Atış Serbest


DİKKAT! Atış Serbest sayfamızın adresi değişmiştir, artık sayfamız şuradadır.


 

Reklamlar

28.845 Responses to Atış Serbest

  1. welbane dedi ki:

    Ozan merhaba, ben de küçük bi gozlemimi paylaşmak istedim; 28 hazirana sıcak ve durgun sıradan bir yaz havası olarak başlamıştık ankara’da. ogle saatlerine kadar da o şekilde geçti. oglenden itibaren yıldırımlar şimşekler, saatte 30 km’yi bulan rüzgar ve 45 dakika kadar bardaktan boşanırcasına yağan yağmur. o yoğunlukta olmamakla birlikte halen sürüyor ve herhalde 30-40 kg düşmüştür m2’ye. sabah kısa kollu gömlek fazla gelirken şimdi her taraf kapalı olmasına rağmen üşüyoruz reis 🙂 saat 14-16 arasında sıcaklığın 10 derece düştüğünü nemin % 50 arttığını gösteriyordu itü haritaları. wunderground verileri de bunu desteklemekte http://www.wunderground.com/history/airport/LTAC/2010/6/28/DailyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA

    bir de bi sorum var; bu mevsimde bu tür sistemler en fazla bir iki gün sürerken bu 10 güne yaklaştı ve daha da gideceği yok, bir blocking hadisesi falan mı söz konusu yoksa?

    • havadelisi dedi ki:

      İstanbul’dan da benzer haberler geldi Tengizman’dan.. süper ne diyeyim. Üst seviye soğuğunun sürekli Türkiye üzerine pompalanmasından Batı Rusya ve Baltık Denizi üzerinde oluşan ve kıpırdamayan bir yüksek sorumlu. Böyle kıpırdamayan yüksek basınçlar da zaten blocking oluşturmuş oluyor, tanımı itibariyle. Yani haklısın. Çok kalite bir Haziran oluyor. Öte yandan İsviçre kupkuru, normalde bu mevsimde yağmur durmaz.

      • fatih aydın dedi ki:

        ozan bey isviçre kupkuru demişsiniz eğer dünyada buharlaşma ve yağış bir dengede ise biz başka bir yerin yağmurunu çalmış mı oluyoruz ayrıca şu saat itibarıyla batı karadenizi yalayarak gelen sistem nihayet sokuldu hayırlısı inşallah

  2. tengizman dedi ki:

    Bugun uzun yillardir gormedigim kadar siddetli yagmur yagdi,sanki surahiden uzerimize su dokuyorlardi. Gorus mesafesi cok dusuktu. Ruzgar bir kuzey yonlerden bir guney yonerden esiyordu yagis aninda cok ilgincti. Elektrikler gitti,dogalgaz kesildi. Zaten bulundugumuz yerde bircok yeri su basmis gazetelerin yazdigina gore.

    • havadelisi dedi ki:

      Radardan ve uydudan gördüm. Harika oluşumlar vardı. Bu sene konveksiyon manyağı oldu bütün Türkiye.

      • tengizman dedi ki:

        Bugun bizim semte yagan yagmurla ilgili iki video var,isteyen izleyebilir.

        http://www.facebook.com/profile.php?id=100000992031457&v=wall

      • çihiro dedi ki:

        hocam bu iki etti – 2009 temmuzu bir oluyor 🙂 – bakalım bu ılık kış serin yaz seyri ne zamana kadar sürecek.

        • havadelisi dedi ki:

          evet… geçen sene temmuz minimum muson rekoru ve bizde bir sürü yağış… sonra kış boyu aşırı negatif giden bir NAO… ardından rekor haziran yağışları.. bir sebeple denge bozuldu ve bir şekilde domino gibi bunlara yol açtığını düşünüyorum ama bir mekanizma öneremiyorum.. aslında kimse öneremiyor, halen bir sürü bilinmeyen var…. tekrar denge bulunana kadar aşırılıklar sürebilir… tamamen teorik konuşuyorum.. iklim sistemini bir sarkaç gibi düşünürsek… dengeye gelene kadar bir o yana bir bu yana salınabilir… göreceğiz.

          bu arada, güneş aktivitesinin son yıllarda azalmasının iklimi dürtüklemeye başladığına dair hipotezler var.. belki sebep budur. ama atıp tutma bunlar cidden, inanmak zorunda değilsiniz.

          • çihiro dedi ki:

            çok güzel söylediniz. gerçekten ben de böyle düşündüm. umarım dengeye girmez de kümülonimbus manyağı oluruz -olduk ya zaten- 🙂

  3. fatih aydın dedi ki:

    Ben Kocaeli Çayırova’dan yazıyorum yaş 33, 5 yaşından beri diyebilirim ki havayla ilgileniyorum bulutlar hep merakımdır onları incelemeyi severim meslek elektrik ama keşke meteoroloji mühendisi olabilseydim dedim ya bu benim hobim her sabah yüzümü yıkamadan ilk yaptığım şey havaya bakmaktır ve bendeki bu merak ve hobinin kimsede olmamasına ve bunu kimseyle paylaşamaktan da hep yakınmışımdır yağmur yağacağını tahmin ettiğimde ve bunu başkalarıyla paylaştığımda kendimi mutlu hissetmişimdir şimdi böyle bir siteyi de bulunca demek ki benim gibi çok insan varmış dedim eskiden tahminleri gökyüzünde kristalize olmuş bulutlardan yapardık onu gördüğüm zaman sevinirdim özellikle yazın ama şimdi teknoloji gelişti uydu ve radardan herşeyi görebiliyoruz

    • havadelisi dedi ki:

      Sevgili hava delisi Fatih, hoş geldiniz. Yorumlarınızı her zaman bekleriz. Ben de hep sizin gibiydim, 12 yaşındayken hava günlüğü tutuyordum, her gün ölçtüğüm sıcaklığı oraya yazıyordum. Teknoloji gelişince hem iyi oldu, hem de kötü oldu sanki… Bu arada ben de İzmitliyim.

  4. Anıl dedi ki:

    Ozan selam ne zamandır sesın solugun cıkmıyo sanırım tatıldesın, bu arada dıkkatımı ceken bısey oldu su anda Sakarya Karasu’ da sıcaklık 43 derece bu nasıl oldu anlamadım? Fikrin var mı?

    • havadelisi dedi ki:

      Selam Anıl, evet 4 günlük bir tatilden dün gece döndüm, şu an da çok yoğunum, bir süre de böyle olacak gibi..
      Karasu’daki olay klasik bir DMİ kalibrasyon ve / veya veri iletim hatası… Benim haritalara baksalar nereden ne zaman hatalı veri geldiğini görebilir ve sorunları çözebilirler ama ilgilendiklerini hiç sanmıyorum. Çevre bakanının bugün hangi ildeki toplantıya katılıp kime plaket verdiği çok daha önemli.

  5. çihiro dedi ki:

    hocam bir alçak basıncın yolunu, istikametini ne belirler? demek istediğim alçak basınç nereye varmak ister? onun yolunu kim belirler? niye şöyle bir yol değil de şöyle bir yoldan gider 🙂 ben şöyle düşündüm. fizikte vardır ya sıcak soğuğa soğuk sıcağa akar. dengelemeye çalışırlar birbirlerini. atmosferdeki basınç sistemleri de böyle midir?

    • havadelisi dedi ki:

      sevgili çihiro, bir alçak basıncın bütün olayı dünya üzerinde eşitsiz dağılmış ısı enerjisini, daha az ısısı olan yerlere taşımaktır. zenginden alıp fakire vermektir yani. ne güzel değil mi?

      • çihiro dedi ki:

        ısı enerjisi.bu konuda biraz araştırma yapayım.sıcaklık değil ısı.yani bu kadar basit(! 😀 ) olay ama bir AB nereye gider 3 gün içinde bilemiyor kimse tam olarak.vay be.peki ya YB :S

        • havadelisi dedi ki:

          yüksek basınçlar da alçakların bulunmadığı yerlerde bulunur 🙂 bu arada, alçak basınçlar, daha sıcak yerlerden daha soğuk yerlere ısı taşıyarak durumu dengelemeye çalışır. böyle daha doğru. termodinamiğin temelleri 🙂

          • çihiro dedi ki:

            ama hocam olmadı ki.yaz musonlarında okyanusdan karaya AB ler (siklonlar yada.aynı şeymi bilmiyorum.onlar da AB sayılır herhalde :S ) gidiyor.karalar yazın okyanuslardan çok daha sıcak oluyor ama.anlamadım yine 🙂

        • havadelisi dedi ki:

          o söylediğin bölgede yaz-kış farkı fazla yok.. tropikal alçak basınçlar, her zaman çevrelerinden sıcak olan tropiklerden dışarı doğru hareket ederler.

  6. Fortesla dedi ki:

    Hocam, boş işlerle ugrasacagımıza (malum) bari bilgilerinizden faydalanalım.Kışa yaklaşırken ulkemizin baslıca yagıs kaynagı olan orta akdeniz siklonlarını detaylı bır bıcımde tartısmak burada bır baslık altında mumkun mudur acaba?Zıra ulkemızde olusan kıs kuraklıklarına dırek etkılerı mevcut.

    • havadelisi dedi ki:

      Şimdi Fortesla hocam, bu konuda epey çalışmalar var aslında. Bu sayfalar dar gelir baştan tartışmaya. Ama spesifik sorunuz varsa bilgim dahilinde yanıtlamaya çalışırım.

      • Fortesla dedi ki:

        Tamam soyle sorayım o zaman, bırıncısı bu sıklonların olusumu neden genelde adrıyatık uzerınde olmaktadır?Alp daglarının bunda etkısı nedır? Ikıncısı bu sıklonların olusum sayıları uzerınde denız ve hava basıncı kosulları nasıl etkı yapmaktadırlar? ucuncusu, genel olarak ızledıklerı rotalar (Italya_Yunanıstan_Turkıye) neden bu sekılde olmaktadır? Sımdıden sagolun.

      • havadelisi dedi ki:

        Bunlara ayrıntılı cevap verirsem referanslarla desteklenmesi gereken ayrı bir yazı olur, onun için şimdilik kısaca cevap vereyim, ilerde vaktim olunca toparlar bir yazı haline getiririm. Bu arada bu siklon konusunun uzmanı İTÜ Avrasya Yer Bilimleri Enstitü’sünden Deniz Bozkurt’tur, ondan da katkılarını rica ederiz.

        Aslında siklonların oluşumu bütün Akdeniz üzerinde gerçekleşebiliyor. Bu oluşum yerlerinin bir istatistiği yapıldığında, ana oluşum bölgeleri ortaya çıkıyor. Bunlardan birisi senin dediğin gibi Adriyatik, ötekiler de Cenova Körfezi ve Ege Denizi’dir. Akdeniz’in bu üç uzantısının da ortak özelliği, kuzeye doğru uzanıyor olmaları. Bu durum ilk sorunun cevabını da içeriyor. Akdeniz üzerinde oluşan siklonlar büyük ölçüde, soğuk ve ılık hava kütlelerinin karşılaştığı yerlerde türeyen cephesel siklonlardır (frontal cyclones). Bu cephe de bildiğimiz gibi, kutupsal cephe, yani kuzeyin soğuğunun sınırını oluşturan cephe. Kutupsal cephe, malum, genelde kuzeye daha yakın. Güneye indiği zaman da Akdeniz’le ilk temas ettiği yer yukarıda saydığım üç bölge. Cephesel siklonlar cepheyi, yani soğuğun sınırını takip etmek eğilimindedir. Bundan dolayı genelde batıdan-doğuya doğru ilerlerler, soğuk Doğu Avrupa’da fazla yoksa kuzeye doğru kıvrılırlar. Siklonların rotalarını inceleyen klimatoloji dalına “cyclone tracking” deniyor. Kutupsal cephe ne kadar güneydeyse rota da o kadar güneyde oluyor.

        Alplerin Akdeniz’deki siklon oluşumuna pek etkisi yok, ama oluşan siklonların kuzeye ilerlemesini engelleyip Alplerin güneyindeki yerlerin çok daha fazla yağış almasına yol açabiliyorlar. Aynı şekilde kuzeyden geçen siklonların da Akdeniz’i etkilemesine engel olabiliyorlar.

        Ülkemizde ılık kışlar daha yağışlıdır (özellikle batı ve güneyde). Mantığı: kutupsal cephe biraz kuzeyimizde ve batımızda kalır, onun sınırını izleyen siklonlar da bize yağış getirir. Aslında ılık hava da getirir, çünkü siklonu oluşturan şey enerjidir, yani ısıdır. Bu tabii işin çok genelleştirilmiş, şematize edilmiş hali. Yine de olayı kavrama bakımından fena bir genelleme değil. Kurak bir kış düşünelim. Mesela 1992 Ocak ayı çok kuraktır Ege bölgesinde, ama çok da soğuktur. Kutupsal cephe ta güneyimize indiği için siklonlar yukarı kıvrılıp bize ulaşamamıştır. Bütün yağış Karadeniz’den “sea effect” şeklinde gerçekleşmiştir.

        • Fortesla dedi ki:

          Tesekkurler, benım ıcın bazı noktalar aydınlanmıs oldu.Boylece ya kar ve az yagıs, ya da yagmur ve bol yagıs tezımde daha bır saglamlastı kafamda. Tabıı gonul ıster kı hep 2004 kısı gıbı kıslar yasayalım. Hem kar bol olsun hem yagıs. Ama cografyamızda bırınden bırını secmek durumundayız cogu zaman. Umarım bu kıs guzel bır seyler goruruz.

  7. vkaynar dedi ki:

    sayın ozan bey güneyli hava akımlarının karadenize sürüklenmesiyle istanbula dönüş hareketiyle aşırı yağışlar bekliyor musunuz?

    • havadelisi dedi ki:

      evet takip etmek gerekiyor. ama batı karadenizi de vurabilir, göreceğiz. son model runları biraz doğuya kaydırmış bugünkü yağışı. bu gece ve yarın daha tehlikeli gibi duruyor istanbul için

  8. Anıl dedi ki:

    Selam, meteor.gov.tr ye göre 31 mayısta olculen en yuksek sıcaklık denızlı-guney 56,8 olarak gozukuyor fark ettınız mı ?

    • havadelisi dedi ki:

      Merhaba, evet ben dahil birkaç kişi fark etti… İlginç olan, bunu düzeltmeyip, bir de haritasını çizmeleri… Oof of.

  9. çihiro dedi ki:

    “Meteoroloji’nin tahminlerine göre bu yıl geçen yıla oranla 1-2 derece daha sıcak geçecek”
    katılıyor musunuz buna hocam?

    nasa bilinen en sıcak yıl olacak filan demiş ama abartı gibi. 2010 a kadar hiç buzul kalmayacak filan diyordu aynı insanlar.

    • havadelisi dedi ki:

      DMİ’nin dediği çıkabilir, benim elimde mevsimlik tahmin yapacak araç olmadığı için bir şey diyemem. Göreceğiz.
      NASA sıcak geçmese de sıcaktı der. Ciddiye almıyorum, çok politize oldular.

  10. BEHLÜL dedi ki:

    Ozan yarın çok aşırı yağış olabilir uyarı yapmaya gerek var mıdır?resmi kurumlar geç kalabilir her zaman olduğu gibi…

  11. çihiro dedi ki:

    çok boşladık seni biraz soru soralım 😀 şu günlerde akdeniz den balkanlara ilerleyen ve ilerledikçe derinleşen bir AB varki 980 lere kadar iniyor ve müthiş yağışlar bırakıyor.azıcık doğudan gitseydi sistem, türkiye gümbür gümbür olurdu sanırsam 🙂 sorum; şöyle güzel bir bahar yağışı alamadı anadolu.ne zaman alabiliriz, tüyo verir misin 🙂

  12. Tengizman dedi ki:

    Ozan cok sicak su an.Son sicakliklarda batinin en sicak yeriyiz neredeyse.Bunun sebebi nedir? Ozellikle kucukcekmecenin bulundugu bolge 25 derece gozukuyor.Ist’un kuzeyi 14-15 derece.Ama inanilmaz bir bunaltici hava var su an.

    • havadelisi dedi ki:

      Baharda bazen böyle sıcak akınları oluyor, normalde meltem sıcağı hafifletir ama hem belki aşırı bina yoğunluğunun meltemi kesmesinden hem de Marmara Denizi Karadeniz’den daha sıcak olduğundan meltem mekanizmasının iyi çalışmamasından, sıcak hava sizin oralarda sıkışıp kalmış.

  13. BEHLÜL dedi ki:

    D.M.İ nin sitesinde izmit için en yüksek kar :25.02.1983 74.0 cm olarak gösterilirken istanbul böl. müd. sitesi istasyon kısmında 06.01.2002 tarihinde de 33cm kar hangisi doğru?

  14. çihiro dedi ki:

    doğru mu?
    izmir-aliağa 176.8 kg diyor dmi.(10.05.2010 06:00 – 11.05.2010 06:00 (UTC) Arası)yoksa yine klasik bir dmi hatası mı?

    • havadelisi dedi ki:

      yanlış tabii ki. bazen akşamına düzeltiyorlar.

      • çihiro dedi ki:

        saat 20.düzeltilmiş değil. yani hata yapılır da düzeltilmez mi ya. ağlamak istiyorum.

    • havadelisi dedi ki:

      Haritasını bile çizmişler:
      11 Mayıs 2010 yağış haritası
      Bu haritayı çizen adam bu mevsimde Ege kıyısında sadece bir tek yerleşim yerine bir günde 170 mm yağmur düşmeyeceğini, bunun mantıksız olduğunu bilmiyordur. Bilse bile düzeltmez, amirin onayı lazım. Devlet dairesi işte. Yazık.

  15. BEHLÜL dedi ki:

    Kuzey, batı ve orta avrupa ikliminde son iki yılldır özellikle de bu yılın ilk beş ayında ekstrem diyebileceğimiz bazı olaylar gözlenmiş gibi, kar fırtınalarıyla başlayıp son olarak cannes’ta görülen 6-7m dalgalar v.b. bunun sebebi nedir?ayrıca bu volkan faaliyetleri ve devamında iklim üzerinde bir takım etkileri olacak mı?kül ve tozlar yeteri kadar yükseğe çıkmamış olsa da…bu arada bazılarının bilmeden ahkam kestiği bir ortamda (başka sitelerde) sonuna kadar bilimsel ve gerçekci tahminler ve yorumlar yapan akademik kariyeri olan sizin gibi insanlara izin verinde üstad yada hocam diyelim…

    • havadelisi dedi ki:

      Güzel sözlerin için öncelikle teşekkürler Behlül. “Ekstrem” dediğimiz olaylar bile onları nasıl tanımladığımıza bağlıdır.. Elimizde yüz değil bin yıllık veri olsaydı belki şimdi ekstrem görünen olaylar son derece normal olacaktı.. bu bir… kül ve tozların iklime etkisi olsa bile, bu yanardağ patlaması görece ufak olduğu için bu etkiyi tespit bile edemeyiz bana kalırsa.. yani mesela 2011 kışı zaten normalde de soğuk geçecek bir kış olabilir, eğer soğuk geçerse tutup bunu yanardağa bağlamak saçma olur, çünkü patlama küçük. bunun yanında el nino’nun ortadan kaybolmaya başladığı ve okyanus ısı miktarında keskin düşüşler olduğu söyleniyor, bunlar hep küresel ortalama sıcaklıkları aşağı çekecek unsurlar… yani yanardağa gelene kadar başka şeyler var… bunların ve yanardağın ayrı ayrı etkilerini tespit edebilmek mümkün değilken yanardağı sorumlu göstermek bilimsel olmaz…

  16. BEHLÜL dedi ki:

    http://www.hurriyet.com.tr/dunya/14662065.asp?gid=373 hadi buyur acaba izlanda dilinde yaramaz çocuk nasıl denir bu yanardağ dalga gecer gibi ceeee deyip kaçıyor..Ozan Üstad…???

    • havadelisi dedi ki:

      ne üstadı Behlül bey o sizin teveccühünüz.. bu yanardağın son patlama serisi iki yıl devam etmiş.. daha başımıza çok işler açabilir.

  17. çihiro dedi ki:

    kışın anadolu’nun neden ılık olduğunu çok güzel açıklamıştın.mayıs ta yaşadığımız bu durgunluğun sebebini de açıklayabilecek misin ozan hocam 🙂 sınırlarını zorluyorum senin.kendim için değil.ben makineciyim.sen öğren diye yani. yoksa banane canım havadan 😀 😀

    • havadelisi dedi ki:

      haha 🙂 üst seviyeler yeterince soğuk değil…
      ayrıca modellere takılma, yağmur yağacak 🙂
      biraz serinlik lazım, şimdilik batı avrupada o serinlik.

      • çihiro dedi ki:

        dört gözle bekliyorum.modellere pek güvenmem zaten ama yinede böyle yağışsız gösterince can sıkıyorlar.çok teşekkürler.kendine iyi bak.bizi bırakma sensiz 🙂

  18. çihiro dedi ki:

    ozan bey hocam.ben bir acemi olarak baktım modellere.anladığım kadarıyla ülkemiz üzerinde öyle ciddi bir YB yok.1012-1013 gibi normal değerler var.şimdi bu durumda ısınan yerin yükselip öğleden sonra yağış bırakması gerekmiyormu.niye üzüyor beni bu troposfer 😦 YB yok.YB yoksa ne olur AB olur.AB de yağışdır.tamam her AB yağış değil ama en azından bahardayız.bahar AB si yağış demek.illa orta akdeniz den balkanlar dan ithal yağış almak zorundamıyız.kendi yağışımızı üretelim.(şimdi konudan saptım ama kısaca niye yağmur yağmıyor bir YB olmamasına rağmen demek istedim)
    ve bu videolar gerçekten kalbe zararlı.arosa özellikle.öldürür insanı :S http://www.youtube.com/user/zanmerto

    • havadelisi dedi ki:

      Deniz seviyesinde standard basınç değeri 1013 mb kabul edilir. Yani maç ortada. Alçak basınç var diyemeyiz. Ayrıca her alçak basınç da yağış getirmez, yazın oluşan termik alçak basınçlar kupkuru da olabilir, mesela Basra alçağı, mesela Anadolu üzerinde hatta güney ege’de yazın oluşan alçak basınçlar… Gerçi bunları sen de yazmışsın evet, şu anda yaz aylarında değiliz, bahardayız… Bugün yağış olmadığına göre, demek ki yeterince ve uygun şartlarda dikey kararsızlık ve/veya nem yok havada.. Yeterince ısınma var aslında haklısın.. ama bu konvektif işler çok daha karmaşık…. hava sütunundaki yapı da önemli, mesela “shear” (kesme) varsa, yani değişik seviyelerde değişik yönlerden esiyorsa rüzgar, bu ısınan havanın konvektif bulut oluşturacak biçimde dikine yükselmesini engelleyebiliyor… bu konularda çok fazla da bilgim yok aslında, akıl yürütüyorum… iyi bir meteoroloğa sormak lazım ama Türkiye’de var mı bu mezo-ölçek hadiseleri çok iyi bilen bir uzman, onu bilemiyorum… atan tutan çok olur ama hakkını vererek açıklayanı bulmak zordur. CAPE (convective available potential energy) ve “lifted index” değerlerine bak modellerden… ingilizce kaynaklardan da okuyabilirsin…

      • çihiro dedi ki:

        çok çok teşekkürler.hemen bakıyorum.umarın bir an önce mayıs yağmurları başlar.modeller çok kötü gidiyor.mayıs ortasına kadar yok gibi.söylemek istediklerimin en azı “teşekkür ederim”

  19. derya dedi ki:

    (Aşağıdaki yorumlar havaturka.com’da katıldığım bir tartışmadan alıntıdır.)
    Çok ilginç değil mi, acaba nao bu kadar negatifteyken nasıl oluyor da ülkemizin batı kesimleri uzun süre yağış alamayacak. Acaba modeller düzelir mi?…

    • havadelisi dedi ki:

      NAO’nun ülkemizin yağış rejimine etkisi kış aylarında en fazladır, diğer mevsimlerde daha azdır ya da yoktur, varsa bile başka etkilerin (konveksiyon, Basra alçağı vb) gölgesinde kalır. Onun için NAO ve yağış arasında sürekli bir ilişki aramayalım derim.

      • derya dedi ki:

        Havadelisi öncelikle soruma cevap verdiğin için teşekkür ederim.burada sizin gibi semih bey gibi ve aklıma gelmeyen diğer arkadaşlarlar gibi seviyeli insanları görmek beni çok mutlu ediyor.birbirimizin yorumlarına katılırız katılmayız ama birbirinize olan saygınızı görmek beni çok mutlu ediyor.Semih bey sizde benim gibi sanırım düşünüyorsunuz.şu anda NAO nun negatif seyir izlemesi sanırım ülkemize tekrar ara ara yağışlı havaları getirecek.

        • havadelisi dedi ki:

          Rica ederim. Şimdi, şu var: NAO iklim paterni bundan 23 yıl önce keşfedildi. O günden beri de bu konuda çok sayıda araştırma yapıldı ve NAO’nun etkileri şu anda epeyce iyi biliniyor diyebiliriz. Ben çoğu zaman bir konu hakkında görüş bildirirken, bilimin bugün geldiği noktayı referans alıyorum, yani öncelikle insanlığın üretmiş olduğu ortak ‘bilgi’yi aktarmaya çalışıyorum. Bunu yapmak mesleğimden dolayı da zaten görevim sayılır. NAO’nun bizim bulunduğumuz bölgenin yağış özelliklerini daha çok kış aylarında etkilediği bilgisi de, yıllardır yapılan araştırmalar, istatistik analizler sonucu elde edilen sağlam bir bilgidir, benim görüşüm ya da spekülasyonum değildir. O yüzden buna katılmayı ya da katılmamayı ben biraz garip buluyorum. Bence böyle bilgileri birer görüş olarak değil, daha ziyade veri olarak kabul edip, yani bilgimizi arttırıp, yorumlarımızı da ona göre şekillendirmeliyiz. Söylemek istediğim şu, önümüzdeki gün ve haftalarda havalar yine serinleyebilir, gene yağmur yağabilir, ama bunun sebebini NAO’dan çok öteki iklimsel dinamiklerde aramak ve onları daha iyi anlamaya çalışmak daha doğru olur. Herkese iyi günler.

  20. çihiro dedi ki:

    dmi ye balıkesir radarının akibetini sordum şu cevabı aldım ” Radar sistemlerimize ve sunduğumuz hizmetlere göstediğiniz ilgi için teşekkür ederiz. Balıkesir radarının arızasının giderilmesi çalışmaları, sistemin tasarım ve üretimini yapan üretici firma ile koordinasyon içinde, yoğun bir şekilde sürdürülmektedir. Ancak, yüksek enerji, mikrodalga, mekanik ve elektronik bileşenlerden oluşan radar sisteminin arızasının tespitinin zaman alıcı bir işlem olması ve arızalanan parçaların siparişle üretilmesi gibi durumlar nedeniyle, arıza giderme süreci uzun sürebilmektedir. Arızalı parçanın yenisi yurt dışından gelir gelmez, Balıkesir radarını tekrar hizmete sunacağız. ” buda mizah sayılır.son teknolojiyi kullanan bir kurum daha arızanın yerini dahi tespit edememiş vaziyette.bekara karı boşamak kolay derler.belki benim durumumda budur ama bilemiyorum ozan hocam 🙂

    • havadelisi dedi ki:

      Radarın tamiri gerçekten kolay olmayabilir.. Fakat birçok şeyde olduğu gibi bunda da dışa bağımlı oluşumuz ve o arızalı parçanın yenisine kimbilir ne astronomik bir meblağ ödeniyor olması.. bunlar acı şeyler.

  21. behlül dedi ki:

    Ozan;hürriyetteki volkanın 10 felaket senaryosu haberini okuyunca benim seneryolarımın masum ve daha mantıklı olduğunu gördüm..ben koptum vallaha 🙂

  22. behlül dedi ki:

    Jet akımları, yer yüzeyinden en az 10 kilometre yukarda esen şiddetli rüzgârlardır. Akım kanalları 4000 kilometre uzunluğunda ve 500 kilometre genişliğinde olabilir.Jet akımlarının çekirdek bölümünde hızları saatte 300 kilometrenin üzerine çıkabilir.şimdi çoktan seçmeli uzmanlık sorusu :)türkiyeye son bir kaç yıldır haftalarca takip edip bir türlü sınıra kadar getirip içeri sokamadığımız soğuk ve kar yağışlı sistemlerin ve son olarak kül bulutlarının ülkemize gelmesine acaba bizim 4001.km olmamızmı yoksa son hızlarının 301 km olamaması mı sebep? :)) bu durum çok sinir bozucu oluyorda.Ozan beyin keyfi yerinde tabi 3 senedir kar kış kıyamet doydular kendileri ama bir gün memlekete dönecekler efem. :))

    • havadelisi dedi ki:

      Dönücem tabii, o zaman ağlarız birlikte bütün akımlara 🙂
      Jet akımları bütün atmosferle birlikte şekillenir… 4001 ya da 301’le ilgisi yok yani bu işin..

  23. çihiro dedi ki:

    güzel bir soru buldum 🙂 şimdi modellerde, 850 mb haritalarda sıcaklık değerleri görüyoruz.bunlar 1.5 km civarındaki sıcaklıklar.örneğin 1500 rakımlı bir noktanın sıcaklığı 20 derece gözüküyor modellerde.şimdi o noktadan itibaren 1500 metremi yoksa 1500 metre yükseklikteki o noktamı 20 derece?
    anlatabilmişimdir umarım derdimi.değerli cevabınızı bekliyorum efendim 🙂

    • havadelisi dedi ki:

      tabii ki, deniz seviyesinden 1500 metre yükseklikteki nokta 20 derece… bu arada, 850 milibar bir basınç değeri bildiğiniz gibi, genel olarak o basınç değeri 1500 metre rakım civarına denk geldiği için 1500 metredeki sıcaklık diyoruz, ama durum her zaman böyle değil, yani düşeydeki sıcaklık/basınç dağılımına bağlı olarak 850 milibar 1500 metreden farklı yüksekliklere de denk gelebiliyor….

      http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula

      • mzf dedi ki:

        Yerden fırlatılan pilot balona bağlı basınç sensörü hangi seviyede 850 hpa basınç ölçüyorsa oradaki sıcaklık değeridir. 1500 ortalama kaba bir değerdir. Burda önemli olan basınç seviyesidir. Standart basınç seviyelerinde (850, 700, 500, 300, 200 hpa) ölçülen; basınç yüksekliği, sıcaklık, nem ve rüzgar yön ve hız değerleri meteorolojik haritalarda değerlendirmeye alınır.

        • Havadelisi dedi ki:

          Çok teşekkürler değerli bilgileriniz için. Ben de bunları söylemek istemiştim, umarım yanlış anlaşılmamıştır.

    • White Fox dedi ki:

      Thickness aklına bir çağırışım yapıyor mu peki, bu konuda? 🙂

  24. korhan(trakya) dedi ki:

    Elinize sağlık Ozan bey yararlı ve güzel bir site yapmışsınız.Ben de bir meteoroloji meraklısı ve iflah olmaz kar bağımlısıyım.Sitenizi bu kış takip ettim ve ilk kez yazıyorum.Aslında benim çocukluğum batı karadeniz sahilinde geçti ve bölgemin efsane kar yağışlarına ne mutlu ki şahitlik ettim.Trakya bölgesindeki 6. kış sezonum ve birkaç kar tanesi dışında kısır geçen 2006-07 ve 2007-08 sezonları (lanetli kışlar) dışında her kış 1 belki 2 sistemle avunmuştum.Ama bu sezon hem 9 kez kar aldık hem de gayet güzel kar kalınlığı (40cm) oluştu.

  25. Ozan Deniz dedi ki:

    Bu sene kırkikindi yağmur rekoru bekliyorum. Bunlar Mart sonu ve Nisan başı kar sağanakları şeklinde de olabilir. Özelikle Nisan, Mayıs ve Haziran’da müthiş öğleden sonra yağmur sağanakları olacak. Tahminen son 50 yılın en yüksek yağış değerleri gerçekleşecek. Haziran’da 1986 yılında görülen dolu yağışlarının bir benzeri görülebilir. En çok Trakya , İç ege , iç anadolu, Göller Bölgesi, ve Karadenizin iç kesimlerinda oluşacak bu öğleden sonra sağanakları. Artı bu yaz Ege ve Akdeniz’de genelde yazın görülmeyen yağışlar vuku bulacak.

    • havadelisi dedi ki:

      Aylar sonra bu tahmininin tam olarak tuttuğunu görmek çok ilginç 🙂 Rekor seviyedeki yağışların neden gerçekleşeceğine dair bir şey söylememişsin ama yine de iyi tahmin sevgili hava delisi Ozan kardeşim 🙂

      • özgür dedi ki:

        İşte bu gerçeğin ta kendisi. 5 günden sonrası için yapılan tahminler bazı yerlerde rüyalar başlığı altında incelenirken ozan deniz bey bizlere yok artık lebron james reklamını hatırlatırcasına taaaaa 3 ay öncesinden hedefi tam onikiden vuran mükemmel bir tahmin yapıyor ve şu işe bakınki adaşı ozan bey onu bu kez eleştirmiyor tebrik ediyor. eskiden bu düşüncesine alkış tutanlarda nedense hiç ses çıkarmıyor. böyle eyyamcılık böyle adam kayırmacılık zor görülür. ozan deniz gerçekten muhteşemsiniz başarılarınızın devamını diliyorum. İnşallah aynı başarıları kış dönemi için gösterirsiniz. Havadelisi olan ozan bey sende gör bak ne cevherler var ne tahminciler var. örnek al onları kendini geliştir biraz.

        • havadelisi dedi ki:

          Yorumunuz için teşekkürler Özgür Bey. İlk yorumunuzu keşke daha mala davara faydalı bir bağlamda yapsaydınız, ben de diğer okurlar da berhudar olurduk. Dikkat ettiyseniz “Rekor seviyedeki yağışların neden gerçekleşeceğine dair bir şey söylememişsin” diyerek Ozan Deniz’in tahminine karşı şüphemi zaten belirtmişim. Kendisi de zaten benim bu uzun süreli tahminlere bakış açımın farkında. Bu şakayla karışık tebriğimi bu kadar ciddiye alıp, tanımadığınız insanları eyyamcı, adam kayırmacı ilan etmek de sizin bu bloga yaptığınız müthiş bir katkı olarak tarihteki yerini aldı. Sizi de can-ı gönülden tebrik ederim.

  26. kemal sakarya dedi ki:

    merhabalar ozan bey yıllardır gözlemlediğim bir olay var yıldız dağlarını ne kadar biliyorsunuz bilmiyorum. iğneada yolu üstünde yenice köy demirköy arasında rakımı tahmini 500mt ve üstü olan dar bir bölge. burada trakyada yağış kesilsede çok uzun süre kar yağışı devam ediyor tabi poyraz devam ettiği müddetçe..meteorojinin radarları yokken bizzat görmek için giderdim..5 gün aralıksız sürdüğüne şahit oldum. mahsur kalıp kimeyi inandıramadığım da olmuştur.. artık radardan takip ediyorum. bu olay da deniz etkisi karı mıdır?? yükseklik ile bağlantısı nedir.. teşekkürler

    • havadelisi dedi ki:

      Merhaba Kemal Sakarya. Anlattığınız olay ders kitaplarına girmesi gereken bir deniz etkisi karı örneğidir. Çok heyecan verici bir hadisedir, radarın devreye girmesinden önce bundan haberdar olmuş olmanız harika. Ben hem radar görüntüleri yardımıyla hem de Çorlu’lu bir hava delisi arkadaşımın (Ozan Deniz, okuyorsan yorum yap) uyandırmasıyla bunu farketmiştim. Evet poyraz estiğinde, özellikle tam poyraz ve gündoğusuna yakın poyraz esiyorsa ve kuvvetli soğuk mevcutsa anlattığınız bölgedeki dar alanda kar akıl almaz süre ve miktarlarda yağabilir. Yükseltinin olması gelen nemli havayı yükselterek bulut oluşumunu ve karı daha da arttırır. Benzer bir olay Amerika’da Tug Hill platosunda da oluyor, buradan okuyabilirsiniz:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Tug_Hill_Plateau

      Bizdeki hadisenin benim bildiğim bir örneği Ocak 2006 kar fırtınası sırasında oldu. O bölgeyi abluka altına alan “sea effect snow” bandının uzantısı Çorlu’ya kadar gelmişti ve Ozan’ın anlattığına göre Çorlu’da 60-70 cm kar varmış, sizin söylediğiniz bölgede 1.5 metre olduğuna dair duyumlar vardı. Şubat 2008 sisteminde de sanırım olmuştu. Bu konu da aklımızda bulunsun ayrı bir yazı olarak yazınca sizin hatıraları da kullanırız. Teşekkürler gündeme getirdiğiniz için.

    • Ozan Deniz dedi ki:

      Aslında sevgili dostum Ozan Mert Göktürk varken bana pek bir şey demek düşmez.Fakat Kemal Sakarya nın sorusuna ben de cevap vermek istedim. Aslında bu kış oldukça üzgünüm çünkü bu sene hep birbirine benzer sistemler geldi ve geçti. Genelde Ege’de oluşan siklonlar ve bunların Karadeniz’e tırmanması ve tırmanırken yarattığı yağışlar… Oysa Avrupa’ya oturan bir yüksek ve bunun günlerce dönmesi ve genelde açık gökyüzü ama sık sık kar sağanakları ve radarda kuzeyden gelen yağış akımları olabilirdi… Bu sene sürekli güney batılıydı akım bu da siklonlara bağlıydı. Sadece ocak sonu Romanya üzerinde oluşan yükseğin etkisi ile 2 gün süren bir kuzeylı akım oluştu. Bu kuzeyli akımın en belirgin olduğu kış 1992 kışıdır. Merak eden olursa o kışla ilgili ayrıntılı bilgiler verebilirim. Peki kuzeyli akım varsa nerelerde “sea effect” olur:

      1. Akım zayıfsa ama zemin ve üst seviyeler kar sıcaklığı için uygunsa Yalova-İzmit arası kuzey yamaçlar, Marmara Adası’nın kuzey yamaçları ve Kapıdağ Yarımadası’nın kuzey yamaçları, iğne ada demirköy arasındaki dar alan.(Kemal Sakarya’nın bahsettiği bölge)
      2. Kuzey akımı orta derecede ise 1. bölgelere ek olarak Ganos dağlarının tümü, gelibolu yarımadası , izmit ve sakarya arası ve çatalca silivri arası ve zaman zaman bogaz çevresi ( 2003, 25 26 27 subat)
      3. Kuzey akım güçlüyse 1.+ 2. bölgeler + tüm istanbul Yarımadası avrupa ve anadolu+ çorlu çerkezköy saray vize hattı+ Çan-Biga bölümü ve tüm Yıldız dağları(2008, 18 şubat)
      4. Kuzey akım çok güçlüyse Edirne dışında tüm Marmara (2006, 23-27 ocak).

  27. baban dedi ki:

    canım oğlum yazılarını okudukça gurur duyuyorum seni çok seviyorum

  28. ilker dedi ki:

    Ozan ve diğer arkadaşlar, benim merak ettiğim bir konu var. Şehirlerin ısısı sıcaklık ve yağış konusunda belirleyici oluyor mu ? Yani örneğin İstanbul’ a x bir sistem geldiğinde y dereceye kadar soğutuyorsa havayı bu 100 yıl önce olsaydı y-z’ ye kadar soğuturdu diyebiliyor muyuz ? Z yi öngöremesek bile böyle bir z olduğundan bahsedebilir miyiz ? Aydınlatırsanız sevinirim.

  29. SİSTEMCİ dedi ki:

    seni böyle güzel bir site kurduğun için tebrik ediyorum, hayalcilerle yalancılarla uğraşmak başarılı olmak için ancak senin kurduğun siteler gibi sitelerin çoğalması dayanışma halinde olması gerek bakalım seneye …. ve …. nasıl yorum yapacak eskiden karşılarında rakip yoktu attıkça atıyorladı şimdi ise anti… ve anti…. çoğaldı haliye kendi yalanları ve hayalleri ile yarattıkları karşısında oldu tüm bunlar yarattıkları canavarlarla boğuşsunlar da görelim hiç bir şey sebepsiz ortaya çıkmadı sonra da kalkmışlar bizi acımasızca eleştiriyorlar diyor, sizlere az bile yapıyorlar idam sehpasına bile göndermek gerek aslında neden beni kimse çok acımasız eleştirmiyor çünkü doğruları söylemeye mantıklı yorumlar yapmaya çalışıyorum çok şükür ki … ve ….’in düştüğü duruma Allah kimseyi düşürmesin diyorum benim mücadelem sallayanların karşısında hep duracağım mücadelem devam edecek ta ki onlar pes edene kadar.

  30. deniboz dedi ki:

    Vaayyy! Michael Fish 🙂 Haberlerden sonra bir-iki dakikalık “sıkıştırma” hava durumu bültenleri ve dandik elemanlar olduğu sürece, biz pek göremeyeceğiz böylelerini herhalde.

  31. mgrenler dedi ki:

    (kar yağacak emin olun,koltuğunuza oturun, arkanıza yaslanın,gözlerinizi kapayın,olmadı amuda kalkın)gibi nostradamusvari yorumları bu ülkede yapabilirsiniz çünkü fazla göze batmaz,kimse anlamaz yani;içiniz rahat olsun, profesyonel ve amatör hava tahminciler çok yaygın olmadığı için arada kaynar nasıl olsa!Ama bu tür yorumları olur da yolunuz düşerse Profesyonel hava tahminciliğin çok ileri düzeyde gelişmiş olduğu ülkelerde mesela(USA)’da yapmayın yoksa g…yle gülerler size..

    • havadelisi dedi ki:

      aynen. dün onu konuşuyoduk bizim sohbet odasında sen yoktun metin. mesela burada isviçre’deki forumlarda isviçre dmi’sinden adamlar analiz ve yorum yapıyolar. tabii adam memur kafalı değil, senin benim gibi hava delisi. ağzını açıp bi şey söyleyemezsin, yazamazsın (kendim dahil), lafı ağzına tıkarlar, utanırsın. hele ki 10 günlük tahmin yapmaya kalk, perişan ederler. isviçre forumlarında gfs modelinin 180 saat sonrasındaki çıktıları “rüyalar” başlığında inceleniyo, şaka yapmıyorum. önemli bir hava olayına 4-5 gün kalmadan onla ilgili ayrıntılı konuşmaya, cm filan vermeye kalkarsan “dur bakalım yeğenim, hele bi soluklan” derler. zaten de kimse ciddiye almaz. benim blogun ve yapılacak yorumların türkiye’de bu havayla amatörce ilgilenme işlerinin biraz daha ayağı yere basan, ciddi bir platforma taşınması yönünde bir adım olmasını isterim. umarım söyleyecek dişe dokunur bir lafı olan herkes yorum yapar yazdıklarımıza.

      • mgrenler dedi ki:

        evet Ozan;”Türkiye’de bu havayla amatörce ilgilenme işlerinin biraz daha ayağı yere basan, ciddi bir platforma taşınması yönünde bir adım olmasını isterim.”ifadelerine aynen katılıyorum.Çünkü bu alanda Türkiye’de bir tane bile somut örnek yok.Birkaç üniversitenin kendi bahçesine kurduğu meteoroloji istasyonunun verilerine göre hazırladığı kıytırıktan web sayfaları,ve ciddiyetten uzak 5-10 adet hissiyata dayalı web sitesinin dışında bu alanda işte budur diyebileceğimiz bir çalışma ve oluşum maalesef yok.Amerika’da NOAA dışında özel ama ciddi içerikli, sayılarla ifade edemeyeceğimiz kadar profesyonel ve amatör hava tahmincisi ve bir o kadar da web sitesi var.Tabii -özgürlükler ülkesi-Amerika’da eğitim anlayışı bizden çok farklı olduğu için ve yıkıcı etkisi çok fazla olan en başta tornadolar olmak üzere atmosferik olaylar, bu ülkede daha fazla olduğundan hava tahminciliği konusunda bizden oldukça ileri seviyedeler.Bildiğiniz gibi Amerika bir okyanus ülkesi ve her yıl 6 ay boyunca kasırga sezonu(hurricane season)yaşıyorlar ve bu sezonda tabiri caizse hop oturup,hop kalkıyorlar.Kasırgalar da saatteki hızı 250-300 km’ye kadar çıkabilen büyük çaplı siklonlardır.Çok tehlikeli olmasına rağmen adamlar bir kasırganın üzerine çıkıp kasırganın gözünü(hurricane eye)fotoğraflayıp video çekebiliyorlar.Veya tornadoları kovalarken yaklaşan bir tornadonun rutu üzerine meteorolojik donanımlı araçlarını parkedip,gelen tornadonun tam ortasında,yeni merkezinde kalıp,bu sırada video kaydı yaparak ölçüm ve gözlem yapabiliyorlar.Yani bu konuda olabildiğince bilimsel, bir o kadar da gerçekçi ve cesurlar.Bu konuda internette bir çok videoda amerikalıların herhangi bir meteorolojik hadiseyi,bir tornadoyu,bir yıldırım düşmesini takip ederken”oh my god”sözünü çokça duyarsınız.Bu küçücük ayrıntı bile onların meteorolojik olayları takip ederken ne kadar heyecanlandığını göstermek için güzel bir örnektir.Ve yine onlarda yazılı ve görsel medya da oldukça gelişmiştir.Sadece hava durumu ile ilgili televizyonları,dergileri var.Bizde özel anlamda ne bir ciddi web sitesi,ne bir dergi,ne de bir oluşum var.Ama senin de dediğin gibi İsviçre forumlarındaki “rüyalar”la ilgilenen insan kitlesi devasa boyutta.Sözün kısası;inşallah bu ülkedeki gerçek anlamda özel ciddi bir oluşuma bizler önayak oluruz ve Amerika’daki realist,bilimsel, seviyeli meteorolojik anlayışı yakalarız.

  32. Tengizman dedi ki:

    Ozan sana bir yazidan alinti yapiyorum…

    ‘Kar yağmayacak diyenler bunu neye yada hangi bilimsel veriye dayanarak söylediklerini yorumlarında belirtirlerse anlaşılmaları daha kolay olacaktır’

    Su mantigi birde kar yagacak diyenler icin arasaniz daha iyi olmazmi??? Hatta oncelikle devasa kar yagislarini ortaya atanlar bunu neye yada hangi bilimsel veriye dayanarak iddaa ettiklerini bir soyleseler….

    ‘50 cm kar geliyor rahat olun,sistem kafamda bitti,bekledigimden cok kar alacagiz,modellere fazla takilmayin ‘ sozlerimi bilimsel acaba??? cok merak ediyorum???

  33. Tengizman dedi ki:

    Ortalik karismis yine:) Herkes birseyi ispatlamanin pesinde nedense:) Yok efendim biz cok iyi tahminciyiz bizden basarilisi yok…Hangi basari??? Istanbul Catalca,Camlik,Hadimkoy,Arnavutkoy’de yagan karmi basari??? Yoksa Kartepe,Sakarya’nin yuksek rakimli yerlerinde yagan karmi basari??? 1500 rakimli bolgelere yagan 30 cm’lik kari baz alip bakin biz bildik dedigimiz miktarda kar yagdi demek mi basari? Halbuki Ankara’nin 5 cm’e bile zor ulastigini,Sakarya’nin Kocaeli’nin ve Istanbul’un buyuk kisminin 10 cm’den fazla kar goremedigini vcumle alem biliyor ama buyuk beklentileri olan insanlar bu gercegi soyleyince ya sorulari pas gecildi ya hakaretler icinde kovuldu banlandi ya da tatmin edici kar yagdi bos konusmayin dendi… Bu mudur basari??? Hayir. Ocak 22’sinde gelecek sistemi cumle alem biliyordu yani biz bildik havalarina girilmez bu durumda:) Asil onemli olan neydi biliyormusunuz??? 25 Ocak Pazartesi gunu sizin ve cogu sitenin hafif kar yagisli dedigi gunu hatirliyormusunuz??? Sizin ve diger beklentide olan tahmin sitelerinin dediginin tam aksine Istanbul ve cevresine yogun bir kar yagdi sea effect etkisiyle.Hani nerede basariniz??? Ha simdi dersiniz sea effect ekstrem bir olay onu nerden bilelim??? Iste beklenmeyeni bilinmeyini bilmektir basari…Kusura bakmayin ama sea effect dediginizde oyle ekstrem bir olay degildir bana gore.Havanin soguklugu, sert esen poyraz ve Pazartesi gunu Karadeniz uzerinden yeni bir soguk hava akiminin gelmesi sea effect’e zemin hazirlamisti…Ama bundan ne bahsettiniz ne uzerinde durabildiniz…Kusura bakmayin ama sea effect’i aciklayacak bilimsel bir bilgiyede sahip degilsiniz….Bu siteye gelip havadelisi’nin bilgisinden faydalanarak bunuda ogrenebilirsiniz! Bitmedi henuz:) Size 2.bir basari kistasi verebilirim.Hani demistim ya beklenmeyeni bilmektir basari.Hatirlarmisiniz 27 Ocak’ta olanlari??? Akdeniz’den yagisli hava geliyormus,yagmur etkili olacakmis ta mis mis…O siralarda kar beklentisi yok,yagmayacak derken biz burada 27 Ocak Carsamba aksami kar yagmamasinin mucize olacagini konusmustuk ve beklentimiz seklinde o aksam direk kar seklinde Istanbul’un ozellikle Avrupa yakasi ve kuzey kesimleri 5 cm’den fazla kar aldi.Bunu bilemezsiniz tabiki.Cunku sizin beklentileriniz disinda yazi yazan insanlarin gozunuzde hicbir degeri yoktur.Ya dinlenmezler yada coluk cocukla doldurdugunuz chat sayfanizda hakaretler esliginde banlanirlar…Gordunuz 2. basari gorecesinde de SIFIRSINIZ! E nerde basarili tahmin o zaman??? Ha simdi dersiniz bak bu onumuzdeki sistem bizim basarimiz olacak cunku biz bekliyorduk vs vs… Hayir efendim buda sizin basariniz degil.Ortaya bir soz atiyorsunuz geliyor diyorsunuzda ne ne zaman geliyor degerli efendiler???? Madem kendinize cok guveniyorsunuz diyeceksiniz ki Subat”in bilmem kacinda gelecek Mart’in su gunu gelecek.Ortada tarih yok soran oldumu bekleyin gelecek,olasi Subat sonu kar yagisinda bakin biz demistik yagdi,olmadi Mart’in 5′inde yagmaya basladi o zaman yine diyeceksiniz biz bilmistik yagacagini:))) O yuzden bu gelmesi muhtemel sistemde de basarisizsiniz malesef:))) Unutmadan soyleyeyim ortaya attiginiz sistem burada 9 Subat’tan itibaren yazilmaya cizilmeye baslandi ama biz ne kimseye dedim 1 metre kar yagacak diye nede buyuk beklentiler icine soktuk.Gerci sizin gibi yetenek dusmanlari varken bu ulkede gelecegi olan sistemde gelmez kaybolur gider…

    Selametle efendim…

  34. Tengizman dedi ki:

    Ozan Subat’in son haftasinda gelmesi muhtemel sistem daha simdiden buyuk yanki uyandirmaya basladi.Her gecen saat insanlarin gelmesi muhtemel sistem(ler)icin beklentisi artiyor:) Hatta 2010 efsanesi adi altinda sitelere introlar konuldu…Ne dersin??? 🙂 Okuyanlarda yanlis anlamasinlar kimseyle dalga gectigim yok hatta siz efsane sistem kara gomulecegiz muhabbeti basladiginda biz bu sistemi 8 Subat’tan itibaren ele almaya baslamistik,bknz ilk yazilar.

  35. ilker dedi ki:

    Ozan, tebrik ederim seni. Çalışmalarının ve aydınlatmanın sürmesini dilerim. Ben de bir kar aşığıyım ve küçükken benzer şeyler yaşamışımdır. Havayı koklayarak idare ettim hep. Hiç bilimsel olmadım. Tabii böyle olunca koku kendini gösterdiğinde artık çok geç oluyor müjde vermek için. Sistemler oldukça geliştiğinden ve sizler gibi bilimsel ve tutkulu kişiler varolduğundan bizim değerimiz pek kalmadı. Çok memnun oldum.

  36. Tengizman dedi ki:

    Ozan birsey dikkatini cektimi bilemiyorum.Gerci uzun bir sure var onumuzde ama,4 gun once modellerde ilk goruntusunu veren Sibirya yb’i beni heyecanlandirmisti.Cunku o gun konustugumuz gibi avrupa 18′inden sonra isiniyor ve guclenen Sibirya 20’si itibariyle konumumuza inmeye basliyordu.Bu gecen 4 gun boyunca bu ongordugumuz sistem tamamen kaybolmamakla birlikte hemen hemen tum guncellemelerde kendini gosterdi.Her ne kadar ara ara moral bozucu modeller olsa dahi bu sistemin yukaridaki olusumu ve inisi gozlemleniyordu.Hatta sen umut var diyordun hatirlarsan.Aksam modellerinde o sistem yine kendini gostermeye baslamis 4 gun oncekine nazaran etkisi az olmasina ragmen ama tek farki biraz daha uzun soluklu olmasi.22 Ocak icinde yaklasik 10-12 gun onceden tahminler yurutuluyordu.O sistemde yine bu ongordugumuz sistem gibi ara ara kayboluyor ama merkezindeki guc ve inis guzergahi bakimindan kararliligini surduruyordu.Ben 21-22 Subat’tan sonra gelecek sistemi buna benzetiyorum.Bu konu hakkindaki goruslerini alabilirmiyim??? (Bu arada sistemlerin gelis yonu,benzetmeler,suresi hakkindaki goruslerimin haritalar disinda herhangi bir bilimsel aciklama ile alakasi yoktur,gozleme bagli yorumumdur).

    • havadelisi dedi ki:

      Abi birkaç gündür internete girme şansım olmadı o yüzden hemen cevap veremedim. Son GFS pek iyi görünmüyor, ama bence hala umut var. Gördüğün gibi gelen sistemler önceki yıllardakilere çok da benzese gelmekten vazgeçtikleri de oluyor… Bekleyeceğiz…

  37. kemal sakarya dedi ki:

    aydınlatıcı bilgileriniz için teşekkürler.. gelen sistemlerle ilgili şimdigörü çalışmaları ve sistem sonrası değerlendirmeleriniz çok hoştu. bizi alıştırdınız devamını bekliyoruz.. yüzsüzlük yapıp yıllardır içimde biriken bir çok soruyu sorabilirim ama zamana ve benzer olayların yaşanmasına bırakıyorum herkes tarafından paylaşılabilmesi için..

  38. Tarık dedi ki:

    Geçen sene bir kaç yorum yaptım cnn de ama baktım ki çoluk çocukla bu işler olmuyor. Arif beyin sıkı takipçisiyim ama hiç yorum yazmıyorum. Sizin sayfayı da havaturka dan buldum. Gerçekten çok güzel ve ikna edici yorumlar. Bu sene ilk kez mesaj yazıyorum o da bu sayfaya.. Size başarılar dilerim. Bundan sonra sizi de sıkı takip altına aldım. :))

  39. sinan dedi ki:

    İstanbul uzun kabul edilebilir bir süredir soğuk (geçen hafta bugünler Strasbourg’da idim, orası da feci soğuktu) ama işte kara doyamadı. Acaba spesifik olarak kar vaziyeti konusundaki umut/umutsuzlukla ilgili, şubatın geri kalan kısmı üzerine bir şeyler söyleyebilir misin ?

    • havadelisi dedi ki:

      Efendim 5-6 günden sonrası için tahmin yapmaktan mümkün mertebe imtina etmeye çalışıyorum zira sonra soruların ardı arkası kesilmiyo ve sizin de bildiğiniz gibi bu kaotik vaziyetlerden ötürü 10 gün sonrası bile falcılığa giriyo. Şu an son 20 başlangıç koşuluyla yapılan GFS model runları sıcağa doğru bir eğilim gösteriyo İstanbul’un bulunduğu enlem boylam için..

      Ama inanın ben buna da güvenmiyorum. İsviçre Ocak 1987′den beri en soğuk Ocak ayını geride bırakmış… 1987′nin bu seneye benzediğinden yola çıkarak bir İstanbul Mart 1987’si umut edebiliriz ama bu umut için bilimsel bir dayanak bulamıyorum 🙂
      Bu yorumu da size özel yaptım… 🙂

  40. sinan dedi ki:

    Sevgili Ozan,

    Hem bilimsel analiz yönünden ve hem de açıklamaların akıcılığı ve renkliliği yönünden eşsiz bir şey olmuş. Bu ülkede bu konuda okunabilir ve güvenilir yegane kaynak.
    Selamlar

    Sinan the theoretician

  41. B.Genç dedi ki:

    mrhb.ozan mert tbrkler…site ve yorumlar çok başarılı..şubatın geri kalan kısmı için bir yorumun olurmu?mesala etkili ve kalıcı kar yağışları iyi birikim ve yerde kalma süresi olarak uzun soluklu izmit için…bu arada zekayi amcadan selamlar…

  42. Onurel dedi ki:

    Kendi adıma, meteorolojiye ilgi duymakla beraber malesef ulaşabildiğim kaynaklar çoğu zaman teorik bilgiler içeriyor. Ancak sizin buradaki değerlendirmeleriniz, kendi coğrafyamızdaki hava olaylarının grafiklerle ve haritalarla birlikte nasıl gerçekleştiğinin pratiğe dökülmüş halini göstererek bence önemli bir boşluğu dolduruyor. Bu arada Türkçe’mizi kullanmaktaki becerinizi de takdir ediyorum. Devamını bekliyoruz, teşekkürler..

  43. Tengizman dedi ki:

    Ozan,guncellemelerde sanki soguma lehine bir gelisme var.Sibirya almis eline kazmasini kuregini Bulgaristan-Turkiye sinirinda siritiyor ne dersin?

  44. humi dedi ki:

    Başarılı yorumlarının devamını bekliyoruz,ayrıca bilimsel olarak yaptığın açıklamalarda,bu hobiye merak salan bizler için çok faydalı oluyor.Eline sağlık.Önümüzdeki günlerde Sibirya üzerinden bir süpriz olabilirmi??

    • havadelisi dedi ki:

      Teşekkür ederim Humi.
      Şubat ayındayız, her şey olabilir tabii. Olursa sürpriz olmaz bence. Bekleyelim bakalım.

  45. Onur dedi ki:

    Ozan selam,
    bu kışın ankara açısından böyle biteceğini düşünüyorum artık. akdeniz’den çıkan siklonlar bu kadar batı’da kalınca sağlam kar şansımız kalmıyor.
    istanbul için herşey yolunda gidiyordu aslında. avrupa yeterince soğudu, ancak sıcak hava o kadar güçlü taşınıyor ki yağışlar yağmurda kalıyor.
    bir süredir uludağ’da kara doymaya çalıştığım için modelleri inceleyemedim ancak, eğer yeni bir sistem gelirse bu sene. bu sistemde soğumanın beklediğimizden daha geç olacağıyla ilgili hissedişe dayalı(genelleme) bir önerme yapabileceğimizi düşünüyorum.

    en kısa zamanda görüşmek üzere,
    onur

    • havadelisi dedi ki:

      Merhaba Onur, valla bu işler biraz da şans biliyosun. Bu siklon batıdan değil pekala Yozgat’tan da kuzeye çıkabilirdi, o zaman Ankara kara gömülürdü.

      Bütün genellemeler, özellikle hissedişe dayalı olanlar yanlıştır 🙂
      Görüşürüz

  46. welbane dedi ki:

    Yahu koca ankara’dan da bi tane meteorolog çıkmıycak mı hep boyle istanbulluları rahatsız edip duruyoruz, kusurumuza bakmayın artık kardeş 🙂 tabii şu da var, istanbul için hava tahmini yapması çok daha zevkli, denklemdeki değişken sayısı daha fazla ve beklenmedik olaylara çok daha sık karşılaşılabiliyor. ankara ise, gorece cok daha surprizsiz bi yer, salı gecesi kar yagacak işte daha ne. bu arada guzel bi blog, 4 mevsime yayılmasını ve başarılı olmasını dilerim.

  47. Cemal dedi ki:

    Ozan Bey yaptığınız çalışmaları ilgiyle takip ediyorum.Bizde sizin gibi havanın delisiyiz.Blog’unuzu bir hafta önce keşfetdim.Ve her gün yeni bir şey yazmışmısınız diye bakıyorum. Özellikle sizden ricam İstanbul için geçmişte yaşanan meşhur kışlar ile ilgili bilimsel yorumlar yapmanız.Özellikle yakın zamanda yaşadığımız 85-87 kışları.

  48. Anıl dedi ki:

    Ozan tebrik ediyorum, biraz geç oldu ama uzun süredir yazılarını okuyorum. Gerçekten önemli ve çok doğru tespitler yapıyosun. İlkokula giderken meteorolojı muhendısı olmak ısteyen bırı olarak bu tarz yorumları okuyunca keşke diyorum geriye dönebilsem. Başarılar.

  49. Ünal İşbakan dedi ki:

    Son gelen sistem Samsun Rize hattına yoğun bir kar örtüsü bıraktı ve bu durum günler öncesinden belliydi. Yağmur pazar gecesi kara döndü ve pazartesi boyuncada etkili oldu.Sıkı durun DMİ pazartesi sabahı sitesinde yayınladığı uyarı bölümünde ne dese beğenirsiniz? “Yağışlar Giresun Trabzon Rize de yağmur, Samsun ve Ordu da yağmur ve karla karışık yağmur şeklinde olacak” pes…
    İkinci bir husus ta Rusyadan geleceği iddia edilen ve Asıl soğuklar çarşamba diye manşetler atılan muamma soğuk hava akımı Yahu çarşamba günü nerdeyse yurdun tamamında sıcaklık artışı var bir kişide kalkıp bu çelişkiye dikkat çekmiyor

  50. BAHADIR dedi ki:

    Hava delisi arkadaşım güncel hava olaylarına farklı bakış açınla bizleri bu sitende bilgilendirdiğin için öncelikle seni tebrik etmek isterim. çok güzel bir paylaşım portalı olmuş.İnşallah seni akademik camiada da sayılı iklimciler arasında en kısa zamanda görme erdemine ulaşırız. başarılarının ve yazılarının devamını bekliyorum.. Bu arada Tekirdağda 10 cm kar var her yer acayip buz:)))

Yorumlar kapatıldı.