dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Şuan gördüğüm en enteresan konvektif oluşum tam üstümde. Önce kuzeyli sığ kümülonimbüsler gelmeye başladı fakat bulutlar dikey gelişince yukarıdaki güneyli rüzgarın etkisiyle yukarı seviyede güneyli bant oluşturdu. Ardından radarda kuzeyden güneye hareket ediyormuş gibi görünen fakat yukarıda güneyden kuzeye giden bir bant haline geldi. Bu nedenle bandın bittiği nokta gerçekte başladığı nokta oluyor. Radara bakın ne demek istediğimi anlarsınız.
Bu gece takipte olacağım. İnşallah birkaç daha gökgürültülü fırtına yakalarım. Bugün öğleden sonra gerçekleşmiş fırtınayı ise uzun yıllar unutmayacağım. Gerçi o kırmızı kütle biraz daha güneyden gelseydi daha heyecanlı olurdu ama neyse 🙂
Bir ümit belki avrupa yakasına doğru uzanır diye bekledim, yine olmadı. Bu kadar şansızlığın ardından haliç de hortum iyi giderdi. 😀
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
GFS diyagram eğilimlerine göre :
Haziran sonunda asor adalarının kuzeyinde yüksek basınç, Akdeniz ve Karadeniz’de ise alçak basınç eğilimi var. Temmuz başında AO/NAO negatife eğilimli görünüyor. Modeller omega blocking olabileceğini gösteren sinoptik çıktıları veriyor. Ayrıca ay başı serinleme eğilimi var. Temmuz başlarında sistem bekliyorum. Bu sefer hortumu da süper hücreyi de görürüz diye umuyorum.
Benim bu sistemdeki tek şanslılığım Wall Cloud’u ve dönme hareketini görebilmiş olmamdı. 🙂 Hızlı dönmüyordu tabi.
Moralim çok bozuk, kırmızı kütle beni sıyırdı, inanırmısınız birkaç km kuzeyimde tufan koparken, benim oturduğum yerde bir damla yapmur düşmedi, sadece uzaktan gelen gökgürültüleri duydum, bu beni daha çok moralimi bozdu sinirlendim. 😦 😦
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Ben yerimi ve radar görüntüsünü gönderdim bugün. Resimler aşağıda var. Benim 500 metre kuzeyimde çok hızlı hareket eden yağmur sarkıtları dolaştı da tek damla görmedim. Hatta Wall Cloud gördüm ama rüzgardan başka birşey olmadı. Beni de sıyırdı. Hem de Anadolu Yakası’na geçip kıpkırmızı olduktan sonra.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Bu değerler çok aşırı. Yağış öğleden sonra İstanbul’a girecek. Kısaca kıyamet kopacak. Televizyonlarda meteoalarm uyarısı yapılması gerekirken hiçbir şey yapılmaması çok yanlış. En azından bir yıldırım uyarısı bile yapılmadı. Trakya’da devam eden yağışa rağmen uyarı yapılmıyor.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Kıyamet koptu. 🙂
Uzun süre izleyince dönme hareketinin fark edilebildiği Wall Cloud :
Şanssızlığım :
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Fırtınadan geriye kalan mammatuslar :
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
980 hPa civarındaki küçük CAPE bölgesinin, yoğunlaşma depresyonunun 0 olduğu yüksekliğe denk gelmesi sebebiyle aşağı seviye bulutların oluşturduğu görece sığ kümülonimbüsler İstanbul Anadolu Yakası’nın karasal ilçelerinin bulunduğu bölgede bant haline gelerek tekrar yağış bırakmaya başladı. Ayrıca LFC de bu yükseklik civarında olduğundan alçak bulutlar hızla yükselebiliyor. Kayışdağı’da tekrar şimşekler çakmaya başladı. Sistemin İstanbul için bittiğini söyleyenler var o yüzden yazayım dedim.
Vay arkadaş yahu. Bugün yağmur görürüm ümidiyle birlikte Hereke’nin yaylasında gezerken, Çayırova’yı sel su götürmüş. İnsan bu kadar mı uğursuz olur? 😀
Nasıl elde ettin bunu? Tüm İstanbul için var mı düne ait?
Commandouz (Bayrampaşa-148 m)
Bir Mgm çalışanı twitter adresinde paylaşmış oradan buldum. Sorduğumda ise bu haritaların henüz çalışma aşamasında olduğunu ve ilerleyen dönemlerde light versiyonunun dışarıya açılabileceğini söyledi.
Bunların haricinde Mgm tüm uzal radar ve uydu görüntülerini de dış kullanıma kapattı, istasyonlarda da haftalardır güncelleme çalışması nedeniyle bir çok istasyondan veri gelmiyor. Mgm’nin yine bunların dışında bir çok harika ürünü var ancak biz bunları kullanamıyoruz. Yani bizim vergilerimiz ile alınan cihazları bize kapatıyorlar anlayacağınız. İleride açarlar mı, sanmıyorum…
Selamlar, abartmıyorum hayatımda gördüğüm ve duyduğum en ender şimşek ve gökgürültüsüne şahit oldum.
O kadar kuvvetliydi ki, evin camları titredi kulağım çınladı gözümde flash patlamış gibi birkaç saniye etkisinde kaldım.
Yağmurdan 20 metre ilerisi gözükmüyordu böylesini hayatımda pek görmemiştim belki 1-2 sefer.
Bursa-Kocaeli radarı aktif görünüyor ama halka açık değil galiba. Halka açık olarak yayınlamayacaklar mı? Bu konu hakkında hakikaten bilgi rica ediyorum.
Bize hiçbir yer yaramıyor. Rahmetli dedem torununa inat böyle bir yere göç etmiş olmalı. Burası başlangıç ve bitiş noktası. Güneydoğu hariç Türkiyenin en ölü bölgesi.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
2. CAPE ve Lifted Index değerleri de gayet uygun. Modeller bu saatlerden itibaren bölge genelinde yağışın başlayacağını ve sabaha kadar süreceğini öngörüyor. Yani kuvvetli yağış oraj şeklinde olacak. Ayrıca K ve TT değerleri de güzel.
3. LCL seviyesi çok alçakta, bu durum oraj bulutunun tabanının alçak olacağını gösteriyor. Hatta fırtına bulutu haricinde oluşan alçak bulutların seviyesi 100 metreye kadar inebilir. Bu nedenle yıldırımlara dikkat!
4. Hortum bekleyenler için üzücü haber ise LFC’nin yüksek olmasıdır. (LFC = Serbest Yükselme Seviyesi) Bu nedenle hortum beklentisinin en önemli şartı gerçekleşmeyecektir, düşük SREH değerleri de işin içine girince hortum ihtimalinin çok az olduğunu söyleyebilirim. Aynı şekilde süper hücre ihtimali de fazla değil.
5. Düşük yoğunlaşma depresyonu sebebiyle hava kapalı olacaktır, kuvvetli konveksiyon nedeniyle gökyüzünü kaplayan bulut tabakasından kümülonimbüsler fırlayacaktır. Sonuç olarak sık sık sağanaklar gelecektir.
6. Donma seviyesi tam olarak 650 hPa’da olacak. Dolu da görebiliriz.
Yani Perşembe akşamından Cuma öğlen saatlerine kadar çok yoğun üst üste sağanaklar gelmesini bekliyorum. Modeller de destekliyor. Tahminim bütün Marmara Bölgesi içindir. Artık efsane mi yoksa kestane mi olacak diye beklemeye başlama vaktidir. Önümüzdeki 3 gün gök gürültülü olacak.
Not : Marmara Denizi üzerinde hortum oluşabilir, karaya çıkmaz.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Tekirdağ-Silivri-Çanakkale de karaya hortum çıkabilir. Son çıktılara göre.
Bakalım bu sistem nasıl teğet geçecek. Kaç km ile kaçıracağız. Çok merak ediyorum.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)’ya soruyorum.
Skew-T diyagramında gayet uygun değerler var.
Daha önce sadece Skew-T’ye bakılarak tahmin yapılmayacağını söylemiştiniz ve haklı çıkmıştınız. Bu sefer modellerin de yağış göstermesi sebebiyle oraj olabileceğini düşünüyorum. Bir kere daha rezil olmak istemediğimden fikrinizi sorayım dedim. 🙂 Yarın ne olur İstanbul ? 🙂 Accuweather da yine thunderstorm diyor.
Çok hızlı geçti burdan. O kadar ümitlenmeyin. Kısa süreli kuvvetli sağanak ve bol bol gökgürültüsü var sadece. 😦 10 Haziran yağmuru çok daha başarılıydı.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Kayışdağı’da fındık büyüklüğünde kısa süreli dolu geçişi oldu. Bunun haricinde 10-15 dk kuvvetli bir şekilde yağmur yağdı. Bence hiç fena değil. Bolca da yıldırım düştü.
Çok şık bir sistem geliyor gibi. Henüz GFS önemli miktarda yağış vermese de, soğuma mevsime göre sert olacağından bana her türlü eğlence yaşanabilir gibi geliyor. Kendimi kış modundan halen çıkartamadığımı fark ediyorum. Normalde meteogram kayıtlarını kaydetmeyi mart sonunda bırakırdım, fakat halen neredeyse günü gününe kaydetmeye devam ediyorum.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
GEM’in 850 hPa için 6 derece öngördüğü senaryoları gerçekleşirse zaten kuvvetli olan orajlara deniz etkisi de eklenir. En kötü koşulda sea-enhanced orajlar yaşarız. Özellikle Marmara ve Batı Karadeniz için bu ihtimal var gibi görünüyor. Kesinlikle bir başlığı hak ediyor bu sistem. Eğlenceli olacak.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Salı günü 35 dereceyi gördükten sonra gece geç saatlerde sel ve şiddetli orajlarla birlikte 20-25 derecelere düşecek. Fındıkzade bile boşlukta kalmaz böyle sistemde. 🙂 Neredeyse tüm ülkeye yağış geliyor. Hatta Doğu Karadeniz yaylalarında kar bile yağabilir. Ege ve Akdeniz kıyıları yazın pek görülmeyecek düzeyde yağış alacak. Vidyodaki çocuğu burnundan buzlar sarkarken de izleyeceğiz inşallah. 🙂 Hiç sıkıntıya gerek yok.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Yanlış yazdım. Sel Perşembe gecesi geç saatlerde olmuyor. Sistem o saatlerde giriyor, seller de beraberinde başlıyor. O saatlerde sel olacak diye birşey yok, olabilir de olmayabilir de.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
O ılıkçıreyiz buraya gelecek! Kim eksiledi ya 🙂 Bunu ancak hakiki bir ılıkçı yapabilir…. Acaba kim!
Hayvanat bahçelerinin faydalarıda var, mesala soyu tükenmekte olan bazı türleri hayvanat bahçesinde korumaya alıyorlar. Hatta oradaki hayvanları çiftleştirip doğaya salıyorlar.
Bunu yapmak için hayvanat bahçesi kurmaya gerek yok. Hayvanat bahçesi tutsaklıktır. Leoparı, maymunu, gergedanı, timsahı, kutup ayısını alıp hayvanat bahçesine hapsetmek çok bencilce.
İnternette bir espri vardı: ”Zengin olsam evimde panda beslerdim” diye aklıma o geldi. 😀
Şaka bir yana artık insan müdahalesi gereken noktalarda zaten yapay ortamlar oluşturulur o konuda haklısın. Ama aslan kaplan ayı ve filler bunlar artık kafeslerde olmasın
Artık milli parklar, özel çevre koruma bölgeleri, tabiat parkları gibi devlet tarafından korunan alanlar var; hem hayvan kafeste değil kendi bölgesinde yaşıyor hem de mevcut ekosistemi koruma altına alıyorsunuz zaten sürdürülebilir koruma da bu şekilde olur.
Ama bizdeki doğa korumadan bahsetmiyorum, bizdeki milli parklarda yaban hayvanlarını ihale ile avlıyorlar ne yazık ki. 😦
Nesli tehlike altındaki türlerin korunması ve popülasyonlarının artması için en iyi yöntem yaşam alanlarının koruma altına alınması ve gerekiyorsa alanda ekolojik restorasyon yapılması. Bunun dışında sayıları çok fazla düşmüş ve genetik çeşitliliği oldukça az olan popülasyonlara sahip bazı türler özel alanlarda üretilerek korunmaya çalışılıyor. Mesela kedigiller, özel kafeslerde, özel şartlarda üretildikten sonra doğaya yeniden aşılanabiliyor. Doğaya uyum kabiliyetleri köpekgillere ve diğer birçok türe göre oldukça yüksek. Mesela yavruyken doğadan koparılmış kurt yavrularının birçoğu rehabilite edilmesine rağmen yeniden doğaya aşılanamıyor. Ama iber vaşağının-Lynx pardinus popülasyonunun artması için bu yöntem kullanılıyor. Hayvanat bahçelerinde üreyen hayvanlar doğaya salınmıyor. Belki çok nadir olarak doğal popülasyonu bitme noktasına gelmiş türlerde yapılıyor olabilir. Ama böyle bir şey okumadım şimdiye kadar.
Ülkemizin en güzel şehri Ankara’da kırkikindilerle özdeşleşen geleneksel alt geçit dalış şenlikleri coşkuyla kutlanıyor. Arabalar durdurulmuş herkes eğleniyor 🙂
Japon yazılım mühendisi Ken Kawamoto tarafından üretilen Tempescope adlı cam kutu, ertesi gün olacak hava durumunu canlı bir şekilde, yani gerçek olarak gösteriyormuş. Şimdilik sadece kar yağışını gösteremiyormuş. Bu da beni hayal kırıklığına uğrattı. 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Yarın için İstanbul’lulara uyarım var! Şiddetli orajlarla karşılaşma ihtimalimiz yüksek.
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)
Yarın İstanbul’a yağmur yağma ihtimali bile çok düşük. Skew-t diyagramı tek başına bir şey ifade etmez 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Tamam termodinamik endeksleri boşvereyim. Basit birkaç hesap yapayım. Hava 25-26 derecelerde olacak. 500 hPa ise -14/-15 derece olacak. En kötü koşulda 39 derece fark var. Kararsızlık olduğu sonucuna varabiliriz.
Diyelim ki bunu da kabul etmediniz ve sıcaklık farkının yer seviyesinde yoğunlaştığını yukarı seviyelerde konveksiyonun az olduğunu söylediniz. Buna da cevabım var. 850 hPa 14 derece olacak. 500 hPa ile arasında 28-29 derece fark var. Engellemenin olmadığı koşullarda en az 27 derece yeterlidir, sınırın üstünde bile yarınki değer. 🙂
Tamam diyelim ki bu hesapları da yetersiz saydınız. Yine cevabım var. 🙂 Tüm seviyelerde %60-%70 civarı nem varken 700 hPa görece kuru özellikle akşama doğru. Kararsızlık oluşumunun bir diğer nedeni de bu.
Diyelim ki bu koşullarda yeterli su miktarı olmaz dediniz. Ona da cevap var. PW 31,2 mm değerinde. Toplam su buna rağmen gayet iyi 🙂
Diyelim ki bunu da kabul etmediniz, bulutların oluştuğu seviye konveksiyonun oluştuğu seviyeye denk gelmediği için yağış oluşturmaz dediniz. Buna artık ben cevap vermiyorum ve işi Accu’ya bırakıyorum. 🙂
Accuweather yarına thunderstorm demiş. İlmeteo ise hafif sağanak vermiş. Ama tabiii. MGM Dünya’da 2. sırada! Onlar yok dediyse yoktur. 🙂
Ortada CIN değeri olsa yine olmaması için bir neden var diyeceğim ama o da yok işte. 🙂 Sizin yağmur yağmaması için nedeniniz nedir? Gözümden kaçan bir değer olabilir dalga geçmek, kötülemek gibi bir niyetim yok yanlış anlaşılmasın, ciddi bir şekilde soruyorum.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
“Sizin yağmur yağmaması için nedeniniz nedir? Gözümden kaçan bir değer olabilir dalga geçmek, kötülemek gibi bir niyetim yok yanlış anlaşılmasın, ciddi bir şekilde soruyorum.” Şu cümle hoşuma gitmedi. Yanlış anlaşılabilir. Sanki daha bilgiliymişim gibi bir havayla yazmışım. 🙂 Yok öyle bir niyetim. Daha bilgisizim aksine. Sadece sordum.
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)
Aşağıdaki çıktı yüksek çözünürlüklü Euro4 modelinin 12 Haziran için öngördüğü toplam yağış çıktısı. Sizin yukarıda yaptığınız tüm hesaplamaları yapmış ve yağış oluşamayacağına karar vermiş bu model. Yani sizin gözden kaçırdığınız bir şey var ve model onu gözden kaçırmamış. Ben skew-t’den fazla anlamam. Fakat sadece bu diyagramlara bakarak yağış tahmini yapılamayacağını biliyorum. Bilgi değil benimki tecrübe.
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)
Ve sonuç itibariyle 13 Haziran sabahı İstanbul’un en fazla yağış alan istasyonuna düşen yağış miktarı 0.2 mm 😉
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Aylardır uğraşıyorum Skew-T’yi çözmek için, şuan da öğrenmiş oldum demek ki model yağış vermiyorsa vermiyordur. 🙂 Demek ki model yağış verdiği zaman Skew-T’ye bakmak lazımmış. Öğrendim hatta son mesajınıza da beğendim hoşuma gitmeden de olsa. 🙂 Haklıymışsınız sonuçta.
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)
O kadar çok şimşek çakıyor ki, son 2-3 saatte yüzlerle değil binlerle ifade edilecek kadar çok şimşek gördüm. Doğumuzda sessiz sedasız çakıyorlar ama eminim orada kıyamet kopuyor. Radara bakmıyorum, anı yaşıyorum panpa 😀
Bugün Osmanbey’de de çok kuvvetli yağmur vardı, 2 kere de gök gürledi 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Üsküdar’da Kümülonimbüs dediğim şey pek de büyük birşey değildi. Havayı kapatabilecek bir boyutu bile yoktu. Ancak mahalleyi kaplıyordu ve radarda görünmüyordu. Ama buna rağmen 2 kere gök gürledi ve biraz çisenti yaptı. Mahallenin ara sokaklarında bulutun merkezini yakalayacağım diye koştum, bir yandan da elimde de telefonla bulutu çekmeye çalışıyordum. Muhtemelen mahalleli bana deli demiştir. Yanlış anlamışlar demeyeceğim çünkü deliyim zaten. Havadelisi. 🙂
Bebek’ten Eminönü’ne kadar gittim dün otobüsle. Tam o sırada yakalandım yağmura. Her yerde çisenti ya da orta kuvvette sağanak vardı ama Beşiktaş’tan geçerken otobüs resmen tufan içine girdi. Sel sele gidiyordu. Kabataş’a gelince çisentiye döndü yine.
Kaktüslerim hepsi aynı anda açtılar, çok şanslıyım, canlı daha güzel ve büyük gözüküyorlar. Bu kaktüsleri ben çocukluğumdan beri bakıyorum, kime verdimse benim gibi güzel çiçek açmadı hıh 😀
Kaynana yumruğu deriz biz buna. Yılda 1 veya 2 defa çiçek açıyor yanılmıyorsam. Açan çiçekler ise 24 saat içerisinde soluyor. Yüzünü eskitmiyor, özletiyor kendini 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
MGM’den İstanbul için her zevke uygun hava durumu tahmini!
1. 5 Günlük tahmin : Pazar ve Pazartesi Gökgürültülü Sağanak Yağışlı.
2. Saatlik Tahmin : Pazar Tamamen bulutlu, Pazartesi Akşamı Yerel Sağanak
3. Uzun Vadeli Tahmin : Pazar Orta Kuvvette Sağanak, Pazartesi Bulutlu
4. Günlük Tahmin : Parçalı Bulutlu
5. İl ve İlçe Merkezlerinde 5 Günlük Tahmin | İSTANBUL : Pazar Yer Yer Hafif Sağanak, Pazartesi Bulutlu
6. Pazar il genelinde en yüksek 24 derece, ilçe tahmininde birçok 25 derecelik ilçe var. 🙂
Mutlaka bir tahmin tutacağına göre sıkıntı yok. 🙂 Dünyada meteoroloji konusunda 2. sıradayız demek için gayet güzel bir yöntem bulmuşlar. Avrupa ve Amerika dünya geneli kayıtlar, tahminler yaparken bizimkiler haritasını çıkarmayı bile beceremedikleri WRF’lerle sel uyarısı yapar, fırtına gelirken radarları bozar, sitenin anasayfasında reklam yapar, birbirinden farklı tahminlerde bulunurlar. Eğlenceli bir ülkede yaşıyoruz. 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
En son tahmini değiştirip yer yer hafif sağanak demişlerdi ama GFS diyagramına göre böyle olacağı belliydi. Kayışdağı gök gürültülü sağanak yağışlı.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Süpermiş, sanki yanardağ patlamış, kül püskürtüyor gibi.
Havaaşkı(EREN) (Beypazarı/ANK - 682 m)
Müthiş bir kümülonimbus oluşumu nasılda gelişmiş dikine 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Radarda görünen kütle havayı tamamen kapatacak düzeyde bir kütle. Çok daha geniş. Bu fotoğraf bence radardaki kütle zannedilen başka bir kütle olabilir. Çünkü eğer radarda göründüğü kadar yoğun olsaydı engellendiği katmanı kolaylıkla geçerdi. Ama bu fotoğrafa göre bulut o katmanı geçememiş ve yayılmış. Radarın üst panelindeki görüntüye göre bulutun yükselen kısmı daha geniş olmalı. Ama yine de fotoğraf muhteşem. Beğendim.
Radardaki görüntü ile fotoğraf arasında çok az bir zaman farkı var. Kırmızı bölge fotoğrafını çektiğim bulutun arkası. Radardaki kütlenin bir sonraki görüntüsünde bulut kuzeybatıya yani benim bulunduğum bölgeye doğru genişlemişti. Aslında hareketli görüntü almak daha iyi olacaktı. Teşekkürler.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Yanlış anladım o zaman. Radar görüntüsünde minik kütlecikler vardı o kütlelerle karıştırılmış olabilir diye düşünmüştüm. O yüzden öyle dedim. Yani fotoğraf bulutun bir uzantısına ait değil mi?
Günlerdir Ege genelinde orajlar oluşuyor. Bugün yine o günlerden biri fakat kütleler Manisa’ya ya hiç uğramıyor ya da teğet geçiyor şuan olduğu gibi.
İzmir bu sistemden Manisa’ya göre oldukça şanslı geçen yıl yine Haziran ayı İzmir’de benzer hava koşulları vardı. Haziran, İzmir’e iki yıldır Temmuz ve Ağustos kuraklığını unutturduğunu düşünüyorum. Neyse İzmir’e kütleler ilerliyor güneydoğu-kuzeybatı istikametinde MGM’de uyarı vermiş.
Son günlerde Anadolu’da gelişen konvektif yağışlar, üst seviye rüzgarlarının çok zayıf olması nedeniyle 40-45 dakika boyunca aynı yere bütün yağışını boşaltabiliyor. 2 gün önce Eskişehir’in 25 km güneyinde yağmur ve dolu Afyon yolunu trafiğe kapatmış.
Bu blog kaliteli yapısıyla bir hava delisi olarak zevkle takip ettigim ender sitelerden birisi, lakin son zamanlarda, özellikle de bu Istanbul tahmin raporu eklendikten sonra ‘hava deliliği’nden çok şey kaybetti, yağışlı sistemlere ”kötü hava” muamelesi yapan diğer tahmin sitelerinden hiçbir farkı kalmadı, bunu üzülerek izliyorum 😦 04 Haziran 2015 Perşembe tarihli Istanbul tahmin raporunuzdan alıntı: ”Ne yazık ki haftasonu da sert rüzgarlar ve yağış eşliğinde geçecek.”
Asıl yazık olan, hava deliliği ruhunun kaybıdır bence, umarım kısa zamanda o ruh tekrardan geri döner ve bu blog ‘eski havası’ına kavuşur..
Sayın Havadelisi’ni harcatmam, kendisinin yorumlarının arkasındayım. Ruh muh filan anlamam, yazın güneş olacak arkadaş. Yazın yağmur görmek isteyen Hindistan’a, Gine’ye falan gitsin. Saygılar.
Beşiktaş olarak kusursuz bir yaz yağmurunu geride bıraktık. Kapkara bulutlar, şimşek, gökgürültüsü, şiddetli yağmur, hepsi vardı. Sokaklar güzelce yıkandı, hatta dereye döndü. Neyse ki uzun sürmedi yağış. Uzun sürse ciddi sıkıntılara sebep olabilirdi. Gelecek yeni kütleleri bekliyoruz hevesle. 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Üsküdar’da sel var. Video çektim. İnanılmaz bir yağmur. Yağışın şiddeti 7 mayıstan fazla. Ama şimşekler o kadar yoğun değil.
Sinan (Bağcılar 90m. Başakşehir 140m.)
Yagmur tam tersine Istanbul uzerinden batiya kaysaydi az yagis birakirdi bence. Bir bucuk saattir gok gurultulu ara ara kuvvetli yagis mevcut.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Gözüm bir anlığına AO grafiğine kayıverdi. Üşenmeyip grafiğin ucuna da bakayım dedim. Bir de ne göreyim! Hızlıca nötre, hatta -1’e iniyordu. İçgüdüsel olarak bir keyif geldi içime. Yüzüm güldü hafif hafif. Ama sonra biri geldi ve o keyfimi “pıst” diye ezdi. İşte o “biri”, benim kafamın içindeki pis bilimci, fizik hocasıydı. Geldi ve bana, “oğlum bırak bu boş hayalleri 15 nisandan sonra AO’ya mı bakılır!” dedi. Bir hüzünle kapadım NOAA sayfasını. Gözyaşlarıyla ayrıldım ekranın başından… Sonra havadeliliğime yenildim, boş bir hevesle bir daha geldim, bir umut yok mu, bir +5’lik senaryo yok mu,dedim kendi kendime. Açtım GFS diyagramını. Baktım orada bir tane +5’lik senaryo var, bana bakıp bakıp gülüyor, ne bu dedim. Baktım ki diyagram ortamalası +17 civarına çıkmış meğer o senaryo benle dalga geçiyormuş, yine bir öfke ve sıkıntıyla uzaklaştım… Bu ağır ve hüzünlü olayı olay anında yazamadım çünkü ağlamamak için kendimi zor tutuyordum, biraz sakinleşince yazmaya başladım. Kelimelerle anlatılacak gibi değil. Bir havadelisinin yaşayabileceği en ağır üzüntüyü yaşadım. Bir de ılıkçılar gelip eksilemesin lütfen. Daha fazlasına katlanamam.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
“Kuzey Yarımkürenin 20 derece yukarı enlemlerinden itibaren görülen basınç anomalilerini prensip alan bir endeks çeşididir. Kutuplarda açısı daralan güneş ışınlarından dolayı düşük ısı enerjisi ile hava çok ısınmaz ve deniz seviyesinde yüksek basınç alanı oluşur. Soğuk hava yoğun olduğu için aşağı doğru çökme eğilimi gösterir. Çöken bu soğuk hava enverziyon oluşturmala birlikte, bu enverziyon seviyesinin üstünde yoğunluk farkından dolayı bir alçak basınç oluşur, bu alçak basınca, kutbi girdap veya polar girdap (polar vortex) adı verilir.” (Vikipedi)
850 hPa olarak örnek vereyim, şu mevsimden sonra -10 bile kalmadı. Enverziyonun kuvveti çok az hale gelmiş durumda. Bu nedenle girdap zayıfladı ve basınç oynamaları artık bu girdabı temsil etmiyor.
Şu modele kışın bakıldığında çok hızlı dönen Jet Akımları şu anda çok daha az yer kaplıyor ve hızları az. Şu halde bile dönme hareketi var olduğundan ve belli bir şekli olduğundan AO’nun bir değeri olması mümkün. Ama bir etkisi yok. Kutupta soğuk da kalmadığından girdabın bozulması güneye soğukların inmesi anlamına gelmiyor.
Doğru mu biliyorum? Yarım biliyorum da eksik mi söyledim? Yoksa tamamen yanlış mı? Kaç puan alırım ben bu sınavdan hocam? Sınıfı geçsem yeter. 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Ayrıca AO bir anomali değeri olduğundan zayıf da olsa girdabın varlığı bir anomali olmasını sağlıyor.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Sınav kağıtlarını okudunuz mu hocam? Ben kaç aldım hocam? Ne zaman okursunuz hocam? 85 alırmıyım hocam? Hocaaaaam… Hocam?
Önce “mi” soru ekinin nasıl yazıldığını öğreneceksiniz. Gerisi sonra değerlendirilecek. “alırmıyım?” değil, “alır mıyım?”
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Soru eki olan “mi?” ayrı yazılır biliyorum. Ama “mıyım?” dediğimde “-m” eklenince nasıl yazacağımı bilemedim. Nasıl olsa dil bilgisi sorusu değildi deyip sorun çıkmaz diye düşünerek yazdım. Eğer hava delilerinin ustası, meşhur dil bilgisi hocamız yanlış diyorsa tabi ki düzeltirim. Bu büyük hatamdan dolayı özür dilerim hocam. Böyle büyük bir insandan daha başka bir eleştiri almaya katlanamam. Hemen düzeltiyorum hocam.
“Hocam sınav kağıtlarını okudunuz mu? Hocam kaç aldım? Hocam ne zaman okursunuz? Yüz üzerinden 85 alır mıyım hocam?” İnşallah hatam yoktur. Hatam varsa affedilmek için ne isterseniz yaparım hocam. Siz de uygun görürseniz artık sonucumu öğrenebilir miyim hocam?
Sakin ol şampiyon 🙂 Buradaki eleştirileri yapıcı olarak algılarsan senin yararına olur 🙂
AO konusuna gelince, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmaz yanlış bir cümledir. Birisi zamanında kuyuya taş atmış, herkes de peşinden gidiyor. Öncelikle, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmasa bu adamlar neden burada bunu yayınlasın değil mi? http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao.shtml
İkincisi de, burada doğru yaklaşmışsın; kutup girdabı yazın çok kuzey enlemlere çekilir ve güney enlemleri fazla etkilemez. Fakat bu, endeksin tamamıyla gözardı edileceği anlamına gelmez, kutuptaki basınç anomalileri her mevsim takip edilir. Mesela aşağıda kuzey kutup bölgesinin 2008 ve 2009 Mayıs aylarının basınç anomalileri var. Bu haritaları yorumla bakalım, ve hangi Mayıs ayı Güney Avrupa genelinde daha yağışlı geçmiştir, nedeniyle anlat sınıfı geç 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
🙂
“Öncelikle, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmasa bu adamlar neden burada bunu yayınlasın değil mi?”
Belki siteyi güncellemeye üşeniyorlardır. 🙂 Neyse açıklamaya başlıyayım.
2008 Mayıs AO: -1.205 / Basınç Anomalisi : +2,6 / Oran = 2,157676348547718
2009 Mayıs AO: +1.194 / Basınç Anomalisi : -3 / Oran = 2,512562814070352
Basınç Anomali AO Oranlar ortalaması : 2,335119581309035
“…girdap zayıfladı ve basınç oynamaları artık bu girdabı temsil etmiyor.”
Bu oranlar %50’ye yakın bir değer gösteriyor. Ama %50’den küçük bir değer. Sonuç olarak basınç anomalileri bu mevsimde AO’yu hala temsil ediyor fakat %50’nin biraz altında bir oranla. (Yaklaşık %42) Yani benim cümlemin geçerliliği %50’den birazcık daha fazla. (yakaşık %57) Ama benim cümlem tam olarak doğru değil. Bu verileri görünce ikna oldum.
AHL 2008 : 14.4 mm Yağış
AHL 2009 : 11.2 mm Yağış
2,399 fark AO = 3,2 mm Yağış (Hiç de Bilimsel Bir Yöntem Değil Aslında)
Ama yine de AO’nun yağışa etkisi var sayılabilir. 15 Nisandan sonra AO’ya bakılabileceği konusunda ikna oldum. (23 Nisan Kar Yağışını AO ile takip ediyordum zaten)
Yeterli bir açıklama mı? Daha söylemem gerek birşey var mı?
İzmit bu kez bulutların yolunun üstünde kaldı. Bugün için parçalı çok bulutlu bir hava bekliyordum ama daha farklı çıktı. Mükemmel bir sonbahar havası var. Sıcaklık 17-21 arası. İki dış termometrem farklı gösteriyor. Ancak bana 21 dereceymiş gibi geldi. Sabah tek bir gökgürledi. Onun dışında rüzgarsız, şırıl şırıl yağıyor. Radara göre en azından bir kaç saat daha bulutlar doğu-batı istikametinde üzerimize akmaya devam edecek gibi görünüyor. Herhalde gün sonuna kadar 10 kilo yağmış olur. Beklenenin çok daha fazlası. Bu sene 1-2 defa haricinde 30’lu dereceleri göremedik. Halen bahar modu var. Bakalım bu bahar modu daha ne kadar devam edecek.
Onbeş yıldır Aksaray’dayım gördüğüm en şiddetli yağmur dün yağdı. Hastanenin alt katlarını su bastı, altgeçitlerde arabalar kaldı, yollar yarıldı. Dolu o kadar fazla yağdı ki dün 14-15 sularında yağan dolu bu sabah hala erimemişti. Bu sabah MGM’nin sitesini açtığımda toplam yağış 1,8 mm gözüküyordu. Benim bulunduğum yerde en az 30-40 mm yağdı. 4-5 km’de yağış farkı inanılmazdı.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
İstanbul Radarı dolmuş. İzmir Radarı dolmuş. Balıkesir, Zonguldak aynı şekilde. GFS çok az yağış bekliyordu. Kırmızılı, turunculu kütleler var. CAPE çok yüksek, Lifted İndex Ege kıyılarında -4/-5 yani ciddi. MGM bir uyarı yapmadı. Havadelisi.com’un sanki bir “21 Aralık” olayı gibi de olsa gecenin 2’sinde de olsa uyarı yapması gerektiğini düşünüyorum. Bugün çok yazdım, bu nedenle bu yorumu yayınlamasanız da olur çok yer kaplamıyayım. 🙂 Sadece uyarı yapılması için söylüyorum.
Havaaşkı(EREN) (Beypazarı/ANK - 682 m)
Her ne kadar bu sene geçen seneki orajlar kadar tat vermesede Mayıs ayını Beypazarı olarak 75 mm ile kapattık , Allah bereket versin 🙂
Avustralyalı ılıkçılar isyanda. 😀 Sydney’de sabah erken saatlerde sıcaklık 6 dereceye düştüğü için donuyormuş halk. 1837 metredeki Charlotte Pass’e 30 cm, 1805 metre yüksekliğindeki Buller Dağı’na ise 8 cm kar yağmış, kış sezonu erken açılmış.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Abartmayalım yaa. 🙂 -5 girmedi yani. Kış gelince azcık üşüyecekler. Tabi oranın mevsim normallerini bilmiyorum, bu ne kadar ciddi bir soğumadır bilemem. Ama kutba yakınlık açısından bu tür soğuklar bence normal.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Ilıkçılar basmış eksiyi. Bu mesaj yayınlanınca bakalım eksi rekoru kıracakmıyım. 🙂 Haydi yüklenin millet. 🙂 Soğukçular kazanacak! Biraz daha gaz vereyim ne olacak bakalım…
Uzun yıllar Karadeniz deniz suyu sıcaklıklarına ulaşabileceğim bir veritabanı biliyor musunuz?
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Komiklik olsun diye yaptım. Kötü amaçlı değil. Güney Kutbu Diyagramı 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Ilıkçılar acılar içinde. Kameranın tarihini yanlış yazmışlar herhalde. 🙂 Sonbahar havası var. Hiç gideceğe de benzemiyor. 5-6-7 Haziran’da kuzeyli sağanak kütleleriyle birlikte kışa da girecegiz bu gidişle.
Uçağın içinde bulut oluşmuş. Anlaşılan o ki ılık nemli havanın, klima ile soğutulmuş uçağın içine girişini yapması sonucunda ortalıkta göz gözü görmez olmuş.
Kapalı bir ortamda bulut oluşması için nem ve sıcaklığın kaç olması gerek?
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Bu soruya pek anlam veremedim. 🙂 Nem %1oo’e ulaştığında su miktarındaki artış devam ediyorsa bulut oluşur. Oda ortamında bulut oluşturmak için bazen yoğunluğu arttırmak amacıyla bazı kimyasallar kullanılır. Gliserin de bildiğim kadarıyla bunlardan biridir. Çünkü odada bir buhar kütlesi oluşturulduğunda odanın geri kalanı gökyüzündeki bir bulutun içinde olduğu gibi homojen dağılmış neme sahip olmadığından bu kütle kısa sürede dağılır. Ama uçağın içinde havalandırma ve klima sebebiyle nem homojen dağılır ve bu nedenle ekstra kimyasallara gerek olmadan bulut oluşabilir. Dışarıdaki hava daha sıcak ve nemli olduğundan içeri girdiğinde bulut oluşturmuş. Özel bir sıcaklıktan bahsedilecek bir durum değil.
Konusu açılmışken sorayım. Tüm kaynaklarda 20 derecedeki 1 metreküp havada en fazla 17,3 gram su bulunabileceği yazıyor. Peki herhangi bir sıcaklıkta en fazla kaç gram bulunabileceğini ben nasıl hesaplarım. Rastgele değil ya bu, bir hesabı olmalı. Kaynak bulamadım, ingilizce kaynaklarda da göremedim.
Sabahtan beri 200-300 metre üzeri rakımda radarda görünmeyen sığlıkta orta kuvvette yağış aldık.
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Doğu Karadeniz’in radarda görünmeyen yağışları asıl Ağustos ortasından sonra oluyor. Sabah ve öğlen güneşli olan hava öğleden sonra dağlara sürüne sürüne gelen alçak bulutlar tarafından kapatılıyor ve ince, rüzgarsız, şeritler şeklinde yağan hoş bir yağmur başlıyor. Gece saatlerinde ise özellikle saat 23’den sonra bulutlar tamamen dağılıyor. Bu döngü günlerce hatta bazı yıllar birkaç ay aralıksız devam edebiliyor. Geçen yaz Ağustos’ta gittiğimde Hopa’da 32-33 dereceleri gördükten sonra Rize’de buzul gölüne çıktığımda kar gördüğümü hatırlıyorum. Yerde gördüm havada değil. International Standart Atmosphere’ye göre 2800 metrede yaklaşık 18,2 derece düşüş olması gerekirken yukarıda kar görebilmek çok güzel. O bölgenin iklimi hiçbir tahmin modelinin anlayamayacağı kadar karmaşık ve güzel. Bir kışı geçirmek için dünyadaki en güzel yer. Keşke orada olabilsem. Ama kışın İstanbul’da gece ile gündüz sıcaklığının pek farklı olmadığı, soğuk, bulutlu günlerle yaşamak zorundayım. Buradaki kar da kar değil. İstanbulluya güzel olabilir ama Doğu Karadeniz yaylalarındaki kar ile karşılaştırıldığında bizim efsane dediğimiz olay orada hergün yaşanıyor. 🙂
Rizeli olarak bu kış Ocaktaki mega sistemi kaçırdım. 12 Ocak’ta Rize’ye geldim. Bu sefer İstanbul’daki mega sistemi kaçırdım. Biraz şans gerekiyor 🙂
Commandouz (Bayrampaşa-148 m)
İstanbul’un kıyaslanmadığı bir Doğu Karadeniz yaylaları kalmıştı sanırım 🙂
dogukocatepe (Doğu Ataşehir/İstanbul, 139 m | Aydos/İstanbul)
Eskiden internette sınavlardaki yanlış fakat yaratıcı cevaplarla ilgili bir sayfa görmüştüm. Bu kadar da olmaz demiştim, şimdi bu cevapları çok yakınımdan duydum. 🙂
Soru : Kalori ne birimidir?
Doğru Cevap : Isı
Yaratıcı Cevap : Yağ Birimi 🙂
Bu cevabı veren Üsküdar Selimiye Ortaokulu’ndan bir öğrencidir. Öğrenciyi suçlamıyorum. Çevredeki etkenler gerçekten çok kötü bu nedenle bu cevap hiç de anormal sayılmaz.
Yeğeninin düğünü için bir haftalığına Almanya’dan gelip, fırsattan istifade Çarşamba ve Perşembe günü de bacanağının Kefken’de ki evine gidip, denize yağmur yüzünden giremeyen Amcamı bu şansı yüzünden kutluyorum. Gitsin bir sayısal loto oynasın artık o iki günü nasıl denk getirdiyse. 😀 Üstelik; buraya damla düşmedi amca deyince de adam hepten içerlendi. 😀 Ne diyelim ? Bu felek kimine kavun yedirir kimine kelek.
Yağış Yasemin Park,Demirtaş civarına iniyor

Şuan gördüğüm en enteresan konvektif oluşum tam üstümde. Önce kuzeyli sığ kümülonimbüsler gelmeye başladı fakat bulutlar dikey gelişince yukarıdaki güneyli rüzgarın etkisiyle yukarı seviyede güneyli bant oluşturdu. Ardından radarda kuzeyden güneye hareket ediyormuş gibi görünen fakat yukarıda güneyden kuzeye giden bir bant haline geldi. Bu nedenle bandın bittiği nokta gerçekte başladığı nokta oluyor. Radara bakın ne demek istediğimi anlarsınız.

Bu gece takipte olacağım. İnşallah birkaç daha gökgürültülü fırtına yakalarım. Bugün öğleden sonra gerçekleşmiş fırtınayı ise uzun yıllar unutmayacağım. Gerçi o kırmızı kütle biraz daha güneyden gelseydi daha heyecanlı olurdu ama neyse 🙂
Bir ümit belki avrupa yakasına doğru uzanır diye bekledim, yine olmadı. Bu kadar şansızlığın ardından haliç de hortum iyi giderdi. 😀
GFS diyagram eğilimlerine göre :
Haziran sonunda asor adalarının kuzeyinde yüksek basınç, Akdeniz ve Karadeniz’de ise alçak basınç eğilimi var. Temmuz başında AO/NAO negatife eğilimli görünüyor. Modeller omega blocking olabileceğini gösteren sinoptik çıktıları veriyor. Ayrıca ay başı serinleme eğilimi var. Temmuz başlarında sistem bekliyorum. Bu sefer hortumu da süper hücreyi de görürüz diye umuyorum.
Benim bu sistemdeki tek şanslılığım Wall Cloud’u ve dönme hareketini görebilmiş olmamdı. 🙂 Hızlı dönmüyordu tabi.
Moralim çok bozuk, kırmızı kütle beni sıyırdı, inanırmısınız birkaç km kuzeyimde tufan koparken, benim oturduğum yerde bir damla yapmur düşmedi, sadece uzaktan gelen gökgürültüleri duydum, bu beni daha çok moralimi bozdu sinirlendim. 😦 😦
Beni de sıyırdı Spank. Yalnız değilsin. 😦
Ben yerimi ve radar görüntüsünü gönderdim bugün. Resimler aşağıda var. Benim 500 metre kuzeyimde çok hızlı hareket eden yağmur sarkıtları dolaştı da tek damla görmedim. Hatta Wall Cloud gördüm ama rüzgardan başka birşey olmadı. Beni de sıyırdı. Hem de Anadolu Yakası’na geçip kıpkırmızı olduktan sonra.
Bu değerler çok aşırı. Yağış öğleden sonra İstanbul’a girecek. Kısaca kıyamet kopacak. Televizyonlarda meteoalarm uyarısı yapılması gerekirken hiçbir şey yapılmaması çok yanlış. En azından bir yıldırım uyarısı bile yapılmadı. Trakya’da devam eden yağışa rağmen uyarı yapılmıyor.
Kıyamet koptu. 🙂
Uzun süre izleyince dönme hareketinin fark edilebildiği Wall Cloud :

Şanssızlığım :

Fırtınadan geriye kalan mammatuslar :

980 hPa civarındaki küçük CAPE bölgesinin, yoğunlaşma depresyonunun 0 olduğu yüksekliğe denk gelmesi sebebiyle aşağı seviye bulutların oluşturduğu görece sığ kümülonimbüsler İstanbul Anadolu Yakası’nın karasal ilçelerinin bulunduğu bölgede bant haline gelerek tekrar yağış bırakmaya başladı. Ayrıca LFC de bu yükseklik civarında olduğundan alçak bulutlar hızla yükselebiliyor. Kayışdağı’da tekrar şimşekler çakmaya başladı. Sistemin İstanbul için bittiğini söyleyenler var o yüzden yazayım dedim.
Kışta hiç bu kadar radara sık bakmıyordum , sürekli bakıyorun bir bulut pörtlermi diye. 😀 yazın daha heyecanlı oluyor.
Vay arkadaş yahu. Bugün yağmur görürüm ümidiyle birlikte Hereke’nin yaylasında gezerken, Çayırova’yı sel su götürmüş. İnsan bu kadar mı uğursuz olur? 😀
Dün acayip CB’ler vardı, doğu tarafım simsiyah olmuştu. Radara baktım kütle kırmızılı turunculuydu. Kaçırmanız kötü olmuş 😀
Trakya’ya inanılmaz yağış geliyor afet olabilir.
Dün Ahl’de şimşek çakım noktaları.
Nasıl elde ettin bunu? Tüm İstanbul için var mı düne ait?
Bir Mgm çalışanı twitter adresinde paylaşmış oradan buldum. Sorduğumda ise bu haritaların henüz çalışma aşamasında olduğunu ve ilerleyen dönemlerde light versiyonunun dışarıya açılabileceğini söyledi.
Bunların haricinde Mgm tüm uzal radar ve uydu görüntülerini de dış kullanıma kapattı, istasyonlarda da haftalardır güncelleme çalışması nedeniyle bir çok istasyondan veri gelmiyor. Mgm’nin yine bunların dışında bir çok harika ürünü var ancak biz bunları kullanamıyoruz. Yani bizim vergilerimiz ile alınan cihazları bize kapatıyorlar anlayacağınız. İleride açarlar mı, sanmıyorum…
Selamlar, abartmıyorum hayatımda gördüğüm ve duyduğum en ender şimşek ve gökgürültüsüne şahit oldum.
O kadar kuvvetliydi ki, evin camları titredi kulağım çınladı gözümde flash patlamış gibi birkaç saniye etkisinde kaldım.
Yağmurdan 20 metre ilerisi gözükmüyordu böylesini hayatımda pek görmemiştim belki 1-2 sefer.
Bursa-Kocaeli radarı aktif görünüyor ama halka açık değil galiba. Halka açık olarak yayınlamayacaklar mı? Bu konu hakkında hakikaten bilgi rica ediyorum.
Öğlen yağışını 500 metre ile ıskalayarak tahminimi tutturdum. Bakalım akşam sistemini kaç metreyle ıskalayacağız. 😀
Akşam tahminim de tuttu sistem kurudu. Diğeri 500 metreyle teğet geçmişti. Bakalım sistem bitene kadar diğer ıskalamalar nasıl gerçekleşecek. 😀
Size ancak Yalova üstünden (güneyden) gelen kütleler yarar.
Bize hiçbir yer yaramıyor. Rahmetli dedem torununa inat böyle bir yere göç etmiş olmalı. Burası başlangıç ve bitiş noktası. Güneydoğu hariç Türkiyenin en ölü bölgesi.
18.06.2015 – 15Z Skew-T Diyagramı (GFS)
1. Öncelikle konvektif engelleme (CIN) değerinin 50 olması derecho durumunun göstergesidir. Shelf cloud oluşacağını düşünüyorum.
2. CAPE ve Lifted Index değerleri de gayet uygun. Modeller bu saatlerden itibaren bölge genelinde yağışın başlayacağını ve sabaha kadar süreceğini öngörüyor. Yani kuvvetli yağış oraj şeklinde olacak. Ayrıca K ve TT değerleri de güzel.
3. LCL seviyesi çok alçakta, bu durum oraj bulutunun tabanının alçak olacağını gösteriyor. Hatta fırtına bulutu haricinde oluşan alçak bulutların seviyesi 100 metreye kadar inebilir. Bu nedenle yıldırımlara dikkat!
4. Hortum bekleyenler için üzücü haber ise LFC’nin yüksek olmasıdır. (LFC = Serbest Yükselme Seviyesi) Bu nedenle hortum beklentisinin en önemli şartı gerçekleşmeyecektir, düşük SREH değerleri de işin içine girince hortum ihtimalinin çok az olduğunu söyleyebilirim. Aynı şekilde süper hücre ihtimali de fazla değil.
5. Düşük yoğunlaşma depresyonu sebebiyle hava kapalı olacaktır, kuvvetli konveksiyon nedeniyle gökyüzünü kaplayan bulut tabakasından kümülonimbüsler fırlayacaktır. Sonuç olarak sık sık sağanaklar gelecektir.
6. Donma seviyesi tam olarak 650 hPa’da olacak. Dolu da görebiliriz.
Yani Perşembe akşamından Cuma öğlen saatlerine kadar çok yoğun üst üste sağanaklar gelmesini bekliyorum. Modeller de destekliyor. Tahminim bütün Marmara Bölgesi içindir. Artık efsane mi yoksa kestane mi olacak diye beklemeye başlama vaktidir. Önümüzdeki 3 gün gök gürültülü olacak.
Not : Marmara Denizi üzerinde hortum oluşabilir, karaya çıkmaz.
Tekirdağ-Silivri-Çanakkale de karaya hortum çıkabilir. Son çıktılara göre.
Bakalım bu sistem nasıl teğet geçecek. Kaç km ile kaçıracağız. Çok merak ediyorum.
çihiro (Karatay/KONYA, 1016 m)’ya soruyorum.
Skew-T diyagramında gayet uygun değerler var.
Daha önce sadece Skew-T’ye bakılarak tahmin yapılmayacağını söylemiştiniz ve haklı çıkmıştınız. Bu sefer modellerin de yağış göstermesi sebebiyle oraj olabileceğini düşünüyorum. Bir kere daha rezil olmak istemediğimden fikrinizi sorayım dedim. 🙂 Yarın ne olur İstanbul ? 🙂 Accuweather da yine thunderstorm diyor.
Şu skew-t işini bi çözebilsem. Mehmet göktuğ hiç yardımcı olmuyor 🙂
Süper oraj geliyor. Avrupa Yakası eğlendi, sıra Anadolu Yakası’nda. 🙂
Çok hızlı geçti burdan. O kadar ümitlenmeyin. Kısa süreli kuvvetli sağanak ve bol bol gökgürültüsü var sadece. 😦 10 Haziran yağmuru çok daha başarılıydı.
Kayışdağı’da fındık büyüklüğünde kısa süreli dolu geçişi oldu. Bunun haricinde 10-15 dk kuvvetli bir şekilde yağmur yağdı. Bence hiç fena değil. Bolca da yıldırım düştü.
İstanbul’da olan olmuş zaten geç kaldım 😀
Çok şık bir sistem geliyor gibi. Henüz GFS önemli miktarda yağış vermese de, soğuma mevsime göre sert olacağından bana her türlü eğlence yaşanabilir gibi geliyor. Kendimi kış modundan halen çıkartamadığımı fark ediyorum. Normalde meteogram kayıtlarını kaydetmeyi mart sonunda bırakırdım, fakat halen neredeyse günü gününe kaydetmeye devam ediyorum.
GEM’in 850 hPa için 6 derece öngördüğü senaryoları gerçekleşirse zaten kuvvetli olan orajlara deniz etkisi de eklenir. En kötü koşulda sea-enhanced orajlar yaşarız. Özellikle Marmara ve Batı Karadeniz için bu ihtimal var gibi görünüyor. Kesinlikle bir başlığı hak ediyor bu sistem. Eğlenceli olacak.
Son bir aydır ölçülen sıcaklıkların normallerden farkı:

Özür dilerim gözümden kaçmış, son 15 gün olacak. 😀
Bugün Gulnarda güzel sagnak yağış oldu. Ozlemisim yağmuru 🙂
Hava çok sıcak 😦
Salı günü 35 dereceyi gördükten sonra gece geç saatlerde sel ve şiddetli orajlarla birlikte 20-25 derecelere düşecek. Fındıkzade bile boşlukta kalmaz böyle sistemde. 🙂 Neredeyse tüm ülkeye yağış geliyor. Hatta Doğu Karadeniz yaylalarında kar bile yağabilir. Ege ve Akdeniz kıyıları yazın pek görülmeyecek düzeyde yağış alacak. Vidyodaki çocuğu burnundan buzlar sarkarken de izleyeceğiz inşallah. 🙂 Hiç sıkıntıya gerek yok.
Yanlış yazdım. Sel Perşembe gecesi geç saatlerde olmuyor. Sistem o saatlerde giriyor, seller de beraberinde başlıyor. O saatlerde sel olacak diye birşey yok, olabilir de olmayabilir de.
O ılıkçıreyiz buraya gelecek! Kim eksiledi ya 🙂 Bunu ancak hakiki bir ılıkçı yapabilir…. Acaba kim!
Gece Tiflis’te yaşanan selden sonra hayvanat bahçesindeki hayvanlar firar etmiş



Of çok üzücü ya. 😦
Hayvanat bahçesine karşıyım.
Aynen, yıl olmuş 2015 her tür fotoğraf, video, üç boyutlu görüntü, bilgi elimizin altında, artık çağ dışı.
Hayvanat bahçelerinin faydalarıda var, mesala soyu tükenmekte olan bazı türleri hayvanat bahçesinde korumaya alıyorlar. Hatta oradaki hayvanları çiftleştirip doğaya salıyorlar.
Bunu yapmak için hayvanat bahçesi kurmaya gerek yok. Hayvanat bahçesi tutsaklıktır. Leoparı, maymunu, gergedanı, timsahı, kutup ayısını alıp hayvanat bahçesine hapsetmek çok bencilce.
Pandaları hayvanat bahçesinde çiftleştirip sayılarını artırıyorlar mesala, hayvanat bahçeleri hepsi aynı değil, sizin demek istediğinizi anladım. 🙂
İnternette bir espri vardı: ”Zengin olsam evimde panda beslerdim” diye aklıma o geldi. 😀
Şaka bir yana artık insan müdahalesi gereken noktalarda zaten yapay ortamlar oluşturulur o konuda haklısın. Ama aslan kaplan ayı ve filler bunlar artık kafeslerde olmasın
Artık milli parklar, özel çevre koruma bölgeleri, tabiat parkları gibi devlet tarafından korunan alanlar var; hem hayvan kafeste değil kendi bölgesinde yaşıyor hem de mevcut ekosistemi koruma altına alıyorsunuz zaten sürdürülebilir koruma da bu şekilde olur.
Ama bizdeki doğa korumadan bahsetmiyorum, bizdeki milli parklarda yaban hayvanlarını ihale ile avlıyorlar ne yazık ki. 😦
Nesli tehlike altındaki türlerin korunması ve popülasyonlarının artması için en iyi yöntem yaşam alanlarının koruma altına alınması ve gerekiyorsa alanda ekolojik restorasyon yapılması. Bunun dışında sayıları çok fazla düşmüş ve genetik çeşitliliği oldukça az olan popülasyonlara sahip bazı türler özel alanlarda üretilerek korunmaya çalışılıyor. Mesela kedigiller, özel kafeslerde, özel şartlarda üretildikten sonra doğaya yeniden aşılanabiliyor. Doğaya uyum kabiliyetleri köpekgillere ve diğer birçok türe göre oldukça yüksek. Mesela yavruyken doğadan koparılmış kurt yavrularının birçoğu rehabilite edilmesine rağmen yeniden doğaya aşılanamıyor. Ama iber vaşağının-Lynx pardinus popülasyonunun artması için bu yöntem kullanılıyor. Hayvanat bahçelerinde üreyen hayvanlar doğaya salınmıyor. Belki çok nadir olarak doğal popülasyonu bitme noktasına gelmiş türlerde yapılıyor olabilir. Ama böyle bir şey okumadım şimdiye kadar.
Ashooba Kasırgası 2 gündür Umman’ı etkiliyor.
https://twitter.com/hashtag/ashooba
Mayıs ayı uydu görüntüleri animasyonu:
Ülkemizin en güzel şehri Ankara’da kırkikindilerle özdeşleşen geleneksel alt geçit dalış şenlikleri coşkuyla kutlanıyor. Arabalar durdurulmuş herkes eğleniyor 🙂
Bir söz vardır, her millet layık olduğu şekilde yönetilir diye. 🙂
O da tartışmalı Ankara için ya, neyse 🙂
Japon yazılım mühendisi Ken Kawamoto tarafından üretilen Tempescope adlı cam kutu, ertesi gün olacak hava durumunu canlı bir şekilde, yani gerçek olarak gösteriyormuş. Şimdilik sadece kar yağışını gösteremiyormuş. Bu da beni hayal kırıklığına uğrattı. 🙂
http://www.fizikist.com/gunluk-hava-durumu-masanizdaki-bu-kucuk-kutunun-icinde/
Yarın için İstanbul’lulara uyarım var! Şiddetli orajlarla karşılaşma ihtimalimiz yüksek.
Yarın İstanbul’a yağmur yağma ihtimali bile çok düşük. Skew-t diyagramı tek başına bir şey ifade etmez 🙂
Tamam termodinamik endeksleri boşvereyim. Basit birkaç hesap yapayım. Hava 25-26 derecelerde olacak. 500 hPa ise -14/-15 derece olacak. En kötü koşulda 39 derece fark var. Kararsızlık olduğu sonucuna varabiliriz.
Diyelim ki bunu da kabul etmediniz ve sıcaklık farkının yer seviyesinde yoğunlaştığını yukarı seviyelerde konveksiyonun az olduğunu söylediniz. Buna da cevabım var. 850 hPa 14 derece olacak. 500 hPa ile arasında 28-29 derece fark var. Engellemenin olmadığı koşullarda en az 27 derece yeterlidir, sınırın üstünde bile yarınki değer. 🙂
Tamam diyelim ki bu hesapları da yetersiz saydınız. Yine cevabım var. 🙂 Tüm seviyelerde %60-%70 civarı nem varken 700 hPa görece kuru özellikle akşama doğru. Kararsızlık oluşumunun bir diğer nedeni de bu.
Diyelim ki bu koşullarda yeterli su miktarı olmaz dediniz. Ona da cevap var. PW 31,2 mm değerinde. Toplam su buna rağmen gayet iyi 🙂
Diyelim ki bunu da kabul etmediniz, bulutların oluştuğu seviye konveksiyonun oluştuğu seviyeye denk gelmediği için yağış oluşturmaz dediniz. Buna artık ben cevap vermiyorum ve işi Accu’ya bırakıyorum. 🙂
Accuweather yarına thunderstorm demiş. İlmeteo ise hafif sağanak vermiş. Ama tabiii. MGM Dünya’da 2. sırada! Onlar yok dediyse yoktur. 🙂
Ortada CIN değeri olsa yine olmaması için bir neden var diyeceğim ama o da yok işte. 🙂 Sizin yağmur yağmaması için nedeniniz nedir? Gözümden kaçan bir değer olabilir dalga geçmek, kötülemek gibi bir niyetim yok yanlış anlaşılmasın, ciddi bir şekilde soruyorum.
“Sizin yağmur yağmaması için nedeniniz nedir? Gözümden kaçan bir değer olabilir dalga geçmek, kötülemek gibi bir niyetim yok yanlış anlaşılmasın, ciddi bir şekilde soruyorum.” Şu cümle hoşuma gitmedi. Yanlış anlaşılabilir. Sanki daha bilgiliymişim gibi bir havayla yazmışım. 🙂 Yok öyle bir niyetim. Daha bilgisizim aksine. Sadece sordum.
Aşağıdaki çıktı yüksek çözünürlüklü Euro4 modelinin 12 Haziran için öngördüğü toplam yağış çıktısı. Sizin yukarıda yaptığınız tüm hesaplamaları yapmış ve yağış oluşamayacağına karar vermiş bu model. Yani sizin gözden kaçırdığınız bir şey var ve model onu gözden kaçırmamış. Ben skew-t’den fazla anlamam. Fakat sadece bu diyagramlara bakarak yağış tahmini yapılamayacağını biliyorum. Bilgi değil benimki tecrübe.

Ve sonuç itibariyle 13 Haziran sabahı İstanbul’un en fazla yağış alan istasyonuna düşen yağış miktarı 0.2 mm 😉
Aylardır uğraşıyorum Skew-T’yi çözmek için, şuan da öğrenmiş oldum demek ki model yağış vermiyorsa vermiyordur. 🙂 Demek ki model yağış verdiği zaman Skew-T’ye bakmak lazımmış. Öğrendim hatta son mesajınıza da beğendim hoşuma gitmeden de olsa. 🙂 Haklıymışsınız sonuçta.
O kadar çok şimşek çakıyor ki, son 2-3 saatte yüzlerle değil binlerle ifade edilecek kadar çok şimşek gördüm. Doğumuzda sessiz sedasız çakıyorlar ama eminim orada kıyamet kopuyor. Radara bakmıyorum, anı yaşıyorum panpa 😀
Edirne ve Kırklareli’yi güzelim yağış pas geçti
Dün oralardaydım, İğneada/Dupnisa civarında kuvvetli yağış geçişi oldu. Bulgar tarafı simsiyahtı neredeyse tüm gün.
Belliydi zaten. Bi kısmı bizim sınırlarımızdaydı kütlenin.Bulgaristan tarafı çok iyiydi kütle olarak
İstanbul’un kırkikindisi. Üsküdar’da kümülonimbüs var.
Bugün Osmanbey’de de çok kuvvetli yağmur vardı, 2 kere de gök gürledi 🙂
Üsküdar’da Kümülonimbüs dediğim şey pek de büyük birşey değildi. Havayı kapatabilecek bir boyutu bile yoktu. Ancak mahalleyi kaplıyordu ve radarda görünmüyordu. Ama buna rağmen 2 kere gök gürledi ve biraz çisenti yaptı. Mahallenin ara sokaklarında bulutun merkezini yakalayacağım diye koştum, bir yandan da elimde de telefonla bulutu çekmeye çalışıyordum. Muhtemelen mahalleli bana deli demiştir. Yanlış anlamışlar demeyeceğim çünkü deliyim zaten. Havadelisi. 🙂
Bebek’ten Eminönü’ne kadar gittim dün otobüsle. Tam o sırada yakalandım yağmura. Her yerde çisenti ya da orta kuvvette sağanak vardı ama Beşiktaş’tan geçerken otobüs resmen tufan içine girdi. Sel sele gidiyordu. Kabataş’a gelince çisentiye döndü yine.
Kaktüslerim hepsi aynı anda açtılar, çok şanslıyım, canlı daha güzel ve büyük gözüküyorlar. Bu kaktüsleri ben çocukluğumdan beri bakıyorum, kime verdimse benim gibi güzel çiçek açmadı hıh 😀
(Mobildeyim diye böyle yükledim)
Kaynana yumruğu deriz biz buna. Yılda 1 veya 2 defa çiçek açıyor yanılmıyorsam. Açan çiçekler ise 24 saat içerisinde soluyor. Yüzünü eskitmiyor, özletiyor kendini 🙂
MGM’den İstanbul için her zevke uygun hava durumu tahmini!
1. 5 Günlük tahmin : Pazar ve Pazartesi Gökgürültülü Sağanak Yağışlı.
2. Saatlik Tahmin : Pazar Tamamen bulutlu, Pazartesi Akşamı Yerel Sağanak
3. Uzun Vadeli Tahmin : Pazar Orta Kuvvette Sağanak, Pazartesi Bulutlu
4. Günlük Tahmin : Parçalı Bulutlu
5. İl ve İlçe Merkezlerinde 5 Günlük Tahmin | İSTANBUL : Pazar Yer Yer Hafif Sağanak, Pazartesi Bulutlu
6. Pazar il genelinde en yüksek 24 derece, ilçe tahmininde birçok 25 derecelik ilçe var. 🙂
Mutlaka bir tahmin tutacağına göre sıkıntı yok. 🙂 Dünyada meteoroloji konusunda 2. sıradayız demek için gayet güzel bir yöntem bulmuşlar. Avrupa ve Amerika dünya geneli kayıtlar, tahminler yaparken bizimkiler haritasını çıkarmayı bile beceremedikleri WRF’lerle sel uyarısı yapar, fırtına gelirken radarları bozar, sitenin anasayfasında reklam yapar, birbirinden farklı tahminlerde bulunurlar. Eğlenceli bir ülkede yaşıyoruz. 🙂
En son tahmini değiştirip yer yer hafif sağanak demişlerdi ama GFS diyagramına göre böyle olacağı belliydi. Kayışdağı gök gürültülü sağanak yağışlı.
Ufak bir inceleme yaptım.
Seferihisar’ın güneyinde patlayan kütlenin Urla dan görüntüsü;


Süpermiş, sanki yanardağ patlamış, kül püskürtüyor gibi.
Müthiş bir kümülonimbus oluşumu nasılda gelişmiş dikine 🙂
Radarda görünen kütle havayı tamamen kapatacak düzeyde bir kütle. Çok daha geniş. Bu fotoğraf bence radardaki kütle zannedilen başka bir kütle olabilir. Çünkü eğer radarda göründüğü kadar yoğun olsaydı engellendiği katmanı kolaylıkla geçerdi. Ama bu fotoğrafa göre bulut o katmanı geçememiş ve yayılmış. Radarın üst panelindeki görüntüye göre bulutun yükselen kısmı daha geniş olmalı. Ama yine de fotoğraf muhteşem. Beğendim.
Radardaki görüntü ile fotoğraf arasında çok az bir zaman farkı var. Kırmızı bölge fotoğrafını çektiğim bulutun arkası. Radardaki kütlenin bir sonraki görüntüsünde bulut kuzeybatıya yani benim bulunduğum bölgeye doğru genişlemişti. Aslında hareketli görüntü almak daha iyi olacaktı. Teşekkürler.
Yanlış anladım o zaman. Radar görüntüsünde minik kütlecikler vardı o kütlelerle karıştırılmış olabilir diye düşünmüştüm. O yüzden öyle dedim. Yani fotoğraf bulutun bir uzantısına ait değil mi?
Günlerdir Ege genelinde orajlar oluşuyor. Bugün yine o günlerden biri fakat kütleler Manisa’ya ya hiç uğramıyor ya da teğet geçiyor şuan olduğu gibi.
İzmir bu sistemden Manisa’ya göre oldukça şanslı geçen yıl yine Haziran ayı İzmir’de benzer hava koşulları vardı. Haziran, İzmir’e iki yıldır Temmuz ve Ağustos kuraklığını unutturduğunu düşünüyorum. Neyse İzmir’e kütleler ilerliyor güneydoğu-kuzeybatı istikametinde MGM’de uyarı vermiş.

Denizde gelişmesi de dikkate değer olmuş. Ege… Neler oluyor kuzum sana böyle? 🙂
yaklaşık 110 km kuzeyinde yolculuk esnasında farkettim o kütleyi, resimde işaretledim. https://twilightnoctilucent.files.wordpress.com/2015/06/img_9248.jpg
Dün gece sarı kütle geçerken kısa süreli hafif dolu yağdı.
Son günlerde Anadolu’da gelişen konvektif yağışlar, üst seviye rüzgarlarının çok zayıf olması nedeniyle 40-45 dakika boyunca aynı yere bütün yağışını boşaltabiliyor. 2 gün önce Eskişehir’in 25 km güneyinde yağmur ve dolu Afyon yolunu trafiğe kapatmış.
Bu blog kaliteli yapısıyla bir hava delisi olarak zevkle takip ettigim ender sitelerden birisi, lakin son zamanlarda, özellikle de bu Istanbul tahmin raporu eklendikten sonra ‘hava deliliği’nden çok şey kaybetti, yağışlı sistemlere ”kötü hava” muamelesi yapan diğer tahmin sitelerinden hiçbir farkı kalmadı, bunu üzülerek izliyorum 😦 04 Haziran 2015 Perşembe tarihli Istanbul tahmin raporunuzdan alıntı: ”Ne yazık ki haftasonu da sert rüzgarlar ve yağış eşliğinde geçecek.”
Asıl yazık olan, hava deliliği ruhunun kaybıdır bence, umarım kısa zamanda o ruh tekrardan geri döner ve bu blog ‘eski havası’ına kavuşur..
Saygılarımla
Sayın Havadelisi’ni harcatmam, kendisinin yorumlarının arkasındayım. Ruh muh filan anlamam, yazın güneş olacak arkadaş. Yazın yağmur görmek isteyen Hindistan’a, Gine’ye falan gitsin. Saygılar.
Çok şanslıyım, öğlen Üsküdardaydın, oradan Yenikapıya geçtim, arabayla. Harika yağmur vardı.
Beşiktaş olarak kusursuz bir yaz yağmurunu geride bıraktık. Kapkara bulutlar, şimşek, gökgürültüsü, şiddetli yağmur, hepsi vardı. Sokaklar güzelce yıkandı, hatta dereye döndü. Neyse ki uzun sürmedi yağış. Uzun sürse ciddi sıkıntılara sebep olabilirdi. Gelecek yeni kütleleri bekliyoruz hevesle. 🙂
Üsküdar’da sel var. Video çektim. İnanılmaz bir yağmur. Yağışın şiddeti 7 mayıstan fazla. Ama şimşekler o kadar yoğun değil.
Yagmur tam tersine Istanbul uzerinden batiya kaysaydi az yagis birakirdi bence. Bir bucuk saattir gok gurultulu ara ara kuvvetli yagis mevcut.
Gözüm bir anlığına AO grafiğine kayıverdi. Üşenmeyip grafiğin ucuna da bakayım dedim. Bir de ne göreyim! Hızlıca nötre, hatta -1’e iniyordu. İçgüdüsel olarak bir keyif geldi içime. Yüzüm güldü hafif hafif. Ama sonra biri geldi ve o keyfimi “pıst” diye ezdi. İşte o “biri”, benim kafamın içindeki pis bilimci, fizik hocasıydı. Geldi ve bana, “oğlum bırak bu boş hayalleri 15 nisandan sonra AO’ya mı bakılır!” dedi. Bir hüzünle kapadım NOAA sayfasını. Gözyaşlarıyla ayrıldım ekranın başından… Sonra havadeliliğime yenildim, boş bir hevesle bir daha geldim, bir umut yok mu, bir +5’lik senaryo yok mu,dedim kendi kendime. Açtım GFS diyagramını. Baktım orada bir tane +5’lik senaryo var, bana bakıp bakıp gülüyor, ne bu dedim. Baktım ki diyagram ortamalası +17 civarına çıkmış meğer o senaryo benle dalga geçiyormuş, yine bir öfke ve sıkıntıyla uzaklaştım… Bu ağır ve hüzünlü olayı olay anında yazamadım çünkü ağlamamak için kendimi zor tutuyordum, biraz sakinleşince yazmaya başladım. Kelimelerle anlatılacak gibi değil. Bir havadelisinin yaşayabileceği en ağır üzüntüyü yaşadım. Bir de ılıkçılar gelip eksilemesin lütfen. Daha fazlasına katlanamam.

Ağlattın bizi… 😦
Umudumuzu yitirmeyelim, her yazın sonunda bir kış vardır.
15 Nisan’dan sonra neden AO’ya bakılmaz?
“Kuzey Yarımkürenin 20 derece yukarı enlemlerinden itibaren görülen basınç anomalilerini prensip alan bir endeks çeşididir. Kutuplarda açısı daralan güneş ışınlarından dolayı düşük ısı enerjisi ile hava çok ısınmaz ve deniz seviyesinde yüksek basınç alanı oluşur. Soğuk hava yoğun olduğu için aşağı doğru çökme eğilimi gösterir. Çöken bu soğuk hava enverziyon oluşturmala birlikte, bu enverziyon seviyesinin üstünde yoğunluk farkından dolayı bir alçak basınç oluşur, bu alçak basınca, kutbi girdap veya polar girdap (polar vortex) adı verilir.” (Vikipedi)
850 hPa olarak örnek vereyim, şu mevsimden sonra -10 bile kalmadı. Enverziyonun kuvveti çok az hale gelmiş durumda. Bu nedenle girdap zayıfladı ve basınç oynamaları artık bu girdabı temsil etmiyor.
http://www.meteociel.fr/modeles/geose_cartes.php?&ech=120&mode=5&carte=1
Şu modele kışın bakıldığında çok hızlı dönen Jet Akımları şu anda çok daha az yer kaplıyor ve hızları az. Şu halde bile dönme hareketi var olduğundan ve belli bir şekli olduğundan AO’nun bir değeri olması mümkün. Ama bir etkisi yok. Kutupta soğuk da kalmadığından girdabın bozulması güneye soğukların inmesi anlamına gelmiyor.
Doğru mu biliyorum? Yarım biliyorum da eksik mi söyledim? Yoksa tamamen yanlış mı? Kaç puan alırım ben bu sınavdan hocam? Sınıfı geçsem yeter. 🙂
Ayrıca AO bir anomali değeri olduğundan zayıf da olsa girdabın varlığı bir anomali olmasını sağlıyor.
Sınav kağıtlarını okudunuz mu hocam? Ben kaç aldım hocam? Ne zaman okursunuz hocam? 85 alırmıyım hocam? Hocaaaaam… Hocam?
Önce “mi” soru ekinin nasıl yazıldığını öğreneceksiniz. Gerisi sonra değerlendirilecek. “alırmıyım?” değil, “alır mıyım?”
Soru eki olan “mi?” ayrı yazılır biliyorum. Ama “mıyım?” dediğimde “-m” eklenince nasıl yazacağımı bilemedim. Nasıl olsa dil bilgisi sorusu değildi deyip sorun çıkmaz diye düşünerek yazdım. Eğer hava delilerinin ustası, meşhur dil bilgisi hocamız yanlış diyorsa tabi ki düzeltirim. Bu büyük hatamdan dolayı özür dilerim hocam. Böyle büyük bir insandan daha başka bir eleştiri almaya katlanamam. Hemen düzeltiyorum hocam.
“Hocam sınav kağıtlarını okudunuz mu? Hocam kaç aldım? Hocam ne zaman okursunuz? Yüz üzerinden 85 alır mıyım hocam?” İnşallah hatam yoktur. Hatam varsa affedilmek için ne isterseniz yaparım hocam. Siz de uygun görürseniz artık sonucumu öğrenebilir miyim hocam?
Sakin ol şampiyon 🙂 Buradaki eleştirileri yapıcı olarak algılarsan senin yararına olur 🙂
AO konusuna gelince, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmaz yanlış bir cümledir. Birisi zamanında kuyuya taş atmış, herkes de peşinden gidiyor. Öncelikle, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmasa bu adamlar neden burada bunu yayınlasın değil mi?
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao.shtml
İkincisi de, burada doğru yaklaşmışsın; kutup girdabı yazın çok kuzey enlemlere çekilir ve güney enlemleri fazla etkilemez. Fakat bu, endeksin tamamıyla gözardı edileceği anlamına gelmez, kutuptaki basınç anomalileri her mevsim takip edilir. Mesela aşağıda kuzey kutup bölgesinin 2008 ve 2009 Mayıs aylarının basınç anomalileri var. Bu haritaları yorumla bakalım, ve hangi Mayıs ayı Güney Avrupa genelinde daha yağışlı geçmiştir, nedeniyle anlat sınıfı geç 🙂
🙂
“Öncelikle, 15 Nisan’dan sonra AO’ya bakılmasa bu adamlar neden burada bunu yayınlasın değil mi?”
Belki siteyi güncellemeye üşeniyorlardır. 🙂 Neyse açıklamaya başlıyayım.
2008 Mayıs AO: -1.205 / Basınç Anomalisi : +2,6 / Oran = 2,157676348547718
2009 Mayıs AO: +1.194 / Basınç Anomalisi : -3 / Oran = 2,512562814070352
Basınç Anomali AO Oranlar ortalaması : 2,335119581309035
“…girdap zayıfladı ve basınç oynamaları artık bu girdabı temsil etmiyor.”
Bu oranlar %50’ye yakın bir değer gösteriyor. Ama %50’den küçük bir değer. Sonuç olarak basınç anomalileri bu mevsimde AO’yu hala temsil ediyor fakat %50’nin biraz altında bir oranla. (Yaklaşık %42) Yani benim cümlemin geçerliliği %50’den birazcık daha fazla. (yakaşık %57) Ama benim cümlem tam olarak doğru değil. Bu verileri görünce ikna oldum.
AHL 2008 : 14.4 mm Yağış
AHL 2009 : 11.2 mm Yağış
2,399 fark AO = 3,2 mm Yağış (Hiç de Bilimsel Bir Yöntem Değil Aslında)
Ama yine de AO’nun yağışa etkisi var sayılabilir. 15 Nisandan sonra AO’ya bakılabileceği konusunda ikna oldum. (23 Nisan Kar Yağışını AO ile takip ediyordum zaten)
Yeterli bir açıklama mı? Daha söylemem gerek birşey var mı?
İzmit bu kez bulutların yolunun üstünde kaldı. Bugün için parçalı çok bulutlu bir hava bekliyordum ama daha farklı çıktı. Mükemmel bir sonbahar havası var. Sıcaklık 17-21 arası. İki dış termometrem farklı gösteriyor. Ancak bana 21 dereceymiş gibi geldi. Sabah tek bir gökgürledi. Onun dışında rüzgarsız, şırıl şırıl yağıyor. Radara göre en azından bir kaç saat daha bulutlar doğu-batı istikametinde üzerimize akmaya devam edecek gibi görünüyor. Herhalde gün sonuna kadar 10 kilo yağmış olur. Beklenenin çok daha fazlası. Bu sene 1-2 defa haricinde 30’lu dereceleri göremedik. Halen bahar modu var. Bakalım bu bahar modu daha ne kadar devam edecek.
Onbeş yıldır Aksaray’dayım gördüğüm en şiddetli yağmur dün yağdı. Hastanenin alt katlarını su bastı, altgeçitlerde arabalar kaldı, yollar yarıldı. Dolu o kadar fazla yağdı ki dün 14-15 sularında yağan dolu bu sabah hala erimemişti. Bu sabah MGM’nin sitesini açtığımda toplam yağış 1,8 mm gözüküyordu. Benim bulunduğum yerde en az 30-40 mm yağdı. 4-5 km’de yağış farkı inanılmazdı.
İstanbul Radarı dolmuş. İzmir Radarı dolmuş. Balıkesir, Zonguldak aynı şekilde. GFS çok az yağış bekliyordu. Kırmızılı, turunculu kütleler var. CAPE çok yüksek, Lifted İndex Ege kıyılarında -4/-5 yani ciddi. MGM bir uyarı yapmadı. Havadelisi.com’un sanki bir “21 Aralık” olayı gibi de olsa gecenin 2’sinde de olsa uyarı yapması gerektiğini düşünüyorum. Bugün çok yazdım, bu nedenle bu yorumu yayınlamasanız da olur çok yer kaplamıyayım. 🙂 Sadece uyarı yapılması için söylüyorum.
Her ne kadar bu sene geçen seneki orajlar kadar tat vermesede Mayıs ayını Beypazarı olarak 75 mm ile kapattık , Allah bereket versin 🙂
Bursa-Kocaeli radarının ne zaman devreye gireceğini bilen var mı? 2015-2016 kışına yetişir mi? Uydu görüntülerinde inşaatı tamamlanmış gibi görünüyor.
Avustralyalı ılıkçılar isyanda. 😀 Sydney’de sabah erken saatlerde sıcaklık 6 dereceye düştüğü için donuyormuş halk. 1837 metredeki Charlotte Pass’e 30 cm, 1805 metre yüksekliğindeki Buller Dağı’na ise 8 cm kar yağmış, kış sezonu erken açılmış.
http://mashable.com/2015/06/02/australia-winter/#:eyJzIjoiZiIsImkiOiJfOTFhY3B5NHZqbDlnZzV2eSJ9
Abartmayalım yaa. 🙂 -5 girmedi yani. Kış gelince azcık üşüyecekler. Tabi oranın mevsim normallerini bilmiyorum, bu ne kadar ciddi bir soğumadır bilemem. Ama kutba yakınlık açısından bu tür soğuklar bence normal.
Ilıkçılar basmış eksiyi. Bu mesaj yayınlanınca bakalım eksi rekoru kıracakmıyım. 🙂 Haydi yüklenin millet. 🙂 Soğukçular kazanacak! Biraz daha gaz vereyim ne olacak bakalım…
Uzun yıllar Karadeniz deniz suyu sıcaklıklarına ulaşabileceğim bir veritabanı biliyor musunuz?
Komiklik olsun diye yaptım. Kötü amaçlı değil. Güney Kutbu Diyagramı 🙂

Ilıkçılar acılar içinde. Kameranın tarihini yanlış yazmışlar herhalde. 🙂 Sonbahar havası var. Hiç gideceğe de benzemiyor. 5-6-7 Haziran’da kuzeyli sağanak kütleleriyle birlikte kışa da girecegiz bu gidişle.
Uçağın içinde bulut oluşmuş. Anlaşılan o ki ılık nemli havanın, klima ile soğutulmuş uçağın içine girişini yapması sonucunda ortalıkta göz gözü görmez olmuş.
Kapalı bir ortamda bulut oluşması için nem ve sıcaklığın kaç olması gerek?
http://kokpit.aero/ucak-buhar
Bu soruya pek anlam veremedim. 🙂 Nem %1oo’e ulaştığında su miktarındaki artış devam ediyorsa bulut oluşur. Oda ortamında bulut oluşturmak için bazen yoğunluğu arttırmak amacıyla bazı kimyasallar kullanılır. Gliserin de bildiğim kadarıyla bunlardan biridir. Çünkü odada bir buhar kütlesi oluşturulduğunda odanın geri kalanı gökyüzündeki bir bulutun içinde olduğu gibi homojen dağılmış neme sahip olmadığından bu kütle kısa sürede dağılır. Ama uçağın içinde havalandırma ve klima sebebiyle nem homojen dağılır ve bu nedenle ekstra kimyasallara gerek olmadan bulut oluşabilir. Dışarıdaki hava daha sıcak ve nemli olduğundan içeri girdiğinde bulut oluşturmuş. Özel bir sıcaklıktan bahsedilecek bir durum değil.
Konusu açılmışken sorayım. Tüm kaynaklarda 20 derecedeki 1 metreküp havada en fazla 17,3 gram su bulunabileceği yazıyor. Peki herhangi bir sıcaklıkta en fazla kaç gram bulunabileceğini ben nasıl hesaplarım. Rastgele değil ya bu, bir hesabı olmalı. Kaynak bulamadım, ingilizce kaynaklarda da göremedim.
Sabahtan beri 200-300 metre üzeri rakımda radarda görünmeyen sığlıkta orta kuvvette yağış aldık.
Doğu Karadeniz’in radarda görünmeyen yağışları asıl Ağustos ortasından sonra oluyor. Sabah ve öğlen güneşli olan hava öğleden sonra dağlara sürüne sürüne gelen alçak bulutlar tarafından kapatılıyor ve ince, rüzgarsız, şeritler şeklinde yağan hoş bir yağmur başlıyor. Gece saatlerinde ise özellikle saat 23’den sonra bulutlar tamamen dağılıyor. Bu döngü günlerce hatta bazı yıllar birkaç ay aralıksız devam edebiliyor. Geçen yaz Ağustos’ta gittiğimde Hopa’da 32-33 dereceleri gördükten sonra Rize’de buzul gölüne çıktığımda kar gördüğümü hatırlıyorum. Yerde gördüm havada değil. International Standart Atmosphere’ye göre 2800 metrede yaklaşık 18,2 derece düşüş olması gerekirken yukarıda kar görebilmek çok güzel. O bölgenin iklimi hiçbir tahmin modelinin anlayamayacağı kadar karmaşık ve güzel. Bir kışı geçirmek için dünyadaki en güzel yer. Keşke orada olabilsem. Ama kışın İstanbul’da gece ile gündüz sıcaklığının pek farklı olmadığı, soğuk, bulutlu günlerle yaşamak zorundayım. Buradaki kar da kar değil. İstanbulluya güzel olabilir ama Doğu Karadeniz yaylalarındaki kar ile karşılaştırıldığında bizim efsane dediğimiz olay orada hergün yaşanıyor. 🙂
Rizeli olarak bu kış Ocaktaki mega sistemi kaçırdım. 12 Ocak’ta Rize’ye geldim. Bu sefer İstanbul’daki mega sistemi kaçırdım. Biraz şans gerekiyor 🙂
İstanbul’un kıyaslanmadığı bir Doğu Karadeniz yaylaları kalmıştı sanırım 🙂
Eskiden internette sınavlardaki yanlış fakat yaratıcı cevaplarla ilgili bir sayfa görmüştüm. Bu kadar da olmaz demiştim, şimdi bu cevapları çok yakınımdan duydum. 🙂
Soru : Kalori ne birimidir?
Doğru Cevap : Isı
Yaratıcı Cevap : Yağ Birimi 🙂
Bu cevabı veren Üsküdar Selimiye Ortaokulu’ndan bir öğrencidir. Öğrenciyi suçlamıyorum. Çevredeki etkenler gerçekten çok kötü bu nedenle bu cevap hiç de anormal sayılmaz.
Yeğeninin düğünü için bir haftalığına Almanya’dan gelip, fırsattan istifade Çarşamba ve Perşembe günü de bacanağının Kefken’de ki evine gidip, denize yağmur yüzünden giremeyen Amcamı bu şansı yüzünden kutluyorum. Gitsin bir sayısal loto oynasın artık o iki günü nasıl denk getirdiyse. 😀 Üstelik; buraya damla düşmedi amca deyince de adam hepten içerlendi. 😀 Ne diyelim ? Bu felek kimine kavun yedirir kimine kelek.