http://www.docstoc.com/docs/130671544/P2-24-Temir-Turkey
Galiba kutba çok devasa bir yüksek basınç merkezinin yerleşmesi bizim işimize gelmiyor.
Görünen şu ki, kutuptaki dev yüksek basınç merkezi ve ABD batısına yerleşen başka bir yüksek basınç merkezi, kutup soğuklarını Kanada’nın doğusuna, amansızca Atlantik’e sürüklüyor. Yukarı seviyede -50 derece civarındaki bu soğuklar denize ulaşınca iyice çıldırıp olanca gücüyle daha doğuya, İngiltere’ye doğru ilerliyor ve Atlantik’in bizi ilgilendiren kısmını bir türlü rahat bırakmıyor.
Ardı arkası kesilmeyen bu siklonların etkisini yitirmesi için o aşırı soğukların ya biraz daha kutba çekilmesi, ya da Batı Amerika’ya doğru kayması lazım. O soğuklar orada yapıştı kaldı ama, eninde sonunda döngü değişecek, umarım çok geç kalmaz.
ABD batısındaki Vancouver ve en doğusundaki St. Johns diyagramları da bu durumu biraz izah ediyor.
Not: St. John’s geçenlerde 994 milibarlık bir siklonla bir günde 45 santim kar aldı. Yazın size bahsetmiştim bu şehirden, Kanada’nın “en”lerinin yaşandığı bir yer burası.
İyi tarafından bakalım yağış var. 😀
‘Efsane’ filan beklerken, ne ECMWF’de ne GFS’de bir ‘klasik’ 850 mb’da -10’luk sistem bile yok. Atlantik siklonları bir ölüp bin doğuyorlar.
Tehlikenin farkında mısınız?
Ocak ayından umudu kestim. Hiç değilse Şubat, kıyılarda 20 cm kar biriktiren bir sistem yollasa da, bu yılı kestane olarak hatırlamasak…
18.01.2012 saat 21:00 hava sıcaklığı 14 (yazıyla, ondört 😀 ) derece… Bundan daha iyi efsane mi olur hocam?
Bıktım bu lodostan. 😥
Elbette farkındayız.. Artık bu gidişe bir dur deme vakti geldi de geçiyor. Ekibi toplayalım!!!
Gün gelir devran döner arkadaş…5 gün sonra değilse 8 – 10 gün sonra
Evet maalesef. Hatta ilk 192’yi geçtim 360. saatte bile sistem yok 🙂
Efsane beklemediğimden herhangi bir tehlike görmüyorum ufukta. Şu an kombiyi kapattım. Evde ailecek televizyon seyretmekteyiz. Evet lodosu ben de sevmiyorum ama bu kışı (İstanbul için) kestane ilan edenlere “En son Aralık’ta ne zaman kar yerde kar gördüklerini ve yine hangi yıl Ocak’ın ilk yarısında İstanbul’da kırsal olmayan yerlerde dahi 30 cm kar ve -6,-7 dereceleri ölçtüklerini” sormak istiyorum. Duygusal olmayalım lütfen. Her şey halen normallerinde gidiyor.
Vallahi benim moralim çok bozuk. Şahsen İstanbul’un esas kışının 15 Ocak – 20 Şubat arasında yaşandığını düşünürüm. 20 Şubat’tan sonraki kar yağışları benim için hep biraz gerginlik, biraz stres barındırır; 10 dakika güneş açsa artan açıyla birlikte karların hızlıca eriyeceğini ve sistemin arkasının bahar olduğunu bildiğim için. Her geçen model güncellemesi bir diğerini aratıyor ve bir mucize olmazsa 29-30 Ocak’a kadar etkili bir soğuk olmayacak gibi. Geriye kalacak 15-20 günlük bir süre. Ümitle modelleri takip etmekten ve lanet Atlantik Siklonlarının ölmesini beklemekten başka çare yok.
Ben de 20 Şubat’tan sonrasını kafamda bitiriyorum. Ocak ayındaki karın tadı diğer aylarda olmuyor.
Bu işte bir yanlışlık yok mu?
GFS modelinin 11 farklı çalıştırmasının ortalaması ile belirlenen NAO endeksi, önümüzdeki günlerde -1 ve +1 arasında salınacak, yani Kuzey Atlantik’te herhangi bir aşırı durumun söz konusu olmaması lazım.
Fakat GFS ana çalıştırması günlerdir aşırı pozitif çıktılar üretiyor. Yani Grönland güneyinde çılgın siklonlar ve Portekiz açıklarında güçlü bir yüksek basınç.
Burada da pozitif NAO olduğunda nasıl bir basınç dağılımı oluyor, onu görüyoruz:
Özetle nedir hocam? Bu biz kar delileri için iyi mi, kötü mü?
Normalde iyi olması lazım, fakat GFS ana çalıştırmasına göre iyi değil. – Santiago
İçinde efsane belirtisi barındırmayan her çıktının yanlış olma olasılığını gözden kaçırmamak gerekir. 🙂
Katılıyorum. Modeller toptan çuvallıyorlar 🙂
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/history/method.shtml
Yöntem kısmında anlatıldığına göre, NAO endeksini hesaplamak için 500 mb jeopotansiyel yüksekliklerine Rotated Principal Component Analysis (ya da Rotated Empirical Orthogonal Functions, EOF) uyguluyorlar. Bu, “istasyon bazlı” olmaktan ziyade, daha geniş alanlardaki atmosferik anomalilerden yola çıkan karmaşık bir istatistiki yöntem. Yani modelin İzlanda ve Azor Adaları çevresindeki deniz seviyesi basıncıyla, modelden hesaplanan NAO’yu karşılaştırmak sık sık olmasa da yanıltıcı olabilir. Çoğunlukla istasyon bazlı ve EOF bazlı yöntemler birbirini az çok tutsa da, demek ki böyle ayrılıklar da ortaya çıkabiliyor.
EOF kullanmalarının amacı, sadece İzlanda ve Azor çevresindeki deniz seviyesi basınç değişkenliğinin Kuzey Atlantik’teki atmosferik vaziyeti temsil edemeyeceğini düşünmeleri, diye biliyorum.
Sağ ol Ozan Hocam. Bir de şu var, Azor yükseği, ara sıra İzlanda alçağı tarafından ortadan ikiye ayrılabiliyor. Genel ortalama nötr olsa bile pozitif görünümlü oluyor, ya da Azor çok güneye kayıyor. En kötüsü bu zaten. Ve şu anda böyle bir durum hakim Atlantik’te.
Meteopt sitesine 2-3 gündür giremiyorum, çeşitli proxy sitelerini kullanarak girebiliyorum ancak. Sorun benden mi kaynaklanıyor, sizler girebiliyor musunuz?
Yeni başlık ana sayfada.
Arkadaslar, ENSOmetre’ye baktigimda, La Nina’ya dogru istikrarli bir yonelme soz konusu son birkac haftadir. Bunun bizim “efsane”nin olusup buralara gelmesine pozitif/negatif bir etkisi var mi?
Hayır yok, Pasifik Okyanusu’nun bize etkileri son derece dolaylı (küresel ortalama sıcaklıklar üzerinden) ve ayrıca da gecikmelidir. – Ozan