Atış Serbest


Atış Serbest'i RSS ile de takip edebilirsiniz

Blogda yazılan yazılarla doğrudan ilgisi bulunmayan her türlü görüş, açıklama, tahmin, öneri, soru ve eleştirinizi; benle ve diğer okurlarla tartışmak istediğiniz hava/iklim olaylarını bu sayfaya yorum olarak ekleyebilirsiniz. Buraya tıklayarak yorum yazma kutusuna ulaşabilirsiniz. Birisine cevap yazmak istiyorsanız, lütfen cevabı vermek istediğiniz kişinin yorumunun altındaki “Cevapla” düğmesine tıklayın. Cevabın cevabına tıklayarak devam ederseniz yorumlar sağ tarafa doğru yığılma yapıyor ve okunmaları güç hale geliyor. Eski sayfalara yukarıdaki ana menüde Atış Serbest’in altında beliren Arşiv‘den ulaşabileceğiniz gibi, bu sayfada en altta bulunan yorumun sol altındaki Older Comments (eski yorumlar) düğmesini de kullanabilirsiniz. Geçerli ve sık kontrol ettiğiniz bir e-posta adresi vermeniz, şayet daha sonra iletişim kurmamız gerekirse işimizi kolaylaştıracaktır. Teşekkürler.

(Meşhur İngiliz ‘weatherman’ Michael Fish, kariyerinin doruğundayken).

Atış Serbest” üzerine 20.118 düşünce

  1. Onur(Washington, DC) adlı kullanıcının avatarıOnur(St. Joseph, MI)

    Göl yine Chicago’ya çalışıyor. Eve döndüğüm için bu sefer ayaza kaldım. Sıcaklık farkı 6 derece.

    Bu arada eyaletin ortasındaki Lansing şimdiden -21. (Hissedilen -26). Sabaha -25’i görür.

    Cevapla
    1. ilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m) adlı kullanıcının avatarıilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m)

      Saat 17 itibariyle Ann Arbor olarak da serince diyebileceğimiz bir gün geçiriyoruz. Sabah kalktığımda -18’i gördük, şu an -12’ymiş:

      Evin camları da İÇERİDEN donuyor, güzelim Akdeniz ikliminde yetişmiş bir olarak ilk defa böyle bir şey görüyorum, hayatı sorguluyorum şu an 😦

      Cevapla
    2. Onur(Washington, DC) adlı kullanıcının avatarıOnur(St. Joseph, MI)

      Garibim Quebec eyaleti de birkac gundur tam anlamiyla donmakta.
      -25’lere dusen sicakliklara 70 km/s hamleli bir ruzgar eslik etmekte. Dun ve bugun toplamda 15 cm civari da kar bekleniyor.

      Eyaletin en buyuk sehri Montreal’de gazeteler yataktan cikmayin diye manset attilar
      https://montrealgazette.com/news/local-news/montreal-weather-do-yourself-a-favour-and-stay-in-bed-today

      Ayrica buna en benzer sistemin 100 yil once yasandigi soyleniyor:
      According to the Twitter account YUL Weather Records, the last time Montreal experienced a similar snowstorm was on January 16th, 1920.
      O tarihte 30 cm kar yagmis ve gun icinde en yuksek sicaklik -19.4 olarak olculmus.

      Simdi ise soyle:

      https://montreal.ctvnews.ca/experts-say-weekend-snowstorm-could-be-montreal-s-coldest-in-100-years-1.4255343

      Cevapla
  2. Havaaşkı_Eren (Beypazarı/ANKARA, 682m) adlı kullanıcının avatarıHavaaşkı_Eren (Beypazarı/ANKARA, 682m - Selçuklu/KONYA, 1121m)

    Bugün Beypazarı Kirazyanı yaylasındaydım. Burası Bolu yolu üzerinde rakımı 1650 metre civarı olan Köroğlu dağlarının uzantısı olan bir bölge diyebiliriz. Her yıl geleneksel kızak şenlikleri düzenleniyor, Ankara ağırlıklı olmak üzere çevre illerden de misafirleri ağırlıyor. Ayrıca tesislere ve güzel bir haftasonu geçirilebilecek mis gibi dağ evlerinede sahip umarım daha da geliştirilebilir. Gerçekten iyi kar alan bir bölge geçen yılki fos kışta bile yarım metreye yakın kar vardı bu sefer ise 1 metre civarıydı düzlükte ancak yığılan ve 2 metreye yaklaşan yerlerde var yer yer.
    Hunharca kayan insanların eğlencesi 🙂
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_162535.jpg
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_162309.jpg
    Bolu tarafına Kıbrıscık ovasına bakış…
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_153834.jpg
    Bunlarda karışık…
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_163009.jpg
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_155043.jpg
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_155143.jpg
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_161622.jpg
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190120_161948.jpg

    Cevapla
  3. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

    Kanada’nın Quebec eyaletinden canlı kamera görüntüleri, güzel kar yağışı var.

    Cevapla
  4. faseay(Çayırova/Kocaeli/50Mt) adlı kullanıcının avatarıfaseay(Ölüm vadisi/Çayırova/Kocaeli/50Mt)

    İlk defa bu kadar yağmura doyduğumu hissediyorum. Yağmasını bile açıkçası istemiyorum. Demek kar da böyle yağsa bıkarım diye düşünüyorum. Klasik olacak ama bu kışı da kafamda bitirdim. Kıytırık bir Şubat sistemi dışında bir aksiyon olacağını da beklemiyorum. Artık harbiden ılıkçıyım. 😁

    Cevapla
    1. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

      Modeller ingiltere yükseğini öngörüyor ama ne oluyorsa iskandinav taraflarında oluyor. Aşağılara soğuklar sarkamıyor. Değişime açık üstadlar daha iyi bilir. Ocak sonuna kadar azalmakla birlikte şansımız hala var.

      Cevapla
  5. Oğuz Bezirci (@Ouz_Bezirci57) adlı kullanıcının avatarıOğuz Bezirci (@Ouz_Bezirci57)

    https://youtu.be/nNgtZYf2NxM
    Afyon’da geçen 15 ocak sisteminde gökgürültülü kar aldık bayadır yaşamamıştım.10 sene önce 1 kere daha olmuştu onda 1 gecede 40-50 cm. yığdırmıştı okullar 2 gün tatil olmuştu. 🙂 .15 ocakta Hayatımda görmediğim bir tipi yaşandı 5-6 saatte ortalama 25 cm. kar bıraktı mgm her ne kadar 4 cm ölçesede okullar tatil oldu.Afyon’da 4 cm’ye okullar tatil oldu desen kahkaha atarlar. 😀 MGM’nin kar ölçüm sistemi kesinlikle yanlış.Videoyu bıraktım umarım berecebilmişimdir.Ama zannetmiyorum.
    😀

    Cevapla
  6. Onur(Washington, DC) adlı kullanıcının avatarıOnur(St. Joseph, MI)

    Sadece havadelilerinin anlayacagi bir sevinc yasiyorum. Ayagim Ankara’dan sonra Chicago’ya ugurlu geldi sanirim 🙂

    Anlatayim:
    Dr Havadelisi sayesinde artik neredeyse hepimizin bildigi gibi, gol etkisiyle kar soguk havanin gol yuzeyinde ilerlerken suyu buharlastirmasi sonucu oluyor.
    Burada olusan sistemlerde cogu zaman karayel bazen de yildiz yonunden ruzgar aliyoruz ve gol etkisiyle kar rotalari da o sekilde olusuyor.
    Tam da bu sebeple golun dogu yakasi bati yakasindan ortalamalarda misliyle fazla kar almaktadir. Bunu daha once paylastigin bircok harita ve radar goruntusunden de hatirlayabilirsiniz.

    Yine ayni sebeptendir ki golun batisindaki sehirler kendilerinin tam karsisinda bulunan, ayni enlemdeki, sehirlerden daha soguk oluyorlar. Nitekim, gol buharlasirken uzerinden gecen soguk havayi da isitiyor.

    Wikipedia’da Lake Effect Snow basliginda da dedigi gibi:
    “Lake-effect snow is uncommon in Detroit, Toledo, Milwaukee, and Chicago, because the region’s dominant winds are from the northwest, making them upwind from their respective Great Lakes. However, they too can see lake-effect snow during easterly or north-easterly winds. More frequently, the north side of a low-pressure system picks up more moisture over the lake as it travels west, creating a phenomenon called lake-enhanced precipitation.”

    Gollerin olusturduklari “snow belts”:

    Peki su anda ne oluyor?
    Su anda bu durumun tam tersi bir olusum var ve gollerin bati yakalari gol etkisiyle kar almakta. Haftasonunu gecirmek icin geldigim Chicago’da yaklasik 2 saattir gol etkisiyle kar aliyoruz ve bu nadir bir olay.

    Model Basinc:

    Model 10m Ruzgar:

    Anlik Ruzgar:
    https://gph.is/2CwDgkp

    Radar:

    Dikkat ederseniz sadece Michigan degil, diger gollerde de benzer bir durum var.

    Ve bence en guzeli, sicakliklar… Her zamankinin tersine Chicago, hemen karsisindaki Saint Joseph’ten sicak. Yine modellere bakarsaniz, sogugun her zamankinin aksine batidan degil, Michigan uzerinden guneye dimdik indigini goreceksiniz. Onun da ekran goruntusunu aldim ekleyecegim.

    Haftasonu icin geldigim Chicago’da bir cumartesi aksami, gol etkisiyle kar keyfindeyim.

    Cevapla
    1. Nostaljik.D.Ataşehir adlı kullanıcının avatarıNostaljik.D.Ataşehir

      Haklısın gene kandırıldık modeller tarafından bu kış O kış değilmiş

      Cevapla
    1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

      O değil de Ecmwf ile Gfs nin bir biriyle alakası yok. İkisi de farklı şeyler gösteriyor. Ecmwf ye kalsa bahar geliyor, hem bizim için hem de batı Avrupa için. Umarım Gfs kazanır, en azından kıyısından köşesinden faydalanırız ve geleceğe dair ümidimiz olur.

      Cevapla
  7. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

    Kışın en büyük zevkim model takip etmek. Modeller düzelince sanki yarın kar yağacakmış gibi mutlu oluyorum.Gfs öğle modeline göre soğuklar o kadar kaliteli gözüküyor ki bizi tamamen es geçmediği müddetçe kar yapacak sanki. Şimdilik bir umut. Kör olasıca umutsuzda yaşanmıyor işte.

    Cevapla
  8. MehmetEren (Osmangazi/BURSA, 107m) adlı kullanıcının avatarıMehmetEren (Kemerburgaz/İST, 138m)

    Değerli Havadelisi ekibi ve sakinleri,
    Bugün neredeyse artık kışı yarılamış sayılırız. Aralık başından bugüne kadar ki başarılı mevsimlik tahminlerin ötürü Havadelisi ekibini tebrik etmek istiyorum diğer mevsimlik tahminlere oranla Türkiye için çok başarılı bir tahmin ortaya çıkardı. Genel olarak Anadolu çetin bir kış geçiriyor. İstanbul da örtü anlamında tatmin etmese de havada 4 sistem de kar gördük. Ama Anadolu’da karayollarını ulaşıma kapatacak ve okulları tatil ettirecek kadar etkili kar yağışlı sistemler geçirdik.
    Kıyılar da istediğimiz Godzilla yı henüz alamadık. Ama Trakya dahil olmak üzere Anadolu kendi çaplarında godzillalarını bence bu sene yakaladı. Ankara da bu sene şanslı bir kış geçirdi. Biz İstanbullular godzilla için sanırım şubatı beklememiz gerekiyor çünkü şu anda pattern Avrupa’da.
    Tabiki Üstadlar daha iyi bilir ama şu anda EPS’nin değişime açık olan 46 günlük son çalıştırmasında soğuklar Avrupa’ya çalışmaya devam ediyor ocak ayının devamında hatta şubatın ilk haftası da buna dahil gibi.
    Değişime açık olmakla birlikte Şubat ikinci haftası itibariyle yeniden soğuklara açık hale gelebiliriz. r Ama ocak ayı içerisinde Godzilla beklentimiz kalmadı.
    Biz ise maalesef basınçların dönüş hareketiyle Ilık tarafta kalıyor olacağız.
    EPS ve GEFS’in son çalıştırmasında gördüğüm kadarıyla bu dönem içerisinde sadece tek soğuk istisna Avrupa’ya inen sert soğukların kırıntılarından faydalanma ihtimali olan Trakya. Her iki model de Trakya da ayın 26-28 arası Akdeniz de oluşan siklonun hareketine bağlı olarak bu dönemde soğuk havanın Trakyayı içine alma ihtimali var. Tabi ki siklon diyoruz bu noktada 1 günde bile yönü değişebilecek siklona 7 gün kala yorum yapıyoruz yani değişime çok açık ama ocak ayında normallerin tek altı ihtimali Trakya’da siklona bağlı.
    Şubat ayı birçok şeye gebe gibi. EPS 46 AO ve NAO Endekslerde bu şekilde sinyal veriyor. Umarım bizim için olumlu geçer. 2015ten sonra şubat şubatlığını bir türlü yapmadı ama şubat ortası yine salınım alabiliriz. Dileriz Ukrayna’dan beklenen godzilla gelir. Değerli Havadelisi ekibi bir şubat ayı güncellemesi yaparsa tabi ki çok memnun oluruz.
    Herkese iyi günler iyi hafta sonları.

    Cevapla
  9. Oğuz (Eskişehir/890m) adlı kullanıcının avatarıOğuz (Eskişehir/860m)

    Eskişehir’de örtümüz taş gibi duruyor hala. Fotoğrafı çektiğim yer Osmangazi Üniversitesi. Kaldırımlar buz pisti gibi, 5 santimlik buz tabakasıyla kaplı. Lodos edene kadar da eriyeceğe benzemiyor.

    Cevapla
    1. ilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m) adlı kullanıcının avatarıilikcireyiz (Ann Arbor, MI/265 m)

      Pazar/Pazartesi -20’yi göreceğiz (yer sıcaklığı, 850 hPa değil, İstanbullular için açıklayayım), maksimumlar da -8/-10 civarı olacak gibi. Yağacak kar da kar olsa neyse, 10-15 cm için soğukçu olana bile çekilecek çile değil valla, bir de kaç ay kalkmaz şimdi yağan 😦 Neyse, haftalık alışverişimi kar başlamadan bu akşam yaptım, Pazartesi de Martin Luther King günü zaten, tatil. 3 gün boyunca evden çıkmamayı planlıyorum. Çok cesur hissedersem veya çok sıkılırsam belki içliğimi ve yün kazağımı giyip bir turlarım, İstanbullu soğukçulara nispet olsun diye donmuş nehrin fotoğrafını filan atarım 😦

      Cevapla
  10. Havaaşkı_Eren (Beypazarı/ANKARA, 682m) adlı kullanıcının avatarıHavaaşkı_Eren (Beypazarı/ANKARA, 682m - Selçuklu/KONYA, 1121m)

    Dün akşam sömestr tatili için Konya’dan Beypazarı’na geldim. Burda erimeye rağmen hala hatırı sayılır güzel bi örtü karşıladı beni ve gündüz hava son zamanlarda görmediğim kadar temiz, berrak ve güneşliydi. İnşallah şu kışın en sert dönemi dediğimiz 20 Ocak – 10 Şubat arasına güzel bi sistem sıkıştırırız, zira son yıllarda hep boş geçiyoruz. Bunuda gündüz çektim, gece ve sabahları kuvvetli don ve buzlanma oluyor eriyen kar suları her yeri buz pistine çevirmişti dün akşam.
    https://eren1998blog.files.wordpress.com/2019/01/20190118_140638.jpg

    Cevapla
  11. Yusufhava Yenimahalle/ANK, 877m/ Pendik/ İST, 8m adlı kullanıcının avatarıYusufhava Yenimahalle/ANK, 877m/ Pendik/ İST, 8m

    Kuzeyimizde bulunan kuvvetli soğuklar şu aralar hakimiyetini koruyor. Soğukların ineceğe yer ise Batı Avrupa olarak gözüküyor. Basınçların yer değişmesi veya konumu bizim için çok önemli bir konu. Şubat ayın da soğuk salınımların devam edeceğini ve bize inşallah uğrayacağını ümit ediyorum. Kısacası ümidinizi yitirmeyin derim..

    Cevapla
  12. bleher(izmit/0m) adlı kullanıcının avatarıbleher(izmit/0m)



    Devamında görüntülerini gördüğümüz oluşumlar bizim coğrafyamız için sistem getirirse bu sefer kıyılara da bile kar yapabilir özellikle İstanbul Avrupa yakası.Çünkü yer seviyesi soğu yeterinden bile fazla gözüküyor..Ha ! Anadolu yakasına geçer mi?

    Cevapla
  13. Sprmn1907 (Ataşehir/İST, 130m.) adlı kullanıcının avatarıSprmn1907 (Ataşehir/İST, 120m.)

    Son model çalıştırmalarına göre; 26 sı gibi görünen akış, İskandinav yükseğinin sağa sola azıcık hareketine bağlı görünüyor yanılmıyorsam. An itibariyle italya ve balkanlara akıyor. İstanbul olarak şu ana kadar hep sınırda kaldık, genel olarak aralık ayından beri lehimize olan patternden ekmek çıkaramadık malesef 😦 Bu görünen de İskandinav’a bağlı, gerisi “Şubat” (17.02.2015 den beri boş geçirdiğimiz) zaten tek kalan barutumuz 😉

    Cevapla
  14. isaaltin (Eyüp, Istanbul, 54m) adlı kullanıcının avatarıisaaltin (Eyüp, Istanbul, 54m)

    Dostlar , birinci ağızdan aldığım bilgi; Adana ile Kadirli arasını baglayan bütün yollar kapalı, köprüler yıkık, nehirler dereler barajlar taşmış durumda. Bunla ilgili yazılı-görsel basında bir haber gören, duyan var mıdır acaba!?

    Cevapla
    1. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

      Eline sağlık bu kaçırdığımız güncellemede bile biraz bize değmesiyle iyi kar verdi istanbula. Ben kırıntılarına bile razıyım şimdiden.

      Cevapla
  15. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

    Azerbaycan’da 17-18 Ocak arası şiddetli kuzey-batı rüzgarı uyarısı verilmiş. 2 gün boyunca okullar ve iş yerleri tatil ilan edilmiş. Rüzgarın hızı 38 metreye kadar çıkacağı tahmin ediliyor.

    1 metre/saniye = 3,6 km/saat = 1,945 knot
    (Kaynak MGM)

    Kayda değer video ve resim bulursam buraya koyarım.

    Cevapla
    1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

      Yanvarın 17-gün ərzində və yanvarın 18-də gündüzədək gözlənilən güclü şimal-qərb küləyin sürətinin saniyədə 19-25, arabir 25-33 m/s-dək yarımadanın bəzi yerlərində isə arabir 32-35 m/s-dək açıq dənizdə isə küləyin sürəti 35-40 m/s-dək güclənəcəyi gözlənilir.

      Ocağın 17 ve 18 de beklenen kuvvetli kuzey-batı rüzgarının hızı saniyede 19-25, bazen 25-33m/s dek. Abşeron yarımadasının bazı yerlerinde ise bazen 35-35m/s den açık denizde ise rüzgarın hızı 35-40 m/s dek eseceği bekleniyor.

      Cevapla
      1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

        Fırtına yüzünden ağaçlar,otobüs durakları, tırlar ve çatılar uçmuş. Fırtına sanırım beklenen kadar kuvvetli olmamış. Bakü de zaten sürekli rüzgar ve fırtına oluyor. Bakü ismi de rüzgardan geliyor. Farsça ”rüzgarların şehri” anlamına geliyor.

        Cevapla
        1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

          Bakıda və Abşeron yarımadasında bu gün bəzi yerlərində şimal-qərb küləyin sürəti saniyədə 40 metrədək güclənib.
          Xəzər dənizində bu gün maksimal dalğanın hündürlüyü 8.9 metr təşkil edir.

          Alıntı.

          Cevapla
  16. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

    Bu nedir yahu herkes kışı bitirmiş 🙂 Arkadaşlar Hava Delisi’nin ve Bünyamin Sürmeli’nin kış tahmini neredeyse tamamen doğru çıktı.
    Eski kışlar gibi normal bir kış geçeceği tahmininde bulunuldu, yani iç bölgeler ve kıyıda da olsa dağların yüksek kesimleri karlı, kıyılar ise ılık ve yağışlı, yani ortalama bir Türkiye kışı. Tam olarak da böyle geçiyor zaten.
    Normal bir kışta Karadeniz kıyıları da dahil olmak üzere zaten bizim bölgede kar olmaz ki, niye üzülüyorsunuz ?
    Normalden soğuk yada sert bir kış olacak yada arada sırada sert kış koşullarına sebep olacak basınç sistemleri denk gelecek ki kar kıyılara kadar inebilsin.
    İstanbul’a, Çanakkale’ye, İzmir’e, Antalya’ya, Trabzon’a ve diğer kıyı şehirlerine, bu coğrafyanın normal değerlerinde zaten kar yağmaz ki, normalin altında sıcaklık ve buna eşlik edecek yağış denk gelecek ki buralarda da kar görelim.
    Ben de kar çok severim ama denk gelmiyor işte.
    Hatta büyük şehirlerin ve ticaret merkezlerinin tarih boyunca buralarda olmasının sebebi de bu, sert iklim koşullarının olmaması, yaşamaya daha uygun, daha emniyetli yerler, o yüzden büyük şehirler genelde kıyılarda gelişmiş zaten.
    Yoksa Orta Asya’da kalırdı insanlar cillop gibi -40 derece soğuk ve fırtına ile birlikte yere paralele şekilde yağan tipi şeklinde kar 🙂 Ama oralarda da yaşamak çok zor, yaşayan arkadaşlarım ve kardeşim var oradan biliyorum.
    Kar yağmıyor olabilir ama yaşadığımız ılık iklimin ve bunun getirisi olan değerlerin kıymetini bilelim.
    Sanat, kültür, sosyallik, iş imkanı, güneşli gün sayısı, sokağa çıkıp donma tehlikesi olmadan eğlenebilmek gibi avantajları değerlendirelim, çünkü bu bölgelerde kar beklemek boşa kürek çekmek gibi bir şey.
    Kendimden biliyorum, yaşım daha gençken İzmir’de bile oturup kar bekleyen bir tiptim, ama boşuna işte, olacak iş değil.
    Bunun yerine tiyatro kursuna gidin, müzik okuluna gidin yani gelişmiş şehirlerin imkanlarından faydalanıp kendinizi geliştirin.
    Kar görmek zaten kolay, İzmir’de olsa İstanbul’da olsa bir kaç saat mesafade kar görme imkanınız hep var zaten.

    Cevapla
    1. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

      Hocam madde madde çoğunu çürütebilirim ama sadece şu kadarını söyleyeyim, eminim ki kıyı şertlerinde yaşayanların hiç biri -40 filan hayal etmiyor. Tek istediğimiz 3 aylık kış dönemimde birkaç tane örtülük sistem alabilmek.

      Öyle çok abartılı bir şey istemiyoruz, yerde 20-30 cm örtü olsa ve 2-3 gün yerde kalsa bize yeter. 😦

      Cevapla
      1. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

        20 – 30 cm kar ben de istiyorum, ama çürütülecek bir durum yok. Türkiye’nin iklimi belli, mevsim normallerinden düşük ısı ve yağış bir araya gelmezse kıyılara kar yağmaz.

        İstanbul ve Çanakkale bir derece daha avantajlı bu konuda çünkü iki şehrinde batısında balkanlar var, yani mesela İzmir’de ki gibi batıdan gelen soğuk havayı ılık hale getirecek bir deniz yok. Karayel estiği an güzel kar yağışlarına sebep olabilen şartlar ortaya çıkabiliyor.

        Hatta Karayel estiğinde İzmir’de bile kar yağabiliyor.

        Ama bunlar sürekli olan şeyler değil, mevsim normallerinin dışında olan şeyler.

        Yoksa ben de isterim yarım metre kar yağmasını 🙂

        Cevapla
          1. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

            Benim gözlemlerim değil, herhangi bir coğrafya kitabında bulabileceğiniz şeyler. 2000 l, yılların başında kar konusunda çok şanslıydık mesela ama o basınç yerleşimleri ve düşük sıcaklıklar çok nadiren olabilecek şeylerdi ve öncesinde de sonrasında da o tip kışlar bir daha görülmedi zaten.
            Bizim coğrafya kıyılarda yada düşük rakımlarda etkili kar yağışının sürekli görülebileceği bir coğrafya değil.

            Cevapla
    2. Waluigi(Aydınlıkevler 884m, Beytepe 1050m/Ankara) adlı kullanıcının avatarıWaluigi(Aydınlıkevler 884m, Beytepe 1050m/Ankara)

      Çocukluğumdan beri kar delisi biri olarak bu yazıya katılmıyorum. Ben de Ankaralıyım ve yaşadığım coğrafyayı kar konusunda pek beğendiğim söylenemez ama kar beklemek, sistem takip etmek takım tutmak gibi içime işleyen bir şey. O yüzden içimden atabileceğim bir durum değil. İçerik olarak da fiziki coğrafyanın getirdiği avantajlar ile beşeri coğrafyanın getirdiği avantajları birbirine karıştırmışsınız diye düşünüyorum. Dediğiniz gibi olsaydı bugün beşeri anlamda en gelişmiş bölgeler Kuzey Amerika ve İskandinavya olmazdı. Tarihi anlamda da içeriğe katılmıyorum. Kış mevsimi ve beraberinde getirdiği soğukların sonucunda oluşan barınma ve ısınma ihtiyacı medeniyeti oluşturan başlıca unsur olabilir. Türklerin de Orta Asya’dan yerleşik yaşam kültürü olmadığı için, göçebe bir yaşam tarzı sürdürdüğü için göç ettiklerini düşünüyorum. Ama şu konuda haklısınız:
      Yukarıda saydığınız bu avantajları sunan büyükşehirlerde bir anlamda boşuna kendimi yorup yıpratıyoruz çünkü, o çok istediğimiz sistem gelip hatrı sayılır kar yağdırsa bile, oluşan o örtü arabaların ve belediyelerin temizlik ekiplerinin marifetiyle mahvediliyor. Sonra da o cıvık örtünün tadını ne kadar çıkarabiliyoruz? Bu da ayrı bir tartışma konusu olabilir.

      Cevapla
      1. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

        Jared Dimond’un “Çelik Mikrop ve Tüfek” diye bir kitabı var, mutlaka okuyun, eğer insanlığın gelişimine ve coğrafyanın bu gelişimde oynadığı role ilgilinz var ise.

        Kitaptan çok kısa bir kaç örnek vereyim;

        Mesela İlk tarımcılık iklimden dolayı “Bereketli Hilal” denen bölge ve Çin’de aynı enlemde ki başka bir bölgede gelişmiştir.

        Kuzey toplumları tam anlamıyla bunu kopyalamışlardır.

        Mesela başka bir örnekte, Avrupa ayarında gelişmiş toplum Amerika’da hiç bir zaman oluşmamıştır, Amerika’nın keşfinden sonra Avrupalılar tarafından bilgi birikimi oraya taşınarak orada gelişmiş bir ülke oluşmasına sebep olmuştur.
        Çünkü Amerika kıtası kuzey-güney doğrultusunda bir kıtadır, bu da bir yerde yetişen ürünün 500km kuzeyde yada güneyde iklim değiştiği için yetişememsi anlamına gelir.

        Ama Avrasya doğu – batı doğrultusunda bir kıta olduğu için belirli bir enlemde yetişen ürün kıta boyunca çok aşırı dağlık yüksek bölgeler hariç o enlemde ki her yerde yetişebiliyor ve ürünler ile medeniyet her yere çok hızlı sıçrayabiliyor. Bu yüzden Avrasya medeniyetin ilk çıktığı yer olurken, Amerika Avrasya medeniyetinin bir uzantısı olmuştur ve malesef Avrupa’dan oraya giden medeniyetler, orada ki İnka, Maya yada Kuzey Amerika’da ki medeniyetleri bir şekilde yok etmişlerdir.

        Aynı şelikde Avustralya’da da işler benzer şekilde olmuştur.

        Yani bugün medeniyet olan küzey ülkeleri teknolojik imkanlar sayesinde, sonradan oralara göç etmek zorunda kalan insanlar ile taşınan bilgi birikimi ile kurulmuştur.

        Bunlar bahsettiğim kitaptan çok kısa bir örnek, eğer vaktiniz varsa kitabı okursanız söylemek istediğim şeyi anlarsınız.

        Cevapla
        1. ihsan (Safranbolu 685mt) adlı kullanıcının avatarıihsan (Suadiye 37mt. Ataşehir 47mt. Kömürlük 119mt.)

          Toprakların verimliliği, yetiştirilebilen ürün çeşitliliği ülkelerin gelişmişliğinin garantisi olsaydı, bugün Anadolu coğrafyası dünyanın en gelişmiş ekonomisi olmalıydı. Koskoca Rusya dediğiniz ülkenin topraklarının hemen hemen 4/3 ünde ekim dikim bile yapılamıyor. Geri kalanında yapılan tarımsal üretim ise ülke ihtiyacını karşılamaktan çok uzak. Oysa Anadolu öyle mi? Muz da yetiştir, Buğday da, Patates de yetiştir, Pancar da vs. vs…. İnsanlar tarih boyunca hep var olmuşlar bu topraklarda, hep bir medeniyet kurmuşlar ama her nedense medeniyetler bir türlü kalıcı olamamış. Bana öyle geliyor ki, doğudan bu topraklara cahil ve fakir olarak giren insanlar, bir zaman sonra Batıdan bilgili ve zengin olarak bye bye diyorlar Anadoluya. Bu da böyle bir “makus tarih” bilgisi olarak kalsın aklımızın bir köşesinde diye düşünüyorum.

          Cevapla
          1. Huseyin Yilmaz adlı kullanıcının avatarıHuseyin Yilmaz

            Bahsettiğim kitapta bu konudan da bahsetmiş, kabaca anlatmak gerekirse ; Medeniyet Bereketli Hilal denilen bölgede gelişiyor (Bugün Irak’da Dicle ve Fırat’ın arasından başlayıp bizim Güneydoğu Anadolu bölgemizi de içine alıp İsrail’e kadar inen, hilal oluşturacak şekilde ki bölge)

            Fakat medeniyet hızla gelişince insanlar ağaç kesmeye başlıyorlar, yeşillik alanlar azalıyor ve yağış yeterli olmadığı için bir süre sonra kurak bir hal alıyor, yeni ağaçlar yetişmiyor.

            Fakat Avrupa toplumları bizden çok daha şanslılar bu konuda çünkü Bereketli Hilal’den medeniyeti alıyorlar , aynı şekilde yeşil alanları talan ediyorlar ama yağış bize göre çok daha fazla olduğu için kısa sürede orada ki doğa tekrar kendini yeniliyor ve bereket devam ediyor.

            Çok kabaca anlattım, kitabı okursanız detaylı olarak anlarsınız demek istediğim şeyi.

            Ayrıca Rusya’dan bahsetmedim ben, Rusya verimli bir ülke değil zaten.

            Bugün için konuşursak toprak ne kadar verimli olursa olsun onu kullanabilecek zeka olmakdıktan sonra hiç bir işe yaramaz.

            Cevapla
  17. bleher(izmit/0m) adlı kullanıcının avatarıbleher(izmit/0m)

    Tam bize doğru yönelirken sanki bir el gelip orta ve batı Avrupa’ya yönlendiriyor.Sıkıldım bu kısır saçma döngüden …

    Cevapla
  18. Dinçer Gül Aydın adlı kullanıcının avatarıDinçer Gül Aydın

    Biz kıyı şehirliler olarak sistem takibinden yorulmuştuk zaten şimdi avrupalılar düşünsün. Biz yine pusuda bekliyelim. Azorun biraz silkelenişine bakar herşey.

    Cevapla
  19. SpanK (Raleigh/North Carolina) - (Fındıkzade/İST, 21m) adlı kullanıcının avatarıSpanK ( Fındıkzade/İST, 21m )

    İtalya da siklon oluşunca, aynı yerde günlerce dönüyor. Türkiye de siklon olunca bir gün bile durmuyor, hemen doğuya kayıp kaçıyor. Gfs öğlen güncellemesine bakıyorum, baştan sonra İtalya da siklon üstüne siklon oluşuyor ve kuzeyden soğuklar akmaya devam ediyor.

    Avrupa ya 850 hpa da -15 -20 giriyor, bize -5 bilemedin -8 ancak giriyordu. Keza Amerika kıtası için de aynı durum söz konusu, -25 -30 dan aşağısı yok. Ülkelerin refah seviyesinin modellere yansıması gibi. 🤪

    Cevapla
    1. bleher(izmit/0m) adlı kullanıcının avatarıbleher(izmit/0m)

      SpanK benimde dikkatimi çok çekmişti hatta bende buna benzer bir şey soracaktım.Değerli Hocalarımız cevaplarsa sevinirim bize gelen AB sistemleri hızlıca geçip giderken İtalya ve Adriyatik’ten Avrupa’ya dalanlar ağır bir şekilde gidiyor.Sorum şu AB hızını belirleyen etken nedir..?

      Cevapla
  20. ılgaz memiş adlı kullanıcının avatarıılgaz memiş

    25-27 aralık sistemi biter bitmez kayıt tutmaya başladım. Bir kaç günlük bekleyiş sonrası gelen sistemi ve lodosla yapılan kapanışı tüm ayrıntısıyla kaydettim. Bu animasyonu 24 saatlik tahminleri birbiri ardına ekleyerek oluşturdum. Kaynak : snow-forecast.com. Çok güvenilir bir kaynak değil ama benim elimden ancak bu kadarı geldi.

    Cevapla

ılgaz memiş için bir cevap yazın Cevabı iptal et