Kış, neredeyse hiç ara vermeden devam edecek.
Geçtiğimiz günlere damgasını vuran ve yavaş yavaş ömrünü tamamlamakta olan soğuk hava dalgasının asıl sahibi Balkanlar’dı, biz de Türkiye olarak onların yancısıydık; bu yüzden soğuk en çok Trakya’yı etkiledi, Anadolu’da ancak belli bir hatta kadar ilerleyebildi. Eskişehir, Bilecik ve Kütahya kara gömülürken Afyon ve Ankara’nın seyretmesi, İstanbul’un çoğunlukla sulu kar ve yağmur alması bu yüzdendi.
Fakat Pazar gününden itibaren kuzeyden sokulmaya başlayacak ve önümüzdeki haftayı parselleyecek soğuk hava dalgası “Türkiye’ye özel” olabilir, ciddi biçimde sert olabilir ve bu ihtimaller her geçen gün artıyor.
Önümüzdeki günlerde, zaten soğuk olan yerlerde kayda değer bir ısınma yok. Yarın (Cuma) iyice zayıflayacak yağmur ve kar, Cumartesi günü tamamen doğu bölgelere çekilmiş olacak. Pazar günü ülkemizin kuzey ve batısında tekrar başlayacak yağışlar, iç bölgelere -bu sefer Ankara da dahil- derhal kar olarak düşecek.
Sonrası için halen çeşitli yağış senaryoları mevcut, yani nerenin ne kadar kar alacağı henüz belli değil, genellikle kuru soğuk yiyecek yerler de hiç az olmayabilir… Fakat, bu sefer yağmurdan pek bahsetmeyişimizden de anlayacağınız üzere, önümüzdeki haftanın baskın olayı soğuk, çok soğuk, belki aşırı soğuk ve kar olacak. Karın yağacağı şehirlerin arasına -bir ihtimal olarak- Adana’yı bile dahil edebiliyorsak, varın gerisini siz düşünün…



Bence bu sisteme bir isim vermeliyiz.
bence “11 sistem mükemmel bir olay! ” olsun. 🙂
Ayıboğan 🙂
Ustalara saygı: Santiago?
Ya da Moda’ya kar yağdırabileceği için Moda Soğukları?
Gelecek sistemle ilgili değil ancak, bir uyarıda da ben bulunmak istiyorum. Bu gece İstanbulun hemen hemen tamamında sıcaklık 0C nin altına gerileyecek gibi görünüyor. Bu gece ve yarın sabah trafikte olacaklar için söylüyorum özellikle yüksek semtlerde ve köprü üstlerinde gizli buzlanmaya dikkat etmekte fayda var.
Bursa meteoroloji radarı 30 Kasım tarihinde açılmıştı güya. Hadi nerede? Böyle önemli günlerde çalışmayan radar Ağustos sıcaklarında mı çalışacak? Yok eğer açılmadıysa bu radar niçin adı açılacak yerler listesinde yer aldı? (MGM sitesinde liste var link atabilirim) Şu sistem gelmeden söz konusu radarın görüntülerini yayınlamaya başlayın da haftaya etikli olacak DEK bantları çok daha ayrıntılı bir şekilde görülebilsin.
Hocam Merhaba,
Özellikle Kadıköy için sizden ufak bir demeç isteyeceğim:)
Santiago ve Ozan hocam beraber yorumlarsanız ufak bir bilgi verirseniz çok sevinirim.
Rıhtımda 10 cm gösterirmi bu bize umutlarım tükenmiş durumda 🙂
Şu görüntüde önemli değişimler olmazsa rıhtımda 20 cm üstü olur.
Uludağ gene ayaklarıma geliyor 😀
Ocak 2, 2015, 16:06 yazısı balıkayhan02 (Karadeniz,-50m) tarafından yapılan yorum
Hocam, ben de kar görecek miyim? Buraya da yağacak mı, deniz donacak mı? 🙂
Pazartesi’den Perşembe’ye kar yurdu esir alacak ve gerçek kış olacak.GFS nin Perşembe’ye kadar ki kar tahmin haritası,ama tek eksiği var Marmara’nın doğusu ve Batı Karadeniz de şiddetli DEK olacağından kar kalınlığı yer yer 1 metreyi aşabilir tahminim.

Şu pembelikleri bir defa da üzerimiz de görebilecek miyiz acaba ?….elimizde şöyle nadide bir sistem var, utanmasak 5-10 santim kalınlığa tamah edeceğiz. Kadıköy de oturuyorum, kıllanmakta haklıyım. Benim tahminim en iyi ihtimalle 20 santim, en kötü de 5 -10 santim arası bir şeyler görürüz gibi. Erken olduğunu biliyorum, lakın Kadıköy’ ün konumu gereği nasıl davrandığını yaşayarak çok tecrübe ettik. Karadeniz kıyıları ise gömülecek gibi her şekilde.
Ankara dolaylarındaki açık renkler gözlerden kaçmıyor.
Ozan ve Santiago hocam,
Model çıktılarındaki görüntü İstanbul’un eski kışlarını göz önüne alırsak hangi sene ile benzerlik taşıyor? Çok merak ettim! Eski ve şimdiki çıktıyı yan yana koyarak verebilir misiniz?
Herkes sırayla sorduğu için cesaretlenip soruyorum 🙂 Amasya için wunderground totalde 40cm gibi kar gösteriyor, bende etrafıma uyarılarda bulunuyorum şöyle kar yağacak şöyle soğuk olacak diye, umarım yalancı çoban olmayız 🙂 bizimde DEK alma şansımız varmı? 20cm in üstünde kar görürmüyüz üstadlar ? Saygılar..
İstanbul’da bacak boyu olur mu 🙂 En son 2013’teki sistemde öyle görmüştük.
Kuzey semtlerin yüksek yerlerinde yer yer 1 metre bile olabilir.
Balıkesir olarak şansımız nedir? Geçtiğimiz sistem kadar kar alabilecek miyiz Ozan Hocam?
Çok daha az alırsınız.
Bu soruya cevap vermiyorum, öteki arkadaşlar oylarıyla cevap vermişler.
Ayıp ayıp 🙂
Eve yeni geldim şimdi gördüm:D Allah bereket versin diyor dükkanı kapatıyorum:D
Selamlar arkadaşlar. Sonunda üye oldum. 3 yıla yakındır izleyiciydim. Bir selam vermek istedim. Kar beklentisi yüksek Ankara’dan saygılar
Bekledim bekledim ama kimse sormadı. Ağalar beyler bu DEK bizim buralara uğrar mı?
Evet.
İlk defa Pazartesi sendromu minimuma inecek, haftasonunun geçmesini sabırsızlıkla bekliyorum.
Eldivenleri takın, kartopları çok yakın..
Anadolu resmen Sibirya’nın bir parçası olmuş 🙂
GFS ve GFS Paralele bakarak hiç bu kadar zevk almamıştım. Bence totem yapmanın zamanı, beşiktaş gibi uzatmalarda gol yemeyelim de 🙂
Yetmez ama, evet. 😀
Bugünkü ensemble haritalarına göre siklonun Antalya taraflarından daha batıya Fethiye açıklarına kayma ihtimali var zaten birkaç güncellemedir bu gerçekleşiyor bence biraz daha batıda olacak siklon. Buda siklonik kar yağışlarının artması anlamına geliyor bakalım akşam ne diyecek modeller.
Girit adası-Fethiye arasında oluşması yağışın artması için en iyi senoryo..Hadi inşallah..
Blog’da Avcılarla ilgili yanlış bir izlenim var. İş yerim Avcılar’da ve öyle sistemler oldu ki, Avcılar’da, 100 metre rakımlı Şişli gibi bir çok semtten daha fazla kar yağışı ve kar kalınlığı gördüm. Güneyde, Yağmurun ilk kara çevirdiği ilçelerden biri Avcılar’dır. Göztepe, Pendik ve “eski şehir” olarak bilinen Fatih, Aksaray bölgesinden çok daha soğuktur. Eve dönerken arabadaki dereceden takip ediyorum. Balkanlardan gelen sistemlerde AHL’den daha soğuk oluyor. Silivri çevresinin yağış problemi düşünülecek olursa Avcılar ve batısı bence şehrin güney sahilinin kar bakımından en iyi bölgesidir. Üstelik çarşısı denizden epey yüksektedir. Bununla birlikte bu sistemde Avcılar’da ancak havada kar varken Şişli’ye geldiğimde etraf bembeyazdı.
Ben hala sistemin gücünün pek çok kişi tarafından algılanabildiğini düşünmüyorum.. Bana kalırsa 85 Şubat sistemi sonrası gelen en güçlü sistemlerden birisi “olabilir”.. Bu derece nadir gelen bir sistem bir şekilde kendi mikro klimasını da yaratır. Üst seviyedeki aşırı soğuk havanın meydana getirebileceği son dakika konvektif yağışları, Marmara ve Karadeniz DEK yağışları, aşırı soğuk havanın Akdeniz’e ulaştığında vereceği tepki ve buna bağlı Anadolu’ya taşınan nem, siklon derinliği gibi unsurlar şu an modellerin görebildiğinden çok farklı olabilir. Gerçekten çok zor bir coğrafyamız var hava olaylarının çözümü açısından. “Üç tarafı denizlerle çevrili” yüksekliği ortalama bin metre olan Anadolu platosu bu kadar sert bir sisteme çok farklı tepki verebilir. Ben İstanbul ve Karadeniz kıyılarında 1 metrenin zorlanacağını düşünüyorum. İç Anadolu’nun güney ve doğusu, Doğu Anadolu bölgesi keza… Yaşayıp görelim.
Sistem çok kuvvetli fakat çok da hızlı hareket ediyor.
ilk eksiyi ben verdim 😀 haberin ola bu yorum çok ama çok eksi alır..
Öyle de, benim yukarıda anlatmak istediğim pratikte öyle olmayabileceği. Bu kadar sert bir sistemin modellerde gösterilenlerden daha farklı noktalara gidebileceği.
Bu sistemin önünde sen bile duramazsın Santiago 🙂
85’ten sonraki en sert sistem olabilir demek abartıdır bence. 85’ten sonra ne sistemler geldi geçti.
85 bir çok sistemin peşi sıra gelmesiyle oluşan kesintisiz 20 günlük bir sistemler bütünüdür.
Ne cümle kurmuşum ama 🙂
Rize 1-1.5 alacak gibi 🙂
Su anki goruntuye gore Istanbul’un batisi yagis acisindan daha sanssiz konumda anladigim kadariyla. Ruzgarin dogu bileseni yetersiz kaldigi icin doguya gidildikcen DEK’lerin kuvveti artacak. Dogru mudur ?
Aynen öyle, ama şu şekilde batısına da yağar bence.
Geçen hafta nadir rastlanan yağışlı bir sistemi yolcu ettik. Güzel bir haftaydı.
Bu sistemde bize ne var demiyorum. Siz keyfini sürün biz bir on gün kuru soğuk yaşayalım. Kuru soğuğun poyrazla olan ilişkisini anlamak için biraz İzmir’de yaşamak lazım. Rüzgar iliklerine işliyor sanki.
Sanki bu sistem şimdilik 300. saatlerde ve ben inanmak istemiyorum fakat sistem hemen yanı başımızda ve 2 gün sonra bizi etkilemeye başlayacak. Neredeyse tüm modeller de mutabık. 850 hPa’da ki değerler muazzam. GFS(P) 06Z’de şahane çıktı verdi, diyagramlar ortada. Bu hafta çok heyecanlı olacak çoook
Kimi görsem, inşallah değişmezse İstanbul’da yaşadığınız sürece gördüğünüz en soğuk hava olacak dedim, abartmayı da seviyorum 😀 Hatta dedim ki pazartesi işe gidemeyeceğiz, her taraf kar olacak, kar olmasa bile buz tutacak arabayı çıkaramayacağım dedim. Pek inanmadılar 😀 -20 var paralelde yahu ben çok heyecanlıyım.
Pazartesi değil de salı filan diyeydin iyiydi. Garanti olurdu.
”Türkiye beyaz gelinliğini giydi.” tabirinin aslı. Soğukların kalıcı olması ekstrem koşulları da beraberinde getirir. Heyt be 2015 ! 🙂
Herkese merhabalar uzun bir aradan sonra, kayıt olabildim mi bilemiyorum…
Edirne Merkez yine kara gömülecek gibi duruyor (!) 🙂
Önümüzdeki hafta 850 mb seviyesi ile Karadeniz su sıcaklıkları arasındaki fark 20-28 derece bandında olacak. DEK’lerin vurduğu yerlerde gök gürültülü aşırı kar sağanakları, efsanevi kar yağma şiddetleri olacak. Bu yerler için en önemli aday Karadeniz Kıyıları, Kocaeli, Sakarya illeri, sonra da İstanbul tabii ki.
Sakarya’nın kıyı olmayan ilçeleri de dahil mi?
Dahil.
Bursa’yı da bu şanslı yerlere dahil edebilir miyiz? Karadeniz’den üzerinden gelen kütleler Sakarya ve İstanbul’u kara boğarken güneye doğru ilerledikçe gücünü yitirmezler mi? Yitirir iseler Marmara Denizi Bursa adına bir şeyler yapabilir mi Ozan Bey?
Dahil edebiliriz ama tam olarak nerelerin etkileneceği rüzgar yönüne, hızına vb. göre değişir… Bu ayrıntıları konuşmak için hala erken.
Poyrazla gelen DEK Yalova-Bursa arasındaki Samanlı Dağları’na çalışıyor. Eski sistemlerden hatırlıyorum. Bulut tabanının yüksek olması gerek poyraz esecekse Bursa için. En ideal DEK Yıldız’dan gelir Bursa’ya. Poyraz DEK’leri enteresan bir şekilde Mudanya’ya yarıyor geçen senelerde gördüğüme göre.
Ayrıca Marmara Denizi duruma göre Karayel etkisi ile belki DEK oluşturabilir, ben her ne kadar henüz tecrübe etmesem de soğuklar çok kuvvetli, süprizleri ile geliyor sistem, yaşamadığımız farklı şeyler öğrenebiliriz.
Hocam ne zaman daha kesinleşir (Pazar, pazartesi?), patlamış mısırları çıkartalım mı? Gerçi soğuk bu, modelde durduğu gibi durmuyor genelde ama..
”The Show Must Go On”
Avcılar bile mi?
İç Anadolu’ya kadar gelecek DEK görebiliriz. Abartı gibi düşünebilirsiniz ama Ankara’ya kadar gelebilir.
Hah evet, sizinkini görmeden yazmıştım 🙂 Rüzgar hızı da önemli.
Haklısınız hocam. Zaten daha uzun bir süre var önümüzde. Ama sistemin potansiyeli açısından Ankara’ya gelebileceğini söyledim ben de. Yine de nazar değdirmeyelim 🙂
Rüzgar yönü, termodinamik konveksiyon, dikey hava hareketleri, nispi nem gibi koşulları göz önünde bulundurarak temp çıktıları ile ayrıntılı incelenmesi gereken bir konu. Şuan için erken.
Tekrar tekrar okudum.. Hasta mıyım ne hoşuma gidiyor okudukça! Biliyorum yalnız değilim! 😀
Karabük dahil mi ?
Evet. Karadeniz neminin girebildiği her yer dahil. Bazen Ankara’ya kadar ulaşabiliyor.
İstanbul’un güney sahilinde yaşanlar kar topu oynanabilecek mi? 2013 Aralık’ta iki sağanak dışı yağış olmazken ve belirgin örtü oluşmazken, 2013 başı Ocak ayı Pendik sahilde kar kalınlığını 28 cm ölçmüştük.
Nazar değdirip sistemi zayıflatmak istemiyorum ama şu an gözüken, en kötü 2013 Ocak sistemi gibi olur.
“Ocak 2013 sistemi nasıl olmuştu ki” diye düşünenlere…

Hocam şu Kasım ayı sonlarında ABD’de yaşanan (GEK) DEK’ler gibi mi? 😀 Kandıra kara gömülecek. Bir şeyi merak ettim kar yağışı İzmit Körfezi üzerinden geçerken Samanlı dağları, Kartepe, Gölcük gibi yerlere daha fazla nem yüklenip daha fazla kar bırakabilir mi?
Bunu tespit edemeyiz, İzmit Körfezi çok dar. Etkisi olsa dahi yükseltinin, yer şekillerinin vb. etkisine kıyasla çok küçük kalır.
İzmit Körfezi’nden geçerken değil de, DEK’lerin Samanlı Dağları’na çarpıp o saydığınız yerlere daha fazla kar bırakması olası bir durum bence.
Bizim buralarda oturanlar için esas soru, sistemin sınırı batıda neresi olur? Şehir koparken saçımı başımı yolduğum çok olmuştur.
Aynen öyle hocam, umalım da 2012’deki gibi(31 Ocak-1 Şubat) olsun DEK’lerin rotası. İşte o zaman tadından yenmez bu sistem bizim açımızdan.
Karadeniz’in, en azından mevsim normaline göre, hala fazlasıyla sıcak olması, bu sistemde İstanbul’dan Bolu’ya kadar olan şehirlerde ne gibi sonuçlar doğurur? Soğuk bir nebze zayıflasa bile aradaki farkı sübvanse edebilecek kadar etkiler mi sizce?
Soğuk çok şiddetli. Salı gününden itibaren yağmur mümkün gözükmüyor. Karadeniz’in sıcak olması kar yağışlarını arttırıcı bir unsur olur.
Bu sistem de her geçen güncelleme daha öne geliyor.
Göz kırpan sistem, bugünkü görüntüsü (ECM) itibariye çok fazla değişiklik olmadan gelirse İstanbul için DEK şartları hiç de fena görünmüyor. Ama nasıl gelirse gelsin, Elazığ – Bingöl – Bitlis üçgeninde acayip şeyler yapacak.
Geri bildirim: Sert Soğuklara Doğru | erenugr44
Kıyı Ege olarak soğuk girdiği anda yağışı yakalayamayıp kuru soğukla yetineceğiz gibi duruyor. Yüksek tepelere yağarsa yağar…
500 hpa’da -40 gibi soğuk bir değer giriyor. Üst seviyede bu aşırı soğumaya bağlı olarak kar sağanakları oluşabilir mi?
Beyler çok üzüldüğüm bir haber aldım, eninde sonunda siz de öğreneceksiniz, en azından benden öğrenin istedim. Biliyorsunuz, bu gavurlar yılbaşı tatiline ayrı bir önem veriyor. Amerikalı GFS’i biliyorsunuz NOAA adlı kuruluş çalıştırıyor. ECMWF’de bağımsız bir kuruluş ve merkezi İngiltere’de. İşin üzücü yanı tüm etkili yetkili kişiler gavurlarmış ve Christmas Tatili’ndeymişler. Onların yerine kadroyu hakettiği halde dinlerinden dolayı terfi alamamış ve Osmanlı hayranı alt kademe memurları ve stajyerler güncellemeleri yapmışlar. Bu modellemeler umut verici duruyor, eski modellerden tek farkı Osmanlıca verileri kullanmışlar ve böyle bir sonuç çıkmış. Eğer 5 Ocak’tan sonra beklenen kar ve soğuk gelirse bu Osmanlıca’nın zaferidir. Gelmezse, dinlerinden dolayı eğitimleri eksik verildiği için gavurların suçudur.
Sabah GFS çıktısı soğuğu arttırmış. Fena yaygara çıkardım bu sistem de fos çıkarsa insan yüzüne çıkacak halim kalmaz. Kimseye laf anlatamazsın 😀
Sabah GFS çok abartılı.
Totem detected. Totem detected..
Yok değil, bana öyle geldi 🙂
İstanbul için ECM de biraz bozmuş.
Santi Hocam, şu güzel ortamı neden bozuyorsun ki! 😀
Avcılar-Florya-Halkalı Lobisi olarak endişelerimiz var 🙂 Tuzla Çetesinin tuzu kuru tabi 😀
Karada başlayıp güneye inemeyen sistemler olursa işte o zaman hapı yuttuk.
Ilıkçıreyiz 😀
Burak Yılmaz’ı GFS, Abdürrahim Albayrak’ı da İstanbul’daki soğukçular olarak hayal edin 😀
Balkonu buzdolabı olarak kullandığımız günlerden derin dondurucu olarak kullanacağımız bir haftaya doğru ilerliyoruz sanki…
İfade şekline bayıldım. Harika. 🙂
”Acaba kombi nerede yanmaz oldu.” diyeceğimiz günler kapıdaymış meğer.
Tek merak ettiğim şey Aydın merkez kar alır mı? Kıyı Ege olarak da sorabilirim bu soruyu. Cevaplayan olursa çok sevinirim çünkü biz kar konusunda çok şanssızız 🙂
Bu tip sistemlerde Kıyı Ege’nin işi zordur. Genellikle kuru soğuk olur.
sanırm bu sefer Aydın sıyrılcak bu işte wetter3 olsun dıger modellerde de aydın 1 gunluk guzel bı kar yagısı verıyor
Sistem sonası İç Anadolu merkezli kuvvetli YB görünüyor. Benim Ankara ile ilk tanışmam 1993 sömestr tatilinde bir okul gezisiydi. Etrafta kar çok değildi galiba ama İzmir’den gelen çocuklar için muazzamdı. Ama zaten oynanacak gibi değildi, iyice buz tutmuştu, her taraf takur tukurdu, sis zemine kadar çökmüş hatta sanki yerlerden duman çıkıyordu. O görüntünün verdiği haz bambaşkadır. İnşallah önümüzdeki hafta benzerini yaşayabileceğiz.
Ahaha hocam harikasın. “Duman çıkıyordu”dan sonra “yine az kar, kuru soğuk olacak, lanet olsun” diyeceksin sandım önce… Gerçek soğuk delisi senin gibi olur.
O termik yb’den hemen sonra bir Orta Akdeniz siklonu soğuk yer seviyesinde Ankara için müthiş iş yapar aslında ama, bu kadar aksiyon sonrası bir süre sistem gelir mi tartışılır.
Modeller malesef orta vadede İç Anadolu için basınç tahminini çok iyi yapamıyorlar. Bu da bundan sonraki tahminlerin tutarlılığını iyice azaltıyor. Onun için gelecek sistemin tadını çıkarıp sonrasını fazla düşünmemek en iyisi 🙂
Herkese iyi akşamlar, siklon hakkındaki genel görüşleriniz nelerdir?
Sürekli bir sağa bir sola yatma eğilimi var, sizce Antalya Körfezi’nden mi Adana’dan mı çıkması daha olasıdır?
Gfs ve Paralel 18Z çalıştırmaları İstanbul ve diğer iç bölgeler için oldukça güzel görüntüler sunmaya devam etti. Özellikle Paralel çalıştırmasının sunduğu görüntüler gibi gelecek olursa sistem bittikten sonra İstanbul’da dahi ekstrem sıcaklık değerleri görülebileceğini düşünüyorum.
Modellerin 4-5 gün öncesinden mutabakata yakın olduğu zamanlarda her güncellemeyi keyifli bir şekilde bekliyor ve takip ediyorum 🙂 Sanki kendi sahanda 0-0 berabere kalmışken deplasmanda 90+3’te 0-1 öne geçmek gibi…
Ayrıca İstanbul için önümüzdeki günlerin en popüler kelimesi kuşkusuz ‘dek’ olacaktır. Özellikle graupel tarzı yağış ve kısa süreli birikme yapan ve çoğunlukla tadını damağımızda bırakıp gündüz bazen güneşi görmemizi, gece yıldızları saymamızı sağlayan ancak sonra bizi bir kez daha ziyaret eden o gündüz bej, gece turuncu renkli bulutları uzunca bir aradan sonra tekrar görecek olmak beni inanılmaz heyecanlandırıyor 🙂
Siklon yağışının yerini tutmuyor. Ha bantlar organize olur 10-15 dakika arayla vurursalar tabi güzeldir. Çok sağlam birikim yapar.
Modellere bakarken tırnaklarımı yiyorum. Bir çıktı efsane, bir çıktı kestane.
Antalya körfezinde oluşacak derin bir siklon… Merkezi 995 mb… Umudum, beklentim, duam.
Paralel 18Z müthiş abi :O
Bu son gelen sistem biz Ankaralıları sinir eden bir sistem oldu. 150 km batıdaki Eskişehir kara gömülürken, biz avucumuzu yaladık. Dünkü Gfs çalıştırmasında Salı günü için 15 mm yağış gözüküyordu ama bugünkü çalıştırmada o yağış kaybolmuş. Haftaya çarşamba, perşembe günleri 500 hpa sıcaklığı -40 dereceye kadar düşüyor. Yer ile yukarı seviye arası sıcaklık farkından dolayı konvektif kar yağışları alabilir miyiz? Ayrıca 850 hpa’da -15 dereceler ülkeye inecek. Bu muhteşem soğuklar Akdeniz’de tepki siklonu oluşturur mu? Oluşturursa buradan da yağış alabilir miyiz? Gfs, Ecmwf gibi modeller bu tepki siklonlarını görebilirler mi?
Görüyorlar zaten o siklonları. Evet üst seviyenin soğuması konvektif kar da yapabilir.
Tepki siklonu tam olarak nedir? 30 Aralık sisteminde de İtalya güneyinde oluştu sanırım, ama mekanizmayı anlayamadım.
Kuzeyden gelen soğuk hava Akdeniz – Ege’nin ılık suları ile çarpıştığında, yüzeyden gelen soğuk hızla ısınarak buharlaşmaya neden olur. Nemli hava yükselir… Tipik bir siklon oluşumu aşağı yukarı böyledir.
Önümüzdeki haftanın oldukça sert soğuklarla geçeği anlaşılıyor. Karadeniz üzerinden inen bu tip sistemlerde İstanbul coğrafyasının nasıl tepkiler verdiğini bu şehirde yaklaşık 30-35 civarında kış yaşamış birisi olarak tahmin etmeye çalışayım. Öncelikle her sistemin kendine özgü olduğunu unutmamak gerekir.
Geçmişteki hatıralarım canlandığında direkt Karadeniz üzerinden inen sistemlerde kar yağışlarını kar sağanakları şeklinde yaşadığımızı hatırlıyorum. Örneğin özellikle geceleri tertemiz bir gökyüzü yıldızlı bir havada birden bembeyaz bulutların kuzeyden güneye doğru hızla hareket ederek gökyüzünü kapladığını görürsünüz. Beş dakika içinde göz gözü görmez sağanak halinde kar yağışı başlar ve görüş mesafesi kalmaz. Kar yağışının o şekilde sonsuza kadar devam edeceğini zannedersiniz ve çok uzun sürmez yine yıldızlı bir gökyüzü ve her şeyin bittiğini zannederken belli bir süre sonra yine aynı manzarayla karşılaşırsınız. Belki sabaha kadar dört veya beş kere bu sahne sürekli değişir. Karadeniz üzerinden inen sistemlerin karakteristik özelliği budur. Siklonik bir sistemde olduğu gibi bir süreklilik yoktur ama görsel olarak muazzamdır. Kar biriktirme özelliği sanıldığının aksine fena değildir.
En son GFS haritalarına baktığımızda da sağanak kar ibarelerini İstanbul üzerinde görüyoruz.
Aynen öyle. https://havadelisi.com/2010/10/02/yurdumuz-karadeniz-uzerinden-gelen/
GFS çıktılarını çok da beğenmiyorum, sistem doğuya meyilli olduğu için rüzgar yönü sorun olabilir gibi duruyor. Bir de, Doğu Akdeniz’de bir siklonun oluşması İstanbul’un işine yarıyor, çünkü rüzgarı poyraza çeviriyor.
Neler olup bittiğini yaşayıp göreceğiz. Özlemiştik mavileri turkuazları canım 🙂 Eminim hepimizin aklından biraz daha uzun soluklu olsaydı iyiydi düşüncesi geçmiştir.
Adana !!!! ”Yok artık Ozan Mert Göktürk” 😀 Bu sistemin kötü tarafı da bu zaten 10 cm de olabilir yarım metre de. Abartılı mı buldunuz? Sistemin özelliği aşırı soğuk hava ve Karadeniz üzerinden gelirken yükleneceği nem ve bu birikimi nereye bırakacağı..? Üstadlar varken benim salık vermem doğru olmaz belki ama benim ilk görebildiklerim bunlar zaten yanlışsam hocalarım düzeltirler.. 😉 Ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim bu tür soğuk sistemler 30 – 35 senede bir görülür..
O kadar da değil Behlül, 30-35 sene 🙂 Sabahki ECM çıktısı çok sertti ama bunda biraz törpülemiş mesela… Hala sertleşebilir, ama biraz daha zayıflayabilir de… Gaza gelmemek lazım.
Neden Adana ile sınırlandıralım! Kıbrıs neden olmasın ki? Ver coşkuyu 🙂
😀

Evet, Kıbrıs’a kar olur gecen yıl Mısır’a yağan gibi. Aydincik’a 2001 2004 2008 yıllarında birer sefer de olsa kar yağdı. şubat-mart aylarında, bu sefer ocakta olsun.
Gelmesi muhtemel bu sistemin kaymağını ilk anlarında İç Batı Anadolu yiyecek gibi. Sonrasında işimiz DEK’lerin nereleri vuracağına bağlı sanıyorum. Umudum en azından Çarşamba günü İstanbul’un gün boyu 0C’nin altındaki sıcaklıklarla birlikte şiddetli DEK bantlarına maruz kalması.
Kuru soğuk bıkkınlık verdi. Akdeniz’den gelecek yağışlı havayı kuru soğuğa tercih ederim. Doğru düzgün yağış bırakmayacaksa bu faydasız soğuklar hiç gelmese daha iyi.
Edirne şanssızdı, bu sefer de şanssız olacak gibi. Size bıkkınlık vermiş olabilir ama başka yerler ciddi kar ve yağmur aldı.
Bu haliyle gelirse, İstanbul’da DEK olur di mi? Bizim yağış bakımından sorunumuz olmaz?
Doğru.
Yoksa? 😦
Ciddiye alınacak bir harita değil…
Oh, aman, iyi hocam. Böyle bir durumda Ankaralı hava delileri tırmarhanelik olur.
Ben bir şey sormak istiyorum ve cidden hiç bilmediğim için soruyorum. Şimdi bu gelecek olan sistemde en son sistemimizde olduğu gibi bir siklon oluşup soğuğu geri itme ihtimali var mı modellerde şimdilik böyle bir sinyal var mı ya da siklon oluşup oluşmayacağıyla ilgili ?
Çok düşük bir ihtimal gibi bu. Soğuk ilk başta siklon nedeniyle az geri itilse bile sonra tekrar gelir çünkü bütün modellerde doğuya çekiliş görülüyor. Buna karşılık bitmekte olan sistem ömrünü Balkanlar-Marmara’da tamamlayacak.
Hocam, ne olursa kuru soğuk olur? Ne olursa kara gömülürüz? Ufak bir de fikir cimnastiği rica etsem?
Klasik soru klasik cevap: Oluşacak siklonun rotasına yakın yerler kara gömülür. Karadeniz’den rüzgarı doğru açıyla alan yerler de öyle (mesela İstanbul için yıldız-poyraz). Bu ayrıntıları konuşmak için henüz erken.
Soğuğun biraz zayıflama ihtimali de var. O zaman DEK’lerin şiddeti azalır. Ama en kötü ihtimalle orta sertlikte bir kış sistemi olur gibi duruyor, yani mesela İstanbul’un güney sahillerine susuz-kartopuluk 5 ila 10 cm kar filan…
Antalya Körfezi siklonu kuzeydoğu rotası yaparsa ne olur? Yakında tecrube ederek öğrenebiliriz :O