Cuma’dan İtibaren Soğuk, Yağmur, Kar


Bu sonbaharda Doğu Avrupa’yı sık sık ziyaret eden yüksek basınç (Y ile gösterdim), bu ziyaretlerinden memnun kalmış olacak ki Baltık kıyısından kendine yine yer ayırtmış. Aşağıda bu Cuma günü için olan yer basıncı haritası (beyaz kalın çizgiler) var. GFS modeli çıktısı.

Hava delileri çok iyi biliyor, hatta deli olmayanlar da sürekli bahsettiğimiz için artık öğrendi: Bu bölgeye yerleşen yüksek basınçlar, doğu taraflarında kalan soğuk havayı kuzeyden güneye indirerek Türkiye’nin özellikle kuzeyine yerleştirirler.

Kasım ayı için sert bir soğuk olacak, ama anormal olmayacak. Üşüyeceğimiz kesin, öte yandan hayatı etkileyecek kadar şiddetli ya da mevsime göre sıradışı hava olaylarının yaşanmasını -en azından önümüzdeki hafta başına kadar- beklemiyorum. Mesela, yerleri beyazlatacak kadar karın kıyılara yağması mümkün değil, havada görmek ise ancak hoş bir sürpriz olur. Bu tip ayrıntıları konuşmak için zaten daha erken, bu başlığın altında, yorumlarda konuşuruz. Yeni yorumlarınızı buraya tıklayarak yapabilirsiniz, cevaplarınız için lütfen cevabı vermek istediğiniz yorumun altındaki ‘Cevapla’ düğmesine tıklayın. Teşekkürler.

Reklam

Cuma’dan İtibaren Soğuk, Yağmur, Kar” üzerine 261 düşünce

  1. çihiro

    Konya’da şu saatlerde çok hafif kar taneleri gördüm. Kesildi şimdi. Mevsimin ilk karı düştü, hayırlı olsun 😉

    Cevapla
  2. havaankara

    Türkiye donuyor desek yeridir herhalde. Görüntü sanki kış görüntüsü gibi.
    bzzz
    Özellikle doğuda -20’li dereceler ölçülüyor. Galiba Doğu Anadolu’da bazı iller için uç sıcaklıkları yenilemek gerekecek.
    bzzz2
    Ağrı için 14 Kasım tarihlerinde ölçülen en düşük sıcaklık bugüne kadar -15.4 derece iken şu anda sıcaklık -20 derece. Eminim bu örnekler çoğalacaktır. Ne yazık ki yaşanan deprem de bu bölgede ve Van’da da maalesef -10’lu değerler görülecek 😦

    Cevapla
          1. faseay

            Çok ilginç geldi bana. 850 hpa sıcaklığı bile en fazla -5’lerdeyken orası da 2000 mt ise hadi olsun -8 ama sıcaklık -26. Bu da yukarı seviye enverziyonu mu? Ya da yağan kar örtüsü hesaba katılmıyor mu?

            Cevapla
      1. havaankara

        Hocam, -20 derece derken, Ağrı dün gece 23.00’te -19,9 derece idi. Bu tarih için uç sıcaklık ise -15,4. Yani bu uç değerin yenilenmesi gerekiyor diye demiştim.
        Doğuda bu sabahki en düşük sıcaklıkları görünmeyen ama dün akşam sıcaklıkları görünen bazı merkezlerin en düşük sıcaklıkları da yenilenirse benzer uç değer güncellemesi gerekliliği de ortaya çıkabilir.
        Bu arada, Van ile Özalp İlçesi arasında 300 metre fark varken bu kadar sıcaklık farkı inanılmaz. (17 derece fark). Dediğiniz gibi kar örtüsü önemli bir etkendir. Isı adası etkisi de vardır. Bir de Van Gölü’nün yumuşatıcı etkisi olabilir mi? Nem miktarları arasında ne kadar fark vardır acaba Van ile Özalp arasında? Bunun etkisi ne olabilir sıcaklık farkı üzerinde?

        Cevapla
        1. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Hepsinin etkisi vardır. Van Gölü, yükselti, kar örtüsü… Isı adasını bilemiyorum, istasyonların tam olarak yerlerini bilmek icap eder.

          Cevapla
        2. hasso

          Askerliğimi özalp’te yaptım… Söylenenlere ve yaşadıklarıma göre Türkiye’nin en soğuk yeri Özalp ilçesi. Kışın her gün Van şehir merkezi ile ortalama 10 derecelik bir fark oluyor. -35, -40 gayet normal değerler orası için….

          Cevapla
          1. Ömer Gül

            Ben de askerliğimi BitlisTatvan, Rahva denilen mevkide yaptım . Rakımı 2000 metre civarı. 2003 yılında ve meşhur 2004 kışında 170 cm kar ve -32 santigrat derece soğuk gördüm. Gerçekten dehşetengiz bir tipisi ve soğuğu var. Seyahat ederseniz Muş Hasköy’den sonra hava açık olsa da birden kapanıp tipi başlıyordu. Güzel günlerdi gerçekten. 3 ay 1 metreye yakın buz tabakası erimemişti yerde.

            Cevapla
      2. White Fox

        Özalp’in yer şekillerini Google Earth’de incelediğimde kuzeyinde batısında, güneyinde doğusunda daha yüksek alanlar var, çevresine göre çukurda kalıyor. Bu da soğuk havanın çukur alana çökmüş olabileceği ihtimalini güçlendirdi. Balon ölçümü Van’da yapılmadığı için ben de ölçümün yapıldığı Erzurum’un sonuçlarına baktım.
        erz
        Yerde sıcaklık -13.5 iken, yukarıda -9.1’e kadar yükselmiş ve 700 mb seviyesi bile -10’dan daha yüksek sıcaklığa sahip… Kar örtüsünün etkisi ve Özalp’in çevresine göre çukurda bulunması enverziyonu arttırmış olabilir.

        Cevapla
        1. Melik Ahmet TAŞTAN

          Üst seviyeler Erzurum’la hemen hemen aynı sıcaklığa sahip olduğundan yer sıcaklığını -13,5 dan -30’a taşırsak yaklaşık olarak Özalp’in sıcaklık görüntüsünü elde edebiliriz. Hakikaten sağlam enverziyon olmuş. İnşallah Özalp depremden etkilenmemiştir. Bu sıcaklıklarda çadırda , hele de Kızılay’ın yazlık çadırlarında yaşamak imkansız..
          erz

          Cevapla
      3. İhsan

        Hocam, soğuk çukuru diye bir terim var meteorolojide. Bu durum özellikle açık ve dingin havalarda denize uzak ve etrafı nispeten yüksek dağlarla çevrili bölgelerde çok düşük sıcaklıklara yol açıyor diye biliyorum. Bana sorarsanız gece sıcaklıklarında özellikle ortaya çıkan bu anomaliyi sanki bu şekilde açıklayabiliriz diye düşünüyor, bu konuda fikrinizi almak istiyorum.

        Cevapla
        1. Melik Ahmet TAŞTAN

          Evet haklısınız. Vadi sislerinin sebebi de budur. Soğuk hava ağır olduğundan yamaçlardan aşağıya çöker ve sise sebep olur. Bu sisler yüksek basınç durduğu sürece hiç kalkmaz. Gece sıcaklıklarına yakın gündüz sıcaklıkları olur. Buzul çağı gelmiş gibi olur.
          bzl

          Cevapla
          1. evren

            Bunun en güzel örnekleri Hakkari Yüksekova’da oluşur. Dört bir yanı yüksek dağlarla çevrili bir vadi olan Yüksekova’da kışın inanılmaz soğuk ve sis oluşur.
            hakkari
            2008 yılındaki haberden alıntı:
            “Meteoroloji yetkililerinden edinilen bilgiye göre, en düşük sıcaklık Yüksekova’da eksi 36, Şemdinli’de eksi 25, Hakkari’de eksi 19 ve Çukurca’da ise eksi 10 derece olarak ölçüldü. Yüksekova’da aşırı soğukların 25 gün daha sürmesi tahmin ediliyor.”

            Hakkari ile Yüksekova arasındaki bu farkın nedeni bu olaydır. 2008 yılında askerde az çekmedim Yüksekova soğuğundan.

            Cevapla
          2. Havadelisi Yazıyı Yazan

            İsviçre’de bu sık sık olurdu. Gri bir hava mesela -8 derece sıcaklık olurdu, kayak yapmak için dağa çıkardık ve 1000 metre üzerinde hava aniden açardı, +2 derece sıcaklık olurdu.

            Cevapla
        2. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Haklısınız, White Fox’un da bahsettiği gibi var böyle bir şey. Ama tabii tek sebep o değil. Mesela bu gece Özalp’te sıcaklık düne nazaran 16 derece filan daha yüksek…

          Cevapla
    1. havaankara

      Eskişehir Çifteler Doğu ile yarış içinde…
      çifteler
      Ama Doğu Anadolu’daki Ağrı gibi, Özalp gibi yerlerin en düşük sıcaklıkları girilmemiş. Halbuki akşam buraların sıcaklıkları da görünmekte idi.

      Cevapla
  3. Commandouz

    Kimse yorum yapmamış, dikkatimi çekti. Herhalde görmediniz.. Akşamüstü buraya (Beşyüzevler-Bayrampaşa) hafif kuvvette sulukar-kar yağdı. Ancak kısa sürdü.

    Cevapla
    1. Melik Ahmet TAŞTAN

      İstanbul sıcaklıkları kar için oldukça yüksek değerlerde, akşam saatlerinde size en yakın ölçüm noktası olan Atatürk Meydan’da bile 11 derece civarındaydı. Hafif yağmur yere düşerken kuvvetli poyrazın etkisiyle kar hissi uyandırmış olabilir.

      Cevapla
  4. carcass

    Muğla’nın özellikle batıdaki ilçeleri geceden beridir iyi yağış aldı, halen daha devam etmekte. Tam da radarın işe yarayacağı gündü ama malesef radar dün 16:00’da takılı kalmış. İzmir radarı ile idare ettik.

    Cevapla
  5. çihiro

    Bendeki şansa bak be 😀 Pazartesiyi salıya bağlayan gece Konya’da yoğun kar gözüküyor. Artık son 70 saate girildiği için ‘çok fazla’ bir değişiklik göstereceğini sanmıyorum. Salı gecesi uyku yok bana 🙂 Atmosferin her katında bağıl nem yüzde 90’dan fazla!

    1

    Cevapla
    1. White Fox

      Ben Skew-t delisi olarak bu görüntüye aşık oldum. Bu görüntü tam bir yoğun kar yağışı örneği işte! Bütün seviyelerde çok küçük yoğunlaşma depresyonu var ve bütün sıcaklık çizgisi 0 derece çizgisinin gerisinde kalmış, yağan kar da direkt olarak örtü yapabiliyor. Umarım değişmez. 🙂

      Cevapla
    2. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Aynı zamanda çok derin (yani yukarıya doğru derin) bir yağış söz konusu… Tam siklon yağışı. Valla kırmızıyla maviyi bu kadar beraber görmek herkese kısmet olmaz 🙂

      Cevapla
      1. fatih_42_

        Üstadım Konya için şu anki görünüm nasıl? Yoğunlukta bir değişim var mı? Beyşehir’de durum nasıl olur?

        Cevapla
        1. çihiro

          Konya’da bu akşam (pazartesi) kar yağışı başlıyor. Yarın sabahtan sonra zayıflayacak. Beyşehir’de ise bugün öğleden sonra başlıyor. Konya gibi yarın sabahtan sonra zayıflayacak. Konya’da 3 cm civarı örtü bekliyorum(uzman değilim, olmazsa kapıma dayanma 😀 ). İnce bir örtü olduğu için salı öğle saatlerinde erime ihtimali yüksek. Yine de beyaz rengin soğutucu etkisi ve bulutluluğa göre erimeye de bilir. Mesela bugün için Konya’da en yüksek sıcaklık 4-5 derece tahmin edilirken şu anda (13:50) sıcaklık 2 derece. Beyşehir’de ise 5 cm’den fazla bir kar örtüsü bekliyorum. Yağan kar da ertesi gün erimez. Zira salı günü için en yüksek sıcaklık 1 dereceyi geçmiyor.

          Cevapla
          1. fatih_42_

            Şu an Beyşehir’de kar var ve 2 saattir sürmekte ama kuvvetli değil . Sıcaklık -1,7. Yağış yogunlaşırsa, ki öyle olur diye düşünüyorum, erime olayı da yok, güzel olacak. Şu an için biraz beyazlama var yerlerde. E ne yapalım pencere kenarında bekliyoruz 🙂

            Cevapla
    3. snowmoon

      Diyagramda da -GFS ana model- 1 paralellik koordinat farkında ciddi yağış farkı vardı , demek ki burdan kaynaklanıyormuş. Peki Ankara ve Konya arası kısa mesafe düşünülürse
      Ankara için durumlar nasıl olur?

      Cevapla
    4. White Fox

      Moral bozucu bilgi: 🙂

      1

      Hava 0 dereceye yakın olsa da, (ki bu diyagram 1237 metreden hesaplıyor zaten) buharlaşmadan kaynaklanan soğuma yetersiz düzeyde, soğuk adveksiyon da yok. Buz gibi havada yağmur görüntüsü bu:
      Yani 15 Kasım 03Z’de kar ne kadar yağarsa onunla yetineceksin, çünkü arkası yağmur gibi…

      Cevapla
      1. çihiro

        12 GMT çıktısı umut verici! Salı günü gündüz en yüksek sıcaklık sıfır dereceye yakın Konya çevresinde.
        12gmt
        12gmt2

        Cevapla
  6. çihiro

    GFS – WRF ARW karşılaştırması. Önümüzdeki 72 saat için toplam yağış tahminleri. WRF ARW İç Anadolu’ya yağış vermezken, GFS Ankara’ya kadar sokmuş yağışı. Bakalım Meteogreen bu ilk imtihanından kaç puan alacak.

    1

    Cevapla
    1. çihiro

      Meteogreen salı günkü yağışı İç Anadolu’nun güneyine biraz daha sokmuş (GFS gibi Ankara’nın güneyine kadar sokmamış). GFS’de ciddi bir değişim yok (salı 12 GMT’ye kadar olan yağış için konuşuyoruz).
      metgrn
      metgrn2

      Cevapla
    2. White Fox

      Benim en güvendiğim modellerden biri olan NAE modeli yağışı, Ankara’nın kuzeyine kadar çıkartmış.Bakalım ne olacak…
      Aşağıdaki harita 48 saat toplam yağış:
      precip
      GFS modelinde skew-t verileri son 24 saattir iyiye gidişatını sürdürüyor.

      Cevapla
    3. çihiro

      15 Kasım 08:00’da ölçülen 24 saatlik toplam yağışlarda görüldüğü üzere Tuz Gölü civarındaki hafif yağışı görmedi WRF-ARW. O kadarcıktan bir şey olmaz diyoruz ve takipe devam ediyoruz 🙂 Bu puan verebileceğimiz bir test olmadı. Güçlü sistemlerde bakacağız artık.
      wrf-arw

      Cevapla
  7. faseay

    Acaba çarşambayı mı beklesek ? Bu sistemden kar yağacağı yok. Modeller çarşamba -8’i sokabilse Marmara’ya bir şeyler olacak gibi:))

    Cevapla
  8. carcass

    Antalya Radarı’nda da güzel görüntüler gelmeye başlamış (doğruysa şayet). Kıbrıs’ı vurmaya başlamış, Güney Ege ve Akdeniz sahillerini de gece etkilemeye başlayacaktır tahminler doğrultusunda. Bu yoksa beklenilen “ALÇAK” Basınç mı ne? 🙂

    1

    Cevapla
    1. snowmoon

      Peki sen neresi için konuşuyorsun? Burada genelde batı için konuşuluyor.
      Kütlelerin hareket yönüne bakarsan Kıbrıs üzerinden kuzeydoğu doğrultusunda muhtemelen İç Anadolu’nun güneydoğusuna doğru ilerliyor. Belirtmek istedim

      Cevapla
      1. carcass

        Açıkçası ben de sizin ne demek istediğinizi pek anlamadım. Güney Ege ve Akdeniz sahil kesimi dedim zaten yeterince açık diye düşünüyorum. DMİ’nin de bu gece için yaptığı tahmin gibi diyebiliriz.
        1
        İlla ki “batı” ya gelmesi için uğruna uykusuz geceler geçirilen kar yağışı konuşulacak değil ya. Bu da o soğuğun bir eseri…

        Cevapla
  9. Burak S

    Ortalama 85 metre yükseklikteki Sabiha Gökçen’de sıcaklık 5 derecenin altına düşmeye başladı. Koşullar el verirse belki bu gece Anadolu Yakası’nın yükseklerinde sulu kar görülebilir.

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Batuhan, üst menüden önce Derslik bölümüne git. Sorular – Cevaplar kısmında her şeyi oku, ama anlamaya çalış, ezberleme. Sonra da yine üst menüden Tahminler -> Kısa Vade bölümündeki model çıktılarını incele, karla ilgili ipucu elde etmeye çalış. Anlamadığın yerleri sorarsın.

      Cevapla
  10. genc akın

    Ve Çayeli merkeze de yılın ilk karı yağdı….

    Sıcaklık 1 derece rüzgar sert karayel, yağış dolu zamanla sulu sepken…

    1

    Cevapla
      1. genc akın

        Her ikisi de diyebilirim… Bir ara gökgürültüsü eşliğinde yağdı. İzlemesi dahi süperdi. Her yer bir anda bembeyaz oldu..Daha sonra boralar halinde devam etti. Kimi saydam kimi bembeyaz yağmaya devam ediyor…
        Yarın haberlerde Rize’de bilmem ne kadar köy yolu ulaşıma kapandı diye duyarsınız. Zira yükseklerde aralıksız yağıyor..
        Sizce kara döner mi yoksa bu şekilde yağmaya devam mı eder?

        Cevapla
          1. Santiago

            Geçen sene 10 Aralık sisteminde de İstanbul’da bu tip yağış görülmüştü.. Sıcak deniz iyi tespit bence..

            Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Benim için sürpriz oldu tutması. Yanıldım galiba biraz da, ana yazıda “mümkün değil” diye ahkam kesmişim 🙂 Bu arada gözlemlere uygun olarak en uygun 850 mb sıcaklığı ve kalınlık değerleri de Doğu Karadeniz’de şu an (tıklayıp büyütün).

      1

      Cevapla
        1. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Yok artık! Süper yahu. Ama 50 metreden yüksek olmalı buralar. Hacıköy’ün rakımı için Vikipedi’de “50 ila 300 metre” yazılmış. Google Earth’den de baktım, yamaçlar 50 metreden yüksek.

          Cevapla
            1. trakya(korhan)

              Acaba yamaç güneye bakıyor olabilir mi? Böylece deniz havasının önü kesilmiş olabilir. Dediğim durum Bartın çayı boyunca çok olurdu. Rakım değişmese de nehrin vadide yaptığı menderesler deniz havasını kesiyordu. Uzaklık olarak çok içeri gidilmese bile sıcaklıkta bariz düşüş, dolayısıyla kar/yağmur farkı olurdu.

              Cevapla
  11. snowlover81 Yazıyı Yazan

    Sevgili kar delisi dostlarım bu sabah saat 9:30 gibi Kocaeli Kartepe’ye ulaştım. 700 metrede hafiften etraf beyazlamaya başlamıştı. Otelin oraya geldiğimde çok hafif kar yağıyordu. Bazı yerlerde de 5 cm civarı kar vardı, ama yollar buzdu. Aşağıda sıcaklık 7 derece idi ama otelin orda -2’yi gordum. Süperdi. Bir de çok sert rüzgar esmese daha fazla kalırdım ama 1 saat de yetti. Bu arada ben dönerken hava açıyordu maalesef ah o YB yok mu 🙂 Sonuç olarak iyi ki de gitmişim. İlk karı gördüm .
    Snowlover81 Kartepe kar raporu siz kardelileri için 🙂

    Cevapla
  12. White Fox

    Öğle modelinde, Ankaralıları yağış bakımından salı günü umutlandırabilecek bir gelişme var.
    Kısaca anlatayım:
    Son GFS modelinin ana çıktısı Ankara’yı yağış göstermiyor.

    Lâkin, şöyle bir durum var: aşağıya koyduğum skew-t log (p) çıktısına göre, salı günü için (15 Kasım) yukarı atmosferde yoğunlaşma depresyonu, dünkü verilere göre o kadar küçülmüş ki bulutlu bir havaya işaret ediyor, hatta yağış yapma potansiyeline de sahip, çünkü o seviyelerde yoğunlaşma depresyonunun büyüklüğü 3 derecenin de altında. Bu durum, son 2 güncellemedir de böyleydi.

    Yer seviyesinin kuru, yukarının oldukça nemli olduğu sıcaklık ve çiğ noktası çizgisinin yerde birbirinden uzak, yukarı yapışık olmasından anlaşılıyor. Yer seviyesinde 891 metrede (yani Ankara Bölge İstasyonu’nun bulunduğu yer) yaklaşık olarak 6 dereceye yakın gözüküyor. Bu görünüşte kar için uygun bir değer değil, hem de 850mb sıcaklığı da sıfır derecenin zaten üstünde ama, şöyle bir durum daha var; yerde havanın kuru olması, buharlaştırmayı arttıran bir faktör. Şayet yağış başlarsa yağmurla hava ıslak termometre sıcaklığına yaklaşabilir. Ben de, 2931 feet seviyesini baz alarak; sıcaklık değeri üzerinden kuru adyabat, çiğ noktasından doygunluk karışma oranı çizgisini paralel takip edip, bu iki çizdiğim çizginin yukarıda birbirlerini kestikleri, doygun adyabat çizgisini paralel izleyerek yer seviyesine doğru yeni bir çizgi çektim ve ıslak termometre sıcaklığını çıkartmış olduk (sarı çizgi).

    Sonuçta; Bilkent, Oran gibi yüksek yerlerde(yaklaşık 3540 feet) ıslak termometre sıcaklığı 0 dereceye yakın çıktı. Bu da, basitleştirilmiş ifadeyle şu demek, salı günü yağış olduğu takdirde buharlaşmadan oluşan ısı kaybı yağışı önce yağmuar ardından da yükseklerde kara dönüştürebilir. Alçaklarda ise, yağış devam ederse çoğunlukla yağmur gibi gözüküyor.

    Umarım skew-t diyagramındaki bu görüntü değişmez, fakat bu görüntüyü veren de aynı ana GFS çıktısı 850 diyagramında yağış göstermiyor… Emin değilim ama bu galiba Esenboğa Havaalanı’na göre…

    Cevapla
    1. White Fox

      Olumlu gidişat, önce yağış haritalarına yansımadan sabah skew-t çıktısında ortaya çıkmıştı, akşam modeli ile durum ana GFS çıktısındaki yağışa da yansımaya başladı, nihayet! Mutluyum ! 🙂
      Gündüz yukarıda yaptığım yorumun, akşam modelinde de aynen geçerli olduğunu düşünüyorum…

      1

      Cevapla
  13. gürkan

    NTV meteoroloji birimi pazartesi günü ısrarla Trakya, Çanakkale , Bursa , Balıkesir ve hatta İstanbul’da kar yağacağını söylüyor.

    Cevapla
  14. Behlül

    Geçen yıllarda Balkanlar’dan içeri giremeyen ve sadece Trakya’yı etkileyen soğuk ve yağışlı sistemler bu sene de Karadeniz Bölgesi’ni etkileyecek gibi… Hadi hayırlısı, darısı başımıza diyelim. Gerede’de güzel kar var yalnız..

    Cevapla
      1. Behlül

        🙂 Ozan kızma abi yahu hep aynı cevap biz onu da görmedik bu ekim sisteminde kar görmediniz mi ? ben mi yanılıyorum? İzmit olarak gudubet bir şehiriz buraya adam akıllı kar yağdı mı her yer kara doymuştur… Ozan Hoca bilir Santiago da öğrenciliğinden iyi hatırlar…

        Cevapla
        1. ozan DENİZ ETKİSİ

          Yetersiz soğuktan mı yoksa yetersiz yağıştan mı çektin dersen yetersiz yağıştan çok çektim. Sıcaklık -2 c ve üstünde kar yüklü arabalar İstanbul tarafından gelirken, yıldız dolu ya da masmavi gökyüzü nasıl acı verir insana kim bilebilir. Zaman zaman ise Edirne tarafında soğuk ve kar olurken, Çorlu’da müthiş bir poyraz ama yağmur olur. O soğuk er geç gelir ancak yağış kesildiyse o zaman olay Çorlu için bitmiştir. İlginç bir örnek verecek olursam 2004 yılı 14 Şubat’ta İstanbul’da 40, İzmit’te 55, Bursa’da 80 cm kar varken Çorlu’da kar kalınlığı 0 cm di…

          Cevapla
        2. Santiago

          İzmit gerçekten felaket, şehir merkezinde kar tutması için sistemin çok sağlam olması gerek.. Ama yağış açısından genellikle İstanbul’dan daha şanslı..

          Cevapla
      2. trakya(korhan)

        Hemen düzelteyim. Geçen sene 25 Ocak sisteminde Alpullu 25 cm kar aldı (fotoğrafı burada). Çorlu’da yağmamış olabilir ama orta Trakya çok etkilendi. Aksine 8 Mart sisteminde buralara tane kar düşmedi. Tıpkı 10 Aralık sistemi gibi..

        Cevapla
        1. gürkan

          Bu tür durumlarda ortada kalan hep Lüleburgaz oluyor. Sistem Balkanlar’dan gelip içerilere sokulamıyorsa Lüleburgaz’ın kuzey ve batısına yağış bırakıyor. Eğer Karadeniz üzerinden geliyorsa bu sefer Trakya’nın doğusu etkileniyor, Lüleburgaz’a tek damla yağış düşmüyor. 25 Ocak sisteminde Alpullu 25 cm kar aldı,10 km beride bulunan Lüleburgaz’a tane kar düşmedi . Geçen yılki 8 Mart sisteminde Çorlu kar altında kaldı , burada yine tane kar yoktu.

          Cevapla
  15. Havadelisi Yazıyı Yazan

    Radarda gözüken ve Ozan Deniz’in Çorlu’dan kar yağışı bildirmesiyle sonuçlanan sea effect bandını SKIRON, BOLAM ve WRF gibi sınırla alan modelleri gayet güzel tahmin etti denebilir. Bu modellere üst menüdeki Tahminler -> Kısa Vade sayfasından ulaşabilirsiniz.

    Yine bu modellere göre, sea effect yağış bantları yarın sabaha kadar hemen hemen aynı bölgede etkisini sürdürecek. Fakat üst seviye sıcaklıklarında hafif bir artış olacağı için önemli bir kar beklentisi içine girmek doğru olmaz. Eğer bu sıcaklık artışı olmasaydı Çorlu civarı yarın sabah bembeyaz olabilirdi. Kar yine yağabilir, ama birikeceğini sanmam.

    1

    1

    Cevapla
    1. Santiago

      Bu sabaha karşı yağış kuvvetlenecek ancak yer sıcaklıkları Doğu Trakya’da 3C-5C civarında..

      Cevapla
  16. carcass

    Evet DMİ nihayet kar kalınlıklarını güncelledi. Dün akşam biraderle konuştum, Bayburt’ta en az 15 cm kar var, aralıksız yağıyor demişti. Gerçekten de 15 cm kar birikmiş. Anlaşılan kış açılışı görkemli oldu o taraflarda…

    1

    Cevapla
  17. genc akın

    Ve Çayeli’ne yılın ilk karı yağdı. Biz havada gördük ama biraz yukarılarda bayağı yağmış. Rüzgar karayelden kuvvetli esmekte zaman zaman bora şeklinde yağmur, dolu, sulu sepken (ne ararsan var yani) yağmakta.. İlerleyen saatlerde daha da kuvvetlenir diye düşünüyorum.
    Bu yıl D.Karadeniz soğuk ve cepheler bakımından güzel gitmekte umarım öyle de devam eder..
    Şu an müthiş bir dolu yağmakta rüzgarla beraber..

    1
    2

    Cevapla
    1. Trakyalı

      Muratlı-Tekirdağ arasında da aynı saatlerde yolda kar yağışı görüldü, radar görüntüsüne göre de yağış o bölgede devam ediyor, ancak sıcaklık şu anda yeterli mi bilemiyorum. Araç termometresine göre sıcaklık 1.5 – 2 C arasındaydı. Muratlı’da ise yağış yok.

      Cevapla
  18. Semih

    Şu anda Samsun Alaçam Toplu Köyü’nde bulunan ablamdan kar haberi aldım! Hafif bir kar yağışı varmış. Arada yağmura dönüyormuş. Rakım 5 metre.

    Cevapla
  19. batuhan

    Ozan Bey sistemlerin bu kadar değişim gösterme veya geçen seneki gibi erimelerinin sebebi nedir?

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Eskiden daha da çok değişirlerdi. Zamanla daha iyi olacaklar. Bizim hep eriyişleri görmemiz psikolojik. 22 Ocak 2004 sistemi, sistemin girdiği sabah yağış bakımından azmanlaşmıştı GFS’de. Bunu hatırlayan çıkmaz, “normal” karşılanır.

      Cevapla
  20. Santiago

    Kısa bir aradan sonra bloga geri dönüş yapıyorum 🙂 Buralarda olmadığım sürede Ozan Hocam Rusya’nın çekicini ülkemize indirmiş, White Fox thickness analizlerini yapmış, modeller, DMİ falan derken sistem bize yine nanik çekmiş.. Modelleri ve hava durumunu ara sıra takip ettim bayram boyunca, bir ara Ankara, Konya ve Bursa civarları için iyi kar veriyordu, hatta Weatheronline sitesi İstanbul’da bile 4C-1C kar ikonu koymuştu..

    İki model kıyaslıyorum çoğunlukla, ECMWF ve GFS, ve bu sayede hangi model çıktısına temkinli yaklaşmam gerektiğini bulabiliyorum.. Takip ettiğim bir kaç çıktıda GFS çok gel-git yaptı, bir ara sistemin merkezini Balkanlar’a bile çekti, ama ECMWF daha istikrarlıydı, o yüzden çok da umut bağlamamıştım bu sisteme. Nitekim bugün itibariyle bir çok şehirde kar yağışının buhar olduğu görülüyor.. Çok güzel analizler yapılmış blogda, bu yüzden detaya girmeme gerek yok..

    Ülke olarak şu bir iki hafta boyunca soğuk havanın güneybatısında kalıyoruz, bu nedenle de Karadeniz kıyıları ve Akdeniz Bölgesi’nde lokal yağışlar görünüyor. Cephe yağışı ise çok cılız.. Sistemler Balkanlar’a inmediği sürece de bu senaryo kaçınılmaz olur.Orta Avrupa’ya çöken ısrarcı yüksek basınç da Balkanlar’a ve Türkiye’nin batısına inebilecek etkili soğukları bloke ettiğinden dolayı bir müddet daha Ukrayna üzerinden Karadeniz’i yalayıp bizi “teğet” geçen sistemler görebiliriz.. Sabrın sonu selamettir, beklemeye devam, bu kış güzel olacak gibi.

    Cevapla
    1. bahattin bakırcan

      Gerede’de güzel kar yağışları olmuş bugün… An itibariyle sıcaklık -3 civarında ve yerde 5-6 cm kar örtüsü var. Canlı kameralardan da takip edebilirsiniz. Özlenen tablo bu kuşkusuz ama Marmara için henüz erken olduğu kanısındayım. Biraz daha sabır.

      Cevapla
  21. KRAL

    Bugün GFS’de Gaziantep merkez için öngörülen 850 Hpa sıcaklığı 5 derece. 850 m rakımlı Gaziantep’te bugün ölçülen en yüksek sıcaklık da 5 derece. Çok ilginç gerçekten.Sabahtan beri aralıklı yağmur var burada. (Bu arada DMİ Gaziantep için bugün en yüksek sıcaklık olarak 11 derece vermişti.Daha önce burada DMİ’nin verdiği sıcaklıkların yüksek olduğunu yazmıştık.)

    Cevapla
    1. Mehmet ÜNLÜER

      Oğuzeli Meydan’ın rasatlarında 8 derece var. Merkezde en kötü 9-10 derece olmuştur. Sen rahat ol, DMİ’nin en iyi sıcaklıkçısı yaptı tahmini 🙂

      LTAJ 110720Z 01006KT 9999 SCT040 BKN100 08/M01 Q1020 NOSIG

      Cevapla
      1. KRAL

        Arabamın termometresinden gün boyunca sürekli kontrol ettim. (Hatasız ölçüyor.) 5 dereceyi geçmedi. Öğleden sonra 3-4 gibi de 3 dereceye düşmüştü. Ben merkezde olduğum için Oğuzeli değerlerine bakmıyorum. Ayrıca sürekli takip edip, gözlemlediğim bir olaydır. Yağışlı günlerde Gaziantep merkez sıcaklığı, Oğuzeli’nden sürekli daha düşük oluyor.

        Cevapla
  22. sogukar

    SKIRON’un iç kesimler ve Ankara için yaptığı kar tahmini süper. 10-15 cm kar vermiş 15′ine ve Akdeniz’deki alçak basıncı doğruca iç kesimlere doğru çıkarmış.

    Cevapla
    1. White Fox

      Keşke öyle olsa; GFS’nin skew-t log (p) çıktısına göre, hava Ankara’da salı günü yoğunlaşma depresyonunun bir hayli büyük olması ve buna bağlı olarak bulut oluşumunun zorlaşması, çoğunlukla az bulutlu ve açık havaya işaret ediyor.
      Ankara Bölge İstasyonu’nun bulunduğu 891 metrede 6-7 derece civarında sıcaklık gözüküyor(ki ısı adası etkisi hariç, saf model böyle) Bırakın kar yağışını, sıcaklık durumu bile gün içinde kara uygun değil şu haliyle, sıfır seviyesi uçtu gitti çok yukarı seviyeye!

      Güneş gözlüğümüzü takıp montla gezeriz böyle olursa 🙂

      Cevapla
      1. Santiago

        Emin değilim ama SKIRON’un, GFS’in bir gün önce sunduğu verileri kullanarak modeli hazırladığını düşünüyorum.. Örneğin bu sabah karşılaştığımız SKIRON modelinin kaynak verileri dünkü sabah/öğle modeli olabilir.. Takip edelim, SKIRON yarın tüm yağışı kesecek büyük ihtimalle..

        Cevapla
    2. Fortesla

      Vallahi temizinden güzel bir kazık yedik gibime geliyor :D. Zaten oldu olası şu kuzeyli yüksek basınçlarla gelen sistemleri pek sevemedim. Ankara’da genelde vurup geçen dandik bir kar yağışı ,sonrasında ise sis ve ayaz demektir bu sistemler. Azor-Akdeniz kombinasyonu lazım Hocam Ankara için. Direkt kuzeyden inen soğuklar şimdi olduğu gibi genelde de Y.B. işin dozunu kaçırdığı zaman böyle dımdızlak bırakıyor.

      Cevapla
  23. trakya(korhan)

    Eğer bu konunun başlığındaki resim soğuk savaş yıllarında yapılsaydı hepimiz şimdi kodesteydik. Ne o öyle çekiç Rusya’dan Türkiye’ye sallanıyor falan… :))

    Cevapla
  24. White Fox

    DMİ’yi suçlamak için erkendi, fakat DMİ’nin tahminine doğru demek içinde için de henüz erken…
    Benim dikkatinizi çekmek istediğim nokta ise, her güncellemede yukarı seviye alçağının yeri değişiyor, son 8 güncellemede üst üste aynı yere merkezlenen bir ULL yok, ULL’nin yeri , yapacağı adveksiyon etkisi açısından kritik derecede önemli ve kesinlikle netleşmediği ortada…

    Üstelik bu sistem kuzey bölgelerde ULL’nin başrolde oynadığı bir sistem farkettiniz mi ?

    Aşağıdaki de, yer basıncının son 4 güncellemedeki durumu;

    Yukarda ne olup bittiği konusunda fikir vermiyor bile..

    Cevapla
    1. carcass

      Umuyoruz hocam… Yoksa evin çatısına çıkıp “Bu da mı gol değil?” diye haykıracağım 😀 Sükunetimi koruyayım dedim, belki olumlu değişimler olur dedim ama aynen dediğiniz gibi, resmen bir kaos hakim! Haftasonu gelsin bir bakalım diyorum…

      Cevapla
    2. Berat

      bakın haftasonu bu modeller ne halde olacak… 1 günde yağış 0 a iniyorsa… 3 günde neler olur neler Mehmet ustanında bana dediği gibi (Sabreden derviş, muradına ermiş) :)… bu sistemde fos olamaz… ya içimden takip etmek geliyor , bir bakıyorum sistem toz olmuş nerde ne oldu gözükmüyor çok hızlı değişimler oluyor… bu nasıl bir uydu sistemi ya… aslında uydular her saat güncellenmesi lazım ki neresi nereye kaçıyor görmek lazım… 🙂 yalnız bu çok heyecan verici bir sistem tahminci olarak kendini kanıtlayabilme konusunda çok elverişli ve ben bunu başaracağım 🙂 🙂

      Cevapla
    3. White Fox

      Dün akşam modeline kadar 15 Kasım 00:00Z için son 8 güncellemeyi koymuştum.
      Bu da gece ve sabah modeliyle son 2 güncelleme! Karadenizdeki yukarı seviye sistemini gece Doğu Karadenize kaydırmış ardından da sabah modelinde olduğu yerde yeller esmiş! Yazın gelen yukarı seviye sistemleri bundan çok daha istikrarlıydı kesinlikle!

      Yalnız Girit adasının doğusunda bir ULL alanı belirmeye başladı, dikkatlerden kaçmadı.

      Cevapla
  25. fatih_42_

    Havadelisi kardeşim DMİ p.tesi, salı için orta ve batı kesımleri yağışsız, güneşli gösteriyor. Akşam modelleri de DMİ’yı destekliyor, anlamadım. Tamam daha vakit var , değişim olacaktır ama bana p.tesi salı için yağış hakkında bilgi verir misin?

    Cevapla
      1. fatih_42_

        Değişim olacaktır muhakkak. Üstadım cevap için çok teşekkürler. Bir sorum da; GFS modellerınde fark oluyor mu? Mesela bu akşamki modellerle Wetter3 sitesinde cumartesi öğlenki basınç, bulutluluk, yağış miktarlarının arasında fark gördüm. Tamam, öğleden akşama değişim olacak tabii ki, ama biraz fazla gibi normalden ya da bana öyle geldi. Bir sorayım dedim.

        Cevapla
        1. havaankara

          Hocam, kısa vadede sıcaklıklardaki değişim çok olmasa da yağış konusu çok ciddi şekilde değişebiliyor. Yağış konusunda yorum yaparken veya tahminde bulunurken çok dikkatli olmak lazım.

          Cevapla
        2. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Öncelikle, lütfen Türkçe’yi daha düzgün kullanın ve imlaya da dikkat edin. “Cvp”, “tşkr” gibi kısaltmalar blogumuzda geçersizdir 🙂 Teşekkürler.

          Modelden modele, güncellemeden güncellemeye tabii ki fark olur. Hiçbir fark anormal değildir. Size göre hangi değişim ‘normal’?

          Cevapla
    1. mertovski

      Aman Allah’ım! Kayseri’yle Nevşehir’in gündüz sıcaklıkları gece sıcaklıklarından daha mı yüksek yoksa bana mı öyle geliyor ? 😀

      Cevapla
      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        I-ıh, geceleri değerler sıfırın altında. Ama Iğdır 9 derece ve orta şiddette kar yağışlı (sulu da değil). Melik Ahmet bey şu tahminleri yapanları bize bulun 🙂

        Cevapla
        1. Melik Ahmet TAŞTAN

          Ozan Hocam 81 il, en az 300 ilçe ve yurtdışı merkezlerin tahmini manüel giriliyor ve bazen Iğdır’daki gibi hatalar oluşabiliyor malesef. Bu tür hataları (0312) 302 25 33 veya 302 25 39 nolu telefonları arayarak da söyleyebilirsiniz. Arkadaşlar kısa sürede düzeltirler.

          Cevapla
            1. Melik Ahmet TAŞTAN

              Hocam doğudaki istasyonlarda personel sıkıntısı çok fazla, mevcut personelin büyük çoğunluğuda dışarıdan kuruma girmiş, 3-5 ay kurs alarak işe başlamış kişiler. Bu arkadaşlar da rasat yani gözlem yapıyorlar.
              Açıkcası çalışma şartları bize göre daha zor olan ve de çok fazla meteoroloji eğitimi almamış personele bir de tahmin işi yüklememek lazım.

              Cevapla
                1. Melik Ahmet TAŞTAN

                  Hukukçu gönderelim ama gidecek arkadaş DMİ uzmanı olarak başlıyacağı için 3500 TL maaş alıcak. Ordakiler 1500-2000 TL maaş alıyorlar. Takım içinde huzursuzluk çıkar hocam, kimse top oynamaz:)

                  Cevapla
                    1. Melik Ahmet TAŞTAN

                      Son düzenlemeyle yeni başlayacak uzman maaşları o seviyeye ulaştı. 1.derece uzmanlar 4 000 TL civarı alacak. Yalnız yüksek maaş, çok değişik branşlardan başvuru şansı vs. sebeplerle KPSS puanı 90 üzerinde olanlar girebilecek herhalde.
                      DMİ’deki tüm maaşlar o şekilde zannedilmesin. 3500 kişilik kurumda 30-40 tane uzman var. Uzman alımı olacağı zaman ben bloga yazar arkadaşları haberder ederim. (Benden duyup, başvurup işe giren arkadaşın da ilk maaşını alırım. 🙂 )

              1. çihiro

                Nasıl yani? Kurs alarak DMİ’de çalışabilir miyim? Ben DMİ Konya Bölge Müdürlüğü’ne gidip danışmıştım. Kuruma KPSS ile ve genelde Ankara Meteoroloji Lisesi’nden mezun olma şartıyla memur alındığını söylediler. Bana yüzde 1 şans vermişlerdi. Bu kurs olayı nedir hocam, açarsanız çok sevinirim. (Konu başlığı uygun değil ama idare et Ozan Abi 🙂 )

                Bu konuyla ilgili diğer yorumları Atış Serbest’e yapın lütfen, teşekkürler. – Ozan

                Cevapla
        2. cihan kara

          9 derecede sulu kar olur o gündüz en yüksek sıcaklık 9’dan 2’ye düşer olur ama kayseri’nin niğde’nin gece sıcaklıgı gündüzden nasıl yüksek olur

          Cevapla
      2. KarDelisiTimur

        Sanırım size öyle gelmiş . Çünkü dikkat ettiyseniz gece sıcaklıklarının başında eksi var 😀

        Cevapla
    2. çihiro

      Şu saate kadar bu tahmin değişmedi. Demek ki bir yanlışlık olduğunu düşünmüyorlar ya da yanlış bir tahmin olduğunu bildikleri halde dokunmuyorlar. GFS 06 UTC güncellemesinde salı günü için Türkiye’nin büyük bir kısmı yağışlı, hatta ülkenin doğusunda yağışlar kuvvetli gözüküyor ki bu yeni değil bir çok güncelleme de böyleydi. Şimdi DMİ ülkenin en doğusuna kadar yağışsız hatta az bulutlu bir gökyüzü olacak diyor salı günü için. Neler oluyor anlamadım. GFS mi kandırıyor yoksa bizi. 😦

      Cevapla
      1. rainmann

        Akşam modelinde GFS DMİ’nin dediğine gelmiş.. Eğer bu sefer de DMİ ve ECMWF galip çıkarsa hakikaten ECMWF bu yıla damgasını vuracak demektir… 4 gün önce GFS Ankara için ayın 15’inde 15 cm kar yağışı vermişken ECMWF’de damla yağış yoktu….Bugün ne GFS’de ne de ECMWF’de tek damla yağış yok…. Bu yıl da işimiz zor dostlar…

        Cevapla
        1. çihiro

          Katılıyorum. Ekim’deki sistemde de DMİ, GFS’ye göre çok daha tutarlı tahminler yapmıştı.

          Cevapla
    3. çihiro

      DMİ’den özür diliyorum. (Tabii onlar da oturmuş bu özrü bekliyorlardı zaten 🙂 ) GFS ters köşe yaptı beni. Canım modeller 🙂

      Cevapla
      1. Melik Ahmet TAŞTAN

        Erken özür işlerine girmeyelim, ECMWF galiba bu sefer ters köşe yapacak bizi:)
        00:00’da yağış verdiği bölgeyi 12:00’da boşaltmış, güney ve iç bölgelere yağış vermiş.
        Pazartesi ve salı günkü yağışlarda Akdeniz üzerindeki sistem belirleyici olacak, onun hareketini takip etmek lazım , ki o da pazar gününden önce netleşmez.
        Hiç sevmem böyle sistemleri, her gün tahminleri değiştirmek zorunda kalırsınız, modellerin oyuncağı olursunuz. En güzeli izin alıp bu hafta işe gitmemek, hatta kabul ederlerse “DMİ’ yi topa tutacak tim ” e katılmak:) Bu tim bayağı ekmek yer bu hafta:)

        Bu 00:00 run’ı
        00
        Bu da 12:00 run’ı
        12

        Cevapla
        1. Havadelisi Yazıyı Yazan

          Ahahah Melik hocam süpersin 🙂 Keşke her DMİ çalışanı senin gibi olsa. Ama o da yetmez, asıl üst kademedekiler espriden anlamalı 🙂

          Cevapla
          1. Melik Ahmet TAŞTAN

            Umarım anlıyorlardır hocam 🙂 “Yoksa madem sen tim olmak istiyosun, tim dediğin doğuda olur” diye Iğdır’a yollayabilirler. Sizin Iğdır projesi de hayata geçmiş olur 🙂 Tahmini ben yaparım.

            Ahahaha gene koptum 😀 😀 😀 – Ozan

            Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Kalınlığı hesaplarken model en alt seviyedeki sıcak tabakayı (denizden kaynaklanan) hesaba katmıyor bana kalırsa… katsaydı bu kadar homojen bir kalınlık çıkmazdı Karadeniz ve İç Anadolu üzerinde…

      Cevapla
  26. god_dethroned

    Bence Bursa 300-400 metre için de kar garanti değil maatteessüf ama yine de sezona güzel bir başlangıç bu yüksek basınç, umarım önümüzdeki aylarda ziyadesiyle tekrarlar. Bir seneyi daha karsız geçirirsem depresyona gireceğim 🙂

    Cevapla
  27. tahmin-akdeniz

    havadelisi şu hafta başı oluşacak alçak basınç sence nereye konumlanır? modellerde mersin-adana açıkları arasında gözüküyor ama ben antalya körfezine doğru yaklaşacağını düşünüyorum sence ne olur?

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Modeller Mersin-Adana açıkları diyorsa siz neden Antalya Körfezi diyorsunuz? Modeller zaten bu işi çözmek için icat edilmiş. Ben modellerin çoğunluğu ne diyorsa onu diyorum.

      Cevapla
  28. KarDelisiTimur

    Ben denize 3km uzaklıktayım. Deniz seviyesinden yüksekliğim 130m civarında. Acaba bu hafta oturduğum yere sulu da olsa kar yağar mı? Yağmazsa İstanbul’un neresine yağar bu kar (oraya gideceğim)? Cevaplarsınız sevinirim…

    Cevapla
    1. anemodulion

      Ozan size cevap verecektir zaten ama bunu söylemek için henüz erken. Belki de yağış tamamen yağmur olarak düşecektir. Büyük beklentilere girmeyin o yüzden . Kar görmek istiyorsanız Kartepe ya da Uludağ’a gitmeniz bu arzunuzu tatmin edecektir diye düşünüyorum 🙂
      500 metreden yükseğe çıkmanız şart bence. En azından karı garantilersiniz 😉

      Cevapla
  29. batuhan

    İstanbul’da rakımı düşük ama denizden uzak bir yerde havada da olsa kar görme ihtimali nedir?

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Bence de. Neye dayandırıyorlar acaba? Melik Ahmet bey buralarda mısınız? İstanbul hafta sonunda 12 dereceyi nasıl görecek? Bugün bile zar zor 14 oldu.

      Cevapla
      1. KRAL

        Sadece sıcaklık değil. Yağışı da görmemişler… Pazartesi sadece Doğu Karadeniz ile Batı Trakya mı yağış alacak acaba ? Çok daha fazla yerin yağış alacağı belli.

        Cevapla
      2. Melik Ahmet TAŞTAN

        Ozan hocam yarın nöbetciyim detaylı olarak bakarım ama 850 mb’daki aşırı soğumanın yer seviyesine de aynı şekilde yansımayacağı kanısındayım. GFS’in son runlarına bakarsanız İstanbul için Cumartesi ve Pazar en yüksek yer sıcaklığını 9 derece veriyor. Bizim tahminlerde 9 derece civarı verilse daha doğru olurdu sanırım.
        Burda dikkat edilmesi gereken konu deniz suyu sıcaklığı ki Kumköy ölçümüne baktım 17 derece civarında, Cumartesi-Pazar günü orta kuvvette esecek poyrazın yer seviyesinin aşırı soğumasını engelleyeceğini düşünüyorum.

        Cevapla
      3. devrim

        Son güncellemeler DMİ’ yi haklı çıkarırcasına soğumanın kırıldığını gösteriyor. Yoksa ben mi yanılıyorum?

        Cevapla
          1. KRAL

            DMİ hâlâ ısrarla yağışı ve soğuğu görmüyor. Melik Bey, mesela yaşadığım yer Gaziantep için bence pazartesi günü yağışlı olacak ve en yüksek sıcaklık bence 5 dereceyi geçmeyecek. DMİ ise bugünkü tahmininde “Bulutlu ve 11/0 derece” vermiş.

            Cevapla
      4. havaankara

        Hocam, DMİ ile hem GFS’in hem ECMWF’nin tahminlerini sürekli karşılaştırıyorum.
        DMİ 5 günlük tahminlerde ECMWF ile çok paralel tahminler yapıyor. Zaten 1-3 gün için GFS ve ECMWF de birbirine çok yakın tahminler yapıyor. Ama 3 günden sonrası hatta ilginçtir bazen daha kısa zaman için özellikle yağış konusunda çok farklı çıktılar sunabiliyorlar.
        DMİ ise bu çıktılardan her zaman 1-2 derece daha yüksek sıcaklık tahmini yapıyor en yüksek sıcaklık için. Ben artık Ankara için hangi sıcaklığı verirse bundan 1-2 derece daha düşük olacağını düşünüyorum, beynim artık öyle algılamaya başladı. 🙂

        Cevapla
  30. Murat Duman

    Şu anda Ayvalık’tayım dışarıda sıcaklık 16c, deniz 17c, ayaklarımı suya soktum, karasal iklim yaşayan Balıkesir merkezde ise su anda 9c, havayı 12c soğutacak bir sistem gelirse tüm iç kesimler kar alır diyorum, bugünkü en yüksek sıcaklıklara bakarak.

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Balıkesir’deki soğuğun nedeni sis şu an. Haritada beyazla gösterdiğim yerde sağdaki istasyon Balıkesir, soldaki radar (çok daha yüksekte). Bir enverziyon durumu var, yani alt seviyeler daha soğuk. Dün bu saatten sıcaklık farkına ve dün ölçülen en yüksek sıcaklıklara bakınca anlaşılıyor.

      Bu bakımdan mantığınız doğru değil. Ayrıca, neden bir tek Balıkesir’e baktınız?

      1

      Cevapla
  31. Burak S

    FreeMeteo’da Sabiha Gökçen Havalimanı’nın hemen yanıbaşındaki Şeyhli semti için ayın 13-14′ ü gecesine yağmur-sulu kar vermiş (Rakım:120 m) Fakat ısı adası etkisinden biraz endişelerim var tam bir beton merkezi bu çevreler.

    Cevapla
  32. volkan

    Trakya’yı nasıl etkiler ben Lüleburgaz’dayım kar yağar mı? 17 Ekim’de yağmıştı ama tutmamıştı

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Yine aynı olur. Bir ihtimal Pazar akşamı ve gecesi tutabilir yağışla soğuk çakışırsa, ama bunu tam olarak söyleyebilmek zor şimdiden. Yorumları takip edersin.

      Cevapla
  33. Fortesla

    Evet Ozan Hocam başlık gelmiş nihayet. Arkadaşlar Ozan Hoca’nın dediği gibi kasım soğuğundan fazla bir beklenti içine girmemek lazım. White Fox gayet güzel özetlemiş, Ankara için en azından sezonu açacağımız ara ara da yoğun iri taneli kar görebileceğimiz bir sistem diyebilirim. Ancak örtü işine girmek fazla riskli, olursa o da bonusu olur, herkese iyi bayramlar iyi sistemler şimdiden.

    Cevapla
  34. KRAL

    Güneydoğu Anadolu’da şehir merkezleri için kar beklentim yok. Belki Gaziantep’in şehre uzak yüksek kesimlerinde, Karacadağ’da (1900 m), Siverek’in(Şanlıurfa) yüksek kesimlerinde kky ya da sulu kar geçişleri olabilir. Sistem 11’inde bölgemize ulaşacak. 13’ünde mola verip ayın 14’ünde tekrar yağışlar başlayacak. Ayın 19’una kadar yağışların sürmesi bekleniyor. Sıcaklıkların 14- 19 Kasım periyodunda Gaziantep gibi yüksek kesimlerde en fazla 6-7 dereceleri görmesini bekliyorum. Bütün hava delilerine selamlar. 🙂

    Cevapla
  35. Onur

    Geçen sene bu zamanlar tartıştığımız bir konu vardı: “Kış ne kadar geç gelirse o kadar sert mi geçiyor”.
    Santiago oldukça detaylı bir analiz yapmıştı ve geç gelen kışların daha sert geçtiğine dair bir istatistik çıkarmıştı. https://havadelisi.com/2010/11/12/sicakkasimsogukkis/

    Sonuç: Geçen sene kış, bu istatistiğin dışında kaldı 😀
    Santiago’ya teşekkür etmek isterim. Gerçekten önemli bir çalışmaydı. En azından bendeki önyargıyı kırdı. Geçen sene daha bir bilinçli şekilde Kasım’dan sonra daha serin bir kış bekledik fakat olmadı. Artık biliyorum ki böyle bir istatistik çok fazla şey kanıtlamaz.

    Eski bir “kış geç gelsin tam gelsin”ci olarak, artık “hemen gelsin ne kadar kar görsek o kadar iyi” diyorum.

    Umarım sıcaklıklar biraz daha düşer de, bol bol kar bırakır.

    Cevapla
    1. Santiago

      Rica ederim, heyecan verici bir çalışma olmuştu gerçekten, sonu güzel olmasa da dünyada hiçbir şeyin garanti olmadığı gerçeğini tekrar hatırlatmış oldu bize..

      Cevapla
  36. Berat

    Ya White Fox , bu Freemeteo ve diyagramlar 2 gündür 13’ü 14’e bağlayan gece kar başlayacak diye başlık gösteriyor… Yağış da güzel hafife almamak lazım. Diyagramlar 19-24 mm arası gösteriyor… Sen neden şüphelisin halen?Anladım daha 4 gün var ama sistem böyle gerçekleşirse benim tahminim şu; 11 Kasım’dan 13’üne kadar çok hafif olmak üzere yağışlar olacak. Yağışlar ; kky , zamanla kar şeklinde olacaktır. 13 ‘ünden sonra yağış ve soğuk kuvvetini artırarak 17 ‘sine kadar aralıklarla yoğun olacak. Ulaşımda sıkıntılara yol açabilecek şekilde olabilir. Tahmini yağış 20mm+ … Karın yayılma oranı ise 8-14 cm olacaktır. Tahminim budur…Yaptığım en erken Ankara tahminidir.Yanılırsak da alırız bir ders 🙂
    White Fox ,acele mi ettim ?

    Cevapla
    1. White Fox

      Ben olsam, Kasım ve Aralık başı kar kalınlık tahminini yaparken, Ankara gibi yükseltisi çok değişken ve ısı adası etkisinin net görüldüğü bir merkez için 8-14 cm gibi bir aralık vermezdim. Bunun yerine, rüzgar da az ise alt sınır ve üst sınır farkının fazla olduğu ve yer seviyesindeki sıcaklık koşullarının sıfır ve altında olduğu zamanların yağışla kesiştiği arayı dikkate alarak bir aralık çıkarırdım. Hele ki, ısı adasına çok dikkat et, sonra öğle saatlerinde alçak semtlerde kar beklerken şaşırmayasın 🙂

      Bu arada, bir dahaki sefere bana veya bir başka yorumcuya cevap yazarken, direkt yorumun altına cevaplama yaparsan düzen açısından daha iyi olur. 🙂

      Cevapla
  37. Behlül

    Her zaman söylediğim gibi İzmit Merkez bu sistemde de yine avucunu yalayacaktır. Ozan Hocam İzmit’e mi taşınsan ne yapsan belki sistemler bize de uğrarlar he?

    Cevapla
    1. Mamii

      Hocam İzmit’e kar yağdığını görünce Bahçecik’e gel. 10 cm görürsün en azından 🙂 Teğet geçiyor diye üzülme yanı başında ne olaylar oluyor 🙂

      Cevapla
  38. snowmoon

    bence sadece model takibi sağlıklı olmuyor yer seviyesi sıcaklığı nasıl ona bakmak lazım, kar yağışında son 4 yıldır temel sorun max sıcaklığın 1-1.5 derecelerde kalması ve sulu kar geceleri ise kar falan filan diye düşünüyorum soğuk yağışla tam buluşamayacak gibi görünüyor bu yorumum Ankara için 🙂

    Cevapla
    1. Havadelisi Yazıyı Yazan

      Kasım soğuklarından süper şeyler çıkmaz zaten, fazla umutlanmaya gerek yok.
      Yer seviyesi sıcaklığı da modellerden takip ediliyor. “Sadece 850 mb’a bakmamak lazım” demek istediniz herhalde. Bu 850 mb hayatımıza nasıl girmiş yahu 🙂 850 mb’a baksam benim hatunun yarınki ruh halini de tahmin edebilir miyim acaba, yoksa thickness’a mı bakmak lazım White Fox? 😀

      Cevapla
      1. snowmoon

        yani evet onu kastediyorum herkes düz sıcaklığa bakıyor rüzgar-basınç konumu yer sıcaklığı vs… gibileri kastetmiştim 🙂

        Cevapla
    2. White Fox

      Ben Ankara’nın Erzurum’u Bilkent’ten pek ayrılmadığım için, benim açımdan kar sorunu olduğu pek söylenemez. Dediğinizde haklı çıkabilirsiniz. Ankara’nın içinde(Kızılay,Ulus, Emek vs.) kar yağsa da aman aman örtü oluşacağını şu an için ben de düşünmüyorum. Zira yer sıcak ve “ısı adası” etkisini de yabana atmamak lazım. Örneğin, geçen sene aralık ayının başında gelen sistemde Bilkent Üniversitesi’nde ben cetvelle 19 cm kar ölçmüşken, yanlış hatırlamıyorsam Ankara Bölge İstasyonu’nda sadece 2 cm ölçülebilmişti. Tabii, Ozan’ın da dediği gibi erken daha, 2-3 gün sonra tablo netleşir elbette.

      Ankara Bilkent’iyle Oran’ıyla tepelik bir alan ve Türkiye’ye özel farklı rakım seviyelerine göre kar yağışı ve thickness araştırması olsa çok güzel olurdu. Böyle farklı rakımlara sahip tepelik yerleri karşılayabilecek, Türkiye koşullarına uyarlanabilecek, sağlıklı bir thickness ölçütünü ben bilmiyorum.

      Konu 850mb’a gelmişken, bir şeyler söyleyim 🙂
      Neden 850mb demişler hiç anlamıyorum doğrusu, neden 880 değil de 850, ya da neden 840 değilde 850 mb ? 850mb bazı hava delileri için candır ama insanları tahmin yaparken çok ters köşe edebilecek bir basınç seviyesi. Çünkü 820mb, 860 mb, 870mb ve 880mb seviyelerindeki sıcaklık trendini bilmeden 850mb tek başına çok anlamsız kalıyor. Enverziyon konusunda hiç işe yaramaz.. Ayrıca, 850mb sıcaklığı 1 derece olur ama yağış kardan sert, buzdan yumuşak ve kırılgan, graupel şeklinde olabilir, ya da 850mb 1 derece olur yağmur yağar, ya da 850 mb 2 derece olur buz yağabilir, ya da 850mb 0,05 derece olur yine kar yağar. 🙂 Böyle örnekleri say say bitmez. 🙂 850 mb sadece yapbozun bir parçası gibi, onun altındaki ve üstündeki basınç seviyelerindeki eğilimi anlamamız bütünü görmektir, bunun için en ideal araç Skew-T Log (P) diyagramıdır. Hem 1900 metre yükselikte yaşayan adam 850 mb’ı ne yapsın ! 🙂

      Cevapla
  39. Mamii

    Cumartesi-Pazar gece kar yağışı görebiliriz diye düşünüyorum, biraz daha yükseklerde güzel hadiseler olabilir tabii ki değişiklik olmazsa (Bahçecik – Kocaeli) Tabii ki Ozan Bey’in yorumları benim için bir yol gösterici olacaktır.

    Cevapla
  40. ilkerturk

    Ekim ayindaki sistemden cok umitliydim ama olmadi (rakim 400 mt olan Bursa Teleferik mevkine kar dusmedi ). Sanirim bu sistem bir surpriz yapacak gibi. En azindan Bursa’da 300 mt ustu denizden uzak bolgelerde kar veya sulu kar gormek mumkun olur 😉
    Bu arada iyi bayramlar.

    Cevapla
    1. adriana klima

      ben AO’ydu NAO’ydu tanımam etmem gençler.. bu sonbahar duvar dipleri ve sokak taşları arası yosun rekoltesi son altı senenin en dip seviyesinde seyrediyor..
      nemli ve ılık bir kış yaşamayacağımız için başka kanıt gerekmez

      Cevapla
      1. Havadelisi Yazıyı Yazan

        Sevgili Adriana esprine güldüm cidden, ama neden önüne gelen “cevapla”ya basıp hart diye yorum giriyorsun? Bize yazık değil mi şu blog düzgün bi yer olsun diye uğraşıp duruyoruz?! Yakışmadı sana Adriana.

        Cevapla
        1. adriana klima

          Dua et, Sibirya çarşı pazarlarındaki ayvanın bolluğu üzerinden girmemişim mevzuya..
          Gerçi tahmin yöntemlerimden biri de Azor Adaları’ndaki gergedanların mide ülserlerinin, polar rotayı izleyen kelaynakların parmak arası nasırlarına orantısı üzerinden çalışıyor ..
          (Gördüğün gibi kaliteyi “abi, bu son sistemde bizim evin bahçesine de kar yağacak mı ?” seviyesine çekmek için ne gerekiyorsa yapıyorum.)

          Cevapla
    2. mehmet ulu

      DMİ Bursa’ya yağış vermemiş ama bekleyelim bakalım. 18 Ekim’de ilk karı gördüm Soğukpınar’da. En erken kar görme rekorum oldu bu.

      Cevapla

batuhan için bir cevap yazın Cevabı iptal et

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s