Atış Serbest


Atış Serbest'i RSS ile de takip edebilirsiniz

Blogda yazılan yazılarla doğrudan ilgisi bulunmayan her türlü görüş, açıklama, tahmin, öneri, soru ve eleştirinizi; benle ve diğer okurlarla tartışmak istediğiniz hava/iklim olaylarını bu sayfaya yorum olarak ekleyebilirsiniz. Buraya tıklayarak yorum yazma kutusuna ulaşabilirsiniz. Birisine cevap yazmak istiyorsanız, lütfen cevabı vermek istediğiniz kişinin yorumunun altındaki “Cevapla” düğmesine tıklayın. Cevabın cevabına tıklayarak devam ederseniz yorumlar sağ tarafa doğru yığılma yapıyor ve okunmaları güç hale geliyor. Eski sayfalara yukarıdaki ana menüde Atış Serbest’in altında beliren Arşiv‘den ulaşabileceğiniz gibi, bu sayfada en altta bulunan yorumun sol altındaki Older Comments (eski yorumlar) düğmesini de kullanabilirsiniz. Geçerli ve sık kontrol ettiğiniz bir e-posta adresi vermeniz, şayet daha sonra iletişim kurmamız gerekirse işimizi kolaylaştıracaktır. Teşekkürler.

(Meşhur İngiliz ‘weatherman’ Michael Fish, kariyerinin doruğundayken).

Atış Serbest” üzerine 20.118 düşünce

  1. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

    Kafamda kışı bitirdim. Ama gfs ve ecm bey ay sonu tatminkar olabilecek bir sistem öngermeye başladı. Soğuk yer yer sulu kar olabilecek bir sistem ihtimali var gibi gözüküyor.

    Cevapla
  2. Karpatlı (Bursa-Erikli 200 M) adlı kullanıcının avatarıKarpatlı (Bursa-Erikli 200 M)

    Halihazırda Grönland ve yakın çevresi üzerinde bulunan kutupsal vorteksin, kuvvetli güneybatılı akışlarla Fransa ve İspanya açıklarında bulunan Azor YB’yi önümüzdeki günlerde Orta ve Kuzey Avrupa’ya itecek gibi görünüyor. Böyle bir basınç örüntüsünde modellere de yansıdığı üzere ülkemize kuzeyden birkaç soğuk oluğun gelmesi yüksek bir ihtimal dahilindedir. Ben böyle durumlarda kuzey ve doğu kesimleri batıdan daha avantajlı görüyorum zira Azor YB’nin bu tarzda gelişen örüntülerde daha çok elips şeklinde uzandığını çok gördüm şimdi de benzer bir durum ön görüyorum Soğuğun çok büyük ihtimalle Romanya-Ukrayna üzerinden güneydoğuya ilerleyeceğini düşünüyorum. Gelen soğuk/polar olukların meylettiği rotalar çok önemli örneğin bizi bu kış kar konusunda tatmin etmeyen şey, bu kış gelen soğukların genelde kuzeydoğulu akışlarla Ege Denizi üzerinde eriyip yok olmasıydı.

    Cevapla
  3. Mülayim Sert ( Balat/Bursa, 80 m) adlı kullanıcının avatarıMülayim Sert ( Balat/Bursa, 80 m)

    28 Şubat Perşembe sabah erken saatlerde Bursa’dan Polatlı’ya yola çıkmıştım iş gereği. Yol boyunca gördüğüm kar zannederim bu kış gördüğüm son kar oldu. Bursa’da o gece zaman zaman hafif sulu kar geçişleri vardı sıcaklık +3 (oto termometresi). Bursa çevreyolu doğu çıkışı rampasında kar bastırdı sıcaklık +0.5. İnegöl düzlüğünde aynı sıcaklıkta orta kuvvette kar devam ediyordu. Mezitlerde yol açık ve fakat belirli birikim vardı (sıcaklık -2). Bozüyük’te parçalı bulutlu hafif kar hafif beyazlama vardı (sıcaklık -2.5). Eskişehir merkez ve Sivrihisar arasında Sivrihisar’a doğru giderek azalan orta kuvvette bir kar yağışı vardı (sıcaklık -3 / -1). Bozüyük Sivrihisar arasında hızımı artırdığım anlarda buzlanmanın etkilerini hissedebiliyordum. Bursa’da gereksiz diye kış lastiği taktırmamıştım. Sivrihisar Polatlı arasında ne kar ne de beyazlama vardı (sıcaklık -1)… Sanırım meşhur Ankara boşluğu bu oluyor 🙂 Öğleden sonra geri dönüş yolunda ise Mezitlerin üst kısımları dışında (rakım 800) yol boyunca tüm kar erimişti. Kalitesi düşük olsa da bir belge niyetine fotoğrafları da ekleyeyim kalsın…

    Cevapla
    1. Karpatlı (Bursa-Erikli 200 M) adlı kullanıcının avatarıKarpatlı (Bursa-Erikli 200 M)

      Ocak ayında bu yolu kullanırken Mezitler kesimini baya beğenmiştim, flora çok zengin geldi bana…Velilerden izin alabilirsem öğrencilerimi oradaki ormana götürmeyi planlıyorum; çocuklar azıcık kayın, gürgen, göknar görsünler, gördükleri tek şey park ve bahçe bitkileri.

      Cevapla
    1. Karpatlı (Bursa-Erikli 200 M) adlı kullanıcının avatarıKarpatlı (Bursa-Erikli 200 M)

      İlk fotoğrafta görülen karaçamların tam da sevdiği havalar var bugünlerde 🙂 Bu kış Ege’nin kuzey kesimlerinde 800 metre üstü rakımlarda çok fazla karlı sistem oldu bunun su kaynaklarına yansımaları olacaktır.

      Cevapla
  4. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

    Bu gfs bir film çeviriyor mart sonuna ama dur bakalım. Bu akşam siklonun konumu heyecanlandıracak türden.

    Cevapla
  5. ilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m) adlı kullanıcının avatarıilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m)

    Ne lanet bir memleketmiş burası yahu. Son 3-4 günde 0’ın üstüne çıktık, ne güzel karlar eridi, bahar geliyor filan diyordum, bugün telefonuma şöyle bir alarm geldi:
    https://ilikcireyiz.files.wordpress.com/2019/03/img-20190314-wa0005.jpg?w=672
    https://www.accuweather.com/en/us/ann-arbor-mi/48104/weather-warnings-1956268/329380
    İlk defa evde otururken ikaz sirenleri duydum, hava ısındı ve birden karardı, rüzgar kuvvetlendi. Tabii ki camdan bakıyordum, bir ara kafamı dışarı da uzattım, hortum filan gözükmedi ama o sayede Ekim başından beri ilk defa 17 dereceye kadar çıktık:
    https://ilikcireyiz.files.wordpress.com/2019/03/b412add4-e318-4e14-a3ce-35705ebc8063.jpg?w=552
    Bu da böyle bir anımdır, bundan sonra bahar ve ılık hava haberleri paylaşmayı umuyorum, havaların böyle devam edip mart sonu ve nisanda artık kar yağmamasını ümit ediyorum.

    Cevapla
          1. the honorius adlı kullanıcının avatarıthe honorius

            Marmara-karadeniz deniz suyu sıcaklığı normalden 2 derece sıcak böyle devam ederse yaz öncesi şiddetli orajlara yazın yüksek neme hazırlıklı ol derim ☺️

            Cevapla
  6. kaankurtdemir rakım27moda adlı kullanıcının avatarıkaankurtdemir rakım27moda

    Sevgili arkadaşlar, yarın dünya çapında öğrenciler küresel ısınmaya dikkat çekmek ve hükümetlerin bu konuda kayıtsız kalmasını protesto etmek için 1 gün okul kıracaklariOnları can-ı gönülden destekliyorum ve sizin de destekleminizi rica ediyorum.Olay Greta adlı 15 yaşındaki bir kızın İsveç parlementosu önünde oturma başladı ve bütün dünyaya yayıldı.Sanırım yüz küsur ülkede gerçekleşecek, biz çocuklarımızın ve torunlarımızın yaşam hakkı mücadelesinde arkalarında olmalıyız.Bilginiz olsun istedim, hepinizeselamlar

    Cevapla
      1. kaankurtdemir rakım27moda adlı kullanıcının avatarıkaankurtdemir rakım27moda

        Sevgili SpanK,gerçekten azimli olursan, bedellerini ödemeye hazırsan önüne çıkan engeller zor yada kolay geçilir gerisi hepimizin kendine ürettiği bahaneler ve konfor alanımızdan çıkmaya korkmaktır. sevgilerimle

        Cevapla
      2. Mülayim Sert ( Balat/Bursa, 80 m) adlı kullanıcının avatarıMülayim Sert ( Balat/Bursa, 80 m)

        Küresel ısınma karşıtlığı (küresel iklim değişikliği yeni adıyla) global resmi ideolojinin bir parçası olalı çok zaman geçti. Artık küresel ısınmayı değişik açılardan sorgulayan siyasetçiler ve medya figürleri sivil şekilde linç ediliyorlar (trump istisna değil ona da beyinsiz dahil hakaretler yağdırılıyor). Akademide iş verilmiyor veya bir şekilde geçmişte verilmişse izole ediliyorlar. Kurumsal ve sistematik şekilde dayatılan “doğrular” bilimin önünde engeldirler. Bunun bir benzeri, Dna’nın kaşiflerinden biri, human genome projectin supervisoru nobel ödüllü james watson’ın sırf ırklar arasında genetik farklılıklar olabileceğine değindiği için müthiş bir sosyal ve mesleki izolosyana uğramasıdır ki adam faturalarını ödeyebilmek için ödülünü satışa çıkardı sembolik olarak. ırkçılık karşıtlığı da tıpkı küresel ısınma karşıtlığı gibi yeni global ideolojinin kurucu unsurlarından biri çünkü.
        Peki yeşiller, çevreciler vb. neyi protesto ediyorlar? Devletlerin, iş dünyasının zaten kabul etmiş oldukları küresel ısınma konusunda yeteri kadar adım atmamalarını ediyorlar. Yoksa anaakımda küresel ısınmanın reddi diye bir gündem yok, izin verilmiyor. Bana göre gerçek bir çevreci, doğaya ilişkin meselelerin mümkün ölçüde her türlü resmi, sosyal ve kültürel şartlanmaların ötesinde incelenebilmesini savunmalıdır. Aksi durumda eski yanlışların yerine gelecekte eskiyecek yeni yanlışlar koyarız.

        Cevapla
        1. kaankurtdemir rakım27moda adlı kullanıcının avatarıkaankurtdemir rakım27moda

          Merhaba çok güzel söylüyorsunuz tabii ki öyle olmalı, hafızamızı tazelersek küresel iklim değişikliği bu ana kadar çok tokat yedi ancak ondan sonrakendini kabul ettirdi bence keramati kendinden menkul bir kavram değil, bağımsız olan olmaya çalışan dünyanın farklı yerlerindeki bilim adamlarının ortak kararı ayrıca epistomolojik olarak tartışabiliriz bilimin durumunu ama şu anda veriler bunlar.Birde karşı taraf var iklim değişikliğinin insan sebebiyle olmadığını savunan ne kadarı bağımsız bakmak lazım örneğin exxon mobilin taa 1979 yaptırdığı daha sonra hasıraltı ettiği araştırma var fosil yakıtları tüketmenin dünya ısısını yükselticeğine dair. Burda mühim olan bu sorunu görmezden gelmemek çünkü zannettiğimizden çok daha az zaman kalmış olabilir ve en önemlisi dünya kaynakları sonsuz değil bunu da adil paylaşmak diye düşünüyorum. selamlarımla

          Cevapla
          1. kaankurtdemir rakım27moda adlı kullanıcının avatarıkaankurtdemir rakım27moda

            Sayın Welbane ilkönce hitabınız bana mı? Eğer öyleyse ben bu topluluk haricinde hiç bir sanal alem etkinliğine yokum sosyal medya dahil,Yok eğer yazınız seviyesiz bir eleştırı olmayıp bilgi edinmek amaçlı ise tekrar belirtiniz size epey bir basılı kaynak ismi yollarım.Bu durumda bir ricam daha var her türlü eleştiri,fikir paylaşımı ve tartışmaya açığım ama uslup önemli olmalı , bilgi aktarımında ne söylendiği kadar nasıl ve kimin de söylediği beliryeci bir faktördür

            Cevapla
  7. Ahmet Mutlu ŞENEL adlı kullanıcının avatarıAhmet Mutlu ŞENEL

    An itibariyle MGM kar kalınlıkları kısmında Afyon Kumalar Tepesi 175 cm olarak gözüküyor ve Uludağ, Kartalkaya, Erciyes de dahil olmak üzere birçok kayak merkezini sollamış durumda. Hakikaten Afyon coğrafyası sürprizlerle dolu…

    Cevapla
  8. kiamme (Suadiye/İST, 8m) adlı kullanıcının avatarıkiamme (Suadiye/İST, 8m)

    Çok eğlenceli bir site keşfettim: https://apps.ecmwf.int/wmolcdnv/scores/mean/850_t
    Birçok global modelin performanslarını karşılaştırabiliyorsunuz. Üstelik bunu yaparken farklı performans metrikleri, farklı bölgeler ve farklı parametreler (500hPA yükseklik, yağış, vs) de seçebiliyorsunuz. Aşağıdaki grafik 2018 Aralık – 2019 Şubat arası 3 aylık dönemde 4 farklı modelin (DWD=ICON, NCEP=GFS, Metoffice=UKMO) Avrupa’daki 850hPA sıcaklığı performansını gösteriyor. Performans metriği ise root mean squared error; yani absolut hataların karelerinin ortalaması. Tabii ki ECMWF rakiplerine fark atmış. GFS ise sonuncu.

    Cevapla
      1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

        Hollanda’nın yüz ölçümü dediğimiz alan yaklaşık Konya’nın yüz ölçümü kadar bir alan.
        Hollanda: 42.508 km², Konya: 38.873 km² ( Google dan bakabilirsin. )
        Hollanda’nın bu kadar küçük toprağı olmasına karşın dünyanın en büyük 2. tarım ihracatı yapan ülkesi.
        Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, Türkiye’de işlenen tarım alanı Cumhuriyet tarihinde ilk kez 20 milyon hektarın altına düştü. 2002’den bu yana çiftçinin ekmekten vazgeçtiği tarım arazilerinin toplamı 4 milyon 167 bin hektara ulaştı. CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Parti Sözcüsü Faik Öztrak, ürün fiyatıyla girdi fiyatı arasında kalan çiftçinin son 16 yılda terk ettiği tarım arazilerinin toplamının, yüzölçümü 4 milyon 152 bin hektar olan Hollanda’nın yüzölçümünü aştığını söyledi.
        Devamı: https://t24.com.tr/haber/chp-li-oztrak-turkiye-de-terk-edilen-tarim-arazilerinin-toplami-hollanda-dan-buyuk,811658
        Türkiye de çiftçi sayısı %38 düştü: https://tr.euronews.com/2019/02/20/turkiye-de-ciftci-sayisi-yuzde-38-dustu-tarim-alani-yuzde-12-azaldi
        Dipnot: 20 Nisana kadar patates ithalatının vergisini sıfırladılar. Olan yine yerli çiftçiye olacak.
        Bu veriler hepsi devlet kurumu olan TUİK’e göre yanı sallama veriler değil, gerçek veriler. Bu da 2017 yılında yapılan bir haber;
        40 milyon dekar tarım alanını son 30 yılda kaybettik
        Devamı: https://www.haberturk.com/ekonomi/is-yasam/haber/1486497-40-milyon-dekar-tarim-alanini-son-30-yilda-kaybettik

        Cevapla
        1. eyukan(kızıltepe mardin, 485 m) adlı kullanıcının avatarıeyukan(kızıltepe mardin, 485 m)

          Tarımın rezil halde olduğunu herkes görüyor.Patates ithalatı ve 21 ilde ekiminin yasaklanması yine normal bir ülkede 1.gündem maddesi olacak olay olurdu ona da katılıyorum.Tarım alanları şehirleşme vs vs sebebiyle azalıyor ona da itirazım yok.İtirazım şu Tuik verileri çok güvenilir değil genel bir bilgi verir ama detay için hiç sağlıklı değil kayıt etme raporlaştırma vs vs sorunları vardır.Ziraat Oda Başkanı 2012 de toplam tarım alanını % 27,7 diye açıklarken şimdi %30,8 diyor.Tarım alanı kaybı var ama Konyadan büyük bir alan değildir.Herkesi de a haber izleyicisi sanma 😀

          Cevapla
      1. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

        Normalden fazla terliyorsun galiba, tabi biraz psikoloji ile de alakalı bir durum. Mesela İrlanda’dan gelen buralara gelen bir adama terlemek, farklı bir macera veya bir zevk gibi gelir 😀

        Cevapla
      1. Zeitgeits - ( Bursa, Orhangazi 120m ) adlı kullanıcının avatarıZeitgeits - ( Bilkent / ANKARA, 1088m )

        2020 kışı gümbür gümbür gelooo 😀 Şaka bir yana güneş döngüsünün bu kadar düşük geçmesinin sonuçlarına dair bilimsel çalışmalar var ama kesin bir öngörüde henüz bulunulamıyor sanırım. Takip eden arkadaşlar vardı burada güneş döngüsünü, blogda bu da bulunsun dedim.

        Cevapla
        1. Karpatlı (Bursa-Erikli 200 M) adlı kullanıcının avatarıKarpatlı (Bursa-Erikli 200 M)

          Coğrafyacıların-klimatologların paleoklimatik kaynaklardan edindikleri bilgilere göre; Güneş lekelerinin arttığı dönemlerde Dünya’ya gelen solar enerji miktarında artma, lekelerin azaldiğı dönemlerde ise solar enerji miktarında azalma tespit edilmiştir. Mesela 16-17 ve 18. yy.daki gerceklesen ve “küçük buzul çağı” olarak adlandırılan dönemde Güneş’ten Dünya’ya gelen enerji miktari normale göre oldukça düşüktü.
          Şahsen icinde bulundugumuz dönemde görülen “düşük Güneş aktivitelerinin” iklim açısından bu sera gazı oranıyla pek etkili olacağını sanmıyorum.

          Cevapla
                1. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

                  Kola dökerek, kola bir süre sonra yanardağın bünyesinde gaz yapacak ve gazı çıkarma isteği duyacak. Gaz çıkarmak için patlayacak sonuç olarak 😀

                  Cevapla
            1. Karpatlı (Bursa-Erikli 200 M) adlı kullanıcının avatarıKarpatlı (Bursa-Erikli 200 M)

              Milankoviç Döngüleri denilen astronomik açısal değisimler; yanlış hatırlamıyorsam 100 bin yıl ve 41 bin yıl zaman ölceğinde meydana gelen değisimler(Ecmel Erlat’ın bir kitabından hatırlıyorum).Küçük Buzul Çağı denilen dönemde solar enerjideki değisimin yanında elbetteki volkanların da etkisi vardı ancak konu “Güneş Lekeleri” olunca o dönemi örnek olarak vereyim dedim.

              Cevapla
  9. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

    İstanbul’un barajlarının ortalama doluluk oranı %93,18 olmuş durumda. Bana oldukça yakında bulunan Elmalı barajının doluluk oranı ise %100, güzel yağış bırakma potansiyeli olan ilk sistemde kapaklar açılacaktır diye düşünüyorum.

    Cevapla
  10. isaaltin (Eyüp, Istanbul, 54m) adlı kullanıcının avatarıisaaltin (Eyüp, Istanbul, 54m)

    Ne kışı tamamen bitirmeli ne de bu saatten sonra ekstrem sistem beklemeli. Daha Mart’ın başındayız ve 24 saat sonrasını göremeyen modellerden bahsediyoruz. Ben kendim adına Nisan’ın 10’unda İstanbul’da; Mayıs’ın başında Ankara’da lapa lapa kar görmüş biri olarak konuşuyorum. Bir salınıma bakar. 🙂

    Bu arada Spank’cimin geçen yaz çok nem vardı, rahatsız ediciydi yorumuna tamamen katılmıyorum. Hemen hemen aynı bölgede oturuyoruz ve geçen yaz sık sık yağışlı, neredeyse tamamında rüzgarlı ve sıfır sıcak hava dalgasıyla (37-38’C ler ve üzeri) atlattık ve güzel orajlar aldık. Eylül’ün 15’i itibariyle de sonbahara direkt geçiş yaptık. Keşke her yaz geçen yaz gibi geçse.
    2017 Yaz’ı desen katılırdım. 😉

    Cevapla
    1. the honorius adlı kullanıcının avatarıthe honorius

      Geçen yaz bende bursadaydım sadece 1 gün 36 dereceyi gördüğünü hatırlıyorum. ara sıra orajlar olup serinliyordu hava.

      Cevapla
    2. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

      2018 yazı, 2017 yazından daha sıcak geçmiştir. Yağış konusunda ise yerel farklar olmak ile birlikte iki yaz mevsimi de oldukça hareketli geçmiştir.

      Cevapla
  11. Sinan (Bahçelievler 60m/İTÜ Ayazağa 120m) adlı kullanıcının avatarıSinan (Bağcılar 90m. Başakşehir 190m.)

    Abd’nin Alabama eyaletinde hortumda en az 23 kişi ölmüş.

    Cevapla
  12. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

    Beykoz İstasyonu 2019 Şubat ayında 155,7 mm yağış almıştır.

    (Tablo Havaturka.com’dan, Murat1961 kullanıcısından alıntıdır).

    Cevapla
  13. the honorius adlı kullanıcının avatarıthe honorius

    Soğukçular sistem kovalamadığına göre kış bitmiş demektir ☀️🌶️🌵🌴🍉

    Cevapla
    1. Kaangr2 (İzmir, 3m - İstanbul/Çatalca,145m) adlı kullanıcının avatarıKaangr2(İstanbul/Çatalca Rakım : 145)

      Güzel kapanış yapmışsınız, dağda yapmanız çok üzücü tabii. 😦

      Cevapla
  14. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

    Beykoz İstasyonu 2019 Şubat ayında toplam 155,7 mm yağış almıştır.

    (Tablo Havaturka.com’dan, Murat1961 kullanıcısından alıntıdır).

    Cevapla
    1. Velaryon (Beykoz''25m'' - Sancaktepe ''132m'') adlı kullanıcının avatarıGeographer Berk (Göksu/Beykoz/İstanbul,17m)

      Ayrıca şehrin kuzeyi ile güneyi arasındaki yağış miktarı farkı oldukça belirgin, şehrin bir çok istasyonunda normalin biraz üzerinde sıcaklık ortalamasına sahip olmasına rağmen 2019 Şubat ayı, son yılların en soğuk şubat ayı olmuştur. 17-18 Şubat gibi güzel bir sistem aldığımız 2015 Şubatından bile yerel durumlar dışında daha soğuk bir Şubat ayı geçirmiş olduk.

      Cevapla
    2. Sinan (Bahçelievler 60m/İTÜ Ayazağa 120m) adlı kullanıcının avatarıSinan (Bağcılar 90m. Başakşehir 190m.)

      Akören özel istasyonunun yağış ölçerinde sıkıntı var bilginize 🙂

      Cevapla
  15. eyukan(kızıltepe mardin, 485 m) adlı kullanıcının avatarıeyukan(kızıltepe mardin, 485 m)

    Kış da bitti geride kalan 3 ayı bol yağışlı ve genelde ılık geçirdik.Kış başlangıcında accunun kış tahmininde Ortadoğ’uya-yani bize de- 1 belki 2 karlı soğuk sistem gelebilir denilmişti tutmadı.Havadelisin kış tahmini bizim bölgemiz için nerdeyse % 100 tuttu.Tahmini hazırlayanları burdan tebrik ederim.Hazırlanacaksa bahar tahminini de çok merak ediyorum.

    Cevapla
  16. SelimSaner (Boğazköy, 35 m) adlı kullanıcının avatarıselimsaner (Kozyatağı, 40 m)

    Enka Balmumcu verilerini incelediğimde son kış gibi kış olan 2003’ten bu yana geçen 16 kış mevsiminin 2012 hariç hiç de kış gibi olmadığını gördüm. 16 yıl belki bir iklim değişikliğinden bahsetmek için kısa bir süre sayılabilir ama trend o kadar net ki, sonuç çıkarmaya olanak sağlıyor. Şöyle ki:
    son 16 kış mevsimin de Enka’nın kendi ortalamalarına göre Ocak ayı ortalaması 5,8 derece olması gerekirken, bunu sağlayamayan tam 9 kış var. Bazıları ortalamanın 4 derece bile üzerinde
    Şubat’ta ise durum daha da vahim: 2006 şubatı bu ayın normali sayılan 6,0 derecede, 2012 ortalamanın altında ve geri kalan 17 kış ortalamanın az veya bayağı bir üstünde.
    Mart’a gelince, normali sayılan 7.2 derece bir tek 2012 yılında kaydedilmiş. Geri kalan 14 kış ise ortalamanın ciddi bir şekilde üstünde.
    Buradan şu sonuçlar çıkarılabilir: Ocak ayı iyi kötü kış olma özelliğini koruyor. Ancak Şubat artık kış değil de Mart havasında. Mart’ın ise kazma kürek yaktırmakla yakından uzaktan bir ilişkisi kalmamış Baharın ilk ayı olmuş İstanbul’da.
    Normalde bu 3 aydan daha sıcak bir ortalamaya sahip (8,2 derece) Aralık aylarında ise son 16 kışın 9 tanesi normallerin üzerinde ama diğer kış aylarında gözlemlenilen ortalamanın 3-4 derece üzerinde geçen seneler yok.
    Aralık, Ocak kimliklerini korumaya çalışırken, bana kalırsa İstanbul’da Şubat ve Mart kış olma özelliğini kaybetmiş. Hatta, Enka’nın kayıtları düzgün olmamasına rağmen, benim hatırladığım 1993 yılından 2000’e kadar da kış gibi kış hiç yaşanmadı. Bu da 16 yıllık periodu, yaklaşık 26 seneye çıkartır ki bu süre de bence, bir iklim değişikliğinden bahsetmek için yeterli olabilir.
    80’leri ise şöyle bir hatırladığımda 80 bomba, 81 kar az ama sıcaklıklar iyi, 82 kar ve sıcaklık iyi, 83 ocak kötü ama şubat hayatımda ilk defa ilk sistem gittikten 2 gün sonra yeni bir sistem ve karın asfaltta bile erimeden 1 hafta kaldığı kombine sistemler, 84 şimdilere benziyordu, 85 şubat efsane kar 15 gün yerde kaldı, 86 yine şimdiler gibi idi 87 ocak iyi ama az kar, şubat kötü, mart malum efsane, sonraki yıllar ise şimdiki gibi kestane ta ki 1991’e kadar. Sonra fena olmayan 92 ve 93.
    Demek ki 87’den sonra İstanbul’da 6-7 tane kış denilebilecek sene yaşadık.
    Bu arada sıcaklık ortalamalarının artışında şehirleşmenin etkilerinin çok fazla olduğuna inanıyorum. Örnek Çamlıca bölgesi: çocukluğumda pek çok kar yağdığı dönemde, şehirde kar erdikten 1 hafta sonra bile o zamanlar tamamı boş olan(Altunizade’ye kadar) Çamlıca tepesinde kar kaldığını çokça şahit oldum. Yine 2. köprünün yeni açıldığında yanılmıyorsam 1988 senesinde, Kozyatağı’ndan itibaren çevresi bomboş olan çevre yoluna girdiğimizde Ümraniye’de başlayan bölgeye gelince ki yolun 2 tarafı da ormandı, ağaçların üstü bile karlı idi ki biz şehirde karı unutalı en az 6-7 gün olmuştu ve gözlerime inanmamıştım. İstanbul’da burnumuzun dibinde orman varmış ve İsviçre gibi karlı manzaralar olabiliyormuş diye
    Şimdi, bu saydığım yerlerin hepsi taş yığını oldu ve kar oralarda artık en fazla 1-2 gün daha dayanabiliyor…. :((((

    Cevapla
    1. the honorius adlı kullanıcının avatarıthe honorius

      Aynı zamanda Londra Paris gibi şehirler tarihinin en kurak kış mevsimini yaşadı diyebilirmiyiz? Ne zaman merak edip baksam sürekli açık ve güneşli gösteriyordu.

      Cevapla
  17. the honorius adlı kullanıcının avatarıthe honorius

    Modeller marmara bölgesine yazı getirmiş. Martın 7-8 i gibi +25 gibi değerler var ☺️☀️🌵🌇🌋

    Cevapla
  18. Ruhtlessnako (İzmit/Kocaeli/50m.-Atakum/Samsun/8m.) adlı kullanıcının avatarıruhtlessnako(İzmit/Kocaeli/50m.-Büyükoyumca/Samsun/180m.)

    Ozan Üstat ile 3.5 derece olan Pelitköy’den 600 metrelik bir yere kar görmeye ve radarda yaklaşan kütleyi yaşamaya çıkacaktık lakin 464 m. de yol kar ile kaplandı ve sıcaklık 0 dereceye düştü (kış lastiğimiz olmadığından yemedi), yolda kötüydü falan (beton yol + düşük banket) çıkmadık orada kütlenin gelmesini bekledik.
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4977.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4975.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4980.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4982.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4992.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4989.jpg?resize=892%2C892
    5 dk. sonra açık yeşil ve kısmen geniş sayılabilecek kütle geldi, biraz keyfini çıkardık ve geldiğimiz yolunda karla kaplandığını fark ettiğimizde pelitköy’e doğru yavaş yavaş inmeye başladık. O esnada Pelitköy’de hiç fena değilmiş, belkide aynı şiddetteymiş yani arkadaştan gelen video ( https://youtu.be/rc_pySLDn-w ). Aşağıya inerken kütle üstümüzde en kuvvetli halini aldı, resmen blizzard ya valla sadece yerler tamamen karla kaplı değil o esnada öyle düşünün o kadar iri ve sık yağıyordu ki hayrete düştük 😀 . Siteye indiğimde ise Pelitköy’de durum buydu, yani mini-süper kütlenin ardından. Keyifliydi, ben sistemden-kütleden(!) tatmin oldum. Bu macera için teşekkürler üstat…
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4997.jpg?resize=892%2C892
    https://bahriyelihavadelisi.files.wordpress.com/2019/02/img_4998.jpg?resize=892%2C892

    Cevapla

the honorius için bir cevap yazın Cevabı iptal et