Bu değerlere göre, yukarıdaki istasyonların neredeyse tamamı ortalamaların üzerinde gidiyor. Bendeki verilere göre:
Ahl: +1.8
Florya: +0.8
Göztepe: +1.3
Kartal: +0.8
Kilyos: +0.5
Sarıyer: +0.7
Şile: +1.1 derece olarak, uzun yıllar ortalamalarının üzerinde seyrediyor.
Sendeki verilerde ortalamanın hesaplandığı yıllar ne zaman başlıyor? Mesela yukarıdaki haritaya göre Weatherbell 1981’den itibaren alıyor.
Commandouz (Bayrampaşa/İST, 153m)
Ben bazı istasyonların ortalama değerlerini derlemiştim hatırlarsan. Şu anda var mı bilmiyorum ancak İBB web sitesinden tarih aralığı oldukça geniş bu değerleri yayınlamıştı bir ara.
Genelde 2000’den sonra veri olmaması nedeniyle ortalama sıcaklıkların pek etkileneceğini sanmıyorum. Çünkü yukarıdaki tarih aralıkları arasındaki ortalama sıcaklıkları kalıp olarak değil, parça parça derledim ve ortalama sıcaklıklar fazla değişmedi.
Ben de sana 2 soru sorayım 🙂
Atatürk Havalimanı için ‘aylara göre’ uzun yıllar ortalamasını en güvenilir şekilde nerede bulabiliriz. Mesela aşağıdaki resimde sadece yıllık ortalamalar yazıyor:
İstanbul için ortalama sıcaklıkların, uzun yıllar ortalamasına göre düşük ya da yüksek gerçekleştiğini anlamak için hangi istasyonu baz almalıyız. Ben bundan önce Balmumcu’yu baz alıyordum ama özellikle son 2 aydır gündüz sıcaklıkları güneydeki ilçelere göre 4 dereceye kadar daha düşük gerçekleşiyor. MGM istasyonlarının da güncel ortalama sıcaklık verilerini bulamıyoruz. Nasıl yapalım? 🙂
Öncelikle, 2000’den sonrası kayıt altına alınan tarihin en sıcak dönemi, dolayısıyla sen verileri 2000 yılına kadar hesap edersen yanlış yapmış olursun, belirleyeceğin ortalama sıcaklıklar normalden daha serin çıkar. Yani 2000 yılından sonrasını da hesap etmek şart. Ayrıca, çoğu istasyonun verisi sende 1950’lere hatta daha aşağısına dayanıyor, yani küresel ısınmanın hiç etkisinin olmadığı dönemlere.
Bence ortalama sıcaklık hesabı için MGM ne yapıyor ona bakmak lazım. Onlar kendi kayıtlarını başlattığı 1973 yılından günümüze kadar alıyorlar mesela. Doğrusu bence bu.
Sorularına gelince, aylara göre ortalama sıcaklığı ben sana temin edebilirim, ama iş maksimum minimum, yağış ve diğer konulara girince MGM’ye başvurmanı tavsiye ederim. Ortalama sıcaklıklar konusunda İstanbul’da bence baz alacağın ya AHL ya da Göztepe olmalı. Alternatif olarak Florya ve Kartal da olabilir. Balmumcu gibi özel otomatik istasyonları baz almanı kesinlikle tavsiye etmem, arıza yapabilir ve uzun süre onarılmaz, sensörler güneş altında kalabilir vb.
Bence yapacağımız tek şey, bir şekilde MGM verilerini bulmak Oğuz, en iyisi bu 🙂
Ayrıca ben de Florya ve Kilyos istasyonlarının 1970-2011 arasındaki tüm ortalamaları var, yani en gerçekçi veriler. Ayrıca bir MGM istasyonunun daha verilerini buldum sayılır 🙂 Bunlar zaten bize yeter de artar.
Bir haftadır dikkat ediyorum, GFS 00Z’de Wetterzentrale’nin çizdiği GFS diyagramında ana çalıştırma 192 saatten sonra saçmalıyor ve sürekli aşırı sıcak çıkıyor.
Mesela bugün 850 hpa’da 20 derecelerin üzerine çıkartmış ana çalıştırmayı, fakat haritalarda o kadar sıcaklık görünmüyor.
Zaten 18Z diyagramı da sürekli abuk subuk bir şey çıkıyor, sanıyorum şu sıralar Meteociel’i takip etmek lazım, her ne kadar tasarımı Wetterzentrale kadar iyi olmasa da.
Mikronezya dilinde lider anlamına gelen ‘Soulik’ süper tayfununun 9 metrelik bir tsunamiye yol açabileceği kaygısıyla Çin ve Japonya tehlike kodunu kırmızıya yükseltti. Süper tayfun saatte 227 km hızla hareket ediyor.
Efsane bir diyagram olmuş. Tek senaryo bile normalin üzerini görememiş diyebiliriz 10 gün boyunca. Ben Pazar gününden itibaren 1 hafta Doğu Karadeniz’deyim, İstanbul’da olup Basra’ya nanik yapmak vardı be… Siz çıkarın tadını.
Hocam bir hafta on gün sonra Kuzeybatı Avrupa’ya efsanevi bir yüksek basınç çıkacak gibi duruyor..GFS ve ECMWF hemfikir..
Senelerce o bölgede fink atan alçak basınçlardan sonra alışık olmadığımız görüntüler bunlar.. Muazzam basınç yerleşimleri var, Ocak ve Şubatta olsa kesintisiz soğuklar inerdi üstümüze..
Süper değil mi? Valla küresel ısınma çağında böyle ısrarlı blok yerleşimlerinin yazın olması da çok iyi bence. Temmuz’u atlattık sayılır, tarihsel eğilime uygun bir Ağustos da olursa bu yaz yok hükmünde olacak İstanbul için.
Ozan, Santiago ve White Fox; sizce, Orta Ve Doğu Karadeniz Bölgesindeki kuraklığın sebebi nedir? Normalinden 2-3 derece üzerinde olan deniz suyu sıcaklığı mı, bölgedeki Hes barajları mı, yoksa basınçlarla mı alakalı? Yaşlılarımız, böyle bir kurak yaz mevsiminin hiç yaşanmadığını söylüyorlar. Bugünkü sıcak havadan sonra insanlar sokaklarda felaket tellalığı yapmaya başladı. Cuma namazında bile, bir ilk olarak, bütün camilerde yağmur duası yapıldı.
HES ve deniz suyuyla ilgisi yok. Yeterince kuzeyli akış yok sizin o tarafa, yani evet basınç yerleşimleriyle ilgili. Hava çok sıcak olmayabilir ama yağış oluşmasını sağlayacak hava-deniz etkileşimi ve/veya hava-dağ etkileşimi sağlanamıyor.
Bilgilendirme için teşekkür ederim Ozan hocam. Fındık üreticileri için zor günler geçiyor. Fındık bahçeleri sarardı ve fındıklar yandı. Daha önce de 05.04.2004 tarihinde meydana gelen don olayı nedeniyle fındık üreticileri mağdur olmuştu.
Havadelisi’ne katılıyorum. Özellikle 500 mb seviyesinde rüzgarın kuzeyli bileşenlerde olması gerekli ama daha çok batı güneybatı yönlerde kaldı. Bu yüzden de kuraklık sorunu yaşıyorsunuz.
Rüzgarın batı-güneybatı yönlerde olması da, Espiye için yağış konusunda her zaman dezavantaj oluşturuyor. Çünkü, ilçenin batısında bulunan 550 – 620 metre yüksekliğindeki dağlar yağışlı hava kütlesini engelliyor. Tek umudumuz kuzeyli rüzgarların esmesi 🙂
ECMWF ısrarla Temmuz’un 16’sı 17’si gibi üst seviyede pozitif bükümlü bir trof yerleştiriyor, sistem bu şekilde gelirse Ege merkezli bir yukarı seviye alçağı oluşabilir, bu da İstanbul’un bir bölümünde yağış demek. 🙂
Öyle bir örüntü var ki, 500 mb’da -10 izotermi Türkiye’nin kuzeybatısından günlerdir gitmek bilmiyor. Kütahya, Eskişehir, Beypazarı falan konvektif yağış sezonunu uzattıkça uzattı. Daha da uzatmaya devam edecek gibi.. oralarda bazı noktalar varken her gün yağışlı, Doğu Karadeniz’de çok nokta görmüyor o yağışı.
Bir ara bu Muson indeksi ile bu örüntünün ilişkisini incelemek lazım, daha evvel de (yani haftalar önce) Hindistan’da Muson’un yaklaşık 2 hafta erken başladığını, bölgede sıcaklıkların 8 ila 10 derece normalin altında olduğunu söylemiştim, Çihiro da Muson indeksindeki aşırı değerlere dikkat çekmişti. Bu işte bir iş var… 🙂
Ankara’nın kuzeyinde mezoölçekli konvektif fırtına (MCS) oluşuyor. Alt seviyeler çok kuru, microburst oluşturabilir. Bence oldukça tehlikeli bir fırtına, en azından konvektif rüzgar hamleleri hasar yapabilir, takip etmek lazım.
Atlantik’te çok ciddi değişimler var. Kuzey Atlantik deniz suyu sıcaklıkları Haziran ayında son 10 yıldır ilk defa bu kadar soğuk. NAO da öyle, 1992’den bu yana ilk defa Nisan-Haziran döneminde sürekli olarak pozitif değerlerde. Eğer bu şekilde devam ederse son 10-15 yıldır ilk defa Temmuz ayı normallerin altında bitebilir.
Önümüzdeki kış için de ipuçları sayılabilir bunlar, soğuk ve kurak..
Hahaha El Nino
(Bkz. 4 Mart 2012)
Şeritler halinde gelen kütlelerin Batı Karadeniz’den geldiği açıktır, bu da onların DEK olduğuna karinedir, karineler de aksi ispatlanana dek gerçek kabul edilir.
Ben de gece uyandım, hem yağmura hem gök gürültüsüne.. Şiddetli yağmur yüzünden Mayıs ayından beri gece gündüz açık olan penceremi bir kaç saatliğine de olsa kapatmak zorunda kaldım..
2013 yılının ilk 6 ayı ile Temmuz ayının ilk 10 günü, Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi için kurak geçti.Uzun vadeli tahminlere göre ise, gelecek günler durum daha da vahim.2013 yılı, kuraklık bakımından, tarihe geçebilir.
Dedi vallahi. Tebrik ediyorum kendisini, verdiğimiz 9 TL’yi son kuruşuna kadar hak ediyor. Üstelik verdiğimiz koordinata göre Skew-t analizi de yapıyor 🙂
Üst seviyedeki güneybatılı jet akımı yaklaşık olarak 1 haftadır vardı. Fakat İstanbul’da son birkaç gündür de yer seviyesinde nem advekte eden ve yukarıdaki ile ters yönlü olan aşağı seviye jeti(hani o kuvvetli poyraz var ya o işte) ayrıca yukarıda diferansiyel adveksiyon da yaptı. Bu da izentropik yükselmeye neden oldu. Buna yer seviyesindeki yüksek yoğunlaşma sıcaklığı ve koşullu kararsızlık da ve bu mekanik yükseltici etkenlerde devreye girince İstanbul’un bazı noktalarında gökgürültülü sağanaklar oluştu.
Bugün de benzer durum var ama dünkü kadar baskın değil.
Trakya’da ani sağanak yağışlar görülüyor. Sabahki modellerin hepsini teker teker kontrol ettim, ne sınırlı alan modellerinde, ne de diğerlerinde bu yağışla ilgili bir tahmin bulamadım.
Batı Pasifik’te oluşan Soulik Tayfunu, Batı – Kuzeybatı yönünde 200 km/sa hızında Tayvan ve Çin’e doğru ilerliyor.Halen 2.kategorideki tayfunun 4.kategoriye kadar çıkması ve Cuma günü 3.kategoriye gerileyerek Tayvan’ın doğusundaki adaları ve Tayvan’ın kuzeyini vurması bekleniyor.Cumartesi günü ise hızını daha da düşürerek 110 – 120 km/sa’ye gerileyerek Çin’in doğu sahillerini etkilemesi bekleniyor.
White Fox geçenlerde “Japonya’da yazlar çok güzel geçiyor, püfür püfür” gibi bir şeyler söylemişti. Bugün aklıma geldi, Tokyo’nun hava durumuna bakayım dedim. Hava durumunu sizle paylaşıyorum ve kendisine diyorum ki:
Şu anda sıradışı yüksek sıcaklıklar var, son 3 gündür böyle ondan önce 22’ler falan dolu var. Japonya’nın kent kent gündüz en yüksek sıcaklık ortalamaları bunlar:
Nemli bir yer için çok yüksek değerler Tilki’cim. Hiroşima Temmuz yağışı 259 mm ve en yüksek sıcaklık ortalaması neredeyse 31 derece! Öff yani, her gün sıcak duş almak gibi.
Ama ben tam olarak Santiago’ya öyle de demedim ki. 🙂 Ben demiştim ki Türkiye’nin güneyi açık olsa yani Suriye-Irak, Mısır, Suudi Arabistan olmayıp okyanus olsa Japonya gibi güneyden habire yağışlar gelirdi, Afrikaymış, Basraymış hiçbirini bilmezdik dedim. Biz de ayrıca Toroslar ve Anadolu’daki engebenin 850 sıcaklığını daha da arttırdığını söyledim. Hatta Emre’ye de söylemiş olmam lazım benzer şeyleri.
Bir ekleme daha yapayım. Bu yukardaki değerlerin ölçüm istasyonlarının bulunduğu yerlerin hemen hepsi deniz kıyısında bizim Şile, Sarıyer gibi çevreler. Mesela yukarıdaki Tokyo verileri Tokyo’nun doğusundaki (denize yakın) Ōtemachi ilçesinin, bir de doğusundaki Ogouchi ilçesi var. Orada da temmuz en yüksek ortalaması 26.8, Ağustos 28.2 – bu kadar yağış varken katlanılabilir bir nemlilik, mesela biz bu gece neme boğulcaz, yağış falan da olmayacak. Ama japonlar habire şimşek görüyorlar, neme değer ! Yaz sonundan sonra da tayfunları var, çok eğlenceli 😛
ECMWF yine Karayelli sokmuş! Bence şimdilik %35 ihtimal falan var. 7 gün sonrasında Ukrayna’da -20’lik çekirdeğe sahip fıldır fıldır dönen bir ULL alanı var. Belki Kırım üzerinden Ege’ye iner (bu en iyi senaryo çünkü inerse yarı istasyoner hale gelir ve günlerce etkiler).
Belki Doğu Karadeniz’e doğru sapar, ya da Ukrayna’nın doğusuna gider. Modellerin her birinde senaryo farklı ama takip etmek gerek 🙂
Şunu da hatırlatalım, artık yaz iyiden iyiye yerleşiyor, bu tip sistemlerin kuzeyimizden sıyırıp gitme olasılığı da hayli yüksek. En azından serinletsin yeter 🙂
Günlerdir (neredeyse bir haftadır) havada yağış bırakacak tek bulut yok ama DMİ’nin radarı hep yeşil kütle dolu. Şu anda da böyle. PPI’da kütleler var MAX’ı açınca kayboluyor.
Şu an radar adeta yıkılıyor açık yeşil ve sarı kütleler İstanbul’a doğru iniyor. Ama gerçekte ne havada ne de uydu görüntülerinde doğru düzgün bulut yok. Radarı oruç çarpmış anlaşılan 🙂
Tereddüt edince uydu görüntülerinden bakıyorum. Radarda Karadeniz üzerinde yer alan yeşilliklerde hiç bulut görünmüyor. Ama Bulgaristan’da görülen yerlerde yoğun bulutluluk var. Arızalı olma ihtimali yüksek bizim radarın.
Giresun ve çevresi için haziran ayı, kuraklık bakımından kabus gibi geçti. Oysa ki, temmuz ayı çok güzel başlamıştı ama beş gündür yine yağış yok. Fındık bahçeleri sarardı, durum vahim. Uzun vadeli tahminlere bakacak olursak, temmuz ayı da kurak geçecek gibi. Kısaca; gidişat sıcaklık bakımından iyi ama yağış bakımından kötü. Tek tesellimiz, geceleri serin olması.
Biraz etkisi var tabii. Örnek bu sabah 11.30 da benim bulunduğum yer 32.5 dereceydi ve rüzgar kuzeydoğudan esiyordu. 1 km ötede sahil ise 24 dereceydi rüzgar denizden estiği için.
Commandouz (Bayrampaşa/İST, 153m)
Geçtiğimiz hafta, İstanbul/Göztepe’de 1933 yılında özellikle yaz mevsiminin oldukça serin geçtiği ve sadece 5 gün boyunca sıcaklıkların 30 derecenin üzerinde kaydedildiği paylaşılmıştı. Aslında o yıl Göztepe’de daha da ilginç şeyler olmuş 🙂
Ortalama sıcaklıklar, Kasım ayı hariç (İkinci teşrin) uzun yıllar ortalamasının (1929-2000) altında gerçekleşmiş. Kasım ayında 14.3 olan ortalama sıcaklık müthiş bir düşüşle Aralık ayında 5.2 derece olarak kaydedilmiş ve o yıl toplamda tam tamına 34 gün görülen don hadisesinin 11’i Aralık ayında gerçekleşmiş. Not:2013 Şubat ayında hiç don hadisesi görülmemiştir.
Temmuz ayında 30 derecenin üzeri hiç görülmemiş ve yaz günü sayısı 17, Haziran’da ise 16. Yine Temmuz ayının en düşük sıcaklığı 10.5 derece iken Haziran ayının en düşük sıcaklığı 7.2 derece!
Aralık ayında ise -8.4 derecelik bir ölçüm var ve ay içinde 2 gün sıcaklıklar gündüz dahi -2 derecenin üzerini görememiş.
İlk kar yağışının 21 Kasım’da görüldüğü 1933 yılında toplam yağış 753.6 mm. olarak kaydedilmiş. Kar yağışlı gün sayısı 19.
Müthiş! İlginç olan, elektron mikroskobu için görüntülenen nesneler altın ya da karbonla kaplanıyor. Bu işlemi kar tanelerini eritmeden yapmak için özel bir düzenek hazırlamış olmalılar.
enattendantlaneige
Bilginiz çok değerli. Ben de araştırayım dedim. Sonuç akla gelmeyecek kadar sıradan. Bu kar taneleri ABD’nin Batı Virginia eyaletindeki Bearden Dağı’nda toplanmış.-10,-20 ve -30 derecede görüntülenmiş. Bir özel düzenek kurulmamış anlaşılan…
Evet arkadaşlar. Bir Yukarı Seviye Alçağı özellikle Trakya ve İç Egeyi etkilemeye hazırlanıyor. Özellikle yarın gün boyu Trakya’da kuvvetli sağanaklar görülecek. Aynı günün akşamı İstanbul’u mezo ölçekli konvektif fırtınalar etkilemeye başlayacak.
Büyük hayallerin uğrattığı hayal kırıklıkları da büyük ve yıkıcı oluyor maalesef..
Aşağıdaki diyagram ve modelin ertesi sabahında, İtalya’da türeyen alçak basınç sayesinde tepetaklak olan modelleri ve yıkılan hayallerimizi hangi gerçek hava delisi unutabilir ki..
Oysa ki ne hayaller kurmuştuk.. Tüm modeller hem fikirdi.. 1 hafta boyunca aralıksız kar, kıyılarda bile minimum 50 cm – 60 cm örtü, İstanbul’da -10 dereceye kadar inecek olan sıcaklıklar, Haliç’in donması vb. 🙂
27 Ocak sabahı neşeli bir şekilde kahvaltı ediyordum, GFS iyi çıkmıştı, sabırsızca ECMWF’yi bekliyordum, saat 9’da ECMWF de tamamlandı, rezaletti. GEM’e baktım o da, UKMO da öyle.. Boğazım düğümlendi.. Delinin halinden ancak başka bir deli anlar diyerek Ozan’ı aradım, ona da Deniz Bozkurt haber vermiş modeller değişti diye, üzüntüden ağlayacaktık neredeyse, o günü asla unutamam 🙂
Arkadaşlar,
Santiago’nun vermek istediği mesajı almamış olanlar için bir tercüme yapayım. Önce 2 yıl öncesinin yaz diyagramları arasındaki benzerlikten bahsedilerek bu yazın da benzer şekilde geçebileceğine işaret ediliyor. Daha sonra her ne kadar efsane kaçmış olsa da arkasından gelen ve Sibirya etkisinde geçen 2012 kışına işaret ediliyor. Buradan hareketle 2014 kışının Sibirya etkisinde geçebileceği algısı yaratılmaya çalışılıyor. Çaktınız? #DirenmeSibirya
Bu diyagramda çok acayip bir ayrıntı var. 1 Şubat’tan 2 Şubat’a geçerken ana senaryoya (yeşil çizgi) göre sıcaklık birkaç derece artıyor ve yağış da geliyor. Siklonik bir oluşum var büyük olasılıkla. Fakat bunların hepsi 850 mb sıcaklığı -10’un çok altındayken gerçekleşiyor.
Bu olsaymış herhalde daha önceki her şey unutulurmuş.
31 Ocak gecesi ve 1 Şubat günü yağan efsane karı oluşturan ULL, bu senaryoya göre daha batıya gidiyor ve güneye doğru geliyor, yani Karadeniz üzerindeki nispeten ılık hava geliyor yağışla beraber. Bir de hem rüzgarlar karayelli hem de ULL İstanbul’a çok yakın. -10 derecede kar yağardı yani.
Malkara’da geçen ay düşen yağış miktarı 273 mm ile normallerinin 7 katına ulaştı. Keza hemen 50 km batısındaki İpsala’da da 166 mm yağış görüldü. Ama Malkara’nın 60 km doğusunda yer alan Tekirdağ merkez, muhtemelen deniz kıyısı olmasının da etkisiyle yaz sağanaklarından nasibini alamadı ve 33 mm ile normallerinin biraz altında yağışla kapattı haziran ayını. Trakya’daki bazı istasyonların aylık sıcaklık ve yağış değerlendirmesiyle ilgili ufak bir yazı hazırladım. İstatistik sevenler için ilgi çekici olabilir.
Giresun, son 53 yılın en kurak Haziran ayını yaşamış. Neyse ki Temmuz ayı yağışlı ve serin başladı, an itibariyle de Giresun merkez de sağanak yağış etkili oluyor, inşallah devamı gelir.
Saat onu beş geçe,
Hans Wetterzentrale’de,
ECMWF’yi yayınladı, bütün ılıkçıklar ağladı,
Doktor doktor kalksana, modellere baksana,
Basra elden gidiyor, çaresine baksana
Uzun uzun yüksek basınçlar,
Dökülüyor yağmurlar,
Ben Basra’ya doyamadım,
Doysun bütün Iraklılar.
Model modele bakar,
Modellerin içinde, nice efsaneler yatar,
87’yi 2004’ü görenler,
Ilıkçılara selam çakar.
Elveda Basra sıcakları, mümkünse bir daha görüşmeyelim 🙂
Bu arada Haziran başındaki AOF sınavlarından, o dönemlerimdeki gezmelerimden ve Türkiye’deki olaylardan kötü bir şeyi kaçırmışım. Discovery Channel’da Storm Chasers diye bir dizi vardır, meteorologlar özel araç gereç ile özel araçlarla hortumları kovalarlar, içlerine girerler falan. Oradaki önemli bilim adamlarından Tim Samaras o ara Oklahoma’da bir EF-3 hortumu kovalarken oğlu Paul ve Carl Young ile birlikte araçlarında hayatlarını kaybetmişler. Tam olarak nasıl olduğu bilinmiyor, araç ezilmiş olarak bulunmuş. Ölümle biten ilk kovalama sanırım bu. Tim dediğim adam da, aralarındaki en dikkatli adam aslında. Aracındaki 600 bin dolarcıklık radarı bozulmasın diye hortumları kovalamayı bırakıyordu; diğerleri de neden daha agresif değil derdi ona, kızardı. Kendince teknolojik aletlerden yeni bir şeyler yapıp, onları kullanıyordu. Yıldırımı ayrıntıları ile yakalamak için kameralar vs. Hortumun önüne ölçü aletleri koyar, gözlerindeki basıncı vs. ölçer bir şeyler yapar; ilk kez bir şeyleri ölçerdi falan. Bu dizi burada da yayınlansaydı da düzgün izleyebilseydim keşke dedirten tek adamdı oradaki. Oğlu Paul de ilk kez bir kovalamaya katılmış, son kovalaması olmuş. Allah hepsine gani gani rahmet eylesin.
Discovery özel bir Tribute to Tim bölümü yayınlamıştır ya da yayınlar herhalde.
Bkz. Tim Samaras:
Havadelisi’nde bu önemli şahısla ilgili de bir kayıt olsun dedim.
——————————–
Bu arada Ozan abi, oturum açmayınca sayfalarda arama kutusu mu yok ben mi bulamadım? ?s=sorgu yaparak arama yapıyorum. Yoksa, olsa iyi olur.
İstanbul Balmumcu’daki ENKA otomatik meteoroloji istasyonunun kayıtlarına göre, bu senenin Haziran ayında günün en yüksek sıcaklıklarının aylık ortalaması 25.6 derece olmuş. Aynı değer geçen yılın Haziran’ı için 28.4 derece imiş. Arada yaklaşık 3 derece fark var.
Yine geçen yıl aynı istasyonda Temmuz ayı en yüksek sıcaklık ortalaması tam 31 dereceymiş. Bu yıl ise 1 Temmuz saat 15.30 itibarıyle Balmumcu 23 dereceyi dahi görebilmiş değil… Bu hafta boyunca 30 dereceyi görmesini de beklemiyoruz.
Bu yaz İstanbul’da rüzgar bir başka esiyor…
Bu arada, KNMI kayıtlarına göre İstanbul’un en serin Temmuz günü 6 Temmuz 1933. Göztepe’de en yüksek sıcaklık 18.1 derece olmuş.
MGM, deniz otomatik istasyonları (DOMGİ) için ayrı bir bölüm açmış. Henüz bütün istasyonlar yok ama gayet güzel görünüyor. (Şablonlara 2 kere tıklarsanız ayrı bir kutucuk açılıyor)
İstanbul’daki çeşitli istasyonların 1-12 Temmuz arasındaki (2013) Maksimum ve Minimum sıcaklık ortalamaları..
Not: Samandıra İstasyonunda bir kaç veri eksik. Bir miktar hata payı olabilir.
Tuzla’da maksimum ortalaması 29.5 derece, minimum ortalaması 19.9 derece.
Kaynak: MGM
Santiago, sen de mi kayda başladın? 🙂
Test yayınındayım 🙂
Bu değerlere göre, yukarıdaki istasyonların neredeyse tamamı ortalamaların üzerinde gidiyor. Bendeki verilere göre:
Ahl: +1.8
Florya: +0.8
Göztepe: +1.3
Kartal: +0.8
Kilyos: +0.5
Sarıyer: +0.7
Şile: +1.1 derece olarak, uzun yıllar ortalamalarının üzerinde seyrediyor.
Sendeki verilerde ortalamanın hesaplandığı yıllar ne zaman başlıyor? Mesela yukarıdaki haritaya göre Weatherbell 1981’den itibaren alıyor.
Ben bazı istasyonların ortalama değerlerini derlemiştim hatırlarsan. Şu anda var mı bilmiyorum ancak İBB web sitesinden tarih aralığı oldukça geniş bu değerleri yayınlamıştı bir ara.

Bende ki verilerin tarih aralıkları:
Florya: 1937-2000
Göztepe: 1929-2000
Kartal: 1950-2011
Kilyos: 1951-2000
Kireçburnu: 1949-2000
Bahçeköy: 1949-2000
Şile: 1938-2000
Kandilli: 1911-1996
Genelde 2000’den sonra veri olmaması nedeniyle ortalama sıcaklıkların pek etkileneceğini sanmıyorum. Çünkü yukarıdaki tarih aralıkları arasındaki ortalama sıcaklıkları kalıp olarak değil, parça parça derledim ve ortalama sıcaklıklar fazla değişmedi.
Ben de sana 2 soru sorayım 🙂

Atatürk Havalimanı için ‘aylara göre’ uzun yıllar ortalamasını en güvenilir şekilde nerede bulabiliriz. Mesela aşağıdaki resimde sadece yıllık ortalamalar yazıyor:
İstanbul için ortalama sıcaklıkların, uzun yıllar ortalamasına göre düşük ya da yüksek gerçekleştiğini anlamak için hangi istasyonu baz almalıyız. Ben bundan önce Balmumcu’yu baz alıyordum ama özellikle son 2 aydır gündüz sıcaklıkları güneydeki ilçelere göre 4 dereceye kadar daha düşük gerçekleşiyor. MGM istasyonlarının da güncel ortalama sıcaklık verilerini bulamıyoruz. Nasıl yapalım? 🙂
Öncelikle, 2000’den sonrası kayıt altına alınan tarihin en sıcak dönemi, dolayısıyla sen verileri 2000 yılına kadar hesap edersen yanlış yapmış olursun, belirleyeceğin ortalama sıcaklıklar normalden daha serin çıkar. Yani 2000 yılından sonrasını da hesap etmek şart. Ayrıca, çoğu istasyonun verisi sende 1950’lere hatta daha aşağısına dayanıyor, yani küresel ısınmanın hiç etkisinin olmadığı dönemlere.
Bence ortalama sıcaklık hesabı için MGM ne yapıyor ona bakmak lazım. Onlar kendi kayıtlarını başlattığı 1973 yılından günümüze kadar alıyorlar mesela. Doğrusu bence bu.
Sorularına gelince, aylara göre ortalama sıcaklığı ben sana temin edebilirim, ama iş maksimum minimum, yağış ve diğer konulara girince MGM’ye başvurmanı tavsiye ederim. Ortalama sıcaklıklar konusunda İstanbul’da bence baz alacağın ya AHL ya da Göztepe olmalı. Alternatif olarak Florya ve Kartal da olabilir. Balmumcu gibi özel otomatik istasyonları baz almanı kesinlikle tavsiye etmem, arıza yapabilir ve uzun süre onarılmaz, sensörler güneş altında kalabilir vb.
Bence yapacağımız tek şey, bir şekilde MGM verilerini bulmak Oğuz, en iyisi bu 🙂
Santiago bak ne buldum koş 🙂 Hava Türkiye sitesinde iklim robotu denen bir bağlantı buldum (http://www.havaturkiye.com/weather/maps/city?LANG=tr&WMO=17060&PAG=0&CONT=trtr&UP=0&R=0&LEVEL=162®ION=0005&LAND=T01&MOD=tab&ART=TMX&NOREGION=0) ve burada Atatürk Havalimanı istasyonunun 1982-2013 yılları arasındaki bir çok ortalama verisi mevcut. Sıcaklık değerleri gerçekten yüksek, 2000’den sonra dediğin gibi artış ortalamaları etkilemiş olmalı. Bu işimize çok yarayacak 🙂
Ayrıca ben de Florya ve Kilyos istasyonlarının 1970-2011 arasındaki tüm ortalamaları var, yani en gerçekçi veriler. Ayrıca bir MGM istasyonunun daha verilerini buldum sayılır 🙂 Bunlar zaten bize yeter de artar.
Harikaymış bu 🙂
Geçmişte gerçekleşen GFS (850 hpa) sıcaklık diyagramını ya da ortalama sıcaklık diyagramını içeren bir site var mıdır?
Yok galiba.
Bir haftadır dikkat ediyorum, GFS 00Z’de Wetterzentrale’nin çizdiği GFS diyagramında ana çalıştırma 192 saatten sonra saçmalıyor ve sürekli aşırı sıcak çıkıyor.
Mesela bugün 850 hpa’da 20 derecelerin üzerine çıkartmış ana çalıştırmayı, fakat haritalarda o kadar sıcaklık görünmüyor.
Zaten 18Z diyagramı da sürekli abuk subuk bir şey çıkıyor, sanıyorum şu sıralar Meteociel’i takip etmek lazım, her ne kadar tasarımı Wetterzentrale kadar iyi olmasa da.
http://santiagonowcast.files.wordpress.com/2013/07/rtavn2042-tile.jpg
Mikronezya dilinde lider anlamına gelen ‘Soulik’ süper tayfununun 9 metrelik bir tsunamiye yol açabileceği kaygısıyla Çin ve Japonya tehlike kodunu kırmızıya yükseltti. Süper tayfun saatte 227 km hızla hareket ediyor.
http://www.vesti.ru/doc.html?id=1105091
http://www.storm247.com/weather/24.77_124/map
http://www.wunderground.com/tropical/tracking/wp201307_5day.html
Efsane bir diyagram olmuş. Tek senaryo bile normalin üzerini görememiş diyebiliriz 10 gün boyunca. Ben Pazar gününden itibaren 1 hafta Doğu Karadeniz’deyim, İstanbul’da olup Basra’ya nanik yapmak vardı be… Siz çıkarın tadını.
Hocam bir hafta on gün sonra Kuzeybatı Avrupa’ya efsanevi bir yüksek basınç çıkacak gibi duruyor..GFS ve ECMWF hemfikir..
Senelerce o bölgede fink atan alçak basınçlardan sonra alışık olmadığımız görüntüler bunlar.. Muazzam basınç yerleşimleri var, Ocak ve Şubatta olsa kesintisiz soğuklar inerdi üstümüze..
2014 kışı için prova yapıyor sistemler 🙂
Süper değil mi? Valla küresel ısınma çağında böyle ısrarlı blok yerleşimlerinin yazın olması da çok iyi bence. Temmuz’u atlattık sayılır, tarihsel eğilime uygun bir Ağustos da olursa bu yaz yok hükmünde olacak İstanbul için.
Evet süper hakikaten. Doğu Avrupa normalden bir miktar sıcak, orası da normallerinde falan olsaydı yazın “y”sini yaşamazdık.
Gidişat bu yazın 2011’den de serin olacağını gösteriyor, zira o yüksek basınç yerinden gidene kadar yaz biter zaten 🙂
Şunu da unutmayalım, istatiksel olarak İstanbul’da yazın en bunaltıcı dönemi hala gelmedi. (20 Temmuz – 20 Ağustos)
Santi dibine kadar haklısın da temmuzda bile “şu basınç yerleşimleri Ocak ve Şubat’ta olsa…” cümlesini duydum ya soğukçuların kralı ilan ettim seni.
Benim adım tipi, soyadım efsane hüleaaan 🙂
Soulik Tayfunu, Tayvan’da karaya ulaşmış, yarın Çin üzerinden Asya anakarasına çıkması bekleniyormuş
Ozan, Santiago ve White Fox; sizce, Orta Ve Doğu Karadeniz Bölgesindeki kuraklığın sebebi nedir? Normalinden 2-3 derece üzerinde olan deniz suyu sıcaklığı mı, bölgedeki Hes barajları mı, yoksa basınçlarla mı alakalı? Yaşlılarımız, böyle bir kurak yaz mevsiminin hiç yaşanmadığını söylüyorlar. Bugünkü sıcak havadan sonra insanlar sokaklarda felaket tellalığı yapmaya başladı. Cuma namazında bile, bir ilk olarak, bütün camilerde yağmur duası yapıldı.
HES ve deniz suyuyla ilgisi yok. Yeterince kuzeyli akış yok sizin o tarafa, yani evet basınç yerleşimleriyle ilgili. Hava çok sıcak olmayabilir ama yağış oluşmasını sağlayacak hava-deniz etkileşimi ve/veya hava-dağ etkileşimi sağlanamıyor.
Bilgilendirme için teşekkür ederim Ozan hocam. Fındık üreticileri için zor günler geçiyor. Fındık bahçeleri sarardı ve fındıklar yandı. Daha önce de 05.04.2004 tarihinde meydana gelen don olayı nedeniyle fındık üreticileri mağdur olmuştu.
Geçmiş olsun.
Havadelisi’ne katılıyorum. Özellikle 500 mb seviyesinde rüzgarın kuzeyli bileşenlerde olması gerekli ama daha çok batı güneybatı yönlerde kaldı. Bu yüzden de kuraklık sorunu yaşıyorsunuz.
Rüzgarın batı-güneybatı yönlerde olması da, Espiye için yağış konusunda her zaman dezavantaj oluşturuyor. Çünkü, ilçenin batısında bulunan 550 – 620 metre yüksekliğindeki dağlar yağışlı hava kütlesini engelliyor. Tek umudumuz kuzeyli rüzgarların esmesi 🙂
İlk on gün İstanbul’un değişik yerlerinden en düşük ve en yüksek sıcaklıklar…
Süper, teşekkürler.
Balmumcu-AHL farkı çok belirgin.
ECMWF ısrarla Temmuz’un 16’sı 17’si gibi üst seviyede pozitif bükümlü bir trof yerleştiriyor, sistem bu şekilde gelirse Ege merkezli bir yukarı seviye alçağı oluşabilir, bu da İstanbul’un bir bölümünde yağış demek. 🙂
Öyle bir örüntü var ki, 500 mb’da -10 izotermi Türkiye’nin kuzeybatısından günlerdir gitmek bilmiyor. Kütahya, Eskişehir, Beypazarı falan konvektif yağış sezonunu uzattıkça uzattı. Daha da uzatmaya devam edecek gibi.. oralarda bazı noktalar varken her gün yağışlı, Doğu Karadeniz’de çok nokta görmüyor o yağışı.
Bir ara bu Muson indeksi ile bu örüntünün ilişkisini incelemek lazım, daha evvel de (yani haftalar önce) Hindistan’da Muson’un yaklaşık 2 hafta erken başladığını, bölgede sıcaklıkların 8 ila 10 derece normalin altında olduğunu söylemiştim, Çihiro da Muson indeksindeki aşırı değerlere dikkat çekmişti. Bu işte bir iş var… 🙂
Ankara’nın kuzeyinde mezoölçekli konvektif fırtına (MCS) oluşuyor. Alt seviyeler çok kuru, microburst oluşturabilir. Bence oldukça tehlikeli bir fırtına, en azından konvektif rüzgar hamleleri hasar yapabilir, takip etmek lazım.
Kızılcahamam’da kısa sürede 24.8 mm yağış düşmüş. Uluslararası standartlara göre bariz kuvvetli yağış bu. 🙂
ECMWF coşmuş resmen. Yazın en sıcak zamanı geliyor, ama kendisi 850’deki +15 eşsıcaklık eğrisini Antalya’ya kadar ittirmiş. Vay ki vay.
Basra sıcakları kaçacak delik arıyor..
Atlantik’te çok ciddi değişimler var. Kuzey Atlantik deniz suyu sıcaklıkları Haziran ayında son 10 yıldır ilk defa bu kadar soğuk. NAO da öyle, 1992’den bu yana ilk defa Nisan-Haziran döneminde sürekli olarak pozitif değerlerde. Eğer bu şekilde devam ederse son 10-15 yıldır ilk defa Temmuz ayı normallerin altında bitebilir.
Önümüzdeki kış için de ipuçları sayılabilir bunlar, soğuk ve kurak..
Ben daha çok mevcut patterni 1999-2000’e benzetiyorum 🙂
Ben tarih açıklamıyorum artık, büyüsü bozuluyor fos çıkıyor sonra 🙂
Soğuk Atlantik = Pasif İzlanda. Yanılıyor muyum?
Evet, etkisi var.
Dek çalışır sıkıntı yok İç Anadolu düşünsün, Sensei Memo düşünsün 🙂
Hahaha El Nino



(Bkz. 4 Mart 2012)
Şeritler halinde gelen kütlelerin Batı Karadeniz’den geldiği açıktır, bu da onların DEK olduğuna karinedir, karineler de aksi ispatlanana dek gerçek kabul edilir.
Sensei Memo olarak selamlıyorum seni 😛
Kukurimaki’den selamlar 😀
Sensei Memo o gelenler göz hakkı biz kaymağı yeriz. Sen o iki küçücük şeritle yetinirsin Ankara’nın çukurunda. hahahahaha Bilkent’de de değilsinnnn 😀
Akademi menşeli felaket tellalları ne der acaba bu resme?
“Beğenmiyorsan takip etme, benden başka tahminci mi yok” diyebilirler 🙂
Bu arada lokasyonunuz bombaymış. Kışın tipi raporlarını bekliyor olacağız.
31 Ocak 2012 tipisinden arta kalanlar:
Her şeye tamam. Sıcak da olabilir. Ama şu nem hayatı zindan ediyor bana. Giderek de artıyor lanet. %100 nem mi olur arkadaş?! ..http://wp.me/a2LdOY-h
Gerçek sıcaklığın pek artmaması işi kolaylaştırıyor ama. Önümüzdeki günler de gayet iyi gözüküyor İstanbul için.
Tek tesellim o zaten. Sıcağa karşı allerjim var. Bir de nem olunca berbat bir hal alıyor.
Sabah 07:14 Florya..
Serin bir Temmuz sabahında Marmara’ya bakış ve yağmur ölçerim.. (4-5 kg civarı yağmış)..
Yağmur ölçer nereden satın alabilirim. Ben de çok aradım 😦
http://www.e-tartes.com/urun_detay.aspx?kat=6024&urn=435289&lang=tr-TR
http://www.tfatermometre.com/TFA/190/582/METEOROLOJi-CiHAZLARI-/pluviyometre-yagmur-olcer.html
Gök gürültüsüyle uyandım bu sabah.
Ben de gece uyandım, hem yağmura hem gök gürültüsüne.. Şiddetli yağmur yüzünden Mayıs ayından beri gece gündüz açık olan penceremi bir kaç saatliğine de olsa kapatmak zorunda kaldım..
Gece aynı kütle Marmara Adası açıklarından geçerken Tekirdağ’da da gürültüsü 6-7 kez duyuldu. Ramazan davulcusunun görevini 1 saatliğine devraldı 🙂
Evet ben de uyandım ve görünce şaşırdım 🙂
2013 yılının ilk 6 ayı ile Temmuz ayının ilk 10 günü, Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi için kurak geçti.Uzun vadeli tahminlere göre ise, gelecek günler durum daha da vahim.2013 yılı, kuraklık bakımından, tarihe geçebilir.
Öngörülmüş müydü bilmiyorum ama Beylikdüzü-Büyükçekmece bölgesinde dolu-fırtına-gök gürültüsü ve sağanak yağış görüldü saat 17:00 ‘de.
White Fox bana SMS’le haber verdi (haftalık 9 lira).
esprilerinize hayranım…
sağ olun 🙂 cidden SMS attı ama. – Ozan
Santiago, Anemodulion’a da söylemiştim, hatta Santiago dedi ki “Valla ben böyle sert rüzgarda oraj oluştuğunu hiç görmedim daha önce” dedi. 😀
Dedi vallahi. Tebrik ediyorum kendisini, verdiğimiz 9 TL’yi son kuruşuna kadar hak ediyor. Üstelik verdiğimiz koordinata göre Skew-t analizi de yapıyor 🙂
Günün görüntüsü – Saat 17:18 Başakşehir 🙂
havaya bakarak oluşumunu yorumlayabilir miyiz.. Bu olay da mı jet akımlarıyla ilgili ?
Üst seviyedeki güneybatılı jet akımı yaklaşık olarak 1 haftadır vardı. Fakat İstanbul’da son birkaç gündür de yer seviyesinde nem advekte eden ve yukarıdaki ile ters yönlü olan aşağı seviye jeti(hani o kuvvetli poyraz var ya o işte) ayrıca yukarıda diferansiyel adveksiyon da yaptı. Bu da izentropik yükselmeye neden oldu. Buna yer seviyesindeki yüksek yoğunlaşma sıcaklığı ve koşullu kararsızlık da ve bu mekanik yükseltici etkenlerde devreye girince İstanbul’un bazı noktalarında gökgürültülü sağanaklar oluştu.
Bugün de benzer durum var ama dünkü kadar baskın değil.
Biz izentropik yükselmeyi de iyi biliriz…
Yukarı seviye jetini evinde zor tutuyoruz…
Shelf cloud gibi bir şey bu 🙂
Oh be, radarda MAKS görüntü eski haline geri gelmiş (zoom olarak) 🙂 O kadar sea effect kaçtı ama olsun, darısı 2014 kışına 🙂
Trakya’da ani sağanak yağışlar görülüyor. Sabahki modellerin hepsini teker teker kontrol ettim, ne sınırlı alan modellerinde, ne de diğerlerinde bu yağışla ilgili bir tahmin bulamadım.
Kökü dışarda yağışlar… Mevzi sağanak lobisi…
Jet akımından kaynaklanan bir yağış bu.
Çok doğru, jet akımı modellerin bildiği bir şey değil henüz, sadece amatörler biliyor.
Takip edebileceğimiz, tahmin yürütebileceğimiz bir kaynak veya yöntem var mı?
GFS bizi ramazan boyu berekete boğmuş. Bereket yağacak bereket ahaha 😀

O çizgilere şükret bence.
SOULİK TAYFUNU
Batı Pasifik’te oluşan Soulik Tayfunu, Batı – Kuzeybatı yönünde 200 km/sa hızında Tayvan ve Çin’e doğru ilerliyor.Halen 2.kategorideki tayfunun 4.kategoriye kadar çıkması ve Cuma günü 3.kategoriye gerileyerek Tayvan’ın doğusundaki adaları ve Tayvan’ın kuzeyini vurması bekleniyor.Cumartesi günü ise hızını daha da düşürerek 110 – 120 km/sa’ye gerileyerek Çin’in doğu sahillerini etkilemesi bekleniyor.
Bugünün uydu görüntüsü
Yeni Zellanda’da 4 gün sonra muhteşem DEK’ler var. Açıklarda -11 giriyor. Deniz suyu sıcaklığı güney sahillerde 10-12 derece civarlarında muhteşem!

İtalya’daki Akdeniz iklimiyse bizdeki başka birşey. Yaz kış İtalya aynı, bugün de çizmenin şeklini almış.

White Fox geçenlerde “Japonya’da yazlar çok güzel geçiyor, püfür püfür” gibi bir şeyler söylemişti. Bugün aklıma geldi, Tokyo’nun hava durumuna bakayım dedim. Hava durumunu sizle paylaşıyorum ve kendisine diyorum ki:
http://goo.gl/02D8L 🙂 (sesli olarak açın)
Tokyo’da bugün yerel saatle 12:00’de 34,2 derece sıcaklık ve %57 nem ölçülmüş. Hey maşallah.
Tam deprem havası 😀
Okyanustan göğe doğru çıkan bir ateş topu da görülmüş son gelen bilgilere göre 🙂
Japonya’da her an bir ters fay kırılması olabilir. Tsunami serinletir onları 🙂
Şu anda sıradışı yüksek sıcaklıklar var, son 3 gündür böyle ondan önce 22’ler falan dolu var. Japonya’nın kent kent gündüz en yüksek sıcaklık ortalamaları bunlar:
Dediğimin arkasındayım.
Nemli bir yer için çok yüksek değerler Tilki’cim. Hiroşima Temmuz yağışı 259 mm ve en yüksek sıcaklık ortalaması neredeyse 31 derece! Öff yani, her gün sıcak duş almak gibi.
Ağustos daha da berbat.
Ama ben tam olarak Santiago’ya öyle de demedim ki. 🙂 Ben demiştim ki Türkiye’nin güneyi açık olsa yani Suriye-Irak, Mısır, Suudi Arabistan olmayıp okyanus olsa Japonya gibi güneyden habire yağışlar gelirdi, Afrikaymış, Basraymış hiçbirini bilmezdik dedim. Biz de ayrıca Toroslar ve Anadolu’daki engebenin 850 sıcaklığını daha da arttırdığını söyledim. Hatta Emre’ye de söylemiş olmam lazım benzer şeyleri.
Bir ekleme daha yapayım. Bu yukardaki değerlerin ölçüm istasyonlarının bulunduğu yerlerin hemen hepsi deniz kıyısında bizim Şile, Sarıyer gibi çevreler. Mesela yukarıdaki Tokyo verileri Tokyo’nun doğusundaki (denize yakın) Ōtemachi ilçesinin, bir de doğusundaki Ogouchi ilçesi var. Orada da temmuz en yüksek ortalaması 26.8, Ağustos 28.2 – bu kadar yağış varken katlanılabilir bir nemlilik, mesela biz bu gece neme boğulcaz, yağış falan da olmayacak. Ama japonlar habire şimşek görüyorlar, neme değer ! Yaz sonundan sonra da tayfunları var, çok eğlenceli 😛
Ötemachi ilçesinin kukurimaki köyünden sensei Memo 🙂
😀 😀 😀 – Ozan
haha 😀
ECMWF yine Karayelli sokmuş! Bence şimdilik %35 ihtimal falan var. 7 gün sonrasında Ukrayna’da -20’lik çekirdeğe sahip fıldır fıldır dönen bir ULL alanı var. Belki Kırım üzerinden Ege’ye iner (bu en iyi senaryo çünkü inerse yarı istasyoner hale gelir ve günlerce etkiler).
Belki Doğu Karadeniz’e doğru sapar, ya da Ukrayna’nın doğusuna gider. Modellerin her birinde senaryo farklı ama takip etmek gerek 🙂
Bence olacaksa Kırım’dan Kocaeli’ye insin 🙂
Şunu da hatırlatalım, artık yaz iyiden iyiye yerleşiyor, bu tip sistemlerin kuzeyimizden sıyırıp gitme olasılığı da hayli yüksek. En azından serinletsin yeter 🙂
Rize’de bekliyorum yağış olsun ya kuruduk 😀
Günlerdir (neredeyse bir haftadır) havada yağış bırakacak tek bulut yok ama DMİ’nin radarı hep yeşil kütle dolu. Şu anda da böyle. PPI’da kütleler var MAX’ı açınca kayboluyor.
Şu an radar adeta yıkılıyor açık yeşil ve sarı kütleler İstanbul’a doğru iniyor. Ama gerçekte ne havada ne de uydu görüntülerinde doğru düzgün bulut yok. Radarı oruç çarpmış anlaşılan 🙂
Tereddüt edince uydu görüntülerinden bakıyorum. Radarda Karadeniz üzerinde yer alan yeşilliklerde hiç bulut görünmüyor. Ama Bulgaristan’da görülen yerlerde yoğun bulutluluk var. Arızalı olma ihtimali yüksek bizim radarın.
Giresun ve çevresi için haziran ayı, kuraklık bakımından kabus gibi geçti. Oysa ki, temmuz ayı çok güzel başlamıştı ama beş gündür yine yağış yok. Fındık bahçeleri sarardı, durum vahim. Uzun vadeli tahminlere bakacak olursak, temmuz ayı da kurak geçecek gibi. Kısaca; gidişat sıcaklık bakımından iyi ama yağış bakımından kötü. Tek tesellimiz, geceleri serin olması.
Kuytu yerde kalmanın zararları işte. Güney sahiller 28-30 derece aralığında iken Tuzla tam 33 derece! Kışın ki avantajlarımızın acısı çıkıyor.
Kıştaki ne gibi avantajlar?
Karlı sistemlerde biraz daha serin kalmamız, karın biraz daha erken tutması vs.
Kıyıdan içeride misin sen?
1 km. içeride.
Bu arada avantaj derken sadece sahil kesimine göre anlamında söyledim. Yüksek kesimler falan değil.
Tamam anladım sağ ol 🙂 Karasallık var biraz yani.
Biraz etkisi var tabii. Örnek bu sabah 11.30 da benim bulunduğum yer 32.5 dereceydi ve rüzgar kuzeydoğudan esiyordu. 1 km ötede sahil ise 24 dereceydi rüzgar denizden estiği için.
Geçtiğimiz hafta, İstanbul/Göztepe’de 1933 yılında özellikle yaz mevsiminin oldukça serin geçtiği ve sadece 5 gün boyunca sıcaklıkların 30 derecenin üzerinde kaydedildiği paylaşılmıştı. Aslında o yıl Göztepe’de daha da ilginç şeyler olmuş 🙂
Ortalama sıcaklıklar, Kasım ayı hariç (İkinci teşrin) uzun yıllar ortalamasının (1929-2000) altında gerçekleşmiş. Kasım ayında 14.3 olan ortalama sıcaklık müthiş bir düşüşle Aralık ayında 5.2 derece olarak kaydedilmiş ve o yıl toplamda tam tamına 34 gün görülen don hadisesinin 11’i Aralık ayında gerçekleşmiş. Not:2013 Şubat ayında hiç don hadisesi görülmemiştir.
Temmuz ayında 30 derecenin üzeri hiç görülmemiş ve yaz günü sayısı 17, Haziran’da ise 16. Yine Temmuz ayının en düşük sıcaklığı 10.5 derece iken Haziran ayının en düşük sıcaklığı 7.2 derece!
Aralık ayında ise -8.4 derecelik bir ölçüm var ve ay içinde 2 gün sıcaklıklar gündüz dahi -2 derecenin üzerini görememiş.
İlk kar yağışının 21 Kasım’da görüldüğü 1933 yılında toplam yağış 753.6 mm. olarak kaydedilmiş. Kar yağışlı gün sayısı 19.
Rüzgar tahminleri için model önerisi olan var mı? Önümüzdeki günler için rüzgar yine kuvvetli eser mi?
http://linux-server.ims.metu.edu.tr/metuwrf/index.php?sayfa=mar°isken=wind10m&saat=42
Bir elektron mikroskobunda,kar tanelerinin görüntüleri;
http://realitypod.com/2011/02/snow-flake-under-an-electron-microscope/
Müthiş! İlginç olan, elektron mikroskobu için görüntülenen nesneler altın ya da karbonla kaplanıyor. Bu işlemi kar tanelerini eritmeden yapmak için özel bir düzenek hazırlamış olmalılar.
Bilginiz çok değerli. Ben de araştırayım dedim. Sonuç akla gelmeyecek kadar sıradan. Bu kar taneleri ABD’nin Batı Virginia eyaletindeki Bearden Dağı’nda toplanmış.-10,-20 ve -30 derecede görüntülenmiş. Bir özel düzenek kurulmamış anlaşılan…
Evet, yukarı seviye alçağı şu sıralar Edirne civarında etkili oluyor. Geceye doğru İstanbul’a doğru gelecek.
Santiago’nun, ılıkçılara kaçacak delik aratacak yeni yazısı ana sayfada…
Kaçmayacağız.
#DirenIlık2014Kışı
Sinop açıkları.. İlgimi çekti.
İlerleyen zamanlarda sel baskınları kaçınılmaz.
Şu an Tuzla’da bulunduğum yer 23 derece, 1.5 km ötedeki MGM istasyonu 27,8 ve sahil ise 22,4 derece. Ne değişik bir coğrafya 🙂
Evet arkadaşlar. Bir Yukarı Seviye Alçağı özellikle Trakya ve İç Egeyi etkilemeye hazırlanıyor. Özellikle yarın gün boyu Trakya’da kuvvetli sağanaklar görülecek. Aynı günün akşamı İstanbul’u mezo ölçekli konvektif fırtınalar etkilemeye başlayacak.
Çok az çiledi bugün.
Haziran ayı meteorolojik verilerini bloğumda yayınladım. İyi okumalar.
Bugünkü cephe analizim. http://mehmetgoktug.files.wordpress.com/2013/07/13070312_2_0306.gif
Büyük hayallerin uğrattığı hayal kırıklıkları da büyük ve yıkıcı oluyor maalesef..
Aşağıdaki diyagram ve modelin ertesi sabahında, İtalya’da türeyen alçak basınç sayesinde tepetaklak olan modelleri ve yıkılan hayallerimizi hangi gerçek hava delisi unutabilir ki..
Oysa ki ne hayaller kurmuştuk.. Tüm modeller hem fikirdi.. 1 hafta boyunca aralıksız kar, kıyılarda bile minimum 50 cm – 60 cm örtü, İstanbul’da -10 dereceye kadar inecek olan sıcaklıklar, Haliç’in donması vb. 🙂
27 Ocak sabahı neşeli bir şekilde kahvaltı ediyordum, GFS iyi çıkmıştı, sabırsızca ECMWF’yi bekliyordum, saat 9’da ECMWF de tamamlandı, rezaletti. GEM’e baktım o da, UKMO da öyle.. Boğazım düğümlendi.. Delinin halinden ancak başka bir deli anlar diyerek Ozan’ı aradım, ona da Deniz Bozkurt haber vermiş modeller değişti diye, üzüntüden ağlayacaktık neredeyse, o günü asla unutamam 🙂
26 Ocak 2012 GFS 18Z diyagramı
26 Ocak 2012 ECMWF 12Z çalıştırması
http://www.meteociel.fr/modeles/ecmwf.php?ech=72&mode=0&map=0&type=0&archive=1&mois=1&heure=12&jour=26&annee=2012
Arkadaşlar,
Santiago’nun vermek istediği mesajı almamış olanlar için bir tercüme yapayım. Önce 2 yıl öncesinin yaz diyagramları arasındaki benzerlikten bahsedilerek bu yazın da benzer şekilde geçebileceğine işaret ediliyor. Daha sonra her ne kadar efsane kaçmış olsa da arkasından gelen ve Sibirya etkisinde geçen 2012 kışına işaret ediliyor. Buradan hareketle 2014 kışının Sibirya etkisinde geçebileceği algısı yaratılmaya çalışılıyor. Çaktınız? #DirenmeSibirya
26.01.2014, Maslak – İstanbul
Alkım Çelakıl.
Deniz’i öldürmek istemiştim haberi aldığımda… 😦
“Yalan söylüyorsun, yalan yalan yalannnn” diyerek telefonu kapatmıştım 🙂
Ozan Deniz “JMA soğukları hala bize gönderiyor, diren Ozan, modeller eski haline gelecek” dediyse de olan olmuştu artık 🙂
Bu diyagramda çok acayip bir ayrıntı var. 1 Şubat’tan 2 Şubat’a geçerken ana senaryoya (yeşil çizgi) göre sıcaklık birkaç derece artıyor ve yağış da geliyor. Siklonik bir oluşum var büyük olasılıkla. Fakat bunların hepsi 850 mb sıcaklığı -10’un çok altındayken gerçekleşiyor.
Bu olsaymış herhalde daha önceki her şey unutulurmuş.
31 Ocak gecesi ve 1 Şubat günü yağan efsane karı oluşturan ULL, bu senaryoya göre daha batıya gidiyor ve güneye doğru geliyor, yani Karadeniz üzerindeki nispeten ılık hava geliyor yağışla beraber. Bir de hem rüzgarlar karayelli hem de ULL İstanbul’a çok yakın. -10 derecede kar yağardı yani.
http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?ech=6&code=0&mode=0&heure=18&jour=30&mois=1&annee=2012&archive=1
Bugünle, 2 sene önce bugünün diyagramları.. Nostalji olsun 🙂
03.07.2013 06Z

03.07.2011 18Z

Önceki senelerin diyagramlarına ulaşabileceğimiz bir adres var mı? Yoksa sen bilgisayara mı kaydediyorsun?
Bir ara kaydediyordum oradan kalmış, ulaşabileceğimiz bir adres yok sanırım.
Malkara’da geçen ay düşen yağış miktarı 273 mm ile normallerinin 7 katına ulaştı. Keza hemen 50 km batısındaki İpsala’da da 166 mm yağış görüldü. Ama Malkara’nın 60 km doğusunda yer alan Tekirdağ merkez, muhtemelen deniz kıyısı olmasının da etkisiyle yaz sağanaklarından nasibini alamadı ve 33 mm ile normallerinin biraz altında yağışla kapattı haziran ayını. Trakya’daki bazı istasyonların aylık sıcaklık ve yağış değerlendirmesiyle ilgili ufak bir yazı hazırladım. İstatistik sevenler için ilgi çekici olabilir.
İlerleyen günlerde bir Yukarı Seviye Alçağı Türkiye’nin kuzeydoğusunu etkileyecek. Ancak nereleri ne kadar etkiler yarın netleşir.
Giresun, son 53 yılın en kurak Haziran ayını yaşamış. Neyse ki Temmuz ayı yağışlı ve serin başladı, an itibariyle de Giresun merkez de sağanak yağış etkili oluyor, inşallah devamı gelir.
http://www.haberler.com/giresun-son-53-yilin-en-kurak-haziran-ayini-4789651-haberi/
Saat onu beş geçe,
Hans Wetterzentrale’de,
ECMWF’yi yayınladı, bütün ılıkçıklar ağladı,
Doktor doktor kalksana, modellere baksana,
Basra elden gidiyor, çaresine baksana
Uzun uzun yüksek basınçlar,
Dökülüyor yağmurlar,
Ben Basra’ya doyamadım,
Doysun bütün Iraklılar.
Model modele bakar,
Modellerin içinde, nice efsaneler yatar,
87’yi 2004’ü görenler,
Ilıkçılara selam çakar.
Elveda Basra sıcakları, mümkünse bir daha görüşmeyelim 🙂
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsecmeur.html
Bu arada Haziran başındaki AOF sınavlarından, o dönemlerimdeki gezmelerimden ve Türkiye’deki olaylardan kötü bir şeyi kaçırmışım. Discovery Channel’da Storm Chasers diye bir dizi vardır, meteorologlar özel araç gereç ile özel araçlarla hortumları kovalarlar, içlerine girerler falan. Oradaki önemli bilim adamlarından Tim Samaras o ara Oklahoma’da bir EF-3 hortumu kovalarken oğlu Paul ve Carl Young ile birlikte araçlarında hayatlarını kaybetmişler. Tam olarak nasıl olduğu bilinmiyor, araç ezilmiş olarak bulunmuş. Ölümle biten ilk kovalama sanırım bu. Tim dediğim adam da, aralarındaki en dikkatli adam aslında. Aracındaki 600 bin dolarcıklık radarı bozulmasın diye hortumları kovalamayı bırakıyordu; diğerleri de neden daha agresif değil derdi ona, kızardı. Kendince teknolojik aletlerden yeni bir şeyler yapıp, onları kullanıyordu. Yıldırımı ayrıntıları ile yakalamak için kameralar vs. Hortumun önüne ölçü aletleri koyar, gözlerindeki basıncı vs. ölçer bir şeyler yapar; ilk kez bir şeyleri ölçerdi falan. Bu dizi burada da yayınlansaydı da düzgün izleyebilseydim keşke dedirten tek adamdı oradaki. Oğlu Paul de ilk kez bir kovalamaya katılmış, son kovalaması olmuş. Allah hepsine gani gani rahmet eylesin.
Discovery özel bir Tribute to Tim bölümü yayınlamıştır ya da yayınlar herhalde.
Bkz. Tim Samaras:
http://www.nationalgeographic.com/explorers/bios/tim-samaras/
http://www.akilli.tv/video/tim-samaras-twistex-firtina-kovalayici-storm-chaser_655798
Havadelisi’nde bu önemli şahısla ilgili de bir kayıt olsun dedim.
——————————–
Bu arada Ozan abi, oturum açmayınca sayfalarda arama kutusu mu yok ben mi bulamadım? ?s=sorgu yaparak arama yapıyorum. Yoksa, olsa iyi olur.
Bu belgesel ülkemizde TRT HD kanalında FIRTINA AVCILARI adıyla yayınlanıyor.
Sezon olarak kaçıncı sezon yayınlanıyor acaba?
İstanbul Balmumcu’daki ENKA otomatik meteoroloji istasyonunun kayıtlarına göre, bu senenin Haziran ayında günün en yüksek sıcaklıklarının aylık ortalaması 25.6 derece olmuş. Aynı değer geçen yılın Haziran’ı için 28.4 derece imiş. Arada yaklaşık 3 derece fark var.
Yine geçen yıl aynı istasyonda Temmuz ayı en yüksek sıcaklık ortalaması tam 31 dereceymiş. Bu yıl ise 1 Temmuz saat 15.30 itibarıyle Balmumcu 23 dereceyi dahi görebilmiş değil… Bu hafta boyunca 30 dereceyi görmesini de beklemiyoruz.
Bu yaz İstanbul’da rüzgar bir başka esiyor…
Bu arada, KNMI kayıtlarına göre İstanbul’un en serin Temmuz günü 6 Temmuz 1933. Göztepe’de en yüksek sıcaklık 18.1 derece olmuş.
Ve nasıl bir yazmış ki o, sıcaklık Haziran-Temmuz-Ağustos boyunca sadece 5 gün 30 derecenin üzerine çıkmış. – Santiago
http://www.wetter3.de/Archiv/. Arşivden bakabilirsin ilginç.
2005’den bu yana küresel sıcaklık anomalisi. Sıcaklıklarda aşağı doğru bir eğilim var.
MGM, deniz otomatik istasyonları (DOMGİ) için ayrı bir bölüm açmış. Henüz bütün istasyonlar yok ama gayet güzel görünüyor. (Şablonlara 2 kere tıklarsanız ayrı bir kutucuk açılıyor)
http://mgm.gov.tr/deniz/domgi.aspx