Blogda yazılan yazılarla doğrudan ilgisi bulunmayan her türlü görüş, açıklama, tahmin, öneri, soru ve eleştirinizi; benle ve diğer okurlarla tartışmak istediğiniz hava/iklim olaylarını bu sayfaya yorum olarak ekleyebilirsiniz. Buraya tıklayarak yorum yazma kutusuna ulaşabilirsiniz. Birisine cevap yazmak istiyorsanız, lütfen cevabı vermek istediğiniz kişinin yorumunun altındaki “Cevapla” düğmesine tıklayın. Cevabın cevabına tıklayarak devam ederseniz yorumlar sağ tarafa doğru yığılma yapıyor ve okunmaları güç hale geliyor. Eski sayfalara yukarıdaki ana menüde Atış Serbest’in altında beliren Arşiv‘den ulaşabileceğiniz gibi, bu sayfada en altta bulunan yorumun sol altındaki Older Comments (eski yorumlar) düğmesini de kullanabilirsiniz. Geçerli ve sık kontrol ettiğiniz bir e-posta adresi vermeniz, şayet daha sonra iletişim kurmamız gerekirse işimizi kolaylaştıracaktır. Teşekkürler.
(Meşhur İngiliz ‘weatherman’ Michael Fish, kariyerinin doruğundayken).
Hans bey renk skalanıza birkaç ton daha koyu ekleyebilir misiniz ltfn? tşk
Şöyle bir sistem alsak 🙂
Kutup Florida’ya inecek utanmasa. Ahhh ılıkçı kardeşlerim. 😦 Neyse, soğuklar size insin ki bize hiçbir şey kalmasın.
Bu ne böyle gerçekten yahu? Avrupa da 60c Kuzey enleminde yaşayacağına, Kuzey Amerika da 40c Kuzey enleminde yaşa bin kat daha fazla aksiyon gör.
Merhaba ben yeni kayıt oldum ama 4 yıldan beri takip ediyorum.Balıkesir merkezde yaşıyorum ama kocaeli üniversitesinde uçak elektrik elektronik bölümünde okuyorum.Bol karlı bi kış olması dileğiyle.Bu arada ecmwf yeni güncellendi galiba bence güzel çıktı.Sizlerin yorumu nedir?
Hoş geldiniz. Üniversiteyi Balıkesir’de okumuştum. Cok sevdiğim ve özlediğim bir yer. ECMW modeline gelince bence henüz taşlar yerine oturmadı zira Azor hala konumunu netleştirmedi.
Hosgeldin. Bende balikesir merkezde yasiyorum. İnsallah tez zamanda sistem gelir de birlikte şimdigörü yapma firsati buluruz
Gfs den sonra ilaç gibi geldi. 🙂
Bu çok iyi işte.
Beğendik, ha gayret, İzlanda’yı devreden çıkarırsak bu iş tamamdır.
Ozan abi, bu sene o kadar kazık yedik ki, artık ecmwf ne zaman bozacak kafasıyla bakıyorum modellere. 😦
Verdim eksini.
İZLANDA kırmızı çizgimizdir.
Arkadaş iki model arasında bu kadar fark mı olur sanki farklı atmosferi yorumluyorlar şaka gibi ya🤔Birinin siyah dediğine diğeri beyaz demiş.
Boyle sistemler aslında bize pek.yaramıyor. Bu kadar soğuğun yapması gereken şey Mora civarında bir ab olusturup ulkenin tamamını kara boğması olmalı. Gelecekse adam gibi gelsin yani☺
Arada siritan gfs olunca sevinemioz rahat rahat 🙂
Allahu Ekber.
Yine dandirik bir sistem bu, az kar… sizin iyi standardınız artık bu mu oldu? Böyle gelceğine soğuk hiç gelmesin daha iyi.
Gfs resmen kışı bitirmiş ve yazı getirmiş. O kadar kötü yani.
Tabii daha çok değişecek, umarım ecmwf deki gibi güçlü bir sistem gelir ve herkes bu sezonu mutlu bitirir. 🙂
Ana çalıştırma ve kontrol çalıştırması en ılıkçı senaryolar. Değişecektir muhtemelen.
Diğer senaryolar da ic açıcı değil 23 senaryodan sadece 2-3 tanesi iyi bir de Batı Avrupa üzerindeki derin alçak basınçlar insanın sinirlerini bozuyor.
Yav he he, değişir.
Ozan abi sen her zaman boyle konusmazsin.Sevindim simdi 🙂
Bu kış bütün çalıştırmaların altına Doğuş’un gifttini koymalıydık zaten 😀
Yaklaşık 10 senedir hava tahminlerini ve modelleri amatörce takip ediyorum. Az önce bir makale okudum ve dikkatimi çeken birşey var; makalede son 10 senede süper bilgisayarların hızlarının onlarca kat arttığı ve hatta son olarak Çin’de üretilen Sunway TaihuLight isimli süperbilgisayarın saniyede 33,8 kuadrilyon işlem kapasitesi olan bir öncekinden 3 kat daha güçlü olduğu yazıyor. Herneyse, sonuç olarak hava tahminleri bu bilgisayarlarla yapıldığına göre bu ciddi gelişmeler modellerin tutarlılığına niçin yansımıyor? Onlarca kat hızlanan bilgisayarlara rağmen hava tahminleri 2 kat bile gelişmedi. Yani 10 sene önce de “son 3 gün olmadan tamamen emin olamayız” kuralı, son anda tepetaklak olan tahminler vs. oluyordu, e bu gün de oluyor. Zerre kadar gelişim gözlemleyemiyorum. Tahmin tutarlılığının artması için bilgisayarların gelişmesi haricinde başka etkenler mi var ? Şu ankinden 2 kat daha iyi tahmin yapılabilmesi, örneğin bir sistemin 3 gün değil de 1 hafta önceden detaylı ve kesin tahmin edilebilmesi için kuantum bilgisayarı gibi başka türlü bir teknolojiye mi ihtiyaç var acaba ?
Modellerin tam olarak nasıl çalıştığını bilmiyorum bu nedenle yazacaklarımda yanlış varsa üstatlar lütfen hatalarımı düzeltsin. Büyük ihtimalle cevap kaos teorisinde saklı. Modeller ne kadar iyi olursa olsun modellere giren ölçümlerdeki çok küçük hatalar ve sonraki günlerde gerçekleşen başlangıç koşullarında bilinmeyen/ölçülememiş küçük değişiklikler, “başlangıç koşullarına hassas bağımlılık” durumu nedeniyle çok farklı sonuçlar üretilmesine yol açıyor olabilir. Bilgisayarlar ne kadar gelişirse gelişsin kaos teorisini alt edecek tek şey başlangıç koşullarının tam olarak bilinmesidir. Bu nedenle kuantum bilgisayarlarları bugün hemen kullanılmaya başlansa bile en fazla daha fazla paralel işlem gücüyle modellerin çalışmasını hızlandıracaktır.
Katılıyorum. Sorun teknolojide değil bilimde. Teknoloji gelişiyor, bilim ilerlemiyor.
Ama bu işleri hep teknolojiye bırakmak insanı bilimli değil bilimsiz, makine ve teknoloji bağımlısı yapacak bugünler çok iyi kalacak o günlerin yanında.
Bence böylesi daha iyi. Modeller uzun vadede kötü bile çıksa, değişir ümidiyle takip ediyoruz. 🙂
alınma sakın 😀 ama o yorumların altında durum biraz bu 😀
Hatta model radar falan bilmezken daha mutluyduk 😀
Bilim ve teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin bir hafta sonrasının tam olarak tahmin edilebileceğini düşünmüyorum. Hava durumu dinamik bir süreç ve yaşanacak günlerin nasıl olacağı belli değil. Atmosfer gibi türlü değişkenin olduğu bir ortam ön görülemezliği arttırıyor. Belki de hava delisi olmamızın sebeplerinden biri de bu belirsizlik.
Radarda göründüğü gibi değil, iyi yağıyor ama yağmur. 😀
Gfs gene kendi çalıp kendi oynuyor, Ecmwf istikrarı sürdürürse sistem gelecek, Gfs de herzamanki gibi Ecmwf yoluna girecektir, inşaallah tam tersi olmaz.
ECM ve GFS’nin Şubat başı için gösterdiği senaryolar hayal ürünü değil, gerçekleşme payı yüksek, ancak işin içinde İzlanda olduğu için temkinli yaklaşmakta yine fayda var. Azor’un hemen altına dalabilecek bir siklon tüm soğukları batıya çekebileceği gibi, aynı derin siklonlar yüksek basıncı ezip sistemi kafkaslara da yollayabilir.
10 hpa verilerini uzun zamandır takip ediyorum, ciddi bir ısınma ve polar vortexte kayma meydana gelecek gibi görünüyor, bundan bir tık sonrası ise ani ısınma ve bunu takiben Sibirya yüksek basıncı olur. Takipteyiz.
ECM’de kafamı kurcalayan en büyük şey Azor’un sistem öncesi kıtaya baya uzak kalması. Aslında yüksek basınç tam da efsane sistemler öncesi gerçekleşen düz üçgen şeklini alıyor ancak kıtaya biraz uzakta kaldığı için İzlanda tehdidi çok yükseliyor. Bazen kaliteli sistemler öncesinde öncü sistemler de gelebiliyor, mesela Azor kuzeyde toplanan soğuktan bir parça koparıp kıta içine ilerliyor, daha sonra tekrar kuzeye çıkıp canavar soğuklar indirebiliyor. Düşük de olsa bu ihtimal de var.
Bu sene ne zaman yorum yapsam akşamına modeller saçmaladı, bu sefer tersi olur umarım 🙂 Bir de aceleyle yazdım, hatalar varsa affola.
Hatan varsa bile biz anlamayız üstat. 😀
Sagolasin Erdem ustad.InsaAllah dediğin gibi olmayip modeller daha da guzele donusur 🙂
Aaa tek göz ulan yoksa… 😀 😀
Adamın dibisin üstat ! Elinizine sağlık…
Polar vortex gevsedi mi, o is bizde aslanim, rahat ol 🙂
Vur vatandas eksiye 😀
Bu nasıl bal ya! En fazla kaç defa eksi verebiliyoruz?
Ben de kendime eksi verdim. Luzumsuz antipati 🙂
Dinlemesi bile şiir gibi..
Bu adamları seviyorm ya! Bünyamin’den gelecek sistemleri dinleyecsğime sizden nanik yapıp, kaçan sistemleri dinlerim daha iyi. 😀
Eline saglik ustad..Cagrilara dayanamamis kulak vermissin cok iyi olmus 🙂 Umarim beklentilerin olumlu anlamda gerceklesir..Adamsin 😉
3 Şubat ortak temennimiz. O’nu yaşatalım. 😀
🤔 Bu sene sanki Havadelisi ekibinde bir sıkıntı var? Herkes ayrı telden çalıyor, nerede o şaşalı grup nerede o içten yerinde duramayan videolar, yorumlar, sorular-cevaplar, canlı yayınlar ? Bundan sunu cikariyorum kış kışlığını yapmıyor ondan mi? Yaklaşmakta yani ufukta ki sistem ile ufak da olsa bir ip ucu da mi yok?
İşimiz gücümüz müsaade ettiği sürece elimizden geleni yapıyoruz. Aktif bir kış olsa daha farklı olur tabi, durduk yere başlık açılmıyor 🙂
Ayrıca videolar artık sadece önemli sistemlerin öncesinde yapılacak.
Sistem yok ki ipucu olsun. Sezon nasıl geçiyor ise ona göre pozisyon alıyoruz.
Bu sefer gelecek mi ? Hep birlikte göreceğiz…
Canlı bağlantı, heyecan, fotoğraf, video, uzun uzun anlatım. ( nasıl yağdı, nasıl geldi kar yağışı) Of of heyecana bak ! Herkes kendi şehrinden haber verecek, yer yerinden oynayacak..! Öyle yazmak istedim…
Saygılarımla, yusufhava (heyecanlı)
Sanki Gfs de Ecm ye uymaya başladı gibi totem yapmaya başlayabiliriz bence 🙂
Bence alakalari yok 🙂
Doğu Akdeniz Bölgesi ocak ayını hareketli geçiriyor. Adana’da ocak ayı başından bu yana düşen yağışın miktarı yer yer 300 kilograma yaklaştı.
Ee o kadar kurak gecirdiler cok sukur nasip oldu onlara da yagis.
Breh breh breh…Antalya’ya bak sen ya. Sen aşk mısın??? Tam bir isyankâr ❤
Asıl aşk Yozgat…..
:DDD
Dün sabah Akçatekir’de kar kalınlığı 28 cm’di, bu sabah 81 cm olmuş! Neticede Ankara-Adana yolu trafiğe kapanmış. Bu sabahki haberde şöyle yazıyor: “İlçede 2 gündür etkili olan kar yağışı nedeniyle ulaşımın aralıklarla kapanıp açıldığı Adana-Pozantı-Ankara Otoyolu’nda 2 saat önce trafik tamamen durdu.”
https://www.cnnturk.com/turkiye/kar-adanada-yol-kapatti?page=5
Bunlar da twitter video ve fotoğrafları;
Bıraksınlar bu işi 😀 Beylerin çoğu muhtemelen Adanalı, bayılıyorlar aslında içten içe. Hepsi dışarı çıkmış, karda sigara tüttürme keyfi yapıyor gibi geldi sanki… 🙂
Bu sefer ki ECMWF, GFS kapışmasını bakalım kim kazanacak ? Ayrıca iki modelin diyagramları da bir birinden çok farklı (diyagramların yönelimi GFS’de sıcak ECMWF’te nispeten soğuk senaryolar daha ağırlıkta).Bu gibi durumlarda genelde coğrafyamıza kötü senaryo gösteren model galip çıkıyor bakalım hayırlısı…
GFS ısrarla sistemi Avrupa’ya gönderiyor.Önümüzde ki bir kaç ECMWF güncellemesi maçın sonucunu söyleyecek…Yorumu yazarken güncellenen ECM diyagramını gördüm galip GFS olmuş sistem kuşa dönmüş ve arkası ılık 😦 en erken akşam en geç sabah güncelleme de oda diğerlerine uyacak muhtemelen…
Değerli arkadaşlar söylediğim şeylerin delili değerlendirme size kalmış
Ecmwf ısrarlı, hava delileri heyecanlı, spank sıra sende, gif’in tam zamanı. 🙂
Oflu sen ben sevinmeyelim bize yaramaz o sinoptik 😦
Bu sefer biraz kararlı geliyor gibi yani ecmwf bey öyle diyor, inşallah tadımlık da olsa kar yağışı görürüz. Allah gönlümüze göre versin (amin)
Bize yaramaz diyorum 600 m üstünde anca yağar o sinoptikle
Bu bunye bir kestaneyi daha kaldirmaz.
Ecmwf’ in ki gibi gelse yağış da sıkıntı olmaz ama işte süreç uzun, bekleyip görmekten başka çare yok
Geleneksel ECM/GFS, Türkiye-İtalya kapışması başlamıştır. Şu an maç ortada ama kışın ilk yarısı ümitli olmaya çok müsaade etmiyor.
Ecmwf yine yüzümüzü güldürdü.
Bagcilar geceyi bos gecmedi, 1 saate yakin graupel yagdi. Yollar ve arabalar kismi olarak beyazladi ama hemen eridi 😦
Gece güzel yağdı buraya hala çatımda kar var 🙂
Selamlar kar delileri ve ılıkçılar. Geçmekte olduğumuz yağış açısından basiretsiz sistemin soğuğuna da selam olsun… Üstatlara bir sorum var. Doğu ve güney marmara için konuşuyorum. Pek anlamıyorum ama; yer soğuğu, 850 hPa, 500 hPa, skew-t diyagramları vs. uygun(?) diye bazı analizler yapılmışken (belki de anlamamışım) ve rüzgar yönü yanında tahminimce deniz suyu sıcaklığı uygunken neden iki gündür sonu gelmez sığ dekler oluştu? Sağlam oluşması için gereken şartlardan hangisi-hangileri eksikti.
Son olarak temenni, umarım şubat ve mart aylarında geçen seneyi aratmayan bir veya birkaç sistem misafirimiz olur.
Herkese sevgiler saygılar.
Selamlar. Benim merak ettiğim konu şu an üzerimizde 850 hpa -10 olmasına hatta ara sıra gökyüzü açık ve ayaza müsait olmasına rağmen İstanbul’da bu sistemde sıcaklık halen gece ve yükseklerde dahi 2 – 3 derecelerin altına hiç inmedi. Sebebi ne olabilir ? Elalem – 60 dereceleri yaşıyor biz en azından bi 0 dereceyi göreydik iyiydi 🙂 bıktım bu ılıman kuşaktan !
Sürekli eksileri görmek pek hoş değil yalnız 🙂 çekilmiyo o soğuk bir süre sonra. İstanbul havasının gözünü seveyim.
Yanılıyorsam düzeltir arkadaşlar sanırım. Bunun en önemli nedeni rüzgarın yönü. Kuzey Doğudan esen rüzgarlar İstanbula ulaşamadan önce Karadeniz üzerinde çooook uzun mesafeler katediyor. Bu da elbette kuru ve soğuk Step havasının sadece nem kazanmasını değil aynı zamanda ısınmasını da sağlıyor. Ben de aslında şunu çok merak ederim eskiden beri. Su kütleleri üzerinden geçen sıcak veya soğuk rüzgarlara, üzerinden geçtikleri suyun ılımanlaştırıcı etkisinin hesap edilebilirliği varmıdır? Yani, yer seviyesi rüzgarı yüzey sıcaklığı belli bir su kütlesi üzerinde ne kadar mesafe katederse sıcaklığı şu kadar düşer veya artar diyebileceğimiz bir hesaplama yöntemi varmıdır?
Modeller hesaplıyor o dediğini İhsan abi.
Modellerden bağımsız yapabilirmiyiz bunu merak ediyorum aslında.
Bence çok zor.
İyi bir DEK için olması gereken şeyler şunlar:
1- 100 km ve üstü bir su yüzeyi (Bazı durumlarda daha az da olabilir)
2- Bu su yüzeyinde denizden karaya hareket edecek 18-70 km/saat. arası hızda rüzgar. (30 iyidir).
3- Deniz yüzeyiyle 850 mb arası en az 13C sıcaklık farkı (Daha çok olursa daha şiddetli olur)
4- Yüzey rüzgar yönüyle uyumlu üst atmosfer rüzgar yönü. (Yani 900-800-700 mb seviyelerinde rüzgar yönü 30 dereceden fazla farklı olmamalı)
5- En az 850 mb seviyesinde bulut tepe enverziyonu. (yükseldikçe daha şiddetli olur)
6- Ve nihayet bağıl nem.
Şimdi bu yukarıda saydıklarımız hemen hemen geçtiğimiz sistemde vardı. Fakat skew-t çıktılarına baktığında nemin olmadığını göreceksin. Bulut oluşumu hemen hemen hiç yoktu. Enverziyon seviyesi de daha alt katmanlardaydı. Yağışın gerçekleştiği zamanlarda ise yüzey sıcaklığı yüksek olduğu ve deniz de ortalamadan sıcak olduğu için etkili bir kar göremedik.
Aşağıdaki yazılardan daha derin bilgi edinebilirsin:
kar-subat2005.pdf erişimi için tıklayın
https://skewtmaster.com/2011/09/23/denizgol-etkisiyle-olusan-yagislarinin-tespiti-bolum-i/
Not: Özellikle Mehmet Can’ın blogunu (skewtmaster.com-mümkünse “blog” kelimesini link yapabilirseniz sevinirim) tavsiye ederim. Meteoroloji üzerine Türkçe yazılmış bulabileceğin en iyi kaynaklardan birisi. Hatta belki en iyisi.
Çok teşekkür ederim 🙂 var olun.
‘İstanbul”gece kar görür mü ki ?
Sıcaklık düşüyor İstanbul’da çünkü.
Umarım yağar…
http://konyabuyuksehir.tv/canliyayinic.php?cnid=23
Beyler Konya kopuyor.
Geldiğime deydi yarın takipte kalın biraz önce ölçüm yaptım kaldığım yer karaman istikametinde konya merkezden biraz uzak 31cm ölçtüm
Sabah saatlerinden itibaren Istanbul’un hemen doğusundan ULL geçişi görünüyor. Her ne kadar 500mb sıcaklığı 25’in altına düşecek gibi görünse de birkaç saatlik kar ihtimali var. Bakalım yarın ne olacak.
ECMWF 12Z çıldırdı şampiyonluk istiyor 🙂
O öyle gelirse bırakın 1987’yi, 2004’ü; 1929’u yaşarız gibi değil mi üstadlar?
Fazla ümitlenmeyin derim.
Hocam iki dk sevinseydik ya😂
Kusura bakmayın ama gerçekler acıdır. 😂😂
2004 sistemi öncesi NAO değerleri ne aşamadaydı acaba? 😉
😀
😂😂😂😂
Böyle Akdeniz’e inen genis capli polar dalgalar bizi kara boğacak birden fazla siklon olusturur. Keske gerceklesse…
Selamlar. Godzilla’dan beri ilk defa yazıyorum:) Üstadlardan edinebildiğim bilgilere dayanarak bu haritalara baktığımda, bu haliyle gelmesi istanbul açısından yine Kadıköy gibi yerlerde apartmanın üst katına kar, alt katına yağmur yağdıran sınırda bir sıcaklık sıkıntısı görüyorum. ( Taş çatlasa 850 Hpa -8 ) Şaşırılan konu nedir ? Acaba ben mi yanlış görüyorum ortada bir ironi mi var anlayamadım:)
Model devam etseydi 2004 ocak benzeri bir görüntü ortaya çıkacaktı, heyecan o yüzden.
Güncelleme devam etseydi, siklonun hareketiyle soğuklar aşağı inecekti.
Ecmwf’nin gösterdiği gibi gel seni kralımız yapalım 2017-2018 kışı 🙂
https://western362.files.wordpress.com/2018/01/ecm1-216.gif
https://western362.files.wordpress.com/2018/01/ecm1-240.gif
https://western362.files.wordpress.com/2018/01/ecm0-240-sicak.gif
https://polldaddy.com/js/rating/rating.js
Heyecan verici gerçekten.
Bugünden umutsuzdum ama 18:30’dan beri hafif-orta yoğunlukta durmadan yağıyor.
Afrika’ya neredeyse -10 sokan bir güncelleme. 😀
Gecenin şanslı bölgesindeyiz. Sert rüzgarla birlikte Orta şiddette (100 üzerinden 60) yağıyor. Devamı da var gibi. DEK işte tahmini zor.
Ayın 6’sında ki derin siklon gelse her şeyi unuturum. 😀
Yukarı seviye alçağı ve siklonun konumunun pek değişmemesi dolayısıyla İç Anadolu’nun doğusu ve Orta Karadeniz’in iç kesimlerinde 3 günü aşkındır yağışlar görülüyor. Memleketimde (Yozgat Aydıncık’a bağlı bir köy – rakım 900 m) 23 gecesi yağmur olarak başlayan yağış sabahtan sonra karla karışık yağmur ve sulu kara, akşamdan sonra da kar yağışına dönmüş. O zamandan beri, neredeyse aralıksız, hafif ve orta kuvvette kar yağışları görünüyor. Soğumanın yavaş olması sebebiyle dün akşamüstüne kadar yerlerde ancak leke şeklinde örtü yapan kar, dün akşamdan bugün 12’ye kadar 12-13 cm örtü yapmış. Kuvvetli kuzey rüzgarlarıyla beraber savurarak yağıyormuş. 3 gündür toplam 30 mm civarı yağış düştü. 1500 m’den yüksek yerlerde 30-50 cm arası yeni örtü muhtemel. Babaannemin gönderdiği fotoğraflar. 🙂
Mehmet helal olsun.babaanneni kafalamışsın. Selamımızı ilet, çok da güzel çekmiş fotoğrafları. Zaten hep derim. Ne varsa eskilerde var diye. 🙂
En şanssız illerden biri de Giresun oldu bu sistem için tam sınırda kaldık 2 3 gundur surekli aynı hızda yağmur yağıyor. 50 metre yukarımız da kar var.
Süper babaanne;) ellerinden öpüyoruz.
https://polldaddy.com/js/rating/rating.js
Madem atış serbest , bir önerim var havadelisi takipçilerine… 🙂 Hava ve basınç haritalarını hiç tersten izlemeyi denediniz mi? tersten kastım; saat sat veya gün gün ileri doğru gitmek yerine en ileri tarihten ve saatten geriye doğru incelemek! bence tahminlerinizin doğruluk payını arttıracaktır. basınç merkezlerinin terse dönüşü, rüzgar yönlerinin ters akışı, bulutluluk ve yağış alanlarının geriye doğru akışı vs… ‘Nerden çıktı bu şimdi?’ demeyin ve bilmiyorum bunu daha önce deneyen, düşünen, uygulayan var mı? 🙂 Bilmiyorum gerçekten ve bugun haritaları incelerken birden aklıma geldi. Siz değerli tahminciler, uzmanlar, eğitim görevlileri daha iyi yorumlayacağınıza eminim. 🙂 Hocalarımız bu konuda nasıl yorum yapar merak ediyorum. Belkide çok uçuk veya saçma olarak nitelendirilebilir. Ama bunu sizler kadar bilgiye sahip olarak denemek ve düşünmek isterdim. 🙂 saygılarımla.
Eski tarihli veriler, yaşanmış gerçek verilerle karşılaştırılıp istatistiksel modeller çıkartılabilir. Global modellerde bu metoddan faydalanıyor olmalılar, ama sadece istatistiksel çalışan bir model var mı bilmiyorum.
Anlatmak istediğimi biraz daha açayım. Elimizde belki 50 yıllık detaylı meteorolojik kayıtlar var. Bu 50 yıllık meteorojik kayıtları gün bazında karşılaşabilirsiniz.
Hangi veriler, bir gün sonra hangi sonuçları doğurmuş bunu görebilirsiniz. Ama meteorolojik verileri oluştururken ölçüm yapamadığımız lokasyonlar ve ölçüm çözünürlüğünüz asla yeterince net olmayacağı için uzun vadede her zaman kaos kaynaklı bilinmezlik karşınıza çıkacaktır. Aynı şu anda yararlandığımız modellerin 1 hafta sonrası için net veriler veremiyor oluşu gibi.
Aslında bütün mesele atmosferin her noktasında ölçüm cihazımızın olmaması ve ölçüm hassasiyetimizin asla yeterince net olmayacak oluşu. Kelebek-fırtına metaforunun kaynağı da bu aslında, bir kelebeğin kanat çırpmasının meteorolojik etkisini ölçebilirsiniz ama önce kelebeğin nerede olduğunu bilmeniz gerekiyor.
Bu nedenle ne kadar çok ölçüm noktası ve hassasiyeti o kadar uzun vadeli tahmin yapabilme becerisi olarak görüyorum ben durumu. Tabiki modellerin gelişimi de önemli ama kaotik durumları averajlarla aşmak uzun vadede çoğu zaman doğru sonuçlar vermeyecektir diye düşünüyorum.
Bunları çok kısıtlı meteorolojik bilgimle yazıyorum umarım haddimi aşmamışımdır.
Yer: İstanbul/Kasımpaşa
Kaynak: Arkadaşımın çalıştığı yerden.
Çarpık Kentleşme.
Kar yağar mi sizce… ( An itibariyle fotoğraf)
Fotoya bakınca deprem aklıma geldi.O sokak aralarında birbiri üstüne devrilmiş binalar ve yıkıntılardan sokaklara giremeyen kurtarma ekipleri.Yaralı olarak kurtulan insanların bile yaşama şansı olmayacaktır.
Pragda carpik kentlesme ornegi :))))
Prag da dahil Avrupanın bir çok kentinde şehirler, eski ve yeni diye ayrılmışlar. Üstelik bunların bir çoğunda eski şehre hemen hemen hiç dokunulmamış. “tadilat dışında” Biz de buna benzeyen çok örnek var mı bilmiyorum. Sadece Safranbolu biraz böyle. Bunun dışında pek de fazla örneğimiz yok sanıyorum.
Mardin merkez de öyle eski şehir yerinde arada ucube betonarme evler de var ama genel itibariyle korunmuş eski yapılar.Bir de yenişehir kısmı var o da her yere benzeyen sıradan şehir.
Aynen dediginiz gibi hocam. Pragda ve Avrupanin diger sehirlerinde, kentlesme konusuna gecmis donemlerden gunumuze kadar surekli onem verilmis. Eskiden olusturulan kentlesme yapisi da gunumuze kadar tasinmis haliyle. Binalarin nasil insa edildigine bakarsaniz; binalar dikdortgen seklinde bloklar halinde insa edilmis ve bu her dikdortgen seklinde ki blogun icerisine agaclar felan ekilmis, yesil alanlar kurulmus. Bence cok degerli ve onemli bir sey bu.
Bizde, Turkiye’de, bir suru alan var ama degerlendirmesini bilmiyoruz.
https://polldaddy.com/js/rating/rating.js
Batı Anadolu daki Safranbolu tarzı yerleşmeleri Yunanlılar geri çekilirken yaktı diye biliyorum
Boşuna mega köy demiyorlar, gerçi köylerde bile bu kadar çirkin binalar yoktur.
Rüzgarın ideal (tam kuzeyli) ve sıcaklığın da uygun olması nedeniyle bu ‘küçük’ sistemi gayet tatmin edici biçimde kapatıyoruz. Samsun’da üçüncü kışım, bu kışı da boş geçmedik çok şükür 😀 Fakat yükselti her şeydir arkadaşlar, bunu bir kez daha anladım. Nasıl ki İstanbul’da Kadıköy Rıhtım nal toplarken Çekmeköy 15 cm olabiliyorsa burada da aynısı oluyor.
Sabah 08:30 civarı:
10:30 civarı, araba üstü ölçüm 12 cm:
Aşağıdaki de benim bulunduğum lokasyona arabayla 5 DAKİKA mesafedeki sahil şeridi, vaziyet hazin, Allah kimseye vermesin:
Sabah bir bant(sarılı-marılı 😢) kaçırdım 5 km ile yastayım ama bu beni; “Acaba DEK’ler(rüzgarında uygun olması koşulu ile) akşama doğru bir nebze kuvvetlenir mi?” diye umudetmeye itti.Aslında bunun temelinde bulutların oluşumları aşamasında, güneş ışınlarının bulata yatayda yüzeysel olarak fazla teması ile oluşumlar kuvvetlenir fikri yatmakta.Cevaplarsanız sevinirim hocam 😀
Arabanın üstündeki kar örtüsünü temizlemedin inşallah hocam:) ( tabi görüş açısı hariç ) Bu gibi durumlarda ordakiler uzaylı görmüş gibi bakarlar çünkü. Benzer durumlar için bir örnek de ben vereyim İstanbul’ dan; Beylikdüzü ile Büyükçekmece sahil ya da Avcılar’ ın büyük bölümü gibi…
O duyguyu en iyi ben bilirim. 😦
Hocam çok şanslısınız !! Evet Samsun gerçekten son 2 kış rekor kırdı, tam da sizin oralarda mesken tutmanızla birlikte 🙂 Ne kadar manidar değil mi?? Daha önceki kışlar nasıldı onu da oradakiler söylesin ama basınç örüntüleri kadar sizin de payınız var bu işte bence 😉 Yükselti farkı da gerçekten çok dramatik, aynen buradaki gibi..Sahilde oturmayarak işinizi şansa bırakmamışsınız, ben de olsam aynısını yapardım kesin 😉
Metre bayagi eskimis,paslanmis..yillardir ne karlar olculmusse artik:))
https://polldaddy.com/js/rating/rating.js
Aynı şeyi söyleyecektim, benden önce paylaşmışsınız. Şerit metrenin dili olsa da konuşsa 😀
https://polldaddy.com/js/rating/rating.js
Üst komşu Ankara,
Alt komşu Konya.
(Sabahlara dayanamam osman ağa) diye müzik eşliğinde eğlence vardı, komşum Konya’da.
Ne ballı adamım yahu! Harika hava ve yol koşullarında 10 saatlik bir araç yolculuğundan sonra otele adım atar atmaz başlayan kar yağışı “sakin sakin ve fazla yoğun olmayan bir şekilde” neredeyse aralıksız 24 saat sürdü. Bu süre içinde sıcaklık hiç bir zaman 0C nin üzerine çıkmadı. Hava nihayet açtığında mevcut kar örtüsünün üzerine 25cm kadar taze kar eklenmiş ve gecesinde sıcaklık -8C ye kadar düşmüştü.Sonraki iki gün boyunca da sıcaklık asla ama asla 0C nin üzerini görmedi. Neticede, 2017/2018 kar özlemi sezonumu başarılı ve tatmin olmuş bir şekilde kapamış bulunuyorum. Zaten, İstanbula artık kar yağsa ne olacak ki? Düşeceği kaç m2 yeşil alan kalmış şehir içinde? Ya çatılarda, ya araç üzerlerinde veya yollarda görürsek görüyoruz hepsi bu. Yağma kardeşim yağma, bu şehrin de, bu şehrin insanın da hakkı değil bu güzellik.
Az önce gönderdiğim yorumu desteklemesi için kendi çapımda ufak bir çalışma yaptım. Hesaplamalarıma göre kabaca, İstanbul nüfusunun yoğun olarak yayıldığı alan yaklaşık olarak 800 km2, Bu alanın aşağı yukarı 150-180 km2 arası bina çatılarıyla kaplı. 330-380km2 si ise cadde ve sokaklarla. Düşünün, sadece 30km2 İstanbul da trafiğe kayıtlı 2,5 milyon aracın yaklaşık olarak kapladığı alan. Pekii, 15,000,000 İstanbullu kaç km2 alan kaplıyordur sizce? Eeee, geriye ne kaldı? Yani, kar nereye düşecek, yağmur hangi toprağı besleyecek, hangi derelerle barajlara taşınacak? Tekrar söylüyorum, yağma kar yağma, İstanbul da, biz de, seni hak etmiyoruz.
Sorun sadece İstanbul’da değil 🙂 Tüm dünyanın her yerinde insanlık kendi çıkarı için düşüncesizce doğaya ve doğadaki döngüye zarar verdi ve gün geçtikçe artan bir şekilde vermeye de devam ediyor , mevsimlerdeki değişkenlik bence artık gözle görülür seviyelere ulaştı , kimi zaman aşırı kurak , kimi zaman ani yoğun yağışlar , kimi zaman uzun ılık havalar , bazı yerlerde daha önce görülmemiş soğuk atakları vs. küresel ısınmanın etkilerinin bu kadar hızlı bir şekilde gözle görebileceğimizi düşünmüyordum ama artık yakın zamanda bu iklimsel olayların hayatımızı çok daha sık kötü anlamda etkileyeceğini ve geri dönüşünün ne yazık ki çok zor olduğu kanısındayım .
Hava bilimciler yakın gelecek için açıkça uyarıyor; olumsuz etkilenen ve değişen iklim koşulları nedeniyle, ülkeler arasında su problemleri ve savaşları yaşanacağına ilişkin…Alt yapısını ve yatırımını doğru yapamayan kaybetmeye mahkum.
Dün, İstanbul’da görülen deniz etkisi yağışların şahsen benim biraz ilgimi çekti. Dün sabah beklenen GFS skew-t yi incelediğimiz zaman, bulut oluşumunun zar zor, 850 hPa ulaşıp kıytırık deniz etkisi yağışlar bekleniyordu ancak balon verilerini incelediğimizde çok farklı sonuçlara ulaşmış durumda ;
https://i1.wp.com/firtinaavcisi.files.wordpress.com/2018/01/2018012412-17064-skewt-parc.gif?ssl=1&w=450
Bulut oluşumunun aşağı yukarı 740 hPa’ya kadar ulaştığını görüyorsunuz. Rüzgar elbet ki mükemmel değil ancak dek oluşumu için iyi değerlerde. Sonuç şudur ki, sistem bize küçük bir kıyak geçti. 🙂
https://worldcams.tv/transport/finse-railroad-station
Finse Webcam…
İyi seyirler…
Kar bize gelmeyince ben kara gittim 😃.Dün Bolu-Abanttaydim.Merak ettiğim bir soru var.Gölün yakın çevresinde ince ama etkili kar sağanaklari vardi.Göl çevresinden uzaklaşildiğinda kar duruyordu.Acaba bu abantta GEK gerceklesme ihtimali var mi?Göl bunu gerceklestirebilecek kadar buyuk mu ?
Merhaba,
Deniz etkisi veya göl etkisi yağışları için büyük su kütleleri olması gerekiyor. Bir heyelan sonucu oluşan Abant’ı geçtim bizim en büyük gölümüz Van Gölü’nde bile göl etkisi yağışları olmuyor.
Cok tesekkur ediyorum hocam.Sagolun bilgilendirdiginiz icin 😃
Van Gölü’nde göl etkisiyle kar sınırlı da olsa gerçekleşiyor olabilir, fakat bu konuda bir çalışma henüz yok.
ABD’deki “Great Salt Lake”in GEK yaptığı biliniyor, Van Gölü (yüzölçümü 3755 metre kare) bu göl ile (yüzölçümü 4400 metrekare) karşılaştırılabilecek kadar büyük.
https://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/MWR-D-12-00328.1
Abant ise çok küçük, çok çok yerel hadiseler olabilir mi? Bilemiyorum.
Sagolun ozan hocam bilgilendirdiginiz icin.
Ya coook merak ediyorum..acaba izmir radarindaki şu pürüzler ne zaman giderilecek?? Aylardir böyle..
Burası yaklaşık 2 saat önce böyleydi.
Kar yağışı aralıklarla, yağdığı zaman genelde orta kuvvette devam ediyor. Geçen sene aralık ayı başında bu ayarda (hatta daha iyi) bir sistem gelmişti, aralık ayı içinde sanırım 6 kez kar yağmıştı (hepsi en az 1 günlük). Bu sene oturduğum yerde ilk kez kar gördüm.
2017 Karadeniz efsanesiydi…
Geçen sene son 22 yılın en soğuk ve karlı Aralık ayıydı. Ve geçen iki yıl Samsun için hakikaten efsane kışlardı. Ben uzun yılların kar delisi olarak Samsun için böyle bir genelleme yapmış olsam yanlış beyanda bulunmuş olmam.
Evet Samsun gerçekten son 2 kış rekor kırdı, tam da Ozan Hocanın orada mesken tutmasıyla birlikte 🙂 Ne kadar manidar değil mi?? Basınç örüntüleri kadar üstadın da payı var bu işte bence 😉
Geceyi bekleyin arkadaşlar, geceyi bekleyin 🙂
En azından İtalya ya gitmedi.
Bu sefer ins akdenizde siklon oluşmaz da kar yağışı görürüm
Bu koprunun altından daha çok sular akar insallah bu haliyle olsun gelir.
Ecmwf sinyali verdi.
Aynen ecmwf iyi çıkmış.
Gem ile Ecmwf benzer çıkmış.
Dun sistem bozdugunda bu sene kis bitti demen ne kadar sacmaysa simdide bunu demen sacma :).Dereyi gormeden pacayi sivamayalim kardesim.
Ben ne sistem bozdu dedim ne de sistem geliyor dedim. Model çıktılarını paylaşıp kendi çapımızda eğleniyoruz. Asıl senin bu yazın saçma olmuş.
Sistemin şanssızı Çatalca oldu. Bütün gün boğaz hattından gelen kütleler bir türlü Beylikdüzü’nü geçemedi. Batımızda oluşan etkili bant da bizi sıyırdı. Tüm İstanbul kar görürken bunun gerçekleşmesi tuhaf oldu çünkü normalde her sistemde az çok kar görürdük. Bu şanssızlığın bu yıla denk gelmesi henüz kar göremediğimiz için üzdü. Son olarak söz konusu DEK se Beylikdüzü her zaman favori istisnasını henüz görmedim.
Evet bu sistemde öyle oldu hatta Büyükçekmece tarafı yani oturduğum bölge etkili DEK aldığı esnada Mimarsinan tarafının bile yağış almadığını gördüm. Bilmeyenler için belirteyim aradaki mesafe ortalama 5 km. Akşam saatlerinde sizin tarafa da bant geliyor radara göre.
Sarıyer’de bulunduğum yerde çimlerde ve arabalarda 1 cm kar halen duruyor. 🙂
Kirazlıtepe’ de de öyle zamk gibi yapışmış duruyor.
İki adet canlı blog başlığı hizmetinizde, meraklısına:
Metrelik bir sistem olsa da benim de canlı bloğum olsa, ozan hocam bana neden canlı blog acmiyorsun, benim neden canlı bloğum yok neden bu sene kar göremiyorum…:(
Bunlar sistemleri kendilerine bağladılar kendilerineeeeeee 😀
Şimdiden Konya-Alacabel geçidi trafiğe kapanmış
Önemli bir uyarı!
http://www.zaytung.com/videohaberdetay.asp?newsid=335846
“Başkent’ merak etmesin, ‘konya’nın” kalan etli ekmeğini yiyeceğiz. (Ankara’nın özellikle güney ilçeleri)
yiyecek etli ekmeği.
Sanırım o etli ekmekler virga oldu 🙂
😦 sanırım of of..
Son dakika gol bekliyorum ! hadi Başkent !
Geçmiş olsun bize 😦 sağlık olsun…
Konya 0 derece iken Antalya 18 derece kuzey sektörlü rüzgarlar Akdeniz kıyılarında fön etkisi yapıyor. Buna güzel bir örnek.
Guzel tespit, sunu da ekleyelim: