Evet beyler Dünya’nın ilk ve %100 Türk yapımı Sea-Effect Thundersnow Indekslerini 20 civarında örnek üzerindeki verifikasyon testini karşınızda sunuyorum. Bu bu alandaki tek bilimsel buluş niteliğinde! 🙂
(Kendi ad-soyadımın baş harflerini verdiğim MCT İndeks çalışmamın intihale “plagiarism” uğramaması için hiç bir bileşenini yayımlamıyorum)
Çok yakın zamanda Post-Developed İndeks üzerinde bir modifikasyon yaparak 4.cü indeksi oluşturacağım… Sonra Baltık Denizi, Akdeniz üzerindeki DEK’ler üzerinde test edeceğim. Bir kaç sonbahar sea-effect sistemleri üzerinde denedim. Onlarda CAPE enerjisi sıfır olduğunda da çalışıyor! ! !
Test aşamasındaki skala budur. 2…3 %45-55 ihtimal gök gürültülü DEK (2…4 değerinde şiddetli dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
0…2 %55-60 ihtimal gök gürültülü DEK (0…2 değerinde orta kuvvette dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
0…-1 %60-75 ihtimal gök gürültülü DEK (0…1 değerinde asgari kuvvette dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
-1…-3 %60-80 ihtimal gök gürültülü DEK
-3 > %80-99 ihtimal gök gürültülü DEK
Ayrıca indeks değerleri büyüdükçe yağışın şiddeti de azalıyor!
Şimdi skala ile tabloya bakın bakalım. 🙂 🙂 🙂
(Bana hatırladığını ve burada olmayan güzel kar bırakan DEK örnekleri yazın Avrupa’dan da olabilir)
arif
8-9 aralık 2010 gibi Hollanda taraflarında şahane sea effectler olmuştu. Bir analiz rica edebilir miyiz Mehmet Can Bey 🙂
Anıl Mahmuzlu
Ordaydım. Ve radar görüntülerini burdan takip ettim. http://www.buienradar.nl/
Aslına bakarsanız bire bir kopyası diyebiliriz İstanbul’da etkili olan DEK ile. Yalnız rüzgar İstanbul’da olduğu kadar çok etkili değildi.Kısa zaman içerisinde çok etkili bir kar yağışı olmuştu. Hazırlıksız yakalanan Hollandalılar işten çıktıktan sonra saatlerce yollarda kalmışlardı.Kar günlerce yerden kalkmadı çünkü sıcaklık max -3 dereceye çıkabildi.
MAT
Hollanda Meteoroloji ofisi her hangi bir uyarı yayınlamadı mı? Ordada mı bizdeki gibi yolda kalma olayları yaşanıyor ?
sogukar
Arkadaşlar ben Belçikada’yım inanın dün 4-5 cm kar yağdı,burada hayat durdu.Ne bir tuzlama yapıldı ne de başka bir şey,dün otoyolda arabalar gidemedi ben 2-3 kmlik yeri otoyla 2.5 saat katettim,evet bizde de ankara belediyesi gibi kötü belediyeler var ama avrupanın kalbi Belçika rezil durumda.Biz hep avrupa şöyle avrupa böyle diyoruz ama burasi kötü.Altyapı burada gerçekten rezil durumda geçen yıl kuvvetli bir yagmur yağdı 5 kişi öldü selden.Bilmiyorum Isviçre nasıldır ozan hocam ne der ama burası fena geçen yıl 15-20 cm kar yağdı tren seferleri bile yapilamadi,inanmiyorsanız”bruxelles neige”yazın kendiniz görün:D
MAT
O zaman İBB’nin son kar yağışlarında hakkını vermek gerekir. Bir çok noktada 30 cm’i geçmesine rağmen ana yolları açık tutmayı başardılar.
En yakın balon ölçümü yapılan yerde sonuç böyle çıktı. O tarihte o civarlarda şimşek çakıp çakmadığını ilişkin benim elimde sağlam veri yok 😦 çakmış da olabilir, bilmiyorum ama indekse göre kesin bilinen yağış olma ihtimalinin çok yüksek olması çünkü değerler küçük…
Daha modifiye etmem gereken en az 5 bileşen var(Deniz sıcaklığı dahil değil bile), modifiye ede ede indeks sayısı gelişerek 5’i hatta 6’yı geçebilir… 3. indeksin adını Post-Developed sıfatı taktım ama adını Modified-2 olarak değiştirebilirim çünkü bu ilk 3 indeks de geliştirme aşamasında henüz…yani bu 3 indeks sadece başlangıç iskeleti…bu yüzden sonuçları sergileyerek ve örnekler alarak verifikasyon yapmaya çalışıyorum.
MAT
Gördüğüm kadarıyla indeks gayet güzel çalışmış. Örnek sayısı çoğaldıkca inşallah bilimsel alt yapısıda iyice sağlamlaşcaktır. Ben bir kaç sene içinde bu indeksin uluslararası kabul gören ve kullanılan bir indeks olacağına inanıyorum. Düşensinize modellerin kararsızlık indekslerinde LI, K, TT gibi indekslerin yanında bir Türk’ün hazırladığı MCT indeksi kullandığını… Hayaldi, gerçek olacak inşallah….
Bütün çalışmalarımı İngilizce yürütüyorum çünkü Türkiye’de bunu teze dönüştürürsem, İTÜ Meteoroloji Mühendisliği’den falan bana hayır gelmez, hatta en ufak bir destek gelmez gibi geliyor. Çünkü bakıyorum oranın yetiştirdiği kişilere; örneğin daha deniz/göl etkisi kavramları daha önce bilmeyip sonradan bizlerden doğrudan veya dolaylı öğrenen Bünyamin Sürmeli gibi kişiler bile, bizim işin mektebini okumadan yoğun merak ve araştırmalarımızla kendimize kattıklarımızla olayın alaylısı olarak meteoroloji bilimi ile ilgilenmemizden dolayı bir takım televizyonlara çıkıp bilimsel etiğe yakışmayacak biçimde aşırı önyargılı açıklamalarda bulunuyorlar.
İşte bu yüzden benim kendi ülkemde umudum yok. – White Fox
okito
Başlığı böylesine bir soru olan habere, cevaben; “ebenizin örekesi yüzünden!” demek istiyorum.
Sibirya’nın 1050 mb’lık gücüne bire bir şahitlik ediyorsunuz bir de soruyor musunuz?
Neymiş bir de bunu anlamak için Rusya’nın uçsuz bucaksız ovalarına bakmak gerekiyormuş. Benim hesabım İtalya’dan pörtleyen o ‘alçak’la, hain siklon!..
Şimdi sakinleşmeye gidiyorum kendinize iyi bakın.
Santiago
Yok artık Saraybosna!! 12 Saatte 47 cm. kar yağmış!!
ozan DENİZ ETKİSİ
1993’ün 7 mart gecesi Çorlu Tekirdağ Lüleburgaz arasına 5 saatte 55 cm kar yağdı. Burada yaşayan ve belli bir yaşın üstünde olan herkes bunu hatırlar 🙂
Çok sağlam bir siklonla gelmiş o sistem, İstanbul’dan kuzeye çıkmış. – Santiago
Mamii
Arkadaşım 4 senedir orada ilk defa okullar tatil olmuş 🙂
Ankaragücü
Zannediyorum kısa sürede 8 Şubat için yeni bir başlık açılması gerekecek. Yeni bir soğuk dalgasının gelmekte olduğu neredeyse kesinleşti. Geçtiğimiz haftaya benzer sonuçları olabileceği söylenebilir. ECMWF sabah güncellemesi sistemi tekrar teyid etti. Bu arada 8-12 şubat arası İstanbul’dayım. 🙂
Kar yağması büyük olasılık ama miktarı belli değil, güzel bir kar görürsünüz umarım – Santiago
İnsanların bu cehaletine mi desem görgüsüzlüğüne mi, sahtekarlığına mı, ne desem bilemiyorum, katlanamıyorum gerçekten…
Bugün bir tv kanalında Libya’dan “sıcak” hava geldiğini kocaman yazmışlar, geçen gün başka bir kanalda İzmir’e “yirmi sene aradan sonra” kar yağdığını…
Yani şu memleketi terk edesi geliyor insanın. Aslında memleketi terk etmek de kesmez, gezegeni terk edesim geliyor 😀
Hepsini alıp böyle kafalarını birbirine vuracaksın bunların.
Nasıl bu kadar aptal olunabilir ya? Nasıl! Ben bu insanların sansasyon yaratmak için bunu yaptıklarına inanmıyorum. Bu insanlar hakikaten gerizekalı.
Acaba İstanbul için en az 40 yıldır tutulan adam akılı bir saatlik arşiv var mıdır
(dmi dışında?Adam akıllı dediyim dosya halinde olması ve rasathanelerde tutulmuş olması.Parası neyse veririm(benim için aşırı önemli,biraz veri için her şeyimi feda edebilirim).Cevaplarsınız sevinirim…
Arkadaşlar, Havadelisi (Ozan Mert Göktürk) şu sıralar çok yoğun olduğundan dolayı bloga uğrayamıyor. Yorumları biz (editörler) onaylıyoruz.
Kendisine olan sorularınızı, geldiği zaman kontrol edip yayımlayacaktır. – Editör Santiago
Bursalı Deli
Ozan Hocam, Santiago, White Fox;
Bilgilerinize güvendiğim için soruyorum. Bu sene geçen senelerden farklı olarak ne oluyor? Neden Sibirya’dan boyuna sarkmalar oluyor?
Güneş lekeleriyle mi ilgili? NAO ve AO ile mi ilgili?
Öyleyse NAO ve AO neye göre değişiyor?
Geçen senelerde ısı adalarından bahsediliyordu, denizin sıcaklığından bahsediliyordu. Bu sene hiçbir etkilerini görmedik. Hatta yaşadığımız son sistemde deniz belkide daha sıcak olsa İstanbul’da metrelerle ölçülen kar görecektik.
Santiago’nun kış başında yaptığı bir istatistik vardı sert geçen kışlarla ilgili.
Aralık ikinci yarısında soğuma gerçekleşirse karda çok oluyordu.
Bu ve benzer parametreler tespit edebilsek, Aralık değil de, Kasım desek, Ekim desek hatta Eylül- Ağustos desek birşeyler tutturabilir miyiz kışın nasıl geçeceği ile ilgili?
Ya da aklıma geliyor. Tamamen atmasyon olarak yazıyorum, mesela Kırım -20’leri gördüğünde, Bükreş’te de yağış varsa 6 gün sonra bize kar gelir gibi hipotezler oluşturulabilir mi?
Bilim bilinmeyeni açıklamak, meteoroloji de insanoğlunun atmosfer karşısında çaresiz kalmaması ile ilgili bir bilimse, uzun vade için en azından deneme yanılma yöntemleri ile bir yerlere varmaya çalışmak gerekir diye düşünüyorum.
Beni hep bu havalar mahvetti. 🙂
Bunu müsait olduğumda yanıtlamaya çalışacağım 🙂 Diğer arkadaşlar da müsait olurlarsa onaylayıp yorumlarlar – Santiago
Uzun vadeye yönelik de bilimsel olarak istastistiğe dayanan yöntemler tabii ki geliştirilebilir. Fakat bu sistematik biçimde yapılmalıdır, yani elde ne kadar veri varsa kullanılmalı, ve kesin kriterler konarak hipotezler test edilmelidir. Yoksa “ben haritaları inceledim, Sibirya bu kadar büyüdüğünde bize hep zart ve zurt gelmiş” demek bilimsel bir yöntem değildir. Bunun yerine mesela, Moskova’nın (ya da başka bir noktanın, ya da belli bir dikdörtgenin) kış aylarındaki tüm basınç değerleri incelenip, basıncın seçilen belli bir değerin üzerine çıktığı günlerden 5 ila 20 gün sonra, mesela İstanbul’da (ya da belli bir alanda) sıcaklıkların normale göre ne durumda olduğuna bakılabilir. İstenen kriterler ya da coğrafi noktalar seçilebilir, önemli olan kriterlerin muğlak olmamasıdır. Yani “İstanbul dedik ama Ukrayna’da düşmüş bu da sayılır” denemez. Ya da sadece 5 olay incelenip, 5’inde de olmuşsa “buldum işte” denemez. Önemli olan tüm olaylara bakmaktır, aksi takdirde bilimsel olmayız.
Velhasıl dilediğin gibi hipotez oluşturabilirsin, önemli olan hipotezin tamamen bilimsel yöntemlerle test edilebilmesidir. Bir de tabii, bol bol veri gerekir. Veri azsa çok bir anlamı olmaz.
Bir ara böyle bir şey yapmayı düşünüyorum, zaman bulursam…
Bursalı Deli
Teşekkürler Ozan Hocam;
Mevsimsel olarak işlerimin durgunluğu dolayısıyla oldukça fazla boş zamana sahibim. Böyle bir araştırma için anlamsız bölgeler belirleyip, korelasyonun çok düşük çıkacağı sonuçlarla uğraşmak yerine, muhtemelen ilgi alaka düzeyi yüksek olması beklenebilecek bölgeler söyleyebilirseniz, ufaktan bir araştırmaya başlamak istiyorum.
İlk soruyu kaçırmışım: Bence tek bir olayı (mesela Sibirya’nın bu baskını) güneş lekeleri ile açıklamak mantıklı değildir. Sibirya yüksek basıncının AO ve NAO ile pek ilgisi olmadığını anlatan makaleler var, eğer güneş lekeleri AO ve NAO’yu etkiliyorsa eğer, Sibirya’ya çok etkisi olmamalı. Öte yandan, şu yazıya temel oluşturan İngilizler’in bilimsel makalesine göre, güneş aktivitesinin daha az olduğu dönemlerde kara yüzeylerinde sıcaklık azalması var (Sibirya da bunla ilgili olabilir). Birbiriyle epey çelişen hipotezlerin bulunduğu,tam olarak anlaşılamamış bir alan… Onun için net bir şey söylemek mümkün değil. Bu kışın şimdiye kadarki bölümünde Avrupa’da hiç kış yoktu, ve şimdi birdenbire feci bir soğuk hava dalgası oluyor… Bu bile genellemenin çok zor olduğunu gösterir.
tankut
benim de merak ettiğim şu : iklim değişken bir bütün değil midir? yani demek istediğim, matematiksel bir şekilde, doğrusal ilerleyen bir süreç yerine, örneğin, bir kaza sonucu onbinlerce aracın trafikte normal bir güne nazaran,trafikte, 1.5 saat daha fazla zaman geçirmesi atmosferi ve dolayısıyla, kısa vadede iklim olaylarını etkileyebilir mi? ağustos, eylül, ekim verilerine bakıp birşeyleri yakalayıp uzun vadeli tahmin yapmak, çıkan sonuçları, geçmiş istatistikler ile kıyaslayınca belki bir şablon olabilecektir; ama iklimi günlük olaylar, aşırılıklar ne derece etkileyebiliyor? sıkışan trafik, ya da sanayi üretiminin bir nedenle, atıyorum, 10 günlüğüne aşırı artması vs.. gibi bilinmezler ve değişkenler, kısa vadede atmosferik olayları tahminleri ne derece etkileyebilir acaba?..modellere, diyagramlara, AO’ya, NAO’ya, geçmiş 50 yılın verilerine bakarak, ortaya atabileceğimiz tahminler; yukarıda belirttiğim, oluşabilecek günlük-haftalık aşırılıklar karşısında niteliksel değerini koruyabilir mi?..
Batu71
http://www.popsci.com‘un haberine göre İngiltere’de, bir dolu fırtınasında gökten mavi reçinemsi 2-2,5 cm çapında toplar yağmış. Ancak bu topların oda sıcaklığında erimediği, yani buz içermediği görülmüş. Şaşkınlıklarını ifade eden İngiliz meteorologlar, bunun meteorolojik bir olay olmadığını belirtmişler. Araştırmalar devam ediyormuş. Sizlerin düşüncesini alabilir miyim?
gvm
BBC’ye göresodyum poliakrilet topları veya bizim bildiğimiz tabirle su maymunları olabilirmiş. Görüntüsü de benziyor, anlatılanlara da uyuyor zaten: Yumuşaklarmış, dışlarında bir kabuk varmış ve yapışkan veya kokulu değillermiş.
Fırtına taşımıştır muhtemelen.
Spencer
Haberde bunun bir deniz yumuşakçasının yumurtası olabileceği ve bir kuş sayesinde havaya karışabileceği söylenmiş fakat yorumlarda okuduğum kadarıyla bunun biyolojik olmadığını söylemiş bilim adamları. Ayrıca sadece bir adamın bahçesinde bulunmuş, başka bir yorumda “Orbeez” denen bir oyuncaktan bahsedilmiş, ben de müsebbibinin bu oyuncak olduğunu düşünüyorum. http://www.orbeezone.com/
HavaDelisiTimur
Bize soğuğu getiren rüzgar kütlesi Karadeniz’in doğusunda birikmiş durumda.
Ve Karadeniz’in kuzeyindeki 1040-1045’lik basınçlar sayesinde kuzeye kaçmıyor ve tam tersi yüksek basınçtan kaçan kütlelerle güçleniyor.Yeterince güçlendikten sonra büyük ihtimalle İstanbul’da ikinci kıyameti koparacak.
Ozan DENİZ ETKİSİ
GFS’ye bakıldığında 120 saat ile 180 saat arasındaki zamanda izobarların düz olduğu, “S” çizmediği görülmekte. Bunun anlamı özelikle Saray, Çerkezköy, Çorlu bandının yoğun bir şekilde çalışacağıdır. Tabi ki İstanbul’un da iyi kar alması yüksek olasılık.
Turnayı gözünden vurdunuz bu sefer, sistem şu haliyle gelirse çok sağlam bantlar oluşur bence – Santiago
Hayır ücretli değil. Yanlış başlık altına yapılan yorumlar ve bariz şekilde yazım kurallarına uymayan yorumlar onaylanmaz. Özellikle de blogun yoğun olduğu dönemlerde – Santiago
Pozantı 4 derece iken Ulukışla’nın ve neresi olduğunu bilemediğim o diğer yerleşimin 7 dereceyi gördüğüne inanmıyorum;
noone
Ben de inanmıyorum:) Açıkçası ben ilçelerdeki ölçümlerin tam olarak doğru ölçüldüğünü zannetmiyorum.Aynı şey için Kozan için de geçerli burda yine yazılmıştı neden Adana’ya göre daha sıcak görünüyor ya da neredeyse aynı diye.Oraları bilmesek olabilir deriz.Ama havasını bildiğim için bir hata var kesinlikle.Oralar dağlara ve kar soğuğuna daha yakın.Mesela İncirlik’in hava durumunu takip ediyorum 20 dakika önce 0 gösteriyor sonra 3-4 yazıyor.Ulukışla Pozantı’dan 700 mete daha yüksek.Bazı şeyler mesela Kuzeydeki iller dururken Hatay merkeze kar yağması gibi insanı şaşırtabiliyor.Ama ben bunun teknik bir hata olduğunu düşünüyorum.
Ozan hocam hatırlarsanız yaklaşık 2 ay önce arkadaşlarla yazdığımız programı burda paylaşmıştım. Bir arkadaş program da virüs olduğunu idda etmişti falan neyse. Programı geliştiricez ve resimleri kendi sitemize aktarıcaz ilk başta 25-30 gb’lık bir yer yeter,yetmez ise gereğini yaparız. Kısacası ompldr’a rakip olmaya geldik.Resimlerin silinmesi de söz konusu değil tabii ki. İsterseniz eğer kullanabilrsiniz tekrar paylaşırım programı talep olursa. Bu arada kesinlikle virüs yoktur !!!
carcass
Tekrar sizlere katılmak güzel bir duygu Ozan Hocam, sevgili editörlerimiz ve tüm havadelileri! Yaklaşık 3 haftadır, Muğla’daydım malum. Bu sürede çok sağlam kar yağışlarını kaçırdım Eskişehir’de gerçeklerşen, fakat yolculuklarım o açıdan harikaydı süphesiz!!! 🙂 Orada bol bol “Gerçek Yağmur” gördüm, hiç kaçmadım ondan. Onunla da hasret giderdim. Marmara, Karadeniz kıyılarında yaşayan arkadaşlarımız da kar ile hasret gidermişler belli ki, sistemin adını da Hasret koymanızdan anlaşılıyor 🙂 Tam geldim Eskişehir’e, bu sefer Muğla’daki kar yağışını kaçırdım 😀 Olsun o kadar, bugün Eskişehir’e de güzel kar yağdı, hala da süper bir biçimde devam da ediyor (4 cm civarı örtü oldu). Ufukta yeni soğuklar gözüküyor, daha nice “Hasret” ler dileği ile…
Hoşgeldin 🙂 – Santiago
dadash
Erzurum 19:50 itibarıyla -32 derece ve sıcaklık düşmeye devam ediyor. Serbest atışım tutacağa benzer. Kolay değil 35 yıllık Erzurumluyum.
faseay
Ya dadaş bu nasıl bir soğuk, an itibarıyla -34 ayrıntısıyla anlatsana şunu? Nebileyim mesela küçük çocuklar dışarı çıkarmı? Üstünüze ne giyersiniz? Yada buzdolaplarının içide donarmı mesela yada evin odasında ne tür eşyalar donar? Olurmu böyle sürpriz şeyler
dadash
Erzurumda herşey kışa programlı olduğu için hayat durmaz. Antalyada yaşadığımı 4-5 yıllık dönemde (evde iken) Erzuruma göre daha çok üşüyordum.Antalyadaki evi ısıtmak mümkün değildi. Çünkü yalıtım sıfırdı. Erzurumdaki evlerin duvarları, camları, damları daha kalındır. Sabah 21 dereceye kadar ıstııtğınız ev kombiyi kapatırsanız akşama kadar ancak 18 dereceye düşer . Sobalı evlerde ise yaşam bir odaya mahküm olur, yatak odalarındaki soğuk bir elektrik sobasıyla kırıldıktan sonra 2-3 kat yorganla yatılır. (Başta 2-3 kat yorgan ağır gelir ama daha sonra yazın tek kat yorgana geçince kendinizi çıplak gibi hissedersiniz). Banyo, tuvalet ve mutfak ve misafir odasını ise ne siz sorun ne ben anlatayım. Buraların sıcaklığı kabul edilebilir düzeydedir. Ama buralarda 3-5 dakikadan fazla durur iseniniz üşürsünüz.Bazı sobalı evlerde kullanılmayan odaların (mesala misafir odası) duvarları içerden buz tutabilir. Erzurumlular dışarı çıkarken kat kat giyindikleri ve naylonlu yerine yünlü giyindikleri için tahmin ettiğininden daha az üşürler. Ancak açıkta kalan yüz ve eller ise mosmordur.Yürüdüğünüz zaman soğuğu vücudunuzda çok hissetmezsiniz. Ancak 3-5 dakikadan falan durursanız bir yerde öncelikle ayaklarınızın zonkladığını hissedersiniz. Sonra durmanın meydana getirdiği tehlikenin (tehlike kelimesi şaka değil gerçek) farkına varır ve mecburen hareket edersiniz. -20 dereceden sonra nefes aldığınızda burnunuzdaki sümüğün (afedersiniz) donduğunu nefes verdiğinizde açıldığını hissedersiniz. Arabalar ise kışın tam bir zulumdür. Dizeller ve LPG liler -20 den sonra iptal. Benzinliler ise öncelikle çok yakarlar. Sabah arabanın içine oturdunuz, kontağı çevirdiniz araba hareket edinceye kadar tüm camlar nefesinizdeki buhardan buz tutar, dışarıyı göremezsiniz. İçerden buz tutan bu camları motor 10-15 dakikaya ısınıncaya kadar açmanız mümkün olmadığından 1- kontağı çevirinceye kadar açık şöfer kapısından dışarı nem atımı, 2- araba çalıştıktan sonra motor ısınınp kalorifer devreye girinceye kadar camlar açık seyahat etmek gerekir.(Dikkat -25 derece ve cam açık seyahat püfür püfür) Erzurumlular soğuk günlerde araçlarını güneşe koymazlar. Çünkü öğlen sera etkisiyle içi ısınan aracın camları akşam saat 4 oldumu içeriden buz tutar. Ondan sonra uğraş dur. Erzurumdaki araçların nerdeyse tamamında kışlık lastik vardır; şöförler karda-buzda araç sürme konusunda tecrübeli olduğu için trafikte pek sorun yaşanmaz. Zaten araç sayısıda İstanbula göre çok çok azdır. Nemin hissedilen sıcaklık üzerine etkisi muhakkaktır. Ancak abartıldığı kadar değildir. Sonuç itibarıyla -35 derece -35 derecedir. “Erzurumda nem düşük ondan üşümezsin” laflları afadersiniz ama geyikten ibarettir. Son olarak kişisel bir tecrübe olarak söylüyorum. tereyağı yerseniz çok daha az üşüdüğünüzü hissederseniz. Hele tereyağlı iskender soba gibi mübarek.
faseay
Çok teşekkür ederim dadaş bayağı bir şeyler öğrenmiş olduk. Değişik bir yaşam biçimi ilginç ))
Burak S(Tuzla)
Dehşetmiş ya cevabınız için ben de çok teşekkür ederim bugünlerde düşündüğüm sorunun cevabını almış oldum biz buralarda soğuktan bakkala ekmeğe gitmeye üşeniyoruz 🙂
hergünkaryagsın
SORU ŞU:Bizler, bunun içine bu blogu kuran,yöneten,kendince birşeyler yazan(benim gibi),pirimiz Bünyamin SÜRMELİ,okumuş,mürekkep yutmuş,tv lere çıkmaya hak kazanmış profesörler vesair vesair kişiler de dahil olmak üzere(MGM ayrık)acaba tahmin mi yapıyoruz,yoksa yapılan tahminlerden yorum mu çıkartıyoruz. Zira modellere bakıp,verileri kullanarak ha içine birazda yerel mevkiye ilişkin tecrübeyi de katarak şöyle olacak böyle olacak diyoruz. Bu acaba tahmin mi yorum mu?Ya da doktrin bunun için üçüncü bir şık öngördü mü?(Karma görüş gibi)Bana sorarsanız,cevabım yorum olur. Sizlerin fikirlerini de merak ediyorum.
İzmir ve civarında 5 santim kar yağışı bıraktı , 10 yıllık hasret bitti… radara göre yağış azalacak ama arkasında bi kütle var heyecanla onu bekliyoruz.
Buldum! Arşiv 17.05.1998-11.12.2007 arasını kapsıyor. 11 Aralık 2007’de saat 10’da kayıt bitiyor. Kaydı tutan adam ölmüş sanırım 😀 9 Şubat 2005’te Doğu Karadeniz’de şimşek aktivitesi gözlenmiş ama İstanbul’da yok. 8 Şubat 2005’te İstanbul’da şimşek aktivitesi gözlenmiş. Emeğe saygı +rep 😀
Süper! Ayın 8’indeki şimşek Gemlik’te çakmış. 9’undakinin Doğu Karadeniz’de olması işime geldi şimdi
excratarius (bahçeşehir)
Arkadaşlar haftaya gelecek sistem ile ilgili bilgi verebilecek misiniz? Haftaya doğum var ona göre hareket edeceğiz, bu çok önemli bir konu benim için, şimdiden teşekkürler
Şimdiden tebrikler, inşallah sorunsuz hallolur her şey. Haftaya soğuma artık çok büyük ihtimal, ne kadar soğuma olur onu bilmek zor. Mevsimi göz önüne alırsak yine kar bol olabilir. Ona göre planlayın.
Ankara’ya döndüm, evden bazı eşyalarımı almak için Dikmen’deki eve gittim. İçerisi 4 dereceydi, -10 derece de dışarıda sıcaklık vardı, saatlerdir soğuktayım! Elektrikli sobayı yaktım, daha ısınamadım. Gece gece şu ayazda valizle Bilkent’teki yurduma dönmeyi de gözüm yemiyor hiç ! 😀
Yol boyu kar vardı, özellikle Kırıkkale-Elmadağ arasında…
Hava ısındığında Kırıkkale’nin yine ısınmakta direnmesi kaçınılmaz.
welbane
White fox overrunning konusunda hala aynı mı düşünüyorsun? HİRLAM da Ankara için kar yağışını baya kesmiş 12 Z güncellemesinde, GFS’de hiçbir şey yok zaten, sanırım pek birşey göremeyeceğiz?
Cumulonimbus
Ankara gerçekten de çukurdaymış, ev Dikmen’de, yurt Bilkent’te 😀
Anıl Mahmuzlu
Melik Ahmet TAŞTAN hocam nerdesiniz?
Lütfen bir dahaki sefere http://ompldr.org sitesini kullanınız, teşekkürler – Ozan
Güzel rüyamız yarın bitiyor, 7-8-9 şubat sistemi için öngörüleri alabilir miyiz ? İyice soğumuş denizler ve karalar marifeti ile bol yağışlı cephe sistemli 2 gece ve yerde kar görür müyüz ?
ALKIM
Yağışın bolluğu belli olmaz şimdiden ancak yerde kar görmemiz gayet yüksek olasılık gibi duruyor. 2-3 güne kadar netleşir.
Caner
bu linkte ve bilgisayardaki Win7 widgetinde Ankara için -22 derece yazıyor doğru mu acaba ?
Ankaragücü
Esenboğa dün gece – 22 oldu.
Adamın biri
Arkadaşlar ull oluşumunu bir nesneye benzetecek olsanız neye benziyor derdiniz?
Adamın biri
Teknoloji henüz radar görüntüleri vs. benim gibi görme engelli hava delilerine hitap etmediği için bu garip soruyu sordum. Ben ull ile ilgili yazdıklarınızdan; atmosferin üst seviyelerinde dönerek ilerleyen girdap gibi bir şey canlandırdım zihnimde.
İnanılmaz bir video https://www.facebook.com/photo.php?v=358549864173714 ve memleketin halini gözler önüne seriyor. Şimdilik fazla yorum yapmayacağım, zamanım olunca epey polemik yaratacak bir yazı yazasım var. Sürmeli de aynı Kadıoğlu gibi amatör meteorologların TV’ye çıkmasını “ülkenin bitmesi (Kadıoğlu)” ve “meteorolojide neden geri olduğumuzun göstergesi (Sürmeli)” şeklinde yorumlamış. Avrupa’da ABD’de böyle şeyler olmazmış. Sormamız gereken şu: Avrupa’da ya da ABD’de bilgi düzeyi Sürmeli civarında olan birisine, bırakın TV’de meşhur olmayı, meteorolog denebilir mi? İçler acısı.
Mikdat Kadıoğlu’nun yetiştirdiği meteoroji “mühendisi” değil mi sonuçta, normaldir onun da aynı yoldan gitmesi – Ahmet’in öküzü, bakar iki gözü
MAT
Sadece amatör meteorologlara değil, Meteoroloji mühendisi olmayan MGM çalışanlarınada bakışları budur malesef!
Miktad hoca eminim ilk defa duyduğu deniz etkisi yağışlarını twitterda paylaşmış. Karadeniz’de göl aramasaymış iyiymiş ama o kadarcık kusur kadı kızında da olur…
Hani yeni serverına websitesi taşırlar ya, sistem oturana kadar ilk etapta düzgün çalışmaz.
Aynen onun gibi….”göl kar etkisi” deyiminin “deniz etkisi kar” şeklinde değişmesi zaman alır.
Kendilerinin bu kavramı yeni öğrendikleri çok belli oluyor.
Ankaragücü
Aynı kabalık ve ukalalığı 2010 sibirya sisteminde “kar geliyor” diye yırtındığımızda da (üstelik MGM ile birlikte) yapmışlardı. Bu ikinci kapak oldu bunlara. Artık MGM en azından gereksiz polemiklere girmiyor veya işini yapmaya çalışıp herkesi muhattap almıyor. Ama bunlar…Ne diyebilirim.. Özellikle bu blogla tanıştıktan sonra nedense aklıma sürekli; “koyunun olmadığı yerde keçiye Abdurrahman Çelebi denir” sözü geliyor…..
Spencer
Amatör meteorologların TV’ye çıkması, Meteorolojimizin ne halde olduğunu gösteriyor. İşte bu lafa kesinlikle katılıyorum, zira “profesyonel” meteorologların skandal tahminleri sayesinde “amatör” meteorologlar bu işten ekmek yemeye başlayacak yakında.
Cumulonimbus
Videoyu izledim, neyi neden eleştirdiğini söylenmeyen, bilimdeki gelişmelere tamamen kapalı, bilimin zaten sürekli yeni bir şeyler öğrenmek olduğunun farkında olmayan ya da buna hiç ihtiyacı olmayan birini gördüm. Bırakın polemik yaratacak bir şeyler yazmayı, hiç oralı bile olmanıza gerek yok. Yaptığınız gerçekçi ve güncel tahminlerle, dahası, sürekli yeni bir şeyler öğrenme ve öğretme isteğinizle (siz ve katkı sağlayan herkes) zaten gereken cevapları veriyorsunuz ve bu durumun en güzel göstergesi de bu video.
KRAL
Allah akıl fikir versin ne diyelim. Ne diyeyim ki şimdi bilemedim. En iyisi susmak 🙂 Ozan Hoca’m yazını sabırsızlıkla bekliyorum.
Havaİzmir
Bu adamın kısa tahminleri bile tutmazken ne hakla gönüllü insanlara laf ediyor? Uyarılar yayınlamışlar amatörce demeyi biliyor ama kendinin yaptığı uyarılar çoğu zaman tutmuyor.Onu izlerken sanki bana laf sokuyormuşcasına sinirlendim.Rezalet.
TERRA
Arkadaşlar bence siz farkında olmadan bir nevi arı kovanına çomak sokmuş gibi oldunuz.Halbuki bu güne kadar ne kadarda rahattılar.Özellikle internet sayesinde bu işe meraklıların modellere vb bilgilere ulaşması haliyle bu ve bunun gibi insanları rahatsız etmiştir açıkçası.Bana kalırsa 2010 Ocak ayındaki fiyaskosundan sonra Avrupa yada Abd’de olsa çoktan biletini keserlerdi B.Sürmeli gibi bir adamın.
isa ozan
Hocalarım Tekirdağ’da geçen haftadan beri yoğun kar gösteriyo fakat sadece 1 gün hafif yağış oldu ve son 4 günde güneşli ve çok soğuk geçti. Cuma’dan sonra havalar ısınıcak diyolar yine kar göremiycez galiba 🙂 TEKİRDAĞ-MERKEZ
ALKIM
İki gündür dikkatimi çekiyor. Doğuş grubunun kadrolu meteoroloğu ve hava tahmincisi Gökhan Abur ağabeyimiz ısrarla önümüzdeki hafta salı gününden başlayarak soğuma olacağından, yağışların kara döneceğinden ve şubat ayının son yılların en soğuklarından biri olacağından bahsediyor. Önümüzdeki hafta için diagramlardan anlaşıldığı kadarıyla haklı çıkma ihtimali yüksek görünüyor ancak ve özellikle şubat tahminini oldukça cesur buldum.
Bulut75, şu yazımda anlattığım mekanizmanın aynısı.
hergünkaryagsın
Radardaki görüntülerin okunması/yorumlanması ile ilgili bilgiyi nasıl ve nereden öğrenebilirim. Mesala radardaki renklerin yandaki çizelgedeki gibi koyuya doğru değişmesi yağışın şiddetinin artacağını mı söylüyor yoksa başka bir şeyi mi ifade ediyor? Bunun yanında radar da bir yer üzerinde bir oluşum gösteriliyor ise o anda mı yağış oluyor,yoksa yakın bir zamanda yağış başlayacak mı diyor?Yine radardaki oluşuma rağmen yağış gerçekleşmemesi mümkün mü? Mümkün ise bu nasıl ayırt edilebilir?Bilgilendirirseniz sevinirim….
Mistral‘i azdıracak bu sistem. Muhtemelen Korsika ve Sardunya adalarının kuzey kıyılarında deniz etkisiyle oluşan kar yağışlarına yol açabilir diye tahmin ediyorum bizim burdaki tecrübelerimize dayanarak. Provence kıyıları gibi oralardan da umulmadık kış görüntüleri gelebilir.
Şu haberin ve hemen yanındaki videoda yer alan ropörtajdaki çıklamalarla ilgili bir ton konuşasım var. Üstüne de bir küçük deviresim var Ozan hocamla. Orhan Şen’in kankası bir diğer medyatik profesörümüz Mikdat Kadıoğlu’nun dediği gibi: “Bu ülke bitmiş.”
Havalar soğuk olunca böyle haberler ayyuka çıkıyor.
bulut75
Mami dostum 3 yazdır bilimadamları bu uyarıları yapıyorlar. Yani sadece kışın ve havalar soğuduğunda değil. Geçen yazın 15 Haziran’da da Güneş aktivitesindeki düşüşe bağlı uyarı yapmışlardı hatırlarsan. Ve aktivitenin esas düşmeye başlayacağı yıl 2014’den sonra. Saygılar mami dostum.
devrim
herhalde bugünün görsel medyasının konusu bu olacak. hürriyet mini buz çağının başladığını ingiliz meteorologlara dayanarak manşetten haber vermiş.
onlar konuşmadan biz daha önce konuşmuştuk ama gündem madem böyle. üstadların ekleyeceği bir şeyler olabilir diye düşündüm.
Çok merak ediyorum İstanbul karlı olmasaydı yine manşetten verirler miydi ? 😀
SNOVMANN-06
sevinin hafta sonu hızlı ısınma var daha sonra çok daha güçlü sibirya geliyor
HavaDelisiTimur
Bulduğum haritaya göre 7 Şubat sonrası Türkiye’ye yeni bir soğuk dalgası girecek.Ama gayet saçma bir şey çünkü kuzey avrupa ile İstanbul’un sıcaklığı aynı gözüküyor.Öte yandan bu yeni bir soğuk dalganın göstergesi de olabilir.Sİz ne dersiniz? http://ompldr.org/vY2pieA
Mayhart
1 saat kadar önce ben de aynı haritayı görüp sevinmiştim. Ancak şu anda sevimsiz bir şeklide değişmiş durumda 😦
Mayhart
DEK yağışları, yerel olmayan hava tahmin merkezlerinde hesaba katılmıyor mu diye merak ediyorum. Daha önce de böyle bir durum dikkatimi çekmişti. Örneğin, benim yıllardır takip ettiğim ve çoğunlukla güvendiğim bir sitede ( http://www.weather-forecast.com/locations/Istanbul/forecasts/latest ) bugün neredeyse 15-16 saattir aralıksız yağan kar hiç görülmüyor.
MAT
DEK yağışlarını ECMWF başta olmak üzere bir çok model yakalayamıyor. Sizin takip ettiğiniz site dahil bir çok tahmin sitesi model çıktısını basit bir yazılımla iller üzerinde gösteriyor. Kendileri oturup İstanbul için detaylı anlizler yapmıyorlar anlayacağınız. Normalde çok başarısız olarak gördüğüm MM5 modeli ise deniz etkisiyle oluşacak yağışları yakalayabiliyor.
Evet beyler Dünya’nın ilk ve %100 Türk yapımı Sea-Effect Thundersnow Indekslerini 20 civarında örnek üzerindeki verifikasyon testini karşınızda sunuyorum. Bu bu alandaki tek bilimsel buluş niteliğinde! 🙂

(Kendi ad-soyadımın baş harflerini verdiğim MCT İndeks çalışmamın intihale “plagiarism” uğramaması için hiç bir bileşenini yayımlamıyorum)
Çok yakın zamanda Post-Developed İndeks üzerinde bir modifikasyon yaparak 4.cü indeksi oluşturacağım… Sonra Baltık Denizi, Akdeniz üzerindeki DEK’ler üzerinde test edeceğim. Bir kaç sonbahar sea-effect sistemleri üzerinde denedim. Onlarda CAPE enerjisi sıfır olduğunda da çalışıyor! ! !
Test aşamasındaki skala budur.
2…3 %45-55 ihtimal gök gürültülü DEK (2…4 değerinde şiddetli dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
0…2 %55-60 ihtimal gök gürültülü DEK (0…2 değerinde orta kuvvette dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
0…-1 %60-75 ihtimal gök gürültülü DEK (0…1 değerinde asgari kuvvette dinamik yükselme mekanizmaları gerekli)
-1…-3 %60-80 ihtimal gök gürültülü DEK
-3 > %80-99 ihtimal gök gürültülü DEK
Ayrıca indeks değerleri büyüdükçe yağışın şiddeti de azalıyor!
Şimdi skala ile tabloya bakın bakalım. 🙂 🙂 🙂
(Bana hatırladığını ve burada olmayan güzel kar bırakan DEK örnekleri yazın Avrupa’dan da olabilir)
8-9 aralık 2010 gibi Hollanda taraflarında şahane sea effectler olmuştu. Bir analiz rica edebilir miyiz Mehmet Can Bey 🙂
Ordaydım. Ve radar görüntülerini burdan takip ettim.
http://www.buienradar.nl/
Aslına bakarsanız bire bir kopyası diyebiliriz İstanbul’da etkili olan DEK ile. Yalnız rüzgar İstanbul’da olduğu kadar çok etkili değildi.Kısa zaman içerisinde çok etkili bir kar yağışı olmuştu. Hazırlıksız yakalanan Hollandalılar işten çıktıktan sonra saatlerce yollarda kalmışlardı.Kar günlerce yerden kalkmadı çünkü sıcaklık max -3 dereceye çıkabildi.
Hollanda Meteoroloji ofisi her hangi bir uyarı yayınlamadı mı? Ordada mı bizdeki gibi yolda kalma olayları yaşanıyor ?
Arkadaşlar ben Belçikada’yım inanın dün 4-5 cm kar yağdı,burada hayat durdu.Ne bir tuzlama yapıldı ne de başka bir şey,dün otoyolda arabalar gidemedi ben 2-3 kmlik yeri otoyla 2.5 saat katettim,evet bizde de ankara belediyesi gibi kötü belediyeler var ama avrupanın kalbi Belçika rezil durumda.Biz hep avrupa şöyle avrupa böyle diyoruz ama burasi kötü.Altyapı burada gerçekten rezil durumda geçen yıl kuvvetli bir yagmur yağdı 5 kişi öldü selden.Bilmiyorum Isviçre nasıldır ozan hocam ne der ama burası fena geçen yıl 15-20 cm kar yağdı tren seferleri bile yapilamadi,inanmiyorsanız”bruxelles neige”yazın kendiniz görün:D
O zaman İBB’nin son kar yağışlarında hakkını vermek gerekir. Bir çok noktada 30 cm’i geçmesine rağmen ana yolları açık tutmayı başardılar.
En yakın balon ölçümü yapılan yerde sonuç böyle çıktı. O tarihte o civarlarda şimşek çakıp çakmadığını ilişkin benim elimde sağlam veri yok 😦 çakmış da olabilir, bilmiyorum ama indekse göre kesin bilinen yağış olma ihtimalinin çok yüksek olması çünkü değerler küçük…

Daha modifiye etmem gereken en az 5 bileşen var(Deniz sıcaklığı dahil değil bile), modifiye ede ede indeks sayısı gelişerek 5’i hatta 6’yı geçebilir… 3. indeksin adını Post-Developed sıfatı taktım ama adını Modified-2 olarak değiştirebilirim çünkü bu ilk 3 indeks de geliştirme aşamasında henüz…yani bu 3 indeks sadece başlangıç iskeleti…bu yüzden sonuçları sergileyerek ve örnekler alarak verifikasyon yapmaya çalışıyorum.
Gördüğüm kadarıyla indeks gayet güzel çalışmış. Örnek sayısı çoğaldıkca inşallah bilimsel alt yapısıda iyice sağlamlaşcaktır. Ben bir kaç sene içinde bu indeksin uluslararası kabul gören ve kullanılan bir indeks olacağına inanıyorum. Düşensinize modellerin kararsızlık indekslerinde LI, K, TT gibi indekslerin yanında bir Türk’ün hazırladığı MCT indeksi kullandığını… Hayaldi, gerçek olacak inşallah….
Bütün çalışmalarımı İngilizce yürütüyorum çünkü Türkiye’de bunu teze dönüştürürsem, İTÜ Meteoroloji Mühendisliği’den falan bana hayır gelmez, hatta en ufak bir destek gelmez gibi geliyor. Çünkü bakıyorum oranın yetiştirdiği kişilere; örneğin daha deniz/göl etkisi kavramları daha önce bilmeyip sonradan bizlerden doğrudan veya dolaylı öğrenen Bünyamin Sürmeli gibi kişiler bile, bizim işin mektebini okumadan yoğun merak ve araştırmalarımızla kendimize kattıklarımızla olayın alaylısı olarak meteoroloji bilimi ile ilgilenmemizden dolayı bir takım televizyonlara çıkıp bilimsel etiğe yakışmayacak biçimde aşırı önyargılı açıklamalarda bulunuyorlar.
İşte bu yüzden benim kendi ülkemde umudum yok. – White Fox
Başlığı böylesine bir soru olan habere, cevaben; “ebenizin örekesi yüzünden!” demek istiyorum.
Sibirya’nın 1050 mb’lık gücüne bire bir şahitlik ediyorsunuz bir de soruyor musunuz?
Neymiş bir de bunu anlamak için Rusya’nın uçsuz bucaksız ovalarına bakmak gerekiyormuş. Benim hesabım İtalya’dan pörtleyen o ‘alçak’la, hain siklon!..
Şimdi sakinleşmeye gidiyorum kendinize iyi bakın.
Yok artık Saraybosna!! 12 Saatte 47 cm. kar yağmış!!
1993’ün 7 mart gecesi Çorlu Tekirdağ Lüleburgaz arasına 5 saatte 55 cm kar yağdı. Burada yaşayan ve belli bir yaşın üstünde olan herkes bunu hatırlar 🙂
Çok sağlam bir siklonla gelmiş o sistem, İstanbul’dan kuzeye çıkmış. – Santiago
Arkadaşım 4 senedir orada ilk defa okullar tatil olmuş 🙂
Zannediyorum kısa sürede 8 Şubat için yeni bir başlık açılması gerekecek. Yeni bir soğuk dalgasının gelmekte olduğu neredeyse kesinleşti. Geçtiğimiz haftaya benzer sonuçları olabileceği söylenebilir. ECMWF sabah güncellemesi sistemi tekrar teyid etti. Bu arada 8-12 şubat arası İstanbul’dayım. 🙂
Kar yağması büyük olasılık ama miktarı belli değil, güzel bir kar görürsünüz umarım – Santiago
İnsanların bu cehaletine mi desem görgüsüzlüğüne mi, sahtekarlığına mı, ne desem bilemiyorum, katlanamıyorum gerçekten…
Bugün bir tv kanalında Libya’dan “sıcak” hava geldiğini kocaman yazmışlar, geçen gün başka bir kanalda İzmir’e “yirmi sene aradan sonra” kar yağdığını…
Yani şu memleketi terk edesi geliyor insanın. Aslında memleketi terk etmek de kesmez, gezegeni terk edesim geliyor 😀
Hepsini alıp böyle kafalarını birbirine vuracaksın bunların.
Nasıl bu kadar aptal olunabilir ya? Nasıl! Ben bu insanların sansasyon yaratmak için bunu yaptıklarına inanmıyorum. Bu insanlar hakikaten gerizekalı.
Aslında Libya’dan bir sıcak hava dalgası geliyor, doğru bir haber bence 🙂 İzmir’i bilmiyorum.
Acaba İstanbul için en az 40 yıldır tutulan adam akılı bir saatlik arşiv var mıdır
(dmi dışında?Adam akıllı dediyim dosya halinde olması ve rasathanelerde tutulmuş olması.Parası neyse veririm(benim için aşırı önemli,biraz veri için her şeyimi feda edebilirim).Cevaplarsınız sevinirim…
http://tumas.dmi.gov.tr/wps/portal/
Buraya üye olarak ulaşabilirsiniz. Maddi durumunuz nasıl bilmiyorum ama veriler çok pahalı.
GFS 12 run’ı Ankara’ya buz çağını getirmiş, inşallah bu kadarı gelmez.
İstemem, yan cebime koyun.
GFS Ankara için sistemi yumuşattı.

GFS 12 Şubat’ta üstümüze -20’yi oturtmuş. Uzun vadeli ama umut verici.

Tuna nehri donmuş beyler 🙂
İstanbul’da kıtalar arasını yaya olarak intikal ederiz. 🙂
11 Şubat 2012 Cumartesi sistem yine kuvvetli ve etkili bir soğuk getiriyor.
Akşam modellerini kim çizdiyse söylesin 🙂
Arkadaşlar, Havadelisi (Ozan Mert Göktürk) şu sıralar çok yoğun olduğundan dolayı bloga uğrayamıyor. Yorumları biz (editörler) onaylıyoruz.
Kendisine olan sorularınızı, geldiği zaman kontrol edip yayımlayacaktır. – Editör Santiago
Ozan Hocam, Santiago, White Fox;
Bilgilerinize güvendiğim için soruyorum. Bu sene geçen senelerden farklı olarak ne oluyor? Neden Sibirya’dan boyuna sarkmalar oluyor?
Güneş lekeleriyle mi ilgili? NAO ve AO ile mi ilgili?
Öyleyse NAO ve AO neye göre değişiyor?
Geçen senelerde ısı adalarından bahsediliyordu, denizin sıcaklığından bahsediliyordu. Bu sene hiçbir etkilerini görmedik. Hatta yaşadığımız son sistemde deniz belkide daha sıcak olsa İstanbul’da metrelerle ölçülen kar görecektik.
Santiago’nun kış başında yaptığı bir istatistik vardı sert geçen kışlarla ilgili.
Aralık ikinci yarısında soğuma gerçekleşirse karda çok oluyordu.
Bu ve benzer parametreler tespit edebilsek, Aralık değil de, Kasım desek, Ekim desek hatta Eylül- Ağustos desek birşeyler tutturabilir miyiz kışın nasıl geçeceği ile ilgili?
Ya da aklıma geliyor. Tamamen atmasyon olarak yazıyorum, mesela Kırım -20’leri gördüğünde, Bükreş’te de yağış varsa 6 gün sonra bize kar gelir gibi hipotezler oluşturulabilir mi?
Bilim bilinmeyeni açıklamak, meteoroloji de insanoğlunun atmosfer karşısında çaresiz kalmaması ile ilgili bir bilimse, uzun vade için en azından deneme yanılma yöntemleri ile bir yerlere varmaya çalışmak gerekir diye düşünüyorum.
Beni hep bu havalar mahvetti. 🙂
Bunu müsait olduğumda yanıtlamaya çalışacağım 🙂 Diğer arkadaşlar da müsait olurlarsa onaylayıp yorumlarlar – Santiago
Bursalı Deli hocam,
Uzun vadeye yönelik de bilimsel olarak istastistiğe dayanan yöntemler tabii ki geliştirilebilir. Fakat bu sistematik biçimde yapılmalıdır, yani elde ne kadar veri varsa kullanılmalı, ve kesin kriterler konarak hipotezler test edilmelidir. Yoksa “ben haritaları inceledim, Sibirya bu kadar büyüdüğünde bize hep zart ve zurt gelmiş” demek bilimsel bir yöntem değildir. Bunun yerine mesela, Moskova’nın (ya da başka bir noktanın, ya da belli bir dikdörtgenin) kış aylarındaki tüm basınç değerleri incelenip, basıncın seçilen belli bir değerin üzerine çıktığı günlerden 5 ila 20 gün sonra, mesela İstanbul’da (ya da belli bir alanda) sıcaklıkların normale göre ne durumda olduğuna bakılabilir. İstenen kriterler ya da coğrafi noktalar seçilebilir, önemli olan kriterlerin muğlak olmamasıdır. Yani “İstanbul dedik ama Ukrayna’da düşmüş bu da sayılır” denemez. Ya da sadece 5 olay incelenip, 5’inde de olmuşsa “buldum işte” denemez. Önemli olan tüm olaylara bakmaktır, aksi takdirde bilimsel olmayız.
Velhasıl dilediğin gibi hipotez oluşturabilirsin, önemli olan hipotezin tamamen bilimsel yöntemlerle test edilebilmesidir. Bir de tabii, bol bol veri gerekir. Veri azsa çok bir anlamı olmaz.
Bir ara böyle bir şey yapmayı düşünüyorum, zaman bulursam…
Teşekkürler Ozan Hocam;
Mevsimsel olarak işlerimin durgunluğu dolayısıyla oldukça fazla boş zamana sahibim. Böyle bir araştırma için anlamsız bölgeler belirleyip, korelasyonun çok düşük çıkacağı sonuçlarla uğraşmak yerine, muhtemelen ilgi alaka düzeyi yüksek olması beklenebilecek bölgeler söyleyebilirseniz, ufaktan bir araştırmaya başlamak istiyorum.
İlk soruyu kaçırmışım: Bence tek bir olayı (mesela Sibirya’nın bu baskını) güneş lekeleri ile açıklamak mantıklı değildir. Sibirya yüksek basıncının AO ve NAO ile pek ilgisi olmadığını anlatan makaleler var, eğer güneş lekeleri AO ve NAO’yu etkiliyorsa eğer, Sibirya’ya çok etkisi olmamalı. Öte yandan, şu yazıya temel oluşturan İngilizler’in bilimsel makalesine göre, güneş aktivitesinin daha az olduğu dönemlerde kara yüzeylerinde sıcaklık azalması var (Sibirya da bunla ilgili olabilir). Birbiriyle epey çelişen hipotezlerin bulunduğu,tam olarak anlaşılamamış bir alan… Onun için net bir şey söylemek mümkün değil. Bu kışın şimdiye kadarki bölümünde Avrupa’da hiç kış yoktu, ve şimdi birdenbire feci bir soğuk hava dalgası oluyor… Bu bile genellemenin çok zor olduğunu gösterir.
benim de merak ettiğim şu : iklim değişken bir bütün değil midir? yani demek istediğim, matematiksel bir şekilde, doğrusal ilerleyen bir süreç yerine, örneğin, bir kaza sonucu onbinlerce aracın trafikte normal bir güne nazaran,trafikte, 1.5 saat daha fazla zaman geçirmesi atmosferi ve dolayısıyla, kısa vadede iklim olaylarını etkileyebilir mi? ağustos, eylül, ekim verilerine bakıp birşeyleri yakalayıp uzun vadeli tahmin yapmak, çıkan sonuçları, geçmiş istatistikler ile kıyaslayınca belki bir şablon olabilecektir; ama iklimi günlük olaylar, aşırılıklar ne derece etkileyebiliyor? sıkışan trafik, ya da sanayi üretiminin bir nedenle, atıyorum, 10 günlüğüne aşırı artması vs.. gibi bilinmezler ve değişkenler, kısa vadede atmosferik olayları tahminleri ne derece etkileyebilir acaba?..modellere, diyagramlara, AO’ya, NAO’ya, geçmiş 50 yılın verilerine bakarak, ortaya atabileceğimiz tahminler; yukarıda belirttiğim, oluşabilecek günlük-haftalık aşırılıklar karşısında niteliksel değerini koruyabilir mi?..
http://www.popsci.com‘un haberine göre İngiltere’de, bir dolu fırtınasında gökten mavi reçinemsi 2-2,5 cm çapında toplar yağmış. Ancak bu topların oda sıcaklığında erimediği, yani buz içermediği görülmüş. Şaşkınlıklarını ifade eden İngiliz meteorologlar, bunun meteorolojik bir olay olmadığını belirtmişler. Araştırmalar devam ediyormuş. Sizlerin düşüncesini alabilir miyim?
BBC’ye göre sodyum poliakrilet topları veya bizim bildiğimiz tabirle su maymunları olabilirmiş. Görüntüsü de benziyor, anlatılanlara da uyuyor zaten: Yumuşaklarmış, dışlarında bir kabuk varmış ve yapışkan veya kokulu değillermiş.
Fırtına taşımıştır muhtemelen.
Haberde bunun bir deniz yumuşakçasının yumurtası olabileceği ve bir kuş sayesinde havaya karışabileceği söylenmiş fakat yorumlarda okuduğum kadarıyla bunun biyolojik olmadığını söylemiş bilim adamları. Ayrıca sadece bir adamın bahçesinde bulunmuş, başka bir yorumda “Orbeez” denen bir oyuncaktan bahsedilmiş, ben de müsebbibinin bu oyuncak olduğunu düşünüyorum. http://www.orbeezone.com/
Bize soğuğu getiren rüzgar kütlesi Karadeniz’in doğusunda birikmiş durumda.

Ve Karadeniz’in kuzeyindeki 1040-1045’lik basınçlar sayesinde kuzeye kaçmıyor ve tam tersi yüksek basınçtan kaçan kütlelerle güçleniyor.Yeterince güçlendikten sonra büyük ihtimalle İstanbul’da ikinci kıyameti koparacak.

GFS’ye bakıldığında 120 saat ile 180 saat arasındaki zamanda izobarların düz olduğu, “S” çizmediği görülmekte. Bunun anlamı özelikle Saray, Çerkezköy, Çorlu bandının yoğun bir şekilde çalışacağıdır. Tabi ki İstanbul’un da iyi kar alması yüksek olasılık.
Turnayı gözünden vurdunuz bu sefer, sistem şu haliyle gelirse çok sağlam bantlar oluşur bence – Santiago
Sitenin kullanimi ve mesajlarin yayinlanmasi ucretlimi lutfen bilgilendirirmisiniz neypmamiz lazim mesaj gonderiyorum denetimde diyor yayinlanmiyor
Hayır ücretli değil. Yanlış başlık altına yapılan yorumlar ve bariz şekilde yazım kurallarına uymayan yorumlar onaylanmaz. Özellikle de blogun yoğun olduğu dönemlerde – Santiago
Pozantı 4 derece iken Ulukışla’nın ve neresi olduğunu bilemediğim o diğer yerleşimin 7 dereceyi gördüğüne inanmıyorum;

Ben de inanmıyorum:) Açıkçası ben ilçelerdeki ölçümlerin tam olarak doğru ölçüldüğünü zannetmiyorum.Aynı şey için Kozan için de geçerli burda yine yazılmıştı neden Adana’ya göre daha sıcak görünüyor ya da neredeyse aynı diye.Oraları bilmesek olabilir deriz.Ama havasını bildiğim için bir hata var kesinlikle.Oralar dağlara ve kar soğuğuna daha yakın.Mesela İncirlik’in hava durumunu takip ediyorum 20 dakika önce 0 gösteriyor sonra 3-4 yazıyor.Ulukışla Pozantı’dan 700 mete daha yüksek.Bazı şeyler mesela Kuzeydeki iller dururken Hatay merkeze kar yağması gibi insanı şaşırtabiliyor.Ama ben bunun teknik bir hata olduğunu düşünüyorum.
Ozan hocam hatırlarsanız yaklaşık 2 ay önce arkadaşlarla yazdığımız programı burda paylaşmıştım. Bir arkadaş program da virüs olduğunu idda etmişti falan neyse. Programı geliştiricez ve resimleri kendi sitemize aktarıcaz ilk başta 25-30 gb’lık bir yer yeter,yetmez ise gereğini yaparız. Kısacası ompldr’a rakip olmaya geldik.Resimlerin silinmesi de söz konusu değil tabii ki. İsterseniz eğer kullanabilrsiniz tekrar paylaşırım programı talep olursa. Bu arada kesinlikle virüs yoktur !!!
Tekrar sizlere katılmak güzel bir duygu Ozan Hocam, sevgili editörlerimiz ve tüm havadelileri! Yaklaşık 3 haftadır, Muğla’daydım malum. Bu sürede çok sağlam kar yağışlarını kaçırdım Eskişehir’de gerçeklerşen, fakat yolculuklarım o açıdan harikaydı süphesiz!!! 🙂 Orada bol bol “Gerçek Yağmur” gördüm, hiç kaçmadım ondan. Onunla da hasret giderdim. Marmara, Karadeniz kıyılarında yaşayan arkadaşlarımız da kar ile hasret gidermişler belli ki, sistemin adını da Hasret koymanızdan anlaşılıyor 🙂 Tam geldim Eskişehir’e, bu sefer Muğla’daki kar yağışını kaçırdım 😀 Olsun o kadar, bugün Eskişehir’e de güzel kar yağdı, hala da süper bir biçimde devam da ediyor (4 cm civarı örtü oldu). Ufukta yeni soğuklar gözüküyor, daha nice “Hasret” ler dileği ile…
Hoşgeldin 🙂 – Santiago
Erzurum 19:50 itibarıyla -32 derece ve sıcaklık düşmeye devam ediyor. Serbest atışım tutacağa benzer. Kolay değil 35 yıllık Erzurumluyum.
Ya dadaş bu nasıl bir soğuk, an itibarıyla -34 ayrıntısıyla anlatsana şunu? Nebileyim mesela küçük çocuklar dışarı çıkarmı? Üstünüze ne giyersiniz? Yada buzdolaplarının içide donarmı mesela yada evin odasında ne tür eşyalar donar? Olurmu böyle sürpriz şeyler
Erzurumda herşey kışa programlı olduğu için hayat durmaz. Antalyada yaşadığımı 4-5 yıllık dönemde (evde iken) Erzuruma göre daha çok üşüyordum.Antalyadaki evi ısıtmak mümkün değildi. Çünkü yalıtım sıfırdı. Erzurumdaki evlerin duvarları, camları, damları daha kalındır. Sabah 21 dereceye kadar ıstııtğınız ev kombiyi kapatırsanız akşama kadar ancak 18 dereceye düşer . Sobalı evlerde ise yaşam bir odaya mahküm olur, yatak odalarındaki soğuk bir elektrik sobasıyla kırıldıktan sonra 2-3 kat yorganla yatılır. (Başta 2-3 kat yorgan ağır gelir ama daha sonra yazın tek kat yorgana geçince kendinizi çıplak gibi hissedersiniz). Banyo, tuvalet ve mutfak ve misafir odasını ise ne siz sorun ne ben anlatayım. Buraların sıcaklığı kabul edilebilir düzeydedir. Ama buralarda 3-5 dakikadan fazla durur iseniniz üşürsünüz.Bazı sobalı evlerde kullanılmayan odaların (mesala misafir odası) duvarları içerden buz tutabilir. Erzurumlular dışarı çıkarken kat kat giyindikleri ve naylonlu yerine yünlü giyindikleri için tahmin ettiğininden daha az üşürler. Ancak açıkta kalan yüz ve eller ise mosmordur.Yürüdüğünüz zaman soğuğu vücudunuzda çok hissetmezsiniz. Ancak 3-5 dakikadan falan durursanız bir yerde öncelikle ayaklarınızın zonkladığını hissedersiniz. Sonra durmanın meydana getirdiği tehlikenin (tehlike kelimesi şaka değil gerçek) farkına varır ve mecburen hareket edersiniz. -20 dereceden sonra nefes aldığınızda burnunuzdaki sümüğün (afedersiniz) donduğunu nefes verdiğinizde açıldığını hissedersiniz. Arabalar ise kışın tam bir zulumdür. Dizeller ve LPG liler -20 den sonra iptal. Benzinliler ise öncelikle çok yakarlar. Sabah arabanın içine oturdunuz, kontağı çevirdiniz araba hareket edinceye kadar tüm camlar nefesinizdeki buhardan buz tutar, dışarıyı göremezsiniz. İçerden buz tutan bu camları motor 10-15 dakikaya ısınıncaya kadar açmanız mümkün olmadığından 1- kontağı çevirinceye kadar açık şöfer kapısından dışarı nem atımı, 2- araba çalıştıktan sonra motor ısınınp kalorifer devreye girinceye kadar camlar açık seyahat etmek gerekir.(Dikkat -25 derece ve cam açık seyahat püfür püfür) Erzurumlular soğuk günlerde araçlarını güneşe koymazlar. Çünkü öğlen sera etkisiyle içi ısınan aracın camları akşam saat 4 oldumu içeriden buz tutar. Ondan sonra uğraş dur. Erzurumdaki araçların nerdeyse tamamında kışlık lastik vardır; şöförler karda-buzda araç sürme konusunda tecrübeli olduğu için trafikte pek sorun yaşanmaz. Zaten araç sayısıda İstanbula göre çok çok azdır. Nemin hissedilen sıcaklık üzerine etkisi muhakkaktır. Ancak abartıldığı kadar değildir. Sonuç itibarıyla -35 derece -35 derecedir. “Erzurumda nem düşük ondan üşümezsin” laflları afadersiniz ama geyikten ibarettir. Son olarak kişisel bir tecrübe olarak söylüyorum. tereyağı yerseniz çok daha az üşüdüğünüzü hissederseniz. Hele tereyağlı iskender soba gibi mübarek.
Çok teşekkür ederim dadaş bayağı bir şeyler öğrenmiş olduk. Değişik bir yaşam biçimi ilginç ))
Dehşetmiş ya cevabınız için ben de çok teşekkür ederim bugünlerde düşündüğüm sorunun cevabını almış oldum biz buralarda soğuktan bakkala ekmeğe gitmeye üşeniyoruz 🙂
SORU ŞU:Bizler, bunun içine bu blogu kuran,yöneten,kendince birşeyler yazan(benim gibi),pirimiz Bünyamin SÜRMELİ,okumuş,mürekkep yutmuş,tv lere çıkmaya hak kazanmış profesörler vesair vesair kişiler de dahil olmak üzere(MGM ayrık)acaba tahmin mi yapıyoruz,yoksa yapılan tahminlerden yorum mu çıkartıyoruz. Zira modellere bakıp,verileri kullanarak ha içine birazda yerel mevkiye ilişkin tecrübeyi de katarak şöyle olacak böyle olacak diyoruz. Bu acaba tahmin mi yorum mu?Ya da doktrin bunun için üçüncü bir şık öngördü mü?(Karma görüş gibi)Bana sorarsanız,cevabım yorum olur. Sizlerin fikirlerini de merak ediyorum.
Bence de yorum demek daha iyi olur. Çünkü aynı modele bakarak ben hava iyileşecek diyorum bir başkası kötüleşecek diyor.
Erzurum, bu seneki (2011-2012 kışı) -34 derecelik rekorunu bu gece zorlayacağa benziyor.
1 saat içinde 8 derecelik düşüş saat 14:50 de -12 derece, 15:50 de -20 derece
Dün gece -35 ölçülmüş Erzurum’da!
Ve Roma yeniden yanar. Yakan: Hans! 🙂
Nihahahah! 🙂
Nerenin enlem boylami orasi ?
Roma – Santiago
İzmir ve civarında 5 santim kar yağışı bıraktı , 10 yıllık hasret bitti… radara göre yağış azalacak ama arkasında bi kütle var heyecanla onu bekliyoruz.
Sen bir de buna bak 🙂
http://ompldr.org/vY2w1MQ
Sabah ki manzara buydu İzmir’de.Daha fazla fotoğraf çekme fırsatı bulamadım,öğleden sonra arabalar görünmüyordu yağdıktan sonra.
Donmuş bir Karadeniz…Kırım kıyıları…
http://englishrussia.com/2012/02/02/the-black-sea-got-frozen/
Karadeniz buz tutmuş. Odessada karadeniz tamamen donmuş.
Kaynak: http://www.internethaber.com
Zonguldak – Ereğli civarında kar hortumu oluşmuş…
http://webtv.sabah.com.tr/webtv/videoizle/zonguldakta-kar-hortumu-goruntulendi
Korsika ve Cezayir’den de kar haberleri gelmiş, ama Almanca ve çok kısa.
Yarın öbür gün Mallorca’dan da gelir..
Şimşek haritalarının arşivi var mıdır ?
Ben aradım bulamadım, bana acil böyle bir şey lazım.
Mesela 9 Şubat 2005’te Karadeniz’de veya İstanbul civarlarında şimşek olmuş mu olmamış mı bilmem gerekiyor. 😦
white fox hocam 9 şubat 2005 de ordu ve giresunda şimşek görüldü ve yoğun kar gerçekleşti.
Buldum! Arşiv 17.05.1998-11.12.2007 arasını kapsıyor. 11 Aralık 2007’de saat 10’da kayıt bitiyor. Kaydı tutan adam ölmüş sanırım 😀 9 Şubat 2005’te Doğu Karadeniz’de şimşek aktivitesi gözlenmiş ama İstanbul’da yok. 8 Şubat 2005’te İstanbul’da şimşek aktivitesi gözlenmiş. Emeğe saygı +rep 😀
Süper! Ayın 8’indeki şimşek Gemlik’te çakmış. 9’undakinin Doğu Karadeniz’de olması işime geldi şimdi
Arkadaşlar haftaya gelecek sistem ile ilgili bilgi verebilecek misiniz? Haftaya doğum var ona göre hareket edeceğiz, bu çok önemli bir konu benim için, şimdiden teşekkürler
Şimdiden tebrikler, inşallah sorunsuz hallolur her şey. Haftaya soğuma artık çok büyük ihtimal, ne kadar soğuma olur onu bilmek zor. Mevsimi göz önüne alırsak yine kar bol olabilir. Ona göre planlayın.
white fox mgm yarın ankaraya kar vermiş nasıl olur kar kuvvetli yağar mı?
Ankara’ya döndüm, evden bazı eşyalarımı almak için Dikmen’deki eve gittim. İçerisi 4 dereceydi, -10 derece de dışarıda sıcaklık vardı, saatlerdir soğuktayım! Elektrikli sobayı yaktım, daha ısınamadım. Gece gece şu ayazda valizle Bilkent’teki yurduma dönmeyi de gözüm yemiyor hiç ! 😀
Yol boyu kar vardı, özellikle Kırıkkale-Elmadağ arasında…
Hava ısındığında Kırıkkale’nin yine ısınmakta direnmesi kaçınılmaz.
White fox overrunning konusunda hala aynı mı düşünüyorsun? HİRLAM da Ankara için kar yağışını baya kesmiş 12 Z güncellemesinde, GFS’de hiçbir şey yok zaten, sanırım pek birşey göremeyeceğiz?
Ankara gerçekten de çukurdaymış, ev Dikmen’de, yurt Bilkent’te 😀
Melik Ahmet TAŞTAN hocam nerdesiniz?
Lütfen bir dahaki sefere http://ompldr.org sitesini kullanınız, teşekkürler – Ozan
Bu gibi şeyleri buradan Melik Beye duyurmak yerine şu adreslerden MGM’ye duyurmak daha iyi olmaz mı?
http://www.dmi.gov.tr/site/iletisim.aspx
http://kurum.dmi.gov.tr/iletisim/iletisimformu.aspx?s=/site/bilgi-edinme.aspx
video hakkında yorumlarınız 🙂
Güzel rüyamız yarın bitiyor, 7-8-9 şubat sistemi için öngörüleri alabilir miyiz ? İyice soğumuş denizler ve karalar marifeti ile bol yağışlı cephe sistemli 2 gece ve yerde kar görür müyüz ?
Yağışın bolluğu belli olmaz şimdiden ancak yerde kar görmemiz gayet yüksek olasılık gibi duruyor. 2-3 güne kadar netleşir.
bu linkte ve bilgisayardaki Win7 widgetinde Ankara için -22 derece yazıyor doğru mu acaba ?
Esenboğa dün gece – 22 oldu.
Arkadaşlar ull oluşumunu bir nesneye benzetecek olsanız neye benziyor derdiniz?
Teknoloji henüz radar görüntüleri vs. benim gibi görme engelli hava delilerine hitap etmediği için bu garip soruyu sordum. Ben ull ile ilgili yazdıklarınızdan; atmosferin üst seviyelerinde dönerek ilerleyen girdap gibi bir şey canlandırdım zihnimde.
Haklısınız, ona benzer bir şey. Hangi teknoloji ile blogu takip edebiliyorsunuz? Teşekkürler.
İnanılmaz bir video https://www.facebook.com/photo.php?v=358549864173714 ve memleketin halini gözler önüne seriyor. Şimdilik fazla yorum yapmayacağım, zamanım olunca epey polemik yaratacak bir yazı yazasım var. Sürmeli de aynı Kadıoğlu gibi amatör meteorologların TV’ye çıkmasını “ülkenin bitmesi (Kadıoğlu)” ve “meteorolojide neden geri olduğumuzun göstergesi (Sürmeli)” şeklinde yorumlamış. Avrupa’da ABD’de böyle şeyler olmazmış. Sormamız gereken şu: Avrupa’da ya da ABD’de bilgi düzeyi Sürmeli civarında olan birisine, bırakın TV’de meşhur olmayı, meteorolog denebilir mi? İçler acısı.
Mikdat Kadıoğlu’nun yetiştirdiği meteoroji “mühendisi” değil mi sonuçta, normaldir onun da aynı yoldan gitmesi – Ahmet’in öküzü, bakar iki gözü
Sadece amatör meteorologlara değil, Meteoroloji mühendisi olmayan MGM çalışanlarınada bakışları budur malesef!

Miktad hoca eminim ilk defa duyduğu deniz etkisi yağışlarını twitterda paylaşmış. Karadeniz’de göl aramasaymış iyiymiş ama o kadarcık kusur kadı kızında da olur…
Hani yeni serverına websitesi taşırlar ya, sistem oturana kadar ilk etapta düzgün çalışmaz.
Aynen onun gibi….”göl kar etkisi” deyiminin “deniz etkisi kar” şeklinde değişmesi zaman alır.
Kendilerinin bu kavramı yeni öğrendikleri çok belli oluyor.
Aynı kabalık ve ukalalığı 2010 sibirya sisteminde “kar geliyor” diye yırtındığımızda da (üstelik MGM ile birlikte) yapmışlardı. Bu ikinci kapak oldu bunlara. Artık MGM en azından gereksiz polemiklere girmiyor veya işini yapmaya çalışıp herkesi muhattap almıyor. Ama bunlar…Ne diyebilirim.. Özellikle bu blogla tanıştıktan sonra nedense aklıma sürekli; “koyunun olmadığı yerde keçiye Abdurrahman Çelebi denir” sözü geliyor…..
Amatör meteorologların TV’ye çıkması, Meteorolojimizin ne halde olduğunu gösteriyor. İşte bu lafa kesinlikle katılıyorum, zira “profesyonel” meteorologların skandal tahminleri sayesinde “amatör” meteorologlar bu işten ekmek yemeye başlayacak yakında.
Videoyu izledim, neyi neden eleştirdiğini söylenmeyen, bilimdeki gelişmelere tamamen kapalı, bilimin zaten sürekli yeni bir şeyler öğrenmek olduğunun farkında olmayan ya da buna hiç ihtiyacı olmayan birini gördüm. Bırakın polemik yaratacak bir şeyler yazmayı, hiç oralı bile olmanıza gerek yok. Yaptığınız gerçekçi ve güncel tahminlerle, dahası, sürekli yeni bir şeyler öğrenme ve öğretme isteğinizle (siz ve katkı sağlayan herkes) zaten gereken cevapları veriyorsunuz ve bu durumun en güzel göstergesi de bu video.
Allah akıl fikir versin ne diyelim. Ne diyeyim ki şimdi bilemedim. En iyisi susmak 🙂 Ozan Hoca’m yazını sabırsızlıkla bekliyorum.
Bu adamın kısa tahminleri bile tutmazken ne hakla gönüllü insanlara laf ediyor? Uyarılar yayınlamışlar amatörce demeyi biliyor ama kendinin yaptığı uyarılar çoğu zaman tutmuyor.Onu izlerken sanki bana laf sokuyormuşcasına sinirlendim.Rezalet.
Arkadaşlar bence siz farkında olmadan bir nevi arı kovanına çomak sokmuş gibi oldunuz.Halbuki bu güne kadar ne kadarda rahattılar.Özellikle internet sayesinde bu işe meraklıların modellere vb bilgilere ulaşması haliyle bu ve bunun gibi insanları rahatsız etmiştir açıkçası.Bana kalırsa 2010 Ocak ayındaki fiyaskosundan sonra Avrupa yada Abd’de olsa çoktan biletini keserlerdi B.Sürmeli gibi bir adamın.
Hocalarım Tekirdağ’da geçen haftadan beri yoğun kar gösteriyo fakat sadece 1 gün hafif yağış oldu ve son 4 günde güneşli ve çok soğuk geçti. Cuma’dan sonra havalar ısınıcak diyolar yine kar göremiycez galiba 🙂 TEKİRDAĞ-MERKEZ
İki gündür dikkatimi çekiyor. Doğuş grubunun kadrolu meteoroloğu ve hava tahmincisi Gökhan Abur ağabeyimiz ısrarla önümüzdeki hafta salı gününden başlayarak soğuma olacağından, yağışların kara döneceğinden ve şubat ayının son yılların en soğuklarından biri olacağından bahsediyor. Önümüzdeki hafta için diagramlardan anlaşıldığı kadarıyla haklı çıkma ihtimali yüksek görünüyor ancak ve özellikle şubat tahminini oldukça cesur buldum.
http://video.ntvmsnbc.com/kar-yagisi-surecek-mi-1.html
Ozan hocam buzul albedo geri beslemesi hakkında bizi bilgilendirirsen çok memnun olurum.
Bulut75, şu yazımda anlattığım mekanizmanın aynısı.
Radardaki görüntülerin okunması/yorumlanması ile ilgili bilgiyi nasıl ve nereden öğrenebilirim. Mesala radardaki renklerin yandaki çizelgedeki gibi koyuya doğru değişmesi yağışın şiddetinin artacağını mı söylüyor yoksa başka bir şeyi mi ifade ediyor? Bunun yanında radar da bir yer üzerinde bir oluşum gösteriliyor ise o anda mı yağış oluyor,yoksa yakın bir zamanda yağış başlayacak mı diyor?Yine radardaki oluşuma rağmen yağış gerçekleşmemesi mümkün mü? Mümkün ise bu nasıl ayırt edilebilir?Bilgilendirirseniz sevinirim….
Radar la ilgili bilgileri burada bulabilirsiniz
http://www.dmi.gov.tr/genel/meteorolojiradarlari.aspx
Bir Akdeniz şehri olan Marsilya;

Vayyy. Süper gözlem. Ekstrem kuru soğuk demek. Beter olsunlar.
Mistral‘i azdıracak bu sistem. Muhtemelen Korsika ve Sardunya adalarının kuzey kıyılarında deniz etkisiyle oluşan kar yağışlarına yol açabilir diye tahmin ediyorum bizim burdaki tecrübelerimize dayanarak. Provence kıyıları gibi oralardan da umulmadık kış görüntüleri gelebilir.


Mini buzçağına giriyormuşuz. Sıcaklıklar 2022’de dibe vuracakmış. Ne güzel bir haber. 😀
Şu haberin ve hemen yanındaki videoda yer alan ropörtajdaki çıklamalarla ilgili bir ton konuşasım var. Üstüne de bir küçük deviresim var Ozan hocamla. Orhan Şen’in kankası bir diğer medyatik profesörümüz Mikdat Kadıoğlu’nun dediği gibi: “Bu ülke bitmiş.”
http://www.ntvmsnbc.com/id/25318122
Havalar soğuk olunca böyle haberler ayyuka çıkıyor.
Mami dostum 3 yazdır bilimadamları bu uyarıları yapıyorlar. Yani sadece kışın ve havalar soğuduğunda değil. Geçen yazın 15 Haziran’da da Güneş aktivitesindeki düşüşe bağlı uyarı yapmışlardı hatırlarsan. Ve aktivitenin esas düşmeye başlayacağı yıl 2014’den sonra. Saygılar mami dostum.
herhalde bugünün görsel medyasının konusu bu olacak. hürriyet mini buz çağının başladığını ingiliz meteorologlara dayanarak manşetten haber vermiş.
onlar konuşmadan biz daha önce konuşmuştuk ama gündem madem böyle. üstadların ekleyeceği bir şeyler olabilir diye düşündüm.
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/19808227.asp
Çok merak ediyorum İstanbul karlı olmasaydı yine manşetten verirler miydi ? 😀
sevinin hafta sonu hızlı ısınma var daha sonra çok daha güçlü sibirya geliyor
Bulduğum haritaya göre 7 Şubat sonrası Türkiye’ye yeni bir soğuk dalgası girecek.Ama gayet saçma bir şey çünkü kuzey avrupa ile İstanbul’un sıcaklığı aynı gözüküyor.Öte yandan bu yeni bir soğuk dalganın göstergesi de olabilir.Sİz ne dersiniz?
http://ompldr.org/vY2pieA
1 saat kadar önce ben de aynı haritayı görüp sevinmiştim. Ancak şu anda sevimsiz bir şeklide değişmiş durumda 😦
DEK yağışları, yerel olmayan hava tahmin merkezlerinde hesaba katılmıyor mu diye merak ediyorum. Daha önce de böyle bir durum dikkatimi çekmişti. Örneğin, benim yıllardır takip ettiğim ve çoğunlukla güvendiğim bir sitede ( http://www.weather-forecast.com/locations/Istanbul/forecasts/latest ) bugün neredeyse 15-16 saattir aralıksız yağan kar hiç görülmüyor.

DEK yağışlarını ECMWF başta olmak üzere bir çok model yakalayamıyor. Sizin takip ettiğiniz site dahil bir çok tahmin sitesi model çıktısını basit bir yazılımla iller üzerinde gösteriyor. Kendileri oturup İstanbul için detaylı anlizler yapmıyorlar anlayacağınız. Normalde çok başarısız olarak gördüğüm MM5 modeli ise deniz etkisiyle oluşacak yağışları yakalayabiliyor.