Ozan abi kısacası şöyle bir şey sordum yazdan beri aynı hava olayları yaşanıyor Avrupa‘nın batısı soğuk Türkiye ve çevresi sıcak kesimde kalıyor.
Bu hava olayları kış mevsiminde de mi devam edicek yoksa değişicek mi? Modellere bakıyorum hep aynı terane biz Rusya hep sıcak ne varsa batı Avrupa’da
Bakıyorum modellere neredeyse Aralık‘a kadar yb etkisinde kalıcaz gibi gözüküyor soğuklar İngiltere tarafta hep bu kısır döngü değişir mi kışta? Yoksa bu sene hiç iç açıcı gözükmüyor.
1 sistem geliyor arkasından 2 hafta sistemsiz geçiyor sistemler de kısa süreli hep.
Büyük ölçekli atmosferik paternler ve bunların bölgesel yansımaları ısrarcı olabiliyor. Birçok mevsimlik tahminde de bu ısrarlardan faydalanılıyor. Dediğin gibi olabilir.
Ama olmayabilir de, çünkü bu ısrarlar kırılmasa kışlar her zaman ılık ya da soğuk geçer belli bir bölgede. Israrın ne zaman kırılacağını tahmin etmek mesele zaten…
12 Kasım hafta başından itibaren görünen o ki yüksek basınçla yatıp kalkacağız.Hafta ortası Kuzey’den bir serinleme görünüyor.Halbuki geçen sene 12 Kasım’da kar yağıyormuş.
Arkadaşlar Hatay radarı da malesef düşük eko gösteriyor. Bu radardaki sorun İstanbul radarından büyük sanırım. Radar görüntüsüne ilk baktığınızda stratiform bir yağış varmış gibi yeşil ekolar görünüyor. Yanlız max ürününden kesit aldığınızda bulutun oldukça gelişmiş olduğunu anlayabilirsiniz. Tepesi muhtemelen 10 km’i geçmiştir ki uydu verileride o bölgede güçlü konvektif yapıyı gösteriyor zaten. MGM’nin radarlarla ilgili artık ayarmı gerekir bakımmı gerekir tam bilemem ama ne gerekiyorsa yapması lazım.
Uzun bir aradan sonra merhabalar.
Adana/Hatay radarındaki problem zannedersem radardan kaynaklanan bir problem değil, renklendirmeyle ilgili bir problem. Sağ tarafa bakarsanız skalanın diğer radarlardan farklı olduğunu görürsünüz. Diğer radarlar 8-12 dBZ’den başlayıp 68-72’ye çıkarken, Hatay radarı 16-20’den başlayıp 76-80’e çıkıyor. Ama renkler aynı. Bu da hatalı bir görünüme neden oluyor. Muhtemelen bu skala farkı giderilirse bir problem kalmayacaktır.
Yorumların doğruluk payını bilemem ancak bilirim ki şu 80-100 kişilik platformdaki kadar bu mevzuya kafa yoran adam MGM yönetimi içinde olsa ne güzel olur.
Sürekli yağış anında radarı takip ederim, şu anda Eskişehir’de geceden beri devam eden yağış var ama radara girmiyor bu yağışlar, konvektif yağışlarda ise çisenti şeklindeki yağmur bile radarda gözükürken böyle cephe sistemlerinde gözükmüyor. Neden olabilir.
Eskişehir’in üstündeki stratiform bulutlar radarın taradığı bölgenin altında kalıyor, radar uzak kaldığı için ışınlar bulutların üstünden geçiyor. Konvektif yağışlara neden olan bulutların dikey gelişimi daha fazla olduğu için radar ışınları o bulutları görebiliyor.
Geçen bu konuyla ilgili bir tartışma olmuştu. Bir bak istersen.
Burdaki yorum doğru. Öteki tartışmanın doğru yorumlanması açısından yararlı olabilecek bir iki şey daha söyleyeyim. Her 50 kilometrede ışın 200 m yükseliyor diyerek ve radarın bottom height yani ışının alt yüksekliğini baz alarak yapılan hesaplamalar doğru değildir. Hiçbir ışın yüksekliği tablosu alt veya üst yüksekliği baz alarak düzenlenmemiştir ki sebebi radarın o bölgelerde olduğundan düşük veri göstermesidir. Radar center height (ışın merkez yüksekliği) her zaman kullanılan ve en doğru sonucu veren yüksekliktir. Tüm dünyada radar yeri belirleme ekipleri çalışmalarını bu yükseklik üzerinden yaparak radar kurulacak alanları tespit ederler.
Benim konu içerisinde radarla ilgili verdiğim tüm bilgiler doğrudur, tek hatam Ankara Kırşehir arasını 200 km olarak bilmem ve ondan dolayı yapmış olduğum hesaplama hatasıdır .
Newyork Longisland’a kuzenimin yaşadığı bölgeye kar yağmış.Neredeyse deniz seviyesi.Fotoyu elinin içinde ufak bir kar parçasıyla çektiği için yayınlamadım.
Yarın akşam yapacağım Ankara yolculuğunda Gerede ya da Cankurtaran geçidinde kar görürüm umuduyla uçak biletimi iptal ettim. Baya da ümitliyim 🙂 Siz ne dersiniz? (Bu kadar emeğime rağmen göremezsem yazıklar olsun! White Fox ustaya da saygılar :))
Bu tarz sistemlerde takip ettiğim kadarıyla özellikle Gerede’den sonra Cankurtaran geçidine kadar olan bölüm herzaman beklenenden fazla yağış alıyor. Gecenin en güzel saatini bekleyeceğim bu bölümden geçmek için, umarım az da olsa görürüm ve bu kadar emeğe değer 🙂
Haklısınız. Bir de Bolu Dağı geçidinin Düzce tarafı çok yoğun yağış alır ama hem artık otobüsler tünelden geçiyor hem de zaten orası bu kadarcık soğukta kar görmez…
Ben de yıllarca Ankara-İstanbul karayolunu tepmiş biriyim. Çok hatıram var o yolda. Sırf kara saplanmak için otobüse atladığım bile olmuştur (birinde hakikaten saplanıyorduk).
Cankurtaran’da Mayıs’ta kar yağışı gördüm. Nisan’da ise yoğun kar / her yer bembeyaz durumuna şahit oldum.
TEM yokken, Kızılcahamam-Gerede arasında Akyarma geçidi vardı, orası da nefis bir yerdir. Daha yeşildir sanki, öyle hatırlıyorum.
Kesinlikle öyle. İstanbul – Ankara yönünde tünel girişinde sıkıntı olur herzaman ama orası çok daha alçak konumda olduğu için bu seferlik oradan ümidim yok. Umarım güzel bir yağış yakalar ve resimlerini paylaşırım. Yarın akşama kadar dakika dakika takipteyim 🙂
Durum bundan ibaret. Bu tarz sistemlerde kar ikonunu en son çare olarak devreye aldıklarını da göz önünde bulundurmak lazım. Pazar akşamı da dönmeyi düşünüyorum (Giderken olmazsa dönüşte yakalayalım düşüncesi).
Ekim ayı başında almamız gereken bir sistem bu, arkası da yok gözüküyor maalesef.
Sorum şudur : eğer nao/ao sebebi ile kutuplardana aşağıya soğuk havanın inmesi gerçekleşemez ise, kutup enlemlerinde sıcaklığın rekor seviyelere düşmesi gerekmez mi ? Buzdolabının kapısı hiç açılmazsa daha verimli soğutması gibi.
Daha önce defalarca çıktı bunun gibi haberler, dünyanın her yerinde görülen bir durum. Evet, uçaklardan düşüyor bu maddeler, genelde tuvalet kısmından, hatta mavi renkte oluyorlar çoğunlukla, zamanında bu buzun tadına bakanlar oluyordu, aman deyim 🙂
Kesinlikle ama kesinlikle uçak tuvaletinden düşmüyor. Uçak tuvaletlerinin pis su hazneleri ancak iniş sonrası özel araçlar ile boşaltılabilen kapalı haznelerden oluşuyor. Yani teknelerin sintine boşaltması gibi bir durum söz konusu değil. 🙂
Ozan abi site son zamanlar çok durgun havalar durgun diye normaldir dedim ama yeni sistem geldi yeni başlık açıldı yine bir canlılık yok Santiago sağolsun birkaç bilgilendirici mesaj yazmış.
Eskiden her sistem geldiğinde Santiago’nun mesajı gibi birçok resimli animasyonlu mesajlar olurdu bende okur öğrenirdim.
Ama şimdi bir durgunluk var 😦 Sanırım sıcak havalar yüzünden insanların hevesi azalmış gibi.
Fırtına öncesi sessizlik bu 🙂 Artık, yağmurlar yeterince tatmin etmez hale geldi. Gün gelecek, ilk ciddi soğuk inecek; açılacak konu siz diyin 300, ben diyim 400 yorumu görecek. 😀
Ozan ne güzel bir günde doğmuşsun 🙂 Fakat bir çelişki var senin doğduğun günün güzelliği ile hoşuma gitmeyen bir takımın doğum yılı kesişmiş… Fakat bu kesişim öyle bir gün olmuş ki avatarım olma hakkını bile kazandı
KarYagsin (EDİRNE, 41m)
http://uzal.dmi.gov.tr/ adresindeki radarları goremiyorum yardımcı olabilir misiniz? Örneğin istanbul radarına tıkladığım zaman önüme türkiye haritası geliyor ancak radarla ilgili bir görüntü oluşmuyor, sizce neden olabilir?
Explorer cephesinde de sıkıntı yok, açıyor hepsini.
hayatbu (Beşiktaş/İST 10 m)
Türkiye’nin Eskileri Bölümü’ne baktım da… Acaba geçen kış olan harika kar fırtınası için başlık açılsa ve ilgili yorumlar oraya taşınsa güzel olmaz mı? Ben yoktum ama gıptayla izlemiştim uzaklardan… Harika fotoğraflar ve radar görüntüleri hatırlıyorum.
Selam hayatbu öncelikle 🙂 Eskiler bölümünü blogun henüz var olmadığı zamanlar için tasarladım, taşıma işi çok zor olur… Blogun kendi yazı arşivinden Ocak ya da Şubat 2012’ye gidince ilgili başlıklar çıkıyor zaten.
hayatbu (Beşiktaş/İST 10 m)
Selam Ozan 🙂 Anlıyorum. Peki link koysanız oraya o başlığa yönlendirecek. Blog çok büyüdüğü için her ne kadar net olsa da bazı şeyleri arayıp bulmakta ya zorlananlar yada üşenenler olabilir diye düşünüyorum.
merhaba ben yeni üye oldum ama siteyi 2 yıldır takip ediyorum belki bilirsiniz sibirya idi geçen yıl ismim öncelikle şunu soracağım trabzon meteoroloji radarı ne zaman devreye giriyor dmi nin sayfasında ne zaman açabileceğiz bilen varmı acaba?
Çok güzel olur ama kimse anlamaz be Fatih bey… Koyarlar beni kapının önüne 🙂
hayatbu (Beşiktaş/İST 10 m)
Ozan ve White Fox özellikle size sormak istiyorum: Oldukça sıcak geçen yaz ve sonbahar sonrası kışın muhtemel sistemlerde sea-effect oluşumları daha kuvvetli görünür önergesine katılır mısınız? Bu açıdan şiddetli kış değil ama kışın gelecek (sea-effect alabilecek yerlerde) kuvvetli kar yağışlı sistemler beklenebilir mi?
Katılmam ben. Çünkü suyun ısı kapasitesi o kadar da yüksek değil, yani sonbahar sıcak geçti diye o deniz suyu sıcaklığı Ocak’a taşınmaz. Aralık sıcak geçerse o başka, Ocak etkilenir.
hayatbu (Beşiktaş/İST 10 m)
1999 yazı ve sonbaharının sıcak geçtiği görülüyor arşivlerde. 2000 Ocak ayıyla ilgili pek birşey hatırlamıyorum, o zamanlar pek kar merakım yoktu. Ama wunderground arşivinde bayağı karlı geçtiği görülüyor. Özellikle 2003 Ocak’ın ikinci yarısı ve şubatını hatırlıyorum ve tam manasıyla bir kar istilası vardı İstanbul’da. Beyazbulut’un arşivine baktığımda 2002 yazdan itibaren Ocak’a kadar ortalama üstü bir sıcaklık olduğunu gördüm. Çok geniş de araştırma imkanım olmadı ama son 15 senede pek yok gibi başka örnek de.
Dediğin gibi Aralık sıcak geçtiğinde, eğer Ocak ve Şubat da soğuk giderse o zaman çok karlı olabiliyor İstanbul’da. Belki sea-effect rolü ağır basıyordur. Eğer bakabileceğimiz bir kaynak varsa 1961-1962 kışı çok uygun incelemek için. Aralık 12C üstüymüş. Ocak-Şubat normal sıcaklıklarda hemen hemen. Hatta biraz daha soğuk…
1999 sonbaharı İzmit için normal geçti. Ekim ayının sonlarına doğru Avrupa’ yı kar esir almıştı. Kasım ayında gelen soğuk ve yağışlı hava sisteminde sıcaklık gündüz 3 dereceye kadar düşmüş, ama alçak kesimlerde kara dönüşememiş ve belli belirsiz karla karışık yağmurun ötesine geçmemişti. 1999 Kasım ayında İzmit’ te en fazla kar serpelemesi yaşanmıştı. Aralık ayına dair (yavan bir Aralık ayı geçmiş olmalı ki) önemli bir şey hatırlamıyorum. Gerekirse arşivime bakarım. 2000 yılı Ocak ayı hatrı sayılır geçmişti. İzmit’ te yakın tarihin en soğuk Ocak ayı sıcaklığı kaydedilmişti. DMİ -6 küsür ölçmüş. Ben İzmit’ e 5 kilometre uzaklıkta, kuzeyli rüzgârlara açık olan, deniz seviyesindeki Yahyakaptan Mahallesi’ nde -10 derece ölçmüştüm. Kandıra merkezde 50 cm civarı kar olmuşken, uyuzluk eden bulutlar yüzünden İzmit’ te serpelemeyi zor yaşamıştık. Gece kar bulutlarını Kandıra yolu üzerinde görüyordum, ama bir türlü kıpırdanıp İzmit’ e inmiyorlardı. O bölgeye resmen çöreklenmişlerdi. O senenin ballı kısmı sanırım Ocak ayında yaşandı, ama kuru soğuk oldu, tatmin edici bir kar kalınlığı yaşanmadı. Genede eğer isteyen olursa arşivime bakarım.
Ben Kocaeli Üniversitesine yeni başlamıştım. İstanbul’dan kar haberleri geldikçe kafayı yiyordum. Peşinden geçirdiğim 4 senede tatminkar bir kar örtüsü görmedim İzmit merkezde.
Not: 4 Ocak 2002 sisteminde sınavım vardı, öğleden sonra İstanbul’a dönecektim, o sabah her taraf buzdu İzmit’te ama yağış yoktu. İstanbul’dan aradılar sabah 08:30 civarı, her taraf felç dediler. Sınavdan sonra sabırsızlıkla otobüse atladım, akşama doğru İstanbul il sınırına girdik kar başladı, İzmit’te ne kadar kar yağdı onu bilmiyorum, bir kaç gün geri dönmemiştim çünkü 🙂
Bu arada hayatbu aylardır nerelerdeydin ? Özlettin kendini
hayatbu (Beşiktaş/İST 10 m)
Amerika’da exchange programındaydım. Yazın döndüm ama işte son senem bu sene. Yaz okulu vardı, üzerine doktora başvuruları falan var. Akademi yolları görününce, mecburen kısmak zorunda kaldım kar sevdama ayırdığım vakitleri. Arada girip okuyordum blogu ama günde 3-4 saat gittiğini farkedince paylaşılan harika bilgileri ve hava olaylarını kendimi biraz dizginlemeye çalıştım. Bu kış çok yoğun olsa da bilgi paylaşımına dönük yazmaya çalışacağım. Çok güzel oldu blog, harika paylaşımlar ve çok zengin bilgilerle doldu. Bence artık kitap çalışması düşünün özellikle Ozan Hoca ile Sen. “Amatör Hava Tahminciliği’ne Giriş” veya “İstanbul Kar Rehberi” gibi nadide eserler çıkabilir sitelerinizdeki bilgilerden. Zaten emektar editörleriniz de var.
Bu kuzeydeki o sıcak büyük noktaların çoğunun bir anlamı yok çünkü o bölgelerde 5 derece bir anlam ifade etmiyor. Ülkemizdeki yağış durumu acaba heryerde aynımı oldu kuraklık doğu kesimleride etkiledi mi ?
Şimdi baktım da 2006 Aralık ayında Adana’ya 1 mm bile yağış düşmemiş! Yağışlı gün sayısı da “0” haliyle. Ocak 2007’de ise sadece 33 mm yağış olmuş. Şubat ve mart aylarında ise durum toparlanmış ve 200 mm’nin üzerinde yağış düşmüş 2 ay içerisinde. Ortalama gündüz sıcaklıkları normaller civarındayken, gece sıcaklıkları hem 2006 Aralık ayında hem de 2007 Ocak ayında normallerin 2 derece kadar altına düşmüş.
Ben de tam 4 Kasım 2006’nın yıldönümünü hatırlatmak için girmiştim ki 2006-2007 sezonu tartışması açılmış bile. Evet gençler bugün bir ara 25 dereceleri görmüş olsak da 6 yıl önce dün lapa lapa kar yağdığını ve Kandilli sahilinde dahi yerde örtü oluştuğunu, sabahına da eridiğini hatırlatmadan olmaz. http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=4+kas%C4%B1m+2006+istanbul%27da+kar+ya%C4%9F%C4%B1%C5%9F%C4%B1
O gece Hsbc bankasın’da sabahlamıştım çalışıyodum sabah zincirlikuyu’da 5 cm kar örtüsü olmuştu esenler’de ise eve geldiğimde arabaların üstünde anca kar örtüsü vardı o sene kara gömülecez demiştim ama olmadı azor sağolsun. 😦
merhaba, 2006-2007 kışı cidden soğuktu ama idealtepede güzel bir kar fırtınası yaşamıştım. 1 günlük olmuştu ama çok iyiydi. Yaşım 41 oldu bir daha görebilecekmiyiz bilmem ama 1985-1987 kışlarını çok iyi yaşadım hala özlemle anıyorum bol kar yağışlı bol soğuklu geçmiştemi kaldı acaba.
Hatirladigim acik ara en kotu kisti. Avrupa’da kayak merkezlerine dahi kar dusmemisti. Moskova’nin kar almamasindan sikayet ediyorlardi. Ayrica 3 aylik ortalamanin +5 derece fazla olmasi tartisilmaz derecede uc bir durumdur. -15 ve -10 arasinda degisiyor olsa bile.
Eski takvimdeki Kasım günleri (kış günleri) günümüz takvimine göre 8 Kasım’da başlıyor. 2 sene önce Sıcak Kasım – Soğuk Kış analizimi hazırlarken, babam o sırada bana eski takvimlerde gördüğü bir nottan bahsetmişti. Hatta benim hava olaylarına duyduğum merakı bildiğinden o sayfayı koparıp saklamış. Tam hatırlayamıyorum ancak o sayfada şöyle diyordu; Kasım günleri fırtınalı ve soğuk başlarsa kış da sert geçer, ılık başlarsa kış da ılık geçer. Vaktim olmadığından geçmişe dönüp bir araştırma yapmam şu an için imkansız, ama paylaşmak istedim. Bu sene hem soğuk hem fırtınalı bir kış başlangıcı oluyor. Sonuç ne olacak bakalım..
2007 kışı hariç galiba Santiago hocam. Malum Kasım 2006 etkili gelmişti, yağmur-kar-kış-fırtına kasım ayı ilk haftasına (ayın 3’ünde başlamıştı) damga vurmuştu. Sonrasında 2 ay yağış bile görmedik 🙂 Kış geneli de yağış bakımından son derece berbattı o sene.
Tam da güney sahillerin aradığı tipte bir sistem, dolayısıyla ben böylelerine portakal sistemi diyorum. (Marmara’nın karayellesi varsa bu da portakal olsun)
Yukarı seviye alçağının rotası güney Ege, Batı-Orta-Doğu Akdeniz’e nem pombalayarak yoğun kavuşuma (konverjansa) sebep olacak gibi… Meteoroloji Genel Müdürlüğü bundan dolayı birkaç gün sonra bu saydığım bölgelere bir dizi “kuvvetli yağış uyarıları” patlatacak
İç Anadolu için de bu tip sistemlerin yağış açısından en yararlı sistemler olduklarını daha önce belirtmiştim. Antalya körfezinden kabaran fırtına bulutları Toroslar gibi dağa taşa engellenmeden Konya üzerinden Ankara- Çankırı’ya çıkabiliyor. Yolda da kümüliform yapıdan stratiform yapıya dönüşür. (Kümülonimbus’un nimbostratus’a dönüşmesi)
Sistem doğuya ilerlerken hızı doğu-batı yönünde biraz yavaşlıyor gibi, bu yüzden Çukurova bölgesinde içerde kalan dağların(Aladağlar vs) ve Hatay’da Amanos dağlarından dolayı Doğu Akdeniz’de kavuşumun süresi biraz daha uzun olabileceği için en fazla riski şimdilik Doğu Akdeniz taşıyor gibi…
Modellerde yağış daha da artmış. Ciddi bir sistem olacak, özellikle Marmara Bölgesi için. Ozan Abi, konuyu erken açsan daha iyi olurdu, en azından herkes veriler paylaşırdı.
Sistem sanki erken gelecek, ayın altısında yağışlar başlayacak gibi gözüküyor.
Lütfen yorumları biraz özenerek yaz, her seferinde imla hatalarını düzeltmek zorunda bırakma bizi! Teşekkürler. – Santiago
Bir mevsimlik tahmin de ECMWF patlatmış;
“AVRUPA Orta Vadeli Hava Tahminleri Merkezi’nin (ECMWF) mevsimlik tahminlerine göre, Türkiye genelinde kış mevsimi sıcaklıkları mevsim normalleri civarında olacak. 1994’ten bu yana (1997 hariç) pozitif sıcaklık anomalileri yaşayan Türkiye’de en sıcak yıl, +2 dereceyle 2010 oldu. Son 3 yılın yağışları ise normallerinin üzerinde gerçekleşti. Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli’ne göre, küresel ortalama sıcaklık sanayi öncesi dönemlere göre 1 derece yükselirken, Türkiye’nin de yer aldığı Akdeniz havzasında yüzyılın ortalarında sıcak dalgaları artık rutin hale gelecek. AA”
Giresun Espiye ilçesinde akşam saatlerinde başlayan sağanak yağmur an itibariyle etkisini artırdı.Şiddetli sağanak yağmur ilçe de etkili oluyor;son bir haftada ikinci kez etkili yağış oluyor.Sahil kesiminde durum böyle iken iç kesimlerde ( resimde daire içerisine aldığım bölge ) yine yağış yok.Ormancı bir abimiz bu mevsimde uzun yıllardır böyle bir kuraklık olmadığını söylüyor.Böyle giderse su kaynakları açısından durum baya bir vahim.
şefik (kuşadası/aydın 30m)
bişey sorucam.dün gece burda çok kuvvetli bir yağmur,dolu vardı ama ben uyuyordum.dün akşamki yağmurun radar görüntülerine bakmak istiyorum.nereden bakabilirim ?
Hava konusacak kimse olmayinca insanin cani sikiliyor. Oncelikle ABD dogu kiyisinda yasayan arkadaslara bir kotu haber daha var, haftaya ikinci bir firtina geliyor. Sandy kadar buyuk ve sert degil elbette, zaten kasirga da degil ama sikinti yaratacak gibi.
Benim buraya gelecek olursam, GFS uzun vade neden calistiriliyor anlamiyorum. Dun siyah dedigine bugun beyaz, bir sonraki run’da kirmizi falan diyor. Her defasinda da kendimi tutamayip bakiyorum sacmalik resmen.
Bugun beklenen en yuksek sicaklik 6 dereceydi, saat 12 itibariyle disarisi 1 derece ve hissedilen -1’lerde. Modellerde boyle bir soguk da yagis da gozukmuyordu ama bana kalirsa tam kar havasi var. Yagarsa sasirmam…
Pastırma yazı şartları oluşmadı. Ekim sonu, Kasım başı geçici soğuklar, takip eden dönemde Aralık ayının 10 – 12 sine kadar yağışsız, yüksek basınç egemenliğinde ılık bir dönem tipik bir pastırma yazı ortamıyken bu kış başlangıcında bunu pek göremeyeceğiz anlaşılan. Pastırma yazı yaşanmadan gerçekleşen kışlar tam bir muamma. White Fox ve (artık ona Ozan Hoca’yı da dahil edebiliriz rahatlıkla) onun gibi ılıkçıları mutlu eden 🙂 bir kış yaşanabileceği gibi, kimsenin öyle pek bir sert kış beklentisi olmayan bu sezon iç bölgelerde ara ara güzel kar görülme şansı var gibi.Sibirya etkisinin fazla güneye inmesinin beklenmediği bu kış polar atakların fazla doğuya gitmediği dönemlerde Trakya ve Marmara’nın batısının şanslı olduğunu unutmayalım.
Dün akşam Kızılayda çok güzel bir yağmur vardı buna rağmen Bilkent’e döndüğümde sıcaklık hala 18 dereceydi ve gömlekle gezilebiliyordu. Keşke hep kasımlar böyle sıcak ve yağmurlu olsa 🙂
Ayın 10’unda çoğu yerde kombiler açılacak gibi görünüyor. 850 hpa’daki 0 derecedeki yeşil bölge ilk giriş denemesini yapacak gibi. O benim için Kış’ın başlangıcı demek:)
Hans yüreğimize su serpmiş 06Z yürütmesinde. Haftaya hafif soğuma ile beraber 50-60 mm yağış görünüyor. ECMWF’de benzer çıktılar üretiyor o tarihler için. Değişmez umarım, kışı geçtim, sonbaharı istiyorum artık!
Çok sevindim herşey zamanında güzeldir umarım kasım sonbahar gibi geçer. Gerçi kasımla birlikte yağışlar arttı özellikle Marmara için. İlk izlenim önemli derler 😀
Şu an Muratlı-Tekirdağ’da sıcaklık 25.0 C’yi gördü. İstanbul’da da özellikle Anadolu yakasındaki istasyonlarda 26 C’ler görülüyor. DMİ verilerine göre Kasım aylarında kaydedilen en yüksek sıcaklık rekoruna çok yaklaşıldı!
Bu iş İskandiavyada oluşacak bir yükseğe bakar. 1050 yi gördümü soğuğu indirip üsütümüzede bıraktımı 2006 ocaktaki gibi ne mevsimsel tahmin kalır ne uzun yıllar ortalamaları. Bir spor adamı demişti binbir taktik hazırlarsın , futbolcularına hergün maçı ,rakibi anlatırsın Hagi gelir 30 m den bir vurur ne taktik kalır ne istatistik. O yüzden mevsimsel tahminle idaa oynamak aynı şey bence.
Hah ha! Beğeni rekoru kırmış. Soğukçular elbette pas geçmemiş. Ben de beğenip tıklayanlardanım ama geçen yıl buz tutamayan Haliç geldi aklıma. Oysa ki kıyısından döndük. Olabilirdi de. Bu yıl kış beklentim zayıf da olsa neden 2004’teki sistemlerden birini almayalım en kötü bi 2010 olmasın diye düşünenlerdenim.
extemporaneous139 (Kadıköy/İST, 28m)
İBB Afet Koordinasyon Merkezi “6 Aylık Hava Tahmin Raporunu” yayınladı.
Accuweather mevsimsel tahminini yayınladı. Sıcaklıklar Ülkemizde kuzeydoğu hariç normallerinde, yağışlar batı ve kuzeybatı da normalin üzerinde, kar yağış tahmini ise iç bölgelerde normaller üzerinde.. Accuweather Ankara ve civarına çalışmış. 🙂
ABD tahminleri de ayni varsayima dayaniyordu, dolayisiyla kuzeydoguda soguk be katli bir kids bekliyorlar. Negatif NAO’da Marmara ulkenin Geri kalanindan ayrisiyor genelde, on yansitmamislar.
Evet klasik bir negatif AO/NAO tahmini. Ben bizim üzerimizde daha geniş “ılık” tahmin etmelerini beklerdim, ama öyle yapmamışlar, bu biraz Accu’nun soğukçuluğundandır diye düşünüyorum. Türkiye’nin iç ve doğusuna normalin üzerinde kar vermeleri de yağışlı ama ılık bir kışın yüksek yerlerde bol kara yol açabilme ihtimalidir herhalde.
“Ilıktan” ziyade normallerinde bir kış öngörüsü var. Sibirya etkisinden uzak, polar ataklar içeren bir kış beklentisi, hele ki normal üstü yağış öngörülüyorsa iç ve doğu bölgelerde doğal olarak daha fazla kar demek.. Ancak bu bir yana ben son bir kaç yıldır hiç bir mevsimlik tahminin tuttuğunu görmedim.. Bu yıl içinde tutmasını beklemiyorum açıkçası.
İtalya’ yı tutturamadılar ama. Roma bölgesine son bilmem kaç on yılın en fazla karı yağmıştı. Venedik kanalları buz tutmuştu sanırım. 🙂 Ülkenin orta kesimlerindeki bazı dağ kasabalarında metrelerce kar birikmişti.
Bu sene süprizlere açık gibi geliyor. http://climexp.knmi.nl/data/t17062.dat de sıcak geçen ekim aylarını takiben hem ılık kışlar var, hem de soğuk kışlar var. Umarım bu kış, kendisi hakkında yapılan mevsimlik tahminleri ters köşeye yatırır. 🙂
Ozan abi kısacası şöyle bir şey sordum yazdan beri aynı hava olayları yaşanıyor Avrupa‘nın batısı soğuk Türkiye ve çevresi sıcak kesimde kalıyor.
Bu hava olayları kış mevsiminde de mi devam edicek yoksa değişicek mi? Modellere bakıyorum hep aynı terane biz Rusya hep sıcak ne varsa batı Avrupa’da
Bakıyorum modellere neredeyse Aralık‘a kadar yb etkisinde kalıcaz gibi gözüküyor soğuklar İngiltere tarafta hep bu kısır döngü değişir mi kışta? Yoksa bu sene hiç iç açıcı gözükmüyor.
1 sistem geliyor arkasından 2 hafta sistemsiz geçiyor sistemler de kısa süreli hep.
Havadelisi’nin güneşle ilgili bir çalışması vardı. Bence onu oku. Bence onla ilgisi var.
Solar radrasyonunun azalması dünyadaki daha büyük döngüleri etkiliyor bu da bölgesel çapta hava olaylarının yerinin değişmesini sağlıyor.
Büyük ölçekli atmosferik paternler ve bunların bölgesel yansımaları ısrarcı olabiliyor. Birçok mevsimlik tahminde de bu ısrarlardan faydalanılıyor. Dediğin gibi olabilir.
Ama olmayabilir de, çünkü bu ısrarlar kırılmasa kışlar her zaman ılık ya da soğuk geçer belli bir bölgede. Israrın ne zaman kırılacağını tahmin etmek mesele zaten…
12 Kasım hafta başından itibaren görünen o ki yüksek basınçla yatıp kalkacağız.Hafta ortası Kuzey’den bir serinleme görünüyor.Halbuki geçen sene 12 Kasım’da kar yağıyormuş.

Portekiz Meteoroloji sitesi meteogramı,Bulunduğunuz bölgeyi işaretleyince metegram karşınız da
http://www.meteopt.com/modelos/meteogramas/
Yine yağışsız günler başlıyor, 2-3 günlük yağışlar da barajlar ve yeraltı suları için pek yararlı değil, bu yağışsızlık çok sıkıcı.
endişem izmir geçen yılın kasımına benzeyen bir kasım mı yaşayacak acaba?
DMİ Twitter’dan yaptığı uyarılarını ve tahminlerini durdurdu. bir iki eleştiri yaptık, bizi takip mi ediyorlar nedir?
Sandy sonrası New York!
http://tr.euronews.com/2012/11/09/new-york-u-sandy-den-sonra-da-kara-kis-vurdu/
İnternette çok değişik birşey buldum, oldukça amatörce bence son derece pratik:
İşte ev ortamında şimşek istasyonu kurulumu:
http://members.home.nl/fkooiman/lightning/index.htm#6
Yunan’nın biri bu sistemi kendi başına kurmuş ve üstelik global düzeyde geliştirmiş! Adam nerdeyse tüm Dünya’yı tarıyor. Çok başarılı buldum.

dedin ve şu arkadaş aklıma geldi http://www.sv2bzq.gr/
Arkadaşlar Hatay radarı da malesef düşük eko gösteriyor. Bu radardaki sorun İstanbul radarından büyük sanırım. Radar görüntüsüne ilk baktığınızda stratiform bir yağış varmış gibi yeşil ekolar görünüyor. Yanlız max ürününden kesit aldığınızda bulutun oldukça gelişmiş olduğunu anlayabilirsiniz. Tepesi muhtemelen 10 km’i geçmiştir ki uydu verileride o bölgede güçlü konvektif yapıyı gösteriyor zaten. MGM’nin radarlarla ilgili artık ayarmı gerekir bakımmı gerekir tam bilemem ama ne gerekiyorsa yapması lazım.
UZAL’dan bakın.

Max radarında tepe yüksekliği cetveli şahane olurdu. 😦
İspanyolların sırf bunu gösteren radar ürünleri var.
ECHOTOP
http://www.aemet.es/en/eltiempo/observacion/radar?w=1&p=se&opc1=2
Uzun bir aradan sonra merhabalar.
Adana/Hatay radarındaki problem zannedersem radardan kaynaklanan bir problem değil, renklendirmeyle ilgili bir problem. Sağ tarafa bakarsanız skalanın diğer radarlardan farklı olduğunu görürsünüz. Diğer radarlar 8-12 dBZ’den başlayıp 68-72’ye çıkarken, Hatay radarı 16-20’den başlayıp 76-80’e çıkıyor. Ama renkler aynı. Bu da hatalı bir görünüme neden oluyor. Muhtemelen bu skala farkı giderilirse bir problem kalmayacaktır.
Yorumların doğruluk payını bilemem ancak bilirim ki şu 80-100 kişilik platformdaki kadar bu mevzuya kafa yoran adam MGM yönetimi içinde olsa ne güzel olur.
her yerden yağış haberleri gelirken biz yine uzaktan izleyeceğiz herhalde.
Sürekli yağış anında radarı takip ederim, şu anda Eskişehir’de geceden beri devam eden yağış var ama radara girmiyor bu yağışlar, konvektif yağışlarda ise çisenti şeklindeki yağmur bile radarda gözükürken böyle cephe sistemlerinde gözükmüyor. Neden olabilir.
Eskişehir’in üstündeki stratiform bulutlar radarın taradığı bölgenin altında kalıyor, radar uzak kaldığı için ışınlar bulutların üstünden geçiyor. Konvektif yağışlara neden olan bulutların dikey gelişimi daha fazla olduğu için radar ışınları o bulutları görebiliyor.
Geçen bu konuyla ilgili bir tartışma olmuştu. Bir bak istersen.
Burdaki yorum doğru. Öteki tartışmanın doğru yorumlanması açısından yararlı olabilecek bir iki şey daha söyleyeyim. Her 50 kilometrede ışın 200 m yükseliyor diyerek ve radarın bottom height yani ışının alt yüksekliğini baz alarak yapılan hesaplamalar doğru değildir. Hiçbir ışın yüksekliği tablosu alt veya üst yüksekliği baz alarak düzenlenmemiştir ki sebebi radarın o bölgelerde olduğundan düşük veri göstermesidir. Radar center height (ışın merkez yüksekliği) her zaman kullanılan ve en doğru sonucu veren yüksekliktir. Tüm dünyada radar yeri belirleme ekipleri çalışmalarını bu yükseklik üzerinden yaparak radar kurulacak alanları tespit ederler.
Benim konu içerisinde radarla ilgili verdiğim tüm bilgiler doğrudur, tek hatam Ankara Kırşehir arasını 200 km olarak bilmem ve ondan dolayı yapmış olduğum hesaplama hatasıdır .
Newyork Longisland’a kuzenimin yaşadığı bölgeye kar yağmış.Neredeyse deniz seviyesi.Fotoyu elinin içinde ufak bir kar parçasıyla çektiği için yayınlamadım.
Belki o kadar yağmıştır. 🙂
Yok epey kar yagdi dun NYC’e ortu olusturdu, Boston’da da olusturdu. Ic bolgelerde 20cm civari kar ortusu olan yerler olmus.
Şu sistem kışın gelseymiş iç Ege ve İç Anadolu’yu kara boğacakmış. Ankara tulum çıkartırdı.
Yarın akşam yapacağım Ankara yolculuğunda Gerede ya da Cankurtaran geçidinde kar görürüm umuduyla uçak biletimi iptal ettim. Baya da ümitliyim 🙂 Siz ne dersiniz? (Bu kadar emeğime rağmen göremezsem yazıklar olsun! White Fox ustaya da saygılar :))
Sıcaklık sınırda, biraz da yağış sıkıntısı var gibi… 😦
Bu tarz sistemlerde takip ettiğim kadarıyla özellikle Gerede’den sonra Cankurtaran geçidine kadar olan bölüm herzaman beklenenden fazla yağış alıyor. Gecenin en güzel saatini bekleyeceğim bu bölümden geçmek için, umarım az da olsa görürüm ve bu kadar emeğe değer 🙂
Haklısınız. Bir de Bolu Dağı geçidinin Düzce tarafı çok yoğun yağış alır ama hem artık otobüsler tünelden geçiyor hem de zaten orası bu kadarcık soğukta kar görmez…
Ben de yıllarca Ankara-İstanbul karayolunu tepmiş biriyim. Çok hatıram var o yolda. Sırf kara saplanmak için otobüse atladığım bile olmuştur (birinde hakikaten saplanıyorduk).
Cankurtaran’da Mayıs’ta kar yağışı gördüm. Nisan’da ise yoğun kar / her yer bembeyaz durumuna şahit oldum.
TEM yokken, Kızılcahamam-Gerede arasında Akyarma geçidi vardı, orası da nefis bir yerdir. Daha yeşildir sanki, öyle hatırlıyorum.
Kesinlikle öyle. İstanbul – Ankara yönünde tünel girişinde sıkıntı olur herzaman ama orası çok daha alçak konumda olduğu için bu seferlik oradan ümidim yok. Umarım güzel bir yağış yakalar ve resimlerini paylaşırım. Yarın akşama kadar dakika dakika takipteyim 🙂
Durum bundan ibaret. Bu tarz sistemlerde kar ikonunu en son çare olarak devreye aldıklarını da göz önünde bulundurmak lazım. Pazar akşamı da dönmeyi düşünüyorum (Giderken olmazsa dönüşte yakalayalım düşüncesi).
şu an itibarı ile mükemmel bir şekilde fırtına ve ona eşlik eden süperbir yağmur var sanki kar yağacak
Ekim ayı başında almamız gereken bir sistem bu, arkası da yok gözüküyor maalesef.
Sorum şudur : eğer nao/ao sebebi ile kutuplardana aşağıya soğuk havanın inmesi gerçekleşemez ise, kutup enlemlerinde sıcaklığın rekor seviyelere düşmesi gerekmez mi ? Buzdolabının kapısı hiç açılmazsa daha verimli soğutması gibi.
Doğrudur.
http://www.haber7.com/neler-oluyor-hayatta/haber/948887-gokten-dusen-10-kiloluk-buz-korkuttu
Bu ne şimdi?.Yorumlarda uçaktan düşmüştür diyen var ne kadar gerçekçi bilmiyorum.
Daha önce defalarca çıktı bunun gibi haberler, dünyanın her yerinde görülen bir durum. Evet, uçaklardan düşüyor bu maddeler, genelde tuvalet kısmından, hatta mavi renkte oluyorlar çoğunlukla, zamanında bu buzun tadına bakanlar oluyordu, aman deyim 🙂
Kesinlikle ama kesinlikle uçak tuvaletinden düşmüyor. Uçak tuvaletlerinin pis su hazneleri ancak iniş sonrası özel araçlar ile boşaltılabilen kapalı haznelerden oluşuyor. Yani teknelerin sintine boşaltması gibi bir durum söz konusu değil. 🙂
Dün Ordu il merkezinde, 05.11.1990 yılında ölçülmüş olan 30,8 derece ekstrem sıcaklık rekoru; 31,0 derece ile kırılmıştır.
Kasım ayı rekoru değil mi?
MGM’nin sitesinden baktım.Rica ederim ne demek.
2 Kasım 1966’da 32.4 derece var. Ondan sonraki en sıcak. MGM 1970 öncesini göstermiyor. Teşekkürler not için!
1970 öncesindeki verilere internet üzerinden ulaşma imkanımız var mı?
Değil ne yazık ki…
Hans akşam fazla kaçırmış olmalı… Ne içtiyse aynısından bende istiyorum. 😀
İzmir:

Bir kaç gündür arka fonu beyaz olan 18Z diyagramları sürekli bu şekilde çıkıyor. Düzeltmiyorlar da.
Evet işte tam olarak böyle bir yağış istiyorum 😀
Ozan abi site son zamanlar çok durgun havalar durgun diye normaldir dedim ama yeni sistem geldi yeni başlık açıldı yine bir canlılık yok Santiago sağolsun birkaç bilgilendirici mesaj yazmış.
Eskiden her sistem geldiğinde Santiago’nun mesajı gibi birçok resimli animasyonlu mesajlar olurdu bende okur öğrenirdim.
Ama şimdi bir durgunluk var 😦 Sanırım sıcak havalar yüzünden insanların hevesi azalmış gibi.
Nedeni bu olmasın ?? Tartışacak, konuşacak hiçbir şey yok 😦
Aynen.. Budur.. 😦
Yarın süper yağmur var. Nankörsün El Nino 🙂
Yağmur görmediğim birşey değilki reyiz 🙂 Odamın önünde projektör var kar yağışı istiyorum 🙂
Fırtına öncesi sessizlik bu 🙂 Artık, yağmurlar yeterince tatmin etmez hale geldi. Gün gelecek, ilk ciddi soğuk inecek; açılacak konu siz diyin 300, ben diyim 400 yorumu görecek. 😀
Ozan ne güzel bir günde doğmuşsun 🙂 Fakat bir çelişki var senin doğduğun günün güzelliği ile hoşuma gitmeyen bir takımın doğum yılı kesişmiş… Fakat bu kesişim öyle bir gün olmuş ki avatarım olma hakkını bile kazandı
http://uzal.dmi.gov.tr/ adresindeki radarları goremiyorum yardımcı olabilir misiniz? Örneğin istanbul radarına tıkladığım zaman önüme türkiye haritası geliyor ancak radarla ilgili bir görüntü oluşmuyor, sizce neden olabilir?
Bende sıkıntı yok. Başka açamayan var mı acaba?
Firefox’la ben de açamıyorum, chrome indirin:
http://www.google.com/chrome
Bende de IE10 açmıyor Firefox sorunsuz.. 🙂
Explorer cephesinde de sıkıntı yok, açıyor hepsini.
Türkiye’nin Eskileri Bölümü’ne baktım da… Acaba geçen kış olan harika kar fırtınası için başlık açılsa ve ilgili yorumlar oraya taşınsa güzel olmaz mı? Ben yoktum ama gıptayla izlemiştim uzaklardan… Harika fotoğraflar ve radar görüntüleri hatırlıyorum.
Selam hayatbu öncelikle 🙂 Eskiler bölümünü blogun henüz var olmadığı zamanlar için tasarladım, taşıma işi çok zor olur… Blogun kendi yazı arşivinden Ocak ya da Şubat 2012’ye gidince ilgili başlıklar çıkıyor zaten.
Selam Ozan 🙂 Anlıyorum. Peki link koysanız oraya o başlığa yönlendirecek. Blog çok büyüdüğü için her ne kadar net olsa da bazı şeyleri arayıp bulmakta ya zorlananlar yada üşenenler olabilir diye düşünüyorum.
merhaba ben yeni üye oldum ama siteyi 2 yıldır takip ediyorum belki bilirsiniz sibirya idi geçen yıl ismim öncelikle şunu soracağım trabzon meteoroloji radarı ne zaman devreye giriyor dmi nin sayfasında ne zaman açabileceğiz bilen varmı acaba?
http://uzal.dmi.gov.tr/
Soldan radar ürünlerinden Trabzon’u seçin.
teşekkür ederim
1 Ekim-1 Kasım arası bulutluluk değerleri çıktı.
Türkiye’yi İspanya’yla beraber diğer Avrupa ülkelerinin gerisinde gördüm.Özellikle Ege’nin İç Batı Anadolu Bölümü’nü.
http://www.weather.com/weather/videos/news-41/top-stories-169/another-east-coast-storm-brewing-32032
Ne anlattığını tam anlamasam da,animasyonlardan anlaşılıyor. Ben de böyle bir hava durumu sunumu isterim doğrusu.Ozan inşallah sana nasip olur.
Çok güzel olur ama kimse anlamaz be Fatih bey… Koyarlar beni kapının önüne 🙂
Ozan ve White Fox özellikle size sormak istiyorum: Oldukça sıcak geçen yaz ve sonbahar sonrası kışın muhtemel sistemlerde sea-effect oluşumları daha kuvvetli görünür önergesine katılır mısınız? Bu açıdan şiddetli kış değil ama kışın gelecek (sea-effect alabilecek yerlerde) kuvvetli kar yağışlı sistemler beklenebilir mi?
Katılmam ben. Çünkü suyun ısı kapasitesi o kadar da yüksek değil, yani sonbahar sıcak geçti diye o deniz suyu sıcaklığı Ocak’a taşınmaz. Aralık sıcak geçerse o başka, Ocak etkilenir.
1999 yazı ve sonbaharının sıcak geçtiği görülüyor arşivlerde. 2000 Ocak ayıyla ilgili pek birşey hatırlamıyorum, o zamanlar pek kar merakım yoktu. Ama wunderground arşivinde bayağı karlı geçtiği görülüyor. Özellikle 2003 Ocak’ın ikinci yarısı ve şubatını hatırlıyorum ve tam manasıyla bir kar istilası vardı İstanbul’da. Beyazbulut’un arşivine baktığımda 2002 yazdan itibaren Ocak’a kadar ortalama üstü bir sıcaklık olduğunu gördüm. Çok geniş de araştırma imkanım olmadı ama son 15 senede pek yok gibi başka örnek de.
Dediğin gibi Aralık sıcak geçtiğinde, eğer Ocak ve Şubat da soğuk giderse o zaman çok karlı olabiliyor İstanbul’da. Belki sea-effect rolü ağır basıyordur. Eğer bakabileceğimiz bir kaynak varsa 1961-1962 kışı çok uygun incelemek için. Aralık 12C üstüymüş. Ocak-Şubat normal sıcaklıklarda hemen hemen. Hatta biraz daha soğuk…
1999 sonbaharı İzmit için normal geçti. Ekim ayının sonlarına doğru Avrupa’ yı kar esir almıştı. Kasım ayında gelen soğuk ve yağışlı hava sisteminde sıcaklık gündüz 3 dereceye kadar düşmüş, ama alçak kesimlerde kara dönüşememiş ve belli belirsiz karla karışık yağmurun ötesine geçmemişti. 1999 Kasım ayında İzmit’ te en fazla kar serpelemesi yaşanmıştı. Aralık ayına dair (yavan bir Aralık ayı geçmiş olmalı ki) önemli bir şey hatırlamıyorum. Gerekirse arşivime bakarım. 2000 yılı Ocak ayı hatrı sayılır geçmişti. İzmit’ te yakın tarihin en soğuk Ocak ayı sıcaklığı kaydedilmişti. DMİ -6 küsür ölçmüş. Ben İzmit’ e 5 kilometre uzaklıkta, kuzeyli rüzgârlara açık olan, deniz seviyesindeki Yahyakaptan Mahallesi’ nde -10 derece ölçmüştüm. Kandıra merkezde 50 cm civarı kar olmuşken, uyuzluk eden bulutlar yüzünden İzmit’ te serpelemeyi zor yaşamıştık. Gece kar bulutlarını Kandıra yolu üzerinde görüyordum, ama bir türlü kıpırdanıp İzmit’ e inmiyorlardı. O bölgeye resmen çöreklenmişlerdi. O senenin ballı kısmı sanırım Ocak ayında yaşandı, ama kuru soğuk oldu, tatmin edici bir kar kalınlığı yaşanmadı. Genede eğer isteyen olursa arşivime bakarım.
Ben Kocaeli Üniversitesine yeni başlamıştım. İstanbul’dan kar haberleri geldikçe kafayı yiyordum. Peşinden geçirdiğim 4 senede tatminkar bir kar örtüsü görmedim İzmit merkezde.
Not: 4 Ocak 2002 sisteminde sınavım vardı, öğleden sonra İstanbul’a dönecektim, o sabah her taraf buzdu İzmit’te ama yağış yoktu. İstanbul’dan aradılar sabah 08:30 civarı, her taraf felç dediler. Sınavdan sonra sabırsızlıkla otobüse atladım, akşama doğru İstanbul il sınırına girdik kar başladı, İzmit’te ne kadar kar yağdı onu bilmiyorum, bir kaç gün geri dönmemiştim çünkü 🙂
Her durumda gelen sistemlerin gücüne de bağlamakla birlikte Ozan ile hemfikirim.
Bu arada hayatbu aylardır nerelerdeydin ? Özlettin kendini
Amerika’da exchange programındaydım. Yazın döndüm ama işte son senem bu sene. Yaz okulu vardı, üzerine doktora başvuruları falan var. Akademi yolları görününce, mecburen kısmak zorunda kaldım kar sevdama ayırdığım vakitleri. Arada girip okuyordum blogu ama günde 3-4 saat gittiğini farkedince paylaşılan harika bilgileri ve hava olaylarını kendimi biraz dizginlemeye çalıştım. Bu kış çok yoğun olsa da bilgi paylaşımına dönük yazmaya çalışacağım. Çok güzel oldu blog, harika paylaşımlar ve çok zengin bilgilerle doldu. Bence artık kitap çalışması düşünün özellikle Ozan Hoca ile Sen. “Amatör Hava Tahminciliği’ne Giriş” veya “İstanbul Kar Rehberi” gibi nadide eserler çıkabilir sitelerinizdeki bilgilerden. Zaten emektar editörleriniz de var.
2006-2007 Kışı. Herhalde böylesi bir daha gelmez! Ve o kış en serin ülkelerden birisi olmuşuz. Enteresan 🙂
2007 kışı şu soğuk ama kurak geçen kış dimi (İstanbul) eğer oysa gelmez olsun 😀
İstanbul için ılık ve kurak bir kıştı. Olabilecek en kötü kıştı yani.
Bu da yıllara göre baraj doluluk seviyeleri 2007 gibisi yok
Bu kuzeydeki o sıcak büyük noktaların çoğunun bir anlamı yok çünkü o bölgelerde 5 derece bir anlam ifade etmiyor. Ülkemizdeki yağış durumu acaba heryerde aynımı oldu kuraklık doğu kesimleride etkiledi mi ?
Nasıl anlamı yok? Neden bir anlam ifade etmiyormuş?
-35 -30 olsa ne fark eder hatta yağış artmaz mı ?
Üç aylık ortalama sıcaklık -30 değildir o kırmızıların olduğu her yerde. 5 derece önemli bir fark ortalama için.
Şimdi baktım da 2006 Aralık ayında Adana’ya 1 mm bile yağış düşmemiş! Yağışlı gün sayısı da “0” haliyle. Ocak 2007’de ise sadece 33 mm yağış olmuş. Şubat ve mart aylarında ise durum toparlanmış ve 200 mm’nin üzerinde yağış düşmüş 2 ay içerisinde. Ortalama gündüz sıcaklıkları normaller civarındayken, gece sıcaklıkları hem 2006 Aralık ayında hem de 2007 Ocak ayında normallerin 2 derece kadar altına düşmüş.
Ben de tam 4 Kasım 2006’nın yıldönümünü hatırlatmak için girmiştim ki 2006-2007 sezonu tartışması açılmış bile. Evet gençler bugün bir ara 25 dereceleri görmüş olsak da 6 yıl önce dün lapa lapa kar yağdığını ve Kandilli sahilinde dahi yerde örtü oluştuğunu, sabahına da eridiğini hatırlatmadan olmaz. http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=4+kas%C4%B1m+2006+istanbul%27da+kar+ya%C4%9F%C4%B1%C5%9F%C4%B1
O gece Hsbc bankasın’da sabahlamıştım çalışıyodum sabah zincirlikuyu’da 5 cm kar örtüsü olmuştu esenler’de ise eve geldiğimde arabaların üstünde anca kar örtüsü vardı o sene kara gömülecez demiştim ama olmadı azor sağolsun. 😦
merhaba, 2006-2007 kışı cidden soğuktu ama idealtepede güzel bir kar fırtınası yaşamıştım. 1 günlük olmuştu ama çok iyiydi. Yaşım 41 oldu bir daha görebilecekmiyiz bilmem ama 1985-1987 kışlarını çok iyi yaşadım hala özlemle anıyorum bol kar yağışlı bol soğuklu geçmiştemi kaldı acaba.
Hatirladigim acik ara en kotu kisti. Avrupa’da kayak merkezlerine dahi kar dusmemisti. Moskova’nin kar almamasindan sikayet ediyorlardi. Ayrica 3 aylik ortalamanin +5 derece fazla olmasi tartisilmaz derecede uc bir durumdur. -15 ve -10 arasinda degisiyor olsa bile.
Eski takvimdeki Kasım günleri (kış günleri) günümüz takvimine göre 8 Kasım’da başlıyor. 2 sene önce Sıcak Kasım – Soğuk Kış analizimi hazırlarken, babam o sırada bana eski takvimlerde gördüğü bir nottan bahsetmişti. Hatta benim hava olaylarına duyduğum merakı bildiğinden o sayfayı koparıp saklamış. Tam hatırlayamıyorum ancak o sayfada şöyle diyordu; Kasım günleri fırtınalı ve soğuk başlarsa kış da sert geçer, ılık başlarsa kış da ılık geçer. Vaktim olmadığından geçmişe dönüp bir araştırma yapmam şu an için imkansız, ama paylaşmak istedim. Bu sene hem soğuk hem fırtınalı bir kış başlangıcı oluyor. Sonuç ne olacak bakalım..
Ne varsa eskilerde var. 😀
2007 kışı hariç galiba Santiago hocam. Malum Kasım 2006 etkili gelmişti, yağmur-kar-kış-fırtına kasım ayı ilk haftasına (ayın 3’ünde başlamıştı) damga vurmuştu. Sonrasında 2 ay yağış bile görmedik 🙂 Kış geneli de yağış bakımından son derece berbattı o sene.
Yukarıdaki bilgiye göre 8 Kasım’a bakmak lazım 🙂
Ozan abi diyagramlar günde kaç kez güncelleniyorlar? veya hangi saatlerde güncelleniyorlar yardımcı olurmusunuz?
Bazıları diyagram resimi paylaşınca arka planı siyah gözüküyor o nedir?
Diyagramlar saat 2-8-14-20’de olmak üzere 4 kez güncelleniyor.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsnewenszr.htm Burada haritadan nokta seçiyorsun, arkası beyaz.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/tkavnmgeur.htm Burada şehir seçiyorsun, arkası siyah.
Ozan abi bu link çok işime yaradı teşekkür ediyorum.
Ozan abi arka plan siyah veya beyaz olunca aynı şey mi oluyor. Aynı tahmin sadece arka planın rengi değişmiş oluyor öyle mi yoksa farklı mı?
Hayır aynı, tam İstanbul’un bulunduğu yerin noktasını seçersen haritadan İstanbul’la aynı olur.
Çok teşekkür ederim ozan abi.
GFS 00Z yer kartları..
Tam da güney sahillerin aradığı tipte bir sistem, dolayısıyla ben böylelerine portakal sistemi diyorum. (Marmara’nın karayellesi varsa bu da portakal olsun)
Yukarı seviye alçağının rotası güney Ege, Batı-Orta-Doğu Akdeniz’e nem pombalayarak yoğun kavuşuma (konverjansa) sebep olacak gibi… Meteoroloji Genel Müdürlüğü bundan dolayı birkaç gün sonra bu saydığım bölgelere bir dizi “kuvvetli yağış uyarıları” patlatacak
İç Anadolu için de bu tip sistemlerin yağış açısından en yararlı sistemler olduklarını daha önce belirtmiştim. Antalya körfezinden kabaran fırtına bulutları Toroslar gibi dağa taşa engellenmeden Konya üzerinden Ankara- Çankırı’ya çıkabiliyor. Yolda da kümüliform yapıdan stratiform yapıya dönüşür. (Kümülonimbus’un nimbostratus’a dönüşmesi)
Sistem doğuya ilerlerken hızı doğu-batı yönünde biraz yavaşlıyor gibi, bu yüzden Çukurova bölgesinde içerde kalan dağların(Aladağlar vs) ve Hatay’da Amanos dağlarından dolayı Doğu Akdeniz’de kavuşumun süresi biraz daha uzun olabileceği için en fazla riski şimdilik Doğu Akdeniz taşıyor gibi…
ECMWF de senle hem fikir.
Ayrıca bu sistemde deniz etkisi yağışları da olacak. Karadeniz kıyıları modellerin beklediğinden daha fazla yağış alabilir.
güney sahillerini şöyle bi dolaşayım der gibi gelmiş 😀
Modellerde yağış daha da artmış. Ciddi bir sistem olacak, özellikle Marmara Bölgesi için. Ozan Abi, konuyu erken açsan daha iyi olurdu, en azından herkes veriler paylaşırdı.
Sistem sanki erken gelecek, ayın altısında yağışlar başlayacak gibi gözüküyor.
Lütfen yorumları biraz özenerek yaz, her seferinde imla hatalarını düzeltmek zorunda bırakma bizi! Teşekkürler. – Santiago
Bu uyarı senin için son SpanK. Bundan sonra hiçbir özensiz mesajın onaylanmayacak.
Kusura bakmayın.
http://hint.fm/wind/
Çok güzel…
Yaklaşan sistem için karşılama başlığımız yok mu?
Salı günü açacağım.
Zaytung 🙂
http://www.zaytung.com/sondakikadetay.asp?newsid=195386
Beyler hepinize merhaba, siteyi 1 senedir takip ediyorum, yorum yazmak şimdiye kısmetmiş. Çok net bir soru sorucam, ne zaman kar yagar 🙂
Aralık’ta.
Havadelisinden de çok net bir cevap geldi. Bunu tahmin olarak aldım tutmazsa çarşı karışır 🙂
Evet tereddütsüz penaltı noktasını gösterdi.. Aralık’ta karışır burası 😀
Abi bence Edirne Kasım ayı bitmeden kar alabilir ozan abi benim görüşüm.
Merhaba ben yeni üye oldum. Herkesin nikinin yanında bulundugu yer ve rakımı yazıyor, benım de yazacak mı kendılıgınden ?
Hayır kendiliğinden değil, üye olma yazısını dikkatli okuyun orada nasıl yapılacağı anlatılıyor – Ozan
Ben bulamadım ya 😦 beni yönlendirebilir misiniz acaba ??
A7 kısmında.
Zeki Müren de bizi görecek. 🙂
WordPress’te kendinize bir kullanıcı yarattıktan sonra ekran adınızı belirlerken ekleyebilirsiniz. Ben de az önce düzelttim.
Rakım bilgisi doğru mu? Metre olması gerekmiyor mu?
Bir mevsimlik tahmin de ECMWF patlatmış;
“AVRUPA Orta Vadeli Hava Tahminleri Merkezi’nin (ECMWF) mevsimlik tahminlerine göre, Türkiye genelinde kış mevsimi sıcaklıkları mevsim normalleri civarında olacak. 1994’ten bu yana (1997 hariç) pozitif sıcaklık anomalileri yaşayan Türkiye’de en sıcak yıl, +2 dereceyle 2010 oldu. Son 3 yılın yağışları ise normallerinin üzerinde gerçekleşti. Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli’ne göre, küresel ortalama sıcaklık sanayi öncesi dönemlere göre 1 derece yükselirken, Türkiye’nin de yer aldığı Akdeniz havzasında yüzyılın ortalarında sıcak dalgaları artık rutin hale gelecek. AA”
bizim 7-8 kasım sistemi kaybolmaya mı başladı.gündüz kızılcahamama 50 kg yağış verirken şimdi 1 kg yağış vermiş.bu kadarda olmazki ama.
Giresun Espiye ilçesinde akşam saatlerinde başlayan sağanak yağmur an itibariyle etkisini artırdı.Şiddetli sağanak yağmur ilçe de etkili oluyor;son bir haftada ikinci kez etkili yağış oluyor.Sahil kesiminde durum böyle iken iç kesimlerde ( resimde daire içerisine aldığım bölge ) yine yağış yok.Ormancı bir abimiz bu mevsimde uzun yıllardır böyle bir kuraklık olmadığını söylüyor.Böyle giderse su kaynakları açısından durum baya bir vahim.
bişey sorucam.dün gece burda çok kuvvetli bir yağmur,dolu vardı ama ben uyuyordum.dün akşamki yağmurun radar görüntülerine bakmak istiyorum.nereden bakabilirim ?
http://uzal.dmi.gov.tr/
Soldan arşiv verilerine gir.
Hava konusacak kimse olmayinca insanin cani sikiliyor. Oncelikle ABD dogu kiyisinda yasayan arkadaslara bir kotu haber daha var, haftaya ikinci bir firtina geliyor. Sandy kadar buyuk ve sert degil elbette, zaten kasirga da degil ama sikinti yaratacak gibi.
Benim buraya gelecek olursam, GFS uzun vade neden calistiriliyor anlamiyorum. Dun siyah dedigine bugun beyaz, bir sonraki run’da kirmizi falan diyor. Her defasinda da kendimi tutamayip bakiyorum sacmalik resmen.
Bugun beklenen en yuksek sicaklik 6 dereceydi, saat 12 itibariyle disarisi 1 derece ve hissedilen -1’lerde. Modellerde boyle bir soguk da yagis da gozukmuyordu ama bana kalirsa tam kar havasi var. Yagarsa sasirmam…
GFS’nin uzun vade çalıştırmasının nedeni, biz kar delilerine önce heyecan aşılamak, sonrasında da hayal kırıklığı yaşatmaktır.
Aynen, Hans’ın gizli ajandası 🙂
Hans çıldırdı. Ankara’nın bütün sonbahar yağmurunu bir iki günde yağdırmak istiyor.
GFS’nin bu kadar kısa süre içinde gösterdiği değişiklik pek hayra alamet değil…
Pastırma yazı şartları oluşmadı. Ekim sonu, Kasım başı geçici soğuklar, takip eden dönemde Aralık ayının 10 – 12 sine kadar yağışsız, yüksek basınç egemenliğinde ılık bir dönem tipik bir pastırma yazı ortamıyken bu kış başlangıcında bunu pek göremeyeceğiz anlaşılan. Pastırma yazı yaşanmadan gerçekleşen kışlar tam bir muamma. White Fox ve (artık ona Ozan Hoca’yı da dahil edebiliriz rahatlıkla) onun gibi ılıkçıları mutlu eden 🙂 bir kış yaşanabileceği gibi, kimsenin öyle pek bir sert kış beklentisi olmayan bu sezon iç bölgelerde ara ara güzel kar görülme şansı var gibi.Sibirya etkisinin fazla güneye inmesinin beklenmediği bu kış polar atakların fazla doğuya gitmediği dönemlerde Trakya ve Marmara’nın batısının şanslı olduğunu unutmayalım.
Dün akşam Kızılayda çok güzel bir yağmur vardı buna rağmen Bilkent’e döndüğümde sıcaklık hala 18 dereceydi ve gömlekle gezilebiliyordu. Keşke hep kasımlar böyle sıcak ve yağmurlu olsa 🙂
Sevgili White Fox… Bu yaptığına müslüman mahallesinde salyangoz satmak denir. 🙂
240’ta da olsa bunları görmek insana umut veriyor 🙂
Ayın 10’unda çoğu yerde kombiler açılacak gibi görünüyor. 850 hpa’daki 0 derecedeki yeşil bölge ilk giriş denemesini yapacak gibi. O benim için Kış’ın başlangıcı demek:)
İngiltere’nin batısındaki o siklon alttan alttan oyacak yükseği ve “Ben bu oyunu bozarım!” diyecek 😀 “Dediydi” dersin.
Ne yazık ki her güncelleme sistemleri ya Kapıkule’de ya da Karadeniz üzerinde 12 mil karasularında durduruyor.. 😦
Hans yüreğimize su serpmiş 06Z yürütmesinde. Haftaya hafif soğuma ile beraber 50-60 mm yağış görünüyor. ECMWF’de benzer çıktılar üretiyor o tarihler için. Değişmez umarım, kışı geçtim, sonbaharı istiyorum artık!
Valla ben de beğendim son çıktıları. Yağış bol olsun be, hiç değilse susuz kalmayalım.
Çok sevindim herşey zamanında güzeldir umarım kasım sonbahar gibi geçer. Gerçi kasımla birlikte yağışlar arttı özellikle Marmara için. İlk izlenim önemli derler 😀
Son güncellemeyi beğendim. Özlenen tipte büyük ve kuvvetli poyrazlı bir sistem işareti vermiş. Kartepe ve Uludağ’ a muhtemelen kar yağar.
link verebilir misiniz
İstanbul
Ankara
Tesekkurler santiago
30 Ekim 1978 – Yağmur (kaynak: http://www.gecmisgazete.com )
uzunköprü burdur ve ısparta’ya kar yağdı diyor. nasıl yani ? 30 ekimde 😀
Normal bir Ekim sonunda normaldir 🙂
Şu an Muratlı-Tekirdağ’da sıcaklık 25.0 C’yi gördü. İstanbul’da da özellikle Anadolu yakasındaki istasyonlarda 26 C’ler görülüyor. DMİ verilerine göre Kasım aylarında kaydedilen en yüksek sıcaklık rekoruna çok yaklaşıldı!
Bu iş İskandiavyada oluşacak bir yükseğe bakar. 1050 yi gördümü soğuğu indirip üsütümüzede bıraktımı 2006 ocaktaki gibi ne mevsimsel tahmin kalır ne uzun yıllar ortalamaları. Bir spor adamı demişti binbir taktik hazırlarsın , futbolcularına hergün maçı ,rakibi anlatırsın Hagi gelir 30 m den bir vurur ne taktik kalır ne istatistik. O yüzden mevsimsel tahminle idaa oynamak aynı şey bence.
Hah ha! Beğeni rekoru kırmış. Soğukçular elbette pas geçmemiş. Ben de beğenip tıklayanlardanım ama geçen yıl buz tutamayan Haliç geldi aklıma. Oysa ki kıyısından döndük. Olabilirdi de. Bu yıl kış beklentim zayıf da olsa neden 2004’teki sistemlerden birini almayalım en kötü bi 2010 olmasın diye düşünenlerdenim.
İBB Afet Koordinasyon Merkezi “6 Aylık Hava Tahmin Raporunu” yayınladı.
link yok mu bulamadım.
Buradan denk geldi: https://twitter.com/istwebTV/status/264261206116818944
Peh peh peh. Kendilerini övmek isterken IRI’ye yağdrmışlar övgüleri sanki. Çok kıytırık buldum. Her şey mevsim normallerinde.
Accuweather mevsimsel tahminini yayınladı. Sıcaklıklar Ülkemizde kuzeydoğu hariç normallerinde, yağışlar batı ve kuzeybatı da normalin üzerinde, kar yağış tahmini ise iç bölgelerde normaller üzerinde.. Accuweather Ankara ve civarına çalışmış. 🙂
Teşekkürler paylaşım için. Görülen o ki kuvvetli negatif NAO üzerinden yapmışlar bu tahmini. 2010 kışına benzer bir tablo öngörmüşler.
ABD tahminleri de ayni varsayima dayaniyordu, dolayisiyla kuzeydoguda soguk be katli bir kids bekliyorlar. Negatif NAO’da Marmara ulkenin Geri kalanindan ayrisiyor genelde, on yansitmamislar.
Evet klasik bir negatif AO/NAO tahmini. Ben bizim üzerimizde daha geniş “ılık” tahmin etmelerini beklerdim, ama öyle yapmamışlar, bu biraz Accu’nun soğukçuluğundandır diye düşünüyorum. Türkiye’nin iç ve doğusuna normalin üzerinde kar vermeleri de yağışlı ama ılık bir kışın yüksek yerlerde bol kara yol açabilme ihtimalidir herhalde.
“Ilıktan” ziyade normallerinde bir kış öngörüsü var. Sibirya etkisinden uzak, polar ataklar içeren bir kış beklentisi, hele ki normal üstü yağış öngörülüyorsa iç ve doğu bölgelerde doğal olarak daha fazla kar demek.. Ancak bu bir yana ben son bir kaç yıldır hiç bir mevsimlik tahminin tuttuğunu görmedim.. Bu yıl içinde tutmasını beklemiyorum açıkçası.
Geçen senenin Accu tahmini: http://www.accuweather.com/en/weather-news/winter-forecast-europe/56653
“Tuttu” denebilir bence buna.
İtalya’ yı tutturamadılar ama. Roma bölgesine son bilmem kaç on yılın en fazla karı yağmıştı. Venedik kanalları buz tutmuştu sanırım. 🙂 Ülkenin orta kesimlerindeki bazı dağ kasabalarında metrelerce kar birikmişti.
Bu sene süprizlere açık gibi geliyor. http://climexp.knmi.nl/data/t17062.dat de sıcak geçen ekim aylarını takiben hem ılık kışlar var, hem de soğuk kışlar var. Umarım bu kış, kendisi hakkında yapılan mevsimlik tahminleri ters köşeye yatırır. 🙂
Evet tutmuş gibi.