Hele şükür şu saat itibarıyla yağmur yağmaya başladı, hoşgeldin sonbahar.
çihiro
yukarıda görülen ülkemizin yıllık ortalama indirgenmiş sıcaklık haritasında sıcaklığın en düşük olduğu yer kuzeydoğu anadolu. indirgenmiş sıcaklık dediğimiz zaman yükseltinin etkisini yok ediyoruz. ülkenin en yüksek bölgesi ile bu bölgenin indirgenmiş sıcaklığının ülkenin en düşük sıcaklığına sahip olması rastlantı değil mi? yoksa indirgenmiş sıcaklığı ben yanlış mı anladım?
yok doğru anlamışsın. çok mantıklı bir harita aslında. dikkat edersen dağılımın büyük kısmı enlemle ilgili. ikinci olarak da soğuk hava kütlelerinin en kolay sokulabildiği yerler soğuk. batı karadeniz direk kutupsal kökenli soğuklara, kuzeydoğu anadolu da sibirya soğuklarına yakın. orta ve doğu karadeniz kafkaslar tarafından, trakya da balkan dağları tarafından kısmen korunuyor. ben böyle yorumlardım.
welbane
Ozan son hava sıcaklıkları dün 15:00’a takılmış, guncellenmiyor. vaktin oldugunda bi bakarsan seviniriz.
Ozan Abicim! DMİ sitesinde Pazar günü için ‘Gökgürültülü Sağanak Yağış’ göstermiş. Ama ben DMİ’ye pek güvenmiyorum. Siz de haritalarda İstanbul için yağış görüyor musunuz?
Güney yarımküre çok soğuk bir kışı geride bırakmaya hazırlanıyor. Bu kış oluşan en kuvvetli soğuk hava dalgası Brezilyada dahi kar yağışlarının görülmesine neden oldu. Hatta bu soğuk hava dalgası ekvatoru geçip 2 derece kadar kuzey yarımküreye dahi nüfuz etti. Hava delilerinin ilgilenmesi gereken, ender sistemlerden. 50 senede 70 senede 100 senede bir kar alan yerler kar aldı.Tropikal bölgelerde 7 derece gibi absürd sıcaklıklar görüldü. Gözümüzden kaçmasın.
havadansudan
cümülonimbüs,
acaba link vermen mümkün mü kayıtlara dair? nerelerde ölçülmüş bu sıcaklıklar merak ettim. bir de brezilya’nın güneyindeki dağlar normalde de kar yağışı alan yerler, o yüzden brezilya’da kar görülmesi çok sıra dışı bir durum değil. ha ama rio de janeiro’da kar yağsa gerçekten sıra dışı olurdu. kar altında samba 🙂
Sondan birinci linkte soğuğun ekvatoru geçtiği ve güneydoğu Kolombiya ve kuzeybatı Brezilya’ya kadar ulaştığı bilgisi var.
havadansudan
teşekkürler !
BEHLÜL
2010 kışının ilk yarısı kuzey yarımküre ve ülkemiz için ılık geçtiği ve 2010 yazının da uzunca bir süre biz aşırı sıcakların etkisinde iken sanki simetrik olarak güney yarımküre tam tersi aşırı soğuklarla uğraşıyor. güney yarımkürede kış soğuk geçti diye bizde de soğuk geçmesi söz konusu değildir. aslında bakıyorum da amatör hiç bir tahmin sitesi ve tahminci arkadaş bundan önce ki yıllarda bol karlı ve soğuk kış öngörülerinde bulunurken bu sene herkes temkinli ve ılk gecen 3 kıştan ders almış gibi görünüyor…
çihiro
daha önce paylaştığım el nino ile ilgili pdf dosyasının kaynağı bu bağlantı. sayfanın sağında önceki sayılar var. hepsini tek tek inceledim. iklim ile ilgili birçok çalışma var. mesela 9. sayıda izmir’de 1995 de yaşanmış bir sel felaketinin incelemesi var. ilk defa burada gördüm. birçok kişi ölmüş o felakette.
Makale için çok teşekkürler çihiro, 15 sene oncesini saniye saniye yeniden yaşadım. 3-4 kasım sel felaketini tam da merkez üssünde; yamanlar dağının ucunda, örnekköy deresine çok yakın bir konumda izleme fırsatım oldu şans eseri. akşam 9’dan itibaren inanılmaz bir şimşek şöleni başlamıştı, her saniye onlarca şimşek etrafı gündüz gibi aydınlatıyordu. 23 sularında tam anlamıyla duş musluğundan akarcasına deli bir yağmur başladı, hayatımda oyle bir yağmuru bir daha göreceğimi sanmam. bir felaketin geleceği apaçık belliydi zira içinde yer aldığımız, sapasağlam ve dere yatağından oldukça uzak binada bile diz boy su birikivermişti aniden. yağmurun en etkili kısmı geceyarısından saat 4 sularına kadar olan kısımda yağmıştı, beraberinde korkunç bir fırtınayla birlikte. ertesi gün karşıyaka’ya inmek mümkün değildi, bütün çiğli yolu, şemikler tarafı 1 metreye yakın su altındaydı. örnekköy deresinin resmen içine yapılan binalardan sürüklenen cesetler çiğli devlet hastanesine, hatta körfeze kadar gitmişti. o sular günlerce çekilmek bilmedi. işin ilginci evimizin oldugu karşı tarafta, güzelyalı göztepe taraflarında son derece sıradan bir yağış olmuştu. hiçbir izmirlinin unutamayacağı olağanüstü bir hava olayıydı…
çihiro
geç de olsa geçmiş olsun…
devrim
29 eylül 2006’da (o akşam izmirdeydim) 1995’ten daha fazla yağış düşmesine rağmen bodrum katları su basması dışında herhangi bir facia olmamıştı. aynı zamanda o akşam düşen yağış tüm zamanların rekoru. ege üniversitesi coğrafya bölümünün derlediği yazıda bundan sonraki yağış en fazla 139 mm olabilir ifadesi var ama daha fazlası oldu.
Muhabbete havadelisi arşivinden nadide bir eserle katılayım. Benim haritaların yeni yayınlamaya başladığı zamanlardı, hey gidi günler. 2006 Eylül toplam yağışları. İzmir’deki 163’ün 145’i 29 Eylül’de düşmüş. Epey yerel bir hadise olduğu belli. Tıklayıp büyütebilirsiniz.
hayatbu
Uzun bir aradan sonra yeniden yazabiliyorum. Ozan bayağı güzel gelişti blog. Tebrik ediyorum. Umarım önceden konuştuğumuz gibi çok daha güzel noktalara gelebilir bu site ve ben bu potansiyeli görüyorum. Çok yoğun okul programı yüzünden yazmaya vakti bulamasam da düzenli olarak takip etmeye çalıştım. Özellikle bilgilendirici yazıların gerçekten çok hoş. Onlarca yararlı link ve dökümanlar da cabası. Fırsat buldukça yazmaya ve elimden gelen faydayı sağlamaya çalışacağım. Herkese iyi ve hoş yaz günleri diliyorum.
Sağolasın hayatbu. Sık sık gel. Zaman buldukça bir şeyler ekliyorum, bu benim hayatımın projelerinden oldu artık, daha da interaktif, yüksek katılımlı hale getirebilirim umarım ilerde.
Semih
İstanbullular Pazar günü rahat bir nefes alacak. Sıcaklık 29-28-27 derecelere düşüyor.
Pendik 28, Kadıköy 29, Çatalca 25, Ümraniye 27, Şile 27 ve Gebze 28 derece olacak.
ALKIM
Milliyet’te kaynağı belli olmayan bir yağış tahmini var. Ne DMİ ne de modeller belki görülebilecek lokal ve kısa süreli yağışlar haricinde bir şey gösteriyor. Bununla birlikte biraz serinleme ihtimali yüksek görünüyor. Halen daha belirgin bir serinleme ve yağış yok gibi ufukta. Sanırım ağustosu böyle bitireceğiz.
İnsanların Google’da neyi arayarak benim siteye ulaştıklarını görebiliyorum. Aşağıda son dört günden seçmeler var. Hava delilerinin duygularını ve hayal dünyasını tanımak için birebir…
istanbulda bu kadar nem olmuş muydu
müthiş korkunç hortum görüntüleri
hava sıcaklığına 10 gün daha sabır
ankara’da en küçük hortum
basra basıncı ne zaman gidiyor
hareketli olan yanardağlar
hava bulutlu olunca nem gider mi
deniz altındaki dev hortum
istanbulda nem kaç derece
soğuk hava yükselir mi alçalıcı
meteoroloji iş imkanı
karadeniz sıcakları
2004 kar istanbul
deniz effect
sıcaklardan sonra muson yağmurları mı geliyor
kar ve istanbul
iklime ne oluyor
…
Semih
Havaların sıcaklığının yüksek olmasını çoğumuz sevmeyiz. Ve gündüz sıcaklıkları gerçekten iyice fazla olmaya başladı. Bugün(17/08/2010) Tuzla’da en yüksek 36.7 derece oldu. Kartal, Göztepe ve Gebze de öyle. Ama gece sıcaklıkları geçen haftalara nazaran rahatladı diye düşünüyorum. Geçen haftalarda gece en düşük 26.5-27.5 arası ölçerken, şimdiler 24.5-26.5 arası oluyor genellikle. 17/08/2010 gecesi en düşük 26.2 derece ölçtüm. Örneğin 06/08/2010 tarihinde ise en düşük 27.8 derece oldu.
ALKIM
linkten de görebileceğiniz üzere Ağustos ayı başından bu yana sıcaklık mevsim normallerinin üstünde seyretmeye devam ediyor. Futbol takımlarının en uzun süre yenilmezlik rekoru gibi mevsim normallerinin üstünde kalmak için direniyor havalar. Haftasonundaki hafif serinleme bu görüntüyü bozmazsa en yüksek sıcaklık değeri olarak ağustos ayının tüm günlerinin komple mevsim normalleri üzerinde çıkmasını bekliyorum, göreceğiz.
İstanbul radarında birkaç zamandır sorun var gibi, uyduda gözükmeyen ve Zonguldak radarında da olmayan yoğun yağışlar gösteriyor Karadeniz üzerinde. Dikkat edelim.
EFSANE-SEMİH
Güzel tespit. Bi yanlışlık olduğu belliydi..
ALKIM
Ben de farkettim. Bir kaç saat bekleyip düzelmezse haber edeyim sizi dedim ama benden hızlı davranmışsınız. Durum devam ediyor ve hayret ediyorum radar gaipten bulut kütleleri mi oluşturuyor nedir? Balıkesir radarı da sonbahara girmeden bozulur ben size söyliyim. Kendisi yılda 2 ay çalışıp 10 ay yatmaya programlı. Zonguldak’la idar ederiz bütün kışı artık.
ALKIM
Şaşırmayacağımız üzere Balıkesir radarı 27 Ağustos 2010 tarihli görüntüsüyle çakıldı. Oysa ki ne kadar da ihtiyacımız olacak 1 Eylül’den itibaren. Yakında koyarlar yine bakım nedeniyle güncel görüntü bulunmamaktadır yalanını. Yahu kardeşim belli ki o radarda teknik bir problem var. Son 2 yıldır üst üste 2 ay çalıştığı görülmedi. İade edin, değiştirin, bir şey yapın. Yazık paracıklarımıza.
Bununla beraber daha birçok şeye yazık. Yurt dışından memleketi izleyince insan olan biten saçmalıklara, yok yere harcanan kaynağa, paraya, insan emeğine daha çok kahrediyor. Çünkü görüyorsunuz ki aslında birazcık planlamayla, iyi niyetle, liyakat sahibi insanların teşvik edilmesiyle bir sürü şey kolaylıkla düzelebiliyor. Bunu yapabilmek bu kadar mı zor, ben neden bu kadar basit şeyleri kendi memleketimde uygulayamıyorum, uygulatamıyorum diye düşününce… neyse işte.
arifYazıyı Yazan
Dünkü gibi radarda Sarıyer açıklarında görünüp zamanla kaybolan kütleler İstanbul radarında çoğu zaman görülüyor. Geçmiş yıllarda da böyleydi. Bugünkü görüntülere baktığımda ise ben de açıkçası tereddüt ettim bazı yerlerde olması gerekenin üzerinde yağış görünüyordu ve az önce İstanbul bölgeyi aradım. Radarda bir sorun mu var diğer radarlarda uydu görüntülerinde görünmeyen şeyler var dedim. Bana söyledikleri İstanbul radarının oldukça hassas olduğu periyodik bakımın yapıldığı herhangi bir arıza olmadığı bazı bulut oluşumlarını uyduların algılayamadığını söylediler. Ne derece güvenilir onu da bilemiyorum. Onların yalancısıyım 🙂
havadansudan
cumartesiden itibaren istanbul’da ve ülkemizin kuzeybatısında sıcaklıklar 3-4 derece düşüyor galiba! 🙂 çok sevindim buna. fakat dmi sitesinde bütün türkiye’de hava durumu aynı simgeyle gösteriliyor önümüzdeki 5 gün için. o da yukarıyı işaret eden kırmızı bir termometre 🙂 çok komik, ilkokul çocuklarının çizeceği basitlikte haritalar ve simgeler. detay sıfır. hiçbir ülkenin resmi meteoroloji kurumu bu kadar uyduruk bir site dizaynına sahip değil.
Siz yanlış anlamışsınız, o günlerde hava yer yer yoğun olmak üzere kırmızı termometre yağışlı olacak. Doğu Karadeniz kıyılarında ise yağmur görülecek. İlgililerin ve vatandaşların tedbirli olmaları gerekmektedir.
Sıcaklıkların düşmesi rahatlattı beni, keza benim yatakta (nemden) oluşan suyun sıcaklığı Karadeniz’inkini çoktan geçti 🙂
BEHLÜL
Ozan Bey; bu saçma sapan gazete haberlerine takıyorum. Benim halkım maalesef bilgisi olmadığı konularda bu tür yanlış haberlere itibar ediyor.. la nina kasırgası ne demek ?
Hürriyetin davranışını o kullandığın kelime tam olarak karşılıyor 🙂 Fakat şunu da unutmayalım, bizde deniz suyu sıcaklıkları çok yüksek, bu haber Karadeniz’in üzerinden geçerken kasırgaya dönüşmüş olabilir…
BEHLÜL
🙂 🙂
Semih
İBB Trafik Kontrol Merkezi‘nin Hava Uyarı Sistemleri dün açıldı. Neredeyse her ilçede sensör var. Anlık hava sıcaklığını takip edebilirsiniz.
Güzel yapmışlar, ama hissedilen sıcaklık için hangi formülü kullandıklarını merak ettim. Her yer 13-14 derece gözüküyor.
devrim
hocam bizimle eşdeğer sıcaklıklar görülen kuzey afrikada tunus libya civarında bizim saat ile akşam saatlerinde görülen yağışlar için bir şey söyler misiniz? sağlam yağış düştü sanıyorum. soğuk hava desek, kuzey afrika diyoruz.
DMİ’nin bugünkü öğle raporuna istinaden Cuma’dan itibaren en yüksek nem değerlerinde ciddi bir azalma var. Nemliliği ortadan kaldıran sebep ne olabilir ya da nem tahmini nasıl yapılır?
Karışık konular. Ben bağıl nemin düşeceğini düşünmüyorum. Hissedilen sıcaklık düşecektir, sıcaklık biraz azalacağı için.
Hava kütlesi denizden geliyorsa, ya da nem herhangi bir yerden alçak basınçlarla, bulutlarla taşınıyorsa, havanın içindeki mutlak nem miktarı yüksek olur. Ama aynı mutlak nem miktarında sıcaklık düşerse bağıl nem yükselir, çünkü havanın nemi tutma kapasitesi azalır. Cuma gününden itibaren İstanbul’da rüzgar yine Karadeniz üzerinden eser, sıcaklık da bir miktar düşerse, bağıl nemin artmasını beklemeliyiz. Sıcaklık düşüp buharlaşma da bir miktar azalacaksa, o zaman bağıl nemin çok değişmemesini beklemeliyiz. Bağıl nem tahminini nasıl yaptıklarını bilmiyorum. Ama ben düşüş beklemiyorum. Dediğim gibi, sıcaklıkta az bir düşüş görüleceği için, hissedilen sıcaklık düşecektir.
yasemin
Ben, Tuzla Orhanlı’daki Sabancı Üniversitesi’nin Lojmanlarında oturuyorum. Saat şuan da 10:30 ve hava 32.4 derece. Sizce de bu saate göre epey yüksek değer değil mi?
Biraz yüksekmiş o saat için evet ama çok da değil.
gencakın
Günaydın Ozan birkaç sorum olacak sana.Birkaç gündür Trabzon Rize ve Hopa boyunca görülen hava gündüzleri bir tane bile bulutun olmadığı bir gökyüzü akşama doğru hafif bir bulutlanma ve akşamla beraber başlayan dinmek bilmeyen gökgürültüsü ve zaman zaman etkili olan yağmur. Bir hafta öncesine kadar havalar tüm Türkiyedeki gibi açık ve sıcakken buradaki bu değişim neden; ki Türkiye yine aynı.
Önceki bir sorumda deniz 20 cm civarında yükselmiş nedenini sormuştum sana; acaba karadenizin aşırı ısınması bunda bir etken olabilir mi?
Son sorum D.Karadeniz’i etkileyen cephenin peşinden hava açınca ertesi gün kuzey doğu yönlü sert rüzgarlar esmekte ilgimi çeken ise bu rüzgarların sürekli olması hiç bir zaman hava raporlarında söylenmemesi acaba neden belli olmuyorlar mı.
Biraz uzun oldu. Şimdiden teşekkürler.
Artık deniz o kadar ısındı ki şartlar yağmur için biraz uygun olduğunda hemen coşmaya başladı Doğu Karadeniz. Deniz üzerinde alçak basınçlar da oluşmaya başladı. Yer seviyesinde aynı hava olabilir tüm Türkiye’de ama zaman zaman üst seviyelerden serinlik sokuldu Karadeniz’e son zamanlarda. Bugün olduğu gibi. Ve bugünkü yağış gündüz oluştu.
Evet su da ısınınca genleşir, deniz seviyesinin yükselmesinin nedeni bu olabilir.
Neden söylenmesin rüzgarlar, anlayamadım. Basra alçağına doğru, kuzey yönlerden esmesi normal rüzgarın.
cümülonimbüs
Karadeniz suyu sıcaklık haritasına bakıyorum. Rahatlıkla tropikal depresyon oluşturacak düzeyde. 31 derece olan yerler var. Bu işin sonuna iyi görmüyorum Allah hayır eyleye.
Ben de iyi görmüyorum. Yalnız biraz araştırma yaptım bu konuda, şu var: Tropikal alçaklar denizin en üst 50 metresi 26.5 derece veya daha sıcaksa oluşabiliyormuş. Karadeniz’de ise sıcaklık özellikle 10 metreden sonra hızla düşüyor, denizin özel termal tabakalanması gereği. Onun için siklonlar yeterince büyük ve uzun ömürlü olamıyor. Yine de bakalım bakalım neler olacak, bize ufağı da yetecektir.
ALKIMYazıyı Yazan
Cumartesi günü İstanbul’da hissedilen 46’nın üzerine çıkamadı saat 14’te esmeye başlayan kuvvetli poyraz nedeniyle.
Çanakkale’deki 44 ve Antalya civarındaki 51 derece ise dikkat çekici.
Selam şu an itibari ile trabzon 1014 kars 1022 mb basınç var bu bayağı bir yüksek basınç peki neden bu basınçlar altında orada yağmur bulutları oluşuyor yoksa bu değerler mi yanlış…
Yağış tahmini / gözlemi yaparken basınç değerlerini her zaman dikkate almayın. Alçak basınç yağmur getirir lafı çok genel bir laftır ve birçok durumda yerel etkilerle geçerliliğini yitirir.
cümülonimbüs
Rusyadaki sıcak hava dalgası ve Jet akımları arasındaki ilişkiyi açıklayan güzel bir makale. Daha önce de bu bağlantıya dikkat çekmiştim hatırlarsanız.
ozan abi kafama takılan bir şey var. şimdi bize gelen sistemler kuzey yarımkürede genelde böyle hareketler hep batıdan doğuya doğru… örnek veriyim bize sistemler kışın orta akdenizden italya yunanistan tarafından balkanlardan geliyor izlanda’dan çıkıp geliyor batıdan geliyor. yazın pakistandaki musonun sıcağı kışın sibiryanın soğuğu doğudan batıya nasıl geliyor abd’de kasırga yapan sistemler takip ettiğim kadarıyla afrikanın batısından çıkıp meksika körfezine doğru gidiyor yani tersten doğudan batıya nasıl geliyor açıklar mısın sana zahmet…
Çünkü bizim bulunduğumuz enlemlerde batı rüzgarları esiyor, kasırgaların oluştuğu yerlerde ise doğu (alize) rüzgarları… Atmosferin genel dolaşımı ve dünyanın dönmesinden kaynaklanan kuvvetlerle ilgili, ama uzun uzun anlatacak zamanım yok şu an, ilerde sabit sayfalar yapınca bunlara da değineceğim. Verdiğim linkleri okuyabilirsen hem İngilizcen ilerler hem de konuyu tam olarak kavrarsın. Ne yazık ki Türkçe kaynaklar çok yetersiz.
antitemorbid
merhaba, Türkiye’de 16’sından itibaren hafif de olsa iç ve doğu kesimlerde serinleme söz konusu olabilir mi?
Bilim insanlarımız ve medya arasındaki muazzam iletişim problemine bir örnek: Birisi Google’da, sıcaklardan sonra muson yağmurları mı geliyor diye arama yaparak benim bloga ulaşmış.
çihiro
basında çıkan haberlerle karışmasın kafamız. el nino, la nina ve güneyli salınım hakkında muhteşem bir türkçe kaynak var burada. bir çırpıda okudum. faydalı olur umarım hocam. hangi indise bakacağımı da iyicene öğrendim 🙂
Sağolasın, güzel kaynak. Ecmel hocanın NAO üzerine de çalışmaları var. Bunları sabit sayfalara koyalım ilerde, başka bulursan haber et.
ALKIM
Yorum değil ama 2 sorum olacak. Birincisi kışın gayet tutarlı tahminler yapan Eurometeo’nun son 15 gündür İstanbul için verdiği tahminlerden 2 ila 5 derece arası daha yüksek sıcaklıkların söz konusu olmasının nedeni ne olabilir? (Asıl soru GFS çıktılarının neden daha düşük vermesi de olabilir. Eurometeo da bir çoğu gibi orayı baz alıyor.) İkinci sorum da yine son zamanlarda gözlemlediğim üzere aralarında kuşbakışı 50-60 km’yi geçmeyen mesafeler olduğu halde Bozcaada; Gökçeada-Çanakkale Merkez ve (en yakını) Ezine’den en yüksek sıcaklık olarak neden 4-8 derece farklılık gösteriyor. Bu fark çok fazla değil mi!?
Uluslararası tahmin yapan ve kendi modellerini çalıştırmayan bütün kuruluşlar tahminlerini GFS’ye dayandırıyor ve otomatik olarak yapıyorlar bildiğim kadarıyla. Arada ufak farklar oluyor, mesela EuroMeteo’nun veritabanında İstanbul belli bir enlem-boylam-yükseklikte ise, algoritmaları GFS çıktısını hep aynı şekilde değiştirerek tahmin diye önümüze sürüyor. Ama hava koşullarına ve buna bağlı gelişen yerel etkilere bağlı olarak GFS’nin yorumlanması gerekiyor aslında, bilgisayar programları da bunu yapamaz, bu yerel tahmincinin işidir. EuroMeteo sanırım İstanbul’u bir Karadeniz istasyonu olarak görüyor, GFS’de Karadeniz’e yakın yerlerde kuzey rüzgarı nedeniyle yüksek sıcaklık göstermiyor. Bence olay bu.
Çanakkale çevresi ise bildiğiniz gibi çok rüzgarlı bir yer, istasyonların yerine bağlı olarak bu farkların ortaya çıkması normal. Bizim Bodrum Yalıkavak’ta yazlık var, kuzey rüzgarlı yaz günlerinde Bodrum 36-37 derece iken Yalıkavak’ın 30’un üzerine çıkamadığı dahi olur, bizzat ölçmüşlüğüm vardır. Bozcaada da sanırım Yalıkavak gibi bir yer.
ALKIM
Cevaplar için teşekkürler. Yerel tahminci deyince Cemal Saydam hocanın son yazısındaki son cümlesini buraya aktarmak istedim.
“Bu havaların bir yararı da var elbette. Böyle sıcak güneşli günler olmasa bizim yetkili organların hava tahminlerindeki yüzde hesapları alt üst olacak.”
Doğru söze ne denir!
Saat 13.00, Eminönü’nde hissedilen sıcaklık 46 derece.
ersin
ben üsküdar’dayım, kesin burası da eminönü’ne yakın değerlerdedir, poyraz da esmiyo öğlen olmasına rağmen, bıktım artık 🙂
İsmini vermek istemeyen izleyici
Üsküdar Çamlıca’da oturuyorum. Üsküdar’da bir istasyonumuzun olmaması beni oldukça üzüyor 😦 Üsküdar (sahil kısmı Çamlıca değil) iklimsel olarak da boğazın diğer semtlerinden farklı gibi. Çünkü hem Boğaz’ın güneyinde yer alıyor hem de yaz mevsiminde İstanbul’un hakim rüzgarı poyrazı kara içinden alıyor. Yani sadece sıcak hava dalgalarında değil normal bir yaz gününde tüm boğazdaki en sıcak yer çoğu zaman. Üsküdar’ın hemen karşısındaki Beşiktaş ilçesinden vapurla geçince bile o kadar kısa mesafede sıcaklığın değiştiğini anlıyorsunuz. Fakat DMİ aylık sıcaklık analizlerini çizerken koskoca Boğaz’ı İstanbul Boğazı’nın en kuzeyindeki Batı Karadeniz iklimi görülen Sarıyer’in verileriyle çiziyor. Oysa Boğaz’ın Anadolu yakasındaki güney kesimi hissettiğimiz kadarıyla daha bir sıcak oluyor. Biraz önce Üsküdar sahildeydim. Tam anlamıyla alev alev yanıyor dışarısı. Çamlıca ise 32-33 derecelerde ve daha rahat 🙂 Eminim şu an poyrazı deniz tarafından alan Eminönü’ne göre Üsküdar daha bir sıcaktır. 50 derece hissedilen sıcaklık varsa şaşmamak lazım. Herşeye bir eleştiri getiriyorum ama bizim DMİ acayip yerlere istasyon kuracağına en azından Boğaz’daki verileri çizmek için Anadolu yakasında da bir istasyon kursaydı keşke. Koskaca Doğu Karadeniz dağlarında istasyon olmaması gibi bunu da aynı şekilde yadırgıyorum.
ersin
Aynen öyle, doğma büyüme Üsküdarlıyım, burası kesinlikle İstanbul’un en sıcak yerlerinden biri. Ama kuzeyli rüzgarlardan, özellikle sahil kesimi iyi faydalanıyor diyebilirim. Mesela Beşiktaş sahiline göre, hemen hemen hergün beşiktaş-üsküdar arası gelip gittiğim için bir de insan havadelisi olunca bunları kolayca gözlemleyebiliyor.
akureyri
Kışın benim gözlemlediğim, Üsküdar sahili özellikle Salacak tarafı, İstanbul’un en son kar tutan yerlerinden birisi oluyor. Beşiktaş sahilinde kar olup, Üsküdar sahilinda kar olmadığına bir çok kereler rastladım. Eminönü poyrazı direkt alıyor, fakat Eminönü’ndeki DMİ ölçümlerinin ne kadar sağlıklı olduğundan şüpheliyim, raporlarda çok tutarsız Eminönü sıcaklıklarına rastladım. DMİ nin kesinlikle İstanbul Beşiktaş, Mecidiyeköy, Kadıkoy, Üsküdar gibi merkezlerde ölçüm yapması şart. Atatürk Havalimanı, Sabiha Gokcen, Samandra ölçümleri İstanbul merkez için kesinlikle kıstas değil. Ben şahsen enka Balmumcu ölçümlerini takip ediyorum, İstanbul geneli için en iyi fikir veren ölçümleri orası yapıyor. Fakat onun da yağış ölçümleri çok hassas değil, genelde az ölçüyor.
ALKIM
Hopa’dan İskenderun’a kadar bütün sahil şeridini saat 16 itibariyle tablodan taradım. Hissedilen sıcaklıklar 40 derece ve üzerinde. Ortalaması 43-44 derece civarında. 50 dereceler söz konusu. İstanbul’da biraz rüzgar çıktı ama etkisi pek hissedilmiyor. Yanıyoruz.
bulut75Yazıyı Yazan
Ozan üstadım gerçekten de sıcak günlerde ne zaman işim Eminönü taraflarına düşse sıcaktan bayılacak gibi olurum. Gerçekten İstanbul’un başka hiçbir ilçesinde olmayan sıcak oluyor orada. Özellikle yazın çok mecbur kalmadıkça hiç gitmem Eminönü’ne. Neden olabilir üstad? Eminönü’nün denize kıyısı olan başka ilçelerden bir farkı var mıdır?
Ölçüm yapılan yerlerdeki bina yoğunluğu da fark ettiriyor olabilir, ama emin değilim.
ALKIM
Bugün yeni bir hissedilen sıcaklık rekoru beklentim var İstanbul için. Saat 12 itibariyle 46 derece egale edildi Şile’de. Şimdiden 34 derece gören yerler var. Saat 15-16 gibi takip etmeli.
Takip edip rekoru görürseniz, İstanbul sıcaklık haritasını kaydedin, koyalım buraya, arşiv olsun. Çok teşekkürler.
çihiro
enso indisi + olduğu zaman el nino, – olduğu zaman la nina anlamına geliyor sanırım.yanlışım varsa düzeltin hocam. bu bağlantıda enso indisi + ancak sağ sütundan son okyanus suyu sıcaklıklarına baktığımız zaman büyük okyanusun doğusunda soğuma görüyoruz. yani normalinden düşük su sıcaklığı görüyoruz. bu la nina anlamına gelmiyor mu? yani enso’yu su sıcaklığından başka şeyler de etkiliyor mu?
Ozan Bey buna benzer haberler kasıtlı olarak spekülasyon olsun diye mi yapılıyor? Bu haberlerde uzman olarak herhalde sürekli sadece Sayın Kadıoğlu’na danışılıyor… ilk paragrafta sanki bilgi yanlışlığı (“Kadıoğlu, ‘jet akımları’ olarak bilinen doğa olaylarının…”) ya da ifade bozukluğu var..
Kadıoğlu’nun söylediklerinde doğru yerler var. Ama bence hem O kendisini yeterince iyi ifade edemiyor, hem de haberi yazanlar bu işlerden hiç anlamadıkları için ortaya bunlar çıkıyor. Kadıoğlu’nun söyledikleri üzerine bundan sonra yorum yapmak istemiyorum. Bir sürü uluslararası kaynak var, kendi gözlemlerimiz, çıkarımlarımız var, bunlar bize yeter. Ayrıca, lütfen yorumlarımızda Türkçe’ye ve yazım kurallarına biraz daha özen gösterelim Behlül Bey. Birçok yeri düzeltmek durumunda kalıyorum. Teşekkürler.
karsever81Yazıyı Yazan
Ozan dostum Bastardi’nin yenı yazısı burada.
Yorumlarsan sevınırım, benım algıladıgım 2003 yazını karsılastırma yapmıs bu yazla, 2004 kısını hatırlatmama gerek yok, umarım bu mantık olur.
2003 yazında Batı Avrupa’da görülen sıcağın bu sefer Rusya’da görüldüğünü söylüyor. Kışla ilgili bir yorumu yok. 2003 yazı Batı Avrupa’da sıcaktı, bizde serindi. 2004 kışıyla herhangi bir bağlantı kuramayız. Kurmak istiyorsak bir mekanizma önermek durumundayız. Mantığın geçersiz ne yazık ki. Bu kış Türkiye’de soğuk bile geçse geçerli olmaz.
Semih
İstanbul Tuzla’da şuan saat 03.15 (Sabaha Karşı) Sıcaklık 26.1 derece. Nem %100. Şu an nemden dolayı havayı sis kapladı. Trafik Kontrol Merkezi kameralarından Tuzla ve Pendik’te sis olduğunu görüyoruz. Nemin %100 olması sevindirdi beni açıkçası 🙂
antitemorbid
merhaba Moskova’da süregelen aşırı sıcakların ana nedeni nedir? bunda basra alçak basıncının rolü var mıdır? açıklamanız için şimdiden teşekkürler..
Hayır, Basra alçağı Muson alçak basıncının bir uzantısıdır ve o kadar kuzeyi etkileyemez. Rusya’nın o bölgesinde uzun süredir yerinden hareket etmeyen bir yüksek basınç sistemi var, o yüzden görece serin olan okyanus havası batıdan oraya sokulamıyor ve kara kütlesi güneş altında ısındıkça ısınıyor. Ayrıca yüksek basınç, sıcak olan bölgenin biraz doğusunda kaldığından akım o bölgede güneyli. Yani kuzeyden de serinlik giremiyor.
BEHLÜL
Yukarda görülen Y.B ın yerinde geçtimiz kış sibirya Y.B vardı ve çok iyi değerde idi ama konumu bakımından bize yararı olmadı ayrıca bize soğuk indirecek basınç yerleşimerinin altı kuzey afrikada ki A.B yüzden oyuldu unutmadan hazarın doğusunda sabit kalan Y.B bize ve doğu bölgelerimize neler çektirdi,sonuçta ılık az karlı bir kış geçirdik. Şimdi de basra alçağı yüzünden çok sıcak bir yaz geçiriyoruz. Basınç yerleşimleri sanki hep aleyhimize…
Aslında Basranın dolaylı etkisi var. Rusyadaki Y.B konumu itibarıyla güneyden hava taşıyor. Güneyde’de Basra var. Bence Basra etkisiz ve güdük olsaydı. Rusyadaki o Y.B o kadar uzun süre yaşayamayacaktı. 1000,1005mb gibi A.Bler,1010,1015mb gibi Y.Blerle karışık yer yer sağanak yağışlı bir ortam olacaktı Rusyada. 1025,1030mb gibi yüksek basınç değerleri kaydedilemeyecekti. Rusyadaki YB öylesine güçlü ki jet akımlarının yönlerini bile değiştiriyor.İnanmayan son bir ayın 200,300mb haritalarına baksın 🙂 Basra bu sene hep güçlüydü sadece gücüyle orantılı olarak bize biraz geç genişledi.
Haklısın hocam, ama Basra’nın etkisi var deyince sanki Basra oraya kadar çıkmış gibi anlaşılmasın diye öyle demedim. Basit tuttum. Ama sağolasın, gene kaliteli bir açıklama getirmişsin.
ayhan sevimYazıyı Yazan
bu siteyi bugün keşfettim. çocukluğumdan beri meteorolog olmayı hayal etmiştim. olmadı. çok güzel bir site. kuranlara çok teşekkürler.
karsever81Yazıyı Yazan
Aşağıdaki grafiği yorumlarsan sevınırım Hava Delisi dostum. Bu sıralar arastırma halındeyım yenı verıler bulursam senden yardım ısteyecegım, sorun olmaz degıl mı?
Bu şekil, başlangıç koşulları çeşitli şekillerde dürtülerek (yani pertürbe edilerek, başka deyişle modelin duyarlılığını test için hafifçe değiştirilerek) çalıştırılan çeşitli iklim modellerinin, ENSO ile ilgili çıktılarını tek bir grafik üzerinde gösteriyor. Buna göre önümüzdeki aylarda ve kış başında bir La Nina olayı (Nino indeksinin negatif olması) kesin gibi duruyor. Bazı modellere göre La Nina gayet kuvvetli de olabilir (indeks -2’den küçük çıkmış bazılarına göre).
Yorum ve sorularını her zaman beklerim ama zamanım oldukça yanıtlayabilirim.
karsever81Yazıyı Yazan
Havadelisi dostum önemlı bır soru sorcam bılgılenmek amacı ıle. Niño 4/ Niño 3.4/ Niño 3/ Niño1+2 … Bunların birbirinden farkı nedir?
Su anki degerler buymus bu sırada: Niño 4 -0.8ºC
Niño 3.4 -1.3ºC
Niño 3 -1.4ºC
Niño1+2 -1.9ºC
Nino indeksi tanımlandığı koordinatlara göre farklı rakamlarla belirtiliyor, bildiğim kadarıyla 3 ve 3.4 ‘e baksanız yeterli. Şu sayfaya ve şu makaleye de bir göz atabilirsin (İngilizce).
karsever81
Cok sagol hocam, inceliycem, yararlı sıteler 😉
cümülonimbüs
Modellerin çoğu -2 ve altını öngörüyor. Yani çok kuvvetli La Nina yaşanması büyük ihtimal cepte gibi. -2 nin altı söz gelimi -2,5 civarı bir La Nina ekstrem bir durumdur. Global olarak önümüzdeki kış ilginç bir kış olacak çok şeye gebe gibi görünüyor. Bekleyip göreceğiz.
Millet klimalara abanmış. Eskiden de böyle sıcak günler olmuştur ama teknoloji gelişti bir sürü cihaz ucuzladı tabii…
çihiro
bu ortadaki sarı çizgi hep dikkatimi çeker. bu çizginin sağı yağışsız solu yağışlı olur genelde. bu çizgi hakkında bir fikriniz, bilginiz var mı sayın hava delisi bey? 🙂
O sarı çizgi özel bir kalınlık değerini gösteriyor, genelde soğuk cephenin yerini belirler, doğal olarak da batı-kuzeybatı tarafında yağış olur.
devrim
bir sarı çizgi de 5400 yazan çizgi. herhalde şimdi kutup enlemlerindedir. bizde genelde kışın görülür. o çizgi ülkemizin güneyine indiğinde soğuğun kralı oluyor. en son 20 ocak’ta görmüştüm.
Semih
Ozan abicim! Önümüzdeki günlerde yağmur yok mu? Serinleme yok mu? İstanbul’da sıcaklar gerçekten çekilmez bir hal aldı. Lütfen bilgi verin… :S
Yerel ve etkisiz yağışlar olabilir ama ne yazık ki ufukta tatmin edici bir serinleme gözükmüyor… Bekleyeceksiniz.
antitemorbid
merhaba, pazartesi günü marmara, iç ege, batı ve doğu akdeniz ayrıca doğu anadolu ve karadeniz’in batısında yağış görülme ihtimali var gibi. bu yağışlar cephesel yağışlar değil sanırım. konu ile ilgili açıklama yaparsanız sevinirim. şimdiden teşekkürler…
Yağış çok az gözüküyor, olursa yine aşırı ısınmayla mevcut nemin üst seviyelere yükselmesi ve üst seviyelerdeki görece soğuk havayla çarpışarak bulut ve yağış oluşturmasıyla meydana gelecek, yerel yağışlar olacak…
BEHLÜL
bu haber hakkındaki uzman görüşü alabilir miyiz Ozan Üstadım… Mikdat Hoca der ki durum vahim… kar kış hayallerinden geçtik yazlar da daha bi sıcak daha bi bunaltıcı olacak …joe bastardi de der ki küresel sıcaklık bir kaç derece düşecek…. peh… hadi ordan bastardi 🙂
Yıllardır kar yağışlı gün sayısında azalma olacağını dünyanın her yeri için söylüyorlar. Daha geçen kış İngiltere kardan kafasını kaldıramadı. Sanırım bundan yola çıkarak haberi kendin yorumlayabilirsin…
tengizman
Şu haberdeki olayin iklime ne gibi etkisi olabilir Sensei?
Kopan kütlenin hepsi okyanusun tuzluluğunu etkileyebilecek bir bölgede erise akıntı sistemlerinde kısa/orta vadeli değişimlere yol açabilir ama bu konuda kesin bir şey söyleyebilmek çok zor. Bence şu an bulunduğu yer itibarıyla pek bir etkisi olmayacaktır. Önümüzdeki günlerde olayla ilgili yapılacak açıklamaları da dinlemek lazım.
ALKIM
Şom ağızlılık etmem istemem ancak bu kadar sıcağa rağmen bu yıl Türkiye’de geçmiş yıllarda olduğu kadar orman yangını çıkmadı sanırım. Rusya’daki feci durumla ilgili haberleri görünce aklıma geldi. İTÜ’nün hava tahmin raporu sayfasında yer alan ve zaman zaman gözüme çarpan Haines Orman Yangını Çıkma ve Yayılma Endeksi’ne göre de son günlerde genellikle düşük ve çok düşük risk belirtiliyor. Uzun uzadıya araştırmadım ancak pek de bir şey bulamadım internette. Sıcaklık, nem ve rüzgar şiddetiyle ilgili parametreleri kullanan bir endeks olsa gerek.
Hemen aşağıda da benzer bir yorum var. Nemin yüksek olması ormanlara yarıyor. Aman böyle olsun.
ALKIM
Bir kaç saat arayla aynı tabirleri kullanarak aynı yorumu yapmış olmamızı buradaki sinerjiye bağlıyorum, bir de benim dikkatsizliğime. Yaz sonu için (sanırım yüksek deniz suyu sıcaklıklarıyla da ilgili olarak) oluşan sıradışı hava olayları beklentisine de katıldığımı belirtmek isterim. Umarım bu sinerji bu kış İstanbul’a bol bol kar yağdırmaya yeter 🙂
Öteki yorumun saati erken ama ben az önce görüp onayladığım için görmemiş olmanız doğal… Bakalım bu sonbahar ve kışın neler olacak, ben de merak içindeyim.
çok ilginç şom ağzımı açmış gibi olmam inşallah ama bu sene orman yangını haberi pek duymuyoruz inşallah da duymayız neden acaba yanacak orman mı kalmadı acaba…
Basra alçak basıncı nedeniyle rüzgar çevre denizlerden Anadolu’ya esiyor. Bu da nem oranlarını arttırıyor. Nemli hava bunaltıcı ama ormanların korunması için çok iyi.
Semih
Size bir şey danışacaktım. Ben, Oregon marka bir cam termometresi alacağım. Küçük bir sensörü var dışarı cama yapıştırmak için. Evimin her yeri ya sabah ya da öğlen güneş görüyor. Güneş ya da gölgede kalması bir fark yaratır mı?
Sıcaklık ölçümü her zaman gölgede yapılır. Bir şekilde gölge bir yer bulmalısın. Yoksa ölçümün sağlıklı olmaz.
Semih
Size bir kere sormuştum; 100 metrede kaç derece sıcaklık farkı bulunur diye. İşte cevabını buldum. 1 haftadır gözlem yapıyorum. SGH’nin en yüksek ve en düşük sıcaklıklarıyla kendi ölçtüğümü karşılaştırdım sürekli. Ve her seferinde 1.3 derece daha sıcak olduğunu gördüm. Tavsiyeniz işe yaradı 😀
100 metre için 1.3 derece epey yüksek bir değer, havaalanındaki istasyonun binalarla çevrili olmaması da orayı daha soğuk yapıyor olabilir. Ama gözlemlerinden dolayı tebrik ederim, tutarlı bir değer bulman çok güzel. Bence gözlemleri sürdür, farklı hava koşullarında ne kadar fark oluyor kontrol et. Şunu da oku bence.
Semih
Hava bugün tahmin edilenden daha sıcak. Şu anda saat 14.20 Tuzla’dayım ve termometrem tam 36.4 dereceyi gösteriyor!
tahminlerden kaçan bir yağış daha. çok yerel ama olsun. kaçmış sonuçta 🙂 iç anadolu’nun doğusunda. sanırım bu hafta boyunca da bu yerel yağışlar devam edecek gibi.
Süper gözlem, ama aşağıdaki GFS çıktısı kaçırmamış 🙂 Seninki önceki runlardan birisi olabilir. GFS sonradan işe uyanmış.
Ozan DenizYazıyı Yazan
Ozan’cım Hazıranda serın ve yagmurlu gunler varken agustosun cok sıcak gececegını ve Basranın cıldıracagını yazmıstım. Ama sen bana sebepsız gonderme deyınce yazı kaldı 🙂 Keske gonderseydım. Kahraman olacakmışım.
Hele şükür şu saat itibarıyla yağmur yağmaya başladı, hoşgeldin sonbahar.
yukarıda görülen ülkemizin yıllık ortalama indirgenmiş sıcaklık haritasında sıcaklığın en düşük olduğu yer kuzeydoğu anadolu. indirgenmiş sıcaklık dediğimiz zaman yükseltinin etkisini yok ediyoruz. ülkenin en yüksek bölgesi ile bu bölgenin indirgenmiş sıcaklığının ülkenin en düşük sıcaklığına sahip olması rastlantı değil mi? yoksa indirgenmiş sıcaklığı ben yanlış mı anladım?
yok doğru anlamışsın. çok mantıklı bir harita aslında. dikkat edersen dağılımın büyük kısmı enlemle ilgili. ikinci olarak da soğuk hava kütlelerinin en kolay sokulabildiği yerler soğuk. batı karadeniz direk kutupsal kökenli soğuklara, kuzeydoğu anadolu da sibirya soğuklarına yakın. orta ve doğu karadeniz kafkaslar tarafından, trakya da balkan dağları tarafından kısmen korunuyor. ben böyle yorumlardım.
Ozan son hava sıcaklıkları dün 15:00’a takılmış, guncellenmiyor. vaktin oldugunda bi bakarsan seviniriz.
Farkettim, bakacağım. Teşekkürler.
Ozan Abicim! DMİ sitesinde Pazar günü için ‘Gökgürültülü Sağanak Yağış’ göstermiş. Ama ben DMİ’ye pek güvenmiyorum. Siz de haritalarda İstanbul için yağış görüyor musunuz?
Evet var gibi bir şeyler, modeller hafif gösteriyor ama bu mevsimde hiç belli olmaz.
DMİ yarın İstanbul’u yağmurlu gösteriyor ama Sat24’te ki modellerde bulut yok!
Sat24’te uydu görüntüleri var? Hangi modellerden bahsettin?
Pardon yanlış oldu. Peki yağmur hafif mi olacak ya da olmayacak mı?
Şu an hafif olacak gibi gözüküyor.
Güney yarımküre çok soğuk bir kışı geride bırakmaya hazırlanıyor. Bu kış oluşan en kuvvetli soğuk hava dalgası Brezilyada dahi kar yağışlarının görülmesine neden oldu. Hatta bu soğuk hava dalgası ekvatoru geçip 2 derece kadar kuzey yarımküreye dahi nüfuz etti. Hava delilerinin ilgilenmesi gereken, ender sistemlerden. 50 senede 70 senede 100 senede bir kar alan yerler kar aldı.Tropikal bölgelerde 7 derece gibi absürd sıcaklıklar görüldü. Gözümüzden kaçmasın.
cümülonimbüs,
acaba link vermen mümkün mü kayıtlara dair? nerelerde ölçülmüş bu sıcaklıklar merak ettim. bir de brezilya’nın güneyindeki dağlar normalde de kar yağışı alan yerler, o yüzden brezilya’da kar görülmesi çok sıra dışı bir durum değil. ha ama rio de janeiro’da kar yağsa gerçekten sıra dışı olurdu. kar altında samba 🙂
Peru_declares_state_of_emergency_amid_plunging temperatures
cold-wave-sends-amazon-temperatures-to-icy-depths
Cold_now_extends_to_Amazon_jungle
Argentina-Colder_Than_Antarctica
http://english.ruvr.ru/2010/07/15/12419233.html
South_America-Longest_Cold_Streak_in_17_years
Record_Cold_At_Antarctic_Station
The world is upside down! Now its global cooling in the Southern
Hemisphere.
TheGreatSouthAmericanMayColdSpell (word dosyası)
Sondan birinci linkte soğuğun ekvatoru geçtiği ve güneydoğu Kolombiya ve kuzeybatı Brezilya’ya kadar ulaştığı bilgisi var.
teşekkürler !
2010 kışının ilk yarısı kuzey yarımküre ve ülkemiz için ılık geçtiği ve 2010 yazının da uzunca bir süre biz aşırı sıcakların etkisinde iken sanki simetrik olarak güney yarımküre tam tersi aşırı soğuklarla uğraşıyor. güney yarımkürede kış soğuk geçti diye bizde de soğuk geçmesi söz konusu değildir. aslında bakıyorum da amatör hiç bir tahmin sitesi ve tahminci arkadaş bundan önce ki yıllarda bol karlı ve soğuk kış öngörülerinde bulunurken bu sene herkes temkinli ve ılk gecen 3 kıştan ders almış gibi görünüyor…
daha önce paylaştığım el nino ile ilgili pdf dosyasının kaynağı bu bağlantı. sayfanın sağında önceki sayılar var. hepsini tek tek inceledim. iklim ile ilgili birçok çalışma var. mesela 9. sayıda izmir’de 1995 de yaşanmış bir sel felaketinin incelemesi var. ilk defa burada gördüm. birçok kişi ölmüş o felakette.
Çok teşekkürler!
Makale için çok teşekkürler çihiro, 15 sene oncesini saniye saniye yeniden yaşadım. 3-4 kasım sel felaketini tam da merkez üssünde; yamanlar dağının ucunda, örnekköy deresine çok yakın bir konumda izleme fırsatım oldu şans eseri. akşam 9’dan itibaren inanılmaz bir şimşek şöleni başlamıştı, her saniye onlarca şimşek etrafı gündüz gibi aydınlatıyordu. 23 sularında tam anlamıyla duş musluğundan akarcasına deli bir yağmur başladı, hayatımda oyle bir yağmuru bir daha göreceğimi sanmam. bir felaketin geleceği apaçık belliydi zira içinde yer aldığımız, sapasağlam ve dere yatağından oldukça uzak binada bile diz boy su birikivermişti aniden. yağmurun en etkili kısmı geceyarısından saat 4 sularına kadar olan kısımda yağmıştı, beraberinde korkunç bir fırtınayla birlikte. ertesi gün karşıyaka’ya inmek mümkün değildi, bütün çiğli yolu, şemikler tarafı 1 metreye yakın su altındaydı. örnekköy deresinin resmen içine yapılan binalardan sürüklenen cesetler çiğli devlet hastanesine, hatta körfeze kadar gitmişti. o sular günlerce çekilmek bilmedi. işin ilginci evimizin oldugu karşı tarafta, güzelyalı göztepe taraflarında son derece sıradan bir yağış olmuştu. hiçbir izmirlinin unutamayacağı olağanüstü bir hava olayıydı…
geç de olsa geçmiş olsun…
29 eylül 2006’da (o akşam izmirdeydim) 1995’ten daha fazla yağış düşmesine rağmen bodrum katları su basması dışında herhangi bir facia olmamıştı. aynı zamanda o akşam düşen yağış tüm zamanların rekoru. ege üniversitesi coğrafya bölümünün derlediği yazıda bundan sonraki yağış en fazla 139 mm olabilir ifadesi var ama daha fazlası oldu.
Muhabbete havadelisi arşivinden nadide bir eserle katılayım. Benim haritaların yeni yayınlamaya başladığı zamanlardı, hey gidi günler. 2006 Eylül toplam yağışları. İzmir’deki 163’ün 145’i 29 Eylül’de düşmüş. Epey yerel bir hadise olduğu belli. Tıklayıp büyütebilirsiniz.
Uzun bir aradan sonra yeniden yazabiliyorum. Ozan bayağı güzel gelişti blog. Tebrik ediyorum. Umarım önceden konuştuğumuz gibi çok daha güzel noktalara gelebilir bu site ve ben bu potansiyeli görüyorum. Çok yoğun okul programı yüzünden yazmaya vakti bulamasam da düzenli olarak takip etmeye çalıştım. Özellikle bilgilendirici yazıların gerçekten çok hoş. Onlarca yararlı link ve dökümanlar da cabası. Fırsat buldukça yazmaya ve elimden gelen faydayı sağlamaya çalışacağım. Herkese iyi ve hoş yaz günleri diliyorum.
Sağolasın hayatbu. Sık sık gel. Zaman buldukça bir şeyler ekliyorum, bu benim hayatımın projelerinden oldu artık, daha da interaktif, yüksek katılımlı hale getirebilirim umarım ilerde.
İstanbullular Pazar günü rahat bir nefes alacak. Sıcaklık 29-28-27 derecelere düşüyor.
Pendik 28, Kadıköy 29, Çatalca 25, Ümraniye 27, Şile 27 ve Gebze 28 derece olacak.
Milliyet’te kaynağı belli olmayan bir yağış tahmini var. Ne DMİ ne de modeller belki görülebilecek lokal ve kısa süreli yağışlar haricinde bir şey gösteriyor. Bununla birlikte biraz serinleme ihtimali yüksek görünüyor. Halen daha belirgin bir serinleme ve yağış yok gibi ufukta. Sanırım ağustosu böyle bitireceğiz.
İnsanların Google’da neyi arayarak benim siteye ulaştıklarını görebiliyorum. Aşağıda son dört günden seçmeler var. Hava delilerinin duygularını ve hayal dünyasını tanımak için birebir…
istanbulda bu kadar nem olmuş muydu
müthiş korkunç hortum görüntüleri
hava sıcaklığına 10 gün daha sabır
ankara’da en küçük hortum
basra basıncı ne zaman gidiyor
hareketli olan yanardağlar
hava bulutlu olunca nem gider mi
deniz altındaki dev hortum
istanbulda nem kaç derece
soğuk hava yükselir mi alçalıcı
meteoroloji iş imkanı
karadeniz sıcakları
2004 kar istanbul
deniz effect
sıcaklardan sonra muson yağmurları mı geliyor
kar ve istanbul
iklime ne oluyor
…
Havaların sıcaklığının yüksek olmasını çoğumuz sevmeyiz. Ve gündüz sıcaklıkları gerçekten iyice fazla olmaya başladı. Bugün(17/08/2010) Tuzla’da en yüksek 36.7 derece oldu. Kartal, Göztepe ve Gebze de öyle. Ama gece sıcaklıkları geçen haftalara nazaran rahatladı diye düşünüyorum. Geçen haftalarda gece en düşük 26.5-27.5 arası ölçerken, şimdiler 24.5-26.5 arası oluyor genellikle. 17/08/2010 gecesi en düşük 26.2 derece ölçtüm. Örneğin 06/08/2010 tarihinde ise en düşük 27.8 derece oldu.
linkten de görebileceğiniz üzere Ağustos ayı başından bu yana sıcaklık mevsim normallerinin üstünde seyretmeye devam ediyor. Futbol takımlarının en uzun süre yenilmezlik rekoru gibi mevsim normallerinin üstünde kalmak için direniyor havalar. Haftasonundaki hafif serinleme bu görüntüyü bozmazsa en yüksek sıcaklık değeri olarak ağustos ayının tüm günlerinin komple mevsim normalleri üzerinde çıkmasını bekliyorum, göreceğiz.
ciddi soğuma olmazsa en sıcak ağustos olabilir birçok yerde. bakalım ne olacak.
İstanbul radarında birkaç zamandır sorun var gibi, uyduda gözükmeyen ve Zonguldak radarında da olmayan yoğun yağışlar gösteriyor Karadeniz üzerinde. Dikkat edelim.
Güzel tespit. Bi yanlışlık olduğu belliydi..
Ben de farkettim. Bir kaç saat bekleyip düzelmezse haber edeyim sizi dedim ama benden hızlı davranmışsınız. Durum devam ediyor ve hayret ediyorum radar gaipten bulut kütleleri mi oluşturuyor nedir? Balıkesir radarı da sonbahara girmeden bozulur ben size söyliyim. Kendisi yılda 2 ay çalışıp 10 ay yatmaya programlı. Zonguldak’la idar ederiz bütün kışı artık.
Şaşırmayacağımız üzere Balıkesir radarı 27 Ağustos 2010 tarihli görüntüsüyle çakıldı. Oysa ki ne kadar da ihtiyacımız olacak 1 Eylül’den itibaren. Yakında koyarlar yine bakım nedeniyle güncel görüntü bulunmamaktadır yalanını. Yahu kardeşim belli ki o radarda teknik bir problem var. Son 2 yıldır üst üste 2 ay çalıştığı görülmedi. İade edin, değiştirin, bir şey yapın. Yazık paracıklarımıza.
Bununla beraber daha birçok şeye yazık. Yurt dışından memleketi izleyince insan olan biten saçmalıklara, yok yere harcanan kaynağa, paraya, insan emeğine daha çok kahrediyor. Çünkü görüyorsunuz ki aslında birazcık planlamayla, iyi niyetle, liyakat sahibi insanların teşvik edilmesiyle bir sürü şey kolaylıkla düzelebiliyor. Bunu yapabilmek bu kadar mı zor, ben neden bu kadar basit şeyleri kendi memleketimde uygulayamıyorum, uygulatamıyorum diye düşününce… neyse işte.
Dünkü gibi radarda Sarıyer açıklarında görünüp zamanla kaybolan kütleler İstanbul radarında çoğu zaman görülüyor. Geçmiş yıllarda da böyleydi. Bugünkü görüntülere baktığımda ise ben de açıkçası tereddüt ettim bazı yerlerde olması gerekenin üzerinde yağış görünüyordu ve az önce İstanbul bölgeyi aradım. Radarda bir sorun mu var diğer radarlarda uydu görüntülerinde görünmeyen şeyler var dedim. Bana söyledikleri İstanbul radarının oldukça hassas olduğu periyodik bakımın yapıldığı herhangi bir arıza olmadığı bazı bulut oluşumlarını uyduların algılayamadığını söylediler. Ne derece güvenilir onu da bilemiyorum. Onların yalancısıyım 🙂
cumartesiden itibaren istanbul’da ve ülkemizin kuzeybatısında sıcaklıklar 3-4 derece düşüyor galiba! 🙂 çok sevindim buna. fakat dmi sitesinde bütün türkiye’de hava durumu aynı simgeyle gösteriliyor önümüzdeki 5 gün için. o da yukarıyı işaret eden kırmızı bir termometre 🙂 çok komik, ilkokul çocuklarının çizeceği basitlikte haritalar ve simgeler. detay sıfır. hiçbir ülkenin resmi meteoroloji kurumu bu kadar uyduruk bir site dizaynına sahip değil.
Siz yanlış anlamışsınız, o günlerde hava yer yer yoğun olmak üzere kırmızı termometre yağışlı olacak. Doğu Karadeniz kıyılarında ise yağmur görülecek. İlgililerin ve vatandaşların tedbirli olmaları gerekmektedir.
Sıcaklıkların düşmesi rahatlattı beni, keza benim yatakta (nemden) oluşan suyun sıcaklığı Karadeniz’inkini çoktan geçti 🙂
Ozan Bey; bu saçma sapan gazete haberlerine takıyorum. Benim halkım maalesef bilgisi olmadığı konularda bu tür yanlış haberlere itibar ediyor.. la nina kasırgası ne demek ?
Bir yerde de “El Nina” demişler 🙂 🙂 🙂
Tamamen Hürriyet’in mallığı. Financial Times’da “la nina event”, “la nina conditions” olarak geçen haber bir anda la nina kasırgasına dönüşüvermiş…
Hürriyetin davranışını o kullandığın kelime tam olarak karşılıyor 🙂 Fakat şunu da unutmayalım, bizde deniz suyu sıcaklıkları çok yüksek, bu haber Karadeniz’in üzerinden geçerken kasırgaya dönüşmüş olabilir…
🙂 🙂
İBB Trafik Kontrol Merkezi‘nin Hava Uyarı Sistemleri dün açıldı. Neredeyse her ilçede sensör var. Anlık hava sıcaklığını takip edebilirsiniz.
Bulamadım sıcaklık sensörlerini, tam linki atabilir misin?
http://tkm.ibb.gov.tr/yolDurumu/YogunlukHaritasi.aspx
Güzel yapmışlar, ama hissedilen sıcaklık için hangi formülü kullandıklarını merak ettim. Her yer 13-14 derece gözüküyor.
hocam bizimle eşdeğer sıcaklıklar görülen kuzey afrikada tunus libya civarında bizim saat ile akşam saatlerinde görülen yağışlar için bir şey söyler misiniz? sağlam yağış düştü sanıyorum. soğuk hava desek, kuzey afrika diyoruz.
O tarafta üst atmosfer karıştı. Kuzeyden sarkıyor. Yüzey sıcaklığı çok önemli değil, zaten de düşmüştür.
DMİ’nin bugünkü öğle raporuna istinaden Cuma’dan itibaren en yüksek nem değerlerinde ciddi bir azalma var. Nemliliği ortadan kaldıran sebep ne olabilir ya da nem tahmini nasıl yapılır?
Karışık konular. Ben bağıl nemin düşeceğini düşünmüyorum. Hissedilen sıcaklık düşecektir, sıcaklık biraz azalacağı için.
Hava kütlesi denizden geliyorsa, ya da nem herhangi bir yerden alçak basınçlarla, bulutlarla taşınıyorsa, havanın içindeki mutlak nem miktarı yüksek olur. Ama aynı mutlak nem miktarında sıcaklık düşerse bağıl nem yükselir, çünkü havanın nemi tutma kapasitesi azalır. Cuma gününden itibaren İstanbul’da rüzgar yine Karadeniz üzerinden eser, sıcaklık da bir miktar düşerse, bağıl nemin artmasını beklemeliyiz. Sıcaklık düşüp buharlaşma da bir miktar azalacaksa, o zaman bağıl nemin çok değişmemesini beklemeliyiz. Bağıl nem tahminini nasıl yaptıklarını bilmiyorum. Ama ben düşüş beklemiyorum. Dediğim gibi, sıcaklıkta az bir düşüş görüleceği için, hissedilen sıcaklık düşecektir.
Ben, Tuzla Orhanlı’daki Sabancı Üniversitesi’nin Lojmanlarında oturuyorum. Saat şuan da 10:30 ve hava 32.4 derece. Sizce de bu saate göre epey yüksek değer değil mi?
Biraz yüksekmiş o saat için evet ama çok da değil.
Günaydın Ozan birkaç sorum olacak sana.Birkaç gündür Trabzon Rize ve Hopa boyunca görülen hava gündüzleri bir tane bile bulutun olmadığı bir gökyüzü akşama doğru hafif bir bulutlanma ve akşamla beraber başlayan dinmek bilmeyen gökgürültüsü ve zaman zaman etkili olan yağmur. Bir hafta öncesine kadar havalar tüm Türkiyedeki gibi açık ve sıcakken buradaki bu değişim neden; ki Türkiye yine aynı.
Önceki bir sorumda deniz 20 cm civarında yükselmiş nedenini sormuştum sana; acaba karadenizin aşırı ısınması bunda bir etken olabilir mi?
Son sorum D.Karadeniz’i etkileyen cephenin peşinden hava açınca ertesi gün kuzey doğu yönlü sert rüzgarlar esmekte ilgimi çeken ise bu rüzgarların sürekli olması hiç bir zaman hava raporlarında söylenmemesi acaba neden belli olmuyorlar mı.
Biraz uzun oldu. Şimdiden teşekkürler.
Artık deniz o kadar ısındı ki şartlar yağmur için biraz uygun olduğunda hemen coşmaya başladı Doğu Karadeniz. Deniz üzerinde alçak basınçlar da oluşmaya başladı. Yer seviyesinde aynı hava olabilir tüm Türkiye’de ama zaman zaman üst seviyelerden serinlik sokuldu Karadeniz’e son zamanlarda. Bugün olduğu gibi. Ve bugünkü yağış gündüz oluştu.
Evet su da ısınınca genleşir, deniz seviyesinin yükselmesinin nedeni bu olabilir.
Neden söylenmesin rüzgarlar, anlayamadım. Basra alçağına doğru, kuzey yönlerden esmesi normal rüzgarın.
Karadeniz suyu sıcaklık haritasına bakıyorum. Rahatlıkla tropikal depresyon oluşturacak düzeyde. 31 derece olan yerler var. Bu işin sonuna iyi görmüyorum Allah hayır eyleye.
Ben de iyi görmüyorum. Yalnız biraz araştırma yaptım bu konuda, şu var: Tropikal alçaklar denizin en üst 50 metresi 26.5 derece veya daha sıcaksa oluşabiliyormuş. Karadeniz’de ise sıcaklık özellikle 10 metreden sonra hızla düşüyor, denizin özel termal tabakalanması gereği. Onun için siklonlar yeterince büyük ve uzun ömürlü olamıyor. Yine de bakalım bakalım neler olacak, bize ufağı da yetecektir.
Cumartesi günü İstanbul’da hissedilen 46’nın üzerine çıkamadı saat 14’te esmeye başlayan kuvvetli poyraz nedeniyle.
Çanakkale’deki 44 ve Antalya civarındaki 51 derece ise dikkat çekici.
Korkunç haritalar. Kolaylıklar herkese.
Selam şu an itibari ile trabzon 1014 kars 1022 mb basınç var bu bayağı bir yüksek basınç peki neden bu basınçlar altında orada yağmur bulutları oluşuyor yoksa bu değerler mi yanlış…
Yağış tahmini / gözlemi yaparken basınç değerlerini her zaman dikkate almayın. Alçak basınç yağmur getirir lafı çok genel bir laftır ve birçok durumda yerel etkilerle geçerliliğini yitirir.
Rusyadaki sıcak hava dalgası ve Jet akımları arasındaki ilişkiyi açıklayan güzel bir makale. Daha önce de bu bağlantıya dikkat çekmiştim hatırlarsanız.
Çok güzel anlatmış adam. Teşekkürler.
ozan abi kafama takılan bir şey var. şimdi bize gelen sistemler kuzey yarımkürede genelde böyle hareketler hep batıdan doğuya doğru… örnek veriyim bize sistemler kışın orta akdenizden italya yunanistan tarafından balkanlardan geliyor izlanda’dan çıkıp geliyor batıdan geliyor. yazın pakistandaki musonun sıcağı kışın sibiryanın soğuğu doğudan batıya nasıl geliyor abd’de kasırga yapan sistemler takip ettiğim kadarıyla afrikanın batısından çıkıp meksika körfezine doğru gidiyor yani tersten doğudan batıya nasıl geliyor açıklar mısın sana zahmet…
Çünkü bizim bulunduğumuz enlemlerde batı rüzgarları esiyor, kasırgaların oluştuğu yerlerde ise doğu (alize) rüzgarları… Atmosferin genel dolaşımı ve dünyanın dönmesinden kaynaklanan kuvvetlerle ilgili, ama uzun uzun anlatacak zamanım yok şu an, ilerde sabit sayfalar yapınca bunlara da değineceğim. Verdiğim linkleri okuyabilirsen hem İngilizcen ilerler hem de konuyu tam olarak kavrarsın. Ne yazık ki Türkçe kaynaklar çok yetersiz.
merhaba, Türkiye’de 16’sından itibaren hafif de olsa iç ve doğu kesimlerde serinleme söz konusu olabilir mi?
Gece sıcaklıkları zaten epey rahatladı sanırım, ama gündüz bir süre daha sıcak olacak gibi duruyor.
Baya bi rahatladi Sensei.Oturdugun yer,kolunu degdirdigin yer su oluyor masallah gecenin bu vaktinde:)
Ben onu iç ve doğu kesimlerle ilgili sorulan soruya cevaben söylemiştim. İstanbul ise nev-i şahsına münhasır bir yerdir, ne yazık ki her zaman 🙂
Bu nem ve bunaltici havada psikolojisi bozuk bir insan intihar etmiyorsa bu kefeni yirttigi anlamina gelir 🙂
saat 18 ama hala 40 derecenin üzerinde yerler var! imdat!
Bilim insanlarımız ve medya arasındaki muazzam iletişim problemine bir örnek: Birisi Google’da, sıcaklardan sonra muson yağmurları mı geliyor diye arama yaparak benim bloga ulaşmış.
basında çıkan haberlerle karışmasın kafamız. el nino, la nina ve güneyli salınım hakkında muhteşem bir türkçe kaynak var burada. bir çırpıda okudum. faydalı olur umarım hocam. hangi indise bakacağımı da iyicene öğrendim 🙂
Sağolasın, güzel kaynak. Ecmel hocanın NAO üzerine de çalışmaları var. Bunları sabit sayfalara koyalım ilerde, başka bulursan haber et.
Yorum değil ama 2 sorum olacak. Birincisi kışın gayet tutarlı tahminler yapan Eurometeo’nun son 15 gündür İstanbul için verdiği tahminlerden 2 ila 5 derece arası daha yüksek sıcaklıkların söz konusu olmasının nedeni ne olabilir? (Asıl soru GFS çıktılarının neden daha düşük vermesi de olabilir. Eurometeo da bir çoğu gibi orayı baz alıyor.) İkinci sorum da yine son zamanlarda gözlemlediğim üzere aralarında kuşbakışı 50-60 km’yi geçmeyen mesafeler olduğu halde Bozcaada; Gökçeada-Çanakkale Merkez ve (en yakını) Ezine’den en yüksek sıcaklık olarak neden 4-8 derece farklılık gösteriyor. Bu fark çok fazla değil mi!?
Uluslararası tahmin yapan ve kendi modellerini çalıştırmayan bütün kuruluşlar tahminlerini GFS’ye dayandırıyor ve otomatik olarak yapıyorlar bildiğim kadarıyla. Arada ufak farklar oluyor, mesela EuroMeteo’nun veritabanında İstanbul belli bir enlem-boylam-yükseklikte ise, algoritmaları GFS çıktısını hep aynı şekilde değiştirerek tahmin diye önümüze sürüyor. Ama hava koşullarına ve buna bağlı gelişen yerel etkilere bağlı olarak GFS’nin yorumlanması gerekiyor aslında, bilgisayar programları da bunu yapamaz, bu yerel tahmincinin işidir. EuroMeteo sanırım İstanbul’u bir Karadeniz istasyonu olarak görüyor, GFS’de Karadeniz’e yakın yerlerde kuzey rüzgarı nedeniyle yüksek sıcaklık göstermiyor. Bence olay bu.
Çanakkale çevresi ise bildiğiniz gibi çok rüzgarlı bir yer, istasyonların yerine bağlı olarak bu farkların ortaya çıkması normal. Bizim Bodrum Yalıkavak’ta yazlık var, kuzey rüzgarlı yaz günlerinde Bodrum 36-37 derece iken Yalıkavak’ın 30’un üzerine çıkamadığı dahi olur, bizzat ölçmüşlüğüm vardır. Bozcaada da sanırım Yalıkavak gibi bir yer.
Cevaplar için teşekkürler. Yerel tahminci deyince Cemal Saydam hocanın son yazısındaki son cümlesini buraya aktarmak istedim.
“Bu havaların bir yararı da var elbette. Böyle sıcak güneşli günler olmasa bizim yetkili organların hava tahminlerindeki yüzde hesapları alt üst olacak.”
Doğru söze ne denir!
sıcaklar ne zaman bitecek ??
haftaya da sürecek gibi gözüküyor 😦
Saat 13.00, Eminönü’nde hissedilen sıcaklık 46 derece.
ben üsküdar’dayım, kesin burası da eminönü’ne yakın değerlerdedir, poyraz da esmiyo öğlen olmasına rağmen, bıktım artık 🙂
Üsküdar Çamlıca’da oturuyorum. Üsküdar’da bir istasyonumuzun olmaması beni oldukça üzüyor 😦 Üsküdar (sahil kısmı Çamlıca değil) iklimsel olarak da boğazın diğer semtlerinden farklı gibi. Çünkü hem Boğaz’ın güneyinde yer alıyor hem de yaz mevsiminde İstanbul’un hakim rüzgarı poyrazı kara içinden alıyor. Yani sadece sıcak hava dalgalarında değil normal bir yaz gününde tüm boğazdaki en sıcak yer çoğu zaman. Üsküdar’ın hemen karşısındaki Beşiktaş ilçesinden vapurla geçince bile o kadar kısa mesafede sıcaklığın değiştiğini anlıyorsunuz. Fakat DMİ aylık sıcaklık analizlerini çizerken koskoca Boğaz’ı İstanbul Boğazı’nın en kuzeyindeki Batı Karadeniz iklimi görülen Sarıyer’in verileriyle çiziyor. Oysa Boğaz’ın Anadolu yakasındaki güney kesimi hissettiğimiz kadarıyla daha bir sıcak oluyor. Biraz önce Üsküdar sahildeydim. Tam anlamıyla alev alev yanıyor dışarısı. Çamlıca ise 32-33 derecelerde ve daha rahat 🙂 Eminim şu an poyrazı deniz tarafından alan Eminönü’ne göre Üsküdar daha bir sıcaktır. 50 derece hissedilen sıcaklık varsa şaşmamak lazım. Herşeye bir eleştiri getiriyorum ama bizim DMİ acayip yerlere istasyon kuracağına en azından Boğaz’daki verileri çizmek için Anadolu yakasında da bir istasyon kursaydı keşke. Koskaca Doğu Karadeniz dağlarında istasyon olmaması gibi bunu da aynı şekilde yadırgıyorum.
Aynen öyle, doğma büyüme Üsküdarlıyım, burası kesinlikle İstanbul’un en sıcak yerlerinden biri. Ama kuzeyli rüzgarlardan, özellikle sahil kesimi iyi faydalanıyor diyebilirim. Mesela Beşiktaş sahiline göre, hemen hemen hergün beşiktaş-üsküdar arası gelip gittiğim için bir de insan havadelisi olunca bunları kolayca gözlemleyebiliyor.
Kışın benim gözlemlediğim, Üsküdar sahili özellikle Salacak tarafı, İstanbul’un en son kar tutan yerlerinden birisi oluyor. Beşiktaş sahilinde kar olup, Üsküdar sahilinda kar olmadığına bir çok kereler rastladım. Eminönü poyrazı direkt alıyor, fakat Eminönü’ndeki DMİ ölçümlerinin ne kadar sağlıklı olduğundan şüpheliyim, raporlarda çok tutarsız Eminönü sıcaklıklarına rastladım. DMİ nin kesinlikle İstanbul Beşiktaş, Mecidiyeköy, Kadıkoy, Üsküdar gibi merkezlerde ölçüm yapması şart. Atatürk Havalimanı, Sabiha Gokcen, Samandra ölçümleri İstanbul merkez için kesinlikle kıstas değil. Ben şahsen enka Balmumcu ölçümlerini takip ediyorum, İstanbul geneli için en iyi fikir veren ölçümleri orası yapıyor. Fakat onun da yağış ölçümleri çok hassas değil, genelde az ölçüyor.
Hopa’dan İskenderun’a kadar bütün sahil şeridini saat 16 itibariyle tablodan taradım. Hissedilen sıcaklıklar 40 derece ve üzerinde. Ortalaması 43-44 derece civarında. 50 dereceler söz konusu. İstanbul’da biraz rüzgar çıktı ama etkisi pek hissedilmiyor. Yanıyoruz.
Ozan üstadım gerçekten de sıcak günlerde ne zaman işim Eminönü taraflarına düşse sıcaktan bayılacak gibi olurum. Gerçekten İstanbul’un başka hiçbir ilçesinde olmayan sıcak oluyor orada. Özellikle yazın çok mecbur kalmadıkça hiç gitmem Eminönü’ne. Neden olabilir üstad? Eminönü’nün denize kıyısı olan başka ilçelerden bir farkı var mıdır?
Ölçüm yapılan yerlerdeki bina yoğunluğu da fark ettiriyor olabilir, ama emin değilim.
Bugün yeni bir hissedilen sıcaklık rekoru beklentim var İstanbul için. Saat 12 itibariyle 46 derece egale edildi Şile’de. Şimdiden 34 derece gören yerler var. Saat 15-16 gibi takip etmeli.
Takip edip rekoru görürseniz, İstanbul sıcaklık haritasını kaydedin, koyalım buraya, arşiv olsun. Çok teşekkürler.
enso indisi + olduğu zaman el nino, – olduğu zaman la nina anlamına geliyor sanırım.yanlışım varsa düzeltin hocam. bu bağlantıda enso indisi + ancak sağ sütundan son okyanus suyu sıcaklıklarına baktığımız zaman büyük okyanusun doğusunda soğuma görüyoruz. yani normalinden düşük su sıcaklığı görüyoruz. bu la nina anlamına gelmiyor mu? yani enso’yu su sıcaklığından başka şeyler de etkiliyor mu?
Yanlış indise bakmışsın. O baktığın SOI, ve evet pozitif. ENSO burada, ve negatif.
teşekkürler.cahillik işte 🙂
İsviçre’den haberler:
Temmuz ayı 1864’ten beri yapılan ölçümlere göre İsviçre’de 5. sıcak yaz oldu
Ozan Bey buna benzer haberler kasıtlı olarak spekülasyon olsun diye mi yapılıyor? Bu haberlerde uzman olarak herhalde sürekli sadece Sayın Kadıoğlu’na danışılıyor… ilk paragrafta sanki bilgi yanlışlığı (“Kadıoğlu, ‘jet akımları’ olarak bilinen doğa olaylarının…”) ya da ifade bozukluğu var..
Kadıoğlu’nun söylediklerinde doğru yerler var. Ama bence hem O kendisini yeterince iyi ifade edemiyor, hem de haberi yazanlar bu işlerden hiç anlamadıkları için ortaya bunlar çıkıyor. Kadıoğlu’nun söyledikleri üzerine bundan sonra yorum yapmak istemiyorum. Bir sürü uluslararası kaynak var, kendi gözlemlerimiz, çıkarımlarımız var, bunlar bize yeter. Ayrıca, lütfen yorumlarımızda Türkçe’ye ve yazım kurallarına biraz daha özen gösterelim Behlül Bey. Birçok yeri düzeltmek durumunda kalıyorum. Teşekkürler.
Ozan dostum Bastardi’nin yenı yazısı burada.
Yorumlarsan sevınırım, benım algıladıgım 2003 yazını karsılastırma yapmıs bu yazla, 2004 kısını hatırlatmama gerek yok, umarım bu mantık olur.
2003 yazında Batı Avrupa’da görülen sıcağın bu sefer Rusya’da görüldüğünü söylüyor. Kışla ilgili bir yorumu yok. 2003 yazı Batı Avrupa’da sıcaktı, bizde serindi. 2004 kışıyla herhangi bir bağlantı kuramayız. Kurmak istiyorsak bir mekanizma önermek durumundayız. Mantığın geçersiz ne yazık ki. Bu kış Türkiye’de soğuk bile geçse geçerli olmaz.
İstanbul Tuzla’da şuan saat 03.15 (Sabaha Karşı) Sıcaklık 26.1 derece. Nem %100. Şu an nemden dolayı havayı sis kapladı. Trafik Kontrol Merkezi kameralarından Tuzla ve Pendik’te sis olduğunu görüyoruz. Nemin %100 olması sevindirdi beni açıkçası 🙂
merhaba Moskova’da süregelen aşırı sıcakların ana nedeni nedir? bunda basra alçak basıncının rolü var mıdır? açıklamanız için şimdiden teşekkürler..
Hayır, Basra alçağı Muson alçak basıncının bir uzantısıdır ve o kadar kuzeyi etkileyemez. Rusya’nın o bölgesinde uzun süredir yerinden hareket etmeyen bir yüksek basınç sistemi var, o yüzden görece serin olan okyanus havası batıdan oraya sokulamıyor ve kara kütlesi güneş altında ısındıkça ısınıyor. Ayrıca yüksek basınç, sıcak olan bölgenin biraz doğusunda kaldığından akım o bölgede güneyli. Yani kuzeyden de serinlik giremiyor.
Yukarda görülen Y.B ın yerinde geçtimiz kış sibirya Y.B vardı ve çok iyi değerde idi ama konumu bakımından bize yararı olmadı ayrıca bize soğuk indirecek basınç yerleşimerinin altı kuzey afrikada ki A.B yüzden oyuldu unutmadan hazarın doğusunda sabit kalan Y.B bize ve doğu bölgelerimize neler çektirdi,sonuçta ılık az karlı bir kış geçirdik. Şimdi de basra alçağı yüzünden çok sıcak bir yaz geçiriyoruz. Basınç yerleşimleri sanki hep aleyhimize…
“Keser döner sap döner, gün gelir hesap döner.” 🙂
🙂
Aslında Basranın dolaylı etkisi var. Rusyadaki Y.B konumu itibarıyla güneyden hava taşıyor. Güneyde’de Basra var. Bence Basra etkisiz ve güdük olsaydı. Rusyadaki o Y.B o kadar uzun süre yaşayamayacaktı. 1000,1005mb gibi A.Bler,1010,1015mb gibi Y.Blerle karışık yer yer sağanak yağışlı bir ortam olacaktı Rusyada. 1025,1030mb gibi yüksek basınç değerleri kaydedilemeyecekti. Rusyadaki YB öylesine güçlü ki jet akımlarının yönlerini bile değiştiriyor.İnanmayan son bir ayın 200,300mb haritalarına baksın 🙂 Basra bu sene hep güçlüydü sadece gücüyle orantılı olarak bize biraz geç genişledi.
Haklısın hocam, ama Basra’nın etkisi var deyince sanki Basra oraya kadar çıkmış gibi anlaşılmasın diye öyle demedim. Basit tuttum. Ama sağolasın, gene kaliteli bir açıklama getirmişsin.
bu siteyi bugün keşfettim. çocukluğumdan beri meteorolog olmayı hayal etmiştim. olmadı. çok güzel bir site. kuranlara çok teşekkürler.
Aşağıdaki grafiği yorumlarsan sevınırım Hava Delisi dostum. Bu sıralar arastırma halındeyım yenı verıler bulursam senden yardım ısteyecegım, sorun olmaz degıl mı?
Bu şekil, başlangıç koşulları çeşitli şekillerde dürtülerek (yani pertürbe edilerek, başka deyişle modelin duyarlılığını test için hafifçe değiştirilerek) çalıştırılan çeşitli iklim modellerinin, ENSO ile ilgili çıktılarını tek bir grafik üzerinde gösteriyor. Buna göre önümüzdeki aylarda ve kış başında bir La Nina olayı (Nino indeksinin negatif olması) kesin gibi duruyor. Bazı modellere göre La Nina gayet kuvvetli de olabilir (indeks -2’den küçük çıkmış bazılarına göre).
Yorum ve sorularını her zaman beklerim ama zamanım oldukça yanıtlayabilirim.
Havadelisi dostum önemlı bır soru sorcam bılgılenmek amacı ıle. Niño 4/ Niño 3.4/ Niño 3/ Niño1+2 … Bunların birbirinden farkı nedir?
Su anki degerler buymus bu sırada: Niño 4 -0.8ºC
Niño 3.4 -1.3ºC
Niño 3 -1.4ºC
Niño1+2 -1.9ºC
Nino indeksi tanımlandığı koordinatlara göre farklı rakamlarla belirtiliyor, bildiğim kadarıyla 3 ve 3.4 ‘e baksanız yeterli. Şu sayfaya ve şu makaleye de bir göz atabilirsin (İngilizce).
Cok sagol hocam, inceliycem, yararlı sıteler 😉
Modellerin çoğu -2 ve altını öngörüyor. Yani çok kuvvetli La Nina yaşanması büyük ihtimal cepte gibi. -2 nin altı söz gelimi -2,5 civarı bir La Nina ekstrem bir durumdur. Global olarak önümüzdeki kış ilginç bir kış olacak çok şeye gebe gibi görünüyor. Bekleyip göreceğiz.
6 ağustos enerji kullanım rekoru
tabii ki basra alçağının eli var bu işte.
Millet klimalara abanmış. Eskiden de böyle sıcak günler olmuştur ama teknoloji gelişti bir sürü cihaz ucuzladı tabii…
bu ortadaki sarı çizgi hep dikkatimi çeker. bu çizginin sağı yağışsız solu yağışlı olur genelde. bu çizgi hakkında bir fikriniz, bilginiz var mı sayın hava delisi bey? 🙂
O sarı çizgi özel bir kalınlık değerini gösteriyor, genelde soğuk cephenin yerini belirler, doğal olarak da batı-kuzeybatı tarafında yağış olur.
bir sarı çizgi de 5400 yazan çizgi. herhalde şimdi kutup enlemlerindedir. bizde genelde kışın görülür. o çizgi ülkemizin güneyine indiğinde soğuğun kralı oluyor. en son 20 ocak’ta görmüştüm.
Ozan abicim! Önümüzdeki günlerde yağmur yok mu? Serinleme yok mu? İstanbul’da sıcaklar gerçekten çekilmez bir hal aldı. Lütfen bilgi verin… :S
Yerel ve etkisiz yağışlar olabilir ama ne yazık ki ufukta tatmin edici bir serinleme gözükmüyor… Bekleyeceksiniz.
merhaba, pazartesi günü marmara, iç ege, batı ve doğu akdeniz ayrıca doğu anadolu ve karadeniz’in batısında yağış görülme ihtimali var gibi. bu yağışlar cephesel yağışlar değil sanırım. konu ile ilgili açıklama yaparsanız sevinirim. şimdiden teşekkürler…
Yağış çok az gözüküyor, olursa yine aşırı ısınmayla mevcut nemin üst seviyelere yükselmesi ve üst seviyelerdeki görece soğuk havayla çarpışarak bulut ve yağış oluşturmasıyla meydana gelecek, yerel yağışlar olacak…
bu haber hakkındaki uzman görüşü alabilir miyiz Ozan Üstadım… Mikdat Hoca der ki durum vahim… kar kış hayallerinden geçtik yazlar da daha bi sıcak daha bi bunaltıcı olacak …joe bastardi de der ki küresel sıcaklık bir kaç derece düşecek…. peh… hadi ordan bastardi 🙂
Yıllardır kar yağışlı gün sayısında azalma olacağını dünyanın her yeri için söylüyorlar. Daha geçen kış İngiltere kardan kafasını kaldıramadı. Sanırım bundan yola çıkarak haberi kendin yorumlayabilirsin…
Şu haberdeki olayin iklime ne gibi etkisi olabilir Sensei?
Kopan kütlenin hepsi okyanusun tuzluluğunu etkileyebilecek bir bölgede erise akıntı sistemlerinde kısa/orta vadeli değişimlere yol açabilir ama bu konuda kesin bir şey söyleyebilmek çok zor. Bence şu an bulunduğu yer itibarıyla pek bir etkisi olmayacaktır. Önümüzdeki günlerde olayla ilgili yapılacak açıklamaları da dinlemek lazım.
Şom ağızlılık etmem istemem ancak bu kadar sıcağa rağmen bu yıl Türkiye’de geçmiş yıllarda olduğu kadar orman yangını çıkmadı sanırım. Rusya’daki feci durumla ilgili haberleri görünce aklıma geldi. İTÜ’nün hava tahmin raporu sayfasında yer alan ve zaman zaman gözüme çarpan Haines Orman Yangını Çıkma ve Yayılma Endeksi’ne göre de son günlerde genellikle düşük ve çok düşük risk belirtiliyor. Uzun uzadıya araştırmadım ancak pek de bir şey bulamadım internette. Sıcaklık, nem ve rüzgar şiddetiyle ilgili parametreleri kullanan bir endeks olsa gerek.
Hemen aşağıda da benzer bir yorum var. Nemin yüksek olması ormanlara yarıyor. Aman böyle olsun.
Bir kaç saat arayla aynı tabirleri kullanarak aynı yorumu yapmış olmamızı buradaki sinerjiye bağlıyorum, bir de benim dikkatsizliğime. Yaz sonu için (sanırım yüksek deniz suyu sıcaklıklarıyla da ilgili olarak) oluşan sıradışı hava olayları beklentisine de katıldığımı belirtmek isterim. Umarım bu sinerji bu kış İstanbul’a bol bol kar yağdırmaya yeter 🙂
Öteki yorumun saati erken ama ben az önce görüp onayladığım için görmemiş olmanız doğal… Bakalım bu sonbahar ve kışın neler olacak, ben de merak içindeyim.
İstanbul’da 53 alarmı
Sizce nemi biraz fazla abartmıyorlar mı? Bugün nem %45-40 aralıklarında oldu.
Tabii ki abartıyorlar. Gerzekçe bir haber.
Şurada anlatıldığı gibi.
moskovanın durumu fena….
çok kötü gerçekten. görülmemiş şeyler.
çok ilginç şom ağzımı açmış gibi olmam inşallah ama bu sene orman yangını haberi pek duymuyoruz inşallah da duymayız neden acaba yanacak orman mı kalmadı acaba…
Basra alçak basıncı nedeniyle rüzgar çevre denizlerden Anadolu’ya esiyor. Bu da nem oranlarını arttırıyor. Nemli hava bunaltıcı ama ormanların korunması için çok iyi.
Size bir şey danışacaktım. Ben, Oregon marka bir cam termometresi alacağım. Küçük bir sensörü var dışarı cama yapıştırmak için. Evimin her yeri ya sabah ya da öğlen güneş görüyor. Güneş ya da gölgede kalması bir fark yaratır mı?
Sıcaklık ölçümü her zaman gölgede yapılır. Bir şekilde gölge bir yer bulmalısın. Yoksa ölçümün sağlıklı olmaz.
Size bir kere sormuştum; 100 metrede kaç derece sıcaklık farkı bulunur diye. İşte cevabını buldum. 1 haftadır gözlem yapıyorum. SGH’nin en yüksek ve en düşük sıcaklıklarıyla kendi ölçtüğümü karşılaştırdım sürekli. Ve her seferinde 1.3 derece daha sıcak olduğunu gördüm. Tavsiyeniz işe yaradı 😀
100 metre için 1.3 derece epey yüksek bir değer, havaalanındaki istasyonun binalarla çevrili olmaması da orayı daha soğuk yapıyor olabilir. Ama gözlemlerinden dolayı tebrik ederim, tutarlı bir değer bulman çok güzel. Bence gözlemleri sürdür, farklı hava koşullarında ne kadar fark oluyor kontrol et. Şunu da oku bence.
Hava bugün tahmin edilenden daha sıcak. Şu anda saat 14.20 Tuzla’dayım ve termometrem tam 36.4 dereceyi gösteriyor!
Doğrudur, Gebze de 35 derece görünüyor.
tahminlerden kaçan bir yağış daha. çok yerel ama olsun. kaçmış sonuçta 🙂 iç anadolu’nun doğusunda. sanırım bu hafta boyunca da bu yerel yağışlar devam edecek gibi.
DMİ:

Radar:

GFS:

Süper gözlem, ama aşağıdaki GFS çıktısı kaçırmamış 🙂 Seninki önceki runlardan birisi olabilir. GFS sonradan işe uyanmış.
Ozan’cım Hazıranda serın ve yagmurlu gunler varken agustosun cok sıcak gececegını ve Basranın cıldıracagını yazmıstım. Ama sen bana sebepsız gonderme deyınce yazı kaldı 🙂 Keske gonderseydım. Kahraman olacakmışım.
Tahmin yöntemini ve sebeplerini anlatmadığın sürece ancak sempatimi kazanabilirsin, kahraman olamazsın 🙂
Hemen aşağıdaki “Older Comments” düğmesinden önceki sayfaya ulaşabilirsiniz.